Zobacz temat - [MG ZS 120] Zerwany pasek alternatora, przestawiony rozrząd
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [MG ZS 120] Zerwany pasek alternatora, przestawiony rozrząd

ssnake - Czw Kwi 25, 2013 09:18
Temat postu: [MG ZS 120] Zerwany pasek alternatora, przestawiony rozrząd
Witam,

Ostatnio miałem niemiłą przygodę przy prędkości około 100km/h i obrotach około 5tyś, a mianowicie zerwanie paska alternatora i wspomagania, pech chciał, że jego kawałki wpadły pod pasek rozrządu i go przestawiło, silnik momentalnie zgasł....

Pasek rozrządu się nie zerwał tylko przestawił, aktualnie po próbie ustawienia rozrządu na znaki sytuacja wygląda następująco:
- nie mogę ustawić 100% równo znaki na kołach wałków zaworów, różnica jest o niecały ząb; czy może być to spowodowane rozciągnięciem się starego paska rozrządu?
- przy takim ustawieniu obracając wałem (ręcznie, kluczem) czuć kompresje (aż cofa klucz), pełen obrót idzie bez zgrzytów, stukań; jednak próba odpalenia zakończyła się niepowodzeniem (brak dziwnych odgłosów z silnika, po prostu nie odpala)
- czy mógł się przestawić zapłon, jak to sprawdzić i jak go poprawnie ustawić?
- czy jak zawory otwierały się w nieodpowiednim momencie ciśnienie/kompresja mogła cofnąć się na kolektor ssący/listwę wtryskową i ją uszkodzić?

Proszę o wszelkie porady i sugestie :)

sTERYD - Czw Kwi 25, 2013 10:14

ssnake napisał/a:
- nie mogę ustawić 100% równo znaki na kołach wałków zaworów, różnica jest o niecały ząb; czy może być to spowodowane rozciągnięciem się starego paska rozrządu?
być może, a le też być może, że koło od pasków alternatora i wspomagania się obróciło, chyba, że ustawiasz na znaki na kółku od paska rozrządu, to wtdy ewidentnie wina paska :/
Cytat:
- czy mógł się przestawić zapłon, jak to sprawdzić i jak go poprawnie ustawić?

nic takiego się nie robi. Zapłon ustawia się automatycznie według położenia wału korbowego i wałków rozrządu.
ssnake napisał/a:
- czy jak zawory otwierały się w nieodpowiednim momencie ciśnienie/kompresja mogła cofnąć się na kolektor ssący/listwę wtryskową i ją uszkodzić?

nawet jakby się cofnęło, to musiałaby być zamknięta przepustnica,a i tak tam jest tak dużo powietrza, że ciśnienie by wzrosło minimalnie, także raczej nie.

Nawet jak jest lekko przestawiony rozrząd, a zawory nie są pogięte to silnik powinien odpalić, chyba że w międzyczasie cis się jeszcze stało.
Spróbuj na początek wymienić sam pasek i go porządnie ustawić, a potem to już mierzenie kompresji zostaje :/

ArekL - Czw Kwi 25, 2013 10:57

Przy różnicy o 1 ząb powinien bez problemu chodzić. Dziwne, że nie zapala.
U mnie w PoldoRoverze jak pasek spadł (wina pseudomechanika - zbyt słaba wytrzymałościowo śruba napinacza, urwał się łepek po 3 miesiącach od założenia :roll: ) to przy próbie odpalenia dość wyraźnie słychać było orkiestrę zaworów, więc jeżeli u Ciebie tego nie słychać, to jest duża szansa, że nic się złego nie stało. Trzymam kciuki, że będzie ok.
Na początek zrób jak kolega wyżej napisał.

ssnake - Czw Kwi 25, 2013 21:40

sTERYD napisał/a:
ssnake napisał/a:
- nie mogę ustawić 100% równo znaki na kołach wałków zaworów, różnica jest o niecały ząb; czy może być to spowodowane rozciągnięciem się starego paska rozrządu?
być może, ale też być może, że koło od pasków alternatora i wspomagania się obróciło, chyba, że ustawiasz na znaki na kółku od paska rozrządu, to wtedy ewidentnie wina paska :/

ustawiałem według znaku na kole pasowym bo nie mogłem znaleźć otworu do zablokowania wału aby móc odkręcić to koło od pasków, może mnie ktoś nakierować gdzie to jest w tym silniku i czy jest na śrubę/wiertło?

zdzichu - Pią Kwi 26, 2013 00:12

Jeżeli pasek przeskoczył i to jeszcze przez po przyblokowaniu to wymień od razu. ńie ryzykuj, limit szczęścia już wykorzystałeś. Blokady to te silniki chyba nie mają, nigdy nie znalazłem. Trzeba wiercić. Jeżeli ustawiłeś na znaki na kole pasowym to nie zapali bo tam jest chyba 5 st. różnicy.
sTERYD - Pią Kwi 26, 2013 00:28

nie ma żadnej różnicy, chyba, że koło pasowe się przestawiło. Co do blokady, to najprościej zablokować za wieniec na kole zamachowym przez zaślepki od strony silnika. Wiercić lepiej nie, bo można trafić w markery od czujnika położenia wału i wtedy w ogóle nie odpali :/
ssnake - Pon Kwi 29, 2013 21:42

głowica zdjęta, niestety wszystkie zawory oberwały, dodatkowo na tłokach widać ślady od uderzenia... :/

czy na takim etapie rozebranego silnika jest jakiś sposób aby sprawdzić czy korbowody się nie powyginały?

sTERYD - Wto Kwi 30, 2013 00:51

nie. Nie ruszaj przypadkiem wałem korbowym, bo narobisz sobie całkiem radości. Wymień zawory, złóż i zmierz kompresję, wtedy będzie widać.
ssnake - Wto Kwi 30, 2013 11:35

a co może się stać?, bo przecież już i tak kręciłem wałem jak ustawiałem rozrząd.
zapłonu też nie przestawię bo ustawia się automatycznie?,
a chciałem podnieść tłoki do góry żeby w miejscach uderzenia zaworów wyrównać trochę powstałe zadziory
nie chciałbym aby nowe zawory o nie tarły a już tym bardziej aby taki zadzior się odłamał i latał później po cylindrze...

sTERYD - Wto Kwi 30, 2013 20:51

kręciłes, ale przy założonej glowicy. Teraz masz odkrecona głowice, a śruby głowicy trzymają też stopy walu korbówego, więc jak nie sa skręcone, to panewki mogą się obrócić
Przepraszam za orty, pisze z telefonu.

ssnake - Sro Maj 08, 2013 19:16

ma może ktoś pomysł jak odkręcić koła zębate wałków rozrządu na ściągniętej głowicy?
sTERYD - Sro Maj 08, 2013 21:29

złap solidnie francuzem za jedną ze "szprych" koła i odkręć
ssnake - Sro Maj 22, 2013 22:09

sTERYD napisał/a:
Cytat:
- czy mógł się przestawić zapłon, jak to sprawdzić i jak go poprawnie ustawić?

nic takiego się nie robi. Zapłon ustawia się automatycznie według położenia wału korbowego i wałków rozrządu.


Witam, dostałem głowice po regeneracji, wszystko składam ale mam pewne wątpliwości co do ustawienia rozrządu a mianowicie wrócić do kwestii w cytacie;
Nie wiem czy dobrze rozumuje ale 2 pełne obroty wału korbowego to 1 obrót wałków rozrządu?
Jeżeli tak to skąd mam pewności ze ustawiając wszystko na znaki wał nie jest przestawiony o pełny obrót (w stosunku do wałków)?
Sorry za być może głupie pytanie ale jakoś nie mogę tego sobie wyobrazić :???:

flapjck1 - Sro Maj 22, 2013 22:56

ssnake napisał/a:
ma może ktoś pomysł jak odkręcić koła zębate wałków rozrządu na ściągniętej głowicy?



uzyj blokady za 30 pln :) przyda sie zreszta do zakladania rozrzadu :)

http://allegro.pl/blokada...3250925440.html

sTERYD - Czw Maj 23, 2013 00:50

ta blokada służy do ustawiania rozrządu na znaki i zmiany paska. Lepiej jej nie używać do blokowania przy odkręcaniu kół.

ssnake napisał/a:
ie wiem czy dobrze rozumuje ale 2 pełne obroty wału korbowego to 1 obrót wałków rozrządu?

Jeżeli tak to skąd mam pewności ze ustawiając wszystko na znaki wał nie jest przestawiony o pełny obrót (w stosunku do wałków)?

Dobrze rozumujesz, ale to po prostu nie ma różnicy, za każdym razem jest dobrze i tłok trafi w to położenie w które powinien. :cool:

ssnake - Pią Maj 24, 2013 09:48

OK, dzięki za odpowiedź, zabieram się za składanie...

P.S.
A koła zębate poradziłem sobie odkręcić zakładając nasadkę na główki śrub mocujących plastikową osłonę rozrządu do głowicy. Jedna osoba kluczem trzymała nasadkę, koło się o nią zblokowało i nawet puściło bez problemu.

[ Dodano: Pią Maj 24, 2013 00:38 ]
mam jeszcze mały problem z rolką napinającą, ustawiłem tak jak na rysunku w załączniku, skręciłem z siłą podaną w RAVE
ale po obróceniu wału ząbek rolki nie jest już ustawiony tak jak powinien
(ogólnie podczas obrotu wałem widać jak się rusza, raz w górę raz w dół...)
w poprzednich autach miałem napinacz ze zwykłą sprężynką i się za bardzo nad tym nie zastanawiałem :)

ten po pełnym obrocie (na znaki) powinien wrócić do pozycji jak na rysunku w załączniku?
i czy powinien podczas pracy rozrządu tak o około 0,5cm odchylać od pozycji zaznaczonej na rysunku?

[ Dodano: Pią Maj 24, 2013 09:48 ]
doczytałem w RAVE instrukcję co zrobić jak znak napinacza po obrocie wału się przestawi, spróbuje dzisiaj jeszcze to poprawić... jak ktoś ma jakieś cenne wskazówki to chętnie je wysłucham :-)

leszczu - Pią Maj 24, 2013 19:47

ssnake napisał/a:
mam jeszcze mały problem z rolką napinającą, ustawiłem tak jak na rysunku w załączniku, skręciłem z siłą podaną w RAVE
ale po obróceniu wału ząbek rolki nie jest już ustawiony tak jak powinien
(ogólnie podczas obrotu wałem widać jak się rusza, raz w górę raz w dół...)
w poprzednich autach miałem napinacz ze zwykłą sprężynką i się za bardzo nad tym nie zastanawiałem

Ustaw na znaki ten napinacz zakręć i odpal auto, jak będzie na znakach znaczy że jest ok. Jak już zgasisz auto i nie będą się pokrywały znaki to się nie martw bo ten napinacz tak ma.