Zobacz temat - [R75 T cdti] webasto włącza się na chwilę i od razu wyłącza
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75 T cdti] webasto włącza się na chwilę i od razu wyłącza

sTERYD - Sob Gru 31, 2016 14:31
Temat postu: [R75 T cdti] webasto włącza się na chwilę i od razu wyłącza
Witam.
Rzadko mam okazję zadawać pytania, ale tym razem problem mnie przerasta.
Po czyszczeniu pieca wszystko pięknie chodziło i grzało jak nigdy wcześniej (Dzięki Sash), aż przestało :(
W chili obecnej sytuacja wygląda następująco:
Po uruchomieniu silnika webasto uruchamia się na kilka sekund, po czym znika napięcie sterujące (stopniowo spada do 0).
Po podaniu 12v na pin 1 we wtyczce wsztstko pięknie chodzi. Sprawdzałem czujnik temperatury od webasto i działa tak jak powinien (włącza się na dworze, w domu wyłącza), zastąpiłem go zworą dla pewności, czy pod napięciem nie głupieje i efekt bez zmian.
Sprawdzałem błędy bmw scanerem, i nic nie ma...
Sprawdzałem kostkę w prawym nadkolu i jest ok. Gdzie jeszcze szukać?

Przy okazji pożyczę szczęśliwego Nowego Roku :) i jak najmniej takich niespodzianek, a jak już to tylko tak mało uciążliwych ;)

longer86 - Sob Gru 31, 2016 19:04

Sprawdziłeś podstawy? Działanie pompki paliwa? Wentylatora? I kołek żarowy?

Sterownik miałeś naprawiany? Przebrnąłeś przez instrukcję?
https://www.roverki.eu/te...ie-webasto.html

Bo jeśli na oba pytania pada odpowiedz nie, to szukałbym winy w sterowniku

sTERYD - Nie Sty 01, 2017 10:36

Jak już wspomniałem po podaniu 12v na pin 1 piec się uruchamia i pracuje normalnie (ok 5 minut) przy okazji sprawdziłem jak tam wygląda napięcie po uruchomieniu auta i wygląda tak, że przez kilka sekund jest 13v a później powoli spada...
Boję się, czy to nie tranzystor w sterowniku silnika :hm:

sash997 - Nie Sty 01, 2017 12:44

zawsze można ominąć sterownik silnika i wziąć napięcie gdzie indziej gdzie pojawia sie po odpaleniu silnika,no ale to już ostateczność gdyby sie okazało że to jednak wina sterownika silnika ewentualnie wymienić sterownik ale to już większe koszta, programowanie itd
Marcin84 - Wto Sty 03, 2017 12:22

Ja u siebie oprócz usterek w samym sterowniku pieca i włącznika termicznego w zderzaku miałem jeszcze walnięty kabel pomiędzy włącznikiem a tym sterownikiem. Nie doszedłem w którym miejscu się rozsypał tylko puściłem nowy kabelek pod zderzakiem razem z wiązką halogenów.
sTERYD - Wto Sty 03, 2017 22:26

Tak się zastanawiam... czy ktoś wie skąd komputer bierze info o uruchomionym silniku żeby włączyć webasto?
Wg schematu ten sam sygnał co uruchamia webasto idzie do zegarów
, ciekawe po co? I czy da się sprawdzić w zegarach, czy jest tam podane napięci?

longer86 - Wto Sty 03, 2017 22:37

A linie diagnostyczna masz podłączoną do webasto?
sTERYD - Sro Sty 04, 2017 10:36

inaczej by się chyba nie dało podłączyć przez obd ;)
SeniorA - Sro Sty 04, 2017 20:04

sTERYD napisał/a:
czy ktoś wie skąd komputer bierze info o uruchomionym silniku żeby włączyć webasto?
z alternatora . ogólnie z wartości napięcia w instalacji. Ja zresetowałbym sterownik , odłączając na kilka minut aku żeby wyjść z trybu blokady błędu , który na pewno już powstał , no i sprawdzić akumulator ładowanie i pracę alternatora.
longer86 - Sro Sty 04, 2017 20:47

sTERYD napisał/a:
inaczej by się chyba nie dało podłączyć przez obd ;)


To spróbuj odłączyć ten pin od wtyczki w webasto i wtedy sprawdź co się dzieje

sash997 - Sro Sty 04, 2017 21:10

kurde kolega napisał że piec mu dobrze działa tylko niema sygnału załączającego, nie szukajmy problemu tam gdzie go niema, ja bym obstawił przewód lub styk w którejś kostce
longer86 - Sro Sty 04, 2017 21:47

Tez mi piec dobrze dzialal, w przeciwieństwie do centralnego zamka, dziwnym trafem przewód diagnostyczny odłączony od kostki rozwiązał problem, wyciągnąć pin z kostki nic nie kosztuje i trwa chwile a moze akurat
sTERYD - Pią Sty 06, 2017 18:11

Wygląda na to, że w istocie coś nie łączy.
Dziś znowu robiłem test i po tym po uruchomieniu silnika piecyk zaskoczył.
Kilka godzin później już znowu nie działał, i dodatkowo zauważyłem efekt jakby przerywanego startu dmuchawy, więc ewidentnie coś przerywa.

dj_darco - Sob Sty 07, 2017 11:41

Webasto jest bardzo czułe na spadki napięcia w fazie rozruchu. Sprawdź Kostkę i kable czy nie są gdzieś zaśniedziałe. Ewentualnie gniazdo bezpiecznika i sam bezpiecznik od Webasta. Jeśli zasilanie niedomaga webasto po prostu stanie zaraz po włączeniu świecy żarowej.
sash997 - Sob Sty 07, 2017 16:01

przy takiej ustarce wywaliłby błąd za niskiego napięcia a u kolegi jest problem z sygnałem włączającym piec
MaReK - Sob Sty 07, 2017 17:46

Sterydku dzięki za pomoc wtedy ;) Udało się rozebrać piec i przywrócić go do żywych. Faktycznie procedura naprawy nie jest jakaś skomplikowana. W samej elektronice widzę, że padają rezystory oraz czasami tranzystory, które jeszcze nie do końca wiem do czego służą, ale to dopiero pierwszy kontakt z webasto ;)

Steryd masz możliwość wysterowania poszczególnych funkcji webasto przez OBD? Np. włączenie wentylatora, grzałki, pompy wody oraz pompy paliwa?

sash997 - Sob Sty 07, 2017 17:50

O Marek wkońcu sie do pieca przekonałeś??? to już nie jest "zbędny bajer" dla Ciebie ?? ;)
MaReK - Sob Sty 07, 2017 17:57

sash997 napisał/a:
O Marek wkońcu sie do pieca przekonałeś???

Skądże ;) Mnie nie jest to potrzebne, mimo że auto parkowane na zewnątrz ;)
Pomagałem koledze w przywróceniu webasto do normalnej pracy.

sash997 napisał/a:
to już nie jest "zbędny bajer" dla Ciebie

Jest. Wiele problemów z nim, ale... pomyślałem sobie, że żeby lepiej zgłębić wiedzę mógłbym od któregoś zaopatrzyciela w części wrzucić sobie na auto ten wynalazek. Zreanimować go i pobawić się konfiguracją/sterowaniem na potrzeby TOAF'a. Instalację w aucie mam. Kwestia piecyka i pompki. Później może jakiś moduł GSM do sterowania z telefonu... ale to już mrzonki ;)

Chociaż nie kryję, że po odpaleniu silnika (poniżej 4C) szybciej się nagrzewa.

sash997 - Sob Sty 07, 2017 18:35

to sobie wyobraź na dworze -30 a Ty pyk esemeska do auta i za pół godziny odpalasz ciepły silnik :D co do Toafa to pomyślcie nad opcją taką jak jest w BMW bo to jest do zrobienia aby na BM ustawiać godzinę w jakiej piec ma sie właczyć, żadne dodatkowe kable byłyby nie potrzebne bo pieca można odpalić po k-bus kwestia tylko softu w BM
sTERYD - Nie Sty 08, 2017 00:13

MaReK napisał/a:
masz możliwość wysterowania poszczególnych funkcji webasto przez OBD? Np. włączenie wentylatora, grzałki, pompy wody oraz pompy paliwa?

niestety nie, BMW Scanner tylko pokazuje błędy i pozwala odczytać i zapisać eeprom (nie wiadomo po co) To jest wbrew pozorom bardzo proste urządzenie.
MaReK napisał/a:
jakiś moduł GSM do sterowania z telefonu... ale to już mrzonki

czemu mrzonki...? wystarczy cokolwiek co poda 12V lub masę na odpowiedni kabelek (i najlepiej jeszcze coś co przypilnuje żeby aku nie padł) więc to nic strasznego. Obecnie pchniety w/w impulsem montuje pilota.
sash997, niestety to tak czy inaczej wymaga dodatkowego sterownika, bo fabryczne wyposażenie nie włączy pieca jak nie ma telestarta, ani programatora :/
Próbowałem podsłuchać dialog bmscanera z Webasto, ale akurat to jest zakodowane tak, że snifer wypluwa same spacje.

Jeszcze pytanie dodatkowe...
Czy dobrze rozumiem, że sygnał do odpalenia Webasto z komputera jest podawany ciągle jak tylko silnik jest uruchomiony, a za wyłączenie pieca po rozgrzaniu płynu odpowiada czujnik w sterowniku Webasto?

longer86 - Nie Sty 08, 2017 00:34

Zgadza sie
marcin.misek - Nie Sty 08, 2017 00:57

sTERYD napisał/a:
Próbowałem podsłuchać dialog bmscanera z Webasto, ale akurat to jest zakodowane tak, że snifer wypluwa same spacje.

BMW Scanner koduje jedynie dane wychodzace z portu szeregowego
Dane które przychodzą nie są kodowane, a zawierają echo, czyli dane ktore tak na prawde poszly na OBD.
Także da się podsłuchać ;)

Jeżeli korzystasz BMW Scannera w wersji demo i Serial Port Monitor'a by Eltima zrób zrzut Dump View
Natomiast jesli korzystasz z pelnej wersji BMW Scannera potrzebujesz sniffera USB, ale i z tych danych da sie odczytac to co potrzeba.;]

sash997 - Nie Sty 08, 2017 01:16

sTERYD napisał/a:
Czy dobrze rozumiem, że sygnał do odpalenia Webasto z komputera jest podawany ciągle jak tylko silnik jest uruchomiony, a za wyłączenie pieca po rozgrzaniu płynu odpowiada czujnik w sterowniku Webasto?

nie dobrze rozumiesz, sygnał do odpalenia pieca jest analogowy(+12V) ale ten sam sterownik w bmw działa cyfrowo czyli niema podłączonego ani 1 ani 3 pinu a sygnał startu przychodzi mu z BM przez k-bus, jakbyś podpiął sobie inpe to z inpy można ten piec uruchomić, w bmw jest jeszcze coś takiego jak kodowanie w jakim trybie ma sterownik działać cyfrowym dla bmw czy analogowym tak jak w R75, umiem to przekodowywać NCSem i np sterownik z BMW można przełożyć z powodzeniem do R75 bo po kodowaniu nie słucha sie samochodu tylko działa autonomicznie

sTERYD - Nie Sty 08, 2017 01:29

marcin.misek, używam wersji 1.3.6 na rsie i demo. Kiedyś już Ci podsyłałem te zrzuty, ale nic tam nie było, moge spróbować jeszcze raz.
sash997, chodzi mi o sygnał od strony sterownika silnika.
Wiem, że czujnik w zderzaku "przepuszcza" sygnał w niskiej temperaturze, ale co dochodzi do czujnika?

sash997 - Nie Sty 08, 2017 10:35

do czujnika(termowłącznika) dochodzi +12V i leci szarozielonym do pieca
longer86 - Nie Sty 08, 2017 11:10

sash997 napisał/a:
do czujnika(termowłącznika) dochodzi +12V i leci szarozielonym do pieca


I dochodzi do pieca caly czas jesli spełnia 2 warunki:

1. Silnik jest odpalony,
2. Temperatura na zewnątrz jest >5st C

A webasto przechodzi w tryb czuwania kiedy plyn osiągnie temperaturę 70? Stopni i jest to realizowane juz za pomocą samego sterownika webasto? Czy ecu silnika przestaje podawac te +12?

sTERYD - Nie Sty 08, 2017 11:48

No właśnie to mnie zastanawia.
sash997 - Nie Sty 08, 2017 11:50

te +12 jest podawane ciągle jak silnik jest odpalony i temp na dworze >5stC i jeśli jest wszystko wzorowo piec dogrzewa do 78stC i przechodzi w tryb czuwania, jak spadnie do chyba 72 lub 74 (nie pamiętam teraz) to rozpala znów dlatego u niektórych jak czujnik szwankuje na piecu lub lekko przepuszcza termostat to piec działa non stop
longer86 - Nie Sty 08, 2017 11:56

Czyli podsumowując sterownik ma swój czujnik na piecu, i on jest odpowiedzialny za przełączenie w tryb czuwania.
sash997 - Nie Sty 08, 2017 12:57

Tak, ma czujnik temp płynu
SeniorA - Nie Sty 08, 2017 14:57

longer86 napisał/a:
I dochodzi do pieca caly czas jesli spełnia 2 warunki:

1. Silnik jest odpalony,
2. Temperatura na zewnątrz jest >5st C
jest jeszcze trzeci warunek , napięcie nie może być przez przez 20 sek mniejsze od ~ 11V lub wyższe przez ~ 6 sek od 15 V, bo wtedy następuje blokada, dlatego wyżej pisałem o alternatorze i aku.
sash997 - Nie Sty 08, 2017 15:30

Dokładnie napięcie też jest ważne ale w przypadku zbyt niskiego lub wysokiego piec zqnotyje błąd a przy tych 2 pierwszych warunkach piec będzie pracował lub nie
SeniorA - Nie Sty 08, 2017 18:33

sash997 napisał/a:
w przypadku zbyt niskiego lub wysokiego piec zqnotyje błąd a przy tych 2 pierwszych warunkach piec będzie pracował lub nie
nie w pełni tak jest , bo jeśli zdarzą się takie trzy przypadki spadku lub wzrostu napięcia niezależnie od ilości cykli pracy, to ECU/FBH wchodzi w tzw. tryb blokady błędu i zatrzymuje działanie FBH.
sash997 - Nie Sty 08, 2017 19:08

no dokładnie tak jak w przypadku wszystkich innych usterek, 3 razy usterka i blokada
sTERYD - Sro Gru 13, 2017 12:35

Odgrzeje kotleta.
Zrobiło się zimno i piecyk potrzebny, a tu kaszanka :/
Przez jakiś czas chodził jak chciał, a jak nie chciał nie chodził, aż przestał całkiem. Po skasowaniu błędów znowu trochę pochodził jak chciał, a teraz już nichuchu.
Co zauważyłem już w lato, to co jakiś czas wentylatorek w piecyku się odzywa na sekundę dwie, niezależnie, czy auto chodziło, czy sobie stało, a ja coś pod maską grzebałem (nie wspominam o zawale jak odpowietrzałem sprzęgło ;) )
Błędy jakie były i są po próbie odpalenia w załącznikach.
Pytanie, czy coś jeszcze posprawdzać, czy od razu wysyłać do sash997, ?

sash997 - Sro Gru 13, 2017 14:16

Pierwszy błąd to pewnie sterownik a drugi to możesz jeszcze sprawdzić pompkę obiegową, powinna działać podpięta na krótko do akumulatora i powinna mieć oporność ok 10kohm