Zobacz temat - [R400] Podgrzewane fotele
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R400] Podgrzewane fotele

moritat - Wto Paź 06, 2009 21:32
Temat postu: [R400] Podgrzewane fotele
Witam
Chciałbym zainstalować maty grzewcze w swoich fotelach. Idą mrozy i już się boję zimnej skóry rankiem.
Chciałbym aby wyglądało to profesjonalnie.
Dlatego mam zamiar podpiąć je pod oryginalne włączniki podgrzewania foteli.
Instalacja chcę poprowadzić prosto od baterii przez przekaźnik i bezpiecznik.
Nie bardzo wiem tylko jak zdjąć tapicerkę z fotela. Już kiedyś próbowałem i pamiętam że zatrzymałem się na tych cholernych metalowych kółeczkach, które trzymają tapicerkę np na środku siedziska. Wie ktoś jak to zdjąć nie rozrywania gąbki.
Ale największy problem jest chyba z matami. Dostać oryginalne to cud.
Czy ktoś instalował coś takiego?
http://www.allegro.pl/ite...ia_w_fotel.html
http://www.allegro.pl/ite...ik_czujnik.html

Mam też ogromną prośbę do użytkowników R400 z oryginalnym podgrzewaniem foteli, mianowicie potrzebuję zdjęcie wtyczki z przewodami wchodzącej w przełącznik aby zorientować się mniej więcej jak zrobić wiązkę elektryczną.

Zastanawiam się czy do tych mat nie będzie potrzebny jakiś termostat albo potencjometr, żeby rozgrzana mata nie spaliła mi tyłka.

Czekam na pomoc

darek_wp - Wto Paź 06, 2009 22:04

w oryginale w siedzeniach razem z matami są zamontowane przekażniki termiczne na siedzeniu na 40C i 50C a na oparciu 70C
poza tym w obwodzie są tylko przekażniki włączające całość za pośrednictwem przycisku i oczywiście bezpiecznik
schemat oryginału jest w rave opisany jako heated seats

greg-si - Wto Paź 06, 2009 22:43

moritat, foto wtyczki nie wiem czy Ci coś da. W każdym układzie wchodzą do niej 4 kabelki. Oczywiście jak chcesz to zrobię Ci zdjęcie bo cały włącznik mam w domu.
Sam też będę robił u siebie podgrzewane fotele ale jeszcze nie na tą zimę. Wtyczki i przyciski mam a maty mam zamiar kupić inne tzn. komplet z całą wiązką termostatami włącznikami i innymi pierdołami a później przerobić wiązkę pod ori włącznik. Niestety takie maty to koszt ok 200-400zł.

Zrobiłem już instalację pod halogeny teraz się męczę z lusterkami (tutaj to jest sajgon ale już chyba rozgryzłem tego joy`a) a z tego co rozbierałem włącznik od siedzeń nie powinno być problemów.

W kwestii fotela Ci nie pomogę bo nie rozbierałem go. Jednak podrzucam Ci schemat budowy siedzeń z Civic`a VTI z którego sam będę brał fotele. Może coś Ci to rozjaśni.

Jakbyś potrzebował jakiejś pomocy w kwestii podłączenia to pisz. Pomogę na ile będę potrafił.

Ps. Te maty po 15 zł to niezły patent i nie wykluczone że skuszę się. Może tyłka mi nie podpali choć na pewno ich jakość świetna nie jest. Ale najpierw muszę dowiedzieć się jak zrobić termostat.
Z pewnością nadałeś mi roboty i jutro będę szukał informacji jak to wszystko zapiąć ze sobą :)

moritat - Sro Paź 07, 2009 12:16

greg-si
Zdjęcie się przyda bo mam włączniki bez wtyczek i nie bardzo wiem gdzie jaki przewód podpiąć. Jak zobaczę na zdjęciu to porównam ze schematem i będzie łatwiej. Pozostanie zrobienie instalacji i podpięcie przekaźnika.
Ty masz orygnalne wtyczki? Zastanawiam się czy można znaleźć jakieś podobne w sklepie i ewentuanie przerobić.
Co do mat to myślałem raczej o tych z drugiego linku. Skoro są montowane w mazdach to chyba nie najgorsza jakość. Pozatym mają już chyba jakiś termostat.

niuton - Sro Paź 07, 2009 14:33

Gdzie orginalnie jest włacznik do podgrzewanch foteli? podgrzewany jest także fotel pasazzera?
MAcie jakies wtyczki wypuszczone orginalnie mimo braku podgrzewania? W Rovrach do lusterek sa wypuszczone mimo ich braku ale do foti chyba nie?

greg-si - Sro Paź 07, 2009 15:47

moritat, wieczorem podeślę Ci fotki

niuton, nie wiem czy w 25 były podgrzewane ale w R400 i R45 były pomiędzy włącznikiem klimy i obiegu wewnętrznego.

Co do instalacji to u mnie nie było żadnej do elektrycznych lusterek, halogenów i podgrzewanych foteli. Wszystko musiałem zrobić sam.

niuton - Sro Paź 07, 2009 16:24

Hmm, dziwna marka czasem takie mam wrazenie. Robia auto w skorze nie daja klimy i podgrzewanych. W 2tce iałe minstalacje pod lusterka, znowu Ty w 45tce nie. Tez sie chce za to wziac, ale chyab odpuszcze w czasie to sobie bo wielkei wydatki mnie teraz czekaja.

I tak nie przebije nic opla kolegi ktore ma al szyberdach i el lusterka i szyby na korbki :lol:

W takim razie czekam na rezultat z Waszych działan.

greg-si - Sro Paź 07, 2009 19:16

niuton, ja mam R400 ;) już pełen pakiet elektryczny prócz tylnych drzwi (przednia elektryka, szyber elektryczny, lusterka elektryczne które dziś rozgryzłem). Może na dniach zrobię instalację pod siedzenia tak aby później tylko wszystko wpiąć.
Też mnie wydatki czekają właśnie dlatego muszą siedzenia poczekać. Teraz przegląd, ubezpieczenie... i świętowanie tego że jesteśmy z moim R od roku razem ;)

moritat, co do Twojej sprawy
Foto w załączniku. Numerki jak na kostce + opis po pomiarach które zrobiłem przed chwilą. Przypominam że tyczy się to włączników z R45 bo z takiego auta pochodzą moje.

1) czarno-żółty - po podaniu na niego plusa gdy przycisk wyłączony nic a jak się go włączy zapala się kontrolka że włączone grzanie
2) czarno-czerwony - po podaniu plusa podświetlanie ikonki
3) wolny brak kabla
4) czarno-niebieski - po wciśnięciu guzika pojawia się na nim napięcie w innym wypadku go niema
5) czarny - masa

zatem schemacik:
5) dajemy gdziekolwiek na masę
2) podłączymy gdzieś pod inne guziki tak aby zapalało się podświetlenie razem ze wszystkimi
1) i 4) to zwarcie cewki w przekaźniku

Jak coś niejasne. Pytać :)

moritat - Sro Paź 07, 2009 21:51

greg-si wielkie dzięki za zdjęcia. Teraz jest wszystko jasne.
Mam prośbę jak będziesz robił instalację to narysuj jakiś schemat, widzę że masz o tym pojęcie skoro sam zrobiłeś halogeny i lusterka.
Najbardziej interesuje mnie podłączenie do akumulatora tak, żeby działało tylko po przekręceniu kluczyka. Chyba potrzebny będzie przekaźnik który po pojawieniu się napięcia po przekręceniu kluczyka dopuści do przełączników prąd z akumulatora. Tylko jak to podłączyć żeby ładnie działało.
Zastanawiam się też nad możliwością podłączenia jakiegoś potencjometru, żeby można było regulować siłę grzania.
Można by go umiejscowić na tym bocznym plastiku fotela.

greg-si - Sro Paź 07, 2009 22:14

Co do działania dopiero po kluczyku to wystarczy że do zwarcia cewki przekaźnika damy kabelek z któregoś miejsca gdzie występuje zasilanie po jego przekręceniu np. z radia albo po włączeniu świateł.

Np. jak wychodzą 2 kable z cewki przekaźnika to jednego dajemy na masę a drugiego podłączamy do 4)
1) z kolei podłączamy do np. wspomnianej kostki radia. Po przekręceniu stacyjki będzie zasilanie na 1) a po wciśnięci przycisku na 4) i wtedy cewka powinna połączyć obwód.
Sprawdziłem na przekaźniku przed sekundką i tak to wygląda.

Ja u siebie potencjometrów robił nie będę. Jak komuś będzie za gorąco wyłączy a jak za zimno to włączy :)

marcin316 - Czw Paź 08, 2009 08:46

Potencjometr nie da rady przenieść takiej mocy. Chcąc mieć regulowaną siłę grzania trzeba by dodać odpowiedni układ elektroniczny który albo działał by na zasadzie zmiany gęstości wypełnienia impulsów albo (coś jak stabilizator) zmiany napięcia wyjściowego. Nie jestem biegły z elektroniki ale tak mniej więcej to widzę ;)

Wydaje mi się jednak, że nie ma potrzeby bawienia się w tego typu układy, gdyż wsiadając do auta włączasz podgrzewanie fotela, a kiedy złapie już odpowiednią dla Ciebie temperaturę - wyłączasz. Następnie wystarczy kontakt Twojego "siedzenia" z fotelem do podtrzymania odpowiedniej temperatury i raczej nie ma potrzeby dogrzewania matą, szczególnie że po pewnym czasie zaczyna dmuchać już ciepłe powietrze z nawiewów.

darek_wp - Czw Paź 08, 2009 08:57

przykładowy regulator mocy np grzania www.elportal.pl/pdf/k07/04_02a.pdf można kupić i poskładać samemu :wink:
można go także zmodyfikować jak na rysunku (oczywiście zamiast żarówki podłączamy matę grzewczą)
w razie problemów proponuję zaglądnąć na www.elektroda.pl jest tam sporo na ten temat

schemat poniżej właśnie z elektrody

Wydryszek - Czw Paź 08, 2009 09:35

A ja mam pytanie odnośnie elektrycznych lusterek bo widzę że to jest loteria. Wszak mam leciwego ale zadbanego R200 '97 ale może instalacja pod lusterka i u mnie jest :D
Dodam że pod kierownicą i pod schowkiem z prawej strony mam po jednej wtyczce żółtej w prostokącie z sześcioma stykami (gniazdo). Z nadzieją że to ma coś z instalacją lusterek wspólnego...albo może jak poznać że jest instalacja pociągnięta pod lusterka.
W standardzie mam el.szyby więc może przy okazji i to miało być :D

darek_wp - Czw Paź 08, 2009 09:43

żółty kolor wtyków i kabelków jest zarezerwowany dla systemu SRS (poduszki powietrzne) :nono:
najprościej sprawdzić w drzwiach czy są wolne kostki w okolicy lusterek

greg-si - Czw Paź 08, 2009 15:01

Wydryszek, w R400 kostka do lusterek jest w kolorze zielonym i ma 7 kabelków
darek_wp - Czw Paź 08, 2009 15:57

greg-si napisał/a:
w R400 kostka do lusterek jest w kolorze zielonym i ma 7 kabelków


dotyczy kostki w kabinie koło regulacji wysokości świateł

greg-si - Czw Paź 08, 2009 19:11

Wydryszek, wspominał o tym co ma przy nogach a nie drzwiach więc jasne że chodzi o ten włącznik
poza tym czepiając się to kostki przy lusterkach też są wewnątrz w kabinie

moritat, dziś dokończyłem instalację i ja wziąłem zasilanie do cewki by mieć po kluczyku włączanie od podgrzewania lusterek z regulacji elektrycznej świateł. Środkowy kabelek dostaje 12V gdy przekręci się kluczyk na II czyli tak jak być powinno.

darek_wp - Czw Paź 08, 2009 21:11

greg-si napisał/a:
poza tym czepiając się to kostki przy lusterkach też są wewnątrz w kabinie


ciekawe skąd się tam wzięły :smile: ja mam pod osłonami lusterek tak żebym mógł je odpiąć i wyciągnąć bez rozbierania połowy samochodu

niuton - Sro Paź 14, 2009 09:45

moritat, dziś dokończyłem instalację i ja wziąłem zasilanie do cewki by mieć po kluczyku włączanie od podgrzewania lusterek z regulacji elektrycznej świateł. Środkowy kabelek dostaje 12V gdy przekręci się kluczyk na II czyli tak jak być powinno.

Podłaczyłe juz wszystko do konca? Grzeje juz siedzenie? Jak z rozbieraniem foteli? Skora czy welur?

greg-si - Sro Paź 14, 2009 19:23

niuton, na razie siedzeń nie robię z tego względu że nie mam mat które miałyby odpowiedni termistor
chcę zrobić wszystko po Bożemu tak aby napięcie było rozłączane gdy się nagrzeją do pewnego momentu. Jednak nikt mi nie potrafi pomóc.
Siedzenia mam zwykłe a czy to welur to nie wiem :) nie jadłem :p Za jakiś czas będzie pół skóra z alkantarą.
Rozebrać fotele to pikuś. Przynajmniej tak mi się wydaje patrząc na nie z pod spodu.

darek_wp - Czw Paź 15, 2009 09:48

greg-si rozebranie siedzeń nie jest niestety proste choć da się zrobić,
co do termostatu najprościej kupić np zestaw termostatu do samodzielnego montażu, który będzie sterował przekaźnikiem włączającym matę (przy okazji można płynnie regulować temperaturę) np. http://sklep.avt.pl/p/pl/...go+montazu.html
a tu jest jeszcze trochę do wyboru http://www.sklep.avt.com....termostaty.html

greg-si - Sob Lis 28, 2009 19:54

odgrzewam kotleta :)
jesień nam troszkę się przeciągnęła więc postanowiłem ruszyć z tematem.
Mam już maty z termistorami, włączniki i inne głupoty potrzebne do montażu.
Maty kupiłem takie:
http://www.allegro.pl/ite..._wyprzedaz.html
Myślę że jest to okazja bo dostać maty z termistorem to ogólnie rzecz trudna a na pewno nie tania. Dlatego też piszę by te osoby które chcą działać w tym temacie przemyślały czy kupić te za 25zł czy inne sporo droższe. Te maty posiadają już ten wynalazek czyli odłączają napięcie przy danej temperaturze którą można sobie regulować :) Oczywiście jeśli dorwie się potencjometr albo też dobieraniem odpowiedniego rezystora. Ja jednak nie chcę takiego luksusu i u mnie będzie rezystor dobrany dopiero po założeniu mat.
Instalację już zrobiłem maty czekają do weekendu by wrzucić je w fotele.
Jakby ktoś potrzebował jakiś informacji to służę pomocą.

Edit
Siedzenia grzeją :)
Wszystko przebiegło bez większych komplikacji. Jedyną rzeczą która niechcianie wynikła to rozerwany jeden zaczep w siedzeniu kierowcy. Troszkę było trzeba poszyć.
Tak jak wspominałem rozebranie fotela to nic trudnego. 10-15min roboty.
Zmieniłem jednak koncepcję. Pod fotelem umieściłem potencjometr który reguluje grzanie fotela.
W każdym razie wszystko działa jak powinno. Zima już mi nie straszna :)

niuton - Sob Lis 28, 2009 20:48

Gratulacje. Masz skore? Szkoda ze nie zrobiłes fotorelacji z rozbiorki fotela krok po kroku bo za to bałbym sie najbardziej wziac. Poki co szukam orginału do 25 grzania dupy a dostac ciezej niz szynke ze prlu.
greg-si - Nie Lis 29, 2009 00:27

Nie mam skóry tylko jakiś materiał.
Rozbiórka jest prosta jak budowa cepa.
1. Wykręcamy fotel
2. Odkręcamy plastikowe osłony po bokach
3. Odpinamy pod siedziskiem z przodu 4 plastikowe kołki
4. Wyciągamy z pod plastików które wcześniej odkręciliśmy plastikowe trzymadła materiału (po dwa na stronę)
5. Wyciągamy dwie metalowe zawleczki z tyłu fotelu
6. Odpinamy podłużny plastik z tyłu fotelu pod nim znajduje się drugi też go odpinamy
Teraz można powoli ściągać obicie z części na której siedzimy.
1. Podnosimy dookoła siedzenia materiał na tyle delikatnie by nie powyrywać metalowych drutów które znajdują się na siedzisku
2. Metalowe druty połączone są z siedziskiem 9 zagiętymi drutami w kształcie litery H
3. Przecinamy okrągłe druciki po kolei nie ciągnąc za mocno by nie porwać zaczepów
4. Ściągamy materiał
Czas na oparcie.
1. Rozcinamy 4 druciki które są z tyłu fotela
2. Wyciągamy tą jedną część na stronę po której się opieramy
3. Odpinamy dwie żółte gumki
4. Podwijamy powoli obicie

Takim oto sposobem mamy dostęp do całego fotela.
Składamy w odwrotnej kolejności a metalowe kółka które rozcinaliśmy zastępujemy np. opaskami zaciskowymi.
Zdjęć nie robiłem bo czasu nie było.

niuton - Pią Lut 05, 2010 09:39

Namierzyłem na allegro auto z orginalnym podgrzewaniem foteli. Wysałalem zapytanie do sprzedawcy czy by mi nie odsprzedał tego cacka (samo granie oczywiscie)
Potrzebuje na szybko rade, chyba nie ma sensu by mi rozbierał fotele (jak sie nie bawi w to to nei bedzie umiał i nie bedzie chciał, co zrozumiałe)
Wystarczyłoby mi sterowanie orginalne (stawiam na marke :smile: ) maty sobie dokupie i montuje przewody sam. Zgadza sie wszsytko?

Jeszcze miałbym prosbe do greg-si na szybko opisałbys mi jak to idzie po kolei. Sterownik do czego podpiałes, od sterownika ktoredy kable do fotela i tyle. I jak mozesz zjecie czym to wąłczasz. MAsz orginalne to cos czy samoróbka?

Jak ktos ma w 25tce podgrzewanie to prosiłbym o zdjecie z wnetrza zebym to zobaczył jak wyglada. Dzieki.

darek_wp - Pią Lut 05, 2010 10:16

niuton niestety to nie do końca tak jest jak myślisz, to właśnie w maty w fotelach są wbudowane termostaty i samo sterowanie to mało. Najlepiej jakby dało się wyrwać całe kompletne podzespoły z foteli albo kompletne fotele (ale to pewnie za dyża kasa na fotele i przesyłkę).
niuton - Pią Lut 05, 2010 11:58

no dobra ale jak bym miał same włączniki orginalne, dokupie maty z termosattami lub domontuje (kumpel elektryk) to bedzie sie dało podłaczyc do tych włcznikow?
P.S. Sterowanie w foteach w sensie ze z matami w srodku, czy jkies wystajace wlaczniki przy samych fotelach bo juz sie pogubiłem. ustawie sie ze znajomym wieczorem co ma 25tke z podgrzewaniem z drugiego konca miasta to obejrze to. Gdyby typ z allegro byl z małopolski to bym podjechał i sam se wymontował, hehe

Poki co nie rozumie jak to szsytko dziął do konca...

darek_wp - Pią Lut 05, 2010 12:38

Same wyłączniki możesz kupić i podłaczyć do nich co Ci się tylko podoba. Fabryczna instalacja wygląda tak: 2 wyłaczniki - każdy na osobny fotel, przekażniki które są przez te wyłączniki zasilane (też 2), maty grzewcze (osobno na siedzenie i oparcie w każdym fotelu) każda mata ma swój zestaw termostatów i przekaźnik podający zasilanie na matę.
Na zdjęciu to co jest w fotelu.

niuton - Pią Lut 05, 2010 13:33

No to krótka piłka, majac dostęp do czesci i dobrego elektryka da sie zrobic?

Nie odpisuje i gosc z aukcji, a zima sie konczy:)

Dzieki za schemat. Jeszcze mam pytanie: mata sama przestaje grzac po osiagnieciu jakiejs temperatury? Jak tak to wyłacza sie sama czy trzeba ja przycisiem wyłączyc?

greg-si - Pią Lut 05, 2010 14:47

ja nie jestem elektrykiem ani mechanikiem a sam to zrobiłem :)

Zaczynając od końca ;)
Mata wyposażona w termistor przestaje grzać po osiągnięciu jakiejś temperatury. Wyłącza się sama. Ja jednak swoje zawsze wyłączam jak tylko robi mi się ciepło w cztery litery. Mi chodziło tylko o rozgrzewaniu siedzeń po nocy.

Maty które mam wyposażone są w regulację mocy grzania. Ja początkowo miałem wogóle nie dorabiać potencjometrów ale stwierdziłem że zrobię. Zrobiłem i pod oboma siedzeniami potencjometry sobie siedzą. De facto jeszcze ich nie używałem.

Jak mam to podłączone?
Zasilanie stałe idzie od przekaźnika który włącza się po przekręceniu stacyjki na II. Dalej idzie ten plus to dwóch przekaźników. Jeden odpowiada za jedno siedzenie drugi za drugie. Wychodzący z przekaźników plus jest podpięty do mat.
Masa od mat idzie do karoserii.
Przekaźniki (ich cewki) od poszczególnych mat podłączone są pod oryginalne włączniki. Wszystko działa perfekcyjnie.

Jak coś jest niejasne to pytaj.
Pozdrawiam

darek_wp - Sob Lut 06, 2010 20:36

Tak, mata ma wbuudowany termistor, który wyłącza grzanie po osiągnięciu odpowiedniej temperatury.
borek88 - Sob Lut 06, 2010 23:30

a da sie polozycz plug&play siedzenia podgrzewane z innego roverka 45/400 jesli ja takich nie posiadam (zestaw siedzenia i 2 przelaczniki)
ja pod siedzeniami w podlodze mam jakies kostki (czy to od grzania tylka??)
pod zaslepkami chyba nie ma kostek:/
krotko to czy jest instalacja pod grzane fotele w r45 jezeli w opcji nie ma podgrzewania (mam klime i grzane lusterka szyby przod tyl elekt)

greg-si - Nie Lut 07, 2010 10:10

borek88, na takie pytania Ci nie odpowiem bo:
1) Mam R400
2) Jak siedziałem w R400 z podgrzewanymi siedzeniami to nie zaglądałem pod siedzenia

Skoro masz R45 to co za problem sprawdzić czy jest instalacja poprowadzona czy nie?

borek88 - Nie Lut 07, 2010 10:22

pod siedzeniem cos jest ale za zaslepkami chyba nie
czyli moge przypuszczac ze tak owej nie ma?

niuton - Pon Lut 08, 2010 23:13

Pod siedzeniami masz od napinaczy wiązke pewno, ja jak fotel wyciagnałem i je zobaczyłem to byłem pewny ze to wyp[uszczona instalacja pod maty, moze o to Ci chodzi?

Jakie dałes maty? Ile za nie dąłes? MAsz moze link jakis do podobnych? Chodzi o jakosc, jadnakj est to element na ktory sie nie hcucha a siada i rusza an nim, musi byc w miarte trwały. Sciezki nie moga sie połamac itp.
Druga sprawa, jak szybko skora robi sie przyjemnie ciepła od włączenia?

greg-si - Wto Lut 09, 2010 11:43

niuton, z tego co się orientuję to w R45 jak i w R400 nie ma napinaczów w klamrze zaczepu pasów.
sTERYD - Wto Lut 09, 2010 12:42

w 45 są, jeśli są poduchy boczne :cool:
niuton - Wto Lut 09, 2010 15:11

greg-si napisał/a:
niuton, z tego co się orientuję to w R45 jak i w R400 nie ma napinaczów w klamrze zaczepu pasów.

A to sorewicz. W takim razie ponawiam pytanie o same maty, jakie skad i za ile i czy sa mocne?

borek88 - Wto Lut 09, 2010 16:35

sa dwie kostki pod kazdym fotelem. jesdna podlaczona a druga wystaje troche z podlogi nie podczepiona zrobie fote i wrzuce
greg-si - Wto Lut 09, 2010 18:15

niuton, a czytać to nie umiesz? Wyraźnie napisałem jakie mam maty i gdzie kupione...
niuton - Sro Lut 10, 2010 13:30

No ale link juz nie działa, a na llegro obecnie a 4 aukcje z kosmicznymi cenami. A skoro Tobie chwie juz dzialaja wiec mozesz polecic jakies konkkretne, firma czy sprzedawca, czy cus?
borek88 - Nie Lut 14, 2010 19:50

od czego moze byc ten plastik pod fotelem??
jest to kostaka?? (nie widze tam pinow ale widac dalej jakies kabelki pod wykladzina)
zdjecie zrobione od strony kanapy

michu1123 - Sro Lut 24, 2010 18:58

Witam wszystkich.
Ja również zdecydowałem się na montaż mat grzewczych w moich fotelikach. Z tym, że u mnie maty będą tylko na części siedzącej za to przednie jak i tylne fotele :lol:

Oto etap rozbiórki fotela.
Widok fotelika oraz maty przed demontażem.
Wymiary maty grzejnej to 310x250 [mm] z wbudowanym termostatem na 70 stopni.

Odkręcamy plastiki maskujące bok fotela zarówno z jednej jak i drugiej strony. (Ja odkręcałem tylko stronę wewnętrzną fotela przylegającą do konsoli środkowej w Roverku)


Następnie odpinamy skórę z przodu, boków oraz tyłu fotela.


Teraz już możemy delikatnie ściągnąć skórę z fotela. Musimy pamiętać aby odpiąć "pierścionki" , które powodują naciąg skóry na części siedziska. W innym wypadku nie uda nam się wcisnąć maty pod skórę. Po ściągnięciu pierścionków zastąpiłem je opaską plastikową zaciskową. Na 2 zdjęciu widać wnękę wzdłuż fotela - tam są te pierścionki do ściągnięcia.

Montaż fotela odwrotnie do demontażu.

Na razie foteliki zamontowane w Roverku ale już testowane w domu po zamontowaniu maty(grzeją nieźle). Jeszcze trzeba sprawdzić jak to grzeje na mrozach.
Powodzenia w pracach. Warto w takie gadżety zainwestować w przypadku skórki :grin:
Pozdrawiam.

niuton - Czw Lut 25, 2010 10:08

Ja za to juz zmaowiłem przyscikie do sterowania grzania, ale nie moge znalezc dobrych mat. Na alegro sa w kosmicznych cenach a jeden uzytkownik pisał ze w jakiesjs przywoitej znalazł. Probowałem sie dogadac z chłopem co handluje u mnie czesciami do R zeby mi dał wymontowac z foteli jakichs ale chwilowo nie ma foteli na sprzedarz zmatami w srodku.
michu1123 - Czw Lut 25, 2010 10:22

niuton napisał/a:
ale nie moge znalezc dobrych mat. Na alegro sa w kosmicznych cenach


Tutaj masz linka z matami - przykłady.
http://www.allegro.pl/ite...13_193_563.html
http://www.allegro.pl/ite..._wyprzedaz.html

niuton - Czw Lut 25, 2010 11:36

Ty miałes włąsnie jedna z tych mat co dałes linki?
michu1123 - Czw Mar 04, 2010 21:37

Podobne masz na zdjęciach wyżej. Moje kosztowały 30zł/szt.

[ Dodano: Czw Mar 04, 2010 21:37 ]
Panowie maty już grzeją pupę w R :lol: . Niesamowita wygoda z tymi matami podczas zimowych wyjazdów. Wcześniej stosowałem koce lub poduszki na skórę bo nie dało się siedzieć. Teraz to już historia :wink:
Polecam wszystkim, którzy posiadają skórę w swoim R :cool:

marcinZG - Pon Mar 22, 2010 02:23

Ja mam takie pytanie - ile czasu Wam sie te maty rozgrzewaja zanim siedzenia zrobia sie cieple?
W moim R maty rowniez sa dokladane, nie wiem czy sa oryginalne czy nie, ale zanim fotele zrobia sie cieple mija okolo 3-5 minut.
Natomiast wlaczniki znajduja sie w pokazanym na zdjeciu miejscu (2 stopniowe).
Na "drugim biegu" grzeja tak, ze z 2min po osiagnieciu maksymalnej temperatury zaczynaja parzyc w tylek, za to rozgrzewaja sie szybciej niz na "pierwszym biegu".
Ciagle planuje zakup podgrzewanych skor i zastanawiam sie czy przelozyc do nich swoje maty, czy zostawic oryginalne.
O ile sie da.. Nie wiem czy do mojej instalacji bezproblemowo bedzie dalo sie je podpiac.

niuton - Sro Lip 07, 2010 20:13

Juz pisałem do Michu1123 na privie ale bez odzewu. W sumie marudze, ale pomógłby ktos w znalezieniu dobrej aukcji na allegro, bo chce sie w koncu za to zabrac (przyciski zalożyłem juz i mnie wkurza ze sa nieptrzebnie, a sesja zakonczona z powodzeniem i mam czas nareszcie) ale nie moge na allegro znalezc odpowiednich aukcji. (wpisywałem maty grzewcze) Z góry dzięki.
Remigiusz - Sro Lip 07, 2010 21:06

niuton, sa na allegro:
http://www.allegro.pl/ite...msh50s_12v.html

niuton - Czw Lip 08, 2010 13:30

Rzeczywiscie, ale za taką cene, a wtedy widziałem linki wrzucone przez innego użykownika za 1/4 tej ceny:) A działają.
greg-si - Czw Lip 08, 2010 13:38

to było wtedy kupić
wcześniej maty były po bardzo okazyjnych cenach teraz niestety nigdzie tanio mat nie widać. Pozostaje albo czekać albo płacić za te jak za zboże.

Bastess - Czw Lip 08, 2010 14:06

Czolem!

Mam jedno glupie pytanie hehe. Jak to jest z wyjsciem okablowania z maty juz w siedzeniu? Te kable nie uwieraja w tylek? ;)

pozdrowienia od kierowcow Hondy Civic! :)

Markzo - Czw Lip 08, 2010 14:15

Raczej nie będą uwierać :) ja miałem 2 auta z grzanymi siodłami i nigdzie nic nie uwierało, kwestia postarania się przy montażu, na bank dasz rade :) dzięki za pozdrówki i wzajemnie :)
greg-si - Czw Lip 08, 2010 14:53

Kable z mat wychodzą najczęściej w takim miejscu że nie czuć ich.
W moim wypadku jest to miejsce gdzie schodzą się dwie części siedzenia czyli ta pod czteroma literami i oparcie.

niuton - Czw Lip 08, 2010 14:54

A czym ta zmiana cen spowodowana? Wtedy to słabo z kasa i czasem było, choc jakbym wiedział to bym kupił, żeby przeleżały do teraz w kącie...
kharry - Wto Sie 31, 2010 15:02

Odświeżę temat.. Koleś sprzedający maty powiedział mi, że mają termostat i że działają na 12V, co oznacza, że wystarczy je podłączyć pod 12V (jak w samochodzie) i będą grzały dopóki nie osiągną 70 stopni, później wyłączą się i znów włączą jak temp. spadnie poniżej 70.
Wg mojego myślenia, to wystarczy podpiąć to pod + i - i zrobić na + wyłącznik. Jeśli coś źle piszę, to mnie poprawcie, proszę ;)
A jeśli chcę zrobić sobie dwustopniowe grzanie, np. 35 i 70, to wystarczy, że pod pierwszy stopień dam opornik zmniejszający napięcie z 12V do 6V?
Tak pytam, bo piszecie o jakichś przekaźnikach i robi się wtedy dla mnie czarna magia :P

greg-si - Wto Sie 31, 2010 15:29

kharry napisał/a:
A jeśli chcę zrobić sobie dwustopniowe grzanie, np. 35 i 70, to wystarczy, że pod pierwszy stopień dam opornik zmniejszający napięcie z 12V do 6V?

Tak prosto to nie ma. Temperatura grzania na pewno nie spada wprost proporcjonalnie do napięcia.
kharry napisał/a:
Wg mojego myślenia, to wystarczy podpiąć to pod + i - i zrobić na + wyłącznik.

Można tak zrobić ale wszystko zależy jaki masz włącznik. U mnie maty od grzania pobierają ponad 10A więc nie każdy włącznik ma tak grube ścieżki by się nie przepalić. Stąd przekaźniki.

kharry - Wto Sie 31, 2010 17:29

Napięcie zasilania 12V

Prąd 2A

Moc ~24W

Wbudowany termostat na 70ºC


Coś takiego jest napisane na aukcji..

... co do przekaźnika, to w elektronicznym coś takiego dostane? Wyczytałem na stronie Twingo Klubu, że potrzebny jest przekażnik samochodowy 12V/40A
http://forum.twingo.pl/vi...php?f=23&t=9884 - na tej stronie znalazłem kilka informacji.. sądzisz, że jeśli zrobię tak jak tam koleś opisał, to będzie dobrze?

greg-si - Wto Sie 31, 2010 17:57

skoro on tak zrobił i działa to spoko. Nic tylko zrobić tak samo.
kharry - Wto Sie 31, 2010 18:07

Niby na aukcji napisane jest, że mata ma termostat, to wydaje mi się (ze zdjęć), że ma tylko czujnik temperatury.. W takim razie termostat będzie niezbędny. Czy taki http://allegro.pl/termost...1193866759.html może być? Tyle, że w nim musiałbym ustawić sobie temperaturę i już jej nie zmieniać, bo potencjiometr jest wbudowany. Chyba, że zamieniłbym potencjiometr na inny (na kablu), który skakałby mi tylko między max temp. a jej połową - tak, żeby można było na chwilę na maxa włączyć, a później już utrzymywać te 35 stopni.. jak myślisz?
greg-si - Wto Sie 31, 2010 18:37

wszystko zależy co to za mata
w moich wbudowany był termostat i wystarczyło tylko podłączyć je do prądu i podłączyć potencjometr (albo opornik na stałe)

kharry - Wto Sie 31, 2010 19:03

Załóżmy, że mata ma termostat. Czyli przekaźnik muszę mieć tylko po to, żeby załączała się mata, a potencjometr jeśli chcę, żeby mi się dupa nie spaliła, tak? Przekaźnik ma 5 pinów (czy jak to się zwie) skąd będę wiedział co gdzie podłączyć?
greg-si - Wto Sie 31, 2010 19:49

kharry napisał/a:
Czyli przekaźnik muszę mieć tylko po to, żeby załączała się mata, a potencjometr jeśli chcę, żeby mi się dupa nie spaliła, tak?

Tak jeśli chcesz cały czas grzać
kharry napisał/a:
Przekaźnik ma 5 pinów (czy jak to się zwie) skąd będę wiedział co gdzie podłączyć?

Wszystko jest rozrysowane na obudowie.

dziadekc1 - Wto Sie 31, 2010 21:36

a jakie maty masz na oku??
pochwal sie bo ja chetnie tez bym sobe zalozyl...
zwlaszcza ze zima ma byc ciezka...

kharry - Czw Wrz 02, 2010 18:20

greg-si, dobra.. w takim razie zobaczę co dokładnie potrzebuję i dowiem się co za termostat jest w tych matach z allegro. Jak już wszystko zdobędę i oblicze budżet, to się wezmę za robienie. Jakby co - pomożesz? ;)

dziadekc1, http://allegro.pl/mata-gr...1202262202.html - takie oto :)

greg-si - Czw Wrz 02, 2010 18:34

na tyle ile będę w stanie to pomogę
kharry - Pią Wrz 03, 2010 21:45

darek_wp napisał/a:
Jak mam to podłączone?
Zasilanie stałe idzie od przekaźnika który włącza się po przekręceniu stacyjki na II. Dalej idzie ten plus to dwóch przekaźników. Jeden odpowiada za jedno siedzenie drugi za drugie. Wychodzący z przekaźników plus jest podpięty do mat.
Masa od mat idzie do karoserii.
Przekaźniki (ich cewki) od poszczególnych mat podłączone są pod oryginalne włączniki. Wszystko działa perfekcyjnie.


Do tego się dokopałem na 2 stronie tematu. Powiedz mi, czy potencjometr założyłeś na zasilanie maty, tak? Pisałeś mi wcześniej, że
darek_wp napisał/a:
Temperatura grzania na pewno nie spada wprost proporcjonalnie do napięcia.
, więc ten potencjometr jest na termostacie, czy gdzie? :P

[ Dodano: Pią Wrz 03, 2010 18:53 ]
Chodzi mi o potencjometr, który Ty zamontowałeś :)

[ Dodano: Pią Wrz 03, 2010 21:45 ]
Acha, no i jeszcze powiedz mi, czy 2A jakie potrzebuje ta mata, to dla zwykłego wyłącznika ok, czy trzeba przekaźnik? Bo przykładowo jest coś takiego http://allegro.pl/przycis...1203638100.html na 6A i http://allegro.pl/przycis...1197904817.html na 25A
jeśli się mylę, to mnie popraw, proszę :)

sTERYD - Sob Wrz 04, 2010 10:18

ten drugi jest chwilowy (jak puścisz to się wyłączy ;) )
potencjometr na grzałce spowoduje tylko, że będzie się wolniej grzać, a nie do niższej temperatury,

kharry - Pon Wrz 06, 2010 21:19

sTERYD napisał/a:
potencjometr na grzałce spowoduje tylko, że będzie się wolniej grzać, a nie do niższej temperatury

No właśnie, w takim razie gdzie greg-si dał ten potencjometr? ;/

greg-si - Wto Wrz 07, 2010 09:39

gdzie ja dałem?
ja mam maty z opla (astra, vectra, omega). W oplu jest to zrobione tak że + i - od mat idzie bezpośrednio do zasilania (jest cały czas podłączone pewnie przez jakiś przekaźnik który włącza się po zapłonie). To są dwa kabelki. Dodatkowo są jeszcze dwa kabelki właśnie od potencjometru. W oplu jest skala bodaj 0, 1, 2, 3 co odpowiada całkowitym niegrzaniu aż do 3 czyli rozgrzewania. W VW/Audi jest pewnie tak samo.
Wszystkie cztery kabelki schodzą się do takiej puszeczki w której jest jakiś układ. Jaki to nie wiem bo nie jestem elektronikiem. W każdym razie grzeje się. Z tej puszczki wychodzą kabelki do mat a w jednej z nich jest zainstalowany termistor który odpowiada właśnie za to do jakiej temperatury ma zostać nagrzana mata.

Ja mam podłączone można powiedzieć tak jak w oplu z tym że nie reguluje sobie mocy grzania. Mam na stałe wrzucony potencjometr pod siedzenie który ciągle jest ustawiony tak samo. Jak wsiadam do samochodu włączam podgrzewanie poprzez oryginalne przyciski które dają sygnał przekaźnikowi by dał prąd na matę kilka minut i wyłączam. Dalej grzeje mój tyłek wystarczająco ;) Nigdy jeszcze nie jechałem dłużej jak 10min z włączonym podgrzewaniem.
Kiedyś szukałem to są różnego rodzaju termistory i układy do nich z regulacją wyłączania przy danej temperaturze (np. do komputerów przy sterowaniu wiatrakami). Ja to miałem w macie.

kharry - Wto Wrz 07, 2010 23:42

http://allegro.pl/mata-gr...1213388930.html - czy ta mata wygląda tak jak Twoja? Czy może bardziej pasuje do niej taka: http://allegro.pl/mata-gr...1216842965.html ?
greg-si - Sro Wrz 08, 2010 10:12

kharry napisał/a:
http://allegro.pl/mata-gr...1216842965.html

Bardzo podobna do tej. Wyprowadzenia kabli identyczne puszeczka też ale inny układ samej maty.
No i cena bo ja kupowałem kilka razy taniej.

kharry - Sro Wrz 08, 2010 11:21

A pamiętasz może u kogo kupowałeś? Bo jeśli mogę mieć coś takiego gotowego, to nie musiałbym się bawić w te układy jak koleś z twingo klubu, choć przyznam, że u niego to nie jest taka wielka też robota, ale jeśli byłoby już gotowe, to byłbym uradowany ;)
greg-si - Sro Wrz 08, 2010 19:26

obecnie ta osoba ma zablokowane konto i kupę negatywów :/
kharry - Czw Wrz 09, 2010 11:34

Kurde.. to może daj mi na priv (jeśli tutaj nie chcesz) namiary na niego: jakiś nick z allegro, czy gg lub mail.. to ja się z nim skontaktuje i zapytam czy ma coś takiego jeszcze dostępne. Z góry dziękuję :)
greg-si - Czw Wrz 09, 2010 16:52

http://allegro.pl/show_user.php?uid=4608966
widać konto mu odblokowali ;)

kharry - Czw Wrz 09, 2010 23:39

Dzięki bardzo! Już do niego napisałem - dam znać jak odpisze :)

[ Dodano: Czw Wrz 09, 2010 23:39 ]
Odpisał, że nie ma ;/ ale miałeś rację - ostatnie komentarze nie za przyjemne :P

dzozef - Pon Wrz 20, 2010 10:43

a może zamiast mat grzewczych zrobić takie coś ? :)

Kod:
http://www.joemonster.org/art/15114/Zrob_sobie_podgrzewane_fotele_


taki mały OT z mojej strony :P

pozdrawiam

kharry - Pon Wrz 20, 2010 22:12

Jak dla mnie, to mistrzostwo świata :D
dzozef - Sro Wrz 22, 2010 23:37

ktoś z Was montował maty w R200? Jak wygląda demontaż tapicerki? Dużo jest roboty?

pozdrawiam

niuton - Wto Wrz 28, 2010 19:25

Jak skórzana to masz opisane ładnie wczesniej. Ja sie zbieram ale mat nie ma, chore ceny. Ma ktos na oku cos? Ale przespałem rok temu kurde.... A juz rankiem w dupsko zimno:) Załatwiłem szkołe i mam czas w koncu cos pogrzebac przy furze...
kharry - Sro Wrz 29, 2010 00:16

Ja ostatnio przespałem za 150 zestaw na przednie siedzenia - tylko podłączasz + i - i grzejesz ;/
Remigiusz - Czw Wrz 30, 2010 23:14

Wie ktoś może jaka może być przyczyna przy podgrzewanych fotelach w 45 ze jak włączę grzanie na fotel kierowcy to się mi ładnie podgrzeje ale jak osiągnie temp to sie już wychłodzi ponowne włączenie jest nie możliwe. trzeba odczekać kilka godzin zanim znów można podgrzać fotel :wink: :roll:
greg-si - Pią Paź 01, 2010 09:56

Może być uszkodzony termistor w macie lub przekaźnik odpowiadający za włączenie maty. Miałem taki przypadek właśnie z przekaźnikiem kiedyś w jakimś układzie.
Sprawdź czy przekaźnik się włącza. Jeśli tak to termistor.

Remigiusz - Pią Paź 01, 2010 10:22

greg-si, Przekaźnik się włącza bo słychać pykanie i mata grzeje tylko jak już się zagrzeje to się wyłącza :/ I nie da rady jej ponownie włączyć.

Blee to trzeba obicie fotela ściągać żeby się do maty dostać i gdzie bym taki termistor dostał co jest w fotelu :neutral:

greg-si - Pią Paź 01, 2010 11:14

To że pyka to nie oznacza że działa. Jak pisałem miałem taką sytuację że się nie włączał. Wyglądało to tak że po zdjęciu obudowy przeskakiwał bolczyk ale nie zostawał na miejscu tylko od razu się cofał.
Nie wiem jaki jest w fotelu więc gdzie go możesz dostać też nie wiem. Zawsze można dobrać inny.

Remigiusz - Sob Paź 02, 2010 01:20

greg-si, Działa bo grzeje fotel :wink: Tylko fotel nie trzyma temp tylko się wyłącza, a ze to zwykły przekaźnik to raczej nie on jest winny :neutral:
greg-si - Sob Paź 02, 2010 17:55

No to termistor. Albo dobrać inny albo wywalić całkowicie i grzać tylko wtedy gdy Ci zimno w 4 litery ;)
Ja zresztą u siebie używam podgrzewania tylko jak wsiadam do samochodu na rozgrzanie (choć potencjometr od tego jak mocno ma grzać mam pod siedzeniem).

Remigiusz - Pon Paź 04, 2010 01:04

greg-si, A termistor jest pod futerałem fotela pewno :roll: Nie będzie mi się chciało tego rozbierać, lub jest jakieś łatwe dojście do niego :?:
greg-si - Pon Paź 04, 2010 10:05

w którym on jest dokładnie miejscu to nie wiem. Z pewnością na macie gdzieś w okolicach schodzenia się oparcia z siedziskiem. Tak jest prawie w każdym aucie.
niuton - Sro Paź 06, 2010 10:27

Są na allegro. W miare nowa aukcja:
http://allegro.pl/maty-gr...1254068184.html
Ja juz do goscia napsiałem ze rezerwuje 4 wstepnie ale ma 40 wiec lajcik. Ale najpierw pytanie do tych co zakładali: czy to bedzie to? Wszsytko ok mozna brac?

greg-si - Sro Paź 06, 2010 18:56

Mi się wydaje że tak. Jeśli jest termistor a koleś napisał że tak więc włącznik i przekaźnik a będzie ciepło w tyłek i plecki.
Najgorsze jest to że maty są prostokątne. Może być ciężko z ich idealnym ułożeniem.

No i stosunkowo mało prądu pobierają. Mi bezpiecznik 10A paliło jak włączyłem dwa siedzenia.

niuton - Sro Gru 15, 2010 18:25

Wziąłem je. Jak cos bede sie tu o rady pytał. Zimno juz z rana w dupe i nerki, haha.

[ Dodano: Pią Paź 08, 2010 21:15 ]
Michu1123 mamy te same maty sądząc po zdjęciach, to dobrze bo pisałes ze grzeją ładnie a troche sie bałem że słabe. Ide po czteropak i do roboty :lol:

[ Dodano: Nie Paź 10, 2010 20:57 ]
Jeden fotel juz uzbrojony, panel rozebrany pod instalacje. Zrobie zdjecia pozniej z rozbierania fotela jak drugi bede robił, prosta rzecz, ale mam inny fotel troche niz porpzednicy w tym temacie dlatego moze sie komus przydac. Troche to schodzi zeby przadnie było a przy oakzji czyszczenie siada.

[ Dodano: Sro Gru 15, 2010 18:25 ]
Drugi też zrobiony, od klilku dni, zdjęcie mam tylko jedno z rozłożonego fotela bo zapliłem sie do roboty i zapomniałem. Fajna rzecz, szczerze polecam.

pietro - Pią Gru 17, 2010 19:46

hej
Robicie jaką specjalną instalację pod te maty?
Widzę, że na allegro większość jest na wtyczkę do zapalniczki. Uciągnie instalacja zapalniczki dwie maty na przód?

Może macie jakieś modele mat sprawdzone na fotelach R 200? :)

kharry - Sob Gru 18, 2010 23:32

niuton, pochwal się zdjęciami :)
niuton - Nie Sty 09, 2011 22:55

Ale czego? Tutoriala nie bedzie bo jak siadłem do roboty to zpaomniałem, zrobiłem jakies tam dwa zdjecia tylko. Mój błąd, ale jakos sie zapaliłem... Bede wymontowywa fotel zeby na "fest" podłokietnik amontowac to porbie zdjecia srub i opisze kolejnosc itp.

Ja instalacje mam podpieta do zapalniczki. Dwa fotele po dwie maty, daje zpalniczka rade.

pgrad - Pon Sty 10, 2011 20:26

Ja montowałem maty w swoim R. Jest to rover 45 po lifcie. Instalacja była oryginalna. Czy jest u was w samochodzie? można sprawdzić czy pod fotelem jest "wolna" dwupinowa wtyczka. Jeżeli jest, to zapewne jest też instalacja. Kupiłem przełączniki na allegro. Nie były wystawione, ale wystarczy się rozejrzeć i zapytać. Na pewno ktoś będzie miał na zbyciu. Maty kupiłem od Opla oryginalne. Trochę były niekompatybilne z siedzeniami. Musiałem się nieźle namęczyć. Skóra jest przyczepiona za pomocą metalowych oczek przełożonych przez skórę i drut który jest zatopiony w gąbce fotela. Maty trochę podziurawiłem (pod światło widać grzałkę więc można tak podziurawić aby nie zniszczyć grzałki), żeby te oczka poprzekładać przez maty. Ogólnie najwięcej czasu zajęło mi rozbieranie foteli i składanie. Jest roboty na pół dnia. Podpowiem, że gdy będziecie kupować przełączniki, to warto się też zapytać od razu o wtyczki do foteli. Ja musiałem swoje zastąpić czymś innym, bo niestety nie mogłem nigdzie dostać oryginalnych wtyczek. Poza tym trzeba jeszcze kupić dwa przekaźniki i umieścić je obok skrzynki bezpiecznikowej pod kierownicą. I lepiej zacznijcie od fotela pasażera, bo w razie czego łatwiej bez niego jeździć.
Remigiusz - Sob Gru 03, 2011 20:37

Jaki potencjometr wsadzić zamiast tego termistora :?: Taki ile ma cala mata Ohm jak się zbada na kontaktach :wink:

[ Dodano: Sob Gru 03, 2011 20:37 ]
A co się stanie jak wywalę całkiem termistor i połączę bez potencjometru i będzie cały czas 13.8V na matach :wink: Nie stopi to fotela :mrgreen:

Bo mnie ta faza stygnięcia jak działa u pasażera denerwuje :mrgreen:

adamek.o2 - Wto Gru 06, 2011 11:31

Może to śmiesznie zabrzmi, ale ja zastosowałem najprostszy i chyba najtańszy sposób aby pozbyć się "zimnej skóry" na zimę ... :)

Kupiłem dwa piękne niemalże luszowe kocyki z ładnym trójkolorowym wzroem zgrywającym się z szarym odcieniem moich foteli i po prostu ułożyłem je na fotelach :)
Po "położeniu" fotela i wciśnięciu części kocyka pomiędzy siedzisko, a oparcie i postawieniu uparcia do porządanej pozycji kocyki nie przemieszczają się przy wsiadaniu/wysiadaniu i wszystko ładnie wygląda ! :)

A TERAZ UWAGA, KOSZTORYS ! :mrgreen: 20zł !! !! :)

Jak ta lala :)

P.S. jeśli pragniesz zadbać także o komfort na tylnej kanapie, dokup jeden kocyk więcej ! :)

pozdrawiam :)

Remigiusz - Pon Sty 02, 2012 16:37

Ok dziś była akcja wymiany termistora. I faktycznie w środku się blaszka wiesza. Jak osiągnie temp blaszka się wygina i kontakt odcina ale niestety nie powraca już stanu pierwotnego tylko jak ostygnie dalej nie zwiera kontaktu :/ Odlutowałem ja i zlutowałem kabelki na stale i teraz mam tylko full grzanie :mrgreen:

Jeżeli by ktoś potrzebował jakiś namiar tan orig, termistor to jest to:
NGT MH3 L40

[ Dodano: Pon Sty 02, 2012 16:36 ]
Ok, jest nadal problem. Wyciągnąłem drugi termistor z oparcia pleców bo są jednak dwa termistory w jednym fotelu :neutral:

Niestety fotel grzał na fulla i działało ale tylko wczoraj i już dziś przestało działać ogrzewanie całkiem. :roll: Grzał dość długo i wszystko było ok w czasie jazdy, wstawiłem auto normalnie do garażu, fotel wyłączyłem i już dziś nie ma podgrzewania.

Ma ktoś jakieś pomysły co może być nie tak. Mam już dość tych mat grzewczych :neutral:

greg-si - Pon Sty 02, 2012 19:15

Mogła grzałka się przepalić.
Remigiusz - Sro Sty 04, 2012 22:34

greg-si, Ale tak sobie ohh jak działaj podczas jazdy tyle czasu i do wstawienia do garażu tez jeszcze grzało ładnie. A następni dzień już nie działa :roll:

Bo ze brakuje termistorów to raczej nie winna :mad: Rozbiorę jeszcze raz ten fotel i pomierzę maty :neutral:

W czasie pracy mata ciągła jakieś 5,05A :wink:

[ Dodano: Sro Sty 04, 2012 22:34 ]
No i dziś znowu fotel działał :mad: Co to może być nie tak :?: Mata się jednak nie spaliła już mi brak pomysłów :mad:

greg-si - Czw Sty 05, 2012 15:00

Remigiusz napisał/a:
No i dziś znowu fotel działał :mad: Co to może być nie tak :?: Mata się jednak nie spaliła już mi brak pomysłów


Może być tak że jest przerwana i jak siadasz coś raz łączy a raz nie.

Remigiusz - Czw Sty 05, 2012 22:12

greg-si, Nie wiem co jest, dziś działają mata znowu ale tylko raz. już drugi raz po jej wyłączeniu, się włączyć nie dało :neutral: Jechałem grzało cały czas aż mi za gorąco było i ja wył na chwile i potem już tyle :razz: Mata nie żyje :mad:

Jak by była przerwana to by działało lub nie a w czasie jazdy tak samo siedziałem cały czas. Jakis fenomen tej maty :neutral:

Dzieje się jak z termistorami ze jak ja wyłączony to już tyle się nie włączyło znowu :neutral:

ADI-mistrzu - Nie Sty 13, 2013 16:39

Ja się podłączę, czy wtyczki w R75 i R45 są takie same od podłączenia mat czy inne?
I oryginalne maty są zespolone z fotelem (np. z tapicerką) czy da się je spokojnie wyjąć?

A może ktoś z R75 zdjęcie by zrobił wtyczki od podgrzewania foteli ?

Remigiusz - Nie Sty 13, 2013 20:39

ADI-mistrzu, Maty są przyklejone to gąbki fotela :wink: Co do wtyczek to nie wiem ale to najmniejszy problem obcinasz dokładasz inna wtyczkę i jazda :P Tym bardziej dla ciebie :roll:

:-|

ADI-mistrzu - Nie Sty 13, 2013 20:54

Chce zachować aby jak najwięcej rzeczy była oryginalna więc wiec... miło by było jak by wtyczka też była, ale to szczegół :wink:

A jak mata jest przyklejona? Da się ją oderwać bez niszczenia wszystkiego?
Ciekawe na co potem ją złapać, bo jak się rozgrzeje to klej może śmierdzieć.

bizon - Pon Sty 14, 2013 08:19

ADI-mistrzu napisał/a:
Ciekawe na co potem ją złapać, bo jak się rozgrzeje to klej może śmierdzieć.
ja mam wlozona pod skore mate, ale nieoryginalna i na nic jej nie przyklejalem, po roku nie wydaje mi sie zeby sie pozawijala czy przesunela
ADI-mistrzu - Wto Sty 15, 2013 08:12

Pytanie:
A jak to jest ze składaniem fotela? Straszna tragedia? Można to potem tak zrobić aby wyglądało na nieruszone?
Może będę miał wszystko w tym tyg. więc wym już sobie zamontował.

Markzo - Wto Sty 15, 2013 08:25

Spokojnie dasz radę, rozbierałem kilka kompletów foteli 75 + przeróbka z anglików na na wersje EU (przeróbka elektryki, maskownic itp) i w zasadzie nie widać żeby było coś robione ;)
bizon - Wto Sty 15, 2013 08:45

ADI-mistrzu napisał/a:
Można to potem tak zrobić aby wyglądało na nieruszone?
\w 400tce trzeba rozciac jeden z materialow ktory naciaga skore (naciaga jeden ze szwow widocznych z gory). myslalem ze bedzie potem skora luzno latac z tej jednej strony ale nic nie widac, szew ten jest caly czas tak samo "wbity" jak ten z drugiej strony.
ADI-mistrzu - Wto Sty 15, 2013 08:53

No dobra to zobaczymy, zrobię przy tym zdjęcia to może napisze się artykuł o dokładaniu mat :wink:
bizon - Wto Sty 15, 2013 09:21

ja Ci powiem ze nawet fotela nie wyciagalem bo sruba jedna nie chciala puscic, tylko tunel wymontowalem.
ADI-mistrzu - Pią Sty 18, 2013 00:08

Ufff... jeden już zrobiony, muszę powiedzieć że łatwiej jest zrobić oparcie niż siedzisko.
Koralików nie przecinałem, rozginałem a potem z powrotem zagiąłem, nawet wszystkich nie musiałem :mrgreen:

W oparciu w ogóle ich nie ruszałem, dało się spokojnie matę wsunąć i przykleić.

[ Dodano: Pią Sty 18, 2013 00:08 ]
Potrzebuję pomocy, brakuje mi jednego przekaźnika do grzania fotela, wygląda on tak:
http://allegro.pl/przekaz...2920699628.html

Wiecie czy można go jakoś łatwo kupić np. w InterCars? Bo szukałem ale chyba nie wiem jak szukać....
Muszę go mieć do poniedziałku więc wysyłka odpada :neutral:

bizon - Pią Sty 18, 2013 08:46

ADI-mistrzu napisał/a:
Potrzebuję pomocy, brakuje mi jednego przekaźnika do grzania fotela, wygląda on tak:

a co on ma takiego nietypowego??

ADI-mistrzu - Nie Sty 20, 2013 11:32

Jak zamontować maty grzewcze do foteli? Sprawa wygląda następująco:

Wstęp:
Są dwie kwestie które trzeba przemyśleć:
1. Jakie maty
2. Czy posiadamy gotową wiązkę elektryczną

Na pierwsze pytanie trzeba samemu sobie odpowiedzieć, ja tutaj opisze jak zamontować oryginalne maty grzewcze z Rover'a 75 do Rover'a 45. Od razu wspomnę że o ile oparcie jest identycznie skonstruowane, o tyle siedzisko jest inne a przez to kształt maty także, ale nie przeszkadza to nad to, po prostu fotel grzeje bardziej z przodu w przeciwieństwie do 75.

Druga kwestia to sprawdzenie czy posiadamy gotową wiązkę elektryczną, najłatwiej to zrobić zaglądając pod fotel i sprawdzając czy niema tam wolnej wtyczki tego typu:

Jeśli jest to sprawa jest bardzo prosta, trzeba dokupić dwa przekaźniki oraz przyciski od podgrzewania foteli. Problematyczne może być ich dostanie do wersji poliftowej, ale szukając na allegro można z jakiegoś rozbitka wytrzasnąć, bądź pytając na forum (w kraju są złomowiska które głownie same Rover'y posiadają, więc można od nich za małe pieniądze załatwić przyciski i często maty).
Jeśli nie mamy gotowej instalacji to albo ją jakoś prowadzimy, albo rezygnujemy z zakładania mat. Ja miałem gotową więc nie będę opisywał jak ją poprowadzić.

Skąd ja mam wszystko? Własnie ze złomowiska które zajmuje się tą marką. Za 163zł razem z przesyłką kupiłem przekaźniki, przyciski do R45 lift oraz maty grzewcze z R75 ponieważ ich mieli mnóstwo a od R45 praktycznie w ogóle i szkoda było im siedzeń.

Instalacja elektryczna:
Pierwsze co trzeba zrobić to zamontować przyciski w miejsce zaślepek, zazwyczaj zaraz za nimi są przewody od przycisków więc jakąś pesetą można je złapać i wyciągnąć. Jeśli nie widzimy, to niestety trzeba środkowy panel odsunąć i je wyjąć, w tym celu odkręcamy 4 wkręty z obudowy z podłokietnikiem oraz dwie śruby z łbem 10 które znajdują się w zaślepce pod lewarkiem hamulca ręcznego.
Po odsunięciu (albo wyjęciu) podłokietnika odkręcamy dwie śruby po bokach konsoli środkowej i wyciągamy radio oraz metalową prowadnicę jego, pod nią znajduje się wkręt.
Dwa kolejne wkręty są pod przyciskami górnymi obok zegarka.

Po odkręceniu wszystkiego wrzucamy 4 bieg i odsuwamy konsolę, spoglądamy do środka i lokalizujemy wtyczki od podgrzewania foteli. Wyciągamy je na wierzch przez otwory i podłączamy przyciski od podgrzewania foteli.
Tutaj uwaga: dobrze spojrzeć na jakieś zdjęcia jak one fabrycznie są wsadzone, aby przypadkiem kierowca nie miał bliżej przycisku od włączania fotela pasażera.
Przekręcamy stacyjkę w pozycję zapłonu i patrzymy czy po wciśnięciu przycisku się włączą. Sprawdzamy także czy podświetlają się razem ze światłami. Jeśli wszystko jest ok to skręcamy środkową konsolę.

Przekaźniki zlokalizowane są za schowkiem kierowcy przy drzwiach, trzeba go wyjąć i włożyć przekaźniki w miejsca R6 oraz R7:

Po uruchamianiu przycisków od foteli powinny pstrykać pod palcami.

Zakładanie mat grzewczych:
I teraz najciekawsza część - maty grzewcze, moje wyglądają w ten sposób:

Tutaj uwaga: Jak widać na zdjęciu maty były przyklejone do gąbki i w czasie odrywania trochę jej zostało. Kategorycznie trzeba ją wyskubać ile się da, w innym przypadku będzie widać nierówności na fotelu.
Druga sprawa to sprawdzenie czy maty nie są gdzieś uszkodzone, najczęściej jeśli się to zdarzy to w okolicach przewodów. Sprawdzamy je omomierzem na wtyczce, powinny pokazywać w okolicach 2Ω:

Jeśli niema ciągłości to szukamy przerwanego przewodu i go naprawiamy przez zlutowanie, ja np. miałem pęknięty w jednej macie w okolicach czujnika termicznego.


Najpierw należy wykręcić fotele, trzymają się na 4 śrubach torx-50 wkręconych na końcach szyn:

Następnie opieramy fotel na tylnej kanapie i odłączamy wtyczkę od poduszki powietrznej:

Po tej czynności idziemy w fotelem do domu (przy wyciąganiu trzeba uważać aby szynami sobie czego nie porysować w aucie) gdzie wszystko przeprowadzimy w ciepłej i miłej atmosferze :) .

Rozbieranie zaczynamy od oparcia, a dokładniej od zdjęcia tylnej jego plastikowej części. Najpierw należy odczepić ten plastik w dolnej części lekko poszarpując i przesuwając plastik ku zagłówkowi. Gdy odczepi się na dole, przesuwamy plastik w lewo i odczepiamy prawą stronę a potem w prawo i odczepiamy lewą stronę. Na samym końcu podnosimy i odczepiamy zatrzaski w górnej jego części.
Tak wyglądają zaczepy:

Na zdjęciu zaznaczyłem także zaczepy skóry które trzeba odczepić.
W kolejnym kroku wyciągamy plastikowe maskownice prowadnic nagłówka, trzyma się on na dwóch wypustkach które trzeba śrubokrętem wcisnąć:

Po ich wyjęciu ściągamy obicie razem z gąbką, tak że pozostanie sam metalowy stelaż.
Materiał trzyma się na metalowych kółkach przyczepionych do pręta w gąbce, nie ma potrzeby ich rozczepiania, jedynie co to odczepiamy rzep:

i przez niego wkładamy górną cześć maty grzewczej. Ważne aby ją równo rozłożyć, zagięcia mogą być potem widoczne. Z racji że oryginalnie była ona przyklejona, tak więc i ja ją złapałem w kilku punktach na taśmę dwustronną:

Podczas przyklejania ważne jest aby mata wchodziła w rowki, wtedy obicie z powrotem będzie dobrze leżeć i nie będzie śladu że coś było robione.

Przewód wypuszczamy przez otwór który znajduje się w dolnej części gąbki.
Po tej czynności naciągamy obicie ale jeszcze nie zakładamy na stelaż.

Kolej na siedzisko w którym najpierw odkręcamy plastikowy boczek z jego regulacją. W tym celu wyciągamy zaślepkę z gałki do regulacji kąta pochylenia oparcia i odkręcamy śrubę 10mm.

Tutaj uwaga: najczęściej śruba wychodzi razem z drugą w którą jest wkręcona, wtedy trzeba odczepić zatrzaski które trzymają kółko zębate.

Jeszcze jedna śruba znajduje się od drugiej strony plastiku, duży krzyżak:

Po tym ściągamy cały plastik oraz prowadnicę z paskiem żebatym który znajduje się pod spodem:

Odczepiamy zapięcia i ściągamy wszystko razem z gąbką:

Teraz będzie najciekawiej, trzeba rozpiąć w sumie 6 metalowych kółek zaczynając od przodu siedziska (3 kółka na stronę). Ja to zrobiłem przy pomocy dwóch małych szczypców:

Na powyższych zdjęciach widać że końce kółek zbiegają się pod gąbką, trzeba więc je obrócić i wtedy rozpiąć.
Tutaj uwaga: Podczas składania kółka trzeba z powrotem obrócić, w innym przypadku może kaleczyć materiał.
Wkładamy matę i ją przyklejamy, z taką uwagą że na końcu jest ona nieco dłuższa a niema tam elementu grzewczego, więc można go podwinąć do góry aby mata głębiej weszła, bliżej rzepu.

Na powyższym zdjęciu widać także wyskubany otwór na czujnik temperatury, normalnie znajduje się on w tylnej części gąbki ale z racji że u nas jest mata bardziej z przodu, trzeba sobie takowy sprawić.
Przewód od maty przeciągamy pod rzepem i wypuszczamy także otworem w gąbce.

Ostatnim krokiem jest poskładanie tego wszystkie w całość w odwrotnej kolejności. Jedynie nie zakładamy plastiku z tyłu oparcia, oraz podczas wsadzania tulei dla zagłówków lepiej się nie pomylić, tylko jedna ma zamek i musi być w tym samym miejscu gdzie jest prowadnica zamkowa w zagłówku.

Łączenie mat:
Maty połączone są szeregowo, ale przewody niestety okazują się za krótkie, dlatego trzeba je przedłużyć. Ja to zrobiłem z przewodem od maty w oparciu, obciąłem końcówkę i przedłużyłem na końcu przylutowując ją z powrotem. Przewód prowadzimy obok mechanizmu, podobnie jak jest poprowadzony przewód od poduszki powietrznej.

Końcówki łączą się z matą w siedzisku i pozostaje jedna wtyczka która nie pasuje nam niestety do wtyczki w podłodze samochodu... Dlatego ja ją obciąłem i wstawiłem inna którą widać na powyższych zdjęciach. Dodatkowo złapałem przewód opaską która na końcu posiada bolec do montażu w otworach co świetnie mi wpasowało się w gotowy otwór. Teraz można założyć tylną ściankę oparcia zaczynając od założenia górnego zatrzasku i zamykając ją jak klapę.

W podłodze samochodu obcinamy oryginalne złącze i nieco przedłużamy aby nowa wtyczka była podobnej długości co wtyczka od poduszek powietrznych:

Ja dałem nieco dłuższe, ale niema sensu, może być równe. Na końcu wkładamy fotel na swoje miejsce, podłączamy wtyczki i przykręcamy go do podłogi.

Tak wygląda u mnie wtyczka od podgrzewania fotela.

I to by było na tyle, teraz pozostaje jedynie cieszenie się ciepłym fotelem :mrgreen:
Nagrzewa się on około 3min.

Pozdrwiam

tronsek - Nie Sty 20, 2013 13:59

ADI-mistrzu, Co Ty na to aby zrobić z tego artykuł na stronę klubową ??
ADI-mistrzu - Nie Sty 20, 2013 14:33

Ależ proszę bardzo :wink:
Poprawiłem kilka błędów i niejasności, jak coś znajdziecie jeszcze to można poprawić.

[ Dodano: Nie Sty 20, 2013 14:33 ]
Aa... i zdjęcia są większej rozdzielczości ale z racji że jest jakiś plugin na forum wrzucony to dziwnie otwiera. Trzeba by linki przerobić na te o więcej rozdzielczości, chyba ze na stronie klubowej to nie działa.

szylozbi - Nie Paź 05, 2014 21:18

Ok, ciągniemy temat dalej, żeby nie zakładać nowego :P
W związku z tym, że dostać takie oryginalne maty to prawdziwy cud chciałem spytać czy taki zestaw w naszych autach może być:
http://www.ebay.pl/itm/2-...=item54117c16b3
Konkretnie chodzi mi o to czy mając już fabrycznie instalację elektryczną można jakoś dolutować te końcówki z kabli dołączonych do zestawu. Jest tam 2-stopniowa regulacja grzania i nie wiem czy słusznie mnie to niepokoi, bo nie wiem z jaką temperaturą będzie grzało mając oryginale włączniki. Nie widzę na zdjęciach termistorów, mam nadzieję, że nie są w tych 2 stopniowych włącznikach.

Małą pomoc znalazłem także na angielskim forum:
http://forums.xpowerforum...ead.php?t=33960

greg-si - Nie Paź 05, 2014 21:48

szylozbi napisał/a:
Konkretnie chodzi mi o to czy mając już fabrycznie instalację elektryczną można jakoś dolutować te końcówki z kabli dołączonych do zestawu.

Można.
szylozbi napisał/a:
Jest tam 2-stopniowa regulacja grzania i nie wiem czy słusznie mnie to niepokoi, bo nie wiem z jaką temperaturą będzie grzało mając oryginale włączniki.

Skoro masz dwie możliwości co do 'mocy' grzania to taki jaki sobie podłączysz pod oryginalny włącznik taki będziesz miał.
szylozbi napisał/a:
Nie widzę na zdjęciach termistorów, mam nadzieję, że nie są w tych 2 stopniowych włącznikach.

Raczej niemożliwe by były we włącznikach. Na drugiej fotce widać na górze w prawym rogu coś wklejone. Może to być wyłącznik termiczny ale nie musi.
Nie wiem w jaki sposób jest wykonana ta regulacja grzania ale być może jest gdzieś wpięty zwykły rezystor.