Zobacz temat - R400 REGULACJA PODŚWIETLENIA ZEGARÓW - ŚCIEMNIACZ--TUTORIAL
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Tuning wizualny - R400 REGULACJA PODŚWIETLENIA ZEGARÓW - ŚCIEMNIACZ--TUTORIAL

camaro17 - Czw Lip 30, 2009 09:15
Temat postu: R400 REGULACJA PODŚWIETLENIA ZEGARÓW - ŚCIEMNIACZ--TUTORIAL
Witam wszystkich.

Chciałbym się dowiedzieć czy jest ktoś na forum z R400/45 który ma zamontowany ściemniacz wszystkich podświetlonych przełączników i zegarów na desce rozdzielczej. W dobrze wyposażonych Hondach Civic 5d było to na wyposażeniu seryjnym wyglądało to tak:



moje pytanie jest takie czy istnieje możliwość podłączenia to do naszych R, wiem doskonale że w R600 i R75 takie ustrojstwo jest na wyposażeniu seryjnym i działa doskonale.

Mam prośbę do speców elektryków i złotych rączek może jakoś wytłumaczą na forum jak to podłączyć aby działało poprawnie, a może kupić zwykły potencjonometr z pokrętłem i też będzie działać. Jednak wczoraj pan w elektronicznym mi oznajmił że taki potencjonometr musi mieć jakąś elektronikę w sobie aby działał.

Także co radzicie lepiej zastosować oryginał czy może zwykłe pokrętło no i jak się z tym podłączyć. Pozdrawiam

darek_wp - Czw Lip 30, 2009 11:56

witam
jeśli chodzi o same zegary to problem jest do rozwiązania - wystarczy kupić gotowy (albo do samodzielnego montażu) moduł ściemniacza świateł, wpiąć go zgodnie ze schematem (RAVE) oświetlenia zegarów i po kłopocie - no może mały problem gdzie umiejscowić potencjometr (regulację) ściemniacza

gorzej ze wszystkimi przełącznikami i zegarkiem - patrząc na schemat widać, że praktycznie każdy ma osobny obwód zasilania podświetlenia - czyli trzeba trochę pociąć instalację, połączyć wszystkie podświetlenia w jeden obwód i do ściemniacza

reasumując - da się zrobić tylko trzeba poświęcić kilka godzin ;) i parę złotych na ściemniacz

ps Pan w elektronicznym miał rację - sam potencjometr robiłby za grzałkę

des - Czw Lip 30, 2009 20:16

Może gdzieś w schematach od Hondy będzie to jakoś rozpisane.
Teraz już wiem co powinno być w tamtym miejscu.

Ja do swojego muszę/chcę dołożyć halogeny, klimę i teraz też to ściemnianie :mrgreen:

marthinez - Czw Lip 30, 2009 20:37

darek_wp napisał/a:
jeśli chodzi o same zegary to problem jest do rozwiązania - wystarczy kupić gotowy (albo do samodzielnego montażu) moduł ściemniacza świateł, wpiąć go zgodnie ze schematem (RAVE) oświetlenia zegarów i po kłopocie - no może mały problem gdzie umiejscowić potencjometr (regulację) ściemniacza

gorzej ze wszystkimi przełącznikami i zegarkiem - patrząc na schemat widać, że praktycznie każdy ma osobny obwód zasilania podświetlenia - czyli trzeba trochę pociąć instalację, połączyć wszystkie podświetlenia w jeden obwód i do ściemniacza
W R600 regulujemy tylko zegary. W R75 chyba też.
camaro17 napisał/a:
wiem doskonale że w R600 i R75 takie ustrojstwo jest na wyposażeniu seryjnym i działa doskonale.
No i jest kompletnie bezużyteczne.
R600 ma i tak słabe podświetlenie, więc praktycznie nie ma potrzeby uzywania tego ściemniacza.

staf - Czw Lip 30, 2009 20:46

marthinez napisał/a:
W R600 regulujemy tylko zegary. W R75 chyba też.

W R 75 też.

camaro17 - Czw Lip 30, 2009 20:54

marthinez, staf, do puki nie zmienicie oświetlenia tak jak ja w R400, generalnie da się z tym żyć wieczorem i w nocy trochę, może nawet mocno świeca się zegary i generalnie przydał by się taki ściemniacz. Ja to bardziej traktuje jak kolejny gadżet we wnętrzu, wiadomo kilka razy się nim pobawię, ale zawsze warto mieć takie coś co inni nie mają. Bardziej mnie interesuję jak to podłączyć aby nie było suchą atrapą :mrgreen:

Widzę że zainteresowanie jest i ktoś na pewno mi w tym pomoże, a zostanie to dla potomnych na przyszłość.

staf - Czw Lip 30, 2009 20:57

camaro17, Nie wierzę że sam nie przebrniesz takiego "szczególiku". Pozdrawiam i trzymam kciuki. :mrgreen:
camaro17 - Czw Lip 30, 2009 21:02

staf, dzięki za wiarę we mnie :wink:
staf - Czw Lip 30, 2009 21:05

camaro17, :ok:
des - Czw Lip 30, 2009 21:57

Znalazłem coś takiego, co prawda nie jest to od Civic 5d ale myślę, że konstrukcja i podłączenie się nie zmieniło. Niestety słaba jakość tego zdjęcia :/
mORGAN - Czw Lip 30, 2009 23:25

Może jest na forum ktoś kto ma to zamontowane już w fabryce? I porobi nam jakieś fotki? Btw. miejscem na co jest zaślepka po lewej stronie kierownicy obok sterowania wysokością świateł?
camaro17 - Czw Lip 30, 2009 23:44

mORGAN, racja może ktoś z R600 lub R75 pstryknie foto jakie kabelki i gdzie podłączyć a jak nie to RAVE, co do miejsca to prawa stron jest tam zaślepka zaraz za dźwigienką od włączania wycieraczek i spryskiwaczy :wink:
mORGAN - Pią Lip 31, 2009 00:41

A to to ja wiem :) Nie doczytałeś :P Zastanawiałem się ostatnio co to za zaślepki. I to już wiem, ale zostaje jeszcze ta: (u mnie kolejność przełączników odwrotna bo te chyba z anglika).
camaro17 - Pią Lip 31, 2009 08:45

mORGAN, w Hondach Civic to wolne miejsce jest zastąpione włącznikiem od podgrzewania lusterek bocznych także może w naszych R też takie było na pewno w R45 :wink:
des - Pią Lip 31, 2009 15:00

Też w tym miejscu widziałem jakąś czerwoną diodę. Może od alarmu?
Co to podłączenia tego ściemniacza to mam schemat tylko że tak jak moim ostatnim poście jest to z modelu Civic 3d/4d. Jak to jakoś posklejam żeby było w lepszej jakości to wrzucę tutaj.

Oto schemat ściemniacza od Hondy 5D czyli taki jaki pasuje u nas.
Podejrzewam, że podłączenie jest takie samo w Hondach i Roverkach więc myślę, że będzie pasować. Niestety nie znam się w ogóle na elektronice i sam tego nigdy w życiu nie zrobię.

camaro17 - Pią Lip 31, 2009 20:33

aiwer, dzięki też nie dawno temu się do tego dokopałem, bo to są skany z książki serwisowej Hondy Civic 5d, nie wiem jak będę miał przełącznik w ręku to zacznę to rozkminiać, pewnie w przyszłym tyg jak dostane go pocztą. Jeszce poprosiłem chłopaków w Honda Civic Klub o pomoc w tym temacie, zobaczymy co napiszą w tej sprawie, może ktoś pomoże.
Revolt - Sob Sie 01, 2009 00:29

w r800 to miałem ... z tym że tam blat świecił jak psu jaja na wiosnę i na dłuższych trasach sie to przydawało.

W r400 świeci kiepsko i nie razi.
Gadżet zbędny... no chyba ze ktoś tak jak camaro ma choinkę w aucie.

faecd - Nie Sie 02, 2009 00:14

mORGAN, w tym miejscu jest przelacznik do gazu u mnie;) a tak serio to dimmer do zegarow macie rozpisany na civicklub.pl

Organoleptycznie krok po kroku, nie ma problemu z modem;)

TomC - Nie Sie 02, 2009 22:37

faecd napisał/a:
dimmer do zegarow macie rozpisany na civicklub.pl

Tylko że tam trzeba się rejestrować.

camaro17 - Pią Sie 21, 2009 21:17

WIELKI APEL DO WSZYSTKICH POSIADACZY R600 EW. R75 CZY MOŻNA PROSIĆ O ZROBIENIE ZDJĘCIA WYCIĄGNIĘTEJ WTYCZKI Z PODŁĄCZONYMI KABELKAMI DO KOSTKI, CHODZI DOKŁADNIE O KOLORY KABELKÓW ICH ILOŚĆ I Z KTÓRE PINY SĄ PODŁĄCZONE, DZISIAJ MIAŁEM CIĘŻKI DZIEŃ Z TYM MAŁYM URZĄDZENIEM, TEORETYCZNIE PODŁĄCZYŁEM W DOBRE KABELKI ALE NIE ZADZIAŁAŁ , TAKŻE MUSZE WYELIMINOWAĆ ZEPSUCIE SAMEGO URADZENIE I MIEĆ PEWNOŚĆ JAKIE KOLORY KABELKÓW TAM PRZYCHODZĄ, MAM NADZIEJĘ ŻE KTOŚ POMOŻE W SPRAWIE
staf - Pią Sie 21, 2009 21:26

camaro17 napisał/a:
WIELKI APEL DO WSZYSTKICH POSIADACZY R600 EW. R75 CZY MOŻNA PROSIĆ O ZROBIENIE ZDJĘCIA WYCIĄGNIĘTEJ WTYCZKI Z PODŁĄCZONYMI KABELKAMI DO KOSTKI, CHODZI DOKŁADNIE O KOLORY KABELKÓW ICH ILOŚĆ I Z KTÓRE PINY SĄ PODŁĄCZONE, DZISIAJ MIAŁEM CIĘŻKI DZIEŃ Z TYM MAŁYM URZĄDZENIEM, TEORETYCZNIE PODŁĄCZYŁEM W DOBRE KABELKI ALE NIE ZADZIAŁAŁ , TAKŻE MUSZE WYELIMINOWAĆ ZEPSUCIE SAMEGO URADZENIE I MIEĆ PEWNOŚĆ JAKIE KOLORY KABELKÓW TAM PRZYCHODZĄ, MAM NADZIEJĘ ŻE KTOŚ POMOŻE W SPRAWIE

Nie podobne do ciebie abyś utknął w martwym punkcie :wink:

Brt - Pią Sie 21, 2009 21:48

a nie masz Rave ?? tam masz kolorki, schematy itp :ok: :)
camaro17 - Pią Sie 21, 2009 22:01

Brt, właśnie nie mam odpowiednich stron, a tak na poważnie to nie mam bo nie jestem w stanie pociągnąć na swoim necie tego a jak jestem nie raz u Tomiego to na kiedy albo nie ma na co :mrgreen:

staf, wiem że we mnie wierzysz, ale na prawdę utknąłem a strasznie mnie to gnębi, zresztą jak każda sprawa jaką zacznę albo sobie zechce w R

no nie wiem, nie wiem, może ten dimmer jest sam w siebie zepsuty jutro muszę go rozebrać, albo coś knocę z kablami :mad:

Artu - Pią Sie 21, 2009 22:35

Nie mam pojęcia jak wygląda końcówka owego ściemniacza, ale zakładam że posiada trzy kabelki (sugeruję się ustrojstwami z hondy civic). Po pierwsze - sprawdź czy ściemniacz działa. Jak - na krótko zapewne jeden kabelek to masa drugi plus, trzeci plus dający odpowiedni prąd na układ. Spróbuj podłączyć na krótko żarówkę 12 V i zobaczyć czy przy przekręcaniu pokrętła przygasa.

Druga sprawa to fakt, że ściemniać powinny się zegary, panel nawiewów, oraz zegarek. Tutaj radzę plusa wziąć z kabelka zaraz za skrzynką z bezpiecznikami; jest jeden odpowiadający bodajże za oświetlenie całego wnętrza, radio i zegar - odrobina chęci i lutownica zagwarantują sukces.

Ostatnia sprawa - w Astrze jedynce, jako że była moim 1 autem bawiły mnie różne modyfikacje. Jedną z nich były niebieskie diody podświetlające zegary. I tutaj zonk - na fabrycznym ściemniaczu ledwo co przygasały - dają całkiem inny rodzaj światła i nie licz na to, że efekt będzie taki jak przy zwykłych żarówkach

camaro17 - Pią Sie 21, 2009 23:00

Artu, co do diody , to powiem że ciekawie to by u mnie wyglądało, bo podświetlane zegary mam na standardowe żarówki które na pewno by reagowały na spadek napięcia a natomiast wskazówki są na diodach i by nie reagowały i zarąbiście by to wglądało .

Gorzej z regulacją nawiewów bo tam tylko diody siedzą, no ale zawsze są straty w ludziach :mrgreen: Moje dodatkowe wskaźniki mają chyba standard oświetlenie także też powinny śmigać. :mrgreen:

Grunt to aby urządzenie działało, a można było by je podłączyć prowizorycznie pod zwykłą żarówkę i baterię i zobaczyć czy będzie działać.?

Tylko że urządzenie ma kilka wtyczek i chyba muszę tylko te co na schemacie wpiąc bo inaczej się chyba nie da CO??????



Tak dokładnie wygląda końcówka ściemniacza, czarny i czarno-czerwony mam ale nie wiem co z czerwonym???

Artu - Sob Sie 22, 2009 11:24

Pisałem, ale mogę jeszcze raz :)

Zakładam że:

Red - tutaj dajesz 12V z aku
Black - masa
Red/black - tutaj wychodzi odpowiedni prąd, który już powinien być regulowany pokrętłem

Żarówkę podpinasz do masy i do kabelka Red/Black, oczywiście przełącznik musi być także podpięty.

Mam nadzieję że mój tok rozumowania jest dobry :mrgreen:

camaro17 napisał/a:


Tylko że urządzenie ma kilka wtyczek i chyba muszę tylko te co na schemacie wpiąc bo inaczej się chyba nie da CO??????



Tak, tylko te.

michu1123 - Pon Wrz 07, 2009 23:00

Witam kolegę camaro17
Widzę, że nikt w stanie nie jest Ci pomóc jeśli chodzi o schemat podłączenia ściemniacza od hondy do roverka. Ja również taki posiadam + włącznik do spryskiwaczy (u mnie). Więc postanowiłem rozszyfrować jak ma być podłączony owy ściemniacz. Różnicy dużej nie ma jeśli są podłączone diody - delikatnie ściemnia. Jeszcze jedno podłączając większą ilość diody spada napięcie i świecą słabiej niż gdy podłączymy je bezpośrednio do zasilania (12V) oczywiście przez oporniczek. Ja jeszcze nie mam zamontowanego w swoim R ale już niebawem się znajdzie. :grin:
Daj znać czy podziałało u Ciebie :?:
Oto schemat:

camaro17 - Wto Wrz 08, 2009 17:12

michu1123, dzięki w weekend coś postaram się zadziałać w tym temacie, a spytam się przy okazji czy masz może zdjęcia jak masz wpięte te kabelki w ten cały przełącznik, no chyba że masz org kostkę, bo ja nie .

Jesteś z tego zadowolony, przy normalnych żarówkach jakie masz w zegarach jest różnica w regulacji???

Jak dobrze pamiętam podświetlane wskazówki masz na diody, czyli przy max ściemnieniu powinieneś mieć mocno uwydatnione same wskazówki a cyfry na tarczy lekko jarzone, tak???

Jeżeli możesz to wrzuć zdjęcia jak to wygląda przy różnych ustawieniach, dzięki za odpowiedz.

michu1123 - Wto Wrz 08, 2009 20:58

Słuchaj nie mam jeszcze zamontowanego w aucie - sprawdzałem podłączenie w domu przy diodach.
Co do przewodów to: kostka=bolce we włączniku=schemat podłączenia włącznika (przeze mnie narysowany) to to samo. Oto zdjęcie:

[ Dodano: Czw Wrz 10, 2009 19:48 ]
Camaro17 długo się nie odzywasz pewnie coś modzisz z tym ściemniaczem. Pewnie będzie tutorial - znając Ciebie :grin:

moritat - Pon Wrz 21, 2009 21:58

Artu napisał/a:
Zakładam że:

Red - tutaj dajesz 12V z aku
Black - masa
Red/black - tutaj wychodzi odpowiedni prąd, który już powinien być regulowany pokrętłem


Nie do końca. Powinno być:
Red/black - tutaj dajesz 12V z aku
Black - masa
Red- tutaj wychodzi odpowiedni prąd, który już powinien być regulowany pokrętłem

Dzisiaj to montowałem u siebie i działa świetnie.
Trzeba pamiętać że na przewodzie RED pojawia się (-) i to on reguluje natężenie podświetlenia.
Aby podpiąć pod zegary trzeba znaleźć w lewej wtyczce z tyłu zegarów przewód czarny (masa) i czarno czerwony (+).
Te przewody odpowiadają za podświetlenie zegarów.
W ten czerwono czarny (+) wpinamy się przewodem czerwono czarnym z naszego ściemniacza.
Przewód czarny (ten przy zegarach) przecinamy i koniec, który idzie do zegarów łączymy z przewodem czerwonym ściemniacza, natomiast drugą część przewodu łączymy z czarnym w ściemniaczu.
Po takiej operacji działa bez zarzutu.

Powodzenia

camaro17 - Pon Wrz 21, 2009 22:39

moritat, czy posiadasz jakieś foto, jeżeli tak bardzo proszę to na pewno pomorze innym jak i mi wyobrazić sobie to wszystko. Takie zdjęcia bardzo dużo pomagają. Pozdrawiam, aha i jeszcze jedno jak możesz to pokaż skrajne świecenie ściemniacza mini,max.
moritat - Wto Wrz 22, 2009 12:17

camaro17 Niestety nie robiłem zdjęć przy montażu. Na pewno sobie poradzisz. Po wyjęciu zegarów z tyłu są dwie kostki z przewodami. Odpowiednie przewody znajdziesz śledząc ścieżki prowadzące od żarówek podświetlania. Następnie robisz tak jak opisałem to poprzednio.
Musisz pamiętać, że takie podłączenie pozwoli regulować jedynie podświetlenie zegarów a nie całego kokpitu.
Zdjęcia przedstawiające działanie regulacji wrzucę wieczorem bo teraz jest za jasno żeby coś zobaczyć.

michu1123 - Wto Wrz 22, 2009 21:38

Camaro17 czy moje zdjęcia i rysunki w niczym Ci nie pomogły?.
moritat - Wto Wrz 22, 2009 23:35

Tak wyglądają moje zegary przy najsłabszym i najsilniejszym podświetleniu.
Dodam że tarcze jak u camaro na początku czyli drapane i zmienione żarówki na czerwone malowane.

camaro17 - Sro Wrz 23, 2009 09:47

michu1123, bardzo się przydały, także nie denerwuj się, po prostu chciałem być dokładny w tym wątku tak, aby inni nie mieli problemów z czytaniem tego wątku, wiesz my jako że dłubiemy to wiemy co i jak i możemy do niektórych rzeczy sami dojść nie pisząc tego tu, ale może znaleźć się osoba która sobie to chce zamontować i musi wiedzieć os A do Z jak do tego dojść czytając ten wątek.

moritat, dzięki za zdjęcia ewidentni widać różnice pomiędzy min. a max. i nie ma co tam przy skrobanych tarczach trzeba mieć ściemniacz. :mrgreen:

faecd - Sro Paź 07, 2009 17:06

a to ja sie tez pochawale...wlasnie przerabiam temat zmiany podswietlenia zegarow na biale diody led. Na sam predkosciomierz pojdzie 12 diod! plus na pozostale zegary...co do potencjometru kupilem dizisja w elektroniczmy potencjometr w obudowie ze 3,5 i wystarczy mi jak bede tylko regulował opor na przewodzie głownym do ktorego podepne wszystkie diodki:)pozniej tylko jakies ladne pokretelko skombinowac i moze bedize wygladalo jak seryjne:)
kharry - Sro Paź 07, 2009 22:01

faecd, bardzo dobry pomysł :)
faecd - Sro Paź 07, 2009 22:31

jak projekt wciele w zycie pojda fotki jak to u mnie bedzie wygladalo:)
camaro17 - Pią Paź 09, 2009 19:16

Witam po długiej przerwie, jako że ja jestem autorem tego tematu, to aż nie wypadało by abym nic nie miał zrobione tak jak należy.

A więc dzisiaj na spokojnie się za to zabrałem i efekt ja zawsze pozytywny w tym temacie.

Pokrótce zamieszczam zdjęcia dla wszystkich jak podłączyć marginalny DIMER od Hondy Civic 5d, moje podłączenie miało na celu tylko i wyłącznie regulacje oświetlenia samych zegarów, jednak jest możliwość podłączenia innych elementów, lecz trzeba się trochę nagimnastykować i innymi kabelkami. Co do nich to może za jakiś czas się zabiorę :mrgreen:


Kable na wierzchu:





Prawidłowe podłączenie:



Kabelki wypuszczone na zewnątrz:



Tu jeszcze legenda dla pewności:



Podłączenie ja najbardziej prawidłowe i daje zamierzony efekt. Polecam wszystkim. :mrgreen:

faecd - Sob Paź 10, 2009 01:19

camaro17, z tego co mi sie wydaje to zawsze w roverach/hondach jak byl sciemniacz to byl tempomat, a jak byl tempomat to i sciemniacz...teraz musisz sobie zalozyc tempomat do kompletu:) Pozdrawiam i gratuluje
camaro17 - Sob Paź 10, 2009 10:17

faecd, razem z ściemniaczem był przycisk od spryskiwaczy reflektorów, a to będzie następnym krokiem jakim będę chciał osiągnąć, czyli dobre ciśnieniowe spryski reflektorów dobra baza przed przerobieniem reflektorów na soczewkę z wkładem xenonowym :mrgreen:

Jak dobrze pójdzie to może przed końcem roku zdążę :mrgreen:


Dla porównania min i max:

MIN:



MAX:


TomC - Pon Paź 12, 2009 12:38

camaro17 napisał/a:
razem z ściemniaczem był przycisk od spryskiwaczy reflektorów

Gdzie był ten przycisk od sprysków???
Jak po prawej to chyba się pomyliłeś. Tam jest miejsce na włącznik tempomatu w 2.0 benzynie a w innych wersjach jest zaślepione i ZTCP nigdy nic nie było fabrycznie dokładane. Sam Rave na temat innych przycisków nic nie mówi.

camaro17 - Pon Paź 12, 2009 13:32

TomC, możliwe że nie nie było tego nawet w opcji dodatkowej, lecz u mnie niebawem zagości przycisk obok dimmera od ciśnieniowych spryskiwaczy reflektorów rodem z VW.

Możliwe że masz racje, bo samo urządzenie jest z Hondy Civic 5d a jak wiadomo Honda mogla mieć inne wyposażenie, przy najmniej jeżeli chodzi o dimmer i spryski reflektorów to na 100% były w tym miejscu co ja mam zamontowane.

TomC - Pon Paź 12, 2009 14:32

camaro17 napisał/a:
ciśnieniowych spryskiwaczy reflektorów rodem z VW

To liczę że się pochwalisz z opisem i fotkami włącznie. :wink:
Chociaż ile ja pomykam Roverkiem jeszcze nigdy nie miałem jakoś drastycznie brudnych szkieł reflektorów. :cool:

des - Pon Paź 12, 2009 17:25

camaro17, ZTCP to masz sedana a na fotkach widać, że masz manetkę wycieraczek od hb. Planujesz jakąś większą operację z nią związaną?
camaro17 - Pon Paź 12, 2009 17:41

TomC, na pewno będzie wszystko opisane i sfotografowane na forum z mojej strony, a zabieg potrzebny bo planuje wsadzić soczewki z xenonami i żeby było wszystko OK na pierwszy ogień idą spryski reflektorów

aiwer, trafne spostrzeżenie, jednak już takiego kupiłem, możliwe że poprzedni właściciel coś kombinował lub musiał kupić używana i taka dostał od ręki, nie mam pojęcia jak było :mrgreen: Mnie to nie przeszkadza :mrgreen:

michu1123 - Pon Paź 12, 2009 20:12

camaro17 napisał/a:
na pierwszy ogień idą spryski reflektorów

Zestaw będzie kupny czy raczej kombinowany z różnych aut?. Może coś takiego: :wink:

http://www.allegro.pl/ite...ktorow_kpl.html

Zdjęcie poniżej przedstawia chowane spryskiwacze.

[ Dodano: Pon Paź 12, 2009 20:12 ]
camaro17 napisał/a:
planuje wsadzić soczewki z xenonami


Tutaj masz temat zamontowanych soczewek w R400 lecz brak szczegółowego opisu i zdjęć z montażu:

http://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=24617

faecd - Pon Paź 12, 2009 21:55

michu1123, wysmienity zestaw tych spryskiwaczy!! ale na razie trzeba pompe hamulcowa zrobic a nie tam sobie w oczy pryskac:D
camaro17 - Pon Paź 12, 2009 22:21

michu1123, zastanawiam się nad takim chowanym zestawem, lecz będę szukał czegoś tańszego. Z drugiej strony wydaje mi się że lepszym i bardziej realnym zestawem będzie skompletowanie kilku elementów z różnych samochodów np: spryski z Skody Octavi I ok. 50-60 zł, wysokociśnieniowa pompka z Opla Vectry C 30zł, i może nowy zbiorniczek a jak nie to wmontuje się w obecną, przecież wiadomo że nie będę tego używał cały czas tylko aby niebiescy się nie czepiali :mrgreen: wężyki mam, jakiś trójnik z zaworkiem mam, kable mam, ewentualnie org. włącznik z Hondy Civic za jakieś 30zł i wszystko

Ale nie będziemy robić tu OT, może w przyszłości pojawi się nowy wątek.

greg-si - Pon Paź 12, 2009 22:52

ja wrócę na chwilkę do tego ściemniacza ;)

otóż na jakiej zasadzie on działa? Zmniejsza on napięcie czy jest jakieś inne mi nieznane magiczne działanie które powoduje zmniejszenie świecenia :)

Przydałaby mi się regulacja właśnie napięcia z 12/14.4V na troszkę mniej bo jedna rzecz mi w aucie hałasuje :)

camaro17 - Wto Paź 13, 2009 00:02

greg-si, masz racje, on zmniejsza napięcie, regulacja jest bardzo płynna i widoczna dla oka, mam krótki filmik jutro wstawię na YT. Pozdrawiam
greg-si - Wto Paź 13, 2009 18:28

camaro17, wiesz filmik mi nie potrzebny. Skoro jest płynna zmiana napięcia to jest gitarka :) Takie coś mi było potrzebne :)
faecd - Sro Paź 14, 2009 17:36

ja jednak bym sprawdzil dokladnie czy ten sciemniacz reguluje napiecie! Zasada swiecenia zarowek jest taka, ze tutaj potrzebny jest prad! Natezenie w Amperach a nie napiecie do swiecenia.

Tak samo jak jest z przygaszaczem lampki otwierania drzwi, tam mamy maly kondensatorek, ktory w pewnym momencie wypuszcza prad nagromadzony powodujac efekt sciemniania... Im mniej pradu tym mniejsze swiecenie.

To dziala na tej samej zasadzie co potencjometr o ktorym pisalem. Zwiekszajac/zmniejszajac opor przy stalym napieciu ukladu regulujemy natezenie pradu!

greg-si - Sro Paź 14, 2009 19:34

faecd, z fizyki wiem że napięcie reguluje siłę świecenia. Miałem w tamtym roku takie doświadczenie.
Pierwszy przykład jaśniejszy to światła mijania. Jak świecą na zgaszonym silniku (12-12,5V) a jak na uruchomionym (14,4V).

Nie wiem jak działa ten potencjometr dlatego było moje pytanie. Muszę do wentylatorków zrobić potencjometr regulujący napięcie bo przy 12-14V słychać je w kabinie a jakby je przykręcił na 10V to byłaby bajka :)

faecd, wydaje mi się że nie masz 100% racji. Kondensator magazynuje ładunek ale on jak się rozładowuje to też po chwili jest z 12V 10V... aż do rozładowania i zgaśnięcia. Zatem zły przykład.

Brt - Sro Paź 14, 2009 19:56

Działa jak kolejny odbiornik wpięty w szereg po prostu .... w połączeniu szeregowym napięcie w obwodzie dzieli się na poszczególne odbiorniki w zależności od ich parametrów, natomiast prąd w obwodzie jest taki sam na wszystkich odbiornikach. Oczywiście prąd się może zmienić jeśli zmieni się parametry odbiornika/ków w obwodzie (np. zmieniając rezystancję potencjometru) ale jednocześnie zmieni się też rozkład napięć w oczku ;)

Ale tak właściwie jakie to ma znaczenie ;) ... ważne, że regulacja działa :) :lol: :ok:

W przypadku tego typu regulacji ważny jest dobór mocy potencjometru, gdyż za słaby po prostu się spali :ok:

greg-si - Sro Paź 14, 2009 20:01

Brt napisał/a:
W przypadku tego typu regulacji ważny jest dobór mocy potencjometru, gdyż za słaby po prostu się spali :ok:

Dokładnie. A sądzę że taki potencjometr powinien być ok bo moje wentylatorki łącznie pobierają niecałe 400mA czyli pewnie w okolicach tych wszystkich żaróweczek.

faecd - Sro Paź 14, 2009 22:46

moze i macie racje...wiem, ze w diodach wyznacznikiem jest prad czyli natezenie (ilosc ladunku w jednostce czasu) i tam regulujac oporem otrzymujemy jasniejsze/ciemniejsze swiecenie:)