Zobacz temat - [R75] Odkręcająca się sruba koła pasowego wału
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Odkręcająca się sruba koła pasowego wału

marcin.misek - Sob Maj 09, 2020 20:27
Temat postu: [R75] Odkręcająca się sruba koła pasowego wału
Witam.
Rok temu w lutym z racji padniętego koła pasowego musiałem na szybko wymienić to koło i zastosowałem starą śrubę.
Do zeszłego tygodnia wszystko było dobrze aż tu nagle śruba koła się poluzowała ( była wklejona na klej do gwintów) przez co koło pasowe strasznie hałasowało - aczkolwiek cały napęd dalej działał, nie było przestojów w pracy alternatora czy pompy wspomagania - wszystko działało - nawet klima.
Myślę sobie - ok, mogło się przydarzyć. Wkleiłem ją z powrotem.
Śruba przykręcana kluczem dynamometrycznym, po 24 godzinach całość poskładana.
Dziś odpalam silnik - a tu to samo, znowu koło pasowe hałasuje.
Rozbieram - znowu to samo - kolo jest luźne.
No i teraz - dlaczego śruba się wykręca ?
Czy wstawienie nowej śruby rozwiąże problem ? ( już zamówiona nowa)
Samo koło pasowe jest dobre, wszystkie rolki i koła po których rusza się pasek są sprawne, brak luzów, nic nie stawia oporów, jedynie pompa wspomagania działa tak jakby to była pompa - z delikatnym oporem, potem lekko luźno i tak w kółko.
Czy mimo wszystko jakiś element układu może powodować takie rzeczy ?
Czy gwint w wale korbowym jest nie do zdarcia i prędzej śruba ma przeciągnięty gwint niż ten w wale ( nie uśmiecha mi się wymieniać wał korbowy ;/ )

Macie jakieś inne pomysły prócz wstawienia nowej śruby ?

kalafior - Sob Maj 09, 2020 20:53

sprobuj dokrecic wiekszym momentem mozliwe ze za slabo jest dociagnieta u mnie dokrecilem na starej srubie bez klucza i kleju ale mocno z wyczuciem i nic sie nie odkreca :-)
marcin.misek - Sob Maj 09, 2020 21:12

Rozumiem jakby się odkręciła po 2 dniach, ale to się pierwszy raz odkręciło po 14 miesiącach - jakieś 20 tys km. Drugim razem już po tygodniu. Za każdym razem użyty klej.
kalafior - Sob Maj 09, 2020 21:38

dasz sobie cos uciac ze kolo pasowe jest na 100 procent sprawne
marcin.misek - Sob Maj 09, 2020 21:51

Guma nie jest popękana, nie widzę żadnych luzów, nie jest krzywe - co zatem jeszcze może być nie tak ? Wewnętrznie popsute? Poprzednie które było miało popękaną gumę, to wygląda prawie jak nowe.
Trzeba by było jeszcze wyważenie sprawdzić i powierzchnie styku z wałem czy jest gładka ( tak samo na wale)
Albo jak sprawdzić czy koło jest na pewno sprawne ? A może bez większych rozmyślań zastosować nowe ?

A jeszcze takie pytanie : w kole, jak i na wale jest miejsce na jakiś klin , chociaż nic takiego tam nie występuje - co sądzicie jakby tam coś dopasować ? Co się pierwsze urwie ? Próbował z was ktoś takiej sztuczki ? Bo szczerze mówiąc przykręcanie koła pasowego na jedną śrubę bez żadnego klina, to trochę szarlataństwo - mój ojciec do dziś dnia nie może zrozumieć że ktoś takie coś wymyślił.

kalafior - Sob Maj 09, 2020 22:00

osobiscie to bym dokrecil mocniej to kolo i nie kombinowal z klinami jezeli sie odkreci to pozostaje nowe kolo i nowa sruba oraz sprawdzenie gwintu walu
marcin.misek - Sob Maj 09, 2020 22:08

kalafior napisał/a:
pozostaje nowe kolo i nowa sruba oraz sprawdzenie gwintu walu

Nowa śruba już zamówiona, koło na razie pozostaje stare.
Jak sprawdzić gwint w wale ? obecna śruba wkręca się łatwo - wręcz delikatnie.

kalafior - Sob Maj 09, 2020 22:23

kamerką endoskopem obejrzec
opilki, wiory wierzcholki gwintu wyrobione sprawdza sie tez tzw grzebieniem ale trzeba dobrac odpowiedni rozmiar do gwintu
wkrecona sruba nie moze byc luzna w gwincie

marcin.misek - Sob Maj 09, 2020 22:33

kalafior napisał/a:
kamerką endoskopem obejrzec
opilki, wiory
Mam taki bajer - sprawdzę jutro.
kalafior napisał/a:
wyrobione sprawdza sie tez tzw grzebieniem ale trzeba dobrac odpowiedni rozmiar do gwintu
Tego nie mam. A nawet jakbym miał - to malo tam widać po włożeniu tego grzebienia - chyba że z kamerą.
kalafior napisał/a:
wkrecona sruba nie moze byc luzna w gwincie
Sruba nie jest lużna, nie ma luzu wzdłużnego czy poprzecznego, po prostu delikatnie się wkręca, bez oporu żadnego.
nanab - Nie Maj 10, 2020 00:44

Jakim momentem dokręcasz? Nie wiem czy dobrze pamiętam, ale ta śruba chyba zawsze powinna przychodzić nowa.
marcin.misek napisał/a:
Bo szczerze mówiąc przykręcanie koła pasowego na jedną śrubę bez żadnego klina, to trochę szarlataństwo - mój ojciec do dziś dnia nie może zrozumieć że ktoś takie coś wymyślił.

Koła pasowe od wałków rozrządu są tak montowane w klekotach vag od dziesiątek lat.

christopher7 - Nie Maj 10, 2020 08:38

Faktycznie ciekawa sprawa. Koła pasowe przykrecane nawet na stare śruby i tak się zawsze ładnie trzymają. Większość ludzi nawet nie bawi się w klejenie gwintu. Dokręca się i koło się kręci aż się rozleci.
Więc może faktycznie stare koło było niewyważone i po dłuższym okresie użytkowania wibracje stopniowo poluźniają śrubę. Albo śruba była z jakiegoś chinskiego zestawu i tak się wyrobiła że nabyła właściwości samoodkręcających...
Z ciekiawości zapytam jakie to jest koło ? (w sensie producenta)

Marcin84 - Nie Maj 10, 2020 08:41

Nie wiem czy dobrze pamiętam bo w CDTI robiłem to tylko raz jak koło się rozwulkanizowało natomiast w 1.8T ta śruba odkręciła mi się już dwa razy. Raz po 5tyś km drugi po 40tyś km. Używałem klucza dynamometrycznego i Lockseal do gwintów. Ostatecznie całość zakończyła się u mnie wymianą koła w 1.8T na fabryczny oryginał bo zaobserwowałem, że jak to koło raz się poluzowało to rozbija się otwór w kole pasowym na klin, niby na oko ładnie pięknie ale po przemierzeniu są różnice. Koło nie siedzi wtedy na wale centrycznie i od naprężenia pasków osprzętu ma to tendencje do wykręcania. marcin.misek gdzie znalazłeś tą śrubę bo ja tego nie mogłem dostać i zakładałem starą. Co do oporów przy wkręcaniu to szło płynnie ale be nawet zwykłego klucza palcami się nie dało.
marcin.misek - Nie Maj 10, 2020 10:08

christopher7 napisał/a:
Albo śruba była z jakiegoś chinskiego zestawu i tak się wyrobiła że nabyła właściwości samoodkręcających...
Z ciekiawości zapytam jakie to jest koło ? (w sensie producenta)

Obecne koło i sruba to oryginały, roverowskie/BMW
Marcin84 napisał/a:
że jak to koło raz się poluzowało to rozbija się otwór w kole pasowym na klin, niby na oko ładnie pięknie ale po przemierzeniu są różnice. Koło nie siedzi wtedy na wale centrycznie i od naprężenia pasków osprzętu ma to tendencje do wykręcania.

Hm..to muszę pomierzyć i przyjrzec się temu.
Marcin84 napisał/a:
gdzie znalazłeś tą śrubę bo ja tego nie mogłem dostać i zakładałem starą.
https://allegro.pl/oferta/sruba-kola-pasowego-walu-corteco-80005025-9092218805
dawidd - Wto Maj 12, 2020 08:02

ja przy wymianie przykręciłem kluczem pneumatycznym na max i nie ma problemu, bez kleju bo w z walu z wnętrza gwintu lał mi sie olej to i tak klej by nie pomógł.
marcin.misek - Wto Maj 12, 2020 17:34

dawidd napisał/a:
ja przy wymianie przykręciłem kluczem pneumatycznym na max i nie ma problemu

Dziś, wkręcając nową, zrobiłem tak samo + klej ( u mnie w wale sucho).
Jeśli nie wytrzyma 500 km - to koło do wymiany. Jeżeli to nie pomoże - to już nie wiem ;/

Przy czym wkręcając nową śrubę dało się wyczuć opór przy wkręcaniu - stara wkręca się nieco jak w zbyt luźna nakrętke

christopher7 - Wto Maj 12, 2020 17:46

Może faktycznie stara była już wyrobiona...
Po kilku wymianach koła pasowego nawet oryginał ma prawo się wyrobić.

dawidd - Sro Maj 13, 2020 07:04

a jeszcze u kogoś lal sie olej z gwintu walu czy tylko u mnie? Co prawda walem jest transportowany olej do panewek, ale ze jest to kanał połączony z otworem gwintu to tez mnie zdziwiło
SeniorA - Sro Maj 13, 2020 10:01

marcin.misek napisał/a:

dawidd napisał/a:
ja przy wymianie przykręciłem kluczem pneumatycznym na max i nie ma problemu

Dziś, wkręcając nową, zrobiłem tak samo + klej ( u mnie w wale sucho).
Jeśli nie wytrzyma 500 km - to koło do wymiany. Jeżeli to nie pomoże - to już nie wiem
W CDT nową śrubę wału przykręca się 4 - etapowo . Pierwszy ruch to momentem 100 Nm i później na siłę z przedłużką o 60 st. , 3 etap znowu o 60 st. i 4 etap o 30 st.Warto sobie zaznaczyć na kole kąty i punkt na śrubie.