Zobacz temat - [R414Si 103KM 97`]
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R414Si 103KM 97`]

mogewszystko - Sro Lip 15, 2009 18:46
Temat postu: [R414Si 103KM 97`]
3 dni wczesniej mialem awarie, zrobila sie dziura w wezu od chlodnicy, na ulicy wylecial mi caly plyn z chlodnicy, temperatura podniosla sie prawie do czerwonej kreski, zaczely strzelac zawory i dziwnie chodzic silnik, dojechalem jakos do domu (ok 5-8km) skrocilem weza i zalalem wody do chlodnicy, teraz silniczek odziwo chodzi dobrze ma sile nic nie strzela :P problem w tym ze jak stoje w korku o temperatura sie podnosi troche wiecej niz powinna, jak dodam gazu na postoju to zas opada..., albo jak chodzi klima i chodzi wentylator (chyba od klimy) to temperatura jest w normie.... jak jade to tez jest oki, czy moze to cos z termostatem sie porobilo? albo wentylator sie spalil i sie chyba nie zalacza... prosze o podpowiedzi i co ewentualnie sprawdzic lub wymienic dziekuje :ok:
leszek95b - Sro Lip 15, 2009 19:42

ja bym zaczął od sprawdzenia termostatu :ok:
mogewszystko - Sro Lip 15, 2009 19:47

leszek95b, a jak to sprawdzic `domowym sposobem` ?? ? :?:
leszek95b - Sro Lip 15, 2009 20:18

myślę, że najlepiej by było go po prostu wyjąć i obejrzeć, czy nie zardzewiały albo okamieniony nie jest. nic cię to nie będzie kosztować, bo pisałeś że wodą zalałeś go :) jedyne co poświęcisz to ok. 1h roboty.
mogewszystko - Sro Lip 15, 2009 21:57

leszek95b, moza jakas podpowiedz jak to zrobic? bo nawet nie wiem gdzie dokladnie sie znajduje termostat...
Ksysio - Sro Lip 15, 2009 22:20

tutaj jest budowa układu chłodzenia... :)

http://www.roverki.pl/article.php?sid=410

leszek95b - Sro Lip 15, 2009 22:23

najlepiej zerknij w RAVE, oszczędzi to Tobie czasu z szukaniem na forum :ok:
sTERYD - Czw Lip 16, 2009 08:13

ja bym na początek jeszcze raz odpowietrzył... :hm:
mogewszystko - Czw Lip 16, 2009 11:10

sTERYD, odpowietrzyc ta srubka co jest w jednym z wezow? tak samo jak przy wymianie plynu chlodniczego?
oprawca_1978 - Czw Lip 16, 2009 11:25

Termostat sprawdza się bardzo prosto. Weź go przede wszystkim wyjmij. Weź miskę i nalej do niej zimnej wody tyle, żeby mniej więcej przykryło termostat do niej wrzucony. Zagotuj cały czajnik wody, weź go i dolewaj do miski ciepłej. Miska, wiadomo, musi być trochę większa. W miarę dolewania wody, będzie stawać się ona coraz cieplejsza i termostat powinien się coraz bardziej otwierać.
Można też, od razu zalać go zagotowaną wodą z czajnika, ale wtedy lepiej polewać go małym strumieniem, żeby nie dostał za dużego szoku.
Jak się otworzy, a po wyjęciu z wody, zacznie powoli zamykać, to znaczy, że jest OK, oczywiście, to jest sprawdzenie samego działania, a nie punktu otwarcia, itd..

Układu jakoś specjalnie odpowietrzać nie trzeba. Wystarcz tylko, po zalaniu silnika i chłodnicy wodą, nie zakręcać korka zbiorniczka wyrównawczego, a przy uzupełnianiu cieczy, silnik niech sobie pracuje na wolnych obrotach. Wtedy ciecz krąży, o ile pompa cieczy jest w miarę sprawna i jeśli termostat jest otwarty, a w układzie chłodzenia nikt radośnie nie kombinował, to układ sam się odpowietrzy i nie trzeba nic z nim specjalnego robić. Można, żeby mu pomóc w tym, pouciskać rękami gumowe węże przewodów chłodzenia, na pracującym silniku, czasami taka zabawa pomaga wygonić powietrze.
Jak przestanie bultać powietrze ze zbiorniczka, to znaczy się się układ już odpowietrzył.
Wielokrotnie przepraktykowałem to na moim Poldoroverze i nigdy nie miałem kłopotów z odpowietrzaniem silnika.
Acha - warto pamietać - przy spuszczaniu płynu i napełnianiu nowym układu, warto otworzyć na max. grzanie nagrzewnicę. To dość istotny szczegół.
Ja tam żadnych śrubek nie odkręcałem, to nie układ hamulcowy, żeby odpowietrznikami kręcić. Sprawny układ chłodzenia odpowietrza się sam, byle korek zbiorniczka odkręcić, by nalewana ciecz do układu, miała gdzie wyganiać powietrze, znaczy się, do atmosfery.

sTERYD - Czw Lip 16, 2009 23:01

mogewszystko, tak, tą śrubką :cool:

oprawca_1978 napisał/a:
Układu jakoś specjalnie odpowietrzać nie trzeba. Wystarcz tylko, po zalaniu silnika i chłodnicy wodą, nie zakręcać korka zbiorniczka wyrównawczego, a przy uzupełnianiu cieczy, silnik niech sobie pracuje na wolnych obrotach. Wtedy ciecz krąży, o ile pompa cieczy jest w miarę sprawna i jeśli termostat jest otwarty, a w układzie chłodzenia nikt radośnie nie kombinował, to układ sam się odpowietrzy

powiedz to komuś kto jeżdzi MGFem :razz:

mogewszystko - Pią Lip 31, 2009 10:37

oprawca_1978, mozesz mi kolego tak na chlopski rozum powiedziec lub pokazac na jakiejs fotce gdzie sie znajduje termostat i jak go wykrecic? dzieki wielkie
sTERYD - Pią Lip 31, 2009 12:17

termostat jest za silnikiem, pod kolektorem ssącym, zaraz obok obudowy rozrządu (i rurki z bagnetem poziomu oleju), w plastikowej obudowie skręconej na 3 śrubki, podłączonej do rury biegnącej wzdłuż bloku (tej samej w której jestśruba odpowietrzania, tylko na drugim końcu)
Lechos - Pią Lip 31, 2009 12:30

wizualizacja ;)
mogewszystko - Pią Lip 31, 2009 14:26

Lechos, dzieki, kolego o to mi chodzilo, jak mozesz to zfinalizuj wypowiedz i powiedz mi jaki kluczyki albo narzedzia sa potrzebne aby go wyciagnac ;)
Lechos - Pią Lip 31, 2009 14:32

mogewszystko napisał/a:
jaki kluczyki albo narzedzia sa potrzebne aby go wyciagnac ;)
nie rozbieralem jeszcze tego ale napewno jakis oczkowy i nasadka (10) z dobra przedluzka wystarcza.
Przeczytaj TEN temacik.

Artu - Sob Sie 01, 2009 02:39

Odnośnie sprawdzenia wentylatora chłodnicy - wyjmij wtyczkę od czujnika temperatury (jasnobrązowy kolor) i odpal silnik - wentylator wtedy powinien chodzić.