Wysłany: Pon Sie 31, 2009 18:48 [Freelander] Poprawa widoczności w nocy - Legalność
Witajcie
Pytanie głownie tyczy się kwestii prawnej. no ale od początku.
Jak wynika z konstrukcji ,( moich własnych przemyśleń i innych opinii na rozmaitych forach) widoczność w nocy tego auta z tyłu nie należy do najlepszych -Dwa małe światełka pozycyjne, umieszczone bardzo nisko...
Stąd zrodził się pomysł poprawy fabryki - opisany z resztą na kilku forach - dołożenia do świateł przeciwmgielnych dodadatkowych świateł pozycyjnych . Czyli którko mówiąc podmiany żarówki jednowłóknowej 21 W na podwójną 5/21 W.
tak to wygląda po przeróbce :
Moje pytanie tyczy się legalności takiej modyfikacji. Czy może się mnie czepić policja lub diagnosta na przeglądze ? Na logikę im lepiej mnie widać tym lepiej - no ale żyjemy w Polsce gdzie nic nie jest oczywiste .
podobny patent ,tyle że fabryczny ma Discovery II.
Zamierzam użyć zarówek o takich samych parametrach jak pojedyńcze światła, więc oślepiać nikogo nie będzie, a i funkcjonalność świateł p/mgłowych nie zostanie utracona.
Czy może się to wiązać z jakimiś konsekwencjami ?
SPAMU¦
Wysłany: Pon Sie 31, 2009 18:48 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Odgrzewam kotleta
Czy jest na forum jakiś policjant.
Mi o mało wczoraj nie zapakował ktoś w tyłek, więc taka modyfikacja ma sens i to duży.
Ja myślałem zrobić to na zasadzie obrysówek w zderzaku.
Jednak taki pomysł jak Twój wydaje mnie się o wiele lepszy.
Tylko jak to zrobić by dobrze było.
Może jakiś elektryk magik sie wypowie i naprawdę proszę jakiegoś policjanta o zmianę.
Ja bym te dolne w zderzaku zrobił jako przeciwmgielne a te górne przy błotnikach zrobił jako pozycje i stop (żarówki dwuwłóknowe) takiej modyfikacji nikt się nie czepi i będzie moim zdaniem dużo ładniej a przede wszystkim dużo bezpieczniej. A kierunki gdzie w freelanderze są umieszczone Moim zdaniem też aż się prosi (jesli tak nie jest), żeby były w tych górnych lampach, a w zderzaku tylko cofania i p-mgielne
Ja bym te dolne w zderzaku zrobił jako przeciwmgielne a te górne przy błotnikach zrobił jako pozycje i stop (żarówki dwuwłóknowe) takiej modyfikacji nikt się nie czepi i będzie moim zdaniem dużo ładniej a przede wszystkim dużo bezpieczniej. A kierunki gdzie w freelanderze są umieszczone Moim zdaniem też aż się prosi (jesli tak nie jest), żeby były w tych górnych lampach, a w zderzaku tylko cofania i p-mgielne
Kierunki są w zderzaku a w górnych lampach są cofania.
win32 [Usunięty]
Wysłany: Czw Lis 05, 2009 12:00
Ja narazie odpuściłem. Z zagranicznych for , wiem że jest problem z zamianami świateł miejscami tak jak piszesz BRT , bo p/mgłowe są sterowane przez CCU , i coś się chrzani.. a dwa jest podobno inna charakterystyka światła przez budowę lampy...
Kierunki z cofaniem zamienisz bez problemu , ale pozycja tylko dołożenie na górę wchodzi w grę
Piszę czysto wizualno-teoretycznie, bo freelkowi nigdy sie nie przyglądałem pod takim kątem ... musiałbym temat jakos dokłądniej zgłębić, pewnie jakoś by sie dało pokombinować Ale ok przyjmuje argumenty
_________________ Pozdrawiam - Brt
win32 [Usunięty]
Wysłany: Czw Lis 05, 2009 18:03
Spoko . ja też piszę z teorii , bo tyle wyczytałem. Na logikę to nie powinno nic się dziać, bo to tylko przełożenie żarówek i przewodów... ale temu komputerkowi coś potem nie leży , i nie włącza świateł...
§ 13. 1. Światła pojazdu powinny odpowiadać następującym warunkom ogólnym:
1) światła przeznaczone do oświetlania drogi przed pojazdem powinny być umieszczone w sposób umożliwiający łatwą regulację kierunku strumienia świetlnego;
2) osie świateł sygnalizacyjnych powinny być równoległe do płaszczyzny jezdni, osie świateł odblaskowych bocznych i pozycyjnych bocznych powinny być ponadto prostopadłe do podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu, a osie pozostałych świateł sygnalizacyjnych - równoległe do tej płaszczyzny; dopuszcza się odchylenia od powyższych kierunków nie większe niż 3°;
3) światła tego samego rodzaju powinny mieć takie same właściwości świetlne i powinny być umieszczone symetrycznie względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu; warunku symetrii rozmieszczenia nie stosuje się do świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną oraz pojedynczych świateł cofania i przeciwmgłowych tylnych;
4) nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu; warunku nie stosuje się do świateł drogowych;
5) światła mijania powinny dawać wyraźną granicę światła i cienia;
6) światła czerwone nie powinny być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu, z wyjątkiem światła cofania oraz świateł dodatkowych przewidzianych w § 24 ust.1 pkt 8, § 25 ust. 2, § 26 ust. 3, § 27 ust. 2, § 31 ust. 1 oraz w § 32 ust. 1.
2. Połączenia elektryczne powinny zapewniać, aby:
1) światła pozycyjne przednie i tylne, światła obrysowe (jeśli pojazd jest w nie wyposażony), światła pozycyjne boczne (jeśli pojazd jest w nie wyposażony) i światła oświetlające tylną tablicę rejestracyjną mogły być włączane i wyłączane tylko jednocześnie; warunek ten nie obowiązuje, gdy światła pozycyjne pełnią funkcję świateł postojowych lub kiedy światła pozycyjne boczne migają (świecą światłem przerywanym) razem z kierunkowskazami po tej samej stronie pojazdu;
2) światła drogowe, mijania i przeciwmgłowe przednie nie mogły być włączone, jeżeli nie są włączone równocześnie światła wymienione w pkt 1; przepisu nie stosuje się do świateł drogowych lub mijania, kiedy są używane do wysyłania krótkich, przerywanych sygnałów ostrzegawczych.
3. Światła i oznakowanie odblaskowe powinny ponadto odpowiadać warunkom szczegółowym, określonym w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
nie ma tu nic o podwójnych światłach pozycyjnych...
_________________ W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia
"światła tego samego rodzaju powinny mieć takie same właściwości świetlne i powinny być umieszczone symetrycznie względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu; warunku symetrii rozmieszczenia nie stosuje się do świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną oraz pojedynczych świateł cofania i przeciwmgłowych tylnych; "
Nadal bedzie zachowana symetria? Czy chodzi im o to ze musialyby byc w jednej lini pionowej?
_________________ Don't drink and drive, just smoke and fly
nie ma tu nic o podwójnych światłach pozycyjnych...
a co z np. Espero, który ma podwójne
BTW jest jakiś wymóg, który muszą spełniać dublowane światła, ale tera tego nie pamiętam (określony w warunkach technicznych dopuszczenia do ruchu (czy jakoś tak ) )
chodzi o "właściwości świetlne", czyli po prostu moc żarówek (albo jasność świecenia jak ktoś montuje diody )
rodi_, symetria rozmieszczenia, czyli po obu stronach samochodu tak samo oddalone od środka (pionowej osi symetrii pojazdu)
jest wiele pojazdów, które mają więcej niż 2 światła pozycyjne z tyłu (z przodu zresztą też )
_________________ W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia
Któraś wersja Nissana ma tak fabrycznie. W zderzaku pozycja + p. mgłowe, na górze pozycja + stop. Kierunkowskazy też na górze.
BRT:
W freelanderze (jak i każdym innym samochodzie) kształt odbłyśnika i klosza ma inną charakterystykę dla świateł przeciwmgłowych i stopu. Te pierwsze świecą "mocniej", tak że hamując możesz trochę oślepiać.
Co do zamiany kierunkowskazów ze światłami cofania... światła cofania mają (zazwyczaj) biały odbłyśnik, kierunkowskazy srebrny. Jak tak zrobisz będziesz więcej widział cofając, ale spadnie efektywność kierunkowskazów.
Niemniej jednak przeróbka jaką proponujesz ma sens.
Co do ogłupiania kompa, ciężko teoretycznie gdybać, ale jakby instalacja była wykonana prawidłowo, nie powinno raczej nic się dziać.
Ja poszedłem w trochę innym kierunku.
Do podświetlania tablicy rejestracyjnej z tyłu wstawiłem bardzo mocne białe LED'y
Wstawiłem także mocniejszą żarówkę do środkowego światła STOP'u w końcu nie świeci się on tak często więc spokojnie można tam wstawić coś mocniejszego.
Zdjąłem klosze i wyczyściłem dokładnie odbłyśniki w kierunkach.
Zastosowałem mocniejsze żarówki BOSMA.
Widać konkretną poprawę.
Dodatkowo w załamaniu zderzaka nakleiłem taką taśme odblaskową.
Wygląda jak element dekoracyjny a ma ładny odblask.
Wygląda jak czerwony paseczek.
Postaram się zrobić fotki.
Pomógł: 63 razy Dołączył: 10 Sie 2007 Posty: 1452 Skąd: Busko-Zdrój
Wysłany: Czw Gru 10, 2009 21:40
Sterownik migaczt Ci od tych diod nie wskasuje przepalonej żarówki? Ja chciałem takie mieć wsadzone, ale nie chciałem się bawić z wsadzaniem dodatkowej rezystancji.
_________________ >lepiej głupio zapytać, niż mądrze coś spie....lić<
Nie ma problemu z wykazywaniem przepalonej żarówki.
Prawdopodobnie już w niej jest odpowiedni rezystor zastosowany.
Wyczyszczenie kloszy naprawdę dużo daje.
Najlepiej nalać tam ciepłej wody z ludwikiem i porządnie wytrzepać klosz, a potem dokładnie wysuszyć.
Bardzo dobrze sprawdza się też listwa odblaskowa którą ja nakleiłem.
Można także zastosować dające odblask ramki pod tablicę rejestracyjną.
Widziałem też pokrowce z logiem na koło zapasowe, w którym logo było odblaskowe.
Ciekawy ładny pomysł i praktyczny zarazem.
Dodatkowo mam w światłach cofania takie żarówki z bip bip ale to bardziej ze względu na bawiące się na osiedlu dzieciaki.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum