Zobacz temat - [R75] Wentylator
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Wentylator

reed - Nie Lip 05, 2009 21:49
Temat postu: [R75] Wentylator
Jutro biorę się za naprawę wentylatora. Chodzi mi tylko na ostatnim biegu.

Jakieś rady ?? ? :)))

Przeczytałem artykuł na początku byłem pełen optymizmu i zapału. Ale teraz zaczynam się zastanawiam czy wszystkiemu podołam :/

dukat11 - Nie Lip 05, 2009 21:57

1. Plastiki z boku puszczają dosyć ciężko więc za pierwszym razem musisz wyczuć jakiej siły użyć aby zwolniły zaczep.
2. Silnik rozbieraj delikatnie aby nie uszkodzić magnesów.
3. Dobrze wlutuj szczotki a oszczędzisz sobie ponownego rozbierania.

rambo1111 - Nie Lip 05, 2009 22:02

A o co chodzi z tymi biegami wentylatora i jak to się sprawdza????
SeniorA - Nie Lip 05, 2009 22:08

rambo1111 napisał/a:
A o co chodzi z tymi biegami wentylatora
to są prędkości obrotowe wentylatora w zależności od potrzeby intensywności chłodzenia.
96-100 st C wył-zał
102-106
108-112

rambo1111 - Nie Lip 05, 2009 22:24

a jak się to sprawdza czy chodzi na wszystkich biegach
dukat11 - Nie Lip 05, 2009 22:24

rambo1111 napisał/a:
jak to się sprawdza


Podpinasz +/- a potem zgodnie z opisem w artykule na stronie klubowej podjesz + na styki sterujące przekaźników. Lub podpinasz masę, podajesz bezpośrednio napięcie na kable dwóch pierwszych biegów i minus na trzeci (aby wentlator działał musisz mieć plus na któryś z biegów)

reed - Nie Lip 05, 2009 23:49

dukat11 napisał/a:
Podpinasz +/- a potem zgodnie z opisem w artykule na stronie klubowej podjesz + na styki sterujące przekaźników


Szkoda tylko, że żeby to sprawdzić (czyt. dobrać się do skrzyneczki z przekaźnikami) musisz rozebrać prawie pół przodu samochodu :(

SeniorA - Pon Lip 06, 2009 05:46

rambo1111 napisał/a:
a jak się to sprawdza czy chodzi na wszystkich biegach
Test Book.
dukat11 - Pon Lip 06, 2009 07:11

reed napisał/a:
Szkoda tylko, że żeby to sprawdzić (czyt. dobrać się do skrzyneczki z przekaźnikami) musisz rozebrać prawie pół przodu samochodu :(


Możesz też zrobić to przez złącze które jest po lewej stronie. Dostęp uzyskasz po zdjęciu lewej trójkątnej osłony silnika

reed - Pon Lip 06, 2009 09:24

dukat11 napisał/a:

Możesz też zrobić to przez złącze które jest po lewej stronie. Dostęp uzyskasz po zdjęciu lewej trójkątnej osłony silnika


A konkretnie? Jakoś możesz to pokazać na zdjęciu ? Wolałbym uniknąć rozbierania całego przodu jak silnik jest dobry :)

dukat11 - Pon Lip 06, 2009 12:37

zdejmujesz osłonę silnika (tą małą trójkątną) jak do wymiany żarówki w halogenach/kierunkowskazach z lewej strony i na podłużnicy masz przyczepioną złącznę do od silnika wentylatora (większa od innych - spięte dwie razem). Niestety zdjęciami nie dysponuję
sknerko - Pon Lip 06, 2009 13:34

Czerwoną strzałką pokazałem, wtyczke zieloną strzałką osłonę.
Fotka z artykułu na stronie klubowej

reed - Pon Lip 06, 2009 14:06

Już wszystko rozebrałem :P Nie mogę tylko tych durnowatych torxów odkręcić :( czy to sa TORXy T20 ?

[ Dodano: Pon Lip 06, 2009 14:34 ]
dukat11 napisał/a:
z lewej strony

chyba z prawej ;)

Tak to u mnie wygląda:






Dlaczego sa dwie razem spięte ? :/

[ Dodano: Pon Lip 06, 2009 15:31 ]
Wydedukowałem, że są od dwóch trybów. Bieg III i Biegi I i II. Pytanie tylko jak sprawdzić czy działa ? Podałem napięcie na te kostki i silnik ani drgnął.... :/ A w sumie przeciez na III biegu mi chodzi :( Chyba jednak muszę się dostać do skrzyneczki z przekaźnikami... a torxy są nieugięte... właśnie je wiercę :(

sknerko - Pon Lip 06, 2009 16:02

widać że masz z rezystorem wentylator to prawdopodobnie masz dwa biegi tylko w artykule na stronie klubowej jest taki myk opisany
reed - Pon Lip 06, 2009 16:41

Ciekawe :shock: Niestety nie mam teraz dostępu do RAVE'a i nie mogę sprawdzić czy te 5 przewodów co mam to są fabryczne i przeróbka jest w skrzynce z przekaźnikami (do której nie mogę się dostać) czy też to już jest po przeróbkach :/ i dlatego mam 5 przewodów...

Krótko mówiąc utknąłem... i na dodatek nie chcą mi się rozwiercić TORXy :( (

dukat11 - Pon Lip 06, 2009 17:33

standardowo jest 5 przewodów
1. Masa
2. +12V
2. I bieg sterowanie przekaźnika
3. II bieg sterowanie przekaźnika
5 III bieg - sterowanie przekaźnika

W osłonie wiązki przewodów jest rozgałęzienie masy na silnik (stała masa) i na III bieg oraz oraz przekaźniki

copernicus - Pon Lip 06, 2009 18:48

Mili Państwo a gdzie znajduje się przekaźnik RELAY 5?? też mi nie kręci wentylator..:/
sknerko - Pon Lip 06, 2009 19:54

zapewne przy wentylatorze w skrzyneczce z przekaźnikami
staf - Pon Lip 06, 2009 20:26

copernicus.... Może to ci pomoże.



http://www.roverki.pl/ind...hodzie-rover-75

[ Dodano: Pon Lip 06, 2009 20:27 ]
reed napisał/a:


Krótko mówiąc utknąłem... i na dodatek nie chcą mi się rozwiercić TORXy :( (


Trzymam kciuki. :mrgreen:

Dziadek - Pon Lip 06, 2009 20:35

Trzymam za ciebie kciuki reed ! Zrobiłem porządek ze szczotkami dwa miesiące temu.Wszystko poszło gładko dzięki artykułowi Mariana K.(zawsze to podkreślam).
Wszystkie śruby poszły gładko(!).Jedyne,co zepsułem,to "wyciąłem" silnik-tzn.nie zauważyłem wsuwek łączących silnik z instalacją i musiałem później lutować te 5 przewodów.Za szczotki zapłaciłem po 7 zeta,ale tylko dwie kwalifikowały się do wymiany.Teraz wszystko hula,czego i Tobie życzę.
I taka moja rada:druknij sobie ten artykuł Mariana (staf dał na niego linka).Postępuj step by step,a na pewno się uda.

reed - Pon Lip 06, 2009 20:47

Dzięki Panowie :D

Problem został zdiagnozowany. Po wielu mękach ze śrubami TORX i podejściach z różnymi wiertłami wreszcie udało się przewiercić (złotym) wiertłem 5 śruby. Okazało się, że nasz wentylator już był naprawiany. Mam nową płytkę drukowaną:



A ona nie ma w ogóle podłączonych przewodów do ostatniego przekaźnika jak widać na fotce. Tylko z tego artykułu: http://roverki.pl/article.php?sid=476 wynika, że nie mam 3 biegu. A III jest najwyższy wiec nie wiem czy przypadkiem oznaczenia w artykule nie sa odwrotne.

Po podaniu napięcia na przewód czerwony i u mnie brązowy (masa) silnik zakręcił. :) Po podaniu napięcia na szary i brązowy nie odpalił. Po podaniu go za rezystor (??):



silnik zadziałał. :)

Wynika z tąd, że mój wentylator jest już przerobiony. Mam silniczek SIEMENS 13.5V. Do silnika wchodzą dwa przewody (szary i czerwony) a masa jest podłączona gdzieś nie wiem gdzie :) nie znalazłem przewodu :P Śmigło mam oryginalne dlatego mnie trochę zmyliło to. I ciągle myślałem, że nie mam dwóch biegów a tak naprawdę nie mam jednego.

Pytanie tylko jaki rezystor założyć. Ten ma oznaczenie ATE RB50 R39 J 0906, na stronie jest powiedziane, żeby założyć rezystor 0.3 ohma i 80W. Czy przypadkiem nie 0.3 Kohm ?? ?

dukat11 - Pon Lip 06, 2009 20:53

Ja widać masz wentylator z benzyny i padł sam rezystor. Nic tylko się cieszyć.

Na ebay jest cos takiego:

http://cgi.ebay.co.uk/ROV...rkparms=65%3A12|66%3A2|39%3A1|72%3A1683|240%3A1318|301%3A1|293%3A1|294%3A50

reed - Pon Lip 06, 2009 21:04

To też się cieszę :D Mam nadzieję, że dostanę taki w elektronicznym :P
dukat11 - Pon Lip 06, 2009 21:20

Nie powinni być problemu.
se7en86 - Pon Lip 06, 2009 23:07

Aż boję się do tego zabrać, ale już muszę to zrobić w przyszłym tygodniu. Ale skoro Wy dajecie radę, to i ja chyba też dam :)
Marian_K - Pon Lip 06, 2009 23:11

reed napisał/a:
na stronie jest powiedziane, żeby założyć rezystor 0.3 ohma i 80W. Czy przypadkiem nie 0.3 Kohm ?? ?
Możesz założyć rezystor wartości ok 0,3 ohma... nie musi to być dokładnie 0,3. Jak założysz 0,2 albo 0,5 to też będzie dobrze. Im większa wartość rezystancji tym silnik będzie wolniej kręcił na pierwszym biegu - ot cała filozofia.
Jeśli chodzi o moc to 80 Watów to moim zdaniem minimum. Jak moc będzie większa, to rezystor dłużej będzie żył :) (później się przepali)

Pozdrawiam!

[ Dodano: Pon Lip 06, 2009 23:15 ]
se7en86 napisał/a:
Aż boję się do tego zabrać, ale już muszę to zrobić w przyszłym tygodniu. Ale skoro Wy dajecie radę, to i ja chyba też dam :)

se7en86 spokojna głowa :) dasz radę. Przedwczoraj montowany był w Siedlcach wentylator od Vectry B w R75, więc Twój będzie trzeci w naszym mieście :)

Pozdrawiam!

reed - Wto Lip 07, 2009 09:06

Marian_K napisał/a:
Możesz założyć rezystor wartości ok 0,3 ohma... nie musi to być dokładnie 0,3

Chciałbym założyć dokładnie taki jaki był. Tylko nie do końca wiem jak odczytać oznaczenia. Znowu dedukuje :(

ATE - Model rezystora
RB50 - rezystor 50W
R39 - rezystancja 39 ohm albo 0.39 ohm
J 0906 - jeszcze nie doszedłem :(

sknerko - Wto Lip 07, 2009 09:46

reed napisał/a:
RB50 - rezystor 50W
R39 - rezystancja 39 ohm albo 0.39 ohm

Dedukcja doskonała, wartość po R oznacza wartość po przecinku czyli 0,39 ohm ale moc rezystora bym zwiększył bo te 50W to za mało pewnie dlatego padł

reed - Wto Lip 07, 2009 10:42

sknerko napisał/a:
Dedukcja doskonała

Dzięki :)

Na razie udało mi się kupić 50W 0.47 ohm, bo większych nie było w elektronicznym. Jeszcze podjadę do elektrycznego...

sknerko - Wto Lip 07, 2009 11:18

szukaj w serwisach sprzętu AGD lub czasem w serwisie TV maja (w starych odbiornikach bywały)

[ Dodano: Wto Lip 07, 2009 11:20 ]
Przecież największy sklep elektroniczny w necie jest w Łodzi http://www.tme.eu/

[ Dodano: Wto Lip 07, 2009 11:24 ]
http://www.tme.eu/rezysto...x100wr_0r1.html takie coś zamontuj i bedzie git

reed - Wto Lip 07, 2009 12:46

Wiem, wiem :)

Tylko, że w końcu zdecydowałem sie założyć ten 50W 0.47 ohm i okazuje się, że silnik nadal nie pracuje... :(

I teraz zgłupiałem.

Ten nowy opornik daje mi spadek napięcia rzędu 0.02V.

Pomiar przed opornikiem napięcia z akumulatora to 12.98 - 13 V, za oporonikiem 12.96 - 12.97. Rezystancja jego jest tak mała, że mój miernik jej nie mierzy ;/ A może miernik mam do luftu?

Ten stary opornik daje mi za sobą napięcie rzędu ok 12.6 V

I jestem w kropce...

sknerko - Wto Lip 07, 2009 15:41

podaj napięcie na krótko na rezystor i zobacz czy zakręci, a może masa ci gdzieś uciekła?
reed - Wto Lip 07, 2009 18:12

Autko poskręcałem - ledwo żyje :P

Masa jest i raczej nigdzie mi nie ucieka. Okazuj się, że dwa bieg mam. Chociaż po podłączeniu napięcia na rezystor silnik nie kręci... nie wiem czemu, może do dobrej pracy ten rezystor wymaga odpowiedniej temperatury ?? ? Nie mam pojęcia... Auto poskręcane. Dwa biegi działają... Czyli koniec pracy. Odwaliłem kwał nikomu niepotrzebnej roboty :/
Dzięki za wsparcie

wiesiek63 - Wto Lip 14, 2009 21:58

[R75 2,0 CDT]Witam dziś wziąłem się za naprawę wentylatora ,(wielkie dzięki dla MARIANA K) Rozbiórka poszła dość gładko ale zrobiłem na półmetku wielki błąd ,włożyłem silnik w imadło i po wymianie szczotek nie kręci się .Uszkodziłem obudowę i nie wiem czy jeszcze coś z tego będzie.Miałem pod ręką wentylator z Daewoo Espero ,pokombinowałem trochę i przykręciłem ,podłączyłem czarny i czerwony przewód i działa ale jak długo nie wiem i czy tak może być taż nie wiem.Może ktoś kto ma pojęcie z elek. coś na to powie.
reed - Sro Lip 15, 2009 21:17

wiesiek63 napisał/a:
podłączyłem czarny i czerwony przewód


Czyli prawdopodobnie podłączyłeś tylko najwyższy bieg... i niestety masz jeden :( W takim wypadku trzeba było odżałować chyba 700zł i kupic wentylator od DIESLA III biegowy. Podobno te od wersji benzynowej się nie sprawzają :( Chociaż ja tak mam i na razie działa :) Jak długo ... zobaczymy

dukat11 - Sro Lip 15, 2009 22:18

Teraz masz jeden bieg ale możesz kupić rezystor dużej mocy i podłączyć przez niego wentylator co spowoduje ograniczenie jego obrotów i w efekcie dwa biegi.
kris-tofer - Wto Sie 25, 2009 11:03

Witam panowie
wiem, że gdzieś się przewijało moje pytanie na forum ale za cholerę nie mogę tego znaleźć dlatego piszę do tego tematu:
Czy normalnym jest że zaraz po uruchomieniu zimnego silnika np. po nocy i włączeniu klimy powiedzmy na 22st. C gdy na dworzu jest około 25st. C wentylator od razu startuje? czy powinien to zrobić dopiero po kilku minutach od włączenia klimy kiedy to ciśnienie czynnika w układzie zaczyna wzrastać?

sTERYD - Wto Sie 25, 2009 11:20

kris-tofer napisał/a:
Czy normalnym jest że zaraz po uruchomieniu zimnego silnika np. po nocy i włączeniu klimy powiedzmy na 22st. C gdy na dworzu jest około 25st. C wentylator od razu startuje? czy powinien to zrobić dopiero po kilku minutach od włączenia klimy kiedy to ciśnienie czynnika w układzie zaczyna wzrastać

to normalne. może wystartować później (ale raczej po kilku sekundach, a nie minutach) ale kiedy na dworze jest chłodno :cool:

kris-tofer - Wto Sie 25, 2009 11:23

Dokładnie tak jak piszesz startuje po kilku sekundach od właczenia klimy. Dzięki za info - pozdrawiam.
lebiediev - Sro Wrz 23, 2009 18:54

mam mały problem podczas rozbiórki wentylatora odpadł mi jeden magnes z wirnika ale nie popękał czy jest sens bawienia się z wyciąganiem wirnika i próbowania przyklejenia go na swoje miejsce ?? czy zacząć oszczędzać na nowy wentylator ??
kris-tofer - Sro Wrz 23, 2009 19:58

lebiediev napisał/a:
magnes z wirnika
czy z obudowy? moim zdaniem popytaj się w zakładach, gdzie naprawiają silniki elektryczne tam Ci powiedzą, a może oszczędność nie będzie potrzebna :)
apples - Sob Lut 13, 2010 19:54

http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=217394

http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-RP1117__17

MaReK - Pią Kwi 02, 2010 21:01

Odgrzebię temat, bo wydaje mi się najbardziej rozbudowany w tej kwestii ;)
Dzisiaj pojechałem na przegląd klimy i okazało się, że po włączeniu kompresor pompuje ok. 30 barów i nie upuszcza powietrza. Powód - nie włączający się wentylator ;/

Sprawdziłem go i nie włącza się na żadnym biegu.
Jakiś czas temu, na czerwonym świetle (zima była - minusowa temperatura) poczułem dziwną wibrację na karoserii oraz przygasające kontrolki i ekranik komputer pokładowego.
Chwilę później poczułem swąd spalonego plastiku, izolacji, coś w tym rodzaju.

Szukaliśmy ale nic nie znaleźliśmy. Oprócz tego, że najbardziej intensywny smród był w komorze silnika w rejonie wentylatora. Ponieważ było zimno, to stwierdziliśmy że ów się nie włączy, a w/g opisu Marian_K powinien się włączyć przy nawiewie na szybę.

Niedawno miałem okazję zdejmować zderzak w celu naprawy reflektora - regulacji.
Kręciłem swobodnie ręką wiatrak, więc nie mam efektu z R220, gdzie wiatrak się stopił na wirniku ;)

Teraz moje pytanie do osób przechodzących te wiatrakowe przygody.
Czy owy swąd to spalenie się płytki? Rezeystrów, bezpieczników...
Auto jest z roku 2004, więc teoretycznie powinno mieć ten "poprawiony" wiatrak.

Czekam na jakieś sugestie z Waszej strony ;)

Pozdrawiam,

Markzo - Pią Kwi 02, 2010 21:04

Chyba musisz rozebrac przód jeszcze raz i wyjąc silnik wiatraka, inaczej się nie dowiesz...ale po opisie to cosik sie zwarło i zjarało :/
MaReK - Pią Kwi 02, 2010 21:10

Koszty nowego to jakaś paranoja ;)
Markzo - Pią Kwi 02, 2010 21:13

nie kupuj oryginału, wymień szczotki albo kup uzywke, za 99zł widziałem cały silnik wiatraka dopiero co...
MaReK - Pią Kwi 02, 2010 21:15

ja widzę używki po 800 zl ;D
apples - Pią Kwi 02, 2010 21:17

Jest jeszcze taka opcja http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=217394

http://cgi.ebay.co.uk/COO...r-/190369750443

MaReK - Pią Kwi 02, 2010 21:48

apples czytałem to i widziałem te aukcje, ale jakoś nie cierpie kupować wysyłkowo;)
Wole podjechać zanabyć w rejonie swojego miejsca zamieszkania ;D

Póki co jeżdżę na eccon, jak szybko jade w trasie to włączam klime normalnie. Za robotę wezmę się po świętach, ale nawet jeszcze nie sprawdziłem bezpieczników :)

apples - Pią Kwi 02, 2010 21:49

MaReK może rezystor tylko padł tak jak u mnie? Też mam tylko najwyższy bieg.
MaReK - Pią Kwi 02, 2010 21:50

No popatrzę, ale kurcze ten smród mnie niepokoi i te przygasające na chwilę przed tym kontrolki.
Markzo - Pią Kwi 02, 2010 21:51

Jemu nie działa nażadnym biegu :/ może szczotki się zjarały?
MaReK - Pią Kwi 02, 2010 21:52

No właśnie... mnie nie działa w ogóle... to samo miałem właśnie napisać.
Kurde wolałbym to zrobić porządnie sam niż kupować używkę która pewnikiem zaraz się zrypie. A zderzak i tak muszę zdjąć, bo go źle założylem i pasowanie mam z dupy :)

apples - Pią Kwi 02, 2010 21:57

Jakoś mi to umknęło :oops: Używki bym nie kupił, chyba że chcesz kupić i od razu zregenerować (wymienić szczotki, itp.).
MaReK - Pią Kwi 02, 2010 22:05

Zacznę od swojego. Może nie wyjdzie mnie to drogo. Zdejmę go sam, rozbiorę i popatrze. Jak się nie będę umiał zabrać za regeneracje oddam do specjalistów ;)
henryk - Pią Kwi 02, 2010 22:13

MaReK, sprawdź czy przypadkiem przewód czujnika temperatury nie nawinął Ci się na wiatrak - jak piszą guru R na tym Forum "częsta usterka w R75". Masz dwa kable do wiatraka, zamiast rozbierać pół auta w tej temperaturze może spróbować naciąć przewody do wiatraka i podać tam 12V?. Oczywiście bezpiecznik sprawdziłeś?
Dziadek - Pią Kwi 02, 2010 23:01

Panowie jestem już jakiś czas po naprawie wiatraka,mimo że mi się nie chciało i jeździłem pół roku z jednym(maksymalnym) biegiem.
Jest trochę roboty z rozbieraniem,koszt szczotek to kilkanaście zł,ale frajda po skończonej robocie!Zapewniam:da się zrobić nawet ze skromnym zapleczem.Marian K.w swojej instrukcji naprawy silniczka zastosował drut do ponownego zamknięcia silnika.Ja postarałem się zrobić to jak w oryginale,czyli ostrym przecinaczkiem rozgiąłem te blaszki tylnej obudowy.

MaReK - Pią Kwi 02, 2010 23:12

henryk sprawdzę, jak się do tego badziewia znowu dostanę ;)
dziadek podbudowałeś mnie trochę ;) Więc wiem, że muszę teraz to zrobić sam ;)

Gdzie znajdę szczotki?
Z rezystorem sobie poradzę, ale szczotki?

Bezpiecznik zaraz sprawdzę bo jadę na myjnie ;)

Pozdrawiam,

kris-tofer - Pią Kwi 02, 2010 23:41

Na mój gust to jakby się zjarał silniczek od wentylatora to nie śmierdziałoby spalenizną w komorze silnika, bo silniczek jest z przodu i od komory silnika oddzielają go chłodnice. Sprawdź kostki elektryczne, takie duże czarne po lewej stronie za nadkolem, zasilające wentylator, u mnie już dwa razy się tam kabel przyjarał. O wymiarach szczotek i gdzie kupić było na forum, wystarczy poszukać :)

[ Dodano: Pią Kwi 02, 2010 23:41 ]
henryk napisał/a:
może spróbować naciąć przewody do wiatraka i podać tam 12V?
dobra rada, będziesz wiedział wtedy czy musisz szczotki zmieniać czy nie, bo po co rozbierać silniczek jak może jest dobry...
Dziadek - Sob Kwi 03, 2010 09:19

Ja szczotki kupowałem w firmie,która zajmuje się przezwajaniem silników.Pojechałem do nich z oryginalnymi ogryzkami i dobrali mi nie tylko pod względem wymiaru,ale i materiału.Zapłaciłem po kilka złoty za sztukę.Dokładnie nie pamiętam,ale były to grosze.
Początkowo myślałem,że sobie nie poradzę,ale w miarę rozbierania auta nabierałem ochoty.
Teraz mogę śmiało włączać klimę.

dukat11 - Sob Kwi 03, 2010 10:02

http://www.irmot.pl/menu.htm

603a/0

MaReK - Sob Kwi 03, 2010 11:45

Dukat11 dzięki ;) Chyba zaraz sobie zamówię ze 3 komplety ;)
dukat11 - Sob Kwi 03, 2010 12:39

MaReK napisał/a:
Dukat11 dzięki ;) Chyba zaraz sobie zamówię ze 3 komplety ;)


Powodzenia. Tylko pamiętaj że w silniku znajdują się dość kruche magnesy więc delikatnie z młotkiem. Abyś ich nie rozwalił jak ja w swoim.

MaReK - Sob Kwi 03, 2010 21:21

A to aż tak brutalnie trzeba się z tym obchodzić ;D ?
leny25 - Wto Cze 15, 2010 14:22

Miałem ten sam problem z wentylatorem. Dzieki forum sam sie dobrałem do niego( okazało się ze padł komutator i szczotki- ponoć normalne).Znalazlem nowy za 195 funtów!!!!! Poszukałem i zdecydowałem się na regeneracje i znalazlem warsztat który tym się zajmuje. Koszt regeneracji 300 zł + 150 ewentualny demontaz i montaż. Właściciel robił te wentylatory nie raz i mówi ze w nowych komutatory były strasznie cienkie.Założył nowy komutator i grubymi blaszkami.
U mnie wszystko działa i jest ok. Warsztat znajduje sie w Lublinie na ulicy Kiepury 5- przeniesiony z ul. Poniatowskiego. tel. 501 025 795 Pan Jarek. Ponoć maja tez strone internetową.
Mam nadzieje ze komuś sie przyda i oszczedzi nerwów.

Marcin z Kazimierza Dolnego

jupik - Nie Lip 25, 2010 16:25

Podepne się do tematu...Ludzie pomóżcie gdyż już sam nie wiem co myśleć o tym wentylatorze.Mam silnik 1.8 z artykułów jakie przeczytałem wywnioskowałem że powinienem mieć wentylator 2 biegowy z rezystorem, problem w tym że u mnie tego rezystora nie ma.Do wentylatora z tych dwóch kostek które są po lewej stronie auta wychodzi 5 przewodów.Podczas włączenia klimy wentylator się załącza, niestety nie wiem na którym biegu,gdyż nie mam porównania, natomiast po osiągnięciu temperatur podanych wyżej wentylator nie startuje.Trochę się martwię bo w takich temperaturach jak teraz panują silnik często dochodzi do 100 stopni.Od czego zacząć?
kamil652 - Nie Sie 15, 2010 10:43

Witam

przeczytałem temat i mam pytanie , reed wstawił zdjecia wentylatora na 1 stronie . Ja u SIebie wentylator wymieniałem i mam duzo mniejszy .
Pytanie . Czy mniejszy wentylator chlodnicy ma wplyw na wydajnośc klimatyzacji ? slabo u mnie chlodzi :neutral:

Rowan - Nie Sie 15, 2010 11:41

kamil652, może masz mało gazu w układzie...
kamil652 - Nie Sie 15, 2010 11:52

jak jadę klima chlodzi , na postoju juz czuc ,ze temperatura jest mniejsza.... po wymianie wentylatora , klima została nabita
MaReK - Nie Sie 15, 2010 15:52

Mniejsze śmigło może mieć wpływ, ale nie znaczny.
Wstawiałeś rezystory i inne takie ?

Ps.
Parkujesz ostatnio pod SadybaBestmall?

kamil652 - Nie Sie 15, 2010 17:33

nie , nie wstawiałem nic - tzn mechanik chyba nic z tym nie robił , jedynie co mnie wkurza to ,ze wentylator chodzi non stop ( na ECON )

Nie Parkuję ,ale na myjkę wpadam obok hehehe

MaReK - Nie Sie 15, 2010 18:03

Dziwne. Ja zapodałem rezystor i mam dwa biegi. Pierwszy jest spokojny, a jak klima potrzebuje więcej wiatru to załącza się automagicznie drugi bieg.

Może Ty masz tylko jeden bieg i stąd ten problem?

dukat11 - Nie Sie 15, 2010 18:48

kamil652 napisał/a:
nie , nie wstawiałem nic - tzn mechanik chyba nic z tym nie robił , jedynie co mnie wkurza to ,ze wentylator chodzi non stop ( na ECON )


To nie jest normalne. Może wskazywać na awarię płytki w skrzynce przekaźników lub mechanik podpiął silnik na krótko i po włączeniu stacyjki zasila bezpośrednio wentylator

kamil652 - Wto Sie 17, 2010 08:23

bede to wyjasniał właśnie :/ czemu tak to zrobił ( moze łatwiej i szybciej dla niego ) , a ktoś moze potwierdza to ,ze ten wentylator jesli jest duzo mniejszy to nie nadaje sie ?

[ Dodano: Wto Sie 17, 2010 08:23 ]
witam ponowie , czy ktoś montował może wentylator od Opla Vectry ?:)

kris-tofer - Wto Sie 17, 2010 11:47

kamil652, montowali, ale bez cięcia obodowy się nie obejdzie, wentylator od voyagera po 2001 roku pasuje bez przeróbek, z rezystorem ze strony http://forum.roverki.eu/v...der=asc&start=0
kamil652 - Nie Sie 29, 2010 00:30

witam
dziekuje za podpowiedzi .... mam problem tego typu ,ze ten do Voyagera spalil sie po 2 h pracy;/ teraz mam od jakiegosVW ale jest za maly i na postoju nie chlodzi ... nie mam juz pomyslu ; / :bezradny:

kris-tofer taki wlasnie mi sie spalil , taki kupilem nowy

MaReK - Nie Sie 29, 2010 02:24

Ja to mam chyba dużo szczęścia - żeby nie zapeszyć;)
Ale mam śmigło od R75, silnik od Chryslera Voyagera.
Pierwszy bieg na rezystorze, drugi bieg z puszeczki ;)

apples - Nie Sie 29, 2010 11:47

kamil652 napisał/a:
nie mam juz pomyslu ; /
Poczytaj o BMW i Mini Coopera http://forum.roverki.eu/v...p=494732#494732
kris-tofer - Nie Sie 29, 2010 23:32

kamil652, nie pomyliłeś biegunów i nie kręcił się w odwrotną stronę? dołożyłeś rezystor? i na jakim śmigle się spalił?
dukat11 - Nie Sie 29, 2010 23:44

kris-tofer napisał/a:
kamil652, nie pomyliłeś biegunów i nie kręcił się w odwrotną stronę? dołożyłeś rezystor? i na jakim śmigle się spalił?


A tak ma marginesie ostatnio u kolegi widziałem silnik wentylatora od voyagera, który miał odwrotny kierunek pracy (łopatki śmigła w drugą stronę) więc należałoby przy kupnie zwracać uwagę na kierunek pracy silnika

sniffi - Pon Sie 30, 2010 00:01

Ja myślałem do tej pory że to normalne że biegunowość trzeba odwrócić, silnik od Voyagera który zakupiłem miał odwrotne niż rover obroty - noi śmigło... ostatnio jak chciałem podmienić śmigła byłem pewien że mocowanie jest takie samo, jednak okazało się że nie :/
Kupowałem jako prawy wentylator od voyagera po 2001 za 220 zł.

kris-tofer - Pon Sie 30, 2010 08:45

Mocowanie śmigła pasuje, powiedzmy że od tego modelu wentylatora http://moto.allegro.pl/we...1172800051.html i taki typ wentylatora opisany jest tu: http://forum.roverki.eu/v...t=51438&start=0 kilka osób w tym ja jeżdżą na takim wentylatorze, który kręci się cały czas i chodzi, oczywiście w połączeniu z rezystorem i śmigłem rovera daje sobie radę.
sniffi - Pon Sie 30, 2010 20:22

Przy kupnie sugerowałem się tym opisem i nie wiem czy coś przeoczyłem czy miałem pecha i trafiłem na jakiś dziwny zamiennik. Tutaj link do aukcji na której kupiłem.

Wprawdzie w opisie nie ma nic nt numerów tej części, ale wygląda na zdjęciu jak to z Workshop Manual'a. Jednak mocowanie śmigła jest zupełnie inne :(

kris-tofer - Pon Sie 30, 2010 23:26

może były różne wersje, tego już nie ustaliłem. Generalnie ten co ja mam jest od chłodnicy wody z voyagera i mocowanie śmigła jest identyczne jak w roverze...
kamil652 - Pią Wrz 03, 2010 20:35

witam ponownie

mam znowu problem :evil: po tym jak spalil mi sie silnik od Voyagera ( nowy zamiennik) mechanik wstawil jakis inny od VW , ktory po kilku dniach chyba też padł! nie działa ! nie mam juz pomysłu na ten wentylator ! o co chodzi ? czy to wina mechanika ,ze zle coś podpina czy pech ! chce ponownie kupić wentylator taki , ktory zamontuję bez wiekszych problemów . Teraz jak kolega wyzej pisze od Voyagera jest prawy i lewy :P o zgrozo !
Proszę pomocY

p.s . Ma ktoś namiar na sklep w Wawie gdzie termostat kupie do CDT ? :grin:

[ Dodano: Pią Wrz 03, 2010 20:35 ]
kris-tofer napisał/a:
kamil652, nie pomyliłeś biegunów i nie kręcił się w odwrotną stronę? dołożyłeś rezystor? i na jakim śmigle się spalił?


hej . mechanik mi to zakladał , krecil sie cały czas , ale ciekawe w ktorą stronę , rezystora nie dokladal chyba pracował na full , spalil sie zamiennik i od VW

dukat11 - Pią Wrz 03, 2010 20:57

kamil652 napisał/a:
Ma ktoś namiar na sklep w Wawie gdzie termostat kupie do CDT ? :grin:


www.tomateam.pl

apples - Pią Wrz 03, 2010 21:08

kamil652 napisał/a:
nie mam juz pomysłu na ten wentylator ! o co chodzi ? czy to wina mechanika ,ze zle coś podpina czy pech !
Zły montaż. Jeżeli jest z oryginalnym śmigłem to nie ma prawa padać. Chyba że, ...

Napięcie wentylatora oryginalnego jest 13,5V. Tyle też musi wychodzić z modułu sterowania wentylatora (tak tylko myślę). Nie wiem jakie napięcie pracy ma wentylator od VW, ale chyba 12V. Nie jestem elektrykiem, więc niech wypowie się specjalista.

[ Dodano: Pią Wrz 03, 2010 21:02 ]
Napięcie 13,5V podawane przez Rovera widoczne jest na zdjęciu oryginalnego silnika http://forum.roverki.eu/v...p=390861#390861
i podobnie podaje firma Kenlowe która produkuje zamiennik.

[ Dodano: Pią Wrz 03, 2010 21:08 ]
kamil652 napisał/a:
Ma ktoś namiar na sklep w Wawie gdzie termostat kupie do CDT ?
Ten sam termostat jest montowany do Freelandera TD4.
ECC Babice http://www.ecc.pl/startowa.htm
Allegro http://allegro.pl/listing...p&change_view=1

kris-tofer - Pią Wrz 03, 2010 23:01

apples napisał/a:
Napięcie wentylatora oryginalnego jest 13,5V. Tyle też musi wychodzić z modułu sterowania wentylatora (tak tylko myślę). Nie wiem jakie napięcie pracy ma wentylator od VW, ale chyba 12V. Nie jestem elektrykiem, więc niech wypowie się specjalista.
napięcie nie ma tu nic do rzeczy, bo w każdym aucie alternator podaje około 13 V teoretycznie chodzi tu o moc silniczka, te zamienniki z voyagera mają mniejszą moc niż oryginały, dlatego rezystor i duże roverowskie śmigło. Zamiennik ma duże obroty dlatego potrzebny mu jest rezystor jak ma pracować i być żywotny. Skoro się spalił to musiało być coś skopane. Przynajmniej kilka osób ma zamienniki od voyagera i nikt nie wspominał żeby były jakieś problemy...
kamil652 - Sob Wrz 04, 2010 00:55

chyba nie ma innej opcji jak jechać do niego i powiedzieć mu ,ze jest mi winny wiatrak :)
a przy okazji jeśli nie założył rezystora a mówiłem mu o tym o tym bardziej utwierdzam sie w tym ,ze zle to złożył skoro nawet drugi wiatrak spali się ... dobrze mówię?

kris-tofer - Sob Wrz 04, 2010 08:29

Kamilu, dobrze prawisz, mogło się zdarzyć, że jeden padł bo jakiś wadliwy był, ale żeby zaraz drugi?

Ja proponuje jechać z tym do elektryka samochodowego, bo gdziesz tam Pan Mieciu z młotkiem w ręku ma grzebać w elektryce... A ten wiatrak to trochę grubsza sprawa niż tylko plus i minus :)

kamil652 - Czw Wrz 09, 2010 17:10

więc znowu jestem w kropce ... nikt nie chce podjąc sie wymiany silnika na inny . Ponoc od Opla nie pasuje a od Voyagera moze sie spalić ;/ i ponoć tez nie pasuje ... Kupić używany by po jakims czasie znowu padł ?? ??????? ehh

jedyna opcja jaką czytam to silnik od Voyagera tylko nikt nie kuma jak to ma podłączyć ;/

robo - Czw Wrz 09, 2010 19:59

kamil652 napisał/a:
(...)
nikt nie chce podjąc sie wymiany silnika na inny .
(...)

kamil652, nie dziw się. Każdy przyzwoity mechanik bierze odpowiedzialność za swoją pracę i jeśli zaproponuje Ci tańszy zamiennik to tylko przy 100% pewności, że zadziała jak powinien. Niestety w przypadku zamienników wentylatora do R75 takiej pewności nie ma, bo jednym działa jak należy a innym nie i póki co nie bardzo wiadomo dlaczego, więc jedyną opcją dla mechanika jest montaż oryginalnego silnika wentylatora. Ja w pierwszym odruchu kupiłem silnik używany i był w takim stanie, że nie nadawał się nawet do reanimacji, więc biorąc pod uwagę przypuszczalny okres eksploatacji auta i chcąc załatwić sprawę raz na zawsze kupiłem nowy silnik na ebay'u z pomocą kolegi z forum co mnie kosztowało niewiele ponad 900zł. Ja wiem, że to mało nie jest ale jakbym od początku tak zrobił to na tych kosztach by się skończyło. A tak to tylko sumujesz wydatki a efektu póki co nie widać.

kris-tofer - Czw Wrz 09, 2010 22:54

kamil652, jesteś z wawy, mogę Ci wytłumaczyć jak rozebrać i wymienić silniczek na ten od voyagera. Możemy się spotkać np. na spocie w niedzielę o koło 21

[ Dodano: Czw Wrz 09, 2010 22:54 ]
kamil652, Ty masz benzynę czy diesla?

kamil652 - Sob Wrz 11, 2010 20:29

diesla ....
kasjopea - Sob Wrz 11, 2010 21:23

kamil652, uzupełnij sobie w profilu dane o aucie, ok?
kris-tofer - Sob Wrz 11, 2010 21:47

kamil652, przyjedziesz na spota? przy ul. Powstańców śląskich, Centrum Handlowe Bemowo, jak chcesz, to powiem Ci jak zrobić to samemu, o ile oczywiście masz sprawną elektronikę wentylatora, to wymiana nie jest skomplikowana. Zobaczysz jak u mnie sprawuje się wentylator.
kamil652 - Sob Wrz 11, 2010 22:02

ok postaram sie :) szukać tego Roverka co masz w profilu ?:)
kris-tofer - Sob Wrz 11, 2010 22:09

Jak przyjedziesz, to poznam Cię po samochodzie inny szary 75 nie przyjeżdża :)

prawdopodobnie będę swoim.

kerbi - Sob Lis 13, 2010 13:02

Padł mi silnik od wentylatora, po rozebraniu okazało się, że nie ma szczotki od I biegu. Zamówiłem szczotki dzisiaj złożyłem i silnik ruszył, całkowity koszt naprawy 30 zł.
matrix215 - Czw Lis 18, 2010 09:16

kris-tofer napisał/a:
Przynajmniej kilka osób ma zamienniki od voyagera i nikt nie wspominał żeby były jakieś problemy...


Niestety u mnie także już nie działa ten wentylator od voyagera :sad:
Jak narazie nie wiem co dokładnie padło. Jak tylko znajdę chwilę aby się znowu za to zabrać to opiszę co i jak.
Miałem podłączony silnik od voyagera w następujący sposób:

kamil652 - Pią Lis 19, 2010 10:44

ja ma też zamiennik i mi działa ...hmm
wojtekmil - Pią Maj 27, 2011 21:59
Temat postu: [R75][2.0 CDT][r.2000] Wentylator chłodnicy
Witam, ja również wziąłem się za naprawę wentylatora. Zamontowałem jednobiegowy od Opla Vectry B. Pasuje idealnie śmigło tylko trochę mniejsze. 1 bieg (przewód czerwony) podpiąłem przez rezystor z zestawu wentylatora Vectry na silnik. Drugi bieg ( szary) bezpośrednio na silnik wentylatora. (-) czarny przewód do silnika wentylatora. Wszystko fajnie działało przed zmontowaniem sprawdziłem podpinając się odpowiednio bezpośrednio do akumulatora. Zmontowałem to w aucie i niestety czy włączam klimę czy nie, wentylator nie kręci. Próbowałem zagrzać auto pędziłem na wysokich obrotach jednak na maksa nagrzał mi się tylko do połowy wskaźnika, wentylator też się nie załączył. Macie może pomysł co dalej, bezpieczniki sprawdziłem nie wiem jak sprawdzić przekaźniki (wizualnie wyglądają ok )
marecki6 - Czw Cze 09, 2011 10:55

a ja mam inny dylemat ... po małej stłuczce najwidoczniej zdeformowalo mi obudowe wentylatora chłodnicy ba gnojek trze ale kręci ... i zastanawiam się teraz czy prościej będzie kupić samą obudowę (może ktoś ma na sprzedaż ?) czy bawić się w wentyaltor od voyagera ? ceny oryginalnych do rover 75 są z kosmosu
longer86 - Czw Cze 09, 2011 11:15

ja kilka dni temu zakupiłem kompletny wentylator od Vectry B(silnik ze śmigłem i rezystorem) za całe 85 złotych z przesyłką, przerobiłem wg opisu ze strony klubowej i działa jak szalony
mirekbuk120 - Czw Cze 09, 2011 17:40

Ja również byłem zmuszony do przeróbki wentylatora. W starym pękł jeden magnes, wirnik się zatarł, no i całość po prostu uległa stopieniu. Nie było co reanimować. Kupiłem nowy silnik od voyagera 220zł i rezystor ze strony klubowej 48zł. Obudowa silnika pasuje idealnie w otwory, jednak mocowanie wiatraka wymaga przeróbki( a podobno u niektórych było identyczne ). Ostatecznie poskładałem wg. schematu Mariana K i od kilku dni cieszę się w pełni sprawną klimą. Oby jak najdłużej. Całkowity koszt ok 300zł. :grin: To chyba niewiele patrząc na cenę oryginalnego wentylatora.
Przy okazji chciałbym podziękować wszystkim znawcą. Dzięki wam po raz kolejny zaoszczędziłem kilka ładnych stówek. :wink:

marecki6 - Czw Cze 09, 2011 21:06

a może jakimś cudem pasuje obudowa od innego samochodu ? bo widzę, że zakup samej oryginalnej obudowy nie będzie taki prosty ... czy obudowa z linka będzie może pasować do 2.0cdti ?

http://moto.allegro.pl/ro...1639211673.html


http://moto.allegro.pl/ro...1623244113.html

dukat11 - Czw Cze 09, 2011 21:16

a może taka do diesla:

http://allegro.pl/obudowa...1646919941.html

marecki6 - Czw Cze 09, 2011 21:20

ok dzięki ... jak widać do diesla najtańsza obudowa to koszt 200zł - trochę masakra ...... czy jest jakaś alternatywa ?
longer86 - Pią Cze 10, 2011 00:32

a czy przypadkiem te obudowy nie bedą pasować wymiennie przy małych przeróbkach? wyglądają na bardzo zbliżone z tym że z tego co widzę to: ta od benzyny ma wystającą jakby zaślepkę u góry tam gdzie CDT ma wlot powietrza. i dodatkowo zamaskowane są miejsca w dolnych narożnikach gdzie w CDT jest tam intercoler. Może dało by to radę jakoś przykręcić, choć cooler może przeszkadzać :(
marecki6 - Pią Cze 10, 2011 09:47

no właśnie też mnie to zastanawia a wolałbym nie robić tego w ciemno więc poczekam na odpowiedź od kogoś z większą wiedzą na ten temat ... te dolne kratki zawsze można usunąć
Cmdr.Kisiel - Nie Sie 28, 2011 19:44

Podepnę się do tematu.
Wymieniłem za rada forumowiczów rezystor(stary by orginalny a wentylator nie kręcił) na taki sam jak podani na forum. Wentylator idzie jak zapalę silnik i włączę klimatyzację. W drugim położeniu kluczyka stacyjki wentylator nie kreci. Czy to oznacza, że idzie na 2 biegu? Rezystor grzeje się bo czuć.
Pytanie co teraz sprawdzić. Temperatura na wskaźniku dochodzi do środkowej kreski a prędkość wentylatora nie zmienia się.

[ Dodano: Nie Sie 28, 2011 19:44 ]
Dzisiaj chciałem sprawdzić napięcia na tej wiązce koło lewego koła- niestety zaskoczyło mnie to, że są dwie wiązki do wentylatora – jedna z dwoma przewodami i druga z trzema przewodami.
Dodatkowo sprawdzając te kable kable okazało się, że reaguje przekaźnik ( charakterystyczne tykniecie) – zlokalizowałem go przy puszce z bezpiecznikami – taki dodatkowy chyba bo pył przypięty do metalu plastikowym ściągaczem. Może ktoś zastosował inny silnik i jest inaczej.
Jutro wrzucę zdjęcia – może ktoś z was mi pomorze.
Teraz jest tak że wentylator włącza się co jakiś czas – zauważyłem przykładając rękę do rurki od klimy(tej cieplejszej), że wląca się jak jest cieplejsza i ją wychładza. Nie idzie cały czas.

piotrek_420_75 - Pon Wrz 19, 2011 20:12
Temat postu: moj problem pomocy
Witam wszystkich użytkowników

od razu zaznaczę że przeszukałem forum ale nie znalazłem odp na moje pytanie lub zrobiłem co na nim pisali

Mój problem polega na ciągłej pracy wentylatora na max biegu.


1. wentylator już wymieniłem na ten z Vectry B (stary się zrypał) , pasuje wszystko zgodnie z pomocnym artykułem, niestety na kablach mam ciągle napięcie na max. więc to odpada
2. znalazłem plik z rozmieszczeniem czujników (wiem ze ten od temperatury wody jest po stronie pasażera ) ale nie mogę go znaleźć, na desce rozdzielczej po trybie testowym pokazuje niby temperaturę dobrą 70 stopni. (dla pewności ma 2 czujnik ale prośba niech ktoś dokładnie mnie uświadomi gdzie on jest by go wymienić.
3. kable sprawdzone wszystkie brak zwarcia,
4. puszka przy wiatraku ok.
5. może ktoś ma jeszcze i inny pomysł? :beczy:

Druga sprawa spoza tematu to nie działa mi od zakupu tylnią wycieraczka bo to kombi ;/
prąd nie dochodzi do silniczka na klapie, ktoś się może z tym spotkał?

dukat11 - Pon Wrz 19, 2011 20:16

piotrek_420_75, piotrek_420_75, napisz jaki masz silnik bo to dość istotne
piotrek_420_75 - Pon Wrz 19, 2011 21:28

kurcze było jaki ale widze ze wcielo linijke mam cdt czyli 75 dieselka
dukat11 - Pon Wrz 19, 2011 22:40

piotrek_420_75, to może oznaczać awarię płytki sterującej. W dieslu jest podawany sygnał PWM (moduacja szerokości impulsu) więc bez oscyloskopu ciężko sprawdzić co wchodzi z silnika/klimy/Skrzyni automatycznej.
piotrek_420_75 - Wto Wrz 20, 2011 00:25

a moze jeszcze podpowiedz dzie znajde czujnik plynu chlodzacego :oops: czy jest on moze gdzies pod kolektorem?

zastanawia mnie jeszcze czujnik temp oleju bo w 420 tak wlasnie mialem ze uszkodzony czujnik oleju pokazywal za wysoka tem silnika ;/

warlock - Sro Lis 16, 2011 15:43

1. Wentylator chlodnicy kreci sie ciagle
2. Przeczytalem artykol mariana i kupilem szczotki i oddalem do naprawy
3. Mechanik mowi ze szczotki sa ok, komutator ok, komp pokazuje ponoc ok
4. Czy mialby ktos wskazowki dla mojego mechanika?

DZIEKI WIELKIE ZA SUGESTIE I POMOC!!!!

apples - Sro Lis 16, 2011 16:17

warlock napisał/a:
1. Wentylator chlodnicy kreci sie ciagle
Wychodzi, że masz problem z modułem sterującym http://forum.roverki.eu/v...p=470296#470296
kantona - Sro Gru 14, 2011 19:23

panowie załozułem 2 biegowy nojka sztuka chodzi jak ta lala tylko mialem wczesniej 3 biegowy myslicie ze cos nie tak bedzie

[ Dodano: Sro Gru 14, 2011 19:23 ]
jesli by ktos wiedzial na ten temat zmiany 2 bieg- na 3 bieg to prosze o wiadomosc oki

marcinmaks - Sob Mar 17, 2012 21:53
Temat postu: awaria wentylatora r75
witam mam problem z wentylatoren w r75.a mianowicie wogule nie odpala.od czego mam zaczac,moze jakies bezpieczniki??????pomocy
sash997 - Sob Mar 17, 2012 22:11

poszukaj po forum bo jest wiele na ten temat,widze że nowy na forum jesteś więc musisz obczaić toche i napewno znajdziesz potrzebne informacje
marcinmaks - Sob Mar 17, 2012 22:17
Temat postu: awaria wentylatora r75
witam wszystkich mam problem z wentylatorem,jestem za granica i moje ruchy sa ogroniczone,chce kupic jakis inny i tu moje pytanie,jaki posuje lepiej z vectry czy yoyagera???????i co jeszcze musze do kupic do niego zeby dzialal dobrze.z gory dziekuje za pomoc :beczy:

[ Dodano: Sob Mar 17, 2012 22:17 ]
no jestem nowy zakupilem r75 i juz zaluje wsadzilem w niego 5 tys.zl.i teraz ten wentylator.wiem czytalem posty i zdania sa podzielone wiec pytam z jakim bedzie najmniej problemow przy zakladaniu bo nie mam zbytnio gdzie to zrobic(na chodniku przy bloku)

sknerko - Sob Mar 17, 2012 22:29

marcinmaks napisał/a:
od czego mam zaczac

od napisania jakie to auto diesel? benzyna? z którego roku? jaki wentylator 3 czy 2 biegowy?
No nikt nie jest jasnowidzem

[ Dodano: Sob Mar 17, 2012 22:27 ]
marcinmaks napisał/a:
z jakim bedzie najmniej problemow

z oryginalnym lub chrysler ale nadal nie wiadomo jaki chcesz wymienić

[ Dodano: Sob Mar 17, 2012 22:29 ]
a może rezystor tylko padł

sash997 - Sob Mar 17, 2012 22:29

marcinmaks napisał/a:
zakupilem r75 i juz zaluje wsadzilem w niego 5 tys.zl

ja prawie tyle ostatnio dałem za felgi i opony... niestety auto to skarbonka i tyle :mrgreen:

marcinmaks - Sob Mar 17, 2012 22:42

to jest r75 cdt rok 2002.ale ile biegow ma to ja nie wiem

[ Dodano: Sob Mar 17, 2012 22:38 ]
a gdzie szukac tego rezystora w jakim miejscu jest

[ Dodano: Sob Mar 17, 2012 22:42 ]
panowie sorry za zament,jutro rozbiore auto i zobacze z czym mam do czynienia.i sie odezwie.ojciec bedzie mi kupowac czesci i musze mu dokladnie opisac co chce bo zielony jest tak jak ja.

sknerko - Sob Mar 17, 2012 22:55

rezystor jest przed wentylatorem przymocowany do obudowy
Pieta - Nie Mar 18, 2012 19:07

rocznik 2002 to wentylator 3 biegowy bez rezystora
marcinmaks - Sro Mar 21, 2012 23:58
Temat postu: awaria wentylatora r75
witam ponownie,rozebralem wentylator no i nie ma szczotek,wogule w srodku wszystko jest jakby wypolone,dlatego musze zalorzyc nowy wentylator.jutro jade w poszukiwaniu innego bo jestem za granica,a i rezystor jest juz ktos kiedys musial tam kopac.

[ Dodano: Wto Mar 20, 2012 23:48 ]
no i mam pytanie czy ten wentylator bedzie pasowac?????????http://allegro.pl/wentylator-nowy-chrysler-voyager-caravan-town-01-i2204218548.html

[ Dodano: Wto Mar 20, 2012 23:49 ]
i jakie rezystor do niego ma byc.dziekuje wam i sorry za zament

[ Dodano: Sro Mar 21, 2012 23:58 ]
pomoze mi ktos????????

witgut - Czw Mar 22, 2012 08:48

Ja Ci pomogę :)
http://forum.roverki.eu/v...p=494732#494732

marcinmaks - Sob Mar 24, 2012 16:12

dziekuje za pomoc,zrobilem tak jak bylo w instrukcjach i smiga wentylator jak trzeba.
Alex_Tom - Nie Lip 15, 2012 23:45

I przyszła na mnie kolej aby zabawić się z wentylatorem.
Będę się za niego brał powoli bo klima przez niego nie działa mi.
Po przeczytaniu Workshopa piękne informacje o wentylatorze ale nie zauważyłem podstawowej rzeczy. Żeby się do niego dostać trzeba ściągać aż cały zderzak? Trochę głupio bo aby np. sprawdzić go na krótko to zdejmować zderzak..

MaReK - Pon Lip 16, 2012 00:09

Sprawdzić na krótko w przypadku R75 możesz bez ściągania zderzaka.
Później, albo tniesz obudowę jego, albo rozpinasz rurki od klimy...

Nie wiem jak te kombinacje wypadają finansowo. Niedawno Tomi w ofercie swojego sklepu miał w przystępnej cenie nówki od chińczyków, montowane w MG 6(7).

Alex_Tom - Pon Lip 16, 2012 22:18

Dobra, na krótko już się dowiedziałem, że nie trzeba. Wystarczy od spodu po lewej stronie w zderzaku się dobrać, tak jak do halogena i tam jest kostka. Oczywiście rozumiem, że to jest pierwsza kostka na kablach idąc od wentylatora (nie mówiąc o skrzynce przekaźników), długi ten kabelek dali na początek.

MaReK napisał/a:
Później, albo tniesz obudowę jego, albo rozpinasz rurki od klimy...

Ale tutaj nie rozumiem nic a nic o czym mówisz i do czego to się ma :oops:

MaReK - Pon Lip 16, 2012 22:41

Alex_Tom napisał/a:
Ale tutaj nie rozumiem nic a nic o czym mówisz i do czego to się ma :oops:

Zrozumiesz jak będziesz już wymieniał wentylator we własnym zakresie ;)
Będziesz musiał zdjąć stary razem z obudową, aby nałożyć nowy ;)
Niestety rurki od klimy przechodzą przez obudowę i żeby ją zdjąć bez rozpinania rurek od klimy musisz obudowę przeciąć. Ja taką operację zrobiłem, gdyż nie miałem w pobliżu serwisu klimy :) To później nie będzie wpływać na całość konstrukcji, ale będzie brzydko wyglądać ;) No i myślę, że do tej wymiany będziesz musiał targnąć zderzak na ziemię, łącznie z belką.

Alex_Tom - Wto Lip 17, 2012 12:41

Strasznie to wygląda.. ciąć to brzydko, a klime spuszczać, jeszcze gorzej.
Nawet mi się nie myśli wymiana wentylatora, mam nadzieje, że to kwestia szczotek, jakiegoś kabelka i tyle.
No dobra, to na dniach będę rozdzielać zderzak od przodu a dalej w trakcie się zobaczy.

Wieeelkie dzięki.

[ Dodano: Wto Lip 17, 2012 12:41 ]
Może ktoś dać opis kabli co idą od wentylatora, co są na dole po lewej stronie. Bo tam jest ich 6 a nie 5 (po 3 na kostkę) !! A chce na "krótko" posprawdzać z tamtego miejsca. Zdjęcie tych dwóch kostek:

xROnx - Wto Wrz 25, 2012 23:12

Podepnę się pod temat:
Mam problem (nie u siebie w aucie tylko u szwagra - R75 2.0 V6 manual 2001r) z wentylatorem chłodnicy. Wyjeliśmy go z auta aby sprawdzić czy w ogóle działa sam silnik - wyjeliśmy silnik wraz z puszką sterującą i przewodami. Podłączyliśmy pod prostownik i wszystko ładnie chodzi na każdym biegu (są 4 przewody czyli silnik 3-biegowy)
Jaja robią się gdy zamontowaliśmy go z powrotem do auta i robimy tak:
Auto stoi nie odpalone silnik+śmigło+wiązka podłączone. Odpalam, daje klime na "LO" słychać jak sprężarka zaskakuje ale wentylator ani drgnie.. odpinamy wtyczki(auto cały czas pracuje, sprężarka chodzi)i podpinamy je z powrotem i w tym momencie wentylator startuje pochodzi z 3-4sek i się sam wyłącza. Nie ma opcji żeby potem sam wystartował. Trzeba znowu odpiąć wtyczke potem ją włożyć i znowu wiatrak chodzi przez 3-4sek i zatrzymuje się.
Potem zrobimiśmy tak że podłączyliśmy masę prosto z aku do kostki i gdy uruchomiliśmy auto, włączyłem klime wiatrak wystartował i cały czas chodził. Wyłączyłem klime wiatrak się ładnie wyłączył, włączyłem klime wiatrak wystartował - czyli wszystko tak jak być powinno... no ale nie jest bo przecież nie będę stał z dodatkowym przewodem stałej masy...
Co z tym fantem zrobić?

sknerko - Sro Wrz 26, 2012 09:13

xROnx napisał/a:
Potem zrobimiśmy tak że podłączyliśmy masę prosto z aku do kostki i gdy uruchomiliśmy auto, włączyłem klime wiatrak wystartował i cały czas chodził. Wyłączyłem klime wiatrak się ładnie wyłączył, włączyłem klime wiatrak wystartował - czyli wszystko tak jak być powinno...

Wygląda na to że zniknęła masa na wiatraku. Zobacz czy na czarnym przewodzie jest masa na stałe.
Reszta przewodów to dwa z plusem z bezpieczników i trzy sterowane z ECM (sterowane masą).

adas.ko - Nie Sie 25, 2013 22:23

W moim R75 CDTi 2003 (147 kkm) nie działa mi 1 bieg wentylatora, klima działa (była niedawno uzupełniana, przed było 120g czynnika), ale wentylator włącza się dość często tylko na najwyższym biegu i straszy przechodniów. Pomiędzy śmigłem a chłodnicą widać przez atrapę opornik w aluminiowej obudowie. Diagnostyka wykazuje błąd, który po wykasowaniu powraca :
1152 Electric fan
Error frequency : 255 Logistic counter: 34
[...]
Error not present Sporadic error Controll circuit or short circuit to positive B-

Wnioskuję, że mam nowszy typ wentylatora, skoro występuje w nim rezystor (?)
Ponieważ chciałbym rozwiązać problem i wcześniej przygotować się do tego, mam od razu kupić rezystor czy też da się go jakoś sprawdzić bez demontażu zderzaka ? Czy rezystor da się wymienić zdejmując np tylko atrapę ? Czy od razu kupić nowe szczotki do wentylatora, ewentualnie czy warto je wymienić profilaktycznie przy okazji rozbierania ?

Pozdrawiam, Adam

haszczyc - Nie Sie 25, 2013 22:57

adas.ko, przed liftem da sie podobno wymienic rezystor ściągając grilla ja mając po lifcie ściągnąłem cały zderzak i wymieniłem rezystor :) wymiana prosta i w końcu mam dwa biegi, oznaki uszkodzonego rezystora miałem podobne
adas.ko - Sro Sie 28, 2013 10:09

haszczyc dzięki!
a czy bawiłeś się też w wymianę szczotek ? zastanawiam się czy warto to robić skoro to już jest ten nowszy typ wentylatora. Rezystor zamówiłem w TME (AX100WR-0R47 Rezystor:drutowy z radiatorem;przykręcany;470mΩ;10 0W;±5 % ROHS Producent: TE Connectivity Symbol producenta: 5-1625999-3 ). W sumie to chciałem najpierw ustalić czy to na pewno on, ale nie wytrzymałem i już zamówiłem nowy :)

Pozdrawiam, Adam

[ Dodano: Sro Sie 28, 2013 10:09 ]
Jestem po wymianie rezystora, wentylator i klima ok
Mam tylko obawy czy opaski wytrzymają temperaturę radiatora, który dość mocno się nagrzewa i ewentualnie mrozy. Czy ktoś montował to opaskami? Jak to się sprawuje?

rafalmis1 - Sro Sie 28, 2013 11:35

Opaski przez zmianę temperatur zrobią się twarde i kruche. Wówczas niewiele trzeba aby pękły
sknerko - Sro Sie 28, 2013 13:40

Opaski pękną raz dwa, przymocuj to jakimiś metalowymi jak już
Alex_Tom - Pią Mar 15, 2019 01:57

Niestety przy pracach nad wentylatorem odpadł mi jeden z magnesów.
Macie jakieś pomysły jak go przykleić? Co z tym zrobić?
Co się stanie jak go nie przykleję i zostaną tylko pozostałe trzy?
Czym grozi złe przyklejenie i ewentualne ponowne oberwanie od obudowy podczas pracy wentylatora?

MaReK - Pią Mar 15, 2019 13:17

Nie wiem jak będzie z wyważeniem ;)
Alex_Tom - Sob Mar 16, 2019 11:22

Nie no myślę, że jakbym przykleił starannie, proporcjonalnie do pozostałych to nie byłoby źle :P
Chyba oddam to dla sash997

Brat - Nie Mar 17, 2019 09:00

Będą ślady po tym magnesie, wklej w to samo miejsce jakimś dobrym klejem. Magnes nie ma też nic do wyważenia bo jest on w korpusie silnika a on jest na sztywno przykręcony do obudowy wiatraka, obraca się tylko wirnik który to właśnie musi byś wyważony, ale to nie ten problem.
Alex_Tom - Pon Mar 18, 2019 11:02

A wiecie jak rozebrać sam silnik? Jak wyjąć uzwojenie?
Z jednej strony mamy komutator a z drugiej po zdjęciu śmigła ten taki "uchwyt śmigła".

dorotamax1 - Pon Mar 18, 2019 19:12

Też tak miałem wysłałem koledze z forum i naprawił i działa do dziś.