Zobacz temat - ROVER - PORADY DOTYCZĄCE KUPNA
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Chcę kupić ROVERka - ROVER - PORADY DOTYCZĄCE KUPNA

piter34 - Pią Kwi 13, 2007 16:24
Temat postu: ROVER - PORADY DOTYCZĄCE KUPNA
Zanim zadasz pytanie w tym kąciku przeczytaj:
ROVERki - fakty i mity
Jak sprawdzić samochód używany przy zakupie
Jak dobrze kupić samochód (znakomity poradnik ze strony Lancia Klub Polska - poprawiony link :) )
Kalkulator faktycznego kosztu zakupu auta sprowadzonego
Ciekawa stronka pokazująca, jak nie dać się nabrać na pułapki handlarzy.
Oznaczenia reflektorów określające kraj dopuszczający do ruchu (nadesłane przez użytkownika alexi) (NOWE!)

Porady "na co zwracać uwagę" dotyczące konkretnych modeli znajdują się niżej, osobne posty dla każdego modelu.

Jeżeli chcesz napisać poradnik dot. kupna modelu ROVERka nieujętego w tym wątku lub dodać coś do istniejących opisów, napisz do mnie prywatną wiadomość na forum.

piter34 - Czw Cze 14, 2007 08:59
Temat postu: Na co zwracać uwagę podczas kupowania R400
Przy kupnie R400 należy zwrócić uwagę na kolor kloszów kierunkowskazów.

Przednie lampy:
W przypadku wersji sedan przednie lampy zawsze powinny mieć białe klosze kierunkowskazów.
W przypadku wersji hatchback przednie lampy mają pomarańczowe kierunki do nr VIN 250028. Od numeru 250029 z przodu mamy lampy takie jak w sedanie.

Boczne kierunkowskazy:
Niezależnie, czy sedan/hatchback białe kierunki od nr VIN 354435. Wcześniej pomarańczowe.

Tylne lampy:
W sedanie klosze kierunków zawsze białe.
W hatchbacku analogicznie do kierunkowskazów bocznych mamy pomarańczowe klosze do nr VIN 354434. Później klosze kierunków powinny być białe.

Inna konfiguracja w oglądanym R400 może świadczyć o naprawie powypadkowej.

UWAGA:
Wersje sedan oraz hatchback różnią się także zderzakami. Zdarza się, że ktoś podczas naprawy zakłada nie taki zderzak jaki być powinien (da się to zrobić).

W wersji sedan zderzaki wyglądają tak:





W wersji hatchback:




piter34 - Czw Cze 14, 2007 09:06
Temat postu: Na co zwracać uwagę podczas kupowania R600
Podczas kupna R600 warto zwrócić uwagę na typ zamontowanego airbagu/kierownicy.
Do nr VIN AM246796 montowano starszy typ poduszki:


Powyżej przykład poduszki w aucie wyposażonym również w poduszkę powietrzną dla pasażera (montowano je jako opcja od nr VIN 144845; w tym przypadku sterownik SRS znajduje się za konsolą środkową). W samochodach z jedną poduszką, airbag kierowcy jest "delikatnie" inny (sterownik SRS zintegrowany z modułem poduszki):



Później (od nr VIN BM246797) montowano takie poduszki:



Zmiana nastąpiła w roku 1996. Jeżeli w oglądanym aucie zamontowano inny typ poduszki niż powinien być, to może to świadczyć o poważnym wypadku, w którym uczestniczył samochód.

Od nr VIN BM246797 występuje także nowy typ alarmu oraz immobilisera. Kluczyk jest gruby, a immobiliser jest zaszyty w kluczyku. W starszych wersjach kluczyk jest "łamany" i wyposażony w pilota na podczerwień.
W tym samym czasie (ten sam nr VIN) wprowadzono także nowy wzór tapicerki oraz zmieniono boczki przednich drzwi (dodano wnękę na napoje) i dodano zagłówki tylnych siedzeń + trzecie światło stop na tylnej szybie.

Face-lifting modelu R600, obejmujący obniżenie zawieszenia, lakierowane w kolorze nadwozia lusterka, klamki, listwy boczne oraz próg przeprowadzono wraz z wprowadzeniem egzemplarza o końcówce nr VIN BM268148. Wtedy też z klapy tylnej zniknęło oznaczenie typu 6xx Si/i/SDi/... i pojawiło się ujednolicone "600".

Kupując R600 warto przyjrzeć się tylnym błotnikom i poszukać tam śladów rdzy. To newralgiczny punkt w tym modelu.
Kolejne wrażliwe na usterki miejsce to elektryczna antena. W zdecydowanej większości aut z rynku wtórnego po prostu nie działa... albo się nie wysuwa (krzywy bat anteny, słabe smarowanie, itp.) albo padł silniczek (można sprawdzić na słuch).

Co do silników, to można wybrać trwałego diesla serii L albo jedną z jednostek benzynowych.
Dieselek (niezależnie od wersji wyposażenia) ma turbinę oraz intercooler, spala niewiele (dane na stronie klubowej). Jego główne wady to kiepskiej jakości wiązka elektryczna od systemu wtrysku (często trzeba poprawiać połączenia w okolicy pompy wtryskowej, bo się "coś" z autem dzieje). Na szczęście w tym silniku można metodą "garażową" sprawdzić kody błędów komputera wtrysku (klik).
W turbodieslu dobrze sprawdzić czy silnik na zimno "dobrze" odpala, ocenić z grubsza dynamikę (najlepiej jakiś pomiar czasu przyspieszania, np. 60-100km/h (powinno być w okolicach 7-8 sekund) lub 0-100km/h (ok. 10-12 sekund)). Ponadto należy sprawdzić, czy napinacz paska wielorowkowego nie jest zukosowany (wyrabia się w nim plastikowa rolka), czy po dodaniu gazu puchną węże od turbo, czy czasem silnik nie kopci z rury wydechowej na niebiesko (uszkodzona turbina, pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworów) lub na biało (uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub co gorsza pęknięcie głowicy) oraz czy pompa wtryskowa sztywno siedzi (jeśli nie, to przyczyną jest prawdopodobnie pęknięta podstawa pompy wtryskowej).

Silniki benzynowe to głównie jednostki Hondy (1.8, 2.0 bez turbo oraz 2.3). Silnik 2.0 z turbiną to jednostka serii T, produkcji angielskiej (oznaczenie 20T4G, 620Ti).
Motory hondowskie są praktycznie bezawaryjne. Trzeba w nich dbać o okresową regulację zaworów. Najbardziej newralgicznym punktem jest aparat zapłonowy. Silnik te są trwałe, dobrze znoszą gaz, ale niestety do ekonomiczny nie należą oraz nie grzeszą elastycznością (wysoko położony maksymalny moment obrotowy).
Silnik 2.3 to najmniej udany produkt (jeśli chodzi o niezawodność). Niestety jest narażony na przegrzewanie głowicy, co prowadzi często do jej pękania... Nie zmienia to faktu, że dostarcza właścicielowi o wiele więcej emocji podczas jazdy, niż jednostki o mniejszych pojemnościach (1.8 i 2.0).
Warto dodać, że hondowski silnik o pojemności 2.0 występuje w dwóch odmianach. Pierwsza ma moc 115KM (oznaczenie F20Z2, 620i), a druga ma moc 131KM (oznaczenie F20Z1, 620Si).
W silnikach Hondy można w łatwy sposób odczytać i skasować kody błędów komputera wtrysku (Klik).

Co do silnika 2.0 turbo, to nie ma on jakichś konkretnych wad w stylu "prędzej, czy później padnie to lub tamto". Lubi z niego sączyć się olej (wymiana uszczelki pokrywy zaworów pomaga na jakiś czas...), zdarzają się problemy z zespołem przepustnicy oraz termostatem.

piter34 - Czw Lis 01, 2007 22:27
Temat postu: Na co zwracać uwagę podczas kupowania R200 (96-00)
Podczas kupowania ROVERka serii 200 należy:

- poszukać rdzy... Najczęściej pojawia się w okolicach zawiasów klapy tylnej, zamka klapy tylnej oraz na błotnikach tylnych (ranty)
- zadbać o to, aby kupowany egzemplarz był wyposażony w 2 piloty oraz kod awaryjnego wyłączenia immobilisera, zapisany na tzw. karcie kodowej (to nie jest ten kod wybity na blaszce przy kluczykach). Jeżeli auto odpala bez pilota, to oznacza to, że coś było kombinowane z immobiliserem i jest on "wycięty" (udolnie lub nieudolnie) lub ktoś wcześniej wprowadził w zamku drzwi kod awaryjny wyłączający immobiliser.
- sprawdzić oznaczenia na klapie tylnej. Z lewej strony powinien być napis ROVER (górna krawędź mniej więcej na równo z dolną krawędzią blendy nad tablicą rejestracyjną), a po prawej albo oznaczenie typu "214Si" lub "220SDi" (modele do połowy 97 roku) bądź oznaczenie jednolite typu "200" (modele późniejsze, umiejscowienie symetrycznie względem napisu "ROVER").



- sprawdzić, czy działa cały osprzęt klapy tylnej, tzn. wycieraczka, światło stop, spryskiwacz, zamykany centralnie zamek klapy tylnej. Często usterką w tym modelu jest przetarcie się przewodów w wiązce prowadzącej do klapy tylnej (może to skutkować również problemami z zamkiem centralnym) oraz pęknięcie przewodu doprowadzającego płyn spryskiwacza do dysz w wycieraczce tylnej.
- sprawdzić, czy na błotnikach tylnych są widoczne znaczki z logiem ROVER



- sprawdzić, czy wentylator dmuchawy działa na wszystkich biegach. W R200 lubią się przepalać rezystory dmuchawy i wtedy nawiew nie działa najczęściej na 1 i 2 biegu (przepalony rezystor drugiego biegu).
- sprawdzić, czy wyposażenie jest zgodne z tym podanym w ogłoszeniu. Częsty "błąd" handlarzy, to chwalenie się drugą poduszką powietrzną, której nie ma. Można poznać po napisie SRS na zaślepce nad schowkiem (na fotce poniżej nie ma poduszki).



Zdarza się też, że auto niby ma ABS, ale pod maską nie widać pompy od ABSu. W listę wyposażenia bywa też wpisywane wyimaginowane elektryczne sterowanie lusterek (jeżeli są, to na plastikowej maskownicy przy lusterku, wewnątrz samochodu brakuje kołka sterującego położeniem lustra).

- sprawdzić, czy gasną kontroli od poduszek powietrznych (czerwona kontrolka SRS) oraz od ABSu (kontrolka żółto-pomarańczowa). Najpierw gaśnie SRS, a potem ABS. Test kontrolek warto przeprowadzić bez włączania silnika (zdarzają się tacy spece, którzy podłączają te kontrolki w obwód od czujnika ciśnienia oleju i wtedy kontrolki gasną po odpaleniu silnika, razem z kontrolką od oleju).
W przypadku diesla jest jeszcze kontrolka silnika "check engine" i ona też po przekręceniu stacyjki ma się zapalić i zgasnąć samodzielnie i niezależnie od pozostałych kontrolek. Ta kontrolka służy też do odczytu kodów błędów silnika o czym napisano poniżej.

- przeglądając netowe ogłoszenie można łatwo zorientować się, czy w aucie występuje klimatyzacja. Jeśli jest, to po lewej stronie włącznika świateł awaryjnych (na środku konsoli centralnej, pod kratką nawiewu) będzie włącznik klimatyzacji. Bywa czasem, że klimatyzacja jest niefabryczna i wtedy często włącznik znajduje się między suwakiem obiegu wewnętrznego/zewnętrznego a suwakiem nawiewu zimnego powietrza na twarz.

W serii 200 do wyboru mamy 5 silników benzynowych oraz 2 turbodiesle.

Wszystkie silniki benzynowe pochodzą z tzw. serii K.
Najmniejszy ma pojemność 1.1 i moc 60KM (dane techniczne silnika jak dla ROVERka serii 100), natomiast najmocniejszy i największy to 1.8 VVC 145KM montowany tylko w sportowej odmianie "Vi". Silniki benzynowe są narażone na pad uszczelki głowicy (zapraszam do technicznego FAQ), dlatego też oglądając R200 należy sprawdzić, czy płyn chłodniczy i olej jest czysty , czy nie ma ewidentnego wycieku spod głowicy oraz chmury z wydechu (gdy płyn chłodniczy dostaje się do cylindra(-ów)). Warto również sprawdzić, czy płyn nie wycieka przez uszkodzony korek zbiorniczka wyrównawczego.
W silnikach serii K typowym wyciekiem jest wyciek spod pokrywy wałków (koszt uszczelki to ok. 80PLN). Lubi też sobie cieknąć po wężach idących do pompy wspomagania od zbiornika z płynem od wspomagania. Wystarczy wymienić opaski zaciskowe i uzupełnić płyn.
Co do gazu, to w serii K jest kolektor plastikowy (wyjątkiem jest wersja 1.1 oraz 1.4 8V), zatem dobrze zakładać instalację minimum III generacji (rzadkość na rynku), a najlepiej IV generacji. Szczegóły w technicznym FAQ.
Co do dynamiki, to wersja 1.1 to absolutne minimum, wystarczy do poruszania się ("mozolnego") po mieście. Nieco lepiej pod tym względem wypada 1.4 8V, ale pali zauważalnie więcej i brakuje mu mocy w trasie. Zdecydowanie najbardziej popularną wersją jest silnik 1.4 16V (znany z Poloneza), który pali praktycznie tyle samo co odmiana 8V, a daje zdecydowanie więcej frajdy z jazdy. Jeszcze lepiej trafić na 1.6, które spala tylko trochę więcej niż 1.4, a frajda z użytkowania jest jeszcze większa. :mrgreen:
1.8 to wersja typowo sportowa i w połączeniu z obniżonym zawieszeniem oraz mocniejszymi hamulcami jest propozycją doskonałą dla amatorów szybkiej (i bezpiecznej!) jazdy.

Turbodiesel występuje w dwóch odmianach. Pierwsza, słabsza, jest pozbawiona intercoolera i występuje z systemem wtrysku MEMS-Diesel (kłopotliwy w diagnozowaniu...). Druga, ta mocniejsza, ma już chłodnicę powietrza doładowanego i dzięki mocy 105KM zapewnia należyte wrażenia z jazdy, przy niskim spalaniu. Największą bolączką tych silników jest słaba "jakość" wiązki przewodów prowadzących do pompy wtryskowej. Podczas kupowania samochodu warto się im przyglądnąć lub nawet profilaktycznie wybłyskać kody błędów komputera wtrysku (klik).
Ponadto w turbodieslu dobrze sprawdzić czy silnik na zimno "dobrze" odpala, ocenić z grubsza dynamikę (najlepiej jakiś pomiar czasu przyspieszania, np. 60-100km/h (powinno być w okolicach 7-8 sekund) lub 0-100km/h (ok. 10-12 sekund)). Ponadto należy sprawdzić, czy napinacz paska wielorowkowego nie jest zukosowany (wyrabia się w nim plastikowa rolka), czy po dodaniu gazu puchną węże od turbo, czy czasem silnik nie kopci z rury wydechowej na niebiesko (uszkodzona turbina, pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworów) lub na biało (uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub co gorsza pęknięcie głowicy) oraz czy pompa wtryskowa sztywno siedzi (jeśli nie, to przyczyną jest prawdopodobnie pęknięta podstawa pompy wtryskowej).

Dane techniczne wszystkich silników można znaleźć tutaj.

Przedstawiony powyżej opis oczekuje na uzupełnienie! Jeżeli masz jakieś uwagi, komentarze, to pisz do mnie na priva na forum

piter34 - Pon Kwi 14, 2008 10:39

Poradnik kupującego ROVERka 75

Jaki silnik wybrać?
Jednostki benzynowe (wszystkie są angielskie, produkowane przez PowerTrain Ltd. dla ROVERa):
1.8 - najsłabszy silnik benzynowy montowany w R75. Wystarcza do dostojnego poruszania się, jednak wyraźnie brakuje mu mocy do napędzania ważącego prawie półtorej tony auta. Narażony jest na HGF. Spala najmniej spośród jednostek benzynowych. Niestety z silnikami 1.8 nie oferowano tempomatu ani układu kontroli trakcji (ASR).
Orientacyjne koszt wymiany rozrządu podano tutaj.

1.8T - jest to jednostka, która od rocznika modelowego 2003 (w praktyce połowa 2002 roku) zastąpiła 6-cylindrowy silnik 2.0. Wyposażony w turbinę silnik rozwija moc 150 KM i oferuje duży moment obrotowy 215 Nm dostępny już od 2100 obr./min. !! Spalanie nie odstrasza... około 11 litrów w mieście i nieco ponad 6 litrów w trasie brzmi całkiem nieźle :lol: Podobnie jak w wolnossącym 1.8, w silniku tym należy się liczyć z możliwym padem uszczelki głowicy (HGF). Niestety z silnikami 1.8 nie oferowano tempomatu ani układu kontroli trakcji (ASR).
Orientacyjne koszt wymiany rozrządu podano tutaj.

2.0 oraz 2.5 - piękniebrzmiące sześciocylindrowe silniki z serii KV6, wyposażone w układ VIS ("zmiennych faz dolotu" lub jak kto woli "zmiennych długości kanałów ssących"). Największą bolączką są uszkadzające się silniczki/klapki układu VIS, poza tym niewiele się psuje (HGF nie jest tutaj chlebem powszednim, jak w przypadku 4-cylindrowych silników serii K, ponieważ w KV6 zastosowano stalową uszczelkę wielowarstwową). Usterka jest powodowana olejem dostającym się do kolektora przez obwód odpowietrzania pokrywy wałków (rozwiązanie polega na zamontowaniu odstojnika oleju). Jednostka dwulitrowa rozwija moc 150KM i zapewnia bardzo dobrą dynamikę. Niestety towarzyszy temu względnie duże (jak na pojemność) spalanie, które w mieście przekracza 13 litrów... Większy 2,5-litrowy silnik oferuje 27 KM więcej mocy i aż 55 Nm więcej momentu obrotowego. Przy tym spala niewiele więcej :lol: Obydwie jednostki KV6 zapewniają należytą elastyczność dzięki układowi VIS (ponad 90% maksymalnego momentu obrotowego dostępnego już od ok. 2000 obr./min.)
Orientacyjne koszt wymiany rozrządu podano tutaj.

Silniki wysokoprężne:
2.0 CDT oraz CDTi - produkowane przez BMW, 16-zaworowe z zasilaniem Common-Rail. Słabszy silnik CDT (116 KM) to po prostu zdławiona (inne oprogramowanie) wersja CDTi (131KM). Mechanicznie motory są takie same. Co więcej, do słabszej wersji można dokupić "upgrade" o nazwie X-Power powodujący zwiększenie mocy i momentu do wartości uzyskiwanych przez CDTi. Silnik CDT z pewnością nie zasługuje na miano "sprintera" (spod świateł ustępuje nawet najsłabszemu benzyniakowi 1.8 120 KM), ale cieszy właściciela dobrą elastycznością (w końcu to 260 Nm). Mocniejszy CDTi oferuje o 40 Nm więcej i dostarcza należyte wrażenia z jazdy, pozwalając na sprawne i żwawe wyprzedzanie nawet z wysokiego biegu. ;-) Rzecz jasna turbodiesle cechują się niewielkim zużyciem paliwa, zarówno w trasie (poniżej 5 litrów !! ), jak i w mieście (ok. 8 litrów). W przypadku wątpliwości "z którą wersją mam do czynienia" pomocny jest ten opis. ;-)
W silnikach występuje trwały łańcuch rozrządu, który wg producenta powinien wystarczyć na cały okres eksploatacji samochodu. :)
Z doświadczeń użytkowników oraz tunerów zajmujących się chiptuningiem tych silników (obserwacje poparte wykresami z hamowni) wynika, że niestety lubią one "nie trzymać" mocy, tzn. wersja 116KM najczęściej ma ok. 100-105KM, natomiast wersja 131KM legitymuje się wynikami w okolicach 115-125KM. :/

Dane techniczne wszystkich silników są dostępne tutaj.

Jeżeli zastanawiasz się jak silniki benzynowe znoszą gaz i jaki gaz montować, to poczytaj to.

Nadwozie - na co zwracać uwagę podczas kupna?
Poniżej opisano cechy szczególne nadwozia (na razie tylko dla wersji sprzed liftingu przeprowadzonego w 2004 roku).

Do nr VIN o końcówce 1D218711 (do końca roku modelowego 2001) na drzwiach kierowcy powinno występować oznaczenie wersji silnikowej (brak może oznaczać jakieś prace blacharskie/lakiernicze):


...oraz stary typ blendy nad tablicą rejestracyjną + znaczek ROVER na klapie tylnej:


...natomiast ozdobny znaczek ROVER na dekoracji drzwi tylnych do nr VIN 1D208803:


Czyli od 1D208804 do 1D218712 mamy brak znaczka na dekoracji drzwi tylnych i blenda bez loga ROVER (logo ROVER na klapie).

Od nr VIN o końcówce 1D218712 występował nowy typ blendy:


Dalsza część w przygotowaniu...

Wyposażenie - jak sprawdzić, czy sprzedawca nie "rozmija" się z prawdą?
Należy sprawdzić, czy występuje wyposażenie wyszczególnione w ogłoszeniu. Każda rozbieżność ze stanem faktycznym może działać na naszą korzyść (jeśli się okaże, że czegoś de facto nie ma) albo na naszą niekorzyść (jeżeli sprzedawca o czymś zapomniał ;-)) .

Poniżej fotka pełnego zestawu włączników znajdujących się poniżej panelu klimatyzacji.

Od lewej kolejno: podgrzewanie fotela kierowcy, kontrola trakcji, tempomat, roleta tylnej szyby, podgrzewanie fotela pasażera.

Poniżej różne konfiguracje włączników (są one zawsze umieszczane symetrycznie):

1. Kontrola trakcji.
2. Tempomat, elektryczna roleta szyby tylnej.
3. Podgrzewane siedzenia, kontrola trakcji.
4. Podgrzewane siedzenia.
5. Podgrzewane siedzenia, elektryczna roleta szyby tylnej, tempomat, kontrola trakcji.
6. Podgrzewane siedzenia, elektryczna roleta szyby tylnej, tempomat.
7. Podgrzewane siedzenia, tempomat.
8. Podgrzewane siedzenia, elektryczna roleta szyby tylnej.
9. Kontrola trakcji, tempomat.
10. Wersja standard (bez w/w funkcji).

Wersja max w modelu "Tourer" (nadwozie kombi) wygląda tak:

Brakuje oczywiście przyciski obsługującego roletę tylnej szyby (w kombi jest to zbędne :lol: )

Jeżeli na zdjęciach w ogłoszeniu nie da się rozpoznać jakie przyciski znajdują się w samochodzie, można spojrzeć również na kierownicę lub zegary na desce rozdzielczej.

Na kierownicy po lewej stronie znajdują sie przyciski sterujące radiem (w każdym modelu), natomiast po prawej przyciski sterujące tempomatem (jeżeli ich brakuje, to tempomatu brak).

Nie w każdym R75 występowała klimatyzacja automatyczna. Poniżej fotka panelu klimatyzacji manualnej:


Warto dodać, że niektóre R75 w ogóle nie miały klimatyzacji (bardzo mały % egzemplarzy ;-))

Obecność komputera pokładowego zdradza wygląd manetki kierunkowskazu (symbol komputera)...


...oraz wygląd deski rozdzielczej (inny zestaw kontrolek na górnym wyświetlaczu), która występuje w wersji "high-line".


Zegary w wersji "low-line" wyglądają tak:


Aby sprawdzić, czy w aucie jest zmieniarka należy zajrzeć w dwa miejsca.
Do bagażnika:


...oraz schowka:


Aby określić typ zamontowanego zestawu muzycznego należy spojrzeć na konsolę środkową.
System audio "Harmony" zawiera radioodtwarzacz kasetowy Philips o (marnej) mocy 4x7W z 6-ma głośnikami (głośnik wysoko- i niskotonowy w każdych drzwiach przednich oraz po jednym głośniku pełnowymiarowym w drzwiach tylnych).


System audio "Symphony" zawiera radioodtwarzacz kasetowy Alpine o mocy 4x25W z ośmioma głośnikami, w tym dwoma wysokotonowymi w drzwiach tylnych.


Występuje również fabrycznie montowane radio Blaupunkt o mocy 4x25W.


System audio "Premium" z tunerem Alpine, systemem głośników Harman-Kardon zawiera dwugłośnikowy sub-woofer i sześciokanałowy 180-watowy wzmacniacz.

Aby sprawdzić, czy w aucie znajduje się czujnik deszczu (odpowiadający za samoczynne włączanie się wycieraczek przednich) należy spojrzeć na przednią szybę:

Czujnik deszczu w tym przypadku występuje. ;-)

ROVERki 75 występowały zarówno w wersji ze skórzanymi siedzeniami, jak i z welurem.
Kolor kierownicy powinien zawsze odpowiadać kolorystyce foteli.
Przy jasnej skórze/welurze kierownica zawsze była jasna, natomiast przy ciemnym welurze/skórze kierownica była siwa. Ewentualnie przy którejś z powyższych wersji może pojawić się drewniana kierownica z elementami jasnej/siwej skóry. Każde inne zestawienie jest nieoryginalne.
W modelu 75 można było za dopłatą zażyczyć sobie wnętrze "spersonalizowane", które początkowo występowało w 3 kolorach, a w późniejszych latach (od rocznika modelowego 2002) w dwóch (wycofano kolor Aubergine).
Poniżej fotki możliwych wersji tapicerki welurowej:


Tutaj tapicerki personalizowane:


Wygląd wnętrza pojazdu przy personalizowanych tapicerkach:


Występowały również dwa standardowe kolory tapicerki skórzanej:

"ash grey"


...oraz "sandstone beige".


Dalsza część w przygotowaniu...

Automatyczna skrzynia biegów - czy jest się czego bać?
Podczas jazdy testowej należy sprawdzić, czy biegi wchodzą płynnie, czy działa tryb sportowy i zimowy. Dobrze też zapytać sprzedawcę kiedy był wymieniany olej (należy zmieniać co 4 lata lub 100 kkm).
Automat stosowany w R75 to ciesząca się dobrą opinią japońska skrzynia Jatco. Jeżeli będziemy pilnować stanu oleju i dbać o terminowe wymiany, to nie powinna przysparzać kłopotów.
Dalsza część w przygotowaniu...

Co się psuje? (silniki, elektryka, zawieszenie itp.)
Podczas kupna R75 należy zwrócić uwagę, czy:
- działa silnik wentylatora, tzn. ustawić klimatyzację na najniższą temperaturę i słuchać na włączonym silniku, czy kręci się wentylator na chłodnicy (opis naprawy wentylatora tutaj)
- biegi wchodzą normalnie. W 75-ce częste są awarie układu wysprzęglania (padające pompy sprzęgła i wysprzęgliki). Temat zgłębiono w tym i tym artykule oraz w długim wątku na forum.
- otwierają się wszystkie drzwi (możliwe uszkodzenie mechanizmu klamek/cięgien)
- działa prawidłowo wyświetlacz komputera pokładowego (wyświetlają się wszystkie linie na wyświetlaczu)
- zwijają się wszystkie pasy bezpieczeństwa
- auto z silnikiem diesla nie kopci przy dodawaniu gazu (brudny zawór EGR lub zawór wysokiego ciśnienia na pompie common rail)
- w silniku KV6 nic nie grzechocze (możliwe uszkodzenie klapek układu VIS)
- w silniku 1.8 nie ma objawów uszkodzenia uszczelki głowicy (HGF)
Powyższy opis jest zdawkowy i oczekuje na uzupełnienie

Jak sprawdzić dokładną datę produkcji i rocznik modelowy?
Należy wykonać test OBC.
W wynikach mamy:
Rozdział 1.4 -> przykładowo wartość "4298" oznacza datę produkcji wg schematu:
42 = nr tygodnia
98 = nr roku

Aby sprawdzić rok modelowy należy spojrzeć na 10 pozycję numeru VIN:
X = rocznik modelowy 1999
Y = rocznik modelowy 2000
1 = rocznik modelowy 2001
2 = rocznik modelowy 2002
3 = rocznik modelowy 2003
4 = rocznik modelowy 2004
5 = rocznik modelowy 2005

Poradnik kupującego ROVERka 75 znajduje się w przygotowaniu !! Jeżeli chcesz dodać coś do powyższego opisu lub nie zgadzasz się z jego fragmentami, to pisz do mnie na PW.

Brt - Sro Gru 10, 2008 10:49

O silnikach stosowanych w roverkach można conieco poczytać na tych stronach:


http://en.wikipedia.org/wiki/K-series
http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_L-Series_engine
http://www.mgf.ultimatemg...ry_of_the_K.htm

szoso - Wto Maj 15, 2012 14:18

link dotyczący 75 ale po angielsku od kolegi mike-l
http://www.the75andztclub...ead.php?t=75282