Typ: CDT Rodzaj silnika: diesel Pojemnosc silnika: 2.0 Rok produkcji: 2001
Udało mi się zwalczyc problem z wentylatorem chłodnicy, to teraz pojawił problem modułu sterującego wentylatorem- przekaźniki przestały działac . Czy ktoś może mi poradzic czy można coś ztym zrobic, lub czy można gdzieś nabyc sam moduł ?. Otrzymuję propozycje nabycia nowego, lub uzywanego całego kompletu wentylatora co jednak stanowi spory wydatek. Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony przez kasjopea Czw Lis 25, 2010 00:30, w całości zmieniany 1 raz
SPAMU¦
Wysłany: Czw Cze 17, 2010 22:35 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Możesz rozważyć podłączenie silnika wentylatora na stałe do akumulatora z wykorzystaniem jakiegoś przełącznika wysoko-prądowego umieszczonego w kabinie. Jest to kiepskie rozwiązanie ze względu na to, że trzeba pamiętać o włączeniu wentylatora gdy silnik jest rozgrzany i wyłączeniu go przy wysiadaniu bo rozładuje akumulator. Jako tymczasowe rozwiązanie może być ale na dłuższą metę niepraktyczne.
Sprawdź czy przekaźniki dostają sygnał do przełączania. Jeśli tak i mimo to stan zestyków nie ulega odwróceniu należy je wymienić.
Mam ten sam problem. Auto rozbierałem już 2 razy. Za pierwszym podejściem miały być wymienione szczotki jednak niestety u mnie nie były to szczotki. Skończyło się wymontowaniem silnika z wytartym komutatorem i ułamanymi magnesami. Podejście drugie to montaż wentylatora od Voyagera i okazało się że jest także problem z płytką sterującą. Przekaźnikami zajmę się za tydzień i narazie jeżdżę z wentylatorem podłaczonym do akumulatora...
Rozwiązałem problem sterowania wentylatora (tej właśnie płytki) w ten sposób, że .... wywaliłem ją przewody cienkie które się tam znajdują (szary i żółty) podłączyłem bezośrednio do cewki przekaźnika 1 biegu (ten największy przekaźnik) a pozostałe dwa przewody (niebieski z paskiem i czarny zaizolowałem i zostawiłem luzem) Przewody prądowe z 3 przekaźnika (czarny i fiolet) zwarłem na stałe (one podają drugą masę do silnika). Obecnie działanie wentylatora jest wymuszone jedynie przez wzrost ciśnienia w układzie klimatyzacji i wtedy włącza siędrugi bieg wentylatora. Podczas normalnej jazdy chłodznica klimy jest wystarczająco mocno chłodzona pędem powietrza auta i wentylator się w ogóle nie włącza, a podczas wolnej jazdy lub postoju w korku wzrost ciśnienia w układzie klimy włącza wentylator. Całość działa od niecałego tygodnia i sprawdza się doskonale. Wydajność chłodzenie drugiego biegu wentylatora jest wystarczająca dla właściwego działania układu klimatyzacji. O przegrzewanie silnika nie ma się co martwić, skoro przez rok czasu jazdy bez wentylatora nic mu się nie stało
Pomógł: 564 razy Dołączył: 27 Mar 2009 Posty: 5678
Wysłany: Nie Cze 20, 2010 08:24
bachan napisał/a:
przekaźniki przestały działac .
Wszystkie?
bachan napisał/a:
Czy ktoś może mi poradzic czy można coś ztym zrobic,
Można wymienić same przekaźniki. Spisz numery z nich. Wrzuć tutaj do tematu i może coś się dopasuje.
Brt napisał/a:
Obecnie działanie wentylatora jest wymuszone jedynie przez wzrost ciśnienia w układzie klimatyzacji i wtedy włącza siędrugi bieg wentylatora. Podczas normalnej jazdy chłodznica klimy jest wystarczająco mocno chłodzona pędem powietrza auta i wentylator się w ogóle nie włącza, a podczas wolnej jazdy lub postoju w korku wzrost ciśnienia w układzie klimy włącza wentylator.
Tyle że zmniejsza się wydajność klimatyzacji bez pracującego wentylatora na 1 biegu. Wiem to z własnego doświadczenia i od osób które naprawiły 1 bieg oraz widać to po postach na forum. Gdyby brak 1 biegu nie miał żadnego wpływu na prawidłową pracę klimatyzacji to oryginalnie wentylator by się nie włączał na 1 biegu po włączeniu AC. Sytuacja się zmienia dopiero gdy na zewnątrz jest bardzo gorąco i dodatkowo temperatura układu chłodzenia oscyluje w górnych granicach optymalnej. Wtedy wentylator pracuje dopiero ciągle na 3 biegu poprawiając wydajność klimatyzacji. W innym przypadku wentylator pracuje z przerwami załączany dopiero przez wzrost ciśnienia w układzie klimatyzacji. Na krótką metę rozwiązanie dobre, ale na dłuższą jednak radziłbym zrobić jak w oryginale.
Zobaczymy jak Kolega to przetestuje, szczególnie w wyższych temperaturach zewnętrznych ... moim zdaniem ciągła praca wentylatora na pierwszym biegu jest zbędna (doświadczenia z innych samochodów) i przez takie rozwiązanie usterkowość wentylatora chłodnicy mocno wzrasta, gdyż nawet przy wysokich prędkościach auta on ciągle pracuje. Ze słów Kolegi wiem, że na wydajność klimatyzacji podczas jazdy nie narzekał (całe zeszłe lato jeździł z uszkodzonym wentylatorem) a jedynie w mieście klima z przyczyn oczywistych przestawała działać, stąd taki a nie inny wybór rodzaju sterowania.
Reasumując .... zobaczymy za jakiś czas, jak się będzie obecny system sprawował ... moim zdaniem dość łatwo przerobić go na system 3 biegowy nawet bez tej płytki z elektroniką (przekombinowane trochę), ale osobiście pozostawiłbym to w obecnej formie
Jeden lub dwa, ale nawet w przypadku dwóch wentylatorów włączały się i wyłączały jednocześnie. Moim zdaniem nawet nie chodzi o ilość, co o fakt, że w przypadku klimy automatycznej czas pracy sprężarki jest długi i jednocześnie przekłada się na czas ciągłej pracy silnika wentylatora, co nieuchronnie powoduje jego zużycie, choćby przy minimalnym obciązeniu.
Obecnie wydajność klimy w temp. ponad 20 st była na tyle duża, ze przy temp ustawionej na LO i max nawiewie wentylatora wewnątrz auta (czyli maksymalnym możliwym odbiorze ciepła) wentylator chłodnicy na drugim biegu nie musiał działać non stop tylko cyklicznie się włączał i wyłączał
apples napisał/a:
Trzeba by było pomyśleć nad przyciskiem odłączającym zasilanie w przypadku sprawnego 1 biegu: Miato - Autostrada
No właśnie ... ale jak to zrobić żeby działało automatycznie Moim zdaniem 1 bieg wentylatora powinien być powiązany z prędkością auta i to by rozwiązywało problem zbędnej ciągłej pracy wentylatora ...
Pomógł: 564 razy Dołączył: 27 Mar 2009 Posty: 5678
Wysłany: Pon Cze 21, 2010 13:16
Brt napisał/a:
No właśnie ... ale jak to zrobić żeby działało automatycznie Moim zdaniem 1 bieg wentylatora powinien być powiązany z prędkością auta i to by rozwiązywało problem zbędnej ciągłej pracy wentylatora ...
Podpiąć pod blokowanie sygnału TV lub zamykanie automatyczne wszystkich drzwi podczas jazdy. Oczywiście to tylko żart. Technicznie raczej niewykonalne.
Reasumując .... zobaczymy za jakiś czas, jak się będzie obecny system sprawował ... moim zdaniem dość łatwo przerobić go na system 3 biegowy nawet bez tej płytki z elektroniką (przekombinowane trochę), ale osobiście pozostawiłbym to w obecnej formie
Problem z tą płytką jest, że z tego co znalazłem, który bieg się załącza jest sterowane szerokością impulsu sterującego. Czyli nie wprost 1,2,3bieg ale mogę się mylić
Tak to oryginalnie jest, z tego co mi mówił Marian_K ... ja raczej myslę, że mozna wywalić płytkę i ... pierwszy bieg wymusić po prostu sygnałem ze sprężarki klimy (przewód do przekaźnika pierwszego biegu z zasilania sprężarki klimy) .. drugi bieg wymusić sygnałem z czujnika średniego ciśnienia (presostatu) w układzie klimy (presostat podaje masę), a na 3 bieg np. dorzucic prosty włącznik termiczny sterowany temperaturą płynu chłodzącego. To jako przykładowe rozwiązanie do dopracowania i przemyślenia oczywiście, czy kiedys będzie wdrożona to wyjdzie za czas jakiś
Tak to oryginalnie jest, z tego co mi mówił Marian_K ... ja raczej myslę, że mozna wywalić płytkę i ... pierwszy bieg wymusić po prostu sygnałem ze sprężarki klimy (przewód do przekaźnika pierwszego biegu z zasilania sprężarki klimy) .. drugi bieg wymusić sygnałem z czujnika średniego ciśnienia (presostatu) w układzie klimy (presostat podaje masę), a na 3 bieg np. dorzucic prosty włącznik termiczny sterowany temperaturą płynu chłodzącego. To jako przykładowe rozwiązanie do dopracowania i przemyślenia oczywiście, czy kiedys będzie wdrożona to wyjdzie za czas jakiś
Zgadza się tylko po co się aż tak bawić skoro skrzynka działa. A jak nie działa to trzeba kupić walnięty wentylator dla skrzynki
Witam, czy można gdzieś namierzyc schemat modułu? Jak sprawdzi czy nie jest walnięty? Gdzie przychodzą sygnały sterujące z klimy i czujnika temperatury? Z gory dzięki. bachan
Pomógł: 166 razy Dołączył: 27 Mar 2007 Posty: 2965 Skąd: Sędziszów
Wysłany: Wto Lip 13, 2010 08:01
No dobrze, to i ja troszkę odświeżę temat. W związku z tym, że mam założony wentylator od Vectry z rezystorem, który i tak nie działa, bo po założeniu okazało się, że coś jest nie tak ze sterowaniem, bo przy zwieraniu styczników na płytce wentylator chodził, a normalnie nie chodzi. Wyszło na to, że padła płytka, albo jej sterowanie, sam nie wiem, bo nie było czasu sprawdzić, bo auto było potrzebne i złożyłem jak było. Wentylator jak nie działał, tak nie działa, już pond rok, ale teraz jednak zebrałem siły i jestem zdeterminowany to naprawić. Co w takim razie zrobić. Kupno puszki całej odpada, bo dla mnie to jest zbyt proste Wymiana styczników nie wiem czy pomoże i czy można gdzieś je dostać. Sposób Brt jeśli będzie taka konieczność, zostanie zastosowany, jeśli nie wymyślę nic innego. Tylko jakoś nie mogę zrozumieć jak go zrealizować co do czego podłączyć Można jaśniej wytłumaczyć?
sprawna puszka z walniętym silniczkiem jest przeważnie do oddania za flaszkę i roboty i kombinowania mniej
Szukam już od około 2 miesięcy i niestety na allegro nie mogę znaleźć, pytam tych którzy sprzedają samochód na części i też cisza silniki wentylatora mają, śmigła mają a tej płytki nie
Rowan napisał/a:
Wymiana styczników nie wiem czy pomoże i czy można gdzieś je dostać.
Jeżeli byłaby to ich wina to wymiana by pomogła. W sklepach koszt jednego to od 5 - 15 zł - w zależności od producenta i obciążalności styków. Nie widzę tutaj sensu szukania oryginalnych roverowskich przekaźników. Pewnie one mają swoją cenę
Pomysł Brt bym trochę zmodyfikował - wykorzystałbym 2 przekaźniki i sterował wentylatorem dwubiegowo. Nie pamiętam jak to było z tymi kolorami od przewodów sterujących - żółty, niebieski, szary.
Jeszcze trochę się pooszukuję, że gdzieś kupię tę płytkę, ale jak się to nie uda to tak właśnie zrobię.
Wentylator od Voyagera zamontowany z jego oryginalnym śmigłem nie daje rady w te upały podczas stania w korku. Prawie daje radę. Nie odczuwam by wydajność klimy spadała, ale obroty silnika zaczynają drgać po dłuższym staniu. Może szkoda, że nie zamontowałem śmigła od Rovera.
Hmmm... dorobi mówisz... za parę groszy? Pomijając cenę to gdyby był schemat to byłaby inna rozmowa. Ta płytka to nic innego jak modulator PWM. Coś podobnego projektowałem i wykonywałem już w swoim życiu tyle, że z jednym a nie trzema wyjściami. W sumie niewielka różnica. Problemem nie jest u mnie zidentyfikowanie co nie działa - mam przypalone dwa... no właśnie? Zostało tyle, że wiem iż miało 3 nóżki... może tranzystor - a może nie, a jaki? SMD ma swoje zalety w rozmiarze, ale jak się coś skopci to bez schematu ani rusz może i ktoś powie że można popróbować z różnymi. Pewnie że można. Na drewnianych kołach też jeździć można ale jak długo?
Wyjściem może być sterowanie silnikiem wentylatora nie za pomocą rezystora, a przy pomocy PWM. Schemat ma mieć połączenie z czujnikiem temperatury silnika i przy zwiększeniu temperatury długość impulsu powinna zwiększać się, żeby wiatrak się kręcił szybciej. Przy tym wiatrak załączy się płynnie, a nie impulsowo, co też będzie mu służyć. Sygnałem na włączenie wiatraka jest włączenie zapłonu, a potencjometr pozwala ustalić początkową szybkość obrotową. Znalazłem to u Rosjan i chcę to zrobić - jednak dopiero po wczasach - uważam że to jest sposób na dłuższy wiek silniczka wentylatora Jak ktoś jest chętny to można skorzystać z załączonego schematu. Dla niezawodności równolegle tranzystorowi można podłączyć kontakty przekaźnika trzeciego biegu - wtedy w przypadku awarii schematu będziemy mieli trzeci bieg.
P.S. Może ktoś zrobić jakościowe zdjęcie tej płytki z obu stron?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum