Zobacz temat - [Polonez 1.4 który to model Rovera]
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Inne (np. Polonez 1.4, MG Maestro, Rover SD1 itp.) - [Polonez 1.4 który to model Rovera]

sebastian79 - Wto Paź 09, 2018 13:25
Temat postu: [Polonez 1.4 który to model Rovera]
Witam wszystkich serdecznie, mam poloneza który został mi po tacie i chciałem kilka informacji ustalić co i jak. Polonez został kupiony w salonie w w-wie w 1994 r. jest to wersja AtuPlus na klapie pisze 1.4 GTI MPI . Z racji tego że od nowości jeszcze w tym samochodzie nie było wymieniane (oryginalny przebieg to 50 tysięcy) stan salonowy zero rdzy (może dlatego że przez tyle lat samochód nie jeździ w zimę) chciałbym wymienić pasek rozrządu i tutaj mam mały kłopot gdyż na stronie są różne dane odnośnie silników np. jest coś takiego https://aparts.pl/partscatalogue/kp15238xs-gates-pompa-wodna--zestaw-paska-rozrzadu-fso-polonez-iii-sedan-1-4-i-16v-1992-09-2002-03,10-00775-03877-123120-0002-03096-0100016,0100085,0100453-KP15238XS-0033-03096-000000001-KP15238XS~2GAT.aspx#
i jest coś takiego
https://aparts.pl/partscatalogue/4pk738-gates-pasek-klinowy-wielorowkowy-fso-polonez-iii-sedan-1-4-mpi-1995-10-1998-10,10-00775-03877-117500-0002-00305-0100002,0104302,0104308,0104309-4PK738-0033-00305-000000001-4PK738~2GAT.aspx#
ale po danych z tej strony wynika że silnik MPI ma 140 KM a ja mam niby też silnik MPI a mam 103 KM
Czy może mi ktoś pomóc ustalić jakie dokładnie silniki Rovera były w polonezach czy było faktycznie kilka rodzai czy tylko z jednego modelu pochodziły a jeśli tak to z którego.
Będę bardzo wdzięczny za każdą pomoc. Pozdrawiam

Markzo - Wto Paź 09, 2018 14:05

Zwykle 1.4 103KM, zestaw pasek + napinacz starego typu (napinacz manualny) + pompa wody.
sebastian79 - Wto Paź 09, 2018 15:23

Tak tylko np z tej strony która jest w linku w pierwszym poście to który to będzie pasek?
A co z pytaniem z którego modelu Rovera dawali silnik do Poloneza?
Proszę o pomoc w odniesieniu do tamtej strony z częściami który silnik mam wybrać szukając części.

Zigg - Wto Paź 09, 2018 15:39

214Si:
https://aparts.pl/partscatalogue/rover-200-liftback-rf-1995-11-2000-11,1-00095-01484.aspx

25:
https://aparts.pl/partscatalogue/rover-25-liftback-rf-1999-09-2006-06,1-00095-04604.aspx

przy silniku 103KM - 14K4F

W poldku natomiast był bodajże aluminiowy kolektor dolotowy, co umożliwiało wkładanie LPG II-gen.

sebastian79 - Wto Paź 09, 2018 23:00

Czyli po fso nie da się wyszukać części do silnika? W tych linkach które wysłał Zigg występują paski o różnej ilości zębów i o różnych szerokościach, więc który jest właściwy do poloneza?
Zigg - Sro Paź 10, 2018 07:56

Najlepiej będzie zdemontować i wtedy pomierzyć, policzyć - 1 dzień zwłoki w robocie a oszczędzisz sobie odsyłania, itp
sebastian79 - Sro Paź 10, 2018 08:13

Tyle to ja wiem, najbardziej chodzi mi klasyfikację tego problemu, pytania dla wtajemniczonych wydają mi się trywialne, ale nie wiem dlaczego taka cisza, może jeszcze raz.

1. Dokładnie jakie jednostki rovera trafiały do poloneza
2. Czy tylko z jednego modelu rovera pochodziły silniki czy były to różne serie.
3. Czy opis silnika poloneza 1.4i 16v a 1.4 MPI to to samo (takie wersje silnikowe można spotkać szukając części)
4. Ilu konne silniki rovera były w polonezach (szukając części występują 103km i 140km przy MPI) ja wiem tylko o wersji 103km o wersji 140km nie słyszałem.
5. Czy istnieje jakaś dokumentacja do poloneza (manuale, książki serwisowe itd) ?

Jeśli ktoś może pomóc będę wdzięczny, na pewno przyda się potomnym :) , tak czy siak rozebranie, policzenie, pomierzenie i zważenie nie odpowiadają na powyższe pytania.

nanab - Sro Paź 10, 2018 16:41

Z tego co wiem to były tylko dwa typy-z napiaczem manualnym i automatycznym, różnią się szerokością paska. Zdejmij osłonę i zamów taki zestaw żeby szerokość się zgadzała.
Markzo - Czw Paź 11, 2018 19:12

Napisałem wyżej, nie ma co tego komplikować - to zwykły peloponez i zwykła kseria 1.4 16v. Nie dorabiajmy do tego jakiejś mitologii, 1.4 103KM było w jednej wersji, nie było jakiś specjalnych odmian dla FSO. Tym bardziej nie było wersji 140KM, chyba, że ktoś przeszczepił 1.8VVC z 218Vi/BRM/25/ZR to będzie 145KM/160KM.
flapjck1 - Czw Paź 11, 2018 23:51

A nie do konca

Fso dostalo od powertraina silnik zmodyfikowany dla swoich potrzeb, moc oficjalna to 108 KM i te 5 kuni ekstra to efekt innego kolektora wydechowego i dolotowego ( podobnego w konstrukcji do tego z VVC )

Dodatkowe roznice to kola pasowe, alternator, pokrywa zaworow

Wiec to nie bylo tak ze to silnik z jakiegos tam modelu - rocznikowo to najbardziej 214 gsi/gti (kanciate ) albo 114 gti

Nigdy nie bylo w poldkach wiekszej k-serii, poza pp jednym prototypem

Markzo - Pią Paź 12, 2018 06:33

Moim zdaniem to po prostu adaptacja silnika z auta FWD do RWD, bez tych zmian przepustnica byla by na wysokosci kolan pasazera, a wydech wychodzil by w przednie prawe kolo :) jednak mechanicznie to zwykle 1.4 16v.
flapjck1 - Pią Paź 12, 2018 12:14

Tak, dlatego napisalem ze roznica jest w kolektorach :)

I kolektor dla poloneza jest duzo lepszy od plastikowego badziewia ktore bylo wkladane do roverkow /mg - mowa o tym plastikowym w silnikach 1,4-1,6

nanab - Pią Paź 12, 2018 18:23

flapjck1 napisał/a:

I kolektor dla poloneza jest duzo lepszy od plastikowego badziewia ktore bylo wkladane do roverkow /mg - mowa o tym plastikowym w silnikach 1,4-1,6

Akurat bardzo nieskutecznie walczę z uszczenieniem tego plastika, kolektor z gejoneza powinien pasować do rowera czy będzie z czymś kolidował?

AndrewS - Pią Paź 12, 2018 20:29

nie bedzie pasowal ma wlot powietrza w druga strone
MultecFSO - Wto Paź 16, 2018 14:13

flapjck1 napisał/a:
A nie do konca

Fso dostalo od powertraina silnik zmodyfikowany dla swoich potrzeb, moc oficjalna to 108 KM i te 5 kuni ekstra to efekt innego kolektora wydechowego i dolotowego ( podobnego w konstrukcji do tego z VVC )

Dodatkowe roznice to kola pasowe, alternator, pokrywa zaworow

Wiec to nie bylo tak ze to silnik z jakiegos tam modelu - rocznikowo to najbardziej 214 gsi/gti (kanciate ) albo 114 gti

Nigdy nie bylo w poldkach wiekszej k-serii, poza pp jednym prototypem


Bzdury wypisujesz. Moc jest taka sama, 103KM i 127Nm. Silnik pochodzi z Rovera 114/414GTi ze sterownikiem MEMS 1.6 i jest w nim również kolektor aluminiowy, tyle, że zwrócony w stronę tyłu silnika. FSO w prototypie użyło tego kolektora - został po prostu przespawany, co widać na foto auta, które było użyte do prezentacji Rovera na targach MTP w Poznaniu. Później na podstawie tego Rover odlewał kolektory dla FSO, a także wykonywał instalację elektryczną silnika. Oba te elementy mają numer katalogowy według MGR.

Alternator, pokrywa i koło pasowe również pochodzą z w/w modelu. Skąd Wy bierzecie takie rewelacje?

Pasek ma mieć 143 zęby i 23mm szerokości. Prawidłowy dla 1.4/1.6 na manualnym napinaczu rozrządu.

Prototypów było sporo, 1.6 16V jeździło naście/dzieści sztuk, a 1.8 dwa. Do 1.6 16V zachowała się fabryczna dokumentacja z ośrodka badawczo rozwojowego w Falenicy. :)

polofix - Nie Gru 02, 2018 16:39

MultecFSO , racja. Alternator, komp [bez immo], koło zamachowe, wszystko pochodzi od 114GTI. Pasek jest ten krótszy, napinacz starego typu, dlatego, że jak była zmiana chyba w 1997/1998r na nowszy typ, to przestali w tym czasie pakować te silniki do Podków.
W polonezie zastosowano wtryski z wersji 98KM. Czyli K16, ale na jednopunkcie. Kolektor wydechowy, żeliwny od wersji 8 zaworowej . Niestety stalowy miał inne wygięcie i nie wszedł by. Po modyfikacjach jest możliwe jego włożenie. Kolektor ssący został zastosowany aluminiowy, ale specjalnie dla FSO został przeprojektowany na tzw [odbicie lustrzane]. Nie wiem, ale chyba był produkowany u nas w Polsce. Przepustnica od wersji T 2,0, chyba 136KM.
Jest jeszcze kilka rzeczy, które zostały lekko przemodernizowane, ale są to części osprzętu, mało istone.
Co do silników, to byłą jedna sztuka VVC.
Ja osobiście włożyłem silnik 1,6 16V zamiast 1,4. Jedyne co zmieniłem to wtryski od 1,6, i sprzęgło na większe. Ale to ostatnie nie miało sensu.
Samochód śmigał aż miło. Lepiej pasował do tej budy, był elastyczniejszy i palił tyle samo co 1,4, a nawet minimalnie mniej.

MultecFSO - Nie Gru 09, 2018 23:28

W jaki sposób mieliby zastosować w wielkopunkcie wtryski z jednopunkta? Są takie, jak były w 114GTi czyli 103KM.

Kolektor był odlewany w UK, ma nawet numer według MG-Rovera. OBRSO zrobiło prototyp - przespawany oryginalny kolektor z 114, a następnie na podstawie tego MGR (i prawdopodobnie Ricardo) odlewano nowy. Silnik przychodził kompletny z osprzętem.

Przepustnica jest ze 114GTi, które z kolei ma ją z wolnossącego T16 2.0 136KM.

VVC nie było. 1.8 parę sztuk owszem.

polofix - Pon Gru 10, 2018 20:24

MultecFSO napisał/a:
W jaki sposób mieliby zastosować w wielkopunkcie wtryski z jednopunkta? Są takie, jak były w 114GTi czyli 103KM.

Kolektor był odlewany w UK, ma nawet numer według MG-Rovera. OBRSO zrobiło prototyp - przespawany oryginalny kolektor z 114, a następnie na podstawie tego MGR (i prawdopodobnie Ricardo) odlewano nowy. Silnik przychodził kompletny z osprzętem.

Przepustnica jest ze 114GTi, które z kolei ma ją z wolnossącego T16 2.0 136KM.

VVC nie było. 1.8 parę sztuk owszem.

Co do wtrysków, to nikt nigdy nie potrafił dokładnie wyjaśnić. Generalnie wtryski w Polonezie 1,4 były beżowe i szare. Ja miałem beżowe, a po zmianie silnika od 416 111KM , założyłem na te co były przy 416 i okazały się być ciemny fiolet.
Rover 114gti nie wiem jakie miał oryginalnie, także się nie wypowiem.
VVC był/ jest jeden prototyp. Teraz byłą tylko wzmianka gdzieś na necie.

MultecFSO - Wto Gru 25, 2018 18:07

Był jeden typ wtryskiwaczy w Polonezie. 0 280 150 703, niebieskie, żadnych beżowych nigdy nie było. Kupiłeś jakiegoś szczepana.
A 416 zawsze miało beżowe 0280150749.
Rover 114GTi miał 0280150703, takie jak Polonez, bo napiszę kolejny raz, to jest TO SAMO tylko przystosowane do wzdłużnego montażu.

A w prototyp VVC wątpię, chętnie bym zobaczył jakiekolwiek info na ten temat. ;)

polofix - Pią Gru 28, 2018 17:17

MultecFSO napisał/a:
Był jeden typ wtryskiwaczy w Polonezie. 0 280 150 703, niebieskie, żadnych beżowych nigdy nie było. Kupiłeś jakiegoś szczepana.
A 416 zawsze miało beżowe 0280150749.
Rover 114GTi miał 0280150703, takie jak Polonez, bo napiszę kolejny raz, to jest TO SAMO tylko przystosowane do wzdłużnego montażu.

A w prototyp VVC wątpię, chętnie bym zobaczył jakiekolwiek info na ten temat. ;)

Zgadza się. To już z 12-13 lat jak robiłem swap i pamięć zawodzi. Było na odwrót niż mówiłem. Leżą jeszcze u mnie 2 wtryski niebieskie/fioletowe. To pozostałość po 1,4.
Napisz jeszcze czym różniły się sterowniki w polonezie 1,4. Wiem, że były 2 rodzaje, dwie numeracje. Kiedyś na forum było, że jak jeden podmienił na ten drugi, miał problemy z mocą.

oskppoznan - Pią Maj 26, 2023 14:01

Poldek 1.4 103KM 127Nm. Włożyli wspaniały silnik na tamte czasy i zapomnieli, że skrzynia i mosty za słabe. Tak czy inaczej auto z salonu z czarnymi bocznymi listwami i zderzakami po lifcie do dzisiaj w rodzinie i ogromny sentyment do roku 94
oprawca_1978 - Pią Maj 26, 2023 21:03

Jaki wspaniały? Anglicy pozbyli się problemu i mieli jeszcze zapewniony zbyt. Ten silnik swą konstrukcją był wrażliwy i bardzo często dochodziło w nim do HGF-a, a nie typowa konstrukcja powodowała, że po naprawie już nie wracał do formy. Poza tym, co to za wspaniały silnik, który maksymalny moment obrotowy ma przy obrotach rzędu 5000 rpm przy mocy maksymalnej przy 600 rpm? W Polonezie? Taki silnik byłby dobry, ale w motocyklu, anie w klamocie z FSO. A moment maksymalny wynosił coś niewiele ponad 120 Nm.
nanab - Sob Maj 27, 2023 12:36

HGF jak się nie postarasz się nie zdarza.
W jakim sensie nie wracał do formy?
I jakich osiągów byś oczekiwał po silniczku pojemności małej butelki coli, ważący tyle co krata piwa i mającym przejechać kilkaset Mm komfortowo i z niedużym spalaniem?

AndrewS - Nie Maj 28, 2023 23:45

oskppoznan napisał/a:
i zapomnieli, że skrzynia i mosty za słabe


czy ja wiem...... po tym co widziałem w necie i na zlotach ile potrafią być katowane te napędy również w rajdach

oprawca_1978 napisał/a:
Poza tym, co to za wspaniały silnik, który maksymalny moment obrotowy ma przy obrotach rzędu 5000 rpm przy mocy maksymalnej przy 600 rpm?


to musi być jakiś błąd dane z hamowni nie potwierdzały tego, nawet podczas jazdy wyraźnie czuć że silnik bardzo dobrze ciągnie od 4 tys.
pamiętajmy ze to konstrukcja z lat 80/90 i to tylko benzynowe wolnossące 1.4

oprawca_1978 - Pon Cze 05, 2023 15:41

Ja patrzę po krzywej momentu, która jest rozciągnięta i maksimum osiąga dopiero przy 5000 rpm, a max moc jest przy 6000 rpm. Typowa 'szlifierka' ten silnik jest, po prostu, dobry do motoru, ale nie do samochodu. Wysoko położony moment obrotowy oznacza, że jest w silniku za mało masy wirującej, nie ma się gdzie akumulować energia spalanego paliwa no i kłopot z napełnianiem cylindrów, za duże dławienie. Gdyby wstawić mu cztery gaźniki na każdy gar jeden albo przepustnice o większym przelocie, to na pewno by mu się poprawiło z momentem, trochę, ale na pewno byłby szybciej osiągalny, nie dopiero przy pięciu tysiącach.
Markzo - Wto Cze 06, 2023 10:48

Jezu ale kocopoły piszesz :| tak, na pewno itb czy gaźniki poprawiły by moment obrotowy z dołu :lol:

Nie wiem czego spodziewać się po silniku o pojemności 1,4l, bez zmiennej fazy chociażby. I tak jak na brak "wodotrysków" radzi sobie bardzo dobrze. No i przyjmuje podwojenie mocy z turbem bez dodatkowych ingerencji - czy można prosić o więcej, przy wadze na poziomie 70kg?