Zobacz temat - [R75] Ogrzewanie
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Ogrzewanie

HdM - Wto Wrz 04, 2007 09:26
Temat postu: [R75] Ogrzewanie
Witam,

zaobserwowalem dziwna rzecz zwiazana z ogrzewaniem.

gdy ustawie temperature na np 23stC w obydwu strefach to:
zaraz po uruchomieniu zimnego silnika przez ten czas kiedy plyn sie nagrzewa leci z nawiawow coraz cieplejsze powietrze az to rzeczonych 23stC (nie mierzylem termometrem, ale jest to juz odczuwalnie coeplutkie powietrze) , a jak juz temperatura osiagnie odpowiedni poziom, na ktorym sobie stoi juz na stale to powietrze staje sie zimniejsze
po paru kiloemtrach wlasciwie juz nie ma roznicy, czy ustawiam na 16 czy na 23st

gdy ustawie na 28st lub na HI leci juz powietrze o teperaturze spotykanej w tropikach, ale wystarczy obnizyc do 24 i w dol i wieje juz chlodem...

testowalem to na zamknietym obiegu i na otwartym, na zasysaniu powietrza z zewnatrz i bez (chodzi mi o to ogragle pokretlo pomiedzy dwoma glownymi nawiewami na twarz)

co moze byc przyczyna? idzie zima i chcialbym moc ocieplic sie troche w zaciszu wnetrza mojej SF

Marian_K - Wto Wrz 04, 2007 12:30

Ja proponowałbym jeszcze pobawić się kierunkiem nawiewu. Automat działa jakoś tak, że ciepłe powietrze tłoczy głównie na nogi. Ustaw więc ręcznie kierunek nawiewu "na twarz" i wtedy testuj.

Pozdrawiam!

HdM - Wto Wrz 04, 2007 12:35

faktycznie nie napisalem, ale opisuje sytuacje kiedy jest to recznie ustawione na twarz

wczesniej bylo cieplej i nie uzywalem ogrzewania, ale jakis czas temu wymienialem plyn chlodniczy, czy cos moglo byc zrobione zle?

henryk - Wto Wrz 04, 2007 12:43

Marian_K napisał/a:
Automat działa jakoś tak, że ciepłe powietrze tłoczy głównie na nogi
. U mnie przy opcji AUTO bez wprowadzania ręcznych ustawień, automat wieje z przodu głównie nawiewami przednimi na desce + trochę (dużo mniej) w nogi. HdM, zwróć uwagę, że (jak pisali Forumowicze z większym doświadczeniem) z tylnego górnego nawiewu pomiędzy fotelami wieje wyłącznie zimne powietrze - ten typ tak ma. Poza tym, to jednak z nawiewów, po ustabilizowaniu się wewnątrz temperatury, powietrze leci z w miarę równomierną temperaturą. Przy odczuwalnie niższej temperaturze na zewnątrz, np. 11-14C, i gdy auto nie stało na słońcu, włączam układ przyciskiem ECON - automat pamięta nastawione temperatury, chłodziarka jest wyłączona i układ spokojnie osiąga to co nastawione 19-20C (moje nastawy na obecną pogodę)
HdM - Wto Wrz 04, 2007 12:47

nie mowie o tylnym nawiewie - wiem, ze tam wieje chlodem :)

chodzi mi o to, ze kiedys byla roznica czy bylo ustawione na 16 czy na 23 stopnie a teraz nie ma, dopiero powyzej 25 zaczyna sie cieplej

nawiew jest ustawiony na ekon, na wianie na twarz, z zamknietym dolotem powietrza z zewnatrz (okragle pokretlo)

zainteresowalo mnie to, ze gdy sie silnik rozgrzewa leci cieplejsze powietrze niz po nagrzaniu!

moze jakis termostat?

Johny9p - Wto Wrz 04, 2007 12:50

może to byc wina termostatu. wymien i sprawdz to nie az taka duża suma
HdM - Wto Wrz 04, 2007 14:03

http://www.allegro.pl/ite..._6_benzyna.html

troche to jednak za drogie, zeby ot tak sobie to wymienic...

maciej - Wto Wrz 04, 2007 14:13

HdM napisał/a:
wczesniej bylo cieplej i nie uzywalem ogrzewania, ale jakis czas temu wymienialem plyn chlodniczy, czy cos moglo byc zrobione zle?

Może został źle odpowietrzony?

HdM - Wto Wrz 04, 2007 14:20

powiem Ci, ze i jak tak pomyslalem...

jakies zlote mysli a propos odpowietrzania nagrzewnicy?

giewu - Wto Wrz 04, 2007 14:23

maciej napisał/a:
HdM napisał/a:
wczesniej bylo cieplej i nie uzywalem ogrzewania, ale jakis czas temu wymienialem plyn chlodniczy, czy cos moglo byc zrobione zle?

Może został źle odpowietrzony?
bardzo możliwe ...
może kolega HdM zapomniał przy wymianie płynu "uruchomić" jego obieg przez nagrzewnicę nie odkręcając na ciepłe nawiewu powietrza ;)

HdM - Wto Wrz 04, 2007 14:27

niestety nie ja to wymienialem i nie bylo mnie przy tym... wiec nie mam pojecia jak to sie odbylo

pytanie - co teraz zrobic? jak to odpowietrzyc?

maciej - Wto Wrz 04, 2007 14:38

Wziąć Rave i przeczytać. :)
Prawdopodobnie na górze bloku silnika jest taka śrubka z przelotem - w Rave będzie to narysowane - trzeba odpalić silnik, ustawić ogrzewanie na maksa (nie wiem, czy w R75 jest zawór nagrzewnicy, więc lepiej tak zrobić), odkręcić tą śrubkę i czekać aż przestaną z niej wylatywać bombelki, tylko popłynie ładny czysty strumień płynu chłodniczego, wtedy trzeba ją zakręcić i już.
Przynajmniej tak to się robiło w R827, bo kiedyś asystowałem przy tej operacji.
Sądzę, że w R75 nie ma specjalnej róźnicy.

Marian_K - Wto Wrz 04, 2007 14:41

HdM napisał/a:
co teraz zrobic? jak to odpowietrzyc?
Powiem tak: ja płyn już spuszczałem i napuszczałem wielokrotnie i nigdy nie odpowietrzałem, ale ja mam dieselka. Jest u mnie taka śrubka w wężu biegnącym do webasto, którą się odkręca przy napuszczaniu płynu. Niestety nie wiem jak jest u Ciebie. Wydaje mi się jednak, że gdyby nagrzewnica była zapowietrzona, to nie miałbyś grzania zarówno na zimnym jak i ciepłym silniku, a u Ciebie na zimnym leci cieplejsze powietrze. Hmm, trochę to dziwne... Muszę zobaczyć jak jest u mnie.
Może zrób test klimatronika - zobacz co wyświetli.

Pozdrawiam!

HdM - Wto Wrz 04, 2007 14:42

piter34 w innym poscie na ten temat napisal: Wysłany: Sro Maj 23, 2007 6:06 pm


--------------------------------------------------------------------------------

RAVE w ogóle nie przewiduje odpowietrzania...

"Refill
13. Connect bottom hose to radiator and tighten
clip.
14. Fit under belly panel. See BODY, Exterior
fittings.
15. Prepare coolant to required concentration.
16. Fill system slowly through coolant expansion
tank until the coolant reaches the ’MAX’ level
indicator.
17. Fit coolant expansion tank cap.
18. Start and run engine until the radiator cooling
fan operates. Do not operate the air
conditioning system.
19. Switch off engine and allow to cool.
20. Check for coolant leaks and top-up coolant to
’MAX’ level indicator."

wiec juz nie szukalem tego w RAVE...

[ Dodano: Wto Wrz 04, 2007 2:45 pm ]
Marian_K napisał/a:
Może zrób test klimatronika - zobacz co wyświetli.

Pozdrawiam!


yyy czyli jak mam go zrobic?

giewu - Wto Wrz 04, 2007 14:47

HdM napisał/a:
.... pytanie - co teraz zrobic? jak to odpowietrzyc?
nie wiem na ile skuteczną będzie ta podpowiedź, ale zakładając, że nie masz zamiaru wymieniać płynu ponownie to proponuję:
1. uruchomić samochód
2. poczekać na zagrzanie się płynu chłodzącego (ale tylko do momentu otwarcia termostatu)
3. otworzyć korek w zbiorniczku wyrównawczym
4. ustawić w kabinie nawiew ciepłego powietrza w max.
5. uciskać wszystkie przewody układu chłodzącego UWAŻAJĄC NA WSZYSTKO CO MOŻE SPOWODOWAĆ OPARZENIA zaczynając od tych najniżej umieszczonych przesuwając się powoli do góry, jednocześnie kontrolując poziom i zachowanie się płynu w zbiorniczku wyrównawczym (to uciskanie może spowodować ewentualne przemieszczanie się pęcherzyków powietrza ku górze, a w konsekwencji do ich ujścia przez zbiorniczek). Nie mam pojęcia czy w Twoim autku występuje gdzieś na przewodach odpowietrznik podobny jak w R214 . To zapewne usłyszymy od pozostałych forumowiczów.

Marian_K - Wto Wrz 04, 2007 14:54

HdM napisał/a:
yyy czyli jak mam go zrobic?
Wszystko opisane w tym poście (druga strona): http://www.roverki.pl/forum/viewtopic.php?t=16364

Pozdrawiam!

HdM - Wto Wrz 04, 2007 14:58

ok, ide wysciskac mojego Rovera ;)
piter34 - Wto Wrz 04, 2007 15:16

HdM napisał/a:
piter34 w innym poscie na ten temat napisal: Wysłany: Sro Maj 23, 2007 6:06 pm


--------------------------------------------------------------------------------

RAVE w ogóle nie przewiduje odpowietrzania...

A to nie dotyczyło turbodiesli serii L?

A tak poza tym, to RAVE w łapy. ;-)
Tam jest na pewno napisane jak układ odpowietrzyć podczas wymiany płynu.

HdM - Wto Wrz 04, 2007 15:59

piter34 napisał/a:
Tam jest na pewno napisane jak układ odpowietrzyć podczas wymiany płynu.


jak juz pisalem nie bylem przy wymianie i potrzebuje pomocy na teraz...

piter34 - Wto Wrz 04, 2007 16:07

HdM napisał/a:
jak juz pisalem nie bylem przy wymianie i potrzebuje pomocy na teraz...

Nie zrozumiałeś mnie.
Po prostu należy wykonać tę czynność (odpowietrzanie opisane w RAVE), ale bez wymiany płynu.

HdM - Wto Wrz 04, 2007 16:08

aaa ... rozumiem... to chyba nie moj dzien dzis jest ;)

[ Dodano: Sro Wrz 05, 2007 11:18 am ]
jeszcze jedno przemyslenie

czy w kabinie jest jakis czujnik mierzacy temperature i dopasowujacy temperature powietrza z nawiewu do utrzymania np tych rzeczonych 23st?
moze po prostu wewnatrz jest juz 23st i system podtrzymuje te temparature dmuchajac chlodniejszym?

Marian_K - Sro Wrz 05, 2007 21:17

HdM napisał/a:
czy w kabinie jest jakis czujnik mierzacy temperature
To oczywiste, że jest (te dziurki w desce za stacyjką).
HdM napisał/a:
moze po prostu wewnatrz jest juz 23st i system podtrzymuje te temparature dmuchajac chlodniejszym?
Najprawdopodobniej tak właśnie jest - myślałem, że to dla Ciebie oczywiste, a opisane "dziwne" zachowanie nawiewu obserwujesz przy zimnym wnętrzu.
Wydaje się więc, że problem (którego nie było) jest już rozwiązany? :grin:

Pozdrawiam!

HdM - Czw Wrz 06, 2007 09:33

tak :) sam sobie rozwiazalem! niestety nie moge sobie sam pomogl kliknac ;)