Zobacz temat - [R45 facelift] Naprawa sterownika dmuchawy klimatronika
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R45 facelift] Naprawa sterownika dmuchawy klimatronika

ADI-mistrzu - Wto Lut 21, 2017 08:00
Temat postu: [R45 facelift] Naprawa sterownika dmuchawy klimatronika
Cześć wam,

Ostatnio po 5 latach bezawaryjnej jazdy dopadła mnie usterka...
Po odpaleniu auta, wszystko zachowywało się normalnie, klimatronik uruchomił się lecz po chwili dmuchawa nawiewu zaczęła pracować na pełnych obrotach i nie reagowała na sterowanie z panelu czy nawet wyłączenie klimatronika.

Z racji iż w tym przypadku niema sterowania przez rezystory znajdujące się przy wentylatorze, trzeba było naprawić elektronikę i procedurę tą opiszę tutaj dla potomnych.


Sam sterownik wentylatora znajduje się w miejscu gdzie oryginalnie moduł z rezystorami drutowymi, lecz wygląda inaczej - jak jeż :)



Dostanie się do wnętrza jest dość proste, pomiędzy radiatorem a obudową znajduje się taśma uszczelniająca połączenie go z obudową tunelu, należy ją ściągnąć (dość łatwo schodzi).
Sam radiator zamontowany jest na wcisk i uszczelniony od zewnątrz czarnym silikonem, najlepszą metodą jest złapać radiator w imadło i pociągnąć za czarną plastikową obudowę, wtedy elektronika przymocowana do radiatora wyskoczy.
Przed tą operacją trzeba ściągnąć plastik osłaniający przewody, także jest na wcisk i dość łatwo schodzi.

http://obrazki.elektroda...._1487658560.jpg

Niestety po rozłączeniu metalu od plastiku nie jesteśmy w stanie za bardzo elementów rozchylić, przewody są zbyt krótkie i niedemontowalne (mi odlutowywać ich się nie chciało). Trzeba na tyle wyciągnąć płytkę PCB z obudowy, aby być w stanie dostać się do płytki PCB. Teraz należy na siłę albo odlutować 3 nóżki tranzystorów (są dwa więc w sumie 6 punktów) co pozwoli nam rozłączyć radiator od elektroniki, bądź pociągnąć mocno na PCB, wtedy tranzystory wyskoczą z zaczepów w radiatorze i także elementy się rozłączą. Tutaj bez obaw przed uszkodzeniem tranzystorów, one i tak są do wywalenia.

Rozebrana zabawka wygląda tak:

http://obrazki.elektroda...._1487657975.jpg
http://obrazki.elektroda...._1487657979.jpg

http://obrazki.elektroda...._1487658140.jpg

Przeprowadziłem pewną modyfikację sterownika aby wydłużyć jego żywotność.
1. Wewnątrz znajdują się kondensatory elektrolityczne, które pod wpływem czasu i temperatury wysychają i tracą swoje właściwości. Zamieniłem je na kondensatory tantalowe których to nie dotyczy.
2. Tranzystory (dokładnie MOSFET z kanałem N) wstawiłem mocniejsze, oryginalnie są tam IRFZ44, ja zaś zamontowałem IRFB3206. Za jeden dałem 7zł. Posiada mniejsze napięcie przełączania, wyższy prąd maksymalny oraz znacznie mniejszą rezystancję złącza.
3. W tranzystorach znajdują się diody zabezpieczające go w trakcie hamowania silnika dmuchawy. Niestety zazwyczaj te wbudowane są takie sobie, z tego też powodu dolutowałem dodatkowe diody schotkeigo do tranzystorów. Zamontowałem 15MQ040N.

Tranzystory zamocowane są za pomocą spinek do radiatora, należy pamiętać o wymianie pasty termo-przewodzącej.

http://obrazki.elektroda...._1487658626.jpg
http://obrazki.elektroda...._1487658629.jpg
http://obrazki.elektroda...._1487658633.jpg
http://obrazki.elektroda...._1487658637.jpg
http://obrazki.elektroda...._1487658641.jpg

Po czym składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Ja stary sylikon całkowicie usunąłem i uszczelniłem szarym do głowic. Po dobie dokleiłem tą piankę uszczelniającą którą na początku oderwałem i zmontowałem z powrotem.


http://obrazki.elektroda...._1487660258.jpg
http://obrazki.elektroda...._1487660263.jpg
http://obrazki.elektroda...._1487660266.jpg
http://obrazki.elektroda...._1487660269.jpg
http://obrazki.elektroda...._1487660273.jpg
http://obrazki.elektroda...._1487660277.jpg
http://obrazki.elektroda...._1487660281.jpg

Good luck :)


P.S.
Sterownik działa na zasadzie regulowanego źródła prądowego po przez dwa wzmacniacze operacyjne w pojedynczej obudowie. Dwa tranzystory sterujące są połączone równolegle w celu lepszego odprowadzenia ciepła do radiatora.

maniu48 - Sro Lut 22, 2017 23:54

O, i to mi sie teraz przyda. U mnie nawet gdy wyłączne klimatronic to dmuchawa działa na jakieś 25%. powiedz mi gdzie mogę kupić potrzebne do wymiany czesci
Remigiusz - Czw Lut 23, 2017 03:19

A mnie to zawsze ciekawiło co tam w srodku jest :D

Czyli nie działa na PWM ?

ADI-mistrzu - Czw Lut 23, 2017 06:48

Remigiusz, niestety nie, też byłem zawiedziony :)
To bardziej źródło prądowe sterowane napięciowo.

maniu48, ja elementy kupiłem w Warszawskim sklepie elektronicznym (soltronik.pl)
Kondensatory (napięcie może być wyższe):
- 2x 10uF / 16V
- 1x 330uF / 6.3V
- 1x 10uF / 35V (pojemności nie jestem pewien)

maniu48 - Czw Lut 23, 2017 11:05

NIe masz czasem tego urządzonka jeszcze jednego na podmiankę?? Byłbyś mi w stanie to naprawić gdybym Ci to podesłał??
ADI-mistrzu - Czw Lut 23, 2017 12:42

maniu48, mam tylko jedną sztukę i myślę że nie powinno być problemu z naprawą :)
maniu48 - Czw Lut 23, 2017 14:51

kurde autem cały czas jezdze, wentylator potrzebny, moze jakos to zrobie. Problem z tymi czesciami :/
iktorn73 - Czw Lut 23, 2017 16:45

Soltronik sprzedawał kiedyś części elektroniczne online,może wciąż sprzedają.

[ Dodano: Czw Lut 23, 2017 16:45 ]
A stacjonarny sklep mieli na Wolumenie w Warszawie.

ADI-mistrzu - Czw Lut 23, 2017 17:27

iktorn73, sklep nadal jest na wolumenie, tam kupiłem osobiście tranzystory.
Przez neta też wysyłają.

maniu48, na upartego możesz zdemontować sterownik i zewrzeć piny, wtedy zawsze będzie max obroty. Trochę huk no ale... :)