Zobacz temat - [R75] Dziwne działanie wentylatora
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Dziwne działanie wentylatora

zajcev - Sob Cze 20, 2009 23:38
Temat postu: [R75] Dziwne działanie wentylatora
a wiec po poierwszym miesiacu uzytkowania pojawił mi si problem z wentylatorem.
przejrzalem "szukajke" i naczytalem sie sporo o usterce wentylatora i dzisiaj sie zabralem za naprawe (jak zwal tak zwal)
moze po krotce powiem w czym rzecz - klima mi nie chlodzila na postoju, włączyłem klime (niska temperatura, później odparowywanie szyby i wentylator nie kręcił)doczytalem -> wentylator nie dziala, szczotki do wymiany no i wzielem sie do roboty.
Rozebrany dzisiaj cały przód (faktycznie widok nie pociasza), do wentlatora sie dodrapałem, od wiązki odpięłem, a po podpięciu na krótko do akumulatora zatrybił bez problemu ('+' na przewód czerwony, masa na przewód fioletowy, wtedy działał)
posprawdzane obydwa przekaźniki (ten przy wentylatorze i drugi w kszynce z bezpiecznikami) i po podaniu prądu słychać jak tykają (znaczy sie elektromagnes działa)
myśle sobie, no nic, poskladam i poszukam wiecej informacji.
poskładałem wszystko jak ma być, odpalilem silnik, zostawilem niech sie nagrzeje, coby zobaczyc czy chociaz po nagrzaniu silnika sie wentylator włączy zeby schlodzic silnik i tak sobie mysle, wlacze klime a co tam i tu nagle wentylator patrze kreci.
Pytanie, czym to moglo byc spowodowane, rano nie kreci a po rozebraniu i nie zrobieniu raczej niczego co mogloby wplynac jakkolwiek na naprawe niedzialajacego wentylatora -> kreci.
i tak nawiasem to chyba cos nie tak skrecilem wentylator (aczkolwiek torx'em tak dosc z czuciem i silą odpowiednia) a wentylator cos ociera jak sie włącza.
i druga sprawa, nie za kazdym razem (na postoju) wentylator sie włącza, jak mialem gril zdjety i palcem pyknęłem wentylator w ruch to krecił, tak to raczej nie byl chętny do współpracy. poprosze o jakies sugestie czym to spowodowane.
I sory za tak rozwlekle rozpisanie sie na ten temat, ale chcialem dosc wyczerpujaco opisac co mi sie z tym nieszczesnym wiatrakiem dzieje.
pozdr

Zukowaty - Nie Cze 21, 2009 00:21

Pewnie styki zaśniedziały i jak ruszyłeś to jest przejście teraz. Patrzyłeś jak wyglądają szczotki w końcu? Może któraś (czyt. masowa) jest już tak krotka że nie styka za każdym razem. Co do wskaźnika temp. według którego chciałeś usłyszeć wentylator to byś się nie doczekał chyba bo zegar pokazuje właściwą temp. (tzn. w połowie) już od 76st a nie zmienia się ona aż do 115.
zajcev - Nie Cze 21, 2009 00:42

w sumie to samego silnika wentylatora juz nie rozbieralem jak juz zatrybil po podpieciu na krotko, ale domniemam, ze chyba jednak trzeba bedzie.
Jeszcze jedno pytanie, czy ilość czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji (tzn. jak jest chyba nie za duzo) to moze to miec wplyw na dzialanie klimy lub tez jej nie dzialanie?

Zukowaty - Nie Cze 21, 2009 01:03

zajcev napisał/a:
czy ilość czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji (tzn. jak jest chyba nie za duzo) to moze to miec wplyw na dzialanie klimy lub tez jej nie dzialanie?

Oczywiście. Jeśli będzie go za mało to albo będzie słabo chłodzić albo w ogóle sprężarka się nie włączy.

[ Dodano: Nie Cze 21, 2009 01:05 ]
Cytat:
lub tez jej nie dzialanie?

Pamiętaj że poza ilością czynnika do działania klimy potrzebny jeszcze jest sprawny wentylator. Najlepiej wyjedź sobie gdzieś na prostą i jeśli klima będzie chłodziła tak przy 60km/h i więcej to jest dobra. Jak się zatrzymasz i przestanie chłodzić to znaczy że wentylator nie chodzi. Tak najłatwiej domowym sposobem można sprawdzić czy czynnika nie jest za mało.

Stella75 - Nie Cze 21, 2009 14:59

Wczoraj wlasnie odebralam moje auto z warsztatu; problemem byl "leniwy" silnik wentylatora:na 10 razy 2 razy sie nie wlaczal, co powodowalo w jezdzie miejskiej wysoka temperature chlodzenia oczywiscie. Mialam juz alergie, widzac na wyswietlaczu czerwone komunikaty! Teraz bedzie juz pewnie dobrze chlodzil, przyjemnosc ta kosztuje mnie ok. 1300 CHF, ale coz zrobic?!? :evil:
Zukowaty - Nie Cze 21, 2009 21:14

Stella75 napisał/a:
Mialam juz alergie, widzac na wyswietlaczu czerwone komunikaty!

Ja kilkoma "czerwonymi kominikatami" załatwiłem silnik, wiec jeśli nadal masz wszystko ok to szczęściara z Ciebie. KV6 są cholernie wrażliwe na przegrzanie.

witgut - Nie Cze 21, 2009 22:34

jeśli nie zawsze się włącza wentylator i pomaga kręcenie śmigłem to pewnikiem kończy się szczotka masowa.
Ja przy próbie rozebrania silniczka wentylatora wkręciłem go w imadło i chyba za mocno ścisnąłem bo poszły mi magnesy w silniczku :twisted: więc trzeba to robić w miarę ostrożnie , ale teraz mam wentylator od omegi :mrgreen: i jest git

Zukowaty - Nie Cze 21, 2009 22:54

witgut napisał/a:
ale teraz mam wentylator od omegi

Jest 3 czy 2 biegowy? Szukam jakiegoś plug & play. Ja nie mam 2go biegu,może szczotka a może przekaźnik ale jak bym robił to bym wpakował coś innego od razu.

witgut napisał/a:
jeśli nie zawsze się włącza wentylator i pomaga kręcenie śmigłem to pewnikiem kończy się szczotka masowa.

:ok:

sTERYD - Pon Cze 22, 2009 00:23

witgut napisał/a:
jeśli nie zawsze się włącza wentylator i pomaga kręcenie śmigłem to pewnikiem kończy się szczotka masowa.

albo uzwojenie wirnika :/

Zukowaty - Pon Cze 22, 2009 00:33

sTERYD, a Ty od razu taki czarny scenariusz :razz:
sTERYD - Pon Cze 22, 2009 00:34

aj tam zaraz czarny... alternatywny ;)
przewinięcie takiego małego silnika to ze 100 złych razem ze szczotkami :cool:

Zukowaty - Pon Cze 22, 2009 00:44

Ty to byś zaraz wszystkie druty chciał wymieniać :) Chłopak wymieni szczotki i będzie git...mam nadzieję :razz:
zajcev - Pon Cze 22, 2009 09:02

no to mogiem juz cos wiecej napisac.
wczoraj wzielem sie jeszcze raz za rozebranie calego przedu zeby sie do wentylatora dobrac.
jak juz byl caly na wierzchu to odpalilem fuR poczalem, włączyłem klime, pyknelem paluchiem w smigielko, zadzialal jak poprzednio, ale cos lekko w osi pionowej zauwarzylem, ze sie buja jak rusze cala chlodnica (nie wiem czy tak byc powinno czy nie, ale obawiac sie zaczelem, ze na osi wiatraka juz chyba cos wyrobiony jest), no nic, zgasilem silnik, po jakichs 10 minutach odpalam znowu, załączam klime, wiatrak ruszyl sam, oczy dosc spore zrobilem i nie bede ukrywal ze sie usmiechnelem na te okolicznosc, ale mysle moze tak jednorazowo.ale nie, wyłączam, odpalam, rusza sam.
poskladalem, popsulem palca przy okazji, autko cale gotowe do jazdy, wyjezdzam z garazu, odpalam klime, wychodze przed auto, wiatrak sie kreci i tak i wieczorem jak auto postalo sobie ze 3 godziny poszedlem jeszcze sprawdzic, dzialal, rano jak do pracy podjechalem, zaparkowalem, zanim sie wypakowalem z majdanem do pracy silnik sobie pracowal na postoju, ide przed auto i piekny usmiech, slysze wentylator śmiga aż miło.
nie wiem co moglo byc (lub co to na przyszlosc oznacza, moze faktycznie szczotka niebawem - szybszym lub dalszym - sie bedzie na wymiane szykowala, a moze ktoras kostka cos nie łączyła do końca i jak je porozlaczalem i połączyłem spowrotem to juz bedzie git ??
dam znac niebawem czy sie temu wiatrakowi cos nie poodmienialo we łbie znowu.
pozdrawiam

lesiu - Pon Cze 22, 2009 09:46

Mialem podobne przejscia z wentylatorem.Nie dzialal,a jak go popukalem to wirowal az milo.Najprawdopodobnie konczy Ci sie szczotka masy dlatego tak dziala.Uwazaj zeby sprezyna dociskajaca szczotke nie uszkodzila Ci komutatora tak jak u marian_k.
Pozdrawiam i bez awaryjnej zycze.

zajcev - Pon Cze 22, 2009 10:06

pytanie więc kolejne (bo jak juz wprawy nabrałem w zdejmowaniu zderzaka i wszystkiego co potrzeba zeby sie do wiatraka dostac) u kogo można te szczotki kupic lub jakie (mniej wiecej) mają one wymiary, bo nie chciałbym bez potrzeby i na czuja kupowac 3ch różnych wielkością, doczytałem tyle, że kosztyją jakieś 10 pln-ów
sTERYD - Pon Cze 22, 2009 10:20

jak się dostać i rozebrać masz tu:
http://www.roverki.pl/ind...hodzie-rover-75
jeśli chodzi o szczotki, to najlepiej chyba kupić jakieś duże i dopiłować pilnikiem albo papierem ściernym... :hm:

sknerko - Pon Cze 22, 2009 10:48

niedawno ktoś pisał ze od Żuka szczotki pasują plug&play
SeniorA - Pon Cze 22, 2009 11:57

zajcev napisał/a:
jakie (mniej wiecej) mają one wymiary,
oryginalne 9.6 x 4.6 x 22 mm , lub 9.8 x 4.8 x 20 mm. ( f-my IRMOT )irmot@irmot.pl
http://www.irmot.pl/menu.htm

lesiu - Pon Cze 22, 2009 14:00

Tak jak pisze SeniorA W moim byly te drugie.Przy zakupie miej tylko na uwadze zeby plecionka do podlaczenia szczotki byla nie na koncu tylko z boku po srodku(szersza strona szczotki) i przy jej koncu. Wazne poniewaz prowadnica szczotki ma wyciecie boczne na plecionke i jesli masz inna lubi sie blokowac.
Pozdrawiam.

[ Dodano: Pon Cze 22, 2009 14:04 ]
Gdzies na forum byl rysunek techniczny takiej szczotki z wymiarami.

dukat11 - Pon Cze 22, 2009 15:56

Proponuję delikatnie rozbierać gdyż ja rozwaliłem magnesy przy drugiej próbie rozbierania (Przy pierwszej źle wlutowałem szczotkę i pusciła pod obciążeniem) i skończyło się kosztami drugiego wentylatora. Polecam Irmot z uwagi na miłą obsługę i to że maja szczotki na stoku
SeniorA - Pon Cze 22, 2009 16:18

lesiu napisał/a:
Gdzies na forum byl rysunek techniczny takiej szczotki z wymiarami
jest w katalogu f-y IRMOT ( podałem adres )
zajcev - Sro Sie 26, 2009 20:29

No i nadszedł dzień końca szczotek w silniku wentylatora :(
Sie silnik zwiesil i lipa.
na sobote bede chyba walczyl z wymianą szczotek tylko podpowiedzcie czy wymieniac odrazu wszystkie 4 ( bo domniemam ze jest ich tyle, 3 "biegowe" i jedna masowa) czy wystarczy tylko masową wymienić?
I pytanie kolejne, ile w Irmocie kosztuja te szczotki, bo dzisiaj probowalem sie tam dodzwonic ale nikt nie odbieral :(

Z gory dzieki za info i pomoc
pozdr
zajcev

lipa0210 - Sro Sie 26, 2009 21:57

wiatrak jest 3 biegowy, jeśli się włącza klimę to musi chodzić na wolnych obrotach, ja też mam podobny problem, jeden rozebrałem i okazało się że szczotka minusowa jest wyjechana kupiłem prawie na wzór w motoryzacyjnym ,podszlifowałem i przy składaniu silnika zabezpieczałem te ząbki młoteczkiem i mi odskoczył magnes od stojana wiec proszę uważać tu dodaje link na naprawę http://www.roverki.pl/ind...hodzie-rover-75
Artur - Czw Sie 27, 2009 13:17

zajcev napisał/a:
pytanie kolejne, ile w Irmocie kosztuja te szczotki


ja płaciłem za 4 szczotki z przesyłką 27 zł, tyle że 18 zł za przesyłkę, szczotki kosztują 1,96 + vat.
W katalogu firmy Irmot szczotki do R75 do wentylatora oznaczone są jako 603a/0

Posiadam 2 nowe szczotki, które nie są mi potrzebne więc jeśli byś chciał pisz na priv.

zajcev - Czw Sie 27, 2009 18:23

Artur, dzieki za info o ilosci szczotek i checi odsprzedania 2ch, ale rano dzisiaj o 8 godzinie zamowilem w Irmocie komplecik, jutro ma mi poczta przesyłke dostarczyc.
Tak czy inaczej raz jeszcze dzieki
pozdr

[ Dodano: Wto Wrz 01, 2009 22:26 ]
no
to wiatrak zrobiony, w sobote, jakies 3 godzinki dłubania, wymienione wszystkie 4 szczoteczki, koszt: 27 pln'ów + 2 piwa, 2 podwawelskie, troche chleba, ketchup i szpargały do grila.
zerknijcie poniżej jak wyglądała szczotka masowa w silniku wiatraka
szczoteczka masowa

po skończonej robocie, ale zanim jeszcze cały przód poskładałem, klucz w stacyjkę, zapłon, odpalenie silnika, klima na 17 stopni, staje przed autem i co widze?? pieknie kręcący się wiatraczek :)
za wszystko inne zapłacę kartą MasterCard

Pozdrawiam Roverzystów