Zobacz temat - [Rover 75] Wybór akumulatora.
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [Rover 75] Wybór akumulatora.

Dominoz - Sro Sty 06, 2016 13:17
Temat postu: [Rover 75] Wybór akumulatora.
Witajcie.
Ponieważ czeka mnie zamiana akumulatora, prosiłbym o pomoc w wybraniu odpowiedniego.
Wybrałem kilka sztuk do pewnej kwoty.

1. http://allegro.pl/akumula...5615242991.html
2. http://allegro.pl/akumula...5853177354.html
3. http://allegro.pl/akumula...5861306077.html
4. http://allegro.pl/akumula...5807416408.html

Czekam na opinię ;)
Pozdrawiam.

prebenny - Sro Sty 06, 2016 13:31

Ja od ponad roku mam Tuborga (ale 78Ah) i sprawuje się dobrze. Ja kupowałem na kościelnej w sklepike i 320 za 78Ah płaciłem (nie wiem jakie ceny teraz mają).
Dominoz - Sro Sty 06, 2016 13:41

prebenny, kupowałeś tu? http://www.nippon-tech.pl/

Jeszcze jedno. Ponieważ nigdy nie zmieniałem akumulatora w Roverze pytanko: czy trzeba na coś zwrócić uwagę przy wyciąganiu starego i wkładaniu nowego aku?

Raczej nie będę odpalał starego na kablach, tylko od razu wymienię, więc będę musiał zrobić to sam,.

prebenny - Sro Sty 06, 2016 13:43

Tak u nich.

Zbytnio uważać na nic nie trzeba. Byleby klem nie zewrzeć + i -. Akumulator trzyma się jeszcze na tym pasku, który jest przykręcony w podstawkę na dole (bodajże kluczyk 12).

TomaszM - Sro Sty 06, 2016 13:56

Tylko Yuasa ;) Mam już 6-ty rok, zero problemów...
Dominoz - Sro Sty 06, 2016 14:02

TomaszM napisał/a:
Tylko Yuasa ;) Mam już 6-ty rok, zero problemów...

Niby tańszy...zobaczymy co w sklepie powiedzą ;)

Właśnie byłem na dole przy aucie. Przy próbie odpalenia, coś cyka, poziom paliwa spada prawie do zera (cały prąd idzie z aku do rozrusznika), a przy literce "P" na wyświetlaczu od automatycznej skrzyni pojawia się coś na kształt literki "E".

Więc na 99% akumulator do wymiany...

janio - Sro Sty 06, 2016 14:19

Na tydzień przed świętami sprawiłem sobie akumulator jak w tym linku,Punx też taki ma.
http://www.strefakierowcy...7-ah-770-a.html
Sprawuje się świetnie, w te mrozy teraz nawet się nie zająknął.

sknerko - Sro Sty 06, 2016 14:51

Jeż mam jenoxa ale wersje standard już 4 rok śmiga bez zająknięcia kupowałem w Auchan. Markowy, dobry i drogi opłaca się tylko, jak jeździsz dużo jak taksówka, czyli często odpalając auto

[ Dodano: Sro Sty 06, 2016 14:46 ]
wszystkie co napisałeś maja kiepski prąd rozruchowy z wyjątkiem tuborga ja bym brał jenoxa bo prąd duży i nie jest drogi

[ Dodano: Sro Sty 06, 2016 14:51 ]
prebenny napisał/a:
Byleby klem nie zewrzeć + i -.
ale że co jak odepniesz aku to nie zwierać? To nawet powinno się żeby przy okazji reset elektroniki zrobić. Ważne najpierw odkręcamy minus potem plus przykręcamy odwrotnie najpierw plus potem minus
Po założeniu nowego odpal i poczekaj aż się rozgrzeje do temp pracy bez dotykania gazu to ci się mapy poukładają. no chyba że sie nieda bez gazu no to reset kiedyś potem przy okazji

Dominoz - Sro Sty 06, 2016 15:26

sknerko, co to znaczy temperatura pracy? :)
sknerko - Sro Sty 06, 2016 15:33

wskazówka w połowie skali jak jedziesz autem, w IPK sprawdź 80-90stC
prebenny - Sro Sty 06, 2016 15:33

sknerko:

https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?p=471653#471653

Seniora napisał/a:
Odpiąć aku i podpiąć na zimnym silniku.Żeby było od razu dobrze to ( chodzi o ECM ): po podpięciu aku uruchomić silnik na wolnych obrotach do osiągnięcia temperatury pracy , potem na 2 minuty wejść na 1200obr/min.Zakończyć proces dostosowania jazdą około 10 km. w różnych warunkach ruchu ( start,zatrzymanie,przyspieszanie,wolna i szybka jazda itd )
Przed odłączeniem aku alarm wyłączony,centralny nie zablokowany,wszystkie inne odbiorniki wyłączone , kluczyki z pilotem w kieszeni, nie w stacyjce.
Oczywiści ECM też dojdzie do siebie tylko po dłuższym czasie.

sknerko - Sro Sty 06, 2016 15:36

no to jest idealnie ale jakoś nigdy nie robiłem innych zabiegów jak tylko rozgrzanie i za każdym razem zużycie paliw spadało o ok 1l/100. co ma rodzaj paliwa do tego? wszystkie adaptują sie w ten sam sposób
prebenny - Sro Sty 06, 2016 15:43

Nie ma Sknerko, po prostu kiedyś robiłem to u siebie a wiem, że Ty benzynami się wozisz ;) Za szybko przeczytałeś, bo po chwili się skapnąłem :p
Dominoz - Sro Sty 06, 2016 15:44

Mam stać z pół godziny, aż auto się nagrzeje? Masakra jakaś...
W tych temperaturach to będzie dość długo...

sknerko - Sro Sty 06, 2016 15:52

prebenny napisał/a:
Ty benzynami się wozisz
diesla też miałem
Dominoz napisał/a:
Mam stać z pół godziny, aż auto się nagrzeje?
Wsiądź do środka i włącz nawiew żeby ci ciepło było :P a jak masz grzane fotele to też włącz
Dominoz - Sro Sty 06, 2016 15:53

sknerko, nie mam grzanych...no ok. Tak zrobię.
Jeszcze coś: mam oryginale radio, a nie mam żadnego kodu...Przeczytałem gdzieś, że radio może się rozkodować. I co teraz? :)

AdaskoC - Sro Sty 06, 2016 15:56

Dominoz napisał/a:
W tych temperaturach to będzie dość długo...


O ile masz webasto albo termostat założony od renówki, to szybciej się nagrzeje :)

sknerko - Sro Sty 06, 2016 15:57

Dominoz napisał/a:
Przeczytałem gdzieś, że radio może się rozkodować. I co teraz?
no pech jak masz odrobinę szczęścia to znajdziesz kod napisany gdzieś na radiu tylko trzeba je wyjąć. Albo wymiana na 2DIN? można czasem rozkodować ale nie znam niestety nikogo kto to potrafi lub udało mu się rozkodować. Na biedę mogę ci pożyczyć moje z kodem i zanim zmienisz będziesz miał jakieś
Dominoz - Sro Sty 06, 2016 15:58

AdaskoC napisał/a:
Dominoz napisał/a:
W tych temperaturach to będzie dość długo...


O ile masz webasto albo termostat założony od renówki, to szybciej się nagrzeje :)

webasto mam, ale odłączone- nie znam przyczyny dlaczego. Więc sobie poczekam troszeczkę...
A co z tym radiem? :)

sknerko - Sro Sty 06, 2016 15:59

chyba że masz z TV wtedy nie jest kodowane
Dominoz - Sro Sty 06, 2016 16:00

sknerko, nie no...mam takie zwykłe na kasety ze zmieniarką...no to pech kurde z tym kodem. Napisałem do poprzedniego właściciela- może coś wie na ten temat.
sknerko - Sro Sty 06, 2016 16:05

Kamil miał na swoim na obudowie pisakiem napisany kod. 4 śrubki i dwa paski i masz wyjęte żeby obejrzeć nie trzeba odpinać nawet

[ Dodano: Sro Sty 06, 2016 16:05 ]
A masz to z wyświetlaczem po lewej na górze czy to z wyświetlaczem w postaci paska w poprzek radia

prebenny - Sro Sty 06, 2016 16:06

Ja bym sobie odpuścił tę kalibrację. Jest za zimno na takie zabawy a sam Seniora pisał, że ECM do siebie sam dojdzie. W takiej temperaturze bez webasto na postoju to Dominoz bitą godzinę będzie w samochodzie jak głupi sterczał a bez tego samochód pojedzie więc.
Dominoz - Sro Sty 06, 2016 16:08

sknerko napisał/a:
A masz to z wyświetlaczem po lewej na górze czy to z wyświetlaczem w postaci paska w poprzek radia

Z paskiem, bez wyświetlacza.

Prebenny, a potem taką kalibrację można zrobić tylko poprzez wyjęcie akumulatora, ponownemu podłączeniu i rozgrzaniu na postoju?

sknerko - Sro Sty 06, 2016 16:09

prebenny napisał/a:
Ja bym sobie odpuścił tę kalibrację.

sknerko napisał/a:
no chyba że sie nieda bez gazu no to reset kiedyś potem przy okazji

Ja też bym nie siedział w aucie

[ Dodano: Sro Sty 06, 2016 16:09 ]
Dominoz napisał/a:
a potem taką kalibrację można zrobić tylko poprzez wyjęcie akumulatora
Przez odpięcie minusa na kilka minut i odpalenie na zimnym silniku oczywiście
AdaskoC - Sro Sty 06, 2016 16:09

Dominoz, jeśli nie masz kodu, to połącz stary aku z klemami jakimiś przewodami i podmieniając aku te przewody podłączone do starego będą Ci podtrzymywały pamięć w radiu i ECU
Dominoz - Sro Sty 06, 2016 16:13

Zobacze jutro, jak już odpalę...jak odpali od kabli i pojadę do sklepu, to głupio będzie mi sterczeć przy sklepie z włączonym silnikiem przez godzine.

[ Dodano: Sro Sty 06, 2016 16:11 ]
AdaskoC napisał/a:
Dominoz, jeśli nie masz kodu, to połącz stary aku z klemami jakimiś przewodami i podmieniając aku te przewody podłączone do starego będą Ci podtrzymywały pamięć w radiu i ECU

mów do mnie jeszcze... :P

[ Dodano: Sro Sty 06, 2016 16:13 ]
Jak nie zrobię tej kalibracji to co się dokładnie stanie?

AdaskoC - Sro Sty 06, 2016 16:15

Zakręciłem troche :D

Kombinujesz dwa przewody po metr długości.
Ściągasz izolację z końcówek tego przewodu, owijasz wokół klem jedne końce. Drugie końce dotykasz do biegunów na aku i trzeba je trzymać tak podłączone gdy zdejmiesz klemy.

Cały czas ktoś trzyma te przewody podłączone do starego akumulatora, a Ty w tym czasie wkładasz nowy. Jak już nowy jest przykręcony i klemy zakręcone. To możesz usunąć te kable i odłączyć całkowicie stary aku.

I nie trzeba nic kalibrować, nawet zegarka ustawiać, ani przebieg dzienny się nie skasuje ;)

prebenny - Sro Sty 06, 2016 16:17

Głupia sprawa ale coś się stanie jak przy wymianie zostawi odpalony samochód i po prostu wyciągnie/włoży nowy akumulator?

My tak z Sandman zrobiliśmy (jego aku nie chciał odpalić to wsadziliśmy mój - odpalił i spowrotem podmieniliśmy na chodzącym samochodzie). Obydwa do teraz jeżdżą (acz co do teorii czy nic nie można spierniczyć niech się ktoś wypowie mądrzejszy ode mnie).

A jak nie zrobisz tej kalibracji to nie stanie się nic. Może przez moment więcej palić.

AdaskoC - Sro Sty 06, 2016 16:20

prebenny napisał/a:
Głupia sprawa ale coś się stanie jak przy wymianie zostawi odpalony samochód i po prostu wyciągnie/włoży nowy akumulator?


Możesz wyrządzić pełno szkód w elektronice.

Dominoz - Sro Sty 06, 2016 16:20

Nie będę kombinował.
Jak odpali na kablach od mojego ojca auta, to przejadę się z 50km i zostawię na noc. Ma być cieplej- może odpali następnego dnia. Jak nie, to wtedy kupię nowy aku.

Dzisiaj zajrzałem pod maskę- mam chyba stary aku...wygląda nieciekawie. Ale drzwi się otwierają, kontrolki się palą...tylko cyka i nie odpala ;)

sknerko - Sro Sty 06, 2016 16:26

Dominoz napisał/a:
50km
nie naładujesz takiego trupa w ten sposób.
Wymiana aku na odpalonym może sporo bałaganu narobić choc auto jest zabezpieczone bo aku ma prawo paść w drodze

Dominoz - Sro Sty 06, 2016 16:29

sknerko, hmmm...no to jak już odpalę na kablach, to podjadę do sklepu i mi wymienią normalnie. Wolę nie kombinować z jakimiś kablami zwłaszcza, że sie na tym nie znam.
sknerko - Sro Sty 06, 2016 16:30

Dominoz napisał/a:
Dzisiaj zajrzałem pod maskę- mam chyba stary aku...wygląda nieciekawie. Ale drzwi się otwierają, kontrolki się palą...tylko cyka i nie odpala
Ja bym wogule nie kombinował z odpalaniem tylko kupił nowy i dopiero wtedy. kod radia można też podtrzymać podając 12V na kable za radiem tylko trzeba te 12V skądś mieć . Ja u siebie to bym sobie dał radę prostownikiem
AdaskoC - Sro Sty 06, 2016 16:31

sknerko, przy wymianie z włączonym silnikiem zazwyczaj pada regulator napięcia na samym poczatku, bo nie ma głównego odbiornika prądu wtedy. Jak zostaną uruchomione inne odbiorniki jak dmuchawy, światła, itp, to jest szansa.

Dziś rano ruszaliśmy w trasę, laweta po 3 tygodniach postoju odmówiła poszłuszestwa, jeszcze wszystkie świece żarowe okazały się spalone. O dziwo na zaciąg zapalił od razu. Paliwo zmieniło się w kaszę i 60km jechaliśmy z prędkością max 70km/h. Dopiero po tym dystansie doszedł do siebie, odzyskał moc, a akumulator był w stanie odpalić auto dopiero po 100km.

Dominoz - Sro Sty 06, 2016 16:32

sknerko napisał/a:
kod radia można też podtrzymać podając 12V na kable za radiem tylko trzeba te 12V skądś mieć . Ja u siebie to bym sobie dał radę prostownikiem

Ja sobie nie dam rady, więc cóż...napisałem do poprzedniego właściciela- nie odpisał na razie.
Jak nie znajdę nigdzie kodu (może gdzieś mam w dokumentach- nie wiem), to pomyślę co dalej.

sknerko - Sro Sty 06, 2016 16:49

Cytat:
Jak nie znajdę nigdzie kodu (może gdzieś mam w dokumentach- nie wiem), to pomyślę co dalej.
Na allegro radia od 20pln a za 5 dych można już alpine
zdzichu - Sro Sty 06, 2016 17:09

Napięcie moźna podać z róźnych źródeł np. akumulator od wkrętarki, 3 baterie płaskie połączone szeregowo wytrzyma nawet na bateri 9V. Przy podłączeniu bateri trzeba uwaźać na wszelki odbiorniki, nawet oświetlenie wewnętrze nie moźe świecić i trzeba w miarę szybko podmienić.
sknerko - Sro Sty 06, 2016 17:15

zdzichu ty to wiesz i ja, ale on nie ogarnia takich rzeczy i może mieć problem
SeniorA - Sro Sty 06, 2016 21:05

Napięcie podtrzymania radia i sterowników można podać przez gniazdo zapalniczki.
mocu - Sro Sty 06, 2016 21:08

Prostownika nie wolno podłączać do instalacji bez akumulatora, bo bedzie zbyt wysokie napięcie i można uszkodzić jakiś moduł. Tak samo nie mozna wypinac akumulatora na pracującym silniku, bo jak wyżej. Przed wojną, jadąc maluchem spadła mi klema z aku i momentalnie spaliły się żarówki w przednich reflektorach, bo napięcie podskoczylo do ok 14V.
Jeżeli masz prostownik, to zabierz na noc akumulator do domu i go podladuj. Na 99% radio nie ma wlaczonego kodu.
U mnie kilka dni temu było podobnie, podładowałem prostownikiem, oczyscilem klemy i kręci jak nowy.

sknerko - Sro Sty 06, 2016 21:36

mocu napisał/a:
Na 99% radio nie ma wlaczonego kodu.
Ja wiem że na 99% kod jest.
mocu napisał/a:
Prostownika nie wolno podłączać do instalacji bez akumulatora, bo bedzie zbyt wysokie napięcie i można uszkodzić jakiś moduł.
Mój prostownik daje max 14,4V czyli dokładnie tyle ile auto
mocu napisał/a:
Tak samo nie mozna wypinac akumulatora na pracującym silniku, bo jak wyżej.
Wcale nie z powodu napięcia, ale to też może nastąpić.
Alternator do działania potrzebuje napięcie/prąd wzbudzenia i to jeden z głównych powodów.

longer86 - Sro Sty 06, 2016 21:40

Oddalem takie radio jak ma dominoz prebennemu I bylo z kodem, napięcie skoczylo do 14v hah mi ląduje altek zawsze powyżej 14,2v.

W astrze po odpaleniu odlaczylem aku i auto smigalo na samym alternatorzez przez chwile, ale tam Malo elektroniki bylo...

A co do układania jakichś map i inne cuda wianki, ecu ma mapy paliwowe zależne od temperatury i jak tylko mam 75 nigdy żadnych adaptacji nie robiłem.
Dziękuję pozdrawiam

Dominoz, zmieniaj aku, odpalaj, jedz, a to radio to oddaj rydzykowi niech słucha swojej rozgłośni w żałosnej jakości ;) wsadź cos lepszego, w końcu muzykiem jesteś ;)

sknerko - Sro Sty 06, 2016 21:43

longer86 napisał/a:
Dominoz, zmieniaj aku, odpalaj, jedz, a to radio to oddaj rydzykowi niech słucha swojej rozgłośni w żałosnej jakości wsadź cos lepszego, w końcu muzykiem jesteś
Też pisałem ze 2DIN powinien włożyć
Dominoz - Sro Sty 06, 2016 21:49

sknerko napisał/a:
longer86 napisał/a:
Dominoz, zmieniaj aku, odpalaj, jedz, a to radio to oddaj rydzykowi niech słucha swojej rozgłośni w żałosnej jakości wsadź cos lepszego, w końcu muzykiem jesteś
Też pisałem ze 2DIN powinien włożyć

Biję się z myślami...jestem blisko ;)

Co do kodu i radia jeszcze: gadałem z poprzednim właścicielem auta i powiedział, że nie raz odłączał aku- np przy wymianie wtrysków w silniku, czy lakierowaniu całego nadwozia i nigdy żadnego kodu nie chciało. On takiego nie ma- radio zawsze działało...Jest to możliwe, czy robi mnie w ch...?

prebenny - Sro Sty 06, 2016 21:51

Dominoz jak włączasz radio to od razu się włącza czy masz wiadomość "Code enabled"?
Dominoz - Sro Sty 06, 2016 21:53

prebenny napisał/a:
Dominoz jak włączasz radio to od razu się włącza czy masz wiadomość "Code enabled"?

Akumulator nie jest rozładowany w całości, więc działa normalnie ;)
Lampy działają, świeca żarowa pali, radio gra, otwiera się z pilota...ale za mało prądu, żeby odpalić ;)

prebenny - Sro Sty 06, 2016 21:57

Dominoz właśnie pytam jak działa normalnie.

Masz tę wiadomość przy włączaniu czy nie?

Dominoz - Sro Sty 06, 2016 21:58

prebenny napisał/a:
DominozMasz tę wiadomość przy włączaniu czy nie?

Nie, nie mam. Od razu się włącza na wybraną wcześniej stację radiową bez żadnego komunikatu.

prebenny - Sro Sty 06, 2016 22:02

Na starym radiu nie miałem komunikatu ale i radio po odłączeniu akumulatora kodu nie chciało.

Na radiu od Longera co uruchomienie radia mam komunikat "Code enabled" i po odłączeniu aku woła o kod.

Dominoz - Sro Sty 06, 2016 22:03

No to może jest szansa, że odpali...
Jutro zmieniam aku, to dam znać. Jak nie będzie działało, to pewnie skuszę się na 2din.

zdzichu - Czw Sty 07, 2016 00:03

Dlaczego piszecie że nie można odłączyć klemy przy pracującym silniku? Akumulator wcale nie jest głównym odbiornikiem, więcej prądu biorą wtryski, pompy paliwa, to te główne ale są jeszcze drobniejsze np. elektromagnesy. W sumie to będzie ponad 30A Po odłączeniu klemy na zimnym silniku prawdopodobnie na wolnych obrotach silnik zgaśnie. Z powodu spadku napięcia. Poza tym regulator napięcia nie reguluje prądu/napięcia wytworzonego tylko reguluje przez regulację napięcia na wirnik. Jemu szkodzi przeciążenie a nie brak odbiorników.
sknerko - Czw Sty 07, 2016 11:31

zdzichu Jak chcesz to odpinaj sobie w R75 aku podczas działania silnika ale ja tego robić nie zamierzam i nikomu nie polecam bo jest co najmniej kilka opisanych na forum przypadków uwalenia elektroniki auta. Pamiętam uwalone immo i uwalony komp silnika gdzie koszta wymiany z pilotami i kluczykami są raczej mało zachęcające do eksperymentów
Dominoz - Czw Sty 07, 2016 12:01

Zaraz kupuje akumulator.
Bez kombinowania- wywalam stary, wsadzam nowy. Zobaczymy jak będzie.
Wybór padł na Tuborga 75ah.

sknerko - Czw Sty 07, 2016 12:06

Troche drogi ale przynajmniej daje porządny prąd rozruchowy
cin1391 - Czw Sty 07, 2016 13:32

Ja zakupiłem akumulator Kozak i jestem mega zadowolony. Koszt z wysyłką wyniósł 210 zł, ale aku dobrze trzyma, ma mocny prąd rozruchowy (przy -16 walił dobrze).
Przekonałem się do nich, bo 2 lata temu kupiłem do Matiza. Matiz był niejeżdżony przez ROK, minęła zima, nadeszło lato, akumulator siedział pod maską. Wsiadłem do mietka z pewnością, że nie zakręci nawet, a tu szok. Po roku nieużywania akumulator bez problemu kręcił.

Od tamtej pory wszyscy u mnie w rodzinie kupują Kozaka, bo okazuje się, że to dobre aku i rewelacyjny stosunek jakość/cena.

Dominoz - Czw Sty 07, 2016 14:27

Już po strachu.
Kupiłem w końcu Tuborga, ale 77ah. Nie mieli 75ah, więc dali mi mocniejszy w tej samej cenie. Zapłaciłem 339 zł.
Aku zmieniłem bez problemu. Odpalił od razu, a radio działa ;)
Dzięki wszystkim za wszelkie rady.

sknerko - Czw Sty 07, 2016 16:06

Jaki mocniejszy? bo wiecej Ah to wcale nie dobrze bo nie doładujesz w mrozy na krótkim odcinku szczególnie.
77AH to i tak lekko dużo a 80 już za dużo ciężko nawet kupić prostownik co 8-10A ma prąd ładowania

[ Dodano: Czw Sty 07, 2016 16:06 ]
Dobra przeczytałem jeszcze raz i już załapałem 77AH jest OK

Dominoz - Czw Sty 07, 2016 16:11

A jak to jest, że niektóre radia potrzebują kodu, a niektóre nie?
U mnie po przekręceniu kluczyka już z nowym akumulatorem od razu zaczęło grać. Nie ukrywam, że kamień z serca mi spadł.

mocu - Czw Sty 07, 2016 16:22

Kiedys byl tu temat jak aktywowac aby wymagalo kodu. Później masa ludu wyzywała, że zablokowali sobie radia, bo nie znali kodu. Wiec lepiej go nie aktywować...
sknerko - Czw Sty 07, 2016 16:34

W niektórych radiach kod jest zdjęty elektronicznie a w niektórych jest odblokowany na samym radiu kombinacją klawiszy, ale jak go nie ma to tylko się cieszyć bo tak badziewnego radia i tak nikt ci nie wydłubie z auta.
Dominoz - Czw Sty 07, 2016 16:51

sknerko napisał/a:
bo tak badziewnego radia i tak nikt ci nie wydłubie z auta.

Tak, wiem...kupię 2din na wiosnę ;)

SeniorA - Czw Sty 07, 2016 21:34

Dominoz napisał/a:
A jak to jest, że niektóre radia potrzebują kodu, a niektóre nie?
fabrycznie były kodowane Philips i Alpine , jak nie woła kodu to ktoś już rozkodował.