Zobacz temat - [R all] Czy dobrze wymieniłem płyn hamulcowy?
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) - [R all] Czy dobrze wymieniłem płyn hamulcowy?

krzychu2414 - Nie Lut 10, 2008 14:45
Temat postu: [R all] Czy dobrze wymieniłem płyn hamulcowy?
Witam
Jakies pól roku temu wymieniłem płyn hamulcowy w swoim roverku 400 (jest to wersja z ABS). Do dzis wszystko jest w porzadku, ABS dziala, hamulce sa brzytewki :grin: . Ale ostatnio wyczytalem w internecie oraz w rave ze robi sie to troszke inaczej niz zrobilem to ja, a mianowicie wymienialem plyn w pojedynke :cool: . Odessalem stary plyn ze zbiorniczka, zalalem nowy i zaczynajac od kola ktore jest najdalej pompy hamulcowej (tylne prawe) zabralem sie do roboty. Popuściłem odpowietrznik, nalozylem wezyk i poszedłem pompowac hamulcem (oczywiscie caly czas sprawdzajac poziom plynu w zbiorniczku). Kiedy barwa plynu w wezyku zaczela sie zmieniac (porownujac do starego odessanego plynu w słoiczku) przestalem pompowac i poszedłem zakrecic odpowietrznik. I tak z nastepnymi kolami w kolejności tyl prawy, tyl lewy, przód prawy, przód lewy. Na wymiane wystarczylo mi jedno 0,5 litrowe opakowanie DOT-4.

I teraz mam dylemat, gdyz z wiekszosci instrukcji wymiany płynu hamulcowego, które sa w internecie oraz z instrukcji w rave, wynika, ze do tego "zabiegu" sa porzebne 2 osoby :shock: . Jedna naciska hamulec az zrobi sie twardy i trzyma go mocno - wtedy ta druga osoba popuszcza odpowietrznik. Płyn wylatuje do momentu, kiedy pedal znajdzie sie "na podłodze". Druga osoba trzyma go nadal wcisnietego i dopiero wtedy ta pierwsza osoba zakreca odpowietrznik. Czynność powtarzać do momentu, kiedy zmieni sie kolor płynu.

Rożnica to rowniez inna kolejność (tak jest w Rave) - najpierw przód lewy, tył prawy, przód prawy, i tyl lewy.

Jak uwazacie, czy zrobilem to zle i czy moglem coś popsuc (np. zapowietrzyc układ)?? Czy może wszystko jest OK, tylko niepotrzebnie zacząlem sie zamartwiać :wink:

Z góry dzieki za pomoc

P.S. Sorki ze az tak sie rozpisalem :lol:

azor77 - Nie Lut 10, 2008 18:00

krzychu2414 napisał/a:
I teraz mam dylemat, gdyz z wiekszosci instrukcji wymiany płynu hamulcowego, które sa w internecie oraz z instrukcji w rave, wynika, ze do tego "zabiegu" sa porzebne 2 osoby :shock: . Jedna naciska hamulec az zrobi sie twardy i trzyma go mocno - wtedy ta druga osoba popuszcza odpowietrznik. Płyn wylatuje do momentu, kiedy pedal znajdzie sie "na podłodze". Druga osoba trzyma go nadal wcisnietego i dopiero wtedy ta pierwsza osoba zakreca odpowietrznik. Czynność powtarzać do momentu, kiedy zmieni sie kolor płynu.


Myślę że, powinieneś jeszcze raz sprawdzić w dwie osoby odpowietrzenie układu i ewentualnie rozwiać wątpliwości zapowietrzenia układu.
Skoro hamulce masz ok to nic nie popsułeś tylko zabrałeś się do tej roboty nie tak jak powinno :wink:

Brt - Pon Lut 11, 2008 13:07

Skoro masz dobre hamulce to wszystko jest OK ;) sposobów odpowietrzania też jest "kilka" ;)
pluto - Pon Lut 11, 2008 21:35

pozwólcie, że wtrącę: a czy wymiana płynu pomoże w moim przypadku, kiedy to muszę dość mocno naciskać pedał hamulca...? po wymianie będzie lżej??(nie jest teragicznie ale myślę, że mogłoby być lepiej)
blue827 - Pon Lut 11, 2008 22:18

pluto napisał/a:
pozwólcie, że wtrącę: a czy wymiana płynu pomoże w moim przypadku, kiedy to muszę dość mocno naciskać pedał hamulca...? po wymianie będzie lżej??(nie jest teragicznie ale myślę, że mogłoby być lepiej)


Raczej nie. To zależy od siły serwa wspomagania, i w każdym samochodzie jest trochę inaczej, ale nie wiem czy to się reguluje? napewno zależy od podciśnienia w dolocie.
Ja też muszę mocniej dociskać hamulce, a tarcze mam dobre, klocki dobre. Nowy płyn, wymieniony metodą przepychania (2 osoby), więc napewno nie jest zapowietrzony układ.

pluto - Wto Lut 12, 2008 04:04

A po co zmieniać płyn hamulcowy??
Brt - Wto Lut 12, 2008 09:27

bo się starzeje, chłonie wodę i traci swoje właściwości.
PTE - Wto Lut 12, 2008 14:55

Ja też w zeszłym roku wymieniłem płyn sam (pierwszy raz, do tej pory zawsze robiliśmy to we dwie osoby), ale użyłem wysoce "specjalistycznego" zaworu jednokierunkowego :wink:
pluto - Wto Lut 12, 2008 18:40

Brt napisał/a:
bo się starzeje, chłonie wodę i traci swoje właściwości.


i ma wpływ na siłę nacisku pedału, a co za tym idzie w pewnym sensie, na skuteczność hamowania?

Brt - Wto Lut 12, 2008 20:48

tego niestety nie wiem :roll:
PTE - Sro Lut 13, 2008 09:55

pluto napisał/a:
Brt napisał/a:
bo się starzeje, chłonie wodę i traci swoje właściwości.


i ma wpływ na siłę nacisku pedału, a co za tym idzie w pewnym sensie, na skuteczność hamowania?


Przede wszystkim ma wpływ na wzmożoną korozję układu oraz powstawanie tzw. korków parowych przy intensywnym hamowaniu (np. podczas jazdy w górach) - objawy sa podobne jak przy zapowietrzonym układzie.

krzychu2414 - Sro Lut 13, 2008 10:20

PTE napisał/a:
Ja też w zeszłym roku wymieniłem płyn sam (pierwszy raz, do tej pory zawsze robiliśmy to we dwie osoby), ale użyłem wysoce "specjalistycznego" zaworu jednokierunkowego :wink:


Hmm, w moim przypadku byl to zwykly przezroczysty wezyk nalożony na odpowietrznik. O co chodzi z tym zaworkiem jednokierunkowym? Czy o to żeby odpowietrznik nie "zasysal spowrotem" przy puszczaniu pedału hamulca ? :hmm:

Brt - Sro Lut 13, 2008 10:22

krzychu2414 napisał/a:
O co chodzi z tym zaworkiem jednokierunkowym? Czy o to żeby odpowietrznik nie "zasysal spowrotem" przy puszczaniu pedału hamulca ?


tak :) wężyk grubościenny gumowy zaślepiony na końcu i nacięty w jednym miejscu

krzychu2414 - Sro Lut 13, 2008 10:30

Oj to chyba jednak wymienie ten płyn jeszcze raz, tak jak należy - inaczej caly czas ten problem bedzie mi chodzil po glowie :lol:
Brt - Sro Lut 13, 2008 10:55

Wyluzuj ;) njwyżej sprawdź to odpowietrzenie i jeździć, jeździć :]
krzychu2414 - Sro Lut 13, 2008 11:17

Brt napisał/a:
Wyluzuj ;) njwyżej sprawdź to odpowietrzenie i jeździć, jeździć :]


No tak, ale w sumie odpowietrzenie wiaze sie z wymiana plynu, bo i tak bym musial odkrecac wszystkie kola i spuszczac przy kazdym troche plynu aby sprawdzic, to wole juz kupic dobry DOT-4 i od razu wymienic na nowy, tym bardziej ze ten co wymianialem wczesniej to bylo jakies dziadostwo z supermarketu za 9 zł :wink:

PTE - Sro Lut 13, 2008 11:40

krzychu2414 napisał/a:
Brt napisał/a:
Wyluzuj ;) njwyżej sprawdź to odpowietrzenie i jeździć, jeździć :]


No tak, ale w sumie odpowietrzenie wiaze sie z wymiana plynu, bo i tak bym musial odkrecac wszystkie kola i spuszczac przy kazdym troche plynu aby sprawdzic, to wole juz kupic dobry DOT-4 i od razu wymienic na nowy, tym bardziej ze ten co wymianialem wczesniej to bylo jakies dziadostwo z supermarketu za 9 zł :wink:


Ja wlałem DOT-4 produkcji Agromix po 6,50zł za 500ml. Grunt to regularnie wymieniać :grin:

pluto - Sro Lut 13, 2008 14:58

wczoraj rozmawiałem z mechanikiem w pracy i powidział, że przy wymianie zaczynamy od tylnej osi :roll: ... Wytłumaczył (tak samo jak kolega PTE opisał) po co zmieniac płyn.

MOje pytanie: Co to za różnica skąd zaczynamy? czyżby więcej płynu wracało do pompy z przodu(tak sobie to przemyślam)? i kiedy zaczniemy od przodu, to później już na tył nie "wtłacza" starego?

przepraszam, jeśli coś nie jasno napisałem

blue827 - Czw Lut 14, 2008 01:02

pluto napisał/a:

MOje pytanie: Co to za różnica skąd zaczynamy? czyżby więcej płynu wracało do pompy z przodu(tak sobie to przemyślam)? i kiedy zaczniemy od przodu, to później już na tył nie "wtłacza" starego?


dołączam się do tego pytania, bo też zacząłem odpowietrzać od tylnego prawego, wg starej szkoły. Natomiast w workshop manualu jest taka kolejność:


najlepszym rozwiązaniem byłyby zaworki jednokierunkowe o których wspomniał PTE. Można by wtedy ze wszystkich naraz wypychać płyn, a gdy z któregoś zacząłby już świeży wypływać to dopiero go zakręcić i czekać na pozostałe.

krzychu2414 - Czw Lut 14, 2008 11:46

A u mnie w roverze 400 (tzn. w RAVE) kolejnosc jest taka jak na rysunku A, bez względu na to czy pojazd wyposażony jest w ABS czy tez nie (a moj akurat jest :wink: ). Dziwna sprawa...
srbenda - Czw Lut 14, 2008 12:35

Przy wymianie płynu dobrze jest przejść na DOT 5.1 (nie mylić z DOT 5). Jakie są jego zalety? Przede wszystkim nie absorbuje wodę (albo absorbuje znikome ilości), oraz ma duuużo wyższą temperaturę wrzenia ;) W samochodach z ABS jest odczuwalnie lepsza reakcja hamulców.
Pewna ciekawostka - płyn hamulcowy ma właściwości zgodne z danymi producenta do pierwszego zagotowania. Nawet 5.1 po zagotowaniu zaczyna zbierać wilgoć i traci właściwości.

Brt - Czw Lut 14, 2008 13:12

dot5.1 czeka na swój czas w moim Monster Garażu ;) hyhyhy ;)
pluto - Czw Lut 14, 2008 15:21

czy ktos mi powie, dlaczego jest wazna kolejnosc?? i skąd można sciągnąc "rave"?
Brt - Czw Lut 14, 2008 15:36

pluto napisał/a:
i skąd można sciągnąc "rave"?


:załamka: n do i-tej potęgi x 2 było na forum podawane :(

www.roverki.pl --> techniczny FAQ --> pytanie 2. :(

blue827 - Czw Lut 14, 2008 16:31

lepiej wlać dobry DOT 4 niż 5.1 który parametry bardzo szybko utraci, i może nawet po krótkim przebiegu spadną poniżej dot 4.
Ja zalałem DOT 4 ATE Type 200, jest sprzedawany w litrowych metalowych puszkach , to już świadczy o jego jakości, i producent pisze że wymiana co 3 lata, a inne płyny zwykle mają w opisie co 2 lata.