Zobacz temat - Jak ściągnąć wskazówki z licznika.
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Tuning wizualny - Jak ściągnąć wskazówki z licznika.

216coupe - Sob Lut 05, 2011 14:39
Temat postu: Jak ściągnąć wskazówki z licznika.
Witam wszystkich.
Potrzebuje info. jak zdemontowac same wskazowki z licznika.
Chciałem wymienic tarcze, ale zeby to zrobic trzeba sciagnac wskazowki.
Nie bardzo wiem jak to zrobic. Na pewnym forum usłyszałem zeby krecic w odwrotna strone niz licznik i powiem krotko dzieki tej teorii wskazowki od temp. juz nie mam ulamała sie.
Z tad tez 2 pytanie czy da rade ja jakos wymienic bez potrzeby kupowania nowego licznika.

sekns - Sob Lut 05, 2011 16:48

ja tak ułamalem od wskaznika paliwa na szczescie mialem drugi licznik po tem zrobilem tak mam takie wygiete jak by kombinerki sciaglem wszystko wskazowki obrotomierza i predkosciomierza zeszly bez problemu a ta od temperatuty zlapalem za raz przy tej cewce scislem delikatnie zeby sie nie krecila i wskazowka krecilem i zeszla czeba to robic bardzo delikatnie zeby nie porysowac tarczy i za silno nie sciskac bo tez sie ulamie a czy da sie to naprawic watpie w razie czego poszukam czy mam jeszcze ten silniczek od temperatury wody jak znajde moge wyslac bo od rovera 200 podejdzie raczej bez problemu do 216
216coupe - Sob Lut 05, 2011 21:45

jak bys znalazł ten stary licznik to było by super.
masz moze jakies zdjecie tych niby kombinerek?? moze tez bym sobie takie sprawił

sekns - Nie Lut 06, 2011 00:04

http://www.google.pl/imgr...iw=1280&bih=607
Alexi - Nie Lut 06, 2011 11:04

Polecam zapoznać się z TYM tematem.
Gapek1986 - Pią Cze 24, 2011 20:17

czy moglibyście zamieścić TUTKA jak ściągnąć wskazówki przy liczniku od R600?? Bo już ułamałem od wskaźnika temperatury i od paliwa :( Albo przynajmniej na piszcie za który element złapać kombinerkami??
swRover25 - Sob Cze 25, 2011 11:04

Jeżeli macie możliwość jedżcie na serwis tachografów, to tam mają sprzęciki do wyciągania wskazówek :mrgreen:
Gapek1986 - Sob Cze 25, 2011 17:39

to mnie nie poratowałeś za bardzo :/
kasjopea - Sob Cze 25, 2011 18:21

Gapek1986, może to Ci się przyda: http://www.roverki.pl/zro...-rover-600.html .
Gapek1986 - Sob Cze 25, 2011 19:47

mało to komfortowa wymiana wskazówek :/ chciałem raczej zdjąć je bezboleśnie.
Ale wielkie dzięki za ten pomysł, może się skuszę po głębszym zastanowieniu ;)

practicator - Wto Cze 28, 2011 01:20

z własnego doświadczenia:
z wskazówką prędkości i obrotów nie ma problemu - jakieś małe widełki, pęseta, malutkie kombinerki, lub nawet widelec, i spokojnie zejdą. można też wykręcić obracając w kierunku od 0 na minus (czyli w dół) i delikatnie ciągnąc.

gorzej sprawa się ma z paliwem i temp. wody. paliwo ściągnąłem bez większego kłopotu, jednak gorzej sprawa się ma z temp. - ułamałem/wyrwałem ośkę z tego plastiku i już po ptokach - potrzebuję całego nowego modułu.

przy zakładaniu:
zakładamy gdy zegary są mniej więcej w pionie - prędkość i obroty wciskamy delikatnie na ośkę w rejonie max - czyli koło 6k obrotów i 200 - a potem delikatnie obracamy wskazówkę, przeciwnie do wskazówek zegara tak aby wyzerować we właściwym miejscu.
z paliwem jest gorzej, bo ono nie posiada sztywnego minimum, dlatego najlepiej zatankować do pełna, i zakładać na włączonym zapłonie i podpiętym liczniku, po jakiejś minutce czy dwóch od podłączenia, tak aby ośka się ustabilizowała na właściwym poziomie, tak aby wskazywała na MAX

co do małych wskazówek - to lepszym pomysłem wg. mnie jest rozcięcie starego blatu ze skalą od strony przeciwnej niż skala i ściągnięcie poprzez ośkę, i (jeśli są z folii translucent) identyczne delikatne rozcięcie nowych i założenie. Jeśli podświetlenie będzie od tyłu można to miejsce podkleić izolką, żeby przez szczelinę nie przeświecało.
Jest to operacja najbezpieczniejsza dla tych delikatnych małych wskazówek.

Mad - Wto Cze 28, 2011 17:25

kupiłes te nowe tarcze?
practicator - Wto Cze 28, 2011 23:31

nom :) ale na szybkiego zmontowałem i zrobiłem prowizoryczne podświetlenie na 4 oryginalnych żarówkach, (pod obrotomierz dałem te co normalnie podświetlały tarcze z góry) - efekt niezadowolający.

sesje mam i nie mam czasu się teraz z tym bawić - potem zakładam paski ledowe w każdy sektor zegarów, i wtedy fotki wrzuce.

wzór ten czarny z białymi obręczami, tylko minimalnie zmodyfikowany.

karolj - Wto Cze 28, 2011 23:56

Sposób na ściągnięcie się już przewijał - albo niszczymy lutownicą wskazówki, albo wąskimi kombinerkami od dołu łapiemy oś i kręcimy wskazówką - ja tak zrobiłęm i jest ok.

Kalibracja to też prosta sprawa, jeśli mamy dostęp do jakiegoś generatorka funkcyjnego, lub innego, moze być sam przebieg prostokątny, amplituda 12V.
Zasilamy liczniki, do wejścia podłączamy generatorek (w przypadku obrotomierza i prędkościomierza). To są częstotliwości z mojego licznika (R620Sdi):

Kod:

Obrotomierz
f[Hz]       rpm
35          1000
69          2000
104        3000
133        4000
163        5000
202        6000

(co na logike daje 33,3obr/s na każdy 1krpm)

Kod:

Prędkościomierz:
f[Hz]    V[km/h]
13    20
20    30
27    40
34    50
41    60
48    70
54    80
61    90
67    100
74    110
81    120
88    130
95    140
102    150
109    160
116    170
123    180
130    190
137    200
144    210
151    220
157    230
163    240



Przy odpowiedniej f liczniki ustawią się na podane wartości, zakłądamy wskazówkę i po sprawie ;)
W przypadku obrotomierza jest łatwiej - mamy dwa PR-ki na płytce - jeden służy do regulacji wzmocnienia, drugi do offsetu. Można założyć wskazówkę "na oko" i skorygować ustawienia - najpierw offsetem przy 1krpm, potem wzmocnieniem korygujemy przy maksymalnym (u mnie w dieslu 6krpm), jeśli 1krpm wymaga poprawki to dociągamy offsetem na 1 i znowu korekcja 6krpm. Tak w skrócie.


Ze wskaźnikami temperatury i paliwa sprawa jest jeszcze prostsza - wystarczy zasilić liczniki i wejście z masą spiąć przez rezystor:

Dla temperatury: 22Ω
Dla paliwa: 7Ω.

Wartości tych rezystancji spowodują ustawienie się liczników na pozycjach 1 (czyli jakby przy pełnym baku i przy maksymalnej temperaturze silnika).

Oczywiście po takim zabiegu licznik wskazuje dokładnie tak jak przed grzebaniem, odpada więc co nieco dziwna kalibracja podczas jazdy ;)

Jeśli będą chętni - w wolnej chwili napiszę jakiegoś dokładniejszego tutka na ten temat i wstawię projekty płytek drukowanych do podświetlenia liczników i wskazówek w R600 na LED-ach SMD - ja sobie takie coś wykonałem. Efekt dużo lepszy niż z żarówkami ;)

practicator - Czw Cze 30, 2011 10:42

co do obrotomierza, to chyba wszystkie działają na generatorze, jednak w roverach do 99 (600, 400, 200, 45, 25) lub 98 (800 i 200 kanciak) oraz MG do 01 (ZR, ZS) lub 02 (MGF/TF) prędkościomierz jest na impulstarze, więc z kalibracją nie ma problemu.

SMD - wiadomo że lepsze od żarówek, bo pod licznikiem natężenie światła rozłoży się w miarę jednolicie, co ciężko jest osiągnąć przy żarówkach.

też planuję tutka zrobić za tydzień po sesji.