Zobacz temat - [R75] Wentylator chłodnicy
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Wentylator chłodnicy

xdracox - Sro Cze 06, 2007 11:28
Temat postu: [R75] Wentylator chłodnicy
Witam,
takie pytanie dla pewnosci, jako że nadal mam nie działający wentylator i nikt do kogo sie udaje w Poznaniu nie chce albo nie ma czasu sie tym zając ;)

czy podczas jazdy - bez klimy (bo dla bezpieczenstwa tak jezdze) - w obecnych temperaturach załącza się Wam wentylator chłodnicy np. w lekkim korku?

nie żebym miał problemy z temperaturą, bo (odpukać) trzyma poziom, ale chciałbym po prostu wiedzieć jak to jest

pozdrawiam,
Bartek

Marian_K - Sro Cze 06, 2007 12:55

Obawiam się, że w taką pogodę to każdy jeździ z klimą więc wiatrak kręci się ciągle...

Pozdrawiam!

Micen - Sro Cze 06, 2007 15:37

Do mnie się nie udałeś jakoś :mrgreen:
ENU - Sro Cze 06, 2007 18:30

Tak
bez klimy tez chodzi od czasu do czasu, im cieplej tym czesciej

WojtekN - Sro Cze 06, 2007 23:31
Temat postu: Re: [R75 CDT Tourer 2002] Pytanie do codziennych uzytkowniko
xdracox napisał/a:
mam nie działający wentylator i
...
...
czy podczas jazdy - bez klimy (bo dla bezpieczenstwa tak jezdze)

Masz kompletnie nie działający wentylator ? po włączeniu klimy też nie działa?

Wojtek

xdracox - Czw Cze 07, 2007 01:15

Witam i dziekuje za odpowiedzi...

czyli jednak sie wlacza na pewno w 75 benzyna u ENU - a w 75 CDT pewnie podobnie?

i odnosnie pytania Wojtka - tak dokładnie jest, że nie działa wcale (ani z klimą, ani bez - nigdy jeszcze sie nie załączył, a mam samochód ponad pół roku)...

pozdrawiam,
Bartek

Jolcia - Czw Cze 07, 2007 02:15

padl ci calkowicie silnik wentylatora,silnik wlacza sie w wyzszych temperatura w korku, ale nieczesto, jezeli chodzi o diesle... w benzynie czesciej sie wlacza... Ja walczylam z tym problemem prawie miesiac.. jak bedziesz mial pytania daj znac powiem ci jak i od czego dopasowac... moj koszt to 150 zl i dziala bez zastrzezen.. i pewnosc ze pchodzi.. za nowy musisz zaplacic okolo 2 tys i jest na dzis nie so zdobycia, uzywany ok, 800 zl, i tez nie do zdobycia.. problem tkwi w szcztokamch minusowych ( da sie to wymienic) lub w komutatorze (wystepuje lacznie z wirnikiem-sprawa nie do wymiany).... Napisz mi jak bedziesz potrzebowal pomocy, napisze ci jak sprawdzic, ewentualnie co dopasowac... 4 dni temu uporalam sie z tym...3 godz. roboty, i chula, chlodzi, chodzi itp :)pozdrowka Jola
Brt - Czw Cze 07, 2007 08:22

Jolcia, my też chcemy wiedzieć od czego przypasowałaś :mrgreen: A nuż za kilka chwil, za chwil parę będzie stała 75tka pod domem ;)
xdracox, zapewne czytałeś artykuł Mariana_K na temat naprawy wentylatora?? Nie dasz rady przy takiej pomocy tego spróbować naprawić??

Doleslaw - Czw Cze 07, 2007 09:23

Jolcia napisał/a:
uzywany ok, 800 zl, i tez nie do zdobycia..

http://moto.allegro.pl/it...entylatora.html

WojtekN - Czw Cze 07, 2007 11:36

Jolcia napisał/a:
moj koszt to 150 zl i dziala bez zastrzezen.. i pewnosc ze pchodzi.
Ja dałem mój do zrobienia, poszło to samo co u Jolci - szczotki + spalił się jeden rezystor.
Jolcia napisał/a:
uzywany ok, 800 zl, i tez nie do zdobycia..
Da się. Ja dzwoniłem do Art-bizar gdy jeszcze nie wiedziałem czy da się naprawić i była propozycja za ok 1k, ponoć w bardzo dobrym stanie. Mnie to kosztowało 400 plus montaż/demontaż pasa przedniego, ale nie mam natury majsterkowicza, niestety.

Wojtek

sTERYD - Czw Cze 07, 2007 11:38

Jolcia napisał/a:
lub w komutatorze (wystepuje lacznie z wirnikiem-sprawa nie do wymiany)....

można polemizować
każdy zakład przewijający silniki wymieni komutator bez mrugnięcia :)

Jolcia - Czw Cze 07, 2007 13:06

moze i wymieni ktos komutator... jednak, jak nie ma ktos duszy majsterkowicza, no niestety, ja w swojej okolicy nie znalazlam elektryka, ktoryby podjal sie naprawy komutatora, albo wymiany jego . Wymiana powiem szczerze nie do zrobienia.. Osobiscie 3 razy rozbieralam ten silnik, znam go na pamiec. Wymienilam szczotki, zalozylam nowe, podlaczylam, i chodzil. Po zalozeniu niestety pochodzil 3 godziny i okazalo sie ze to jednak komutator. Nie oplacalo sie skrecac, bo ponownie musialam rozebrac pol auta. Dolnej obudowy sinika nie mozna rozebrac, jest zespolona lacznie z wirnikiem i komutatorem. W innym przypadku mozna taki komutator dorobic, robia to w poznaniu za ok.160 zl.Ale nie w tym typie silnikow. Zreszta, czy oplaca sie tyle zachodu, i nie wiadomo ile to pochula, Wada tych silnikow jest uszkodzenie minusowej szczotki (calowite wytarcie). Zatem zeby sie nie napracowac i zeby nie bylo zbytnich kosztow proponuje wyjac silnik went lacznie z obudowa. Bez tego ani rusz. Nam to zajelo okolo pol godziny. Sciagnac pokrywe silnika i zobaczyc w jakim stanie sa szczotki i komutator. Szczotki sa do wymiany, lecz wymaga to precyzji w podpilowaniu pilnikiem, idealnie musi pasowac do komutatora. Inaczej silnik nie bedzie chodzil>szczotki oczywiscie kupic od alternatora. Sprawdzic w jakim stanie jest komutator jezeli jest zuzyty, nie ma sensu robic... od razu smietnik, bo moze pochodzi kilka godzin albo dni i padnie. Ja wzielam cala obudowe lacznie z silnikiem, pojechalam na szrot. Tam pan dobral mi rozmiarem smiglo ( pasowalo od BMW chyba 5) Jest nieco mniejsze, ok 1 cm ale ma wiecej lopatek, oraz do tego smigla dobral silnik wentylatora od volvo ( nie wiem jakiego (silnika 2,5) Pozniej zostalo to skrecone lacznie z obudowa, trzeba bylo nawiercic 2 otwory, zeby pasowalo, ale to juz nie problem. Teraz podlaczenie.odciac ze starego silnika wentylatora sterowanie, podlaczyc do nowego. Moj silnik chdzi na 2 biegi. Zostal podlaczony do 2 i 3 biegu. Bo jak juz chyba wiesz oryginalny jest sterowany na 3 predkosci 1-kreci sie odwrotnie- dogrzanie silnika (dot zimy), 2 i 3 w tym samym kierunku, 2- chlodzenie silnika, 3 klima (z tego co zaobsrewowalam, tak jest, chociaz moge sie mylic). Nastepnie podlaczyc kabelki do 2 i 3 biegu w tej czarnej skrzynce sterujacej. i gotowe. Sciagnac klemy na kilkanascie sekund. Komputer sie zresetuje, podlaczyc i lato nie jest przestroga..Oczywiscie przed zalozeniem sprawdzic czy chodzi, sprawdzic rowniez sterowanie w tej czarnej skrzynce, czy jest ok, czy nie sa uszkodzone te przekazniki. Komputer steruje tylko do przekaznikow, dalej przekazniki steruja juz predkoscia..
A co do kupna uzywanego... Decyzja kazdego indywidualna. Ja bym nie kupila.. nie wiadomo ile taki silnik chodzil, a nastepna sprawa, jak widac na forach silniki wentylatorow w r75 jest najslabszym punktem, wiec warto sie zastanowic, czy nie lepiej z innego auta, gdzie one przez lata chulaja. Moj kumpel kupil 3 letniego r75 przebieg 62 tys i kupil juz z zpadnietym silnikiem went. Wiec, decyzja nalezy do uzytkownika, jak ma za duzo kasy...Na dzien dzisiejszy nastepna moja decyzja, jezeli chodzi o te czesc bylaby identyczna.PS. zrobilam te naprawe 4 dni temu, teraz jestem w gorach, przejechalam 400 km i stalam w korku 20 min w upale, i jest ok...pozdrawiam Jola. W razie pytan, pisz i pytaj hahaha

[ Dodano: Czw Cze 07, 2007 1:10 pm ]
Ja dałem mój do zrobienia, poszło to samo co u Jolci - szczotki + spalił się jeden rezystor.

Tak, nowsze maja rezystory, i tu faktycznie nie ma problemu, moj ma komutator, a to niestety inna szkola jazdy.

[ Dodano: Czw Cze 07, 2007 1:13 pm ]
i tutaj tez bym polmizowala, prosze o adres takiego zakladu... Znajomy, jak szukalam takiego ustrojstwa posiada w swojej komorce 20 takich padnietych silnikow ( uszkodzone komutatory), moze jemu pomoge, na codzien regeneruje to..Jemu sie nie udalo :) pozdrawiam

henryk - Czw Cze 07, 2007 13:32

Jolcia napisał/a:
Moj silnik chdzi na 2 biegi. Zostal podlaczony do 2 i 3 biegu.

A nie wiesz jak były podłączane dwubiegowe z R75, bo podobno po którymś roku do R75 były montowane dwubiegowe. Ja poszedłem na montaż używanego (co nie znaczy, że polecam taką opcję), który prawdopodobnie jest ze stosunkowo młodego KV6. Silnik tego nowego miał swoją skrzynkę sterującą, z której wychodziło mniej przewodów niż z oryginalnego. Podłączyłem nowy komplet wtyczkami "na żywca" i tyle. Obserwacje dotychczasowe:
1. wentylator włączany jest obecnie wyłącznie przez klimę i działa (sądząc z odgłosu) na najwyższym biegu.
2. Nie wiem czy w ogóle działają niższe biegi, bo:
- teraz nie zima, więc dogrzewanie nie powinno działać
- temperatura silnika nie chce się podnieść powyżej połowy skali - to też jest odpowiedź na pytanie o włączanie się wentylatora podczas jazdy bez klimy. Nawet jadąc (a w zasadzie stojąc) ponad dwie godziny w korkach wrocławskich temperatura silnika ledwo przekroczyła połowę skali.
Jolcia napisał/a:
Sciagnac klemy na kilkanascie sekund. Komputer sie zresetuje, podlaczyc i lato nie jest przestroga

Zrobiłaś to profilaktycznie?

Jolcia - Czw Cze 07, 2007 13:49

prawdopodobnie po 2003 roku byly juz nowszej generacji, tak wyczytalam gdzies (nie pamietam gdzie).. A zresetowalam, poniewaz, komp wskazywal mi temp -30 st.

[ Dodano: Czw Cze 07, 2007 2:01 pm ]
Jezeli kupiles w miare z nowego rocznika, podejrzewam, ze tam jest juz rezystor, a nie komutator, co jest bolaczka tych silnikow, poza tym wskazuje chyba tez na to sterowanie predkoscia na 2 biegi.. A jezeli 2 biegi, to mwydaje mi sie ze nie ma tego tzw 1 biegu, pracujacego odwrotnie, czyli dogrzania, jest najszybszy - do klimy i wolniejszy do chlodzenia silnika..W dieslach wlacza sie on nieczesto (musza byc tu naprawde wysokie temp zewnetrzne).

Marian_K - Czw Cze 07, 2007 15:55

Jolcia napisał/a:
ja w swojej okolicy nie znalazlam elektryka, ktoryby podjal sie naprawy komutatora, albo wymiany jego
A ja sam naprawiłem :mrgreen: . Trochę blachy miedzianej, nożyce do blachy, pilnik do metalu, papier ścierny, dobra lutownica, odrobina cierpliwości i komutator nie do zdarcia (mam taką nadzieję). Fotka w załączniku.
Jeśli chodzi o rozebranie tej "połowy auta" - w celu wykręcenia silnika - to problem jest tylko za pierwszym razem. Później zajmuje to nie więcej niż pół godziny i wydaje się po prostu banalne.

Jolcia napisał/a:
Szczotki sa do wymiany, lecz wymaga to precyzji w podpilowaniu pilnikiem, idealnie musi pasowac do komutatora. Inaczej silnik nie bedzie chodzil
Bez przesady z tym idealnym dopasowaniem :wink: . Silnik pokręci się kilka minut i szczotki się same dopasują.

Jolcia napisał/a:
oryginalny jest sterowany na 3 predkosci 1-kreci sie odwrotnie- dogrzanie silnika (dot zimy), 2 i 3 w tym samym kierunku, 2- chlodzenie silnika, 3 klima (z tego co zaobsrewowalam, tak jest, chociaz moge sie mylic).
A mi wydaje się, że się mylisz. Według mnie wszystkie biegi kręcą śmigło w tę samą stronę. Do dogrzania slinika w zimie to mamy (w CDT) webasto, a nie wentylator.

Pozdrawiam!

Jolcia - Czw Cze 07, 2007 16:20

sorry, Marian, zle sie wyrazilam, nie dogrzanie silnika, ale mialam na mysli dogrzanie ukladu do cieplego nadmuchu (oprocz webasto, ktore jak wiemy rowniez spelnia te role).. Sprawdzano mi ten stary silnik went. i nie wiem, ale majster powiedzial ze jeden kreci sie odwrotnie i tak ma byc, poniewaz jest webasto (majster z firmy, ktora zajmuje sie klimatyzacjami i naprawa webasta). Jak widac co kraj to obyczaj, co mechanik to inna diagnoza... dobrze ze w sumie sa takie fora, bo nie wcisna nam kitu a tym samym zaoszczedzimy na kasie (sorry, mam fatalne doswiadczenia z mechanikami) ..dzieki za info :)

[ Dodano: Czw Cze 07, 2007 4:37 pm ]
Marian, extra z tym komutatorem...ale nie kazdy jest majsterkowiczem, dla mnie to bylo akurat nie do zrobienia, elektryk mnie wysmial jak mu powiedzialam zeby mi takie cos zrobil, dlatego dla tzw laikow (chociaz ostatnio coraz czesciej za srubokret lapie) jak ja, czy wielu innych wlascicieli, co umieja zatankowac i zmienic kolo (czytaj z lekkim przymruzeniem oka), jest to niewykonalne..Zatem chwycilam sie calkowitej wymiany silnika z innego modelu i udalo sie..Ale to wszystko chlopaki wasza zasluga...dzieki Rickowi, Tobie i innym z dnia na dzien coraz bardziej poznaje zalety R75 (po uszkodzonym czujniku abs pompie wody i wentylatorze bylam nieco zalamana). Ale wszystko jest trudne nim stanie sie proste, po prostu pytac, czlek sie cale zycie uczy, pozdrowka

zyga75 - Pią Cze 08, 2007 10:51

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem - czyli klima chłodzi o ile się jedzie co najmniej na 3 biegu? (mam 75 cdt 2001) To by mi się zgadzało, bo jak stoję w korku to nie chłodzi w ogóle, a przedwczoraj po 1,5 godzinie jazdy w korku w upale nie dość że temperatura silnika drastycznie podnosiła się bardzo wysoko (powyżej 3/4 wskaźnika) to jeszcze strasznie silnik zamuliło zwłaszcza na 2 biegu. Później odkryłem że jazda na wyższych obrotach powodowała obniżenie się temperatury silnika, ale nie jestem pewien na ile to były wyższe obroty a na ile wyjechanie z korka i wyższe biegi...
Brt - Pią Cze 08, 2007 10:59

Myslę, że raczej ruch samochodu a nie wyższe obroty miały wpływ na obniżenie temp silnika. Żeby klima działała w korku to musi być sprawny wentylator. Uzywanie klimy bez sprawnego wentylatora grozi uszkodzeniem układu. A jak temp w korku Ci się podnosi, to włącz ogrzewanie wnętrza. Lepiej się gotować, niż płacić za remont silnika. Napraw czym prędzej wentylator a kłopoty znikną. Po doświadczeniach użytkowników nie powinno być to już trudne.
xdracox - Nie Cze 10, 2007 11:57

Dziekuje za odpowiedzi i wskazówki - temat z dnia na dzien staje sie coraz bardziej przejrzysty :)

sam tego się nie podejmę, ale jak już znajde odpowiedniego fachowca to będę chciał naprawić i ulepszyć dotychczasowe elementy (w stylu naprawy Mariana) - jest to jednak chyba najbezpieczniejsze, a faktycznie kupowanie używki to loteria..

pozdrawiam!
Bartek