Zobacz temat - [r216 Coupe 97'] Drugi akumulator
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover 200/400 lata 92-95 (kanciak)
oraz Rover 200 coupe/cabrio i Rover 400 tourer - [r216 Coupe 97'] Drugi akumulator


Vesper416 - Sob Paź 10, 2009 22:57
Temat postu: [r216 Coupe 97'] Drugi akumulator
Witam mam zamiar zamontować w aucie drugi mocniejszy akumulator! Po co to moja sprawa po prostu montuje dużo dodatkowych gadżetów które będą miały dość spore zapotrzebowanie na Ampery a nie chce obciążać akumulatora aby nie było sytuacji że nie rusze spod pracy!!!

Pytanie mam takie czy seryjny alternator jest w stanie naładować dwa akumulatory?? rozruchowy 72A i dodatkowy 100A czy potrzebuje jakiegoś innego rozwiązania na drugi akumulator????

faecd - Sob Paź 10, 2009 23:13

z podstaw elektryki oraz elektroniki z lekcji fizyki z liceum to powiem Ci, ze ciezka sprawa. Jezeli dolozyl bys jakis malutki drugi akumulator to moze i by dal rade podladowac obydwa akumulatory, oczywiscie alternator by musial sie napracowac ale jest to mozliwe.

Jezeli bedzie to drugi taki sam (pod wzgledem pojemnosciowym mowie) to nie da rady pewnie, za duze obciazenie i dostaniesz spadku napiecia

Poczytaj troche o autach hybrydowych o studenckich projektach aut na prad tylko i wylacznie na prad, tam zapewne jest o alternatorach...

Mysle, ze moglbys zasiegnac porady na jakims wydziale mechanicznym uczelni wyzszej:)

drlubicz - Nie Paź 11, 2009 01:13

możesz dac bez problemu nawet 3 akumulatory i jak bedą takie same to wystarczy połączyć je równolegle , ale to nie wiele zmieni bo w aucie są akumulatory rozruchowe i temu mają służyć więc to bezsensu , kup naprawde dobry akumulator , dbaj byś miał dobre ładowanie i bedzie ok , a jak włączysz subwoofer na 2 godziny to tak samo zdechną te 3 jak i ten jeden dobry , nie ma mocnych. No chyba że dasz sobie takie akumulatory jak są w tramwaju i tam aku daje napięcie ok 40 volt przez prawie dwa dni tylko nie wiem czy masz małą przyczepkę by to za soba wozić

[ Dodano: Nie Paź 11, 2009 01:13 ]
naprawdę dobry aku ale i cena dobra 1330 zł ;(

Lelobass - Nie Paź 11, 2009 05:08

alternator zdecydowanie nie da rady ich ładować, a nie doładowane akumulatory długo nie pożyją.
blue827 - Nie Paź 11, 2009 09:00

Może Optima yellow top , ma tylko 55Ah więc alternator nie będzie miał problemu z naładowaniem do pełna, natomiast wg danych technicznych może dostarczać energii przez 120min, i jest to akumulator głębokiego rozładowania więc nie uszkodzi się nawet gdy go się rozładuje. Ale na wszelki wypadek warto też wozić jakieś kable rozruchowe.


Vesper416 - Nie Paź 11, 2009 09:06

ok widze że nie zrozumieliście mnie do konca
Akumulator rozruchowy bedzie sluzyc tylko do rozruchu a dodatkowy akumulator bedzie osobnym obwodem i bedzie sluzyl tylko do mediow wiec akumulator rozruchowy nie bedzie mial prawa sie rozladować. Chodzi teraz o to żeby ten drugi aku również był ładowany żeby właśnie po dwóch godzinach nie padł!!!

Na elektrodzie znalazłem schemat jakiegoś modułu ładowania dwóch akumulatorów w przyczepach campingowych


może to jest rozwiązanie? a to link do tematu jakby ktos chciał
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic660328.html

Konix - Nie Paź 11, 2009 10:40

Chyba lepiej będzie jak będziesz w bagażniku woził zapasowy naładowany akumulator, i jak się jeden rozładuje przepniesz, a tamtego podładujesz prostownikim. Według tego schematu masz do wyboru podpięcie jednego, lub dwóch akumulatorów naraz. Właściwie i ile A potrzebujesz? Ze względów praktycznych może być lepiej pociągnąć osobną instalację do dodatków i podpiąć to pod akumulator w bagażniku ładowany na postoju prostownikiem.
Vesper416 - Nie Paź 11, 2009 11:19

Konix napisał/a:
Chyba lepiej będzie jak będziesz w bagażniku woził zapasowy naładowany akumulator, i jak się jeden rozładuje przepniesz, a tamtego podładujesz prostownikim. Według tego schematu masz do wyboru podpięcie jednego, lub dwóch akumulatorów naraz. Właściwie i ile A potrzebujesz? Ze względów praktycznych może być lepiej pociągnąć osobną instalację do dodatków i podpiąć to pod akumulator w bagażniku ładowany na postoju prostownikiem.



Genialne rozwiązanie a tak na serio jak pojade w jakąś podróż nad morze czyli ponad 600km w dwie strony to co???? 4 akumulatory w bagaju.

przecież jak robią jakąś instalacje audio profesjonalną to zazwyczaj dają osobny akumulator i jakoś się ładuje bo nie słyszałem o tym aby ktoś wyjmował go co chwile i ładował

faecd - Nie Paź 11, 2009 11:33

Vesper416 napisał/a:
podróż nad może
to morze nie dojedziesz na jednym akumulatoże:D hehe zartuje...ale wytaznie zrobiles babola:)

Co do slow kolegi drlubicz,
drlubicz napisał/a:
awet 3 akumulatory i jak bedą takie same to wystarczy połączyć je równolegle
to co z tego ze rownolegle...by naladowac akumulatory potrzbny jest prad rowniez, czyli tak zwane natezenie (okreslona ilosc ladunku elektrycznego na sekunde) czy inaczej mowiac amperaz.

Nie bez powodupodaje sie na alternatorach prad ladowanie (76A, 100A itd) jezeli polaczysz rownolegle to prad podzieli sie mniej wiecej na dwie (przy 2 aku w aucie) wartosci po polowie! Owszem napiecie bedzie jak na jednym, natomiast beda slabo ladowane i tak na prawde podladujesz dwa aku zamiast jednego porzadnie!

Pamietajcie to jest prad staly tutaj obowiazuja proste prawa z fizyki, prawo ohma, oraz prawo kirhoffa!

stratopol - Nie Paź 11, 2009 11:42

albo zamontujesz alternator o większej wydajności lub założysz drugi alternator bo inaczej ten jeden nie uciągnie.
Vesper416 - Nie Paź 11, 2009 11:52

Nobabol straszny nie wiem jak mogłem do tgo dopouscic ale juz poprawiony.

W tej chwili mam akumulator 100A i naładowanie mi go na prostowniku 6A zajmuje mi okolo 8-10H

Mam pytanie ile Amperów podaje alternator w R??? Nie ma u mnie żadnego oznaczenia albo jest tak zabrudzone ze go nie widac.

[ Dodano: Nie Paź 11, 2009 11:52 ]
Znalazłem info z którego wychodzi ze alternator w 400 a wiec i w 200:
Kod:
Opis produktu:
Dodatkowy opis produktu: napięcie: 14, prąd: 65 
Stosowane w okresie: od 1990-01-01 
Model:  Seria 400
Podmodel:  414
Pojemność silnika w l:  1.4
Producent:    więcej informacji 
Włoski koncern produkujący na pierwszy montaż między innymi oświetlenie pod markami: AUTOMOTIVE LIGHTING, AXO SCINTEX, CARELLO, SEIMA, SIEM, YORKA, a także układy termiczne, układy elektryczne i elektroniczne, amortyzatory, lusterka. Firma Magneti Marelli powstała w 1919 roku we Włoszech. Jej główna siedziba mieści się w miasteczku Corbetta koło Mediolanu. Magneti Marelli jest liderem w produkcji systemów i elementów zaawansowanej technologii samochodowej. Firma jest obecna w 23 krajach świata, zatrudnia obecnie 25 tys. pracowników i wypracowała w 2001 roku 4073 mln. euro obrotu. Oferta handlowa Magneti Marelli Aftermarket Poland obejmuje około 15 tys. referencji
Jakość:  Q- część oryginalna oznakowana logo - znakiem towarowym producenta części, dostarczającego dany element na pierwszy montaż.




Wydaje mi sie ze gdyby zaminic alternator na mocniejszy taki 85A minimum to spokojnie dałby rade naładować dwa akumulatory po 72A co by wystarczyło w zupełności.
Jak myślicie?

stratopol - Nie Paź 11, 2009 11:52

zmierz na wyjściach z alternatora i już będziesz wiedział.
Vesper416 - Nie Paź 11, 2009 11:57

NIe mam możliwości zmierzenia nie posiadam sprzętu chyba że ktoś z forumowiczów może sprawdzić


znalazłem alternator do Fiata Barchetta: 105A
Kod:
alternator
ilość cylindrów:
długość przewodów:
ilość przewodów:
moc rozrusznika:
napięcie: 14
prąd alternatora: 105
sondy numer:
typ modułu:

jakosc: Q
kompletacja: alternator
numer producenta:
uwagi:

Okres zastosowania 01.01-
Numer silnika lub nadwozia nadwozie od / nadwozie do 
Kod silnika (1747 cc)
Podmodel Barchetta 1.8 (Air Cond.)
Wyróżnik NOWE
Producent


Myśle ze da rade naladowac pytanie tylko czy da rade go zamontowac w moim roverku????????

stratopol - Nie Paź 11, 2009 12:01

lekkie modyfikacje pod maską jeżeli chodzi o jego zamocowanie i potem musisz go jakoś napędzić z jakiegoś innego koła pasowego ale wszystko da rade nawet zamocować dwa alternatory w R 216 aha i musisz się liczyć z tym że ten dodatkowy alternator będzie tworzył dodatkowy opór jakie musi pokonać pracujący silnik.
darek_wp - Nie Paź 11, 2009 12:05

zgodnie z zasadą działania alternator jest w samochodzie po to aby przejąć obciążenie wszystkich pracujących urządzeń elektrycznych i doładować akumulator do pracy na postoju i podczas rozruchu

jak podłączysz drugi akumulator to :
1. prąd ładowania aku podzieli się na 2 (pod warunkiem, że będą miały identyczną pojemność - większy będzie bardziej prądożerny lub będzie się musiał dłużej ładować )
2. urządzenia podłączone do drugiego aku będą korzystać z alternatora a nie aku - w najgorszym przypadku grozi to jego przeciążeniem i uszkodzeniem
3. przedstawiony przez Ciebie schemat dotyczy ładowania aku przyczepy ale jak nie jest z niego pobierany prąd - podczas jazdy doładowuje się dodatkowy aku ale korzysta się z niego niezależnie na postoju podłącając np przetwornicę 12/230V i wtedy jest odłączony od układu ładowania samochodu
Vesper416 napisał/a:
W tej chwili mam akumulator 100A i naładowanie mi go na prostowniku 6A zajmuje mi okolo 8-10H


to trochę za krótko i na pewno nie jest doładowany - zgodnie z zasadami ładowanie 10 - 12 h prądem 1/10 pojemności jeśli prąd mniejszy czas musi być dłuższy - w Twoim przypadku powinien wynosić ok 16-18h jak aku będzie ciągle niedoładowany dojdzie do zasiarczenia płyt i szybko straci pojemność

Vesper416 - Nie Paź 11, 2009 12:09

no ale sprawdzałem i po tych 8-10 godzinach napiecie jest 14,55V a akumulator az skwierczy i slychac jak sie przelewa w srodku i buzuje wiec juz sie wytwarza gaz.

To jak alternator o prądzie ładowania 100A Da rade uciągnąć dwa aku po 72A i elektryke samochodu plus system audio?

stratopol - Nie Paź 11, 2009 12:14

niestety nie uciągnie, więc tak jak pisałem wcześniej albo zamontujesz bardzo wydajny alternator albo zamontujesz drugi dodatkowy na ten drugi akumulator.
darek_wp - Nie Paź 11, 2009 12:19

stratopol napisał/a:
zmierz na wyjściach z alternatora i już będziesz wiedział.


na wyjściu to zmierzy napięcie a nie moc alternatora

rzeczywista wydajność altern magneti to ok 70 A czyli 950 W mocy

Vesper416 weź po uwagę, że moc alternatora jest dla wszystkich urządzeń eletrycznych w samochodzie a nie dla aku - jak pracuje silnik urządzenia nie korzystają z energii zgromadzonej w aku - chyba, że jest ich za dużo i alternator nie daje rady
dodatkowo na luzie przy ok 900 obr/min alternator nie dostarcza pełnej mocy tylko ok 70 % - max jest powyżej 1800 obr

Zukowaty - Nie Paź 11, 2009 12:29

Vesper416 napisał/a:
To jak alternator o prądzie ładowania 100A Da rade uciągnąć dwa aku po 72A i elektryke samochodu plus system audio?

Musisz zrozumieć że podczas jazdy Twoje audio czy co masz zamiar tam montować nie będzie korzystało z aku tylko z alternatora. Dlatego jak wszystko połączasz to spadają obroty silnika. Rośnie obciążenie na alternatorze. Jedynym wyjściem jest montaż mocniejszego alternatora i jak Ci będzie mało na postoju to wtedy drugiego aku. Aku będziesz wykorzystywał tylko wtedy gdy silnik nie będzie pracował.
Vesper416 napisał/a:
no ale sprawdzałem i po tych 8-10 godzinach napięcie jest 14,55V a akumulator az skwierczy i słychać jak sie przelewa w środku i buzuje wiec juz sie wytwarza gaz.

Nie tylko napięcie aku jest ważne ale i gęstość elektrolitu i to mierząc właśnie ją sprawdza się poziom naładowania i zarazem stan akumulatora.

TomC - Nie Paź 11, 2009 12:30

Vesper416 napisał/a:
po tych 8-10 godzinach napiecie jest 14,55V a akumulator az skwierczy i slychac jak sie przelewa w srodku i buzuje wiec juz sie wytwarza gaz.

bo go smażysz za dużym prądem ładowania. Zdrowsze dla akumulatora jest dłuższe ładowanie mniejszym prądem niż szybkie dużym a to właśnie swojemu fundujesz......

Zukowaty - Nie Paź 11, 2009 12:32

TomC napisał/a:
bo go smażysz za dużym prądem ładowania. Zdrowsze dla akumulatora jest dłuższe ładowanie mniejszym prądem niż szybkie dużym a to właśnie swojemu fundujesz......

Jeśli ma aku 100A to powinien ładować prądem 10A a ląduje 6A, więc nic mu się nie stanie. No chyba że ładuje już naładowany akumulator to będzie szybko skwierczał ;)

Vesper416 - Nie Paź 11, 2009 12:59

Tak się zastanawiam w jaki sposób ładują sprzęty audio o poborze kilku tysięcy watów???? ja nie chce głośnego sprzętu audio wystarczy mi 200watt czystego dzwięku i dobre radio, ale chodzi o reszte sprzętu w sumie potrzebuję minimum 1500Watów dla dodatkowego osprzętu!!!

Nie znam sie na fizyce ani na elektryce ale gdyby przerobić 200Wattowy zasilacz atx z pc na prostownik i podłączyć go do układu przez jakąś przetwornice i podłączyć to do dodatkowego akumulatora??? Z instalacji bedzie wtedy pobierane tylko 200watow co nie powinno obciazyc jakos mocno alternatora!!!!!!!!!!

nie wiem czy dobrze rozumuje oświećcie mnie!

[ Dodano: Nie Paź 11, 2009 12:59 ]
P.S Zukowaty, jak tam grzybobranie sie udało?

pietro - Nie Paź 11, 2009 14:10

Vesper416 napisał/a:
w sumie potrzebuję minimum 1500Watów

mocy rzeczywistej? czy PMPO? bo to różnica. W profesjonalnych instalacjach audio czasem wsadzają większy aku i większy alternator, żeby to współgrało.
Akumulator i alternator uwzględniając pewny zapas są dobierane do poboru prądu występującego w aucie, dodanie znacznego obciążenia w układzie bez zwiększania wydajności alternatora na pewno wpłynie na jego przeciążenia

Vesper416 - Nie Paź 11, 2009 14:32

no potrzebuje dokładnie 1200watt mocy rzeczywistej plus 300wat zapasu by sie przydało
darek_wp - Nie Paź 11, 2009 14:56

Vesper416 napisał/a:
ale gdyby przerobić 200Wattowy zasilacz atx z pc na prostownik i podłączyć go do układu przez jakąś przetwornice i podłączyć to do dodatkowego akumulatora??? Z instalacji bedzie wtedy pobierane tylko 200watow co nie powinno obciazyc jakos mocno alternatora!!!!!!!!!!


1. przetwornica też musi byc zasilana więc bez sensu mnożyc układy
2. suma energii nigdy nie będzie mniejsza na wejściu niż na wyjściu + dodatkowe straty w układach nawet do 20 - 30%
3. jeśli ma wystarczyć Ci zasilacz 200W to gdzie wepniesz te 1500W obciązenia?

idąc tokiem Twego rozumowania: do akumulatora podłączasz przetwornicę do przetwornicy zasilacz z kompa (ATX) do zasilacza urządzenia, które chcesz zasilić w samochodzie
masz nadal na końcu 12V tylko po drodze kupe strat na ciepło - 1 przetwornica 2 zasilacz - zasilacz 200W musi dostać ze źródła zasilania też 200W i do urządzeń nie odda więcej niż 200W (zasada zachowania energii) a w praktyce jak urządzenie końcowe dostanie 200W to ze źródła licząc sprawnośc urządzeń po drodze na 90% (bardzo optymistycznie) przy 2 urządzeniach "po drodze" z aku pobierasz 250W więc same straty

i na koniec jeśli uzyskasz z zasilacza 200W - 1500W do zasilania to masz pewnego Nobla - stworzyłeś perpetum mobile

[ Dodano: Nie Paź 11, 2009 14:45 ]
Vesper416 napisał/a:
no potrzebuje dokładnie 1200watt mocy rzeczywistej plus 300wat zapasu by sie przydało


to aku 120Ah na 15 min pracy

[ Dodano: Nie Paź 11, 2009 14:56 ]
Vesper416 napisał/a:
Tak się zastanawiam w jaki sposób ładują sprzęty audio o poborze kilku tysięcy watów????


ale te kilka tysięcy watów do nie pobór mocy ze źródła zasilania tylko moc muzyczna urządzeń i też nie ciągle tylko w impulsie dlatego po drodze w zasilaniu są kondensatory o dużych pojemnościach
jeśli będziesz chcieć słuchać wzmacniacza 200W RMS na full to głośniki muszą przenosić moc min 600W RMS a w samochodzie wypadną Ci szyby :smile:

SeniorA - Nie Paź 11, 2009 15:07

Vesper416 napisał/a:
po tych 8-10 godzinach napiecie jest 14,55V a akumulator az skwierczy i slychac jak sie przelewa w srodku i buzuje wiec juz sie wytwarza gaz.
to ten aku nadaje się do wymiany , bo napięcie jednego ogniwa jest po naładowaniu 2.4 V. Dobry , w fazie elektrolizy wody ( gazowania ), osiąga napięcie 2,6-2,8 V i to jest koniec ładowania.
Vesper416 - Nie Paź 11, 2009 15:15

do zasilacza nie ma ba nic podłączone pisałem o przeróbce 200watowe zasilacza na prostownik ktory łądował by ten dodatkowy akumulator...
darek_wp - Nie Paź 11, 2009 18:47

jeśli będzie się to miało odbywać po odłączeniu od dodatkowego akumulatora odbiorników to nie potrzebujesz żadnych zasilaczy - podłączasz równolegle z aku w samochodzie, jeździsz i ładujesz bez zbędnych prac i kosztów (co najwyzej możesz go dołączać przez diodę żeby nie oddawał energii przy zapalaniu auta)

ale jak pisałem sam aku nawet 100Ah przy mocy jaką chcesz z niego wyprowadzić nie da rady - moc 1200W to prawie 100A prądu, teoretycznie aku może go oddawać przez 1h (jeśli aku jest 100% sprawny) a w praktyce max 15-20 min i napięcie spadnie do granicznego 10,5 V

AndrewS - Pon Paź 12, 2009 10:24

pomijajac kwestie poruszone wczesniej, to te dwa aku polaczone rownolegle, musza byc takie same, w takiej samej kondycji, jesli jeden z nich bedzie mial inne parametry, lub jego stan bedzie zly, wtedy miedzy nimi beda plynac prady wyrownawcze, czyli ten gorszy bedzie dokuczał temu lepszemu