Zobacz temat - [R75] Skrzynia automatyczna - nieprawidłowa praca
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Skrzynia automatyczna - nieprawidłowa praca

Wizard_gp - Sro Kwi 06, 2011 09:57
Temat postu: [R75] Skrzynia automatyczna - nieprawidłowa praca
Witam,

Historia:
W marcu oddałem swoje R do Mariusza na wymianę oleju w skrzyni, gdzie okazało się, że nie tylko olej jest do wymiany ale też uszczelniacze półosi, bo przecieciekały i w związku z powyższym uciekło 2l. oleju. Uszczelniacze i olej został wymieniony.

Opis problemu:
Jadąc autem spokojnie, wydaje się być ok, choć jak jest zimny to delikatnie szarpie, lecz nie zawsze i to z regóły między 2 a 3. Jednak największy problem zaczyna się kiedy chcę szybciej przyspieszyć. Rozpędzając auto wchodzi ładnie na obroty i jak dochodzi do momentu przełączenia na wyższy bieg, zapina go, po czym zachowuje sie jakby bieg wyskoczył (obrazowo: rozpędzając auto wyposażone w manualną skrzynię, nagle wcisnąć sprzęgło). Po popuszczeniu gazu i delikatnym dodawaniu, zapina ten wyższy bieg i auto dalej się rozpędza.

Wniosek:
Na upartego, mógłbym z tym jeździć, bo z regóły jeżdżę spokojnie, ale co jakby przyszło mi coś wyprzedzić :shock: Jednakże muszę zająć się tym problemem, bo jak każdy, chcę mieć auto w 100% sprawne, żebym kiedyś na trasie nie stanął :beczy:

Na początek:
Najpierw chcę się zabrać za elektronikę, bo na tym najlepiej się znam :mrgreen: i tu rodzi się pierwsze pytanie, czy jeżeli odłącze wiązkę od szkrzyni nie odłączając akumulatora to komputer może ześwirować lub zapisać jakieś błędy?

kris-tofer - Sro Kwi 06, 2011 11:09

Cytat:
Najpierw chcę się zabrać za elektronikę, bo na tym najlepiej się znam :mrgreen: i tu rodzi się pierwsze pytanie, czy jeżeli odłącze wiązkę od szkrzyni nie odłączając akumulatora to komputer może ześwirować lub zapisać jakieś błędy?
skoro znasz się na elektronice powinieneś wiedzieć :wink: ja bym odłączył akumulator :)

Mój kolega miał kiedyś Nissana Maximę, z automatyczną skrzynią biegów, problem u niego był taki efekt jakby bieg wyskakiwał, lub coś się ślizgało, dawał gazu, a samochód nie przyśpieszał, rosły tylko obroty silnika. Diagnozę jaką mu postawili to elektrozawory w skrzyni.
Na automatach się za bardzo nie znam, ale tą historię pamiętam, jest podobna do Twoich objawów, więc opisałem.

Wizard_gp - Sro Kwi 06, 2011 11:37

Cytat:
skoro znasz się na elektronice powinieneś wiedzieć ja bym odłączył akumulator

problem polega na tym, że nie mam kodu do radia :P Dlatego pytam, czy się błędy zapisują bo jeżeli nie to miałbym mniej do roboty :P

dukat11 - Sro Kwi 06, 2011 18:07

Wizard_gp napisał/a:
Dlatego pytam, czy się błędy zapisują bo jeżeli nie to miałbym mniej do roboty


Zapisują się bo u nie jak padał akumulator to miałem błędy komunikacji ze skrzynią

Wizard_gp - Sro Kwi 06, 2011 20:34

Postanowiłem przeanalizować kiedy dokładnie występuje problem. Owe szarpnięcie występuje tylko przy zmianie biegu z 2 na 3, niezależnie czy jest tryb normal, sport czy snow. Jeżeli skrzynia zapnie już 3-ci bieg, można dalej dynamicznie przyspieszać. Przestudiowałem schematy i budowę owej skrzyni i wywnioskowałem, że w związku z ubytkiem oleju, przypaliła się tarczka niskiego sprzęgła. Mogłoby to powodować, że bieg jest wrzucany, ale duży moment przekazywany powoduje ślizganie się tarczki. Wyjaśniało by dlaczego przy bardzo spokojnym dodawaniu gazu szarpnięcie jest praktycznie nie odczuwalne. Pytanie się rodzi, czy jest możliwość dokupienia tarczek niskiego sprzęgła? I drugie pytanie czy ja w ogóle napisałem to z sensem :mrgreen:
Tomek1212 - Sro Kwi 06, 2011 22:25

Zazwyczaj ubytki oleju w skrzyni automatycznej powodują przypalenie elementów ciernych takich jak tarczki, przekładki czy panewki, jednak wg mnie ubytek 2l nie jest na tyle wielki, aby spowodować tego typu usterki, ale wszystko jest możliwe.
Olej w skrzyni był czarny ? Śmierdział spalenizną ?

SeniorA - Sro Kwi 06, 2011 22:32

Wizard_gp, wg. mnie dobrze dedukujesz

http://midparts.com.pl/pl/c/JF506EJATCO/47

Wizard_gp - Sro Kwi 06, 2011 22:42

Tomek1212 napisał/a:
Olej w skrzyni był czarny ? Śmierdział spalenizną ?

Szczerze powiem, że nie wiem bo mi Mariusz418 wymieniał olej.

SeniorA napisał/a:
http://midparts.com.pl/pl/c/JF506EJATCO/47

Dzięki, myślałem, że to będą bardziej zaporowe ceny :ok:

Tomek1212 - Sro Kwi 06, 2011 22:49

No ceny są zaporowe w porównaniu do bardziej popularnych skrzyń ZF albo Borg Warner.
2tys zł co najmniej trzeba liczyć na same częsci i to przyjmując optymistyczny wariant że w skrzyni nie rozleciało się nic innego poza tarczkami.

Wizard_gp - Sro Kwi 06, 2011 23:11

Tomek1212, myślę, że trochę wyolbrzymiłeś koszty, 2k to może wynieść jakby oddać auto do jakiegoś ceniącego się mechanika.
Tomek1212 - Czw Kwi 07, 2011 00:26

Wizard_gp, Jakbyś oddał te skrzynie do mechanika to zapłaciłbyś jakieś 4-6tys zł za naprawę, zależnie od tego co się posypało, przynajmniej ja tyle bym policzył za tę skrzynię.
Same uszczelki to koszt około 500-800zł, do tego tarczki+spalone przekładki 400-600zł, hamulec 500zł, panewki 100-300, regeneracja konwertera 500zł, docieranie pompy oleju i na koniec filtr+olej. Oczywiście zakładając, że wszystkie planetarki, kosze i inne zębatki oraz cała elektronika są nienaruszone. Generalny koszt naprawy zależny jest od tego co się posypało i od tego czy chcesz zmieniać wszystkie części "eksploatacyjne", czy tylko to co jest najbardziej zużyte. Z doświadczenia mogę ci powiedzieć, że jak zamierzasz tym autem jeździć to warto zrobić kompleksowy remont skrzyni.

Jednak na sam początek warto dogłębniej zdiagnozować ten problem.
Na marginesie jeszcze dodam, ze w E46 z tym silnikiem lubią padać konwertery, jednak tam jest całkiem inna skrzynia produkcji GM.

Wizard_gp - Czw Kwi 07, 2011 08:11

Z linku, który podał SeniorA, ceny elementów nie są tak drogie jak podajesz. A że mechanicy biorą kuriozalne pieniądze za naprawę automatów to się nie dziwie, mają pole do popisu bo nie ma takiej konkurencji jak np. warsztaty mechaniczne, czy wulkanizacja.
Tomek1212 - Czw Kwi 07, 2011 10:08

Wizard_gp, sam kupuje częsci do automatów głównie w midpartsie i niestety ale tyle to kosztuje. Takich skrzyni jak twoja za bardzo nie opłaca się naprawiać, bo częsci są co najmniej 2 razy droższe niż do popularnych automatów.
Uwierz mi, ale naprawdę taniej sie nie opłaca się naprawiać automatów. Na jednej skrzyni zarobek wychodzi nie większy niż 1tys zł, a żeby ją dobrze zrobić to jest roboty na kilka dobrych dniówek, a potem jeszcze trzeba dać na to gwarancję.

Wizard_gp - Czw Kwi 07, 2011 11:08

W sumie to masz rację, ale skrzynię zrobić muszę. Nie opłaca mi się kupować używanej skrzyni bo nie wiadomo w jakim będzie stanie, a jak zrobie swoją to będę wiedział co jest. W moim przypadku, wydaje mi się, że wymiana kompletu tarczek sprzęgła powinna pomóc.

A tak z innej beczki, czy miał ktoś do czynienia z firmą Auto Józefów?

witgut - Czw Kwi 07, 2011 11:21

Wizard_gp, skontaktuj się z kolegą llygas, w wątku poniżej masz trochę info
http://forum.roverki.eu/v...tyczna&start=20

Wizard_gp - Czw Kwi 07, 2011 11:26

witgut, tak czytałem ten wątek :) tylko zastanawiam się czy jego ojciec przypadkiem nie prowadzi tego warsztatu w Zamościu, bo to ze 250km ode mnie ;)
witgut - Czw Kwi 07, 2011 11:32

Przy różnicach cen naprawy automatu w różnych warsztatach, to 250 km to może być najmniejszy problem :)
marecki6 - Nie Kwi 10, 2011 10:22

mnie niestety dopadł podobny problem ... miałem małą stłuczkę i patrząc na uszkodzenia zewnętrzne w życiu nie powiedziałbym, że mogło się zepsuć coś mechanicznego jednak zauważyłem że skrzynia pracuje z problemami a dokładniej sytuacja wygląda tak, że jadąc spokojnie jest problem z wrzuceniem z 3 na 4 bieg-wygląda to tak jakby skrzynia dostawała za małe obroty żeby wrzucić dany bieg ale jak dodam więcej gazu to wrzuci ten bieg ... czytając informacje o kosztach naprawy automatu już się załamuję bo na tą chwilę nie stać mnie na wydatek rzędu 5tyś i mam dylemat czy jeździć tym samochodem czy odstawić go do garażu ?
Tomek1212 - Nie Kwi 10, 2011 10:46

Skoro stało się to po stłuczce to raczej nie spodziewałbym się usterek wewnątrz skrzyni, tylko coś związanego z osprzętem i elektroniką. Nie wiem jak wygląda dokładnie ta skrzynia, ale jak to jest japoński wynalazek (a z tego co pamiętam to w R75 montowano skrzynie JATCO) to tam na obudowie skrzyni znajduje się całe mnóstwo elektrozaworów i czujników. Wystarczy, że przy stłuczce urwał się któryś z przewodów, albo lakiernik przy malowaniu czegoś nie podpiął. Zacząłbym od diagnostyki.

[ Dodano: Nie Kwi 10, 2011 10:46 ]
Aha, no i koniecznie sprawdzić poziom oleju, bo też mógł gdzieś wycieknąć. Jeżeli jest go za mało to bardzo szybko skrzynia może się rozlecieć w środku.

marecki6 - Nie Kwi 10, 2011 11:00

przy aucie nikt jeszcze nie grzebał bo stłuczka była 3 dni temu .... muszę skoczyć w pierwszej kolejności do lakiernika ponieważ pomimo że maska jest delikatnie wygięta najwidoczniej podciągnęła zamek i nie mogę jej otworzyć ..... twoje przypuszczenia troszkę mnie uspokajają :-) też nie chce mi się wierzyć, że ta skrzynia jest aż tak delikatna, że przy takiej małej stłuczce mogło się coś posypać w jej wnętrzu (po uderzeniu mam jedynie pęknięty zderzak, lekko wgięty błotnik a dokładnie język błotnika który dochodzi w kierunku lampy wgiął się lekko do wewnątrz bo jest tam pusta przestrzeń no i lekko maska) ... silni ma przebieg 100tyś i olej kupiłem tydzień temu bo szykowałem się do pierwszej wymiany ale sprawdzę poziom
Tomek1212 - Nie Kwi 10, 2011 11:26

Nie rzadko bywa tak, że szkody na pierwszy rzut oka wydają się nie groźne, a dopiero przy naprawie okazuje się jak wiele elementów uległo uszkodzeniom.
Proponuje ci pooglądać spód auta pod względem ewentualnych wycieków.
Warto jeszcze sprawdzić połączenie przewodów olejowych od skrzyni do chłodnicy.

marecki6 - Nie Kwi 10, 2011 12:17

dla mnie najważniejsze będzie aby nie uszkodziło się wnętrze skrzyni bo wiadomo jak kosztowne są to naprawy ... sprawdzę czy nic nie cieknie z samochodu ale raczej nie bo byłaby plama pod samochodem w garażu chyba, że zebrało się na razie na osłonie silnika ... a pytanie tego typu czy błąd skrzyni biegów powinien pojawić się na kompie samochodu czy skrzynia ma swój komputer z którego takie błędy się odczytuje ?
Tomek1212 - Nie Kwi 10, 2011 13:19

Na pewno skrzynia musi posiadać swój sterownik z którego da się sczytać pamięć błędów.
SeniorA - Nie Kwi 10, 2011 14:12

marecki6 napisał/a:
czy błąd skrzyni biegów powinien pojawić się na kompie samochodu czy skrzynia ma swój komputer z którego takie błędy się odczytuje ?
skrzynia ma sterownik EAT ECU zamontowany za skrzynką bezp. w kabinie. EAT ECU zapamietuje te błędy , które są w wykazie błędów do odczytu testbookiem.Jeśli wystąpi usterka wewnętrzna skrzyni lub błąd w komunikacji CAN-BUS ,to wyświetlacz wyświetli komunikat EP i wprowadzi program awaryjny.
Jarek1984 - Pon Kwi 11, 2011 17:44
Temat postu: Automatyczna Skrzynia Biegów Rover 75
Witam.
Posiadam Roverka 75 99' 2.0 benzyna automat. Problem ma ze skrzynią a mianowicie ślizga się. Jeśli stoję w dziurze to jest problem by na wstecznym wyjechać bo się ślizga. Jadąc na D na pierwszym biegu jest ok, przełączy się na drugi i w momencie kiedy powinien przejść na trzeci bieg zaczyna się ślizgać, obroty silnika wzrastają a samochód z trudem jedzie. Gdy znowu dam mu wysokie obroty to gdy przełączy na wyższy bieg to jest szarpnięcie. Wymieniłem olej i nadal jest tak samo. Stary olej był brązowy taki jakiś jakby spalony?
Ma ktoś jakiś pomysł co to może być i jak temu zaradzić??

[ Dodano: Pon Kwi 11, 2011 17:44 ]
Dodatkowo mogę powiedzieć że po włączeniu biegu wstecznego i chyba D słychać dziwne piski dochodzące ze skrzyni i ślizganie się.

Wizard_gp - Pon Kwi 11, 2011 19:19

Jarek1984, najprawdopodobniej i u Ciebie będą do wymiany tarczki sprzęgła niskiego. Czy "ślizganie" występuje zarówno jak przyspieszasz szybko jak i powoli. Czy jest różnica między ciepłym a zimnym silnikiem?
01000001 - Sro Kwi 13, 2011 20:16

Zapraszam Tu Mialem to samo okazal sie walniety selenoid
Jarek1984 - Czw Kwi 14, 2011 11:34

U mnie są dwie okrągłe wtyczki po stronie kierowcy w okolicy amortyzatora tak jak pisałeś. Pierwsza (bliżej podszybia) jest 10 pinów. W drugiej (bliżej przodu auta) wnioskuje, że w tej o której Ty pisałeś jest 10 pinów z czego 3 są zaślepione. Jak byś mógł mi to tak na chłopski rozum wytłumaczyć jak mam pomierzyć tą oporność. Nie wiem też czy przypadkiem nie różnią się te wtyczki między Rover 75 99' a Land Rover 04'.
SeniorA - Czw Kwi 14, 2011 13:08

Jarek1984, to nie o te wtyczki chodzi , to są przewody od silnika.Dwie wtyczki od automatu , 18 pinowa i 10 pinowa , są na skrzyni biegów pod filtrem powietrza (trzeba go ściągnać).Oporność mierzy się na wyłączonym zapłonie i rozpiętych wtyczkach , między dwoma pinami w gnieździe przewodów idących do skrzyni. .
dzieju - Czw Kwi 14, 2011 19:42

Jak zmiezyc poziom oleju w skrzyni ...
SeniorA - Czw Kwi 14, 2011 20:44

dzieju napisał/a:
Jak zmiezyc poziom oleju w skrzyni ...
metodą dolania niewielkiej ilości oleju , uruchomieniu silnika ,powłączaniu wszystkich biegów i odkreceniu na pracujacym silniku śruby w otworze przelewowym.Jak otworem wycieknie ilosć dolana ,to znaczy, że poziom był prawidłowy.Temperatura oleju w czasie sprawdzania powinna być w zakresie 35-45 st.C
Można też odkrecić tylko tą śrubę (na pracujacym silniku) i sprawdzić czy kapie olej.

http://forum.roverki.eu/v...p=471342#471342

Jarek1984 - Pią Kwi 15, 2011 16:00

Witam.
Znalazłem tą wtyczkę i sprawdziłem oporność między pinami
1 a 2 - 553 Ohm
3 a 4 - 545 Ohm
5 a 6 - 548 Ohm
18 a 9 - 17 Ohm
18 a 10 - 16,8 Ohm
18 a 11 - 17 Ohm
18 a 12 - 17 Ohm
18 a 13 - 16,8 Ohm
18 a 14 - 17 Ohm
18 a 15 - 3,7 Ohm
18 a 16 - 3,8 Ohm
18 a 17 - 13,3 Ohm

Tomek1212 - Wto Kwi 26, 2011 19:31
Temat postu: Re: Automatyczna Skrzynia Biegów Rover 75
Jarek1984 napisał/a:
Witam.
Posiadam Roverka 75 99' 2.0 benzyna automat. Problem ma ze skrzynią a mianowicie ślizga się. Jeśli stoję w dziurze to jest problem by na wstecznym wyjechać bo się ślizga. Jadąc na D na pierwszym biegu jest ok, przełączy się na drugi i w momencie kiedy powinien przejść na trzeci bieg zaczyna się ślizgać, obroty silnika wzrastają a samochód z trudem jedzie. Gdy znowu dam mu wysokie obroty to gdy przełączy na wyższy bieg to jest szarpnięcie. Wymieniłem olej i nadal jest tak samo. Stary olej był brązowy taki jakiś jakby spalony?
Ma ktoś jakiś pomysł co to może być i jak temu zaradzić??

[ Dodano: Pon Kwi 11, 2011 17:44 ]
Dodatkowo mogę powiedzieć że po włączeniu biegu wstecznego i chyba D słychać dziwne piski dochodzące ze skrzyni i ślizganie się.


Wszystko wskazuj na przypalone tarczki i/lub przekładki i/lub taśmę hamulca.
Skrzynia do rozbiórki.