Zobacz temat - [R 75] 2.5 V6 Awaria automatycznej skrzyni biegów
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R 75] 2.5 V6 Awaria automatycznej skrzyni biegów

unreal69 - Pon Wrz 14, 2015 10:14
Temat postu: [R 75] 2.5 V6 Awaria automatycznej skrzyni biegów
Witam,

od roku czasu jestem szczęśliwym posiadaczem Roverka 75 2.5 V6 BENZYNA AUTOMAT. Od tego czasu nie miałem nigdy żadnych problemów z tą skrzynią, wszystko działało jak należy aż do wczoraj...kiedy odpaliłem jak zwykle auto i wrzuciłem R coś szarpnęło, potem po zmianie na D też, postałem chwilę, silnik się rozgrzał i pojechałem, na skrzyżowaniu (na ciepłym już silniku) wszystko wyglądało już OK. Nic nie szarpało...Dzisiaj rano kiedy wsiadłem i uruchomiłem auto, przy wrzuceniu R myślałem ze skrzynia dosłownie "eksploduje", a po zmianie z R na D było tak samo, szarpnięcie takie, jakby skrzynia miała wylecieć z hukiem z auta...przejechałem się kawałek ale zaprzestałem, ponieważ skrzynia zaczęła szarpać na każdym biegu czy w górę czy w dół.

Proszę o porady, czy może być to coś poważnego? Dodam jeszcze raz, że dotychczas nic się ze skrzynią nie działo, nic się nie ślizgało, nic nie szarpało itp.

Czy z dnia na dzień mogła uszkodzić się mechanicznie, czy raczej obstawiać na uszkodzenie sterownika skrzyni?? :sad:

SeniorA - Pon Wrz 14, 2015 11:03

unreal69, nie musi to być coś poważnego , znam przypadki takich zachowań skrzyni , były opisywane też na forum. Zresetuj sterowanie skrzyni wyjmując np. na noc,bezpiecznik F4 w komorze silnika ,rozepnij wtyczkę 18 pinową od skrzyni na nadkolu i popraw kontakt. Jak to nie pomoże , to pozostaje do sprawdzenia diagnoskopem silnik , jego czujniki,bo on też może być winny.
AdaskoC - Pon Wrz 14, 2015 11:27

unreal69, przerabiałem takich przypadków kilkadziesiąt w skrzyniach jatco jf506e czyli występującej między innymi w R75. Najczęściej jest to uszkodzony elektrozawór, diagnostyka pokazuje często błąd "Elektrozawór 24/B", wtedy wystarcza wymiana elektrozaworów. Sporadycznie jest te szarpanie spowodowane małym poziomem oleju w skrzyni lub tak samo połączenie wtyczek/ wilgoć objawia się podobnie. Więc możesz zacząć od sprawdzenia połączeń elektrycznych

Ostatnio ten problem naprawiałem we Freelanderze 2005r TD4 aut. Skrzynia tak szarpała, że zerwało poduszki z tyłu auta od dyferencjału. I silnikową, bo auto było tak z tydzień użytkowane. Po wymianie zaworów, jak ręką odjął. W innych przypadkach było podobnie.

Niestety często tam gdzie był mały stan oleju, oberwały też tarczki w skrzyni i niestety koszta naprawy nie były tak niskie.

Jeśli będzie to elektrozawór to zapewne zaproponują Ci wymianę na nowe, ok 350zł szt (a jest ich 9 ogólnie w skrzyni)
Ja proponuję zawsze sprowadzenie skrzyni z UK po malutkim przebiegu i wymieniam same zawory z niej. Koszt się ogromnie zmniejsza.
O ile w przypadku jednego nowego elektrozaworu koszt nie będzie aż tak ogromy, to np dwie sztuki i więcej generują już koszta spore.
Jak masz skrzynię ze sporym przebiegiem to warto wymienić komplet zaworów o małym przebiegu za kilka stówek, niż później znów zmieniać inny padnięty zawór. Elektrozawory są jednym z głównych słabych punktów tej skrzyni :)

@Edit

Chciałem jeszcze dodać, że kolega wyżej dobrze napisał o czujnikach/osprzęcie silnika. Trafiały mi się przypadki gdzie np. cewka zapłonowa powodowała szarpanie skrzyni biegów.

SeniorA - Pon Wrz 14, 2015 13:01

AdaskoC napisał/a:
Elektrozawory są jednym z głównych słabych punktów tej skrzyni
nie tyle elektrozawory, co nie wymieniany olej lub zbyt późno wymieniany, który zawiera dużo zanieczyszczeń , pyłu różnego rodzaju, które uszkadzają elektrozawory .
sknerko - Pon Wrz 14, 2015 13:12

SeniorA napisał/a:
co nie wymieniany olej lub zbyt późno wymieniany,
A jak często trzeba go zmieniać?
AdaskoC - Pon Wrz 14, 2015 13:26

SeniorA, nie koniecznie. Te elektrozawory maja czasami zwarcie, objawia sie to chaosem w CAN'ie. NP we freelanderach wariuje pompa ABS i system hamulca zjazdowego z tego powodu. To taki znak w nich ze elektrozawór ma zwarcie :-)
unreal69 - Pon Wrz 14, 2015 13:30

AdaskoC napisał/a:
unreal69, przerabiałem takich przypadków kilkadziesiąt w skrzyniach jatco jf506e czyli występującej między innymi w R75. Najczęściej jest to uszkodzony elektrozawór, diagnostyka pokazuje często błąd "Elektrozawór 24/B", wtedy wystarcza wymiana elektrozaworów.


Właśnie wróciłem z diagnostyki i dokładnie wyświetliło taki błąd jak opisujesz, czyli "elektrozawóz 24/B". Próba kasacji niestety zakończona niepowodzeniem ponieważ błąd powraca, więc zawór chyba rzeczywiście uszkodzony ;/ Przynajmniej obędzie się bez wyciągania i regeneracji skrzyni biegów, bo już zakładałem najczarniejsze scenariusze w głowie...

Koszt elektrozaworu to podobno 550zł+450zł robocizna, czy to dużo czy normalnie? :P Powiem szczerze, że nigdy nie naprawiałem nic w skrzyni biegów więc nie wiem jakie są ceny, a szpec jest podobno dobry więc nie chciałbym zaoszczędzić na tym żeby ktoś niedoświadczony pchał swoje ręce i zepsuł coś innego przy okazji :P

Jeżeli chodzi o przebieg auta to jest 173 000 więc nie taki spory, olej powiem szczerze że nie wymieniałem odkąd kupiłem go rok temu (autko sprowadzone z Niemiec).

Powiedzcie mi tylko jeszcze czy jest szansa, że taki błąd może być spowodowany jakimś luźnym stykiem na opisywanej wcześniej kostce bądź tego typu podobną usterką, czy raczej na 100% jest to to co pokazuje komputer na diagnostyce??

AdaskoC - Pon Wrz 14, 2015 13:43

Ten błąd wywala gdy zawór jest trząśnięty. Mowilem od poczatku ze to będzie to, przerobiłem ten temat na dziesiątkach tych skrzyń.

Cena... No koles sobie dobrze liczy.
Tam nie mozna czegos popsuć, będąc ostrożnym i zachowując sterylność. No chyba ze pomylić śrubę od poziomu oleju :-)

SeniorA - Pon Wrz 14, 2015 13:55

sknerko napisał/a:
A jak często trzeba go zmieniać?
pierwszy raz ok. 80 kkm, a następnie co 30-40 kkm , lub co 2-3 lata.
AdaskoC napisał/a:
SeniorA, nie koniecznie.
wiem , mogą paść mechanicznie lub elektrycznie, ale to można sprawdzić we wtyczce. Nie właściwy olej też może uszkodzić elektrozawór.
unreal69 - Pon Wrz 14, 2015 13:59

Hmm...tylko teraz kwestia tego, który elektrozawór uległ uszkodzeniu. Czy jest to jeden elektrozawór czy więcej? W tej skrzyni jest ich 9, więc czy po tym błędzie wiadomo konkretnie który to? Chodzi o to, że zamówiłbym sam taki elektrozawór i dał gdzieś tylko do wymiany jeżeli znajdę taniej ;) Tylko żeby go zamówić muszę wskazać konkretnie który to :)
AdaskoC - Pon Wrz 14, 2015 14:02

Olej... Właśnie olej jak zapewne wiedza wszyscy jest najważniejszą sprawą w tej skrzyni :-) Ja ciągle powtarzam "Jatco JF506e, nie wybacza" Zalanie nieodpowiedniego oleju do tej skrzyni choćby na chwilę, pozostawi swój ślad na zawsze.

Niektóre skrzynie sa bardziej tolerancyjne, ta nie :-)

SeniorA - Pon Wrz 14, 2015 14:21

unreal69 napisał/a:
Hmm...tylko teraz kwestia tego, który elektrozawór uległ uszkodzeniu.
wygląd na to ,że elektrozawór zmiany B, możesz zmierzyć oporność między pinami 10 i 18.
unreal69 - Pią Wrz 18, 2015 21:18

Kurde poszedłem za waszymi radami i dzisiaj z ciekawości poruszałem trochę kablami tymi przy skrzyni i tymi wtyczkami podociskałem i...o dziwo przez jakiś czas pojeździłem i było wszystko OK :) Poza tym, że z jedynki na dwójkę delikatnie poszarpywało ale reszta płynnie...było super ALE...nagle znów zaczęło szarpać :( Próbowałem znów poruszać wszystkimi możliwymi kablami przy skrzyni i porozbierałem wtyczki te dwie przy nadkolu, niestety bez zmian...a już tak się cieszyłem.

Co to może być? Czy to oznacza, że awaria leży gdzieś po stronie elektryki? Dzisiaj już chyba z 10 razy te wtyczki rozbierałem przy nadkolu ale nic nie pomaga, jest po staremu :(

AdaskoC - Pią Wrz 18, 2015 21:50

Sprawdz czy nie jest gdzies kabel przetarty. Ten błąd oznacza zwarcie zaworu, bardzo prawdopodobne ze kabel sie gdzies przetarł, ale często tez zawór czasami dobre pracuje, a raz nie i tak się dzieje. Ja bym zaczął od przejrzenia calej wiązki, unikniesz kosztów jesli to będzie to.
SeniorA - Pią Wrz 18, 2015 22:08

unreal69 napisał/a:
Kurde poszedłem za waszymi radami
ale moja rada to była reset sterownika , i poprawa kontaktu czyli użycie Kontaktu lub innego środka, a nie tylko podociskanie przewodów , no i pomiar oporności elektrozaworu.
unreal69 - Czw Wrz 24, 2015 15:22

psikałem kontaktem, resetowałem sterownik, dociskałem jeszcze raz kostki ale nic to niestety nie dało...oddałem autko do specjalisty, dzisiaj dzwoniłem i został wymieniony jeden elektrozawór - ten na który wskazywał błąd - błąd zniknął, ale teraz auto podobno nie chce jechać, tj. wrzucają bieg, ale nic się nie dzieje, auto nie ciągnie, tak jakby był wrzucony luz. Mechanik sam jest zaskoczony, bo na kompie żadnych błędów już nie wykazuje a auto nie wrzuca żadnych biegów...Wiecie co to może być?? Czy coś niewłaściwie zostało złożone? A może coś z wiązką? Dodam, że wcześniej nigdy takiego problemu nie miałem jeszcze...
AdaskoC - Czw Wrz 24, 2015 20:38

A wybierak prawidłowo działa :) ?
unreal69 - Czw Wrz 24, 2015 21:56

Nie wiem nie byłem dzisiaj w warsztacie bo nie miałem czasu...jutro się okaże co i jak bo mają jeszcze sprawdzić tą wiązkę (według mnie od tego powinni zacząć). Więc jutro opiszę sytuację po wizycie u nich.
andye398 - Pią Wrz 25, 2015 10:35

Mam u siebie podobnie, z tyn, ze u mnie szarpnięcie jest lekkie jest przełącze na "D" tak jakby auto chciało ruszyć do przodu. Też z tym walczę już jakiś czas i nie umiem sobie poradzić.
adam_26 - Sob Wrz 26, 2015 10:11

andye398 napisał/a:
Mam u siebie podobnie, z tyn, ze u mnie szarpnięcie jest lekkie jest przełącze na "D" tak jakby auto chciało ruszyć do przodu. Też z tym walczę już jakiś czas i nie umiem sobie poradzić.

Po wrzuceniu na D silnik wraz ze skrzynią wykonuje ruch do przodu, jak ci szarpie przy wrzucaniu to możliwe że masz rozwalony wkład poduszki 8. Kiedy wymieniałeś olej w skrzyni ?? po wymianie oleju efekt tego ruchu do przodu powinien się znacznie zniwelować.

andye398 - Pią Paź 02, 2015 08:09

Zmieniałem całą skrzynię, bo moja była w kiepskim stanie i nie opłacało jej się naprawiać.
Szarpała przy zmianie prawie każdego biegu.
Także, mam zmienioną skrzynie i sprzęgło hydrokinetyczne po regeneracji, biegi zmienia dużo lepiej nie ma gwałtownego szarpnięcia, jakieś tam minimalne jest, ale bez porównania z tym co było.
Dziwne jest to, że stara skrzynia nie szarpała mi przy zmianie na D tylko podczas jazdy., a ta od razu po zamontowaniu tak robiła. Mam wrażenie, że trochę ciężej chodzi lewarek zmiany.
Co do poduszki dolnej, wygląda całkiem nieźle bo oglądałem ja przy okazji wymiany skrzyni. Nie widziałem żeby byłą zerwana

Jeżeli chodzi o sterownik hydrauliczny skrzyni to podłożyłem ten ze starej, oczywiście po wcześniejszym wyczyszczeniu go i wypłukaniu, jednak zachowuje się dokładnie tak samo jak ten który był pierwotnie. Został zmieniony też sterownik elektroniczny, ale niezależnie od tego jak podłożę to skrzynia zawsze na D szarpie do przodu. Po prostu ten co mam biegi zmienia najlepiej.
Co do oleju to jest czysty i czerwony. Przejechał nie więcej niż 5k km.

[ Dodano: Pią Paź 02, 2015 08:09 ]
unreal69, Udało Ci się coś dzwiedzieć z tą skrzynią?
Ma ktoś jeszcze jakiś pomysł jak rozwiązać ten problem? hmm


Jeszcze jedna rzecz odnośnie tego szarpnięcia na D, jak wrzucam D jest taki dzwięk pod maską jakby głośne skrzypienie, ale takie bardziej basowe trwające tyle co szarpnięcie czyli około pół sekundy.