Zobacz temat - [R420] Niuanse tarcz i klocków hamulcowych
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R420] Niuanse tarcz i klocków hamulcowych

witsok - Czw Maj 16, 2013 01:24
Temat postu: [R420] Niuanse tarcz i klocków hamulcowych
Witam,

Tym razem nie chodzi o polecenie tej, czy innej marki producenta.

Mój samochód to R420 si '99 rok 2.0 benzyna 136 km.

Wybierajac tarcze i klocki hamulcowe zachodzę w głowę, o co chodzi z tymi systemami Akebono, TRW, Lucas i Griling. Często w opisach klocków i tarcz pojawia się magiczne "ABS". Czy to ma jakiś wpływ na dobór tarcz i klocków. I dlaczego z przodu mam mieć tarcze wentylowane, a z tyłu pełne. Przepraszam, ale nie kumam. Czy ktoś mi to krótko wyjaśni? Pozdrawiam, Wiktor.

kruszan - Czw Maj 16, 2013 18:29

Tarcze przeznaczone dla systemów ABS muszą być mocne, na nich pulsacyjnie zaciskają się z z dużą siłą zaciski. Choć teoretycznie te bez napisu ABS też powinny normy spełniać. A wentylowane na przód stosuje się ze względu na siły działające na przednie hamulce, podobnie jak w motorze przód auta przyjmuje na siebie większość obciążenia, przód się bardziej grzeje, dlatego też wentylowane szybciej się chłodzą. Tylnym nie potrzeba takich dodatków.

ps. nie musisz mieć wentylowanych, mogą być zwykłe dobrej klasy i też będzie ok

ps.ps. ja kupiłem Mikoda GT Sport Series 282mm wentylowane i nawiercane, 150zł sztuka - polskie - opinie o nich różne i dobre i złe, zrobiłem na nich już 35tys. i wszystko jest ok

falar - Sob Maj 18, 2013 17:05
Temat postu: Re: [R420] Niuanse tarcz i klocków hamulcowych
witsok napisał/a:

I dlaczego z przodu mam mieć tarcze wentylowane, a z tyłu pełne. Przepraszam, ale nie kumam. Czy ktoś mi to krótko wyjaśni? Pozdrawiam, Wiktor.


Fabrycznie z przodu były wentylowane lub lite w zależności od wersji silnikowej.
Skuteczność hamulców w wersjach z litymi tarczami w przodu jest bardzo kiepska, szczególnie przy dynamicznej jeździe, tarcze się grzeją na maksa.
Z tyłu występowały tarcze lite lub bębny, nie było wentylowanych. Siła hamowania nie jest rozdzielana równo na osie (przód ma większe obciążenie) - stąd takie rozwiązanie.

Jeżeli w Twojej wersji silnikowej/wyposażenia są wentylowane z przodu i lite z tyłu to tylko się cieszyć że nie trzeba nic kombinować z przerabianiem.
Co do producenta to jestem za tym aby stosować tarcze i klocki firmy która stworzyła układ hamulcowy w danym aucie, w przypadku Lucasa - TRW.

[ Dodano: Sob Maj 18, 2013 17:05 ]
kruszan napisał/a:

ps. nie musisz mieć wentylowanych, mogą być zwykłe dobrej klasy i też będzie ok

Jeżeli ma fabrycznie wentylowane to nie włoży litych bo zaciski są inne :)

kruszan - Sob Maj 18, 2013 21:20

No nie wiem czy dobrze zrozumiałem, czy chodzi o sam fakt wentylowania - tarcze podwójne czy o fakt nawiercania/nacinania. Bo oczywistym jest, że jeśli teraz są lite to musisz lite kupić, lub jeśli wentylowane to wentylowane. Czyli taki sam standard.
Micros - Sro Maj 22, 2013 12:48

Na zestawie TRW tarcze/klocki śmiga wspaniale.
ewentualnie tarcze TRW + klocki ATE (tak mam w tej chwili).

Porównywałem naocznie i namacalnie tarcze/klocki TRW i ATE:
między tarczami nie widać było różnicy w użytych materiałach i wykonaniu, a TRW były sporo tańsze, więc wziąłem.

Klocki ATE są twardsze w moim odczuciu niż TRW i mniej pylą (również w moim odczuciu).

witsok - Czw Maj 23, 2013 17:29

Dziekuje za wyczerpujące odpowiedzi.
Micros - Sro Cze 12, 2013 14:00

Muszę dodać coś niestety w temacie. Właśnie dostałem telefon z warsztatu. Dokładnie po 2 latach i około 22 tys. mam tarcze z przodu do wymiany. Szczególnie od strony wewnętrznej pojawił się taki rant, że klasyfikują się już do wymiany. Klocki jeszcze na parę tys. by starczyły, ale też wymieniam, bo nie ma sensu zaraz robić drugi raz. Także tarcz TRW jednak nie mogę polecić, mimo że hamowało się świetnie.

Zobaczymy jak spisze się cały zestaw ATE, na szybko tylko to mają na stanie z lepszych.

falar - Sro Cze 12, 2013 14:02

Te tarcze były wentylowane?
Micros - Sro Cze 12, 2013 14:04

tak, oczywiście.
falar - Sro Cze 12, 2013 14:09

Ja wymieniałem w marcu 2011 na TRW (tarcze i klocki), przez ten czas przejechałem jakieś 45 tys. km i jeszcze długi żywot przed nimi.
Micros - Sro Cze 12, 2013 14:13

może te klocki ATE są naprawdę (za) twarde... jeszcze, gdyby nadmierne zużycie było z jednej strony... a tu dopytywałem się, bo nie mogłem uwierzyć i powiedzieli, że z obydwu stron. Może coś nie tak przy produkcji, nie wiem.

Sam też czułem rant od zewnętrznej, więc jestem w stanie uwierzyć. Zresztą chłopaki znają się na robocie, jeżdżę do nich od lat.

[EDIT] Mam już te stare tarcze TRW, faktycznie są zużyte, zwłaszcza od strony wewnętrznej. W wolnej chwili pomierzę suwmiarką, ale wyglądają naprawdę na zmęczone.