Zobacz temat - [R75] Wentylator - silnik od Voyagera
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Wentylator - silnik od Voyagera

kris-tofer - Czw Lip 16, 2009 11:54
Temat postu: [R75] Wentylator - silnik od Voyagera
witam
oddałem do regeneracji silniczek od wentylatora chłodnic ale okazało się że nie mogą wyjąć wirnika, popatrzyłem na allegro i widzę, że chyba pasowałby silniczek od chryslera voyagera. Ma zaczepy w tym samym miejscu na deklu. Może numer seryjny ma inny na obudowie, ale pochodzenie i marka się zgadza (SIEMENS, made in Canada) co wy na to???

Zukowaty - Czw Lip 16, 2009 23:09

Od którego Voyagera? Z jakim silnikiem bo patrzyłem i jest tego trochę. Ilu biegowy jest ten wentylator? Sterowany z komputera na 2 kablach czy osobne szczotki na każdy bieg i na przekaźnikach??
kris-tofer - Pią Lip 17, 2009 13:35

jest to wentylator wody od voyagera z roku ponad 2001 nie wiem czy od diesla czy nie, w kostce są tylko dwie złączki a więc na 2 kable tylko, korpus i mocowanie ma taki sam jak oryginał z rovera tyle że zamiast 4 kabli idą dwa, dziś kupiłem ten wentylator i zobaczymy czy da się go ładnie podłączyć a oto link: http://allegro.pl/item677...ator_klimy.html
te śmigło jest dużo mniejsze ale oryginalne da się założyć. Jeśli sprawnie uda mi się dziś to podłączyć to oczywiście napiszę

[ Dodano: Pią Lip 17, 2009 13:36 ]
acha czyli jak jest na 2 kablach to sterowany jest z kompa, a do oryginalnego idą 4 kable do każdego biegu... No nic, może jakoś to podłącze

dukat11 - Pią Lip 17, 2009 14:00

Poprzez rezystor dużej mocy mozna obniżać obroty, czyli mieć jeden bieg bez rezystora a pozostałe z rezystorem
kris-tofer - Sro Sie 05, 2009 10:27
Temat postu: [R75] Sposób działania wentylatora
Witam właśnie zajmuję się naprawą wentylatora w moim roverku, postanowiłem dobrać wiatrak z innego auta i oczywiście dobrać do wiatraka rezystor. Po przeczytaniu artykułu MarianaK mam pytanko..
W artykule MarianK podłączając wentylator od opla napisał że nie ma potrzeby podłączania do silniczka kabelka od 3 biegu wentylatora. Czy trzeci bieg nie załącza się, w sytuacji przegrzewającego się silnika? powiedzmy, że klima jest wyłączona a silnik w korkach przegrzewa się. W sytuacji, gdy trzeci bieg odpowiada za chłodzenie chłodnicy wody a kabel od niego nie jest podłączony do silniczka wentylator nie włączy się?
Moje założenia są słuszne? czy jednak się mylę? Proszę o pomoc w tej sprawie

markos620SDi - Sro Sie 05, 2009 10:41
Temat postu: Re: [R75 CDT] sposób działania wentylatora
kris-tofer napisał/a:
. Czy trzeci bieg nie załącza się, w sytuacji przegrzewającego się silnika?


gdyby się nie włączał to by go nie było,
najczęstszą przyczyną nie działającego śmigła są wytarte szczotki, jeśli usterka jest poważniejsza niestety musisz wydać 2000 PLN i kupić nowy silnik

kris-tofer - Sro Sie 05, 2009 10:53

Kupiłem zamiennik od innego auta za 220zł (12V zamiast 13,5V)pracuje puki co na jednym biegu podłączony pod czerwony i czarny kabel, dziś jadę dobrać rezystor i podłącze go wg schematu MarianaK Jednak martwi mnie w tym schemacie wolny kabel od trzeciego biegu, bo podobno jak doczytałem się na forum trzeci bieg odpowiedzialny jest za chłodzenie silnika a nie klimy. Czyli jak ten kabel nie będzie podłączony a klima będzie wyłączona wentylator nie załączy się w przypadku przegrzania się silnika co doprowadzi do jego uszkodzenia
Marian_K - Sro Sie 05, 2009 11:09

Kto Ci powiedział, że tylko trzeci bieg odpowiada za chłodzenie silnika?
W R75 jest tylko jeden wentylator i wykorzystywany jest zarówno do klimatyzacji jak i do chłodzenia silnika. Każdy z biegów wentylatora bierze udział w chłodzeniu silnika i klimatyzacji - włączane są w zależności od potrzeby (temperatury silnika czy ciśnienia w układzie klimatyzacji).
Nie musisz się więc martwić brakiem 3-go biegu. Jak nie używasz klimy to w razie potrzeby schłodzenia silnika zostanie najpierw uruchomiony bieg pierwszy a potem drugi.

Poza tym - to, że kabel od trzeciego biegu nie jest podłączony (według schematu w artykule) nie oznacza że nie masz 3-go biegu. Trzeci bieg jest - tylko że taki sam jak 2-gi, tzn. silnik wentylatora kręci się tak samo na drugim biegu jak i na trzecim.

Mam nadzieję że wyjaśniłem :)

Pozdrawiam!

SeniorA - Sro Sie 05, 2009 11:27

kris-tofer napisał/a:
Czy trzeci bieg nie załącza się, w sytuacji przegrzewającego się silnika? powiedzmy, że klima jest wyłączona a silnik w korkach przegrzewa się.
kris-tofer ,tak masz rację, bo wentylator jest sterowany następująco :
klima - 2 prędkosci, pierwsza gdy włączymy klimę i druga jak ciśnienie czynnika wzrośnie do 15.2 bara i po schłodzeniu i spadku ciśnienia do 12.3 bara przełącza sie na pierwszy bieg.
chłodzenie silnika - 3 prędkości, pierwsza w zakresie temp. 100-98 st.C , druga 106-102 i trzecia 112-110 st. C i właśnie tej prędkości w extremalnych warunkach może brakować do szybkiego schłodzenia silnika, co nie jest tak grożne w dieslu, jak w kV6.

[ Dodano: Sro Sie 05, 2009 11:35 ]
dla kV6 są troszkę inne zakresy włączania wentylatora.

kris-tofer - Sro Sie 05, 2009 12:25

Czyli z waszych porad wynika że należy podłączyć nowy wentylator wg schematu w artykule?
Kupiłem silniczek o mocy 12V a oryginał ma 13,5V Gdy założę oryginalne śmigło od rovera (bo jest taki sam zaczep) mniejszy silniczek nie spali się? Śmigło rovera jest bądź co bądź duże..

SeniorA - Sro Sie 05, 2009 12:46

trzeci bieg ma schładzać skutecznie płyn jak osiągnie temp. 112 st.C .
Brt - Sro Sie 05, 2009 13:08

12V to napięcie .... ale jeśli jest dedykowany do samochodu (a oczywiscie jest) więc spokojnie powinien wytrzymać wyższe napięcie, bo w instalacji podczas jazdy jest ok. 14V. Co innego wielkość śmigła .... ona może powodować zbyt duże obciążenie silnika czyli zwiększony pobór prądu czyli jeśli prąd przekroczy wartośc graniczną to moze się silnik spalić.
Czy oprócz tych 12V jest coś jeszcze napisane na tym silniku ?? Z innego wątku kojarzę, ze pobór prądu tego silnika od voyagera to ok. 13A .... czyli trochę .... daje nam to pobór mocy rzędu 160W ..... dobrze by było znać wartośc prądu jaka pobiera taki wentylator zamontowany w voyagerze a także ciekaw jestem ile bierze orginalny wentylator od rovera :roll:

kris-tofer - Sro Sie 05, 2009 13:22

Nie miałem możliwości sprawdzenia jaki jest pobór prądu oryginału bo samochód kupiłem już z uszkodzonym silniczkiem. Zmierzyłem zatem pobór prądu amperomierzem tego właśnie silniczka od voyagera (zamontowanego już w roverze) z jego śmigłem (jest ono mniejsze od śmigła rovera o około 1/3) i wyszło około 13A a moc ma katalogowo 128 WAT
Jednak nie mierzyłem poboru prądu ze śmigłem rovera. Zrobię to dopiero w piątek.
Oznaczenia na silniczku zamiennika do voyagera:
DL - 6035
DYELIH
6035
02030970002693

SeniorA - Sro Sie 05, 2009 14:22

oryginał 3-biegowy ma moc 450 W
apples - Nie Kwi 25, 2010 13:28

Wentylator http://forum.roverki.eu/v...p=459841#459841
matrix215 - Czw Cze 10, 2010 12:17

kris-tofer, I jak ten wentylator od voyagera się u Ciebie spisuje??
Przy podłączeniu tego wentylatora używałeś orginalne przekaźniki od Rovera??

kris-tofer - Czw Cze 10, 2010 12:59

tak zmieniłem tylko silniczek, dorzuciłem rezystor + oryginalne śmigło od rovera, wszystko cacy działa :)
dukat11 - Czw Cze 10, 2010 13:47

kris-tofer napisał/a:
tak zmieniłem tylko silniczek, dorzuciłem rezystor + oryginalne śmigło od rovera, wszystko cacy działa :)


A jaki rezystor zapodałeś ?

kris-tofer - Czw Cze 10, 2010 15:42

dukat11, TYCO 5-1625999-3 AX100WR 0R47 Rezystor drutowy z radiatorem 100W 0R47
http://forum.roverki.eu/v...t=51438&start=0

matrix215 - Czw Cze 10, 2010 18:24

kris-tofer, Mam jeszcze jedno pytanko. Może banalne ale muszę je zadać bo nie posiadam wiedzy jeżeli chodzi o elektryke :sad:

Na poniższym rysunku jest pokazane jak miałem podłączony mój spalony silnik.

W związku z tym że nowy silnik ma dwa przewody i dojdzie rezystor, to jak to ma być połączone w panelu sterującym? Jakie kable odlecą? Widziałem instrukcję zrobioną przez Marian_K ale niestety rysunek "5 z 8 Schemat zmodyfikowanej instalacji elektrycznej" nie za wiele mi mówi jeżeli chodzi o panel sterujący. Nie wiem także skąd są poprowadzone wszystkie kable do wtyczek. Tzn. jaki przewód za co odpowiada.
Czy nadal będą podpięte obie wtyczki?



Na poniższym zdjęciu jest pokazany panel sterujący który umieścił reed
tylko nie wiem skąd doprowadzony jest drugi czarny przewód przypięty do tego większego przekaźnika z prawej strony?


kris-tofer - Czw Cze 10, 2010 20:03

Zawsze przewód czerwony odpowiada za pierwszy bieg, z tych kolorów na rysunku wynika, że kolory się nie zmieniły, jeśli masz rocznik 2000 to masz tak samo jak u mnie. w czerwony kabel wlutowywujesz rezystor, czarny kabel to masa. Fioletowego nigdzie nie podłączasz, a kabel szary łączysz z czerwonym za rezystorem od strony silniczka.
W puszcze nic nie zmieniasz, wszystko zostaje tak jak jest.
zwróć tylko uwagę przy podłączeniu kabli do silniczka w którą stronę się kręci aby miał prawidłowe obroty. W razie co wystarczy zamienić kable w kostce. Rób wszystko wg. schematu Mariana_K z jego artykułu

matrix215 - Czw Cze 10, 2010 20:42

kris-tofer, Dzięki wielkie :grin:
Czyli ma być tak:

kris-tofer - Czw Cze 10, 2010 20:46

ja tak mam i działa :wink:
matrix215 - Czw Cze 10, 2010 21:03

Dzięki :grin: Więc zabieram się za wymianę bo auto stoi w garażu rozebrane...
kris-tofer - Pią Cze 11, 2010 14:33

matrix215, daj znać jak Ci poszło i czy wszystko się udało, pamiętaj o prawidłowym kierunku obrotów wiatraka

[ Dodano: Pią Cze 11, 2010 14:33 ]
Wrzucam zdjęcia z montażu silniczka wentylatora od voyagera, oraz rezystora. Silniczek pasuje bez przerabiania obudowy, pasuje też mocowanie śmigła. Całość przeróbek wg schematów Marian_K
http://roverki.pl/index.p...cle/21-inne/476
http://roverki.pl/index.p...cle/21-inne/464

matrix215 - Sro Cze 16, 2010 08:03

Dopiero wczoraj dotarł do mnie wentylator i rezystor, więc zabrałem się za wymianę.
Postępując zgodnie z instrukcją zrobioną przez Marian_K i po otrzymaniu dodatkowych informacji od kris-tofer operacja zakończyła się sukcesem. :grin:
Wentylator działa jak talala :grin:
Koszt wymiany:
- Nowy silnik 200zł
- Rezystor 15zł
- Spędzone popołudnie w garażu.
Jeszcze raz dziękuję za pomoc

kasjopea - Sro Cze 16, 2010 18:16

Kurczę nie mogę się powstrzymać, matrix215 masz piękny avatar :grin: .
kris-tofer - Sro Cze 16, 2010 19:03

matrix215, :)
matrix215 - Czw Cze 17, 2010 13:44

kasjopea, dzięki :smile:



Radość nie trwała zbyt długo. :sad: Wentylator już nie działa :sad: Jak narazie nie wiem co dokładnie padło. Jak tylko znajdę chwilę aby się znowu za to zabrać to opiszę co i jak.

criskrzysiu - Czw Lip 14, 2011 16:09

A mam Pytanie do kris-tofer albo kogokolwiek kto będzie wiedział. Jaka wtyczka jest użyta do podłączenia silnika wentylatora Voyagera? Bo mam już wszystkie części i tylko tego mi brakuje.