Zobacz temat - [R75] Ogrzewanie
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Ogrzewanie

argail - Sro Lis 07, 2007 12:40
Temat postu: [R75] Ogrzewanie
Po odpaleniu samochodu i włączenia ogrzewania na full (kimatronic) z nawiewu ciepłe powietrze zaczyna lecieć dopiero wówczas gdy nagrzeje się silnik (po około 2 min).
Czy przypadkiem nie powinno wiać od razu ciepłym powietrzem - Rover chyba standardowo jest wyposażony w nagrzewnicę ....
Jeśli jest z nią coś nie tak, jak mogę sam zdiagnozować usterkę ?
Czy komputer informował by o problemie z nagrzewnicą, lub też jej bezpiecznikiem ?

R-200 - Sro Lis 07, 2007 12:58

Ciepło w nagrzewnicy nie bierze się nagle po włączeniu stacyjki. To musi chwilę trwać. :mrgreen:
romans - Sro Lis 07, 2007 13:03

2 minuty to trochę długo. U mnie jakoś po 30 sek. czuję ciepłe powietrze. Może to czasowa sugestia :) ?
argail - Sro Lis 07, 2007 13:28

Ja rozumiem, że musi chwilę potrwać - ale tak jak pisałem - ciepłym powietrzem zaczyna dmuchać dopiero wówczas, gdy ruszy się strzałka temperatury silnika ....
Czy nagrzewnica działa bez włączonego zapłonu ?

Marian_K - Sro Lis 07, 2007 14:40

2 minuty w silniku CDT to norma. Poczekaj do zimy - wtedy trwa to jeszcze dłużej. U romans-a jest szybciej bo ma benzynkę.

argail napisał/a:
Czy nagrzewnica działa bez włączonego zapłonu ?
Nagrzewnica, to w uproszczeniu powyginane rurki metalowe przez które przepływa ciecz chłodząca silnik. Wentylator kabiny dmucha powietrze na nagrzewnicę dzięki czemu do wnętrza dolatuje powietrze ogrzane. Oczywiście powietrze będzie ogrzane tylko w przypadku, gdy ciecz chłodząca silnik się nagrzeje (od silnika i webasto), a to w dieselku musi potrwać trochę dłużej niż w benzyniakach.
Nagrzewnica "działa" więc tylko po uruchomieniu silnika. Przy wyłączonym zapłonie działa tylko wtedy, gdy masz ogrzewanie postojowe (webasto z programatorem lub pilotem).

Pozdrawiam!

argail - Sro Lis 07, 2007 15:06

Khmm ... rozumiem ....
Pytam tyle bo
a. 75 to mój pierwszy Rover
b. 75 to mój pierwszy diesel

:)))

W poprzednim samochodzie (Vectra B) miałem elektryczną nagrzewnicę z wentylatorem, która po włączeniu silnika nagrzewała się niezależnie od silnika, i niemalże w kilkanaście sekund dmuchała ciepłym powietrzem po samochodzie - do odmrażania szym w zimie idealne - myślałem że mając klimatronic i samochód klasy rovera tego typu wyposażenie jest w standardzie .... ;)))

[ Dodano: Sro Lis 07, 2007 15:13 ]
btw - pytanie - czy jest wogóle sens włączać klimę w zimie (chodzi mi o opcję auto) - może do ogrzania samo eco starczy ?

Marian_K - Sro Lis 07, 2007 15:18

argail napisał/a:
W poprzednim samochodzie (Vectra B) miałem elektryczną nagrzewnicę
Ciekawy bajerek - szkoda, że w Roverku tak nie ma :cry: .

Pozdrawiam!

Wolek - Sro Lis 07, 2007 18:47

Cześć.Ja jak jest zimno włączam tylko eco.Co pewien czas klime ale tylko po to że tak wyczytałem podobno by się nasmarowała.Szybciej dmuchnie Ci ciepłym gdy odetniesz dopływ powietrza zewnątrz pokrętło na środku pod środkowymi nawiewami skręcone w stronę białej kropki.
Marian_K - Sro Lis 07, 2007 21:22

argail napisał/a:
czy jest wogóle sens włączać klimę w zimie (chodzi mi o opcję auto) - może do ogrzania samo eco starczy ?
Oczywiście do ogrzania auta wystarczy tryb "ECON". Klima przydaje się w przypadku odparowania szyb (wysusza powietrze, więc para szybko znika).
Fachowcy od klimy twierdzą, że czasem zimą trzeba włączyć klimę (tak jak napisał Wolek). Znam takich, którzy jeżdżą na włączonej klimie (tryb "AUTO") przez cały rok. Zrobisz jak zechcesz ...

Pozdrawiam!

R-200 - Sro Lis 07, 2007 21:25

Przecież Vectra ma normalne ogrzewanie, nie elektryczne.
argail - Sro Lis 07, 2007 22:53

R-200 napisał/a:
Przecież Vectra ma normalne ogrzewanie, nie elektryczne.

Nie wiem jakie miała twoja - moja (Vectra B 1.6 16 V) miała nagrzewnicę elektryczną - sprawdzone, obmacane, przetestowane ;)

R-200 - Czw Lis 08, 2007 11:47

argail napisał/a:
R-200 napisał/a:
Przecież Vectra ma normalne ogrzewanie, nie elektryczne.

Nie wiem jakie miała twoja - moja (Vectra B 1.6 16 V) miała nagrzewnicę elektryczną - sprawdzone, obmacane, przetestowane ;)
Piszesz o dogrzewaniu silnika, tak to rozumiem. :bezradny:
argail - Czw Lis 08, 2007 11:54

Yyy ... no chyba nie - chodzi mi o dogrzewanie kabiny w Vectrze ;)) Działa tylko po włączeniu silnika (pewnie chodzi o oszczędność akumulatora).. Taka ... farelka ;)
Jeden z mechaników też się dziwił co to jest - po dokładym obejrzeniu stwierdził, że jest to zainstalowane fabrycznie - nie dodawane przez kogoś.
Nie mogę niestety pokazać już zdjęć ;/

jarema - Czw Lis 08, 2007 12:32

teraz pewnie sie usmiejecie co napiszę ale takie lub całkiem podobne rozwiązanie było już w starach 266 tym z przednim napędem. jak było zimno to otwierało się z przodu samochodu maskę i tam były takie dwa przyciski. jednym włączało się grzanie świecy a drugą bodajże dopływ paliwa i to było takie ogrzewanie, które grzało płyn chłodzący w całym układzie silnika. grzało to do temperatury około60stopni, wtedy wchodziłes do środka łapałes za kluczyk i auto lekko odpalało nawet podczas dużych mrozów. ciepło leciało po odpaleniu bo silnik był już ciepły. miało to też swoje wady, bo jak akumulator był troche słaby to po takim grzaniu, które było elektryczne nie starczało prądu na rozruch silnika więc aku musiał być idealny.
sTERYD - Czw Lis 08, 2007 13:09

tak, to było coś w rodzaju webasto, ale bez komputeryzacji :razz:
mam takie w garażu, ale do samochodu bym sobie nie zamontował :cool:

argail - Wto Lis 20, 2007 00:15

Korzystając z artykułu na stronie zacząłem testować webasto :
Resetowałem komputer webasto na około 1H - bez skutku
Odpowietrzałem webasto - bez skutku
Podawałem napięcie bezpośrednio na 1 Pin - coś zaczęło się dziać - webasto zaczęło lekko szumieć, a z różnych stron silnika słyszałem dźwięk przelewającego się płynu - jednak to również nie zmusiło urządzenia do grzania silnika.
Dodatkowo w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego pojawiła się wówczas jakaś galareta jak parafina ... ?? ? ... wpadłem w lekką panikę, ale po odpaleniu silnika to znikło.
Płynu również dolałem - a zimnym silniku wlazło około 0,8L.
Wentylator webasto pracuje - z tego co słyszę.
Pompka również - przykład z pinem to pokazał.
Jak pisałem uprzednio - po wyłaczeniu alarmu spod maski zaczyna dobywać się niskie wycie - po spojrzeniu pod maskę okazuje się że to wyje własnie webasto - przez jakieś 15~20 sec - po czym cisza - dzieje się to bez włączonego zapłonu czy też włożonego kluczyka do stacyjki ....
Czy mogę się jeszcze czegoś czepić ?

Samochód nagrzewa się po przejechaniu około 7 km na wyższych obrotach ... a ja z domu do pracy mam 4 ;/ - przez kilka świateł.

Dam-Kam - Wto Lis 20, 2007 08:25

argail napisał/a:
po wyłaczeniu alarmu spod maski zaczyna dobywać się niskie wycie - po spojrzeniu pod maskę okazuje się że to wyje własnie webasto - przez jakieś 15~20 sec - po czym cisza - dzieje się to bez włączonego zapłonu czy też włożonego kluczyka do stacyjki ....

piszesz ze po 15-20sek sie wylacza. A jestes tego pewien? Mi udalo sie podlaczyc webasto i nawiew na pilota (dzieki wielkie dla Mariana_K za czesc schematow i opis dzialania) i co sie dzieje? Jak wlacze to webasto chodzi wlasnie 15-20sek potem sie ucisza zeby powoli... bardzo powoli zaczelo sie "rozkrecac". Wiec jak nie czekales to moze poczekaj i sprawdz czy i u Ciebie sie ozkreci i zacznie grzac :smile:

argail - Wto Lis 20, 2007 09:31

Dam-Kam napisał/a:
moze poczekaj i sprawdz czy i u Ciebie sie ozkreci i zacznie grzac

Wiesz .. wydaje się mi, że jeśli po przejechaniu samochodem kilku kilometrów silnik wciąż jest zimny, to jednak webasto nie działa tak jak powinno.

Marian_K - Wto Lis 20, 2007 10:38

argail napisał/a:
Jak pisałem uprzednio - po wyłaczeniu alarmu spod maski zaczyna dobywać się niskie wycie - po spojrzeniu pod maskę okazuje się że to wyje własnie webasto - przez jakieś 15~20 sec - po czym cisza - dzieje się to bez włączonego zapłonu czy też włożonego kluczyka do stacyjki ....
No to masz to samo co ja :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (wiem - żadne to dla Ciebie pocieszenie, ale w "kupie" zawsze raźniej :razz: ). Napiszę wiecej - wentylator w webasto "odzywa" nie tylko po wyłączeniu alarmu. Otwórz drzwi, maskę i poczekaj kilkanaście sekund...

Co z tym zrobić - na początek sprawdziłbym pompkę paliwa. Odłącz przewód paliwowy i zobacz czy leci paliwo (po wcześniejszym uruchomieniu webasto - "+12V" na pin "1"). Ewentualnie świeca żarowa padła - tak pokazał mi testbook w wakacje, ale nie wiem czy to był stary błąd, czy aktualny.
Niestety sam zajmę się problemem w bliżej nieokreślonej przyszłości, bo z czasem u mnie coraz gorzej :sad: . Nawet na forum zaglądam teraz baaaardzo rzadko :sad: , co negatywnie wpływa na moje samopoczucie ...

Pozdrawiam!

argail - Wto Lis 20, 2007 17:54

Pompka paliwa webasto lub świeca ... Khmmm ... Napisz proszę czy są to elementy wymienne - jeśli tak, to jakich firm szukać - widzę że na allegro i ebay sporo tego jest do różnych typów ....
Ew zamówię od znajomych z anglii od jakiegoś "rozbitka" - rozumiem że wersja angielska nie robi różnicy ?
Sprawdzę jutro na zimnym silniku jak z tą pompką paliwa - rozumiem że jeśli działa to zostaje tylko świeca ....

Marian_K - Wto Lis 20, 2007 22:44

argail napisał/a:
Pompka paliwa webasto lub świeca ... Khmmm ... Napisz proszę czy są to elementy wymienne - jeśli tak, to jakich firm szukać
Pompki paliwa można szukać wśród używek, jeśli chodzi o świecę żarową to ... nie mam pojęcia. Można podpytać w serwisach zajmujących się webasto.
argail napisał/a:
Sprawdzę jutro na zimnym silniku jak z tą pompką paliwa - rozumiem że jeśli działa to zostaje tylko świeca ....
Jest duże prawdopodobieństwo że świeca, ale nie ma pewności. Sam komputer w webasto też może "zastrajkować".

Podobny temat poruszany jest "równolegle" tu: http://www.roverki.pl/for...p=154019#154019

Pozdrawiam!

jarema - Sro Lis 21, 2007 07:05

marian chyba wkradł się jakiś błąd otóż pin 1 nie jest podłączony. jest wolny. podłączone są tylko 2,3 i 6 reszta jest wolna. tak jest bynajmniej u mnie. zaglądam tam w ciągu ostatniego tygodnia codziennie bo mi przestało się załączać.
teraz pytanie czy przewód do zasilania pompki webasto jest przy tylnim prawym błotniku i wychodzi na zewnątrz?

[ Dodano: Pią Lis 23, 2007 15:54 ]
marian czy możesz powiedzieć do którego dokładnie pinu mam podpiąć 12v żeby sprawdzić działanie webasto? jak już wspomniałem z twojego opisu wynika że pod nr 1 ale ten pin jest wolny, to znaczy nie podłączony. a próbować na czuja nie chcę.

[ Dodano: Pon Lis 26, 2007 13:10 ]
dla wszystkich zainteresowanych nasze webasto. u mnie też się cos pop... i nie działa.

piter34 - Czw Lis 29, 2007 16:56

jarema napisał/a:
marian czy możesz powiedzieć do którego dokładnie pinu mam podpiąć 12v żeby sprawdzić działanie webasto? jak już wspomniałem z twojego opisu wynika że pod nr 1 ale ten pin jest wolny, to znaczy nie podłączony. a próbować na czuja nie chcę.

Marian, odpowiesz...? :lol:

jarema - Czw Lis 29, 2007 18:08

marian cos się ostatnio nie odzywa. marian żyjesz?
ze schematu i opisu jaki mam z neta dowiedziałem się że prawdopodobnie były jakieś zmiany w podłączeniach. ja swoje webasto mam już zrobione bo też miałem problem -przestało odpalać.
przyczyną było uszkodzenie czujnika płomienia, który jest razem z kołkiem żarowym. kosztowało mnie to 500zł z robocizną- oczywiście używany. nowa część kosztuje 188euro, jak się dowiedziałem to kolana mi się ugięły.
patrzyłem mechanikom na ręce i teraz wiem że samo podłączenie 12v do przewodu zielono szarego nie powoduje uruchomienia nawet sprawnego webasto. owszem rusza wentylator ale nie chodzi pompa paliwa i pompa cyrkulacyjna ani też grzałka. powodem tego jest brak informacji o temperaturze zewnętrznej jak i temperaturze płynu chłodzącego. nawet program komputerowy do diagnostyki webasto nie był w stanie odpalić webasto dopóki samochód nie postał godzinkę na dworzu.
kołek żarowy wraz z czujnikiem płomienia to jedna część zasilana dwoma przewodami( niebieski i biały). samo sprawdzenie multimetrem nic nam nie dawało bo pokazywał że jest ok, a jak się później okazało czujnik płomienia pokazywał że ogień cały czas jest i dlatego nie odpalał świecy no bo po co. po wymianie tegoż elementu wszystko wróciło do normy, oprócz mojego portfela. i tak oto wiem że nie jest proste sprawdzenie na tzw, krótko czy webasto działa. ten problem nie dotyczy webasto z programatorem bo tam możemy sobie ustawić kiedy ma się załączyć i to niezależnie od temperatury. a w moim przypadku zeszło 7 godzin bo co pół godziny trzeba auto wyprowadzać na zewnątrz aby ostygło.

Dam-Kam - Czw Lis 29, 2007 18:48

jak to nie wystarcza podac +12V na jeden przewod? ja podaje +12V na ten przewod ktory byl na schemacie mariana_k na stronie klubowej i wszystko fajnie chodzi :smile: tzn. odpalam na pilota, po pol godziny mam cieplo w samochodzie i cieply silnik :smile:
jarema - Pią Lis 30, 2007 11:18

no ale ty masz sterowane pilotem. ja mam automatyczne i przy podaniu 12v na przewód szaro zielony webasto rusza ale tylko sam wentylator. po kilkunastu sekundach się wyłącza. i ten właśnie przewód nie znajduje się na pinie nr 1. u mnie pin nr 1 jest wolny.
wydaje mi się że były jakieś modyfikacje prowadzone przez producenta, tylko musze to dobrze oblukać gdzie i kiedy.

Dam-Kam - Pią Lis 30, 2007 17:08

czekaj... do tej pory tez myslalem ze mam automatyczne tj. wlaczalo sie samo jak temp. spadala ponizej 5st.C. Taraz mam na pilota ale u mnie do webasta szły tylko 3 kable i nie jestem pewien ale chyba pin 1 tez byl wolny. Tak sie sklada ze zaraz mam maly kursik wiec sprawdze ile mam kabelkow :smile:
Marian_K - Czw Gru 06, 2007 11:53

jarema napisał/a:
marian cos się ostatnio nie odzywa. marian żyjesz?
Jeszcze żyję, tylko ostatnio dalej od komputera.

jarema napisał/a:
patrzyłem mechanikom na ręce i teraz wiem że samo podłączenie 12v do przewodu zielono szarego nie powoduje uruchomienia nawet sprawnego webasto. owszem rusza wentylator ale nie chodzi pompa paliwa i pompa cyrkulacyjna ani też grzałka.
Hmm, to dlaczego u mnie (dopóki miałem sprawne webasto) wystarczyło 12V? Nawet teraz, jak mam uszkodzone, to 12V włącza pompę cyrkulacyjną i wentylator. Tylko pompka paliwa - nawet w sprawnym webasto - załącza się dopiero po ok. 30 sekundach od podania 12V (czas potrzebny na rozgrzanie palnika).

jarema napisał/a:
powodem tego jest brak informacji o temperaturze zewnętrznej jak i temperaturze płynu chłodzącego
Informację o temperaturze zewnętrznej "pomijamy" właśnie wspomnianym napięciem 12V, a pomiaru temperatury płynu dokonuje samo webasto więc nie bardzo rozumiem...

jarema napisał/a:
wydaje mi się że były jakieś modyfikacje prowadzone przez producenta

W R75 instalowane były dwa typy webasto: początkowo 66232C, później 98570B.
Aby uruchomić webasto należy podać +12V na:
model 66232C - pin 3
model 98570B - pin 1

To informacje, które udało mi się znaleźć. Własnoręcznie sprawdziłem typ 98570B i opisałem w artykule. Drugiego przypadku nie mogłem sprawdzić, bo nie mam takiego urządzenia, więc nie daję gwarancji, że działa.

Link do broszury producenta (niestety w niezrozumiałym dla mnie języku niemieckim): http://vifa-as.dk/Webasto-75.pdf

Może ktoś posiada zdolność odczytania tego dokumentu i przetłumaczyłby dla potomnych?

Pozdrawiam!



p.s. jarema - jak fachowcy sprawdzili Twój żarnik - tzn jak doszli, że to on jest uszkodzony? Jaką miał rezystancję przed rozgrzaniem?

Coś sporo wzięli za naprawę - cały palnik z żarnikiem kosztuje 350 PLN (nowy na Allegro)

jarema - Czw Gru 06, 2007 13:24

marian powiedz mi gdzie ty znalażłeś ten palnik? ja szukałem ale udało mi się znaleść po 250zł ale bez żarnika- sam piec.
http://www.allegro.pl/ite...ermo_top_c.html

Marian_K - Czw Gru 06, 2007 15:24

jarema napisał/a:
marian powiedz mi gdzie ty znalażłeś ten palnik?
O tu: http://www.allegro.pl/ite...diesel_12v.html

Pozdrawiam!

jarema - Czw Gru 06, 2007 23:15

no faktycznie coś licho szukałem. coś mnie gość troche naciągnął.jak będę tam przejazdem to mu to wypomnę.
Marian_K - Pią Gru 07, 2007 09:58

jarema napisał/a:
jak będę tam przejazdem to mu to wypomnę.
Lepiej ciesz się, że Ci wszystko działa i że chciało mu się "dłubać". Być może ta oferta z Allegro jest jednorazowa i rzeczywiście okazyjna.

Pozdrawiam!

jarema - Pią Gru 07, 2007 10:05

lepiej mieć ciepełko w aucie, a bez tego webasto to jechałem i po kilkunastu kilometrach dopiero silnik osiągał swoją optymalną temperaturę. przez to więcej pali i silnik dostaje w tyłek jak jest niedogrzany. masz rację co do mojej radości. cieszę się że działa tylko trochę portfel chudszy. mam wrażenie że niektórzy fachowcy jak widzą takie auto to myślą że właściciel ma hajcu jak wody i windują ceny.