Zobacz temat - [R75] nie działa tempomat
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] nie działa tempomat

curaasan - Czw Kwi 27, 2017 22:31
Temat postu: [R75] nie działa tempomat
Koledzy,

wiem, że było, czytałem wątki, ale nie znalazłem rozwiązania.
Po zakupie samochodu działał, a później jak to zwykle bywa przestał. Fakty:

1. Włącznik od CC na konsoli środkowej świeci po wciśnięciu.
2. Kostki pod sprzęgłem i hamulcem dociśnięte, wydaje mi się że dobrze przylegają do pedałów (i się nie cofają)
3. ABS działa, prędkościomierz działa.
4. TOAF milczy w temacie CC - swoją drogą, który moduł odpowiada za tempomat, ATC?

Jak to dalej diagnozować?

prebenny - Czw Kwi 27, 2017 23:03

Za kontrolę trakcji odpowiada ABS/TC.

Sprawdź live data TOAFem (bodajże digital data czy coś takiego) czujniki sprzęgła i hamulca.

MaReK - Pią Kwi 28, 2017 02:29

Nie ma diagnostyki modułu tempomatu. Jedyne gdzie możesz zobaczyć czy czujniki działają oraz przyciski w kierownicy, to podłączenie się TOAFem do sterownika silnika (DDE), wybranie sekcji LiveData oraz Digital Live Data i sprawdzenie każdego z elementu wykonawczego dla tempomatu.

Sterownik ATC to jest klimatronik.

curaasan - Pią Kwi 28, 2017 23:10

MaReK napisał/a:
Nie ma diagnostyki modułu tempomatu. Jedyne gdzie możesz zobaczyć czy czujniki działają oraz przyciski w kierownicy, to podłączenie się TOAFem do sterownika silnika (DDE), wybranie sekcji LiveData oraz Digital Live Data i sprawdzenie każdego z elementu wykonawczego dla tempomatu.


Nie mogę tego znaleźć pod TOAFem. Wchodzę w sterownik silnika, wybieram Live Data, no i na liście elementów nie mogę zlokalizować niczego co by mi się kojarzyło z tempomatem... (chodzi mi o to co mogę wybrać spod prawego klawisza 'add')

SeniorA - Pią Kwi 28, 2017 23:56

curaasan napisał/a:
który moduł odpowiada za tempomat
ECM na podstawie danych z ECU temomatu.
MaReK - Nie Kwi 30, 2017 01:20

curaasan napisał/a:
Nie mogę tego znaleźć pod TOAFem. Wchodzę w sterownik silnika, wybieram Live Data, no i na liście elementów nie mogę zlokalizować niczego co by mi się kojarzyło z tempomatem... (chodzi mi o to co mogę wybrać spod prawego klawisza 'add')

Szukaj przycisku Digital Live Data nad białym oknem z wyborem grup. Nie dodajesz tego przyciskiem ADD. Nie mam tutaj screen'a więc nie pomogę teraz.

curaasan - Wto Maj 02, 2017 13:54

OK, znalazłem Digital Live Data, miałem starszą wersję TOAFa :mrgreen:
Po włączeniu CC przyciskiem na konsoli mogę zmieniać wartość RESET z 1 na 0 podczas wciśnięcia i przytrzymania, natomiast wartość przycisku SET+ mam cały czas ustawioną na 1 i nie reaguje na wciskanie przycisku. Do wymiana tasiemka?

MaReK - Sro Maj 03, 2017 12:20

Albo taśma, albo przycisk. Nie jest to na szczęście droga naprawa ;)
Reszta też działa? Czujnik nad sprzęgłem oraz hamulcem?

curaasan - Sro Maj 03, 2017 22:23

MaReK napisał/a:
Reszta też działa? Czujnik nad sprzęgłem oraz hamulcem?


Czujnik pod sprzęgłem działa, oraz jeśli dobrze rozszyfrowałem czujnik pod pedałem hamulca też.
Niemniej, czytając wątki na forum przyszła mi do głowy jeszcze jedna myśl. CC potrzebuje do działania m. in. sprawnego czujnika ABS prawy przód, tak? Od jakiegoś czasu, po zapalaniu silnika wywala mi ABS Fault oraz Brake Fault i od razu gaśnie, w czasie jazdy błąd się nie pojawia. Doczytałem, że TTTM. Sprawdzając TOAFem moduł ABS nie zapamiętuje żadnego błędu, ABS w czasie jazdy działa, ALE... logując w module ABS live data zauważyłem, że prędkości kół zmieniają mi się od 1,38km/h przy postoju do jakiś 20km/h, przy wyższych prędkościach odczyt zamiera, żeby powrócić znowu przy <20km/h. Oczywiście wskazania prędkościomierza są ok (wskazuje) Może to mieć jakiś związek z CC? Na angielskim forum wyczytałem gdzieś, że komuś pomogło przeczyszczenie czujnika przy prawym przednim kole, ale nie chce się w to bawić, bo podobno łatwo uszkodzić coś tam przy czujniku. Wymieniałem już czujnik ABS w prawym tylnym kole i zajęło mi to 4h, nie obyło się bez wybijania prętem fi 6, dłubania i pilnikowania otworu, żeby wszedł nowy czujnik :evil: Co Koledzy myślą?

MaReK - Sro Maj 03, 2017 23:41

Niestety. Czujniki nawet przy dobrym montażu, po jakimś czasie wyjmują się właśnie tak jak u Ciebie. Pomiar ABS w live data jest tylko do 20 km/h. Potem system odłącza diagnostykę. Jednak to co najważniejsze ustala się przy niskich prędkościach. Jeśli na jednym z kół jest rażąca różnica, ten czujnik lub pierścień nadaje się do wymiany. Jeśli nie działa Ci + na tempomacie, to nie masz go jak aktywować. Skoro układ jest sprawny jak jedziesz, nie ma komunikatu o błędzie to tempomat powinien się załączyć.
curaasan - Czw Maj 04, 2017 00:00

MaReK napisał/a:
Skoro układ jest sprawny jak jedziesz, nie ma komunikatu o błędzie to tempomat powinien się załączyć.


Dzięki Kolego. Czyli wygląda na to, że jednak tasiemka/przycisk. Niestety, coś na alledrogo brak tego towaru... :cry:

MaReK - Czw Maj 04, 2017 00:09

A tam :) Dzwoń do forumowych handlujących :)
Na 100% będą mieli.

Spróbuj u tego
https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?p=721950#721950

curaasan - Wto Maj 09, 2017 21:41

No dobra, to tak, przyciski wymienione i dalej nie mogę włączyć tempomatu. W live data reaguje na RESET, SET+ cały czas ustawiony na 1, czujnik sprzęgła działa, lampa stop działa, przełącznik lampa stop działa. Natomiast w sterowniku od ABS pojawił się błąd nr "19 - przełącznik światła stop, uszkodzony kabel" Czyżby to był winowajca? Dodam, że światło stop działa jako takie. Gdzie szukać tego przełącznika i jak ten mądrala to zdiagnozował, po wartości oporu dla przewodu? Pytam w kontekście poszukiwania uszkodzenia.
MaReK - Wto Maj 09, 2017 22:50

Raz kiedyś w życiu zdarzyła mi się taka praca przy R75 jakiegoś klienta warsztatowego, że świecił się cały czas stop górny. Problemem okazał się tempomat - moduł. Po wymianie problem zniknął. Zaraz zerknę na schemat...
bochas - Czw Maj 11, 2017 12:02

Podepne sie pod temat, bo wydaje sie, ze mam ten sam problem. Kupilem od AdaskoC zestaw tempomatu do v6. Nie wiem, czy dobrze go zamontowalem, bo po zakupie przestal sie odzywac, ale zakladam ze tak, wszystko weszlo jakby na swoje miejsce, wtyczki pasuja. Przesunalem tez czujnik pedalu sprzegla na maksa w kierunku pedalu. Nie mam zadnych bledow z ABSu.

Moje objawy sa takie: moge wlaczyc przycisk na konsoli, zapala sie zielona lampka, ale nie dziala ani reset, ani set+ (nie utrzymuje predkosci, nie wyswietla sie ikona przy zegarach).

Po wlozeniu i przekreceniu kluczyka w stacyjce komputer wyswietla mi za to "bulb failure", ktory to blad znika po wcisnieciu hamulca. Jesli wlacze i wylacze samochod bez dotykania hamulca, wyswietlana jest dodatkowa informacja, ze chodzi o zarowki swiatel stop. Widze, ze swiatla dzialaja, ale nie wiem, czy w trybie "awaryjnym", bo nie mam teraz pod reka nikogo, kto by mogl nacisnac hamulec. Przed montazem tempomatu problem nie wystepowal.

Nastepna sprawa, ktora jak sadze rozwiazalem, to przetarte przewody wtyczki pompki tempomatu. Byly zawiniete o inny przewod i sie przetarly, ale wycialem przetarte fragmenty i poskladalem. Wzrokowo nie widze, zeby cos jeszcze bylo poprzecierane; mam jakistam multimetr, ale zadnej wiedzy, jak sprawdzic, czy wtyczka dziala.

Z TOAFem siade dzis wieczorem, ale moze ktos ma w miedzyczasie jakis pomysl? Blad swiatel stopu wydaje sie wazna wskazowka.

sknerko - Czw Maj 11, 2017 12:37

czujnik pedału hamulca sprawdź bo to może być trop w sprawie tempomatu i świateł razem
MaReK - Czw Maj 11, 2017 14:44

Nawet jak nie podłączysz pompki tempomatu w komorze silnika, to aktywować tempomat możesz - tak, że pojawi się ikonka na zegarach ale prędkości nie utrzyma. Żeby mieć pewność czy połączenia do pompki są okej, weź multimetr i zmierz przejścia. Pomiędzy 5-pinową wtyczką od pompy (fizycznie przewodów są 4) a wtyczką od modułu tempomatu nad schowkiem w kabinie. Jeśli nie aktywuje Ci się tempomat na zegarach, to znaczy że któryś z warunków (sprzęgło, hamulec, przyciski) nie jest spełniony.

W załączniku masz schemat.

taba19 - Czw Maj 11, 2017 15:12

podepnę się pod temat u mnie jest identyczna sytuacja jak u kolegi bochas z tym ze na zegarach mi się nie zapala nawet ikonka tempomatu a jedynie świeci ikonka na przycisku tempomatu na konsoli środkowej
MaReK - Czw Maj 11, 2017 15:40

Sterownik tempomatu jest podłączony do przekaźnika. Musicie sprawdzić każdy element instalacji.
Kawałek schematu macie wyżej. Jak będzie trzeba, mogę wstawić więcej. Jest szansa, że do TOAF'a zrobi się taką diagnostykę tempomatu dla V6. Wtedy będzie wiadomo, który element wykonawczy robi problem.

taba19 - Czw Maj 11, 2017 15:43

W takim razie czekam na toaf a w między czasie po sprawdzam miernikiem
bochas - Czw Maj 11, 2017 16:42

Siedze wlasnie w samochodzie z TOAFem, wersja ...51. Jak mam sprawdzic, czy dzialaja czujniki, do wyboru nie mam zadnych modulow, o ktorych wczesniej byla mowa, a w module "engine" nie mam opcji "live data".

EDIT: W LCM mam kod15, "Obwod przekaznika swiatel hamowania, zwarcie do masy", ilosc wystapien 5, blad nie wystepuje

EDIT 2: Cokolwiek by to nie bylo, tak na chlopski rozum wydaje mi sie, ze czujnik pedalu hamulca dziala, w koncu blad gasnie po nacisnieciu pedalu, a wiec czujnik wykrywa jakas zmiane.

curaasan - Pią Maj 12, 2017 21:20

MaReK napisał/a:
Sterownik tempomatu jest podłączony do przekaźnika.

a który to będzie przekaźnik?

Mi awaria "rozlewa się" na kolejne moduły. Właśnie padł parktronic. TOAF w PDC wyrzuca "zwarcie do masy" na wszystkich czujnikach :cry:

MaReK - Pią Maj 12, 2017 21:26

curaasan napisał/a:
a który to będzie przekaźnik?

Trochę się tu temat popier..lił bo się nałożyły problemy diesla i benzyny, a to zupełnie dwa inne systemy. W Twoim przypadku to nie będzie problem przekaźnika. Ty wciąż masz problem z tylko z SET+ ? Cała reszta śmiga? RES też?

curaasan napisał/a:
Mi awaria "rozlewa się" na kolejne moduły. Właśnie padł parktronic. TOAF w PDC wyrzuca "zwarcie do masy" na wszystkich czujnikach

Sprawdź masy. I zobacz czy kabelki żyją.

curaasan - Sob Maj 13, 2017 00:16

MaReK napisał/a:
curaasan napisał/a:
a który to będzie przekaźnik?

Trochę się tu temat popier..lił bo się nałożyły problemy diesla i benzyny, a to zupełnie dwa inne systemy. W Twoim przypadku to nie będzie problem przekaźnika. Ty wciąż masz problem z tylko z SET+ ? Cała reszta śmiga? RES też?


tak, u mnie cały czas SET+ ustawiony na 1. ALE... właśnie przy sprawdzaniu parktronica nakryłem R, że sam zapala mi na parę sekund STOP :o Chyba kupię ten moduł na podmianę...

MaReK napisał/a:

curaasan napisał/a:
Mi awaria "rozlewa się" na kolejne moduły. Właśnie padł parktronic. TOAF w PDC wyrzuca "zwarcie do masy" na wszystkich czujnikach

Sprawdź masy. I zobacz czy kabelki żyją.


dzięki, chyba muszę wymienić wtyczkę przy zderzaku, bo kable żyją swoim życiem...

MaReK - Nie Maj 14, 2017 04:05

curaasan napisał/a:
tak, u mnie cały czas SET+ ustawiony na 1. ALE... właśnie przy sprawdzaniu parktronica nakryłem R, że sam zapala mi na parę sekund STOP Chyba kupię ten moduł na podmianę...

Jeśli masz ustawione w momencie sprawdzania (bez wciskania) na 1 to znaczy, że przycisk nie jest wciśnięty. W tempomacie logika jest odwrócona. 1 oznacza zwolniony przycisk, 0 oznacza naciśnięty. Jeśli RES masz na 0 to z nim masz problem moim zdaniem. Może jest jakiś problem w instalacji lub w samym sterowniku tempomatu.

W załączniku masz schemat przewodów od przycisków do sterownika tempomatu.
Przedzwoń przewody, sprawdź czy na tym od RES nie ma zwarcia do masy. Jeśli jest, to spróbuj ten kabel wyciągnąć (cały pin) z wtyczki od sterownika tempomatu i zobacz czy problem 0/1 ustąpił.

Wtyczka C0082 znajduje się pod osłoną kierownicy.

curaasan - Pon Maj 15, 2017 21:57

MaReK napisał/a:
curaasan napisał/a:
tak, u mnie cały czas SET+ ustawiony na 1. ALE... właśnie przy sprawdzaniu parktronica nakryłem R, że sam zapala mi na parę sekund STOP Chyba kupię ten moduł na podmianę...

Jeśli masz ustawione w momencie sprawdzania (bez wciskania) na 1 to znaczy, że przycisk nie jest wciśnięty. W tempomacie logika jest odwrócona. 1 oznacza zwolniony przycisk, 0 oznacza naciśnięty. Jeśli RES masz na 0 to z nim masz problem moim zdaniem. Może jest jakiś problem w instalacji lub w samym sterowniku tempomatu.

Byłem dziś w Zakroczymiu(?), kupiłem sterownik tempomatu, podmieniłem i zgadnij co?! ... NIC, jak nie działał, tak nie działa :cry: Przeczyściłem masy przy osłonach słupka, dalej nic. Wydaje mi się jednak, że problem jest związany z błędem świateł stop. W LCM mam błąd "15 Przełącznik świateł hamowania, zwarcie do masy", a w ABS błąd "19 - Przełącznik świateł stop - uszkodzony kabel" Same światła działają prawidłowo, ale jak już pisałem podczas naprawy parktronica odkryłem, że stopy potrafią mi się zapalić same na parę sekund, miałem nadzieję, że to wina modułu tempomatu a tu figa z makiem... którędy lecą kable do stopów? Nie mam już pomysłu na to. Widziałem, że kolega z problemem tempomatowym w benzynie też mam błąd świateł hamowania... :neutral:

MaReK napisał/a:

W załączniku masz schemat przewodów od przycisków do sterownika tempomatu.
Przedzwoń przewody, sprawdź czy na tym od RES nie ma zwarcia do masy. Jeśli jest, to spróbuj ten kabel wyciągnąć (cały pin) z wtyczki od sterownika tempomatu i zobacz czy problem 0/1 ustąpił.

Sprawdzę jeszcze to, ale kupiłem i wymieniłem cały zestaw przycisków, problem pozostał.

MaReK - Wto Maj 16, 2017 17:06

curaasan napisał/a:
Byłem dziś w Zakroczymiu(?),

Szkoda, że nie powiedziałeś ;)
Trzeba było go wziąć, założyć i sprawdzić - przecież to są max. 10 min roboty.
Przełączniki świateł stop padają, to jedna z częstszych usterek w BMW ale w przypadku tego błędu nie musi to oznaczać problemu z czujnikiem tylko z instalacją. Adam czujnika nie miał? Czy nie myślałeś o jego zakupie. Zaraz spojrzę na schemat i dopiszę co myślę ;)

[ Dodano: Wto Maj 16, 2017 17:06 ]
Wtyczka czujnika hamulca:

1 - LGP (jasny zielony / purpura) +12v (bezpiecznik numer 7 5A - skrzynka bezp. w kabinie)
2 - B ( czarny) - masa - punkt masowy obok otwierania maski
3 - PG - (purpura/zielony) - wtyczka C0331 komputera silnika zaznaczona na zdjęciu -
pin 28
4 - GP - (zielony/purpura) - wtyczka C0331 komputera silnika zaznaczona na zdjęciu -
pin 24 oraz LSM (25 pin) i ABS (32 pin)

Zdejmij czujnik, zmierz go na stole. Potem zmierz instalacje i sprawdź czy nie ma zwarć oraz są przejścia pomiędzy tym co podałem.

Jeszcze raz napisz mi jakie wartości zmieniają się w DIGITAL LIVE DATA dla sterownika Silnika: (z czego na co po naciśnięciu pedały lub wciśnięciu przycisku).

czujnik sprzęgła
czujnik hamulca
przycisk add
przycisk res



Zostawiam jeszcze krótki film poglądowy z Live Data i sprawdzania tempomatu.

prebenny - Sro Maj 17, 2017 08:27

MaReK błąd czujnika hamulca 'zwarcie do masy' mam w moim roverze i taty i w obu działa i światło hamulca i tempomat. U siebie próbowałem zmienić czujnik hamulca ale nic to nie dało i stwierdziłem, że jak wszystko działa... To po co się męczyć ;)
MaReK - Sro Maj 17, 2017 14:43

prebenny napisał/a:
MaReK błąd czujnika hamulca 'zwarcie do masy' mam w moim roverze i taty i w obu działa i światło hamulca i tempomat.

Nigdy nie miałem takiego ;) Ale patrząc po schematach, z czujnika hamulca wychodzą dwa przewody jeden do obwodu LSM'a i do ECU Silnika, drugi do ECU silnika. Jednak kolega ma tutaj problem z cały czas wciśniętym przyciskiem RES. Zatem tempomat mu się nie włączy.
Może ten błąd wynika z kodowania LSM'a... w końcu jest u Ciebie, a Ty się lubisz tymi opcjami bawić :P

prebenny - Sro Maj 17, 2017 15:06

MaReK ten błąd mam od samego początku jak mam 75 ;)
curaasan - Nie Sty 21, 2018 21:58

MaReK napisał/a:
curaasan napisał/a:
Byłem dziś w Zakroczymiu(?),

Szkoda, że nie powiedziałeś ;)

jakbym wiedział, że masz tam chody...
MaReK napisał/a:

Trzeba było go wziąć, założyć i sprawdzić - przecież to są max. 10 min roboty.
Przełączniki świateł stop padają, to jedna z częstszych usterek w BMW ale w przypadku tego błędu nie musi to oznaczać problemu z czujnikiem tylko z instalacją. Adam czujnika nie miał? Czy nie myślałeś o jego zakupie. Zaraz spojrzę na schemat i dopiszę co myślę ;)

o kupnie czujnika nie pomyślałem...

MaReK napisał/a:

[ Dodano: Wto Maj 16, 2017 17:06 ]
Wtyczka czujnika hamulca:

1 - LGP (jasny zielony / purpura) +12v (bezpiecznik numer 7 5A - skrzynka bezp. w kabinie)
2 - B ( czarny) - masa - punkt masowy obok otwierania maski
3 - PG - (purpura/zielony) - wtyczka C0331 komputera silnika zaznaczona na zdjęciu -
pin 28
4 - GP - (zielony/purpura) - wtyczka C0331 komputera silnika zaznaczona na zdjęciu -
pin 24 oraz LSM (25 pin) i ABS (32 pin)

Zdejmij czujnik, zmierz go na stole. Potem zmierz instalacje i sprawdź czy nie ma zwarć oraz są przejścia pomiędzy tym co podałem.

ok, sprawdzę, ale pewnie dopiero w weekend

MaReK napisał/a:

Jeszcze raz napisz mi jakie wartości zmieniają się w DIGITAL LIVE DATA dla sterownika Silnika: (z czego na co po naciśnięciu pedały lub wciśnięciu przycisku).


czujnik sprzęgła - z "0" na "1" po wciśnięciu
czujnik hamulca - z "0" na "1" po wciśnięciu. de facto nie mam w wyborze jako takiego czujnika tylko "Lampa STOP" oraz "Przełącznik świateł stop"
przycisk add - cały czas stoi na "1"
przycisk res - z "1" na "0" podczas wciśnięcia

[ Dodano: Nie Sty 21, 2018 21:58 ]
MaReK napisał/a:

Wtyczka czujnika hamulca:

1 - LGP (jasny zielony / purpura) +12v (bezpiecznik numer 7 5A - skrzynka bezp. w kabinie)
2 - B ( czarny) - masa - punkt masowy obok otwierania maski
3 - PG - (purpura/zielony) - wtyczka C0331 komputera silnika zaznaczona na zdjęciu -
pin 28
4 - GP - (zielony/purpura) - wtyczka C0331 komputera silnika zaznaczona na zdjęciu -
pin 24 oraz LSM (25 pin) i ABS (32 pin)

Zdejmij czujnik, zmierz go na stole. Potem zmierz instalacje i sprawdź czy nie ma zwarć oraz są przejścia pomiędzy tym co podałem.




Wracam do tematu po przerwie, mam nadzieję, że Kolega jeszcze chętny do pomocy. Co mam rozumieć przez "zmierz na stole", obleciałem omomierzem wszystkie piny, pokazuje (ok 2kOhmy) między pinami.
Gdzie jest punkt masowy przy otwieraniu maski, bo jakoś nie mogę zlokalizować?