Zobacz temat - [R75 ben 2.0 v6] Wybija płyn chłodzący.
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75 ben 2.0 v6] Wybija płyn chłodzący.

Gelo10 - Sob Kwi 14, 2018 17:39
Temat postu: [R75 ben 2.0 v6] Wybija płyn chłodzący.
Witam!
Tworzę nowy temat, gdyż każdy problem odbywa się inaczej. Postaram się opowiedzieć o moim najdokładniej, jak tylko mogę.

Ze zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego po osiągnięciu temperatury wybijało mi płyn chłodzący. Test obecności CO2 w układzie chłodzenia pomógł mi stwierdzić uszkodzenie uszczelki pod głowicą, więc odbyło się: planowanie głowic w odpowiedniej formie, wymiana uszczelek (nie tylko pod głowicami, ale także wszystkie będące w silniku), sprawdzenie termostatu, sprawdzenie ciśnienia.
Po wymianie, zamontowaniu wszystkiego, włączyłem silnik, bo wiadomo - chciałem nim w końcu pojeździć. Silnik się nagrzał, wskazówka temperatury wzrosła do 85stopni, a ze zbiorniczka wyrównawczego znowu zaczęło wywalać płyn.

Moje pytanie brzmi: co i dlaczego mogło pójść nie tak? LUB czy może być inny powód tego, co się dzieje?

Pozdrawiam! ;)

MD - Sob Kwi 14, 2018 18:38

Gelo10, jakiego koloru masz korek zbiorniczka? Możliwe, że zawór jest w nim nie sprawny i nie trzyma ciśnienia. A im niższe ciśnienie układu, tym niższa temperatura wrzenia. Im więcej wrzenia, tym mocniej wywala. Tak więc pierdółka za 25zł może powodować wyrzucanie płynu w zatrważających ilościach. :P

Jak coś to pasuje korek z E46, u siebie zmieniałem na Bilstein nr 12205 . Ma być na nim napisane "140".

Gelo10 - Sob Kwi 14, 2018 19:07

Korek zbiorniczka mam szary, ale czy to może byc powód? Kiedy jest odkręcony wywala płyn jeszcze bardziej.
MD - Sob Kwi 14, 2018 19:19

Gelo10, szary? To jest korek sprzed akcji serwisowej i powinieneś go natychmiast wymienić. Na odkręconym wiadomo, że będzie wywalać bardziej. Tak jak szybkowar potrafi gotować w wyższej temperaturze przez ciśnienie, tak i w samochodzie są podobne zjawiska. Im bardziej ciśnienie ucieka na zewnątrz układu, tym wcześniej się zagotuje.
Gelo10 - Sob Kwi 14, 2018 19:21

Czyli to normalne, że przy odkręconym korku po osiągnięciu odpowiedniej temperatury płynu zaczyna go wywalać na zewnątrz?
MD - Sob Kwi 14, 2018 19:23

Gelo10, tak. Układ chłodzenia w naszych autach jest układem zamkniętym i ciśnieniowym. Jakiekolwiek rozszczelnienie (np. wadliwy zawór i drobna szczelina w nim) upośledzi działanie układu. Co dopiero odkręcenie korka. :D
Gelo10 - Sob Kwi 14, 2018 19:24

Dlaczego więc zimnego płynu nie wywala, a przy 85stopni idzie w górę? :sad:
MD - Sob Kwi 14, 2018 19:27

Gelo10, układ nabija się ciśnieniem podczas pracy i w tym ciśnieniu pracuje. Każda próba sprawdzenia poziomu płynu kończy się syczeniem przy odkręcaniu korka, jest o tym w instrukcji. Nie powinno się odkręcać go na gorącym silniku, można łatwo się poparzyć, jeżeli nie zachowujesz ostrożności. W poprawnie działającym układzie poziom płynu będzie się podnosić i będzie syczeć nawet, jak silnik ostygnie. Jeżeli pojeździłeś trochę, zgasiłeś silnik, a po pewnym czasie nie syczy przy odkręcaniu - układ jest nieszczelny. Jeżeli nigdzie się nie leje, masz wadliwy zawór w korku. :P
Gelo10 - Sob Kwi 14, 2018 19:31

Jeżeli wszystkiemmu winny jest korek od zbiorniczka, to wyjdzie na to, że całe planowanie głowic i wymiana uszczelek była niepotrzebna za pierwszym razem, chociaż test na obecność CO2 był pozytywny. Jestem tak skołowany, że nie wiem co robić. 2000zł wydane i dalej coś jest źle... :cry:
MD - Sob Kwi 14, 2018 19:55

Gelo10, różne opinie o różnych testach krążyły. A gdzieś Sknerko mi mówił, że nawet uszczelka kolektora potrafi puścić spaliny do układu i to wychodzi. Zacznij od korka. Nawet, gdyby okazał się być sprawny, zmień go. Po coś Rover jednak zrobił wielką akcję serwisową i wymieniał korki na czarne, ulepszone.
Gelo10 - Sob Kwi 14, 2018 19:56

Super! Posłucham Twojej rady i wymienię korek. Jeżeli nadal coś będzie źle, to jak najszybciej w tym poście o tym powiadomię. ;-)
MD - Sob Kwi 14, 2018 20:22

Gelo10, u mnie jest tak, że samochód "stabiluzuje się". W sensie jak doleję płynu ponad maks to go wywali tą rureczką obok (mam czarny zbiorniczek). Pojeździj trochę z pozycją 7.0 na dolnym wyświetlaczu z nowym korkiem i poobserwuj jakiś czas. U mnie jego wymiana zeszła się z termostatem. Możliwe, że głowice i tak miałeś do zrobienia, a korek padł równolegle do tamtego problemu. Nie wiadomo.
Gelo10 - Sob Kwi 14, 2018 20:34

Niestety komputera pokładowego nie mam, nic o poziomach płynu z elektroniki się nie dowiem, ale owszem, spróbuję nowego korka. Jeśli to będzie powód, to stawiam Ci piwo. :mrgreen:
MD - Sob Kwi 14, 2018 20:39

Gelo10, masz.
1. Wciśnij i przytrzymaj przycisk kasowania przebiegu z kluczykiem na zero i przekręć go na I pozycję (cały czas trzymając przycisk przebiegu).
2. Jak na wyświetlaczu przebiegu pokażą się cyferki, zacznij klikać przyciskiem przebiegu aż dojdziesz do pozycji 19.
3. Poczekaj chwilę, na dole zacznie się pojawiać _off i _on. W momencie, gdy wyświetla się "off" wciśnij przycisk kasowania przebiegu.
4. To wyrzuci Cię z powrotem do jedynki, ale "off" znosi blokadę pozostałych menu. Klikaj znów aż dojdziesz do 7.
5. Odczekaj chwilę, pokaże się 7.0. Wartości podane na dole (widoczne na zapłonie) to temperatura silnika w stopniach Celsjusza.

Ogólnie te menu działają tak, że kiedy czekasz na jakiejś cyferce, np. 1. to wchodzi w nią i masz np. 1.1, 1.2, 1.3 przy klikaniu. By wrócić do menu wyboru pozycji (głównej listy, np. gdy źle klikniesz), po prostu chwilę przytrzymaj przycisk kasowania przebiegu.

Jak tylko przekręcisz stacyjkę na 0, menu zniknie i przy następnym I czy II pokaże się już normalny przebieg.

Gelo10 - Sob Kwi 14, 2018 20:41

Człowiek uczy się całe życie. Dzięki!
tomek92k2 - Pią Paź 26, 2018 20:07

Witam

[ Dodano: Pią Paź 26, 2018 20:04 ]
Witam

[ Dodano: Pią Paź 26, 2018 20:07 ]
Koledzy mam problem a mianowicie robiłem test na obecność CO2 w układzie i wyszedł negatywny czyli uszczelka dobra bo Nie zabarwiła ..a problem taki ze kupiłem nowy oryginalny korek o oznaczeniu 100 i wyrzuca go przez korek ..temperatura w normie termostat nowy

dzelo23 - Pią Paź 26, 2018 21:33

Z tego co się orientuję to powinno być 140.
R75 - Pią Paź 26, 2018 22:19

stary typ - czarny zbiornik - 100
nowy typ - jasny zbiornik - 140

niech mnie ktoś poprawi jeżeli się mylę :)

Gusio92 - Sob Paź 27, 2018 07:42

Dobrze mówisz mi też wybija przez korek ale niewiem czy nie jest tego wina że za dużo nie nalałem płynu;pp bo zbiornik mam taki jasny żółtawy matowy i nie widać na podziałce zbiornika ile płynu jest w zbiorniku więc niewiem czy ma widać w zbiorniku te użebrowanie czy jak?

[ Dodano: Sob Paź 27, 2018 07:42 ]
Ale mówię o swoim MG ZT-T

dzelo23 - Sob Paź 27, 2018 09:17

W jasnym zbiorniczku są dwie podziałki, jedna w środku a druga na zewnątrz. Tą w środku widać bez problemu przez otwór do wlewania płynu, ta na zewnątrz jest faktycznie mało czytelna, ja przykładam latarkę do zbiorniczka od góry i bardzo dobrze widać poziom płynu.
Gusio92 - Sob Paź 27, 2018 10:24

Po to będę dzisiaj kulał:)
tomek92k2 - Sob Paź 27, 2018 11:07

Orginalnie mam czarny zbiorniczek i był biały korek . Miałem jakiś czas wsadzony 140 ale wydaje mi się ze węże były zbyt twarde .. a mam obawy ze mógłby pęknąć waż bo już taka sytuacje miałem ..
SeniorA - Sob Paź 27, 2018 12:04

Rodzaj korka w sprawnym silniku i układzie chłodzenia w kV6 nie ma wielkiego znaczenia bo ciśnienia w układzie oscyluje w okolicy 0,7 bar w temperaturze 90 st.C dla minimalnego poziomu płynu na zimnym. . W sprawnym i dobrze chłodzonym silniku spada nawet do 0,5 - 0,6 bar. W ekstremalnych warunkach może wzrosnąć nawet do 0,98 bara dlatego zastosowano dla bezpieczeństwa korek 140
tomek92k2 - Sob Paź 27, 2018 12:35

Teraz patrzyłem i zauwazylem ze po nocy węże są miękkie a płyn zakrywa poziom max . Zastanawiam się czy może płynu nie było za dużo i dlatego wyrzucało sam nie wiem
SeniorA - Sob Paź 27, 2018 13:43

tomek92k2 napisał/a:
Zastanawiam się czy może płynu nie było za dużo i dlatego wyrzucało
płynu może być więcej nawet o 2 cm i nie powinno wyrzucać przez dobry korek trzymający ciśnienie. Zbiornik ma pojemność ok. 1 litra , a płyn zwiększa swoją objętość o 0.4 l , czyli nawet połowa zbiorniczka nie powinna być problemem.
tomek92k2 - Sob Paź 27, 2018 14:00

Znowu wyrzuciło płyn ehh . Mam pytanie jak odpowietrzyć układ w sensie czy mam zakręcić korek a odkręcić odpowietrznik ?

[ Dodano: Sob Paź 27, 2018 14:00 ]
Jeden korek mam z oznaczeniem 140 i tak trzyma ciśnienie ze jak pojeżdżę trochę wieczorem to na drugi dzień w południe węże nie są miękkie ..i zastanawia mnie czy tez nie jest np uszkodzony

Brat - Sob Paź 27, 2018 16:23

Odciagnij płyn do odpowiedniego poziomu. Daj korek 140, jeśli na drugi dzień węże są twarde to jest nadal trochę ciśnienia w układzie chłodzenia, to dobrze ! Korek przy odkrecaniu powinien robić cicho "tssssy" jak schodzi cisnienie. Jak węże będą całkiem miękkie, to nie dobrze.. U mnie węże były całkiem miękkie bo miałem pękniętą głowice i ciśnienie uciekało, a po rozgrzaniu silnika, układ się zapowietrzał i wywalało płyn + spore ubytki.
SeniorA - Sob Paź 27, 2018 16:38

tomek92k2 napisał/a:
robiłem test na obecność CO2 w układzie i wyszedł negatywny czyli uszczelka dobra
W kV6 ten test jest mało wiarygodny i nie daje pewności , że uszczelka jest dobra . Trzeba wykonać jeszcze inne testy np. pomiary ciśnienia .
tomek92k2 - Sob Paź 27, 2018 17:03

Tylko ze mnie jest czysty płyn chłodniczy i brak płynu w oleju czyli bagnet czysty nie dymi na biało silnik chodzi idealnie nie ma spadku mocy itp czyli wg mnie nie bd to uszczelka bo test tez tego NIE wykazał a robiłem go dwa razy i nie tylko na wolnych obrotach

[ Dodano: Sob Paź 27, 2018 17:03 ]
A właśnie koledzy odpowietrzac na zamkniętym korku ??

SeniorA - Sob Paź 27, 2018 17:17

tomek92k2 napisał/a:
Tylko ze mnie jest czysty płyn chłodniczy i brak płynu w oleju czyli bagnet czysty nie dymi na biało silnik chodzi idealnie nie ma spadku mocy itp czyli wg mnie nie bd to uszczelka bo test tez tego NIE wykazał a robiłem go dwa razy i nie tylko na wolnych obrotach
to o niczym nie świadczy . Czym robiłeś ten test na CO2 ?.

[ Dodano: Sob Paź 27, 2018 17:17 ]
odpowietrza się na otwarty korku

tomek92k2 - Sob Paź 27, 2018 17:21

Kupiłem na internecie zestaw do sprawdzania na CO2 . Po zrobieniu pierwszego testu sam dmuchnąłem w rureczke by sprawdzić czy się zabarwi bo musi .i tak się stało czyli uważam ze test był miarodajny
SeniorA - Sob Paź 27, 2018 18:26

tomek92k2 napisał/a:
Kupiłem na internecie zestaw do sprawdzania na CO2
tak myślałem skoro wywala płyn a test jest ok. , i pewnie był robiony przez 3 -5 minut. Dla pewności trzeba założyć dobry/nowy korek , jeśli to nie pomoże , to jaka przyczyna wzrostu ciśnienia ?.
tomek92k2 - Nie Paź 28, 2018 18:10

Chyba kupię kolejny korek chłodnicy np od BMW i zobaczę co będzie .. bo gdyby był np olej w zbiorniczku to mogła by być np chłodniczka oleju .. a mam pytanie czy możliwe żeby przez np kolektor ssący ?

[ Dodano: Nie Paź 28, 2018 18:09 ]
??

[ Dodano: Nie Paź 28, 2018 18:10 ]
??

[ Dodano: Nie Paź 28, 2018 18:10 ]
??

CoCu - Pon Sty 14, 2019 01:25

U mnie były ubytki płynu chłodniczego, ale były nieszczelności w układzie, na przewodach do instalacji gazowej. Gazownik wymienił przewody oraz stwierdził że chyba mam korek uszkodzony, bo wywala nim płyn. I faktycznie po jeździe widać zawsze małe kropelki w okolicy rureczki przelewowej, a płynu nadal mi ubywa. Może układ tylko jest zapowietrzony?
Chcę kupić nowy korek. Mam czarny zbiorniczek wyrównawczy, korek 100. W książce Haynesa podali, że powinno być tak: benzyniak 100, a diesle 140. Wy powyżej nieco inaczej to określaliście. Ogólnie jednak wychodzi że mam kupić korek 100? Tylko że wszędzie widzę tylko 140 w sprzedaży. No to problem gdzie to kupić? Tylko na eBay widzę zamienniki.

SeniorA - Pon Sty 14, 2019 11:47

CoCu napisał/a:
W książce Haynesa podali, że powinno być tak: benzyniak 100, a diesle 140. Wy powyżej nieco inaczej to określaliście.
bo Rover w ramach akcji serwisowej wprowadził 140 we wszystkich od numeru VIN 158719.
CoCu - Pon Sty 14, 2019 19:23

O, to bardzo przydatna informacja. Dzięki.
Czyli kupuję 140 i nie ma obawy, że ciśnienie w układzie będzie za wysokie i wybije mi gdzieś indziej, gdzie niekoniecznie bym chciał?

P.S.
Możesz napisać coś więcej o tej akcji serwisowej? Bo zaciekawiło mnie to.
A nie jest to jakoś związane z samym zbiorniczkiem? Bo mój jest czarny, na zdjęciu wielu innych egzemplarzy widzę żółty. Wymieniano sam korek, a nie wraz ze zbiorniczkiem?
Poza tym, powinien u mnie być chyba korek 140, skoro mam VIN 160220?

SeniorA - Wto Sty 15, 2019 19:50

CoCu napisał/a:
Czyli kupuję 140 i nie ma obawy, że ciśnienie w układzie będzie za wysokie i wybije mi gdzieś indziej, gdzie niekoniecznie bym chciał?
jeżeli nie ma usterki w silniku to ciśnienie nie powinno wzrosnąć w ekstremalnych warunkach powyżej 1 bar , piszę o tym kilka postów wyżej. Jeśli jest podejrzenie , że jest coś nie tak , to trzeba zmierzyć ciśnienie w ukł. chł podczas jazdy bo nawet ciśnienie 1.4 w dłuższym czasie może uszkodzić starą chłodnicę czy rozerwać sparciałego węża.