Zobacz temat - [Rall] Wpływ szerokości / wielskości opon na jazde
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) - [Rall] Wpływ szerokości / wielskości opon na jazde

Saaphyri - Czw Mar 02, 2017 17:03
Temat postu: [Rall] Wpływ szerokości / wielskości opon na jazde
Witam, jaki wpływ ma założenie do samochodu szerszych opon ?

Z tego co mi się wydaje , to:

Mamy 100 Nm momentu, ale przy ruszaniu ostrzejszym tracimy przyczepność więc jesteśmy w stanie ze 100 wykorzystać tylko 50 Nm ( Nie znam się na tym za bardzo więc moje zdanie może być bzdurą ;d ), dlatego szersza opona pozwala na dynamiczniejsze ruszanie
Tu już mi się nie wydaje, poprawia się przyczepność w ogóle zwłaszcza na zakrętach.


Coś czytałem na forum to jeden pisze że jak 14 zmienił na 15 to mi 1l więcej pali, inny że jak szersze opony dał to mu samochód się zamulił bo opory toczenia, inny że przy 140km/h czuje wibracje podwozia spowodowane powietrzem gdyż auto wyżej stoi, ktoś tam pisze to ktoś tamto.

Jaki wpływ na jazdę ma założenie szerszych opon ?

robsson78 - Czw Mar 02, 2017 18:48

Tak ogólnie i krótko.
- troszkę większe spalanie
- niższa prędkość maksymalna
- lepsze trzymanie w zakrętach
- jak do tych opon dodasz fajne alufelgi to + 40% do zajebistości auta :wink:

Kozik - Pią Mar 03, 2017 08:14

Saaphyri napisał/a:
Mamy 100 Nm momentu, ale przy ruszaniu ostrzejszym tracimy przyczepność więc jesteśmy w stanie ze 100 wykorzystać tylko 50 Nm ( Nie znam się na tym za bardzo więc moje zdanie może być bzdurą ), dlatego szersza opona pozwala na dynamiczniejsze ruszanie
Tu już mi się nie wydaje, poprawia się przyczepność w ogóle zwłaszcza na zakrętach.


przy 1.4 16v R200 którego miałem przy oponach 175 prędkość maksymalna 210km/h przy 185 prędkość 200km/h przy 195/50R15 prędkość 190km/h i nie dało rady za boga szybciej ;)

opona szersza nie oznacza lepszej przyczepności, opona lepsza oznacza przyczepność.
Po swapie na 1,8 VVC przy toyo proxes t1r 195/50R15, opony ślizgały się bardzo, ze szperą (torsen typB) potrafiłem mielić na 2 biegu co jest przegięciem, założyłem w tym samym rozmiarze Michelin Pilot Exalto PE2 (195/50R15) - trakcja niesamowita, na 1 biegu strzał ze sprzęgła start idealny gdzie przy Toyo mieliłem na 2 biegu.



Z tego co zauważyłem przy porównaniu różnych opon
Toyo Proxes T1R - opona wygląda ładnie ale ślizga się bardzo i ściera się bardzo od zewnątrz z obu stron, opony zjechane po zewnątrz na środku mięsa miały jeszcze dużo, nie miało znaczenia ciśnienie w oponach, przy hamowaniu opona zostawiała dwa ślady a środek nietknięty nawet przy ciśnieniu 2.8bara. Jeśli chodzi o zużywanie się to wbrew pozorom nie było źle, jeździłem na nich długo ale przyczepność słaba.
Michelin pilot exalto PE2 w temperaturach od 0-23 stopni idealne super trzymanie, genialnie klei na mokrym i na suchym, gdy temperatury zblizają się do 30 stopni opona płynie, miękkie boki i nie jest tak dobrze jak przy niższych temperaturach
Pirelli Pzero Nero (na takich obecnie jeżdżę) super trzymanie w temperaturach 17-30stopni, sztywne boki i super trzymanie na rozgrzanym asfalcie ale gdy temperatury są niższe niż 15stopni opona wyraźnie za twarda

Reasumując dobra opona będzie lepsza niż szersza gorszej klasy.

moim zdaniem kup oponę 185/60R14 lub 185/55R15 dobrej klasy a będziesz miał wszystko, hamowanie, przyspieszanie, trzymanie w zakrętach oraz przyczepność na mokrym (im szersza opona tym gorzej spisuje się na deszczu)

Excalibue - Sob Mar 04, 2017 21:57

Dzisiaj zmieniłem oponki ze 185 na 205 i jest tak jak piszesz.
Przy 185 mieliłem kołami na drugim biegu i nie czuć było aż tak przyśpieszenia jak dołożyłem 205 to dopiero jazda : ) Choć wydawałoby się, że powinien się troszkę przymulić.. tyle, że mam diesla i z 330 momentu łatwo stracić przyczepność przy dynamicznym rozpędzaniu.

Oba komplety opon z podobnym bieżnikiem, choć różnych firm.
Na pewno też dużo zależy od samego zużycia gumy i składu mieszanki.