Zobacz temat - [R214] Demontaż głowicy prośba o wyjaśnienie
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [R214] Demontaż głowicy prośba o wyjaśnienie

Saaphyri - Wto Lut 07, 2017 15:55
Temat postu: [R214] Demontaż głowicy prośba o wyjaśnienie
Kolektory odkręcone ( Wbrew temu co czytałem na forum z kolektorem ssącym nie ma większych problemów ), olej spuszczony, płyn chłodniczy bla bla bla.

Teraz tak:

Odkręcam pokrywę zaworów
Potem jaki element odkręcam i jaki aż do głowicy bo nie znam nazw ? :D

[ Dodano: Wto Lut 07, 2017 15:55 ]
Dobra mam pod tą pokrywą zaworów wały rozrządu.

Da się zdjąć głowice bez demontażu wałów itd. ? Od razu całość aż do głowicy ?

flapjck1 - Wto Lut 07, 2017 20:36

Da sie, przekrecasz walki zeby nie kolidowaly z wyjeciem srub
Saaphyri - Sro Lut 08, 2017 15:20

Które śruby mam odkręcić ? TORX czy te 6-cio kątne ? Wałki przekręca poprzez śrubę na kole zamachowym albo alternatorze, tak ?

nie wiem jak tu zdjecie wrzuci to daje linki:

https://zapodaj.net/e73dd64a4aad6.jpg.html

https://zapodaj.net/12bc288d352da.jpg.html

https://zapodaj.net/9abf273e36b50.jpg.html

flapjck1 - Sro Lut 08, 2017 15:29

odkrecasz te sruby ktore sa gleboko - torxy - 10 szt :)
sTERYD - Sro Lut 08, 2017 16:50

Saaphyri,
Walkami kręcisz tylko i wyłącznie za wał korbowy.

MultecFSO - Czw Lut 09, 2017 23:59

sknerko, to jest raczej kiepski pomysł.
Ustawimy wałki razem z wałem tak żeby nie kolidowały nadlewy ze śrubami i odkręcimy śruby głowicy to mamy zowalizowane panewki główne, a jeszcze wypadałoby ustawić wał z powrotem na znaki i tu pojawia się problem.

Najprostszy sposób to ustawić wał oraz wałki rozrządu na znaki, czyli : wał nacięciem na kole pasowym na kreskę na plastikowej obudowie na godzinie 12:30, a wałki EXHAUST - IN - EXHAUST - IN.
Następnie luzujemy napinacz, zdejmujemy pasek i możemy wałkami kręcić ile nam się podoba. W międzyczasie odkręcamy koła wałków, plastikową obudowę (wystarczy od głowicy) i tyle.
Co do wałków to do planowania i tak będziesz musiał je wyjąć, bo któreś zawory będą otwarte.

Saaphyri - Pią Lut 10, 2017 16:08

Miałem to szczęście że nie musiałem nic kręcić śruby miałem na wierzchu.

Tak wgl to u mnie jest tak:

popychacz - śruba - popychacz - śruba itd.

jakbym nie zakręciłto nic by mi nie przeszkadzało.

Nie wiem kto ostatnio robił moje auto ale wałki rozrządu są skierowane znakami do góry wgl nie w swoją stronę a auto pali normalnie. Do tego świece... ktoś do tak dokręcił że musiałem to odkręcać przy pomocy rury..

Saaphyri - Sob Lut 11, 2017 14:46
Temat postu: [R200] Prośba o ocenę stanu uszczelki
Witam, zdjąłem głowicę, uszczelka wygląda na dobrą, Proszę o jej ocene.
Później napisze coś więcej.

P.S. Płyn chłodniczy w 4 cylindrze jest dlatego, że trochę mi się wlało przez przypadek, nie sugerujcie się tym.
P.S.2. Jak sie dodaje zdjęcia ?


https://zapodaj.net/647b927ad8987.jpg.html

https://zapodaj.net/6f55f0cebb244.jpg.html

https://zapodaj.net/4b82f1655e4b6.jpg.html

https://zapodaj.net/d4453e8c07dff.jpg.html

https://zapodaj.net/79eb3ad2d1e72.jpg.html

https://zapodaj.net/33ac0706113a6.jpg.html

https://zapodaj.net/7bf65a95e0b74.jpg.html

https://zapodaj.net/10354d1d56347.jpg.html

https://zapodaj.net/633fdc7ca7348.jpg.html

https://zapodaj.net/2789477c66e01.jpg.html

[ Dodano: Sob Lut 11, 2017 14:46 ]
Pomiedzy cylindramu znalazlem cos co ewidentnie wyglada na łopatki pompy płynu chłodniczego a ze uszczelka wygląda na dobra to pewnie pompa jest przyczyna i nawet by sie zgadzaly objawy. Zaloze.nowa ponpe i dam i.fo :)))) )))

leszczu - Nie Lut 12, 2017 11:04

Drugie zdjęcie. Górny lewy róg
robsson78 - Nie Lut 12, 2017 14:21

To chyba wrażliwe miejsce spójrzcie na moją sprzed kilku lat
Saaphyri - Nie Lut 12, 2017 16:09
Temat postu: [r200] Rozrząd jak to poskładać od zera ?
Witam, chciałem wymienic uszczele głowicy ale jest dobra składam to wszystko do kupy bo chce auto do mechanika oddać już mam go dość.

Zabezpieczyłem sobie pasek tak, że ściagnąłem go z górnych kół a na dole był dalej napięty, i tak go zsunąłem i ok.

Przy składaniu pasek mi przeskoczył na dole, można by zadać pytanie:

Jak złożyć rozrząd jak nie mamy paska ? Ile to może kosztować bo ja już mam dosyć tego auta. Tzn. pasek jest ale luźno siedzi.

_______

Ile może kosztować:

Zrobienie rozrządu przy braku paska auto na holu pojedzie do mechanika raczej.
Zmiana pompy wody.

Saaphyri - Nie Lut 12, 2017 16:14
Temat postu: [R200] Jak znaki rozrządu po zgaszeniu silnika
Witam, czy wałki rozrządu po zgaszeniu silnika powinno ustawiać się względem siebie na przeciwko ? Bo u mnie są do góy w stgrone nieba i nie wiuem teraz czy tak to trzeba składać czy można wałki przekręcić żeby były w jednej linii znaki.
sTERYD - Nie Lut 12, 2017 16:38

Saaphyri, wiesz, że nie musisz zadawać każdego pytania w osobnym temacie?
Rozrząd trzeba złożyć na znaki. Nie wqzne, czy od zera, czy od niezera. To cała folologia.
Po zgaszeniu silnika zatrzymuje sie jak chce, nie koniecznie na znakach, ale jak ustawisz dolne koło na znak, to górne też muszą być na znakach. Inaczej pogniesz zawory.

sebeks - Nie Lut 12, 2017 20:11

Saaphyri napisał/a:
Witam, chciałem wymienic uszczele głowicy ale jest dobra składam to wszystko do kupy bo chce auto do mechanika oddać już mam go dość.

Zabezpieczyłem sobie pasek tak, że ściagnąłem go z górnych kół a na dole był dalej napięty, i tak go zsunąłem i ok.

Przy składaniu pasek mi przeskoczył na dole, można by zadać pytanie:

Jak złożyć rozrząd jak nie mamy paska ? Ile to może kosztować bo ja już mam dosyć tego auta. Tzn. pasek jest ale luźno siedzi.

_______

Ile może kosztować:

Zrobienie rozrządu przy braku paska auto na holu pojedzie do mechanika raczej.
Zmiana pompy wody.


Skoro uszczelka pod głowicą jest dobra, to po co chciałeś demontować głowicę ?

Saaphyri - Nie Lut 12, 2017 21:29

auto mi sie przegrzewało itd. termostat wymienilem czujnik chlodnice sprawdzalem weze korek i tak padlo na uszczelke glowicy i pompe wody stwierdzilem ze uszczelke predzej sprawdze i zrobie niz pompe no i robie uszcelke ale jest doba i sie okazalo ze sie lopati pompy pourywaly wiec juz na 100% to pompa. skladam to do kupy i mam poblemz rozrzadem :/
feldbahn75 - Pon Lut 13, 2017 07:01

Witam. Napisałeś w jednym z postów, "że chciałeś wymienić uszczelkę ale jest dobra, składasz wszystko do kupy". Czy dobrze wnioskuję że chcesz założyć tą samą uszczelkę co była czy ja źle zrozumiałem treść?
Saaphyri - Pon Lut 13, 2017 16:17

Tak


Z tego co mi wiadomo może się to skończyć przedmuchami i pewnie wyciekiem oleju.
Nie za mądrze ale nie chce iść w koszta a nie mam za duży pieniędzy. Co o tym myślisz ?

AndrewS - Pon Lut 13, 2017 16:44

ehh a potem się mówi jaki to rover jest beee :|
Saaphyri - Pon Lut 13, 2017 17:01

Nie tyle jest bee co już nie mam sił go naprawiać i chce go oddać do mechanika.

Mam nadzieje, że po skręceniu do kupy ze starą uszczelką będzie wszystko grało.

[ Dodano: Pon Lut 13, 2017 17:01 ]
A co tam myślisz o tym ? Może faktycznie lepiej to przemyśleć.

Mam miesiąc czasu w sumie mogę powalczyć z nim do końca a nie odwalać taką maniane.. to c..j nie robota..

leszczu - Pon Lut 13, 2017 17:14

Saaphyri napisał/a:
ze starą uszczelką będzie wszystko grało.

:brawo:
Oddaj te auto lepiej dla mechanika. Zabierasz się za coś gdzie nie masz kompletnie pojęcia co z czym się je.

feldbahn75 - Pon Lut 13, 2017 18:05

Według mnie jest to niedopuszczalne. Użycie używanej uszczelki pod głowicą jest jak użycie używanej prezerwatywy (przepraszam za sformułowanie), ale tak jest. Wiem, że w dzisiejszych czasach pod kątem finansowym nie jest łatwo, czasami nie ma funduszy, ale ponowne użycie używanej uszczelki może doprowadzić do zwiększenia (poważnego) nakładu finansowego.
AndrewS - Pon Lut 13, 2017 18:46

feldbahn75 napisał/a:
Użycie używanej uszczelki pod głowicą jest jak użycie używanej prezerwatywy


to samo chciałem napisać, ale się powstrzymałem :mrgreen:

sebeks - Pon Lut 13, 2017 19:18

feldbahn75 napisał/a:
Witam. Napisałeś w jednym z postów, "że chciałeś wymienić uszczelkę ale jest dobra, składasz wszystko do kupy". Czy dobrze wnioskuję że chcesz założyć tą samą uszczelkę co była czy ja źle zrozumiałem treść?


Właśnie to miało być kolejne z moich pytań. No ale uprzedziłeś, teraz już wiemy, czemu auto dalej się gotuje. Gratuluję autorowi tematu pomysłowości :roll:

Przypuszczam że śrub też nie wymieniał, pytanie czy choć sprawdził, czy stare się nie przeciągnęły.

longer86 - Wto Lut 14, 2017 07:41

Hmmm rozebrać glowicę ot tak dla samego siebie.

Złożyć na starych gratach a zaś płacz ze auto odmówiło współpracy w najmniej oczekiwanym momencie.

Jak się za cos zabierać to porządnie, odwdzięczy sie z wzajemnością ;)

sTERYD - Wto Lut 14, 2017 11:38

oj czepiliście się kolegi za tą starą uszczelkę. Fakt zaskakujące, ale nikt nie wie wszystkiego. Teraz pewnie zapamięta, że niektórych rzeczy się nie zakłada 2 razy.
Ważne, żeby teraz doprowadzić wszystko do porządku, niestety robić trzeba drugi raz i czy zrobi to sam, czy w warsztacie, to go nie minie.

Saaphyri - Wto Lut 14, 2017 16:31

Pod wpływem emocji z braku grzechotki z końcowką nr 13 kręcąc po ćwierć obrotu śruby kolektora dolotowego stwerdziłem że to...
No ale takie rzeczy robić samemu sobie to grzech ;d

___________________

Głowice zdjąłem tak, że nie ściągałem wałków, odkręciłem ją razem z wałkami rozrządu i kołami od rozrządu.

Czy będzie dobrze jak zamówie:

Uszczelka kolektora dolot Corteco w IC za 20zł
Uszczelka kolektora wydechowego Reinz w IC za 30zł

Pasek rozrządu + pompa płynu chłodniczego + rolka ( chyba napinająca ) - SKF - 400zł

Olej filtr ok 100zł

To wychodzi: 550zł


Teraz pytanie, uszczelka pod głowice, jest o tym obszefrny temat nt. zmian jakie przeszła, jak to czytam to co człowiek to opinia, myślę nad czymś takim, będzie dobre ?

Jednoczęściowa uszczelka pod głowicę REINZ, uszczelka metalowo gumowa - 160zł

http://e-katalog.intercar...-cylindrow.html

Czy może ktoś by polecił coś innego ? Jakieś jeszcze uszczelki dobrze wymienić ?

Wiem, że są uszczelki zaworów, wałków i dużo by jeszcze tego znalazł ale nie chce iść w koszty, co myślicie ?

longer86 - Wto Lut 14, 2017 16:33

Tak w sumie to chyba jeszcze śruby nowe
Saaphyri - Wto Lut 14, 2017 17:30

Tak, w sumie to chyba jeszcze śruby nowe
Czy Tak w sumie to chyba jeszcze śruby nowe ? :?:

seraph - Wto Lut 14, 2017 19:24

Ewentualnie kontrola ich wydłużenia. Śruby są długie i jak to stwierdził znajomy mechanik: "Chłopie! Śruby przez cały silnik", więc nigdy nie będziesz pewien czy używane docisną poprawnie przy tym samym momencie dokręcania, a sam się pewnie domyślasz czym się skończy niedociśnięcie głowicy...
Saaphyri - Wto Lut 14, 2017 19:38

Okej to je skontroluje, ten plik z tym jak się to robi mam.

A planowanie głowicy ? Czytałem, że maks to 0.2mm, i maszynowo nie da się tego zrobić, lepiej to przeczyścić i zostawić. ( Czytałem komentarze o papierze ściernym min. 1000 hmm ? ) ? Mogę to sobie odpuścić ?


Muszę wypchać auto z ogrodu, czy nic się nie stanie gdy mam luźno leżący pasek rozrządu ?

sebeks - Wto Lut 14, 2017 20:53

jak dasz skrzynie na "luz" to z założenia silnik jest odłączony od kół, więc nic się nie stanie. Tylko nie kręć wałem silnika przy zdjętej glowicy, bo może podnieść tuleje i będziesz je musiał na nowo uszczelniać od dołu, kupa daremnej niepotrzebnej roboty będzie.

Co do reszty to markowy rozrząd to koszt :

pasek około 60-70zł
rolka napinająca ( nie wiem który typ masz bo były dwa) pewnie w okolicy 120-140zł
pompa wody około 100-120zł

Sposób kontrolowania długości śrub masz opisany w Rave. Sprawdź jeszcze czy gwint nie jest przeciągnięty sam w sobie. Najprościej kup śrubę o tym samym rozmiarze i skoku w zwykłym sklepie i przyłóż gwint do gwintu. Jak idealnie do siebie pasują( tak że się zazębiają) to znaczy że gwint jest OK. Jak będzie choć trochę przeciągnięty to nie będa do siebie pasować. Tylko kup śrubę o tym samym skoku gwintu! Jak gwint bedzie dobry i w magistrali też nie będzie uszkodzony, to śruby wkręcają się palcami aż do samego końca kiedy musisz dociągnąć kluczem a potem na kąty.


Co do planowania głowicy, spokojnie możesz ją zebrać więcej niż 0,2. Z tym papierem ściernym daj sobie spokój.

Zobacz to zdjęcie:
http://sklep.czescibrzesk...0f0311a982a.jpg

Na wysokości świec nad zaworami u góry jest taka jakby wypustka/wgłębienie na każdym cylindrze ( na dole tego nie ma). Spokojnie do tej głębokości można splanować i nic się nie stanie. Osobiście znam przypadek, kiedy było tak głęboko splanowane, że gniazda zaworowe lekko chwyciło. Auto jeździ do dziś. Do pewności kazałbym jeszcze sprawdzić szczelność głowicy. Zapłacisz za to 50zł a będziesz pewien że jest sprawna ( nie pęknięta). Nie wiem ile chcesz tym autem pojeździć, ale ja jeszcze bym skontrolował stan zaworów i najwyżej je zrobił od razu ( jak będą nadpalone). Zapłacisz za to około 150zł


Zanim bym się zabrał za ten silnik, to wziąłbym jeszcze jakiś liniusz, szczelinomierz i sprawdził jeszcze wpierw, czy tuleje wszystkie wystają na tą samą wysokość.

Co do uszczelki pod głowicę. Jeśli nie planujesz bloku, to kup uszczelkę z padami silikonowymi ( tą wzmocnioną) i będzie OK ;-)

Producent Elring/Reinz itp spokojnie można brać.

Saaphyri - Sob Mar 04, 2017 16:29

Zdemontowałem pompe płynu, nie ma ani jednej łopatki wszystkie pourywane.

W przeciągu 2 - 3 tygodni chcę uruchomić auto.

Zastanawiam się nad tym planowaniem głowicy, w przypadku rezygnacji z tego kupuje zwykłą uszczelke z sylikonowymi padami / ścieżkami.

Jaką wybrać uszczelke gdy zdecyduje się głowice splanować ?
Jak sprawdzić te tuleje cylindrów ?

sTERYD - Sob Mar 04, 2017 17:03

Nie zastanawiaj się, splanuj głowicę i zakładaj normalną uszczelkę i nowe śruby. Tuleje sprawdź, czy nie są poniżej płaszczyzny bloku.
Saaphyri - Sob Mar 04, 2017 17:47

Normalną, czyli poprostu zwykłą z tymi sylikonowymi ścieżkami ? Okej, tak zatem zrobie.


__________________

Zapisuje spobie tu potrzebne mi rzeczy, jak już rovra odpale to dam jakieś info szersze nt. przeprowadzonych prac ;d




Olej 80zł
Filtr olejuBosh 21zł
Uszczelka Dolot Corteco 20zł
Uszczelka wydech Reinz 30zł
Uszczelka głowicy Elring 160zł
Śruby głowy jeśli będą rozciągnięte 20 / 30zł szt, = 200 / 300zł

Pasek rozrządu SKF
Rolka napinająca pasek rozrządu SKF
Pompa płynu chłodniczego SKF - 420zł

Płyn chłodniczy - 30zł


Suma:

Bez śrub głowicy: 770zł
Z śrubami głowicy: 970 / 1170zł

Do tego gość który przyjdzie do mnie na ogródek z kluczem dynamo skręci mi głowice powiedzmy 100zł, gość który mi złoży rozrząd bo wole tego nie robić błąd o 2 zęby i zniszczone pół silnika, powiedzmy 150zł to 250zł, wysyłka 30zł

Suma sumarum: Z robotą 1000zł
Z robotą i śrubami: 1400zł

Ja p... :???: :cry: :|

sTERYD - Sob Mar 04, 2017 17:56

Uszczelka pompy, uszczelniacze zaworów (czemu by nie wymienić) uszczelniacze wałków rozrządu, klej anaerobowy do glowicy.
Śruby wymień na pewno. Po dwukrotnym przykreceniu mogą Ci chrupnac w kazdej chwili.

Saaphyri - Sob Mar 04, 2017 18:28

Uszczelkę pompy dostanę w zestawie raczej

Uszczelniacze trzonków zaworów komplet za 120zł/
Uszczelka wałka rozrządu za 20zł jest, ile ich potrzeba ?


Te śruby by były ?


Dodatkowe informacje katalogowe
Skok gwintu [mm]1,25
Długość [mm]412
Kształt łba śruby / nakrętki zewnętrzny Torx
Rozmiar kluczaTX - E 14
Wymiar gwintu M 9

http://e-katalog.intercar...-cylindrow.html

[ Dodano: Sob Mar 04, 2017 18:05 ]
Aaaa i śruby odkręciłem, a gdy uznałem że to skręce na starych częściach, jedynie wkręciłem lekko żeby sobie siedziały na swoim miejscu, pomimo tego konieczna ich wymiana ?

[ Dodano: Sob Mar 04, 2017 18:11 ]
Aaa i jeszcze te kołki ustalające, po wyjęciu głowicy jeden siedzi w bloku ten po lewej, a ten po prawej został w głowicy.

Nie mogę ich wyjąć za nic, co z nimi ? Walczyć czy zostawić ?

[ Dodano: Sob Mar 04, 2017 18:28 ]
Aa i co do uszczelniaczy wałków rozrządu, nie ściągałem wałków, mimo to wymienić ?

sebeks - Nie Mar 05, 2017 08:27

Do planowania głowicy i tak będziesz musiał wałki powyjmować, więc góra głowicy będzie do składania na nowo. Bez kleju się nie obejdzie. I nie ładuj silikonu bo tańszy. Skończy się wyciekami.

pasek rozrządu wzmocniony Gates/Conti 70-100zł
Napinacz rozrządu SKF 114zł
Pompa wody SKF 110zł

uszczelniacz wałka rozrz. przód 14zł ( potrzebne 2)
uszczelnaicz wałka rozrz. tył 16zł (potrzebne 2)

Śruby głowicy komplet kupisz w okolicy 120zł

komplet uszczelniaczy zaworowych około 120zł

Ja górę silnika składam na kleju GM - 90zł za tubkę ( takie coś : http://www.opel-ersatztei...Path=10_12_1434 ) dostaniesz w serwisie Opla od ręki. Ewentualnie możesz kupić coś podobnego z Reinza


Rozrząd skoro nie masz VVC poskładasz bez najmniejszego problemu. Są tylko 3 znaki które musisz przypilnować. Po spięciu zakładasz klucz na koło pasowe i kręcisz wałem. Jeśli zepniesz źle to się tłoki o zawory zaprą i nie ruszysz dalej. Nie da się tego spierdzielić jeśli uważasz podczas pracy. Po tych kilku obrotach znów ustawiasz wał na znak i patrzysz czy się na wałkach pokrywają. Jak tak, to dociągasz śruby dobrze i tyle. Filozofii w tym silniku większej niż w innych nie ma jeśli chodzi o spinanie rozrządu.

Aha, jak nie masz znajomego w INtercars albo mechanika na którego rabat byś tam mógł kupić, to nie kupuj w IC bo będzie drogo. lepiej szukaj w Iparts w Warszawie, S-part ( mają głównie do Rovera) i innych specjalizujących się w brytyjskich markach.

Do Twojego silnika możesz jeszcze szukać części po sklepach z częściami do Poloneza. Ten sam silnik ładowali do PN-a, często tam części są tańsze ( jakieś uszczelki) niż w innych sklepach.

Saaphyri - Nie Mar 05, 2017 10:32

Dzięki za radę.

W Intercars rozrząd pasek rolka pompa SKF za 415zł, w tym I Parts, znalazłem:

Pasek gates za 90zł, pompa skf za 130zł, rolek nie mają na stanie ale jakbym zadzownił to by pewnie znaleźli, w IC od 130 się zaczynają, biorąc rolke w IC z SKF za 160 to i tak pare groszy zostanie niż jakbym kupował zestaw za 420zł w IC.

Ten klej to do czego mi będzie potrzebny ? Do posmarowania śrub głowicy czy tych 25 ( ? ) śrubek które trzymają takie pół kola dookoła wałków od rozrządu ?

Jak dam głowice do planowania to oni już tam sobie poradzą z zdjęciem wałków i ich późniejszym założeniem czy lepiej to samemu zrobić ?

sTERYD - Nie Mar 05, 2017 12:00

Klej jest do uszczelnienia rozpołowienia głowicy. Tam nie ma żadnej uszczelki.

[ Dodano: Nie Mar 05, 2017 12:00 ]
Śrub niczym nie klej.

Saaphyri - Nie Mar 05, 2017 14:01

Rozpołowienie głowicy ? Wyjaśniłbyś mi to jakoś bo nie rozumiem ?


Tłoki względem tulei ? Czy jakoś tak, generalnie to są na głębokości:

1. cyl: 48,62mm
2 cyl: 43,28mm
3cyl. 42,75mm
4 cyl: 48,75mm


Nie są równo, 1 względem 2 jest pół centrymetra wyżej, nic to nie szkodzi ?

sTERYD - Nie Mar 05, 2017 15:31

Teraz to nie ma znaczenia. Nic tam nie ruszaj.
Saaphyri - Nie Mar 05, 2017 17:12

Okej zatem nie pcham tam rąk ;d

W roverze już odkręcone wszystko co było do odkręcenia, w piątek zaczne zamawiać części i w 2 tygodnie mam nadzieję ruszyć autkiem :>


akby co to będę jeszcze pytał :)

AndrewS - Nie Mar 05, 2017 18:04

jest też sporo filmików na youtube z wymiany paska w tym silniku
Saaphyri - Nie Mar 05, 2017 18:08

Ile orientacyjnie może kosztować wymiana uszczelniaczy zaworowych ?

Taka cena dobra i cena dosyć wysoka takie widełki żebym jakoś zaplanował sobie budżet na to auto bo nie wiem czy wyrobie ;d

sTERYD - Nie Mar 05, 2017 20:21

Jak dasz głowicę do regeneracji, to powinni być w pakiecie
Saaphyri - Pon Mar 06, 2017 18:31

Nie głowicy nie chcę dawać do regeneracji, wgl nie potrzebnie ją ściągałem.

Zrobię tak:

- Splanuje głowice
- Kupie uszczelke
- Skręcę głowice


Potem tam uszczelki kolektorów, filtry pozakładam i lece z rozrządem.


Znajomy który jest z hooby jest mechanikiem mówi że 55Nm to mała siła jak na silnik, mowi ze z taka sila to sie skreca motocykle. Też czytam na necie że gość skrecał do 5Nm i że jest to mniej więcej połowa tego jak się skręca normalne silniki.

Dlaczego tak jest ? Jak mi przyjdzie skręcać głowice to jak ją skręcić ?

[ Dodano: Pon Mar 06, 2017 16:50 ]
Aaa i jeszcze mam pytanie.

Po zdjęciu paska rozrządu zdarzyło mi się zakręcić kołami zębatymi od rozrządu.
Podobno musze obrócić wałkami i ustawić sekwencje, że działają np. tłok 1 z 4 potem 2 z 3, jak jest w roverze 214Si 1.4 103km?

[ Dodano: Pon Mar 06, 2017 18:31 ]
Jak odkręcić te kółka od wałków rozrządu ?

sebeks - Pon Mar 06, 2017 20:13

Ehhh :mrgreen:

Załóż głowicę nawet na starej uszczelce. Tylko nie dowalaj śrub. Ma być tylko chwycone. Ustaw wał na znak jak pisze w Rave (głowicę zakładasz żeby nie podniosło tulei podczas kręcenia wałem). Bo zakładam że nie ustawiłeś wału na znaku przed zrzuceniem głowicy. Jak nie znajdziesz w Rave ( choć wiem że to tam jest) to mi poślij PW, wyślę Ci na email książkę do Poloneza z tym silnikiem , tam to jest ładnie opisane nawet po polsku :mrgreen:

Później po założeniu już glowicy, ustawiasz kółka rozrządu w jedną stronę znakami Exhoust ( w jednej linii) i zakładasz pasek. Może Ci się to rozjechać o jakieś 0,25 zęba bo ten znacznik na kole pasowym wału nie jest zbyt dokładny.

Kręcisz wałem minimum 4 obroty w prawo. Dociągasz lekko napinacz.

Ustawiasz wał na znaczniku znów i sprawdzasz czy wszystko OK. Jeśli tak, to dociągasz napinacz.

Alles.

sTERYD - Pon Mar 06, 2017 20:52

po co ustawiać wał na znaki przed założeniem głowicy?
jak założy głowice, to sobie ustawi i od razu pasek założy. na gwizdek to pisiont razy skręcać rozkręcać?

55 Nm to mało jak na silnik z żeliwnym blokiem i krótkimi szpilkami, ale ten akurat tak ma. To nie jest tylko jedno połączenie, ale kilka połączeń na długich śrubach. TAK MA BYĆ I JUŻ

[ Dodano: Pon Mar 06, 2017 20:52 ]
kółka rozrządu musisz czymś zablokować. Jak masz zdjętą głowicę, to możesz złapać francuzem za jedno z ramion kółka, a jak masz głowicę na miejscu, to jak dla mnie najwygodniej założyć klucz na śrubę od osłony pod kółkiem i o niego zaprzeć.
Przekręceniem wałków rozrządu się nie przejmuj jak wał jest w okolicy swojego znacznika. wtedy nie grozi kolizja.

Saaphyri - Wto Mar 07, 2017 06:44

Okej dzięki za rady.

Narazie złoże to do kupy potem rozrząd.

Jak odkręcić koła zębate rozrządu ? Te po któych jeździ pasek i napędzają wałki rozrządu ? Czy jak dam głowice do planowania to już sobie ściągnął ?

sebeks - Wto Mar 07, 2017 08:44

Rozumiem że chcesz wymienić uszczelniacz. Poskładaj głowicę na silniku. Załóż stary pasek rozrządu i trochę go napnij. Wbij bieg, zaciągnij ręczny i wtedy odkręcisz jeśli nie masz blokady ani innych narzędzi. Jak masz kogoś do pomocy, to zblokuj koła rozrządu między sobą przy pomocy starego paska rozrządu, skręć to kluczem francuskim i niech ktoś ci to przytrzyma a ty kluczem pociągniesz. Jak masz dostęp do udarowego to zrób to udarem. Śruby są smarowane klejem zabezpieczającym przed samowykręcaniem. Kluczem zwykłym możesz mieć ciężko od tak to odkręcić.
Saaphyri - Czw Mar 09, 2017 19:38

Nie, chce glowice do planowaniadac .
Dzwonilem powiedziali mi ze jak sam zdejme walki to 40zl jak oni to.zrobia to 50zl takze oddam niech działają

[ Dodano: Czw Mar 09, 2017 19:34 ]
Głowica się planuje.

Widzę 2 rodzaje uszczelek:

- 1 częściowa z sylikonywmi polami na krańcach
- 2 Częściowa metalowa, dokładnie to:

Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z płytą pośrednią
Rodzaj uszczelnienia: uszczelka z warstwą metalową

Którą uszczelke wybrać ? Ma ktoś jakies praktyczne doświadczenia z tym ?

[ Dodano: Czw Mar 09, 2017 19:35 ]
Dodam, że z głowicą wszystko w porządku została nie potrzebnie ściągana, wcześniej miałem uszczelkę gumowo metalową, tą taką z polami sylikonowymi na krańcach. Ten typ uszczelki też jest tańszy o ok 50zł.

[ Dodano: Czw Mar 09, 2017 19:38 ]
O, jest jeszcze 3 typ uszczelki:

1-częściowa metalowa uszczelka, zaleca się jako element uzupełniający śruby nowe.

sTERYD - Czw Mar 09, 2017 19:53

jak chcesz testować to sprawdź ten 3 typ uszczelki, ale chińczycy do niej też inne śruby dają ZTCP.
Jak chcesz jeździć w miarę sensownie to pierwszy typ - taka jak miałeś.

sebeks - Czw Mar 09, 2017 20:35

Ja bym nie kombinował tylko zakładał z silikonowymi padami. Wszelkie inne uszczelki potrzebują bardzo dokładnego dolegania powierzchni. Silnik nowy nie jest, na bloku na pewno już jakieś wżery będą. Ja pod MLS planowałem specjalnie blok od góry żeby wszystko idealnie dolegało.
Saaphyri - Pią Mar 10, 2017 18:55

Na logike to jest to najlepszy wybór, skoro działało z taką, to będzie działać ;d

Kupiłem prawie wszystko, mam u siebie w mieście hurtownie inter cars, gość policzył mi po rabacie i ceny jak myślę wyszły przyzwoicie.

Filtr paliwa FILTRON - 47zł
Filtr oleju BOSH - 20zł

Uszczelka kolektora dolot VICTOR REINZ - 25zł

Pasek rozrządu CONTINENTAL / CONTITECH - 85zł
Rolka napinająca pasek rozrządu RUVILLE - 135zł
Pompa płynu chłodniczego HEPU - 105zł

Śruby głowicy ELRING - 140zł


Suma sumarum wyszło 552zł 4 grosze ;d ( Ceny wyżej zaokrąglałem w góre )

Została mi jeszcze uszczelka pod głowice i pod kolektor ssący, olej i płyn chłodniczy, flaszka dla gościa z kluczem dynamo i flaszka dla gościa który zrobi rozrząd ewentualnie PLNy dla jakiegoś mechanika. Mam nadzieję w tysiącu się zamknąć to jeszcze zostanie na paliwo hehe. :smile:

[ Dodano: Pią Mar 10, 2017 18:40 ]
Aaaa i tutaj pytanie:

Jak się mają zalecenia producenta uszczelki pod głowice

20 / 30 Nm i 2x 180 stopni, względem RAVE 55Nm. ??

Mógły mi ktoś to jakoś wytłumaczyć dlaczego 55 Nm ? Jak klucz wsadziłem w imadło to 55Nm to żadna siła.. hmm ?

[ Dodano: Pią Mar 10, 2017 18:55 ]
Halo halo..

Zajrzałem do rave, pisze tam:

Cylinder head bolts, tighten progressively:

First stage: 20Nm
Second stage: 180 stopni
Third stage: 180 stopni

Czyli:

Śruby głowicy dokręcać stopniowo:

Pierwszy etap: 20Nm
Drugi etap: 180 stopni
Trzeci etap: 180stopni

Wynika mi z tego, że w silnikach serii K, według RAVE, śruby głowicy przykręca się stopniowo co 180stopni, a nie 55Nm

Mógły ktoś mi zatem jakoś pojaśnić skąd co niketórzy piszą, że w RAVE jest informacja o 55Nm ??

To co ja podałem macie w:

R200 > Information > TORQUE WRENCH SETTING > K Series

AndrewS - Pią Mar 10, 2017 19:31

Saaphyri napisał/a:
Pierwszy etap: 20Nm
Drugi etap: 180 stopni
Trzeci etap: 180stopni


Ja to sprawdzałem i to wychodzi mniej więcej własnie 50 Nm

Saaphyri - Pią Mar 10, 2017 20:03

W przyszłym tygodniu skręcam na 20 / 30 Nm i 2x po 180stopni chociaż rozłozę to na 90 stopniowe odcinki, dla pewności - To sprawdze i dam znać jaka siła mi wyszła po skręceniu na kąty ;d

Tylko zastanawia mnie jedno, czytam na forum, że w RAVE jest napisane, że na 55 Nm skręcać, a tymczasem widzę w RAVE, że zalecają skręcać na kąty. Kąty zgadzają się z zaleceniami producentów uszczelek. Zatem albo mam dziwne rave, albo ktoś pisał o zaleceniach do silników serii L a nie K ( Chociaz jak zalecaja w L-kach nie sprawdzałemm ale to jakaś możliwość ) albo porpostu ktoś gdzieś kiedyś napisał, że tak jest, ktoś tak sręcił głowice, auto mu jeździło, napisał na forum że gra, ktoś go powielił i tak się plotka zrodziła i teraz ktoś czyta że 55Nm ma być i tak skręca, a tymczasem i " Technical Data " i zalecenia producentow uszczelek mowią, że trzba głowice skręcać na kąty.

[ Dodano: Pią Mar 10, 2017 20:03 ]
Tyle, będę informował co tam z moim R ;d

sebeks - Pią Mar 10, 2017 22:06

Nie dociągaj na 90 stopni ( albo jak chcesz to koniecznie znacz markerem śruby) bo one się poddają. Jak dokręcisz od tak 4 razy po 90 stopni, to sumarycznie dokręcisz mniejszym momentem niż 2 razy po 180 stopni. Za każdym razem łeb śruby będzie się cofał jak odpuścisz.

Przy dociąganiu na 90 stopni patrzysz na marker tak żeby finalnie na ostatnim dociągnięciu wymusić te 360 stopni ( potem po zdjęciu klucza trochę odda). Mam nadzieję, że wiesz o co mi chodzi.

Ja jak sprawdzałem u mnie, to po dociągnięciu wszystkich 2x180 finalny moment oscylował w okolicy 55Nm. Póki co silnik wciągu 2 tras urlopowych jakie zrobił odkąd poskładałem ( auto używane raz w roku w zasadzie, tak stoi i jest tylko przepalane od czasu do czasu + trasa z 20km raz na 2 miesiące) jakieś 15 tyś km. Odpukać nic się nie dzieje.

sTERYD - Pią Mar 10, 2017 22:07

W RAVE jest napisane właśnie 20Nm i 2 razy 180 stopni.
Kolektor ssący i dolotowy to to samo.

Saaphyri - Sob Mar 11, 2017 11:45

sebeks, Chyba mniej więcej rozumiem:

Dokręcam na 180 stopni i śruba mi cofnie potem drugi raz znowu leko cofnie i końcowo będzie cofnięcie tam nie wiem powiedzmy 10 stopni to nie istotne

Dokręcam na 90 stopni, i śruba mi się cofnie, ale jak dokręce 4 razy to końcowo mi sie cofnie o 20 stopni

Z tymi stopniami to przesadziłem ale wiaodmo o co chodzi, tu mi sie cofnie 2 razy a tutaj 4 razy. Może i masz racje, zobacze jak będę skręcał jak poczynie ;d

sTERYD, No tak, chciałem napisać, że kupiłem uszczelke kolektora wydechowego i mi jeszcze dolotowa została i pod głowice i płyny.

natsu9 - Sob Mar 11, 2017 16:34

eheheh piszą 2x180* a ten chce być mądrzejszy i kręcić po 90* ;-) ;-)
sebeks - Sob Mar 11, 2017 20:50

Saaphyri napisał/a:
sebeks, Chyba mniej więcej rozumiem:

Dokręcam na 180 stopni i śruba mi cofnie potem drugi raz znowu leko cofnie i końcowo będzie cofnięcie tam nie wiem powiedzmy 10 stopni to nie istotne

Dokręcam na 90 stopni, i śruba mi się cofnie, ale jak dokręce 4 razy to końcowo mi sie cofnie o 20 stopni

Z tymi stopniami to przesadziłem ale wiaodmo o co chodzi, tu mi sie cofnie 2 razy a tutaj 4 razy. Może i masz racje, zobacze jak będę skręcał jak poczynie ;d

sTERYD, No tak, chciałem napisać, że kupiłem uszczelke kolektora wydechowego i mi jeszcze dolotowa została i pod głowice i płyny.


Obawiam się, że z tymi stopniami nie przesadziłeś, ona potrafi na prawdę sporo oddać.

Saaphyri - Pon Mar 13, 2017 18:40

Jak umyć głowice po planowaniu ?




Kupiłem uszczelke, ELRING 140zł.

Metalową z gumą na krańcach. Na uszczelce zalecają 20Nm i 2x 180 stopni

AndrewS - Pon Mar 13, 2017 18:55

No np. karcher
sebeks - Pon Mar 13, 2017 21:56

Nie wiem jak u was, ale szlifiernia na której ja zawsze szlifuję głowice, myje je zawsze po robocie przed wydaniem klientowi :-)
Saaphyri - Pon Mar 13, 2017 22:46

Mi gość też mówił żebym karcherem umył.

A co z rdzą ? Nie obawiać się ?

[ Dodano: Pon Mar 13, 2017 22:46 ]
Gość tzn, ten u któego planowałem głowice :p

sTERYD - Pon Mar 13, 2017 22:47

Jaką rdzą? Przeca to alu.
sebeks - Wto Mar 14, 2017 07:55

Byle bloku silnika nie chciał myć razem z bebechami w środku :lol:
luke27 - Wto Mar 14, 2017 08:30

Ale 20Nm + 4x90 jest obecnie polecaną metodą dokręcania głowicy. Masz o tym np. na vgkracing. Śruba się cofa ale po to się ją znaczy markerem, dobrze jest też zastosować smar do osadzania śrub np produkcji arp lub po prostu grafitowy. Nie zapominaj że w miarę dokręcania osadzają się pierścienie ogniowe.
sebeks - Wto Mar 14, 2017 09:50

No przecież pisałem o znaczeniu śrub w przypadku dokręcania co 90 stopni :wink:

Wiesz, sam kilka różnych silników już złożyłem, choć nie powiem, czasem coś i tak mnie zaskoczy. Jednak tu mamy przypadek osoby, która tego nigdy wcześniej nie robiła. Temu przyda się autorowi wątku konkretna porada z naciskiem na pewne niuanse. Zapewne nie miał pojęcia o tym, że jak będzie dokręcał po 90 stopni ( bez korekcji "na marker") to wypadkowa siła będzie niższa niż jak zrobi 2x180 stopni. Ja dokręcając nawet na 180 stopni robiłem korekcję na marker. Temu finalny moment powychodził mi 55Nm +-1Nm na wszystkich śrubach.

luke27 - Wto Mar 14, 2017 10:20

Zgadza się pisałeś, a ja się absolutnie niczego nie czepiam. Tak wtrąciłem bo według mnie to bezpieczniejszy sposób. Poza tym łatwiej kręcić 90° w podejściu niż 180°.
Saaphyri - Wto Mar 14, 2017 16:14

To prawda nigdy wcześniej nie rozkręcałem silnika aż tak.

Dobra to może poznacze markerem i już.


Smar grafitowy hmmm... a gdybym poprostu gwinty zamoczył w oleju silnikowym ?

luke27 - Wto Mar 14, 2017 18:09

Olej to minimum. Powinieneś mieć w instrukcji do uszczelki, które miejsca posmarować. Zaznaczenie markerem daje ten komfort, że jak będziesz np. musiał się ruszyć żeby lepiej było kręcić, to się nie boisz, że klucz przeskoczył. Poza tym wiesz że finalny kąt jest ok.
Saaphyri - Wto Mar 14, 2017 19:19

No tak :d


Dokupiłem uszczelke pod kolektor dolotowy REINZ 28zł
Olej silnikowy Shell hELIX hx6 10W40

Na weekend pewnie złoże z powrotem głowice, potem rozrząd uff już bliżej niż dalej ;d ( chyba ;d )

sebeks - Wto Mar 14, 2017 22:00

z tańszych a dobrych olejów to olej GM w takich strebrno-szarych opakowaniach i niebieska naklejka. Dobry i tani jak nie potrzebujesz jakichś nie wiadomo jakich super olejów jak np. do szaleństw po torze :wink:
Saaphyri - Czw Mar 30, 2017 16:36

Akcja zakończona.... powodzeniem :))


Jakby to po krótce opisać, rozkręcić było łatwo... ;d


Obajwy:

- Auto się przegrzewało w szybkim tempie
- Wywala płyn z zbiorniczka
- Nie działa ciepły nawiew
- Wentylator się nie załącza

Przyczyna:

Uszkodzona pompa płyny chłodniczego
Pourywane łopatki pompy, nic nie ciekło, pompa bez jednej łopatki.


Co narobiłem ?

Zdjąłem głowice...


__________

Zrobienie uszczelki nie jest sprawą problematyczną, aczkolwiek nie polecam tego amatorom, gdybym nie zlecił tej roboty znajomemu, to, dopiero jak on to robił zauważyłem jak wielu szczegółów bym nie dopilnował.

Przy ściaganiu głowicy korzystałem z filmiku:

Head gaset removal rover 200 na yotube jest.

Odkręca się kolektory
Spuszcza olej i płyn
Odkręca się od głowicy wężę itd.
Ściaga sie pok,rywe zaworów i pozostaje 10 śrubek głowicy.


Żeby zrobić w tym aucie rozrząd to trzeba silnik unieść / oprzeć na czymś i odkręcić boczne a właściwie przednie mocowanie silnika ( silnik rowera ma przód z boku tak jakby )

I co tam jeszcze, rozrząd mi gość ustawił na znaki tak samo jak jest gdzieś w faq technicznym pokazane że znakami do siebie i znak na obudowie pompy gdzie jest jeszcze informacja na temat wyprzedzenia zapłonu.



___________________________

Na forum krąży informacja, że głowice się skręca na 55Nm - !@!$# prawda

Dokręciłem z gościem głowice, 20nm potem 2 razy po 180 stopni, po dorkęceniu głowicy, siła z jaką była dokręcona wynosiła 95 / 100 Nm

Ani nic nie trzeszczało, śruby się nie pourywały, głowica nie pokrzywiła się, łebki śrub nie wgięły się w blok.

( Śruby były nowe, używane może i by pękły ale kto to wie, ważne że 55Nm to jak mówił gość co mi auto robił - Na 55Nm to sobie można komarka skręcić gdzieś ty to wyczytał haha - No miał rację gość ;d


[ Dodano: Czw Mar 30, 2017 16:36 ]
No koniec końców rover z powrotem zaczął jeździć, pare szczegółów do zrobienia typu czujnik wentylatora ( aktualnie jest na przełącznik, odlutowały się przewody a miejsce ich łączenia jest zalane sylikonem dlatego nie ma za bardzo jak tego zrobić, chyba że mi się uda wydłubać sylikon ), alternator do regenracji by pasowało dać, i pare elektycznych sprawe zyje własnym życiem.

Rover z przebiegiem 211tyś, gdzie od pół roku przejechał może 10km.
Od samej naprawy zrobiłem nim 50km, wszystko gra, autko ładnie chodzi obeoty nie falują chodzi ciszej niż wcześniej.

Troche brakuje mu mocy i czasem go zadławi ale to prawdopodobnie świece bo są stare i przewody zapłonowe gdzie jeden jest poklejony taśmą izolacyjną a 3 inne są ale też na nowe nie wyglądaja. To by było na tyle mojej walki z autem.

AndrewS - Czw Mar 30, 2017 16:38

to ciekawe, 10 osób na forum pisało o podobnym momencie w okolicach 55Nm, może sprawdźcie ten klucz dynamometryczny.

zrób na tym silniku po naprawie ze 30 tys. i dopiero potem się śmiej .....

longer86 - Czw Mar 30, 2017 16:42

Saaphyri napisał/a:
Na forum krąży informacja, że głowice się skręca na 55Nm - !@!$# prawda

Dokręciłem z gościem głowice, 20nm potem 2 razy po 180 stopni, po dorkęceniu głowicy, siła z jaką była dokręcona wynosiła 95 / 100 Nm

Ani nic nie trzeszczało, śruby się nie pourywały, głowica nie pokrzywiła się, łebki śrub nie wgięły się w blok.

( Śruby były nowe, używane może i by pękły ale kto to wie, ważne że 55Nm to jak mówił gość co mi auto robił - Na 55Nm to sobie można komarka skręcić gdzieś ty to wyczytał haha - No miał rację gość ;d


tak jest nawet w RAVE

Saaphyri - Czw Mar 30, 2017 21:21

Tak, 20Nm i 2x po 180 jest w rave, potwierdzam, sprawdzałem bo gdzieś jakiś gość pisał że To profanacja i zalecenie dla silnika który jest jeszcze na taśmie w fabryce , i że nie powinno się skręcić na 55Nm a on sam podzielił to na kilka etapów.

Takie samo zalecenie jest na opakowaniu uszczelki.

Około 50 było po 1-szym etapie ( 20Nm i 1 etap 180stopni )

Klucz był legalizowany w listopadzie. Dziś jeszcze troche pojeździłem, jedyne mankamenty to:

Jest troszeczke słabszy niż wcześniej i czasami go coś zadławi tak jakby nie dostał paliwa lub nie zapaliła się mieszanka.

Gość co mi auto robił jak zobaczył świece to powiedział że do wymiany się nadają, przewody zapłonowe tak samo.

Mam znajomego któremu auto tak samo chodziło wymienił świece i przewody i jest spoko. Za jakiś tydzień półtora wymienie świece kable kopułke i sprawdzę.

Oboty utrzymują się na poziomie 1000. Nic nie przecieka jak narazie ;d


[/i]

[ Dodano: Czw Mar 30, 2017 21:21 ]
AndrewS, ja się nie śmieję, daję tylko info bo gość co mi auto robił stwierdził, że to nie możliwe żeby głowice na 55Nm skręcać, dał mi klucz w imdało wsadził i faktycznie 55Nm to żadna siła. Po skręceniu wyszło nam tam blisko 95.

AndrewS - Czw Mar 30, 2017 21:31

No to kto mi teraz wyjaśni taką rozbieżność w odczytach przy zastosowaniu tej samej procedury dokręcania ??
To jest dwukrotnie większa siła :roll:

a BTW 100Nm to sie kreci zwykłe głowice, a nie alu.

Saaphyri - Czw Mar 30, 2017 22:00

Nie chce tu gościa osądzać ale jedyne co mi przychodzi do głowy to dwie opcje:

1 - Nie mam pojęcia jak to możliwe, jeśli to możliwe


2 - Gościowy było głupio, że jako mechanik który robi mi auto mówił, że 55 Nm to można sobie komarka i mnie ocyganił mówiąc że jest koło 95.

Zobaczymy, narazie auto ma jakieś 75 km przejechane więc... nie bardzo jest co oceniać.

sebeks - Czw Mar 30, 2017 22:16

Jedyne co mi przychodzi do głowy, to że gościu ma klucz w innych jednostkach
AndrewS - Czw Mar 30, 2017 22:38

Ile ma lat ten mechanik ?? bo wypowiada się jakby był mechanikiem starej daty, a oni ciężko przyswajają "nowe" (artek wkleiłem w 2003 roku :-)) wiadomości np. takie

https://www.roverki.eu/ci...4-k16-i-k8.html

polecam przeczytać sobie całość, tu mały wycinek
"Śruby długie wydłużają się po nagrzaniu silnika do normalnej temperatury pracy znacznie mniej niż łączone przez nie odlewy aluminiowe. Dlatego podczas montażu śruby te są dokręcane dosyć małym momentem, znacznie mniejszym niż w montażu konwencjonalnym. Po nagrzaniu silnika do normalnej temperatury pracy wzrasta siła docisku śrubami i wzajemny docisk części połączonych Ciągliwość w ramach sprężystości materiału śrub wystarcza dla skompensowania naprężeń, które mogą być wywołane dynamika pracy wewnętrznej silnika. Śruby przenoszą także wszelkie obciążenia spowodowane pulsacją ciśnienia i ruchem posuwisto-zwrotnym układu tłokowego. Skutkiem tego kadłub i głowica mogą być nieco lżejsze niż w przypadku, gdyby ich odlewy były narażone na przenoszenie wszystkich obciążeń. W silniku o konwencjonalnej budowie zbyt mocne dokręcenie śrub głowicy może spowodować poważne uszkodzenia. Konstrukcja silnika serii K wyklucza ten rodzaj uszkodzeń. Ponadto symetryczne rozłożenie śrub powoduje unikanie uszkodzeń, które wynikają z nierównomiernego rozmieszczenia obciążeń. Aluminium jest wrażliwe na asymetrię obciążeń, gdyż ma mały moduł sprężystości."

jeszcze jedna sprawa mnie męczy to prędkość narastania momentu przy dokręcaniu przez Was śrub, rozumiem po po stach wyżej, że przez obrócenie o drugie 180 stopni spowodowało wzrost siły z 50 Nm do 100Nm, to w/g mnie zbyt gwałtowny przyrost :roll:

luke27 - Pią Mar 31, 2017 12:47

Na moje oko gość nie wie ile to 180°. Choć z ciekawości próbowałem kiedyś ile można dociągnąć te śruby, wykorzystując stare plus imadło i kilka dodatkowych elementów. Dokręcić do 100Nm nie było łatwo, nawet jeśli przekręcił 2 razy to mało prawdopodobny ten moment.