Zobacz temat - Jakie opony
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Tuning wizualny - Jakie opony

cirek - Sro Mar 31, 2010 21:34

Ja mam pytanie obecnie mam opony 195/50 R-15 ale jak napisano odczuwam każdą nierówność i znoszę się z zamiarem wymiany i biorę pod uwagę dwa rozmiary 18/60 -R-15
i 185/65 -R15

Które są lepsze??

marcin316 - Sro Mar 31, 2010 21:39

185/60/R15 będą lepsze, profil 65 może być za wysoki do tego auta. Mógłbyś również spróbować 195/60/R15 jeśli lubisz trochę szybciej wchodzić w zakręty oraz masz felgi o szerokości 6" ;)
cirek - Sro Mar 31, 2010 21:44

marcin316 napisał/a:
185/60/R15 będą lepsze, profil 65 może być za wysoki do tego auta.


Też tak sądziłem że 185/65 R15 będą za wysokie

leszczu - Czw Kwi 01, 2010 13:39

Bierz 185/60 :wink: Sam mam takie i nie narzekam :wink:
sek099 - Pon Kwi 26, 2010 18:42

Witam a chciałbym zapytać jak z 16" bo już nie wiem jedni mówią tak drudzy tak:/ 16" 195/45 to nic nie będzie obcierać itd?
Krzysi3k - Pon Kwi 26, 2010 19:23

Pisałem Ci, bierz ;)
sek099 - Pon Kwi 26, 2010 23:27

no i chyba wezmę:P bo zawiasy chce zrobić dopiero jak mi padną te co mam:)
TheArt - Sob Maj 22, 2010 03:06

Też się przymierzam tylko czy 17" jednak nie będą ciut za duże do Coupe, chyba bezpieczniej wziąść 16stki, cena w sumie identyczna. To które opony do tych wielkości felg.
julnat11 - Sob Paź 16, 2010 14:39

mam pytanko gdzie w rover 25 znajduje wskaznik rezerwy bo u mnie sie nie wyswietla
TheArt - Sob Paź 16, 2010 15:47

Ty co ma rezerwa do felg i opon.
leszczu - Sob Paź 16, 2010 18:34

julnat11 napisał/a:
mam pytanko gdzie w rover 25 znajduje wskaznik rezerwy bo u mnie sie nie wyswietla

W R200 i R25 niema takiego wskaźnika. :wink:

Paul - Sob Paź 16, 2010 18:38

julnat11 napisał/a:
gdzie w rover 25 znajduje wskaznik rezerwy
Jesteś pewien, że TUTAJ chciałeś pytać ?
BTW. - odpowiedź była już wielokrotnie udzielana na forum, wystarczyło poszukać :(

Proszę tut. moda o wydzielenie :)

julnat11 - Pon Paź 18, 2010 11:45

dzieki za odpowiedz sory ale jestem tu nowy mam male pojecie o autach, nie moglem znalezc odpowiedzi
Botanix - Sob Lis 27, 2010 06:02

rostu0

Pozwolę sobie sprostować kilka rzeczy bo piszesz nieprawdę.

Napisałeś:

Cytat:
185/55-R15

zalety:
- delikatnie zwiększona przyczepność,


Rozumiem, że porównujesz do opony 195/55 R15 (5,5Jx15)? Jeżeli tak to mylisz się. Opona 195/55 zapewni większą przyczepność niż 185/55. Założenie więc opony 185 przyczepność zmniejszy.

Cytat:
wady:
- lekko pogorszony komfort jazdy (bardziej odczuwalne wszelakie nierówności na drogach)


I tak, i nie. Opona jest niższa o 5,5mm za to jest węższa o 10mm. Co straci na wysokości to nadrobi w szerokości gdyż po nierównościach dobrze jest mieć wysoką i wąską :) . Chyba, że pisałeś konkretnie o dziurach w drodze a nie jakiś tam koleinach.

Cytat:
195/60-R15

zalety:
- minimalnie zwiększona maxymalna prędkość auta,


Nie. W zdecydowanej większości przypadków decydującym czynnikiem mającym wpływ na prędkość maksymalną jest opór powietrza stawiany przez cały samochód.

O ile biorąc pod uwagę przyśpieszenie można by coś ugrać zmniejszając średnicę kół o tyle jeśli chodzi o V-max to więcej nie wyciśniesz choćby nie wiem jak dużą felę założyć. Chyba, że ogranicza Cię skrzynia biegów i maksymalne obroty silnika. Dla przykładu w 220 SDI prędkość maksymalna kończy się przed czerwoną kreską więc brakuje mu po prostu mocy. Założenie większych kół pogorszy sprawę.

Dalej... Prędkość maksymalna powinna być niższa. Opór jaki stawia samochód się nie zmieni. Za to większa średnica koła ( zakładając że felga taka sama ) - większa siła potrzebna do jego obrócenia.

Dalej napisałeś:

wady:
- mniejsza moc,
- zgodnie z prawami fizyki spalanie nieco się zwiększy.

A więc mniejsza odczuwalna moc + większe spalanie ale Vmax też większe? Nie da rady :)

Cytat:
Jeśli zostałem wprowadzony w błąd to mnie poprawcie ;)


Poprawiam :)

Generalnie temat jest trudny bo chyba nikt nie pokusił się o testy ( te laboratoryjne ) z prawdziwego zdarzenia. Załóżmy, że mamy dwie 15 calowe felgi i opony 195/60 oraz 195/50. Można by śmiało stwierdzić, ze mniejsze/lżejsze koło mniej spali ale czy na pewno? Wszak mniejsze koło trzeba obrócić więcej razy aby uzyskać daną prędkość. Zwiększą się więc obroty silnika konieczne do uzyskania danej prędkości. Wiadomo, ze większe obroty = większe spalanie. Czy więc mniejsza opona jest o tyle mniejsza/lżejsza aby nadrobić większe obroty silnika - nie mam pojęcia :mrgreen:

Tak jak już wspominałem wcześniej. Zwiększenie rozmiaru opony nie zwiększy prędkości maksymalnej jeżeli brakuje nam mocy. Założenie mniejszych też nie powinno sytuacji poprawić bo opory powietrza przy takich prędkościach są nieporównywalnie większe od oporów toczenia kół.

Na co zdecydowanie ma wpływ rozmiar naszych opon to przyśpieszenie. Im mniejsza średnica koła tym lepiej się samochód zbiera. Im szersza opona tym gorzej. Pomijam kwestię koniecznej przyczepności. Im większa prędkość tym mniejsza różnica w przyśpieszeniu wynikająca z rozmiaru opon.

Dziękuję za uwagę :)

memphisto - Sob Lis 27, 2010 10:39

ten temat miał być informacyjny jak chcemy felgi z jakiegoś auta to abyśmy znali wymiary oraz jak Tomaszi napisał, do jakiej felgi jaka szerokość opony, a nie co sobie kupić i na jakiej oponie lepiej się jeździ

[ Dodano: Sob Lis 27, 2010 10:25 ]
Botanix, a to co ty napisałeś, to powinieneś założyć na to nowy temat, który również powinien być przyklejony bo piszesz o tym jak się na czym śmiga, i warto takie coś mieć przyklejone a nie jako post w innym temacie :) :wink:

[ Dodano: Sob Lis 27, 2010 10:28 ]
Botanix napisał/a:
I tak, i nie. Opona jest niższa o 5,5mm za to jest węższa o 10mm.


chyba szersza :P

[ Dodano: Sob Lis 27, 2010 10:39 ]
Botanix napisał/a:
Generalnie temat jest trudny bo chyba nikt nie pokusił się o testy ( te laboratoryjne ) z prawdziwego zdarzenia. Załóżmy, że mamy dwie 15 calowe felgi i opony 195/60 oraz 195/50. Można by śmiało stwierdzić, ze mniejsze/lżejsze koło mniej spali ale czy na pewno? Wszak mniejsze koło trzeba obrócić więcej razy aby uzyskać daną prędkość. Zwiększą się więc obroty silnika konieczne do uzyskania danej prędkości. Wiadomo, ze większe obroty = większe spalanie. Czy więc mniejsza opona jest o tyle mniejsza/lżejsza aby nadrobić większe obroty silnika - nie mam pojęcia :mrgreen:



No to ja Ci opiszę test domowy :mrgreen:

Na wiosne miałem 195/50 R15 i zmieniłem na zimę na 195/60 R15

>> komfort +

>> spalanie - bez zmian moim zdaniem

>>przyspieszenie - żadnego zmniejszenia przy mojej magicznej mocy 75kuców nie odczuwam o ile można stwierdzić, że 8V w ogóle przyspiesza :mrgreen:

>> prędkości - tak samo jedzie przy 120 na tych oponach jak i na tych

>> przyczepność - lepiej autko trzymało się na profilu 50 mniej się na boki w zakrętach przechylało

>> ogólnie jedyne co mi się podoba w większym profilu, to to, że teraz mogę pod krawężnik podjechać :mrgreen: i na DZIURACH (nie koleinach) mniej słychać pracę budy : )

195/50 - TOYO proxes T1R
195/60 - nokian WR G2

Botanix - Sob Lis 27, 2010 16:50

Cytat:
Dodano: Sob Lis 27, 2010 10:28 ]
Botanix napisał/a:
I tak, i nie. Opona jest niższa o 5,5mm za to jest węższa o 10mm.


chyba szersza :P


Dobrze napisałem... Opona 185/55 jest węższa o 10mm od opony 195/55 a do takiej ją porównywał.

Cytat:
No to ja Ci opiszę test domowy :mrgreen:


Dlatego właśnie o takie testy nie prosiłem. Twoje/moje osobiste odczucia nie mają tutaj żadnego znaczenia. Jeździłeś w różnych warunkach na różnych oponach. Do tego porównałeś oponę zimową do opony letniej. Budowa takich opon, skład gumy jest zupełnie różny. Takie porównanie nie ma najmniejszego sensu i nic nie wnosi.

Cytat:
>> prędkości - tak samo jedzie przy 120 na tych oponach jak i na tych


Nie chodziło nam jak wypadają opony przy prędkości 120 tylko o prędkość maksymalną na danych oponach. 120 nie jest prędkością maksymalną - chyba, że w Twoim przypadku jest :) .

Cytat:
>> spalanie - bez zmian moim zdaniem


O to mi chodziło... Jak możesz wpływ rozmiaru opon na spalanie sprawdzać mając założone dwie zupełnie różne opony i jadąc w różnych warunkach? Taki wpływ można stwierdzić mając identyczne opony o różnych rozmiarach i testując w identycznych warunkach...
Cytat:

a nie co sobie kupić i na jakiej oponie lepiej się jeździ


Nie ja pierwszy "zaśmieciłem" wątek. Poprawiłem post który głosił nieprawdę więc chyba dobrze...
Cytat:

Botanix, a to co ty napisałeś, to powinieneś założyć na to nowy temat, który również powinien być przyklejony bo piszesz o tym jak się na czym śmiga, i warto takie coś mieć przyklejone a nie jako post w innym temacie :) :wink:


Fakt... Można.