Zobacz temat - [R75] Odpowietrzanie sprzęgła
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Odpowietrzanie sprzęgła

echo_12 - Sro Lut 03, 2010 10:50
Temat postu: [R75] Odpowietrzanie sprzęgła
Rover 75 mam zapowietrzone sprzęgło, nie wiem jak odpowietrzyć. Czy może ktoś wie jak to sie robi ?.
apples - Sro Lut 03, 2010 11:26

Zalecany przez Rovera jest płyn Shella Donax YB (DOT4)

1. Odkręć zbiorniczek na pompce sprzęgła która znajduje się nad pedałem sprzęgła.
2. Wyciągnij gumkę ze zbiorniczka.
3. Nalej płyn.
4. Odkręć odpowietrznik przy skrzyni.
5. Wciśnij pedał sprzęgła.
6. Dolej płyn
7. Podnieś pedał sprzęgła delikatnie ręką do góry.
8. Odkręć odpowietrznik
9. Wciśnij pedał sprzęgła.
10. Dolej płyn.
11. Podnieś pedał sprzęgła delikatnie ręką do góry.

Dalej jak poprzednio zrób z 5 razy
Na koniec:
1. Dolej płyn
2. Włóż gumkę do środka
3. Zakręć zbiorniczek

Co jakiś czas proponuję wymienić jednak cały płyn w układzie wysprzęglania i do tego potrzebujemy max 300ml i 15 min dodatkowo wolnego czasu. :wink:

SeniorA - Sro Lut 03, 2010 11:27

echo_12 napisał/a:
nie wiem jak odpowietrzyć.
zapoznaj się z tym tematem http://forum.roverki.eu/v...E6+sprz%EAg%B3o
rudol - Czw Lis 25, 2010 21:17

Witam klubowiczów (i nie tylko). Pragnę przedłużyć ten wątek ze sprzęgłem. Otóż, w moim R75 co półtora miesiąca zmuszony byłem dolewać płynu do zbiorniczka. Wtedy traciły się kłopoty z biegami (coraz trudniej "wskakiwały" oraz przy niskim pedale sprzęgła moje autko ruszało).Planowałem zająć się tym na wiosnę ale......w zeszłym tygodniu pedał sprzęgła pozostał w podłodze i zmuszony byłem ściągnąć wóz do domu za pomocą linki.
Okazało się że wyciek (gwałtowny) nastąpił na połączeniu odpowietrznika z wężykiem. Po usunięciu końcówki z odpowietrznikiem (część metalowa pozostała w końcówce wężyka)okazało się, że wyciek (minimalny) był właśnie w tym miejscu, trudnym tak na prawdę do zlokalizowania-ewidentne ślady przedostawania się płynu przez dłuższy okres czasu.
Poradziłem sobie w ten sposób że, naciągnąłem wąż o średnicy wewnętrznej 8mm na końcówkę węża odpowietrzającego, zaciskając w miejscu pozostającej części metalowej wężyka odpowietrzającego, a na drugim końcu zacisnąłem odpowietrznik. Odpowietrznik może być różnego typu,ale wytrzymujący 8-10 atmosfer i z końcówką 8mm do zamocowania węża (choinka). Uwaga! ważną sprawą jest aby wąż był podwójnie zbrojony ( np. z hydrauliki) . Ja "ćwiczyłem" dwa dni z wężami. Nieodpowiedni wąż powoduje że, ciśnienie "rozdyma" wąż a nie działa na wysprzęgnik. Co do odpowietrzenia układu, proponuje ''na przelew". Tzn. zabudować na drugim końcu otwartego odpowietrznika wężyk wpuszczając go do np. butelki (tu wlewać się będzie płyn po odpowietrzeniu - do odzyskania) Następnie uzupełnić w zbiorniczku płyn do pełna (za pomocą strzykawki i wężyka) i pedał sprzęgła 4 do 5 razy ręcznie wcisnąć. Uzupełnić znów płyn w zbiorniczku i ponownie "przepompować " nie więcej niż 5 razy aby nie dopuścić do opróżnienia zbiorniczka ,bo spowoduje to kolejne zapowietrzenie i proces należy rozpocząć wtedy od początku. Odpowietrzenie można uznać za zakończone po napełnieniu 7-10 zbiorniczków. Zamknąć odpowietrznik, podpompować nogą , odkręcić odpowietrznik pozwalając ujść płynowi z pęcherzykami powietrza. Sprawdzić działanie sprzęgła tzn. zapalając samochód "wrzucając" bieg (powinien lekko wchodzić) zwrócić uwagę czy zasprzęgla w trzy czwarte lub połowie (w zależności od eksploatacji auta) wysokości pedału.
Ja zrobiłem w swoim rowerku właśnie w taki wyżej opisany sposób i mam OK.
Na początku miałem różne myśli - pompa do wymiany, wysprzęgnik, tarcza.......ale okazało się że to tylko - odpowietrznik.
Jeszcze jedno, po odpowietrzeniu ostatecznym, uzupełniłem płyn i założyłem prezerwatywę na zbiorniczek, przed zakręceniem nakrętki.
Będę miał satysfakcję jeżeli moje uwagi i spostrzeżenia oraz opis komuś pomogą
Pozdrowionka dla Roveroviczów.

Boncky - Sob Sty 22, 2011 09:17

sprzęgło rzadko kiedy się tak od "se" zapowietrzy, przede wszystkim odkręć końcówkę z odpowietrznika całkowicie (klucz 8) po jej odkręceniu, odkręć korek ze zbiornika i dolej płynu, pompuj pedałem aż zbiornik będzie pusty, wlewaj płyn i znowu - jaki to ma cel ? zobaczysz co wyleci z drugiej strony, nie będzie to płyn... a mnustwo grudek ze starej pompki i zważonego płynu. Po tym zabiegu dopiero odpowietrzaj, czyli:

1. wlewamy płyn.
2. odkręcamy odpowietrznik i wciskamy pompkę
3. zakręcamy odpowietrznik i pedał do góry
4. odkręcamy odpowietrznik i znowu pedał w dół
5. zakręcamy odpowietrznik i pedał do góry
6. dolewamy płyn i powtarzamy procedurę z 4 razy
7. na kocu dolewamy do góry i zakręcamy

Tylko czysty układ będzie sprawny !
dlaczego zakręcamy odpowietrznik przy podnoszeniu pedału? - po to żeby płyn był pobierany tylko ze zbiornika a nie cofany z węża, jeżeli nie zakręcimy, pompka cofa cześć płynu a zależy nam na tym żeby układ przeleciał cały i wywalił powietrze i stary płyn.

[ Dodano: Sob Sty 22, 2011 09:17 ]
W związku z milionami pytań, telefonów itd... Układ sprzęgła w pompce to nie układ hamulcowy w Golfie... odpowietrza się tak jak jest wyżej napisane :) proszę o tym pamiętać, nie wystarczy dolać płyny po pompować i tyle:)

angell1981 - Wto Mar 08, 2011 19:33

Mam taki nie mały problem - przeczytałem sporo informacji na tym forum odnośnie odpowietrzania sprzęgła i znalazłem miejsce gdzie jest zlokalizowany w moim aucie odpowietrznik, kupiłem płyn Shell Donax YB DOT4 jak apples poradził - tylko mam jeden mały problem - odkręciłem pokrywę przed nogami kierowcy poniżej kierownicy, wyjąłem mechanizm regulacji świateł i przez niego widać mechanizmy łączące się z każdym pedałem oraz z pedałem strzegła i pompkę sprzęgła oraz zwoje kabli. nic poza tym nie widać a ja poszukuję tego zbiorniczka o którym już na samym początku piszecie.
apples napisał/a:

1. Odkręć zbiorniczek koło pedału sprzęgła.

Gdzie jest ten zbiorniczek z płynem? Przyznam jak dla kogoś kto nie ma do czynienia z mechaniką i naprawianiem aut jest to mało precyzyjny zapis.
Polecałbym na przyszłość by zamieszczać więcej zdjęć umożliwiających lepsze ogarnięcie tematu :)
Czy jak piszesz apples zbiorniczek masz na myśli zbiorniczek pompki sprzęgła. Czy korek jaki mam odkręcić to ten znajdujący się na pompce?
Innego zbiorniczka tam nie zlokalizowałem i mam z tym wielki problem.
Proszę o pomoc
Pozdrawiam
W załączniku zamieszczam zdjęcie pompki ze zbiorniczkiem i korek który jest w tej pompce - czy ja mam ten korek odkręcić i tam uzupełniać płyn np: strzykawką z wężykiem?

apples - Wto Mar 08, 2011 20:04

angell1981 napisał/a:
Gdzie jest ten zbiorniczek z płynem? Przyznam jak dla kogoś kto nie ma do czynienia z mechaniką i naprawianiem aut jest to mało precyzyjny zapis.
Tu http://forum.roverki.eu/v...p=424873#424873 jest :lol:
angell1981 napisał/a:
Polecałbym na przyszłość by zamieszczać więcej zdjęć umożliwiających lepsze ogarnięcie tematu
Możesz się przy okazji wykazać. Czas na nowych. :razz: :grin:
angell1981 napisał/a:
Czy jak piszesz apples zbiorniczek masz na myśli zbiorniczek pompki sprzęgła. Czy korek jaki mam odkręcić to ten znajdujący się na pompce?
Tak.
angell1981 napisał/a:
W załączniku zamieszczam zdjęcie pompki ze zbiorniczkiem i korek który jest w tej pompce - czy ja mam ten korek odkręcić i tam uzupełniać płyn np: strzykawką z wężykiem?
Tak, tylko najpierw wyciągnij gumkę z niego zgodnie z opisem.

Na przyszłość http://forum.roverki.eu/v...p=493181#493181 :wink:

angell1981 - Wto Mar 08, 2011 20:12

Dzięki wielkie - tak się domyślałem, ze chodzi o ten zbiorniczek w pompce :)
A co do wykazania się w tym temacie to zamieszczam kilka fotek opracowanych na szybko przeze mnie, dla jasności dla tych, którzy nie zetknęli się jeszcze z tym tematem.
Co do gumki pamiętam -- wspominało o tym kilka osób na wielu forach odnośnie tego tematu ;)
Wiadomo pamiętać o gumce sprawa dość istotna ;P nie tylko w naprawie aut ;)
Pozdrawiam

kamil652 - Wto Mar 08, 2011 22:25

w którym miejscu jest odpowietrznik przy skrzyni ? ma ktoś foto ?
Boncky - Sro Mar 09, 2011 00:13

kamil652 napisał/a:
w którym miejscu jest odpowietrznik przy skrzyni ? ma ktoś foto ?


korzystamy z opcji szukaj. tutaj kliknij i fotka na samym dole. Między obudową filtra a akumulatorem będziesz miał takie coś jak na zdjęciu

http://www.roverki.pl/zro...egla-w-r75.html

longer86 - Sro Mar 09, 2011 00:16

w temacie podanym przez apples'a jest zdjęcie: http://img08.allegroimg.p.../02/957060205_1
angell1981 - Sro Mar 09, 2011 18:45
Temat postu: [R75] Jak odpowietrzyć sprzęgło
Chłopaki tu macie na zdjęciach wszystko opisane co i jak

[ Dodano: Sro Mar 09, 2011 18:13 ]
W miejscu, w którym oznaczyłem strzałką, szukaj przewodu zakończonego śrubą odpowietrzającą.
W wielu autach jest różna długość tego przewodu. U niektórych, w autach, widać śrubę bez problemu. U mnie jest dość krótki przewód więc musiałem się trochę nagimnastykować ale jak się przyłożysz znajdziesz - jeśli masz kanał to od spodu myślę, że "namierzyć go" będzie zdecydowanie łatwiej.

[ Dodano: Sro Mar 09, 2011 18:45 ]
Wszystko zaczynamy od znalezienia w swoim aucie odpowietrznika - rurka (wężyk) zakończony śrubą odpowietrzającą . Gdzie go szukać? Wszystko na zdjeciach zamieszczonych przeze mnie.
Jeśli już namierzymy ten przewód przygotujmy mały słoiczek by podstawić pod końcówke jak odkręcimy śrubę. Wyleci zużyty płyn. Warto się mu przyjrzeć. Ja jutro zabieram sie za odpowietrzanie autka u siebie więc zamieszczę co było u mnie w słoiczku ;)
Tak jak już w tym temacie koledzy pisali warto przed odpowietrzeniem układ cały oczyścić z pozostałości i syfu jaki odłożył się po latach eksploatacji auta. Skoro się już tyle narozkrecamy to przeczyszczenie układu zajmie nam naprawdę niewiele czasu a wtedy mamy pewność, że odpowietrzenie które zrobimy przyniesie całkowite zadowolenie i oczekiwane rezultaty. Aby dostać się do zbiorniczka pompki musimy rozebrać wszystkie plastiki pod kierownicą w kabinie, aby mieć jak najlepszy dostęp do zbiorniczka. Potrzebujemy śrubokręt krzyżakowy, odkręcamy kilka śrubek i demontujemy plastiki bez żadnego problemu. Polecam zdemontować je wszystkie, ponieważ przy pompce jest na prawdę mało miejsca. Da nam to więcej swobody, a demontaż plastików maskujących jest banalny. Przy odkręcaniu pamiętajmy by odczepić wtyczkę od bagażnika!
Reszta jak zabrać się do odpowietrzania jest już w tym i innych tematach dlatego się nie będę powtarzał i powielał tych samych informacji.
Dziś poodkręcałem co trzeba (stąd macie fotki ;) zamieszczone w temacie i poopisywane) zjem coś i zabieram się do pracy i niebawem napiszę czy moje kłopoty z "niskim sprzęgłem" dzięki odpowietrzeniu układu się rozwiązały.
Pozdrawiam i życzę udanej pracy.

apples - Sro Mar 09, 2011 19:45

angell1981, ładnie :ok2:
Ostatnie zdjęcie zostało użyte bez mojej zgody. :razz:

angell1981 - Sro Mar 09, 2011 20:08
Temat postu: [R75] Jak odpowietrzyć sprzęgło
apples wszystkie zamieszczone zdjęcia były mojego autorstwa. Jedynie ostatnia fotka, na której było widać śrubę odpowietrzającą, jest "zapożyczona" właśnie z tego forum, gdyż nie chciało mi się latać z aparatem kolejny raz do swojego autka. Poza tym (jak pisałem powyżej) u mnie ta śruba jest prawie niewidoczna - trudno ją namierzyć, dlatego wolałem wykorzystać zdjęcie, na którym ją widać by opisać co i jak zrobić ;)
A co do właściciela "zapożyczonej" fotografii. Nie pamiętałem od kogo ona była dlatego nie spytałem Cię o autoryzację ;P
Więc by nie była identyczna zmieniłem ją trochę i dodałem od siebie opis.
Mam nadzieję, że się nie gniewasz ;) w sumie wszystko robimy dla dobra ogółu i dla nas samych czyż nie tak ? ;)
Pozdrowienia

apples - Sro Mar 09, 2011 20:19

angell1981 Zdjęcie jest moje, więc spoko. Od razu poznałem swoją czystą skrzynię. :wink:

Pozdrawiam
apples

angell1981 - Sro Mar 23, 2011 21:01

Dopiero dziś odpisuję gdyż miałem ponad tygodniowy wyjazd do Wawy :)
Odpowietrzanie bez większych problemów - pełny sukces osiągnięty.
Z własnych obserwacji podczas pracy.
Jeśli chcecie odpowietrzyć sobie układ, uzbrójcie się w cierpliwość przyda się na pewno. Konia a raczej kopa temu co wymyślił umiejscowienie zbiorniczka pompki pod kierownicą w tak mało dostępnym i niewygodnym miejscu.
W ogóle zauważyłem, że brytyjscy inżynierowie przy produkcji tego modelu kierowali się jakimiś dziwnymi przesłankami. Nie będę wymieniał w tym momencie prac, choć jest ich sporo, które w tym modelu auta wykonuje się, lekko ujmując, dość uciążliwie.
Dosyć tych moich dywagacji. Co do samego odpowietrzania układu hydraulicznego sprzęgła polecam oczyścić cały układ zanim zaczniecie się brać za samo odpowietrzanie :) Z tego co wyleciało z mojego układu oprócz płynu zaobserwowałem dziwną czarną maź wymieszaną z płynem - osad przypominał zjawisko jakie zachodzi w stawach - po pewnym czasie osadza się muł - tutaj podobny szaroczarny nalot, który miejscowo zbrylił się i zamienił w grudki. Po wypompowaniu z układu całego płynu wybierałem dosłownie palcem z pompki ten czarny osad. Następnie czystą szmatką oczyściłem dokładnie wnętrze zbiorniczka. Wcześniej jednak przepuściłem 1,5 zbiorniczka płynu aby pozbyć się zabrudzeń i pozostałości z całego układu. Potem napełniłem zbiornik do pełna założyłem gumkę zakręciłem i zacząłem odpowietrzać układ. Jak to się robi jest już napisane powyżej. Biegi znów wchodzą jak "nożem w masło" :P
Jedyna rzecz, z którą miałem spore problemy to było odkręcenie samej nakrętki na zbiorniczku a potem jej zdjęcie bądź powtórne założenie. Co przy dobrym odpowietrzaniu trzeba powtórzyć kilka razy - np: kiedy sprawdzamy w trakcie odpowietrzania czy nie ubywa nam płynu ze zbiorniczka.
Rzecz działa się u mnie w aucie tak opornie z prostej przyczyny. Sama pompka ze zbiorniczkiem została tak blisko umieszczona plastików z tyłu, że trzeba było jedną ręką mocno naciskać w pobliżu zakrętki na osłonę plastikową a druga odkręcać i patom zdejmować nakrętkę. Przyznam, że to najbardziej doprowadzało mnie do szału.
Kolejna rada - jeśli już bierzecie się za odpowietrzanie to zaopatrzcie się w odpowiednio długi ok 50, 60 cm wężyk i co ważne największą dostępną w aptece strzykawkę - napełnianie zbiornika będzie łatwiejsze i szybsze :)
Kolejna rada - odepnijcie sprężynę od pedału sprzęgła przed odpowietrzaniem - wtedy pedał nie będzie się podnosił do góry jak go wciśniecie. Szalenie ułatwia to pracę.
I jeszcze jedna rada - ja ją zbagatelizowałem z racji braku wolnego czasu i wielu codziennych zajęć - auto dawało mi już dawno "oznaki", że coś się może niebawem dziać ze sprzęgłem. Na obrotach w granicy 1000 na 2 biegu czasem zaczynało się dławić i szarpać - wtedy jeszcze nie wiedziałem co to może oznaczać.
Dziś już wiem co to były za znak: "sprawdź zbiorniczek pompki sprzęgła" czy czasem nie ubywa ci płynu i czy nie masz już go za mało. I jeśli ktoś z Was ma podobnie jak ja to niech lepiej zajrzy do zbiorniczka, póki jeszcze nic się nie dzieje.
Ja po odkręceniu swojego zbiorniczka miałem płynu już bardzo mało - stąd biegi zaczęły wchodzić ciężko a potem przestały wchodzić i sprzęgło miałem "miękkie" tuż przy podłodze.
A wszystko działo się w zaledwie 3 dni.
Na sam koniec jeszcze jedna - mam nadzieję dobra rada.
Jeśli komuś zaczyna coś się dziać ze sprzęgłem to niech nie robi tak jak nie raz wyczytywałem co pisali inni "szarpiąc na siłę". Siłą ani siłom ;P nic się nie zdziała tylko można narobić sobie większego bigosu.
Pozdrawiam i życzę udanych odpowietrzań, cokolwiek to dla Was znaczy :)

witgut - Sro Mar 23, 2011 21:53

Wszystko się zgadza, oprócz jednego :)
nawet jeśli nie odczepi się tej sprężynki przy pedale sprzęgła- to nie podniesie ona sama, pedału sprzęgła podczas odpowietrzania

Boncky - Sro Mar 23, 2011 22:20

jak kolega wyżej i przy odpowietrzaniu nie trzeba za każdym razem nakręcać korka, bo pompka nie ma jak zassać niczego innego jak płynu ze zbiornika, jeżeli odpowietrznik jest zakręcony.

Ps: wszystko co pisałeś było już ostatnio opisane ;] zresztą nie pierwszy raz :D

apples - Czw Mar 24, 2011 09:37

angell1981, fajnie że chciałeś opisać dla innych jak samemu zrobiłeś i aby inni wiedzieli jak to zrobić. :ok: Jest tylko mały problem, a może duży - po 4 zdaniu już nie chce się tego czytać bo za dużo i za bardzo opisowo. Osobiście nie doczytałem do połowy. :bezradny: Na przyszłość radzę - krótko, zwięźle i na temat. :wink: Zdjęcia jak najbardziej OK.
angell1981 - Czw Mar 24, 2011 16:46

Chciałem opisać jak sam uporałem się z problemem ale widzę, że tylko dostało mi się po uszach ;)
Chociaż apples pochwalił mnie za zdjęcia :)
Jedni piszą, że za dożo, inni może napiszą, że za mało napisane - każdy ma inne potrzeby.
W sumie komentowanie czy komuś się chciało coś czytać do końca czy nie uważam za zbyteczne, ale jak widać można doczepić się i do tego, że tekst był za długi ;)
Ja zwięźle pisać nie umiem o czymś co warto dokładnie opisać - może to i wada :D
No cóż dla jednych strumień jest rzeką dla innych pozostanie zawsze strumieniem...
Pozdrawiam

apples - Czw Mar 24, 2011 18:45

angell1981, Nie chciałem Cię urazić. Jeżeli poczułeś się urażony to, Przepraszam. Proponuję jednak na przyszłość abyś pisał krótko i na temat, a najlepiej w punktach krok po kroku bez wnikania w zbędne szczegóły i głębokie refleksje. Zaletą opisu napisanego krótko i w punktach jest to, że można wydrukować i zabrać ze sobą aby korzystać podczas naprawy. :wink:

Zdjęcia jak najbardziej :ok2:


Pozdrawiam
apples™

mike-l - Czw Mar 24, 2011 20:39

angell1981 napisał/a:
Jedni piszą, że za dożo, inni może napiszą, że za mało napisane - każdy ma inne potrzeby.

Dodam od siebie, że wolę spore opisy - takie łopatologiczne - szczególnie czegoś czego jeszcze nie naprawiałem :)
Foty +

Boncky - Czw Mar 24, 2011 21:07

angell1981 napisał/a:
Chciałem opisać jak sam uporałem się z problemem ale widzę, że tylko dostało mi się po uszach ;)
Chociaż apples pochwalił mnie za zdjęcia :)
Jedni piszą, że za dożo, inni może napiszą, że za mało napisane - każdy ma inne potrzeby.
W sumie komentowanie czy komuś się chciało coś czytać do końca czy nie uważam za zbyteczne, ale jak widać można doczepić się i do tego, że tekst był za długi ;)
Ja zwięźle pisać nie umiem o czymś co warto dokładnie opisać - może to i wada :D
No cóż dla jednych strumień jest rzeką dla innych pozostanie zawsze strumieniem...
Pozdrawiam


myślę że ogólnie chodziło o to że właściwie to wszystko już jest na forum, wystarczy poświęcić 30 min i skorzystać z wyszukiwarki, ten temat jest po prostu na każdej stronie :) pisałeś wylewnie o tym co już było pisane sto razy ;] dla Nas, kogoś kto tu zagląda dziennie to po prostu spamik :) ale zdjęcia ok :twisted:

apples - Czw Mar 24, 2011 21:30

mike-l napisał/a:
Dodam od siebie, że wolę spore opisy - takie łopatologiczne - szczególnie czegoś czego jeszcze nie naprawiałem
Ja wolę takie http://forum.roverki.eu/v...p=457203#457203 :grin:
Korzystając z dużego opisu niepotrzebnie byś odczepiał sprężynę, wkładał gumkę i odkręcał zbiorniczek za każdym razem podczas odpowietrzania. Czasami lepiej skorzystać z krótkiego opisu kogoś kto wie co robi. :razz: Z drugiej strony - zawsze można dopytać. :wink:

Boncky napisał/a:
myślę że ogólnie chodziło o to że właściwie to wszystko już jest na forum, wystarczy poświęcić 30 min i skorzystać z wyszukiwarki, ten temat jest po prostu na każdej stronie
Dokładnie. Strzał w 10.


Myślę, że czas zakończyć ten Offtop.
Temat odpowietrzania w tym wątku jak i w kilkunastu innych chyba został już zgłębiony wystarczająco. Każdy znajdzie coś dla siebie wybierając krótki lub długi opis w zależności od tego jak orientuje się w temacie.

maryba - Wto Paź 04, 2011 20:42

Niestety i mnie dzisiaj zaczeły wchodzić ciężko biegi

Szybki tel w drodze co by być spokojnym ( dzięki Marian) i padło podejrzenie na poziom płynu.

Pompowanie pedału pomogło, z takim stanem zrobiłem moze 5- 10 km ( parę skrzyżowań) , przyjechałem do domu uzupełniłem płyn , sciagając trochę starego , uzupełniałem na podniesionym pedale sprzęgła, po zalaniu i zamknieciu korka sprzęgło dobrze pracuje - czy powinienem po takiej operacji odpowietrzać ?

Na osłonie od wewnętrznej stronie zauważyłem małą plamę ( 2 -3 cm średnicy ) - czy to padająca pompka ?

P.S. Marian - nie mam paragonu :) ale mam wpisane ze wymieniane było wszystko

Sprzęglo , wysprzeglik , pompa , płyny

21matys - Sro Paź 05, 2011 09:49

maryba napisał/a:
Na osłonie od wewnętrznej stronie zauważyłem małą plamę ( 2 -3 cm średnicy ) - czy to padająca pompka ?

rozumiem ze ta plamka jest na tej gąbce która jest wyścielana oslona??
zobacz czy pompka nie jest mokra jak tak to znaczy ze zaczyna przepuszczać...
maryba napisał/a:
czy powinienem po takiej operacji odpowietrzać ?

jeżeli przed zalaniem nie było już płynu w zbirniczku to może byc zapowietrzone... ale piszesz ze jeszcze odciągałes stry płyz ze zbiorniczka wiec myse ze sie nie zapowietrzyło... a sprawdz czy odpowiecznik jest dobrze dokręcony mozę przez niego uciekł ci płyn

maryba - Sro Paź 05, 2011 18:31

No niestety ..dzisiaj to samo..pompka padła.

szukam na gwałtu rety pompki, tak żebym przed zlotem zdążył ją wymienić - czy ktos w okolicy warszawy ma taką pompkę ?

lukasz5992 - Pon Lis 19, 2012 11:41

pompą sprzęgła może zapowietrzyc się po wymianie klocków hamulcowych? ma to jakiś zwiazek bo jakiś czas temu wymienialem je z przodu i zauważyłem że sprzeglo inaczej pracuje a po odpowietrzeniu wszystko wróciło do normy. i teraz się zastanawiam czy klocki i sprzeglo maja coś wspólnego?
TomaszM - Pon Lis 19, 2012 11:49

Nie ma...
lukasz5992 - Pon Lis 19, 2012 13:03

kolego a właśnie dowiedziałem się. ze ma bo płyn hamulcowy i płyn do pompy sprzęgła to te same płyny.
sknerko - Pon Lis 19, 2012 13:15

Płyn jest ten sam ale jest w oddzielnych układach nie połączonych ze sobą
lukasz5992 - Pon Lis 19, 2012 13:45

teraz rozumiem dzięki za info
kostek1967 - Wto Kwi 30, 2013 09:38

apples, Witam mam prosbe- mechanik wymienil mi wysprzeglik -nowy bitart-twierdzi ze po zalaniu plynu i odpowietrzeniu plyn wycieka przez korek pompy.Co to może być-pompa do wymiany. Pozdrawiam Kostek1967
xander30 - Pią Lis 07, 2014 14:33
Temat postu: Płyn do sprzęgła
A ja w moim ROVERKU musiałem dolewać DOT4 codziennie do sprzęgła i metody odpowietrzania wszystkie zawodziły gdyż wysprzęglik gdzieś jest trachnięty, więc kupiłem nowy wysprzęglik, ale zanim dałem autko do wymiany musiałem kolejny raz dolać płynu bo pedał był w dole. Niestety była niedziela - dot4 brak, a jedyne co miałem to płyn do wspomagania układu kierownicy ATF, na którym perzeczytałem, że stosowany również w układach sprzęgieł hydraulicznych samochodów osobowych i ciężarowych. Myślę zaleje no i co się stało. Po zalaniu jeżdże już miesiąc i jest oki co prawda po kropelce kapie z wysprzęglika, ale póki co nie muszę rozbierać skrzyni. Poczytałem i wywnioskowałem, że wytrzymuje większe temperatury grzania wobec czego nie robi się rzadki tak szybko jak DOT4. Czyli sprawdźcie u siebie jeśli kto ma wyciek i leje co tydzień czy każdego dnia jak ja niech odpowietrzy układ metodą z youtube, ale zastosuje ATF. Ja jestem zadowolony i śmiem twierdzić, że jest on lepszy niż DOT.
AdaskoC - Pią Lis 07, 2014 15:13

Z rok temu rozmawiałem z moim klientem który ma firmę transportowa. Jeden z jego mechaników namówił go na zmianę Dot na jakiś inny plyn hydrauliczny do ciężarówek. Mówil ze problemy ze sprzęgłem jak ręką odjął po zmianie.

Ja jakos sie zawsze balem sprawdzić. U mnie akurat ładnie chodzi sprzęgło, ale mam kolegę który ma je do wymiany i namówię go na testy :-)

czort - Pon Lis 10, 2014 06:51

No i kto jeszcze testował płyn inny niż DOT 4, np, od wspomagania, jakie rezultaty????
karolj - Pią Kwi 03, 2015 19:24

Jak tam Panowie z tym ATF w układzie sprzęgła? Jakieś nowe wieści?
AdaskoC - Pią Kwi 03, 2015 19:42

Chyba nikt nie sprawdzał :)
karolj - Pią Kwi 03, 2015 19:43

Boją się :)
AdaskoC - Pią Kwi 03, 2015 19:45

A Ty nie :) ?
karolj - Pią Kwi 03, 2015 19:47

Ja też ;) Ale może ktoś mi powie, że nie ma czego :P
Dargor - Sro Kwi 15, 2015 20:24

[R75]co do odpowietrzania sprzęgła to zrobiłem na próbę sposób z youtuba ( filmik odpowietrzanie sprzęgła rover 75) czyli poluzowanie nakrętki zbiorniczka wyrównawczego i poprzez odpowietrznik wtłoczenie nowego płynu np.K 2 DOT 4 do lekkiego przelania ze zbiorniczka.Dokręcamy nakrętkę zbiorniczka i jeszcze troszkę wciskamy płynu.Dokręcamy odpowietrznik i po zabiegu Jak na razie jest oki. Dużo mniej roboty
maciejk1980 - Pią Lip 24, 2015 23:26

mi od jakiegos czasu nie chcą nieraz wejsc biegi, musialem 2 razy dolac plynu bo dryzgal ta dziurka w korku jak glupi bo nie mam tego plastikowego wkladu wiec zatkalem go srubka, teraz pedal wpadl mi do ziemi, ujechalem prawie 40km i chyba wystarczylo pedal podniesc i bylo by ok bo tak zrobilem jak zajechalem do domu i wpozadku, plyn tez jest tyle co go bylo w zbiorniczku, co moze byc przyczyna?? czy to powietrze w ukladzie? ja tylko dolewalem plynu i popompowalem pedal pare razy i tyle, nie odpowietrzalem tak jak sie powinno, czy moze to byc pompka do wymiany? jadac 40km bez sprzegla biegi wpychalem na sile przy 1800 obrotow wchodza ok, czy moglem uszkodzic synchronizatory lub cos innego w skrzyni? nic nie zgrzytalo przy zmianie, tylko troche ciezko wchodzily bo pierwszy raz tak jechalem
longer86 - Pią Lip 24, 2015 23:35

ten gumowy wkłąd jest istotny przy pompce, wciskając pedał on się rozciąga, wypełniając lukę po płynie, co zapobiega zapowietrzaniu się pompki.
joonior - Sob Lip 25, 2015 18:44

Podepnę się do tematu ponieważ przestudiowałem forum w tym temacie i im więcej przeczytałem tym mniej wiem...
Pojawił mi się problem ze sprzęgłem. W marcu wymieniłem tarczę, docisk i wysprzęglik. Wczoraj po powrocie z trasy na parkingu wbiłem wsteczny, puszczam sprzęgło a pedał został w podłodze i musiałem hamulcem zgasić autko bo nie dało się wstecznego wybić. Podciągnąłem pedał sprzęgła do góry i kilka razy nacisnąłem i za każdym razem wracał, odpaliłem silnik , wbiłem 1 bieg i sytuacja się powtórzyła, jednak udało mi się podciągnąć pedał sprzęgła i 2 bieg już wszedł normalnie , pedał sprzęgła się cofnął... po trasie przy zmianie biegów od 2 do 5 nie było problemów. Dziś odpowietrzyłem sprzęgło, przelałem przez nie 500ml DOT 4, jednak dalej to samo na wstecznym i na 1 biegu, biegi wchodzą normalnie ale tak jakby sprzęgło je zasysało... Co może być problemem? Pompka ?

maciejk1980 - Nie Lip 26, 2015 15:23

teraz zauwazylem u mnie kiedy pedal wejdzie do samej ziemi i biegi nie chca wchodzic to wystarczy tylko podniesc pedal do gory i wszystko gra na pare kilometrow, czy to powietrze czy pompka do wymiany? nie moglem odpowietrzyc bo koncowki odpowietrznika nie idzie odkrecic
prebenny - Nie Lip 26, 2015 15:58

A, którą śrubkę próbowałeś odkręćic?

Tam są na końcówce dwie. 13, którą należy przytrzymać i na końcu 8, którą kręcimy.

t0mi - Pon Kwi 09, 2018 21:31

W moim R jest jakiś dziwny objaw.

Wysprzęglik mam nowy LUKA na oryginalnej pompce AP po wciśnięciu sprzęgła auto potrafiło samo ruszać, zapowietrzało się sprzęgło wymieniłem pompkę na nową.

Odpowietrzałem jak pisze Boncky nowa pompka metalowa nie ma żadnych wycieków przewód jest miedziany niby wszystko ładnie się odpowietrza do DOT4 widać bąbelki powietrza po kilkukrotnym odpowietrzeniu już nie.

Ale... na początku wszystko jest ok sprzęgło chodzi "jest twarde" na samej górze ale po przejechaniu już kilku kilometrów sprzęgło łapie od połowy, puszcza prawie od dołu.

Nie wiem co robić już, mam kilka tez do sprawdzenia

1. DOT 4 kupiony na stacji benzynowej - może jakiś droższy były lepszy
2. Miedziany przewód wydaje się, że m delikatnie mniejszą średnicę niż oryginalny
3. Gumowa uszczelka w pompce pod nakrętką jest o wiele mniejsza niż w oryginalej - nie ma w ogóle kształtu "stożka" jak w oryginale AP
4. Niewłaściwie odpowietrzone, ale przepuściłem już może z 5 zbiorniczków (nigdy w pompce podczas odpowietrzenie nie zabrakło płynu)

Po odpowietrzeniu sprzęgło chodzi prawie na sucho dopiero po odpaleniu auta i kilkukrotnym pompowaniem sprzęgła pedał robi się twardy.

Odpowietrznik odkręcam około 0,5 cm - może za mało ?

Jak odkręcam odpowietrznik tylko troszeczkę i próbuję odpowietrzyć to sprzęgło chodzi od razu sztywniej.

Proszę o jakieś sugestię, rady.

taba19 - Pon Kwi 09, 2018 23:10

Witaj nie chem nic sugerować ale ja miałem podobne symptomy na sucho było ok a po odpaleniu to samo co u ciebie i za to był odpowiedzialny niestety uszkodzony wysprzęglik(KTÓRY MIAŁ LEDWO ROK).
PS. OD wymiany wyprzęgnika już mija prawie rok zauważyłem ze w zbiorniczku na ścianach pojawiła mi się dziwna szary nalot( w sumie po naprawie nie sprawdziłem jak tam wygląda zbiorniczek płyn był i jest przezroczysty) dodam że nie wymieniam płynu po wymianie wysprzęglika bo mechanicy zawiedli a od wymiany pompki na nowa jakieś 2 lata temu i 17000 km nie wymieniałem płynu.
Cóż tam się mogło zadziać ze taka maź się pojawiła to jest może wynik wcześniej awarii wysprzeglika i należy wymienić płyn i wyczyścić pompkę przepompowując płyn ?? Sorka za wcięcie w temat

t0mi - Wto Kwi 10, 2018 19:48

Na szczęście u mnie na pewno wysprzęglik jest sprawny ponieważ przed wymianą na nowy przepompowałem starą pompkę i stary wysprzęglik nowym płynem, ja nie miałem nalotu, ale stary płyn był wyraźnie wypracowany.
sknerko - Sro Kwi 11, 2018 08:23

jechałeś choć kawałek na starej pompce i nowym wysprzęgliku? jak tak to niestety ale już nie ma pewności że wysprzeglik dobry, poza tym zdarzają się mechanicy którzy potrafią uszkodzić wysprzeglik przy montażu. ja też miałem podobne objawy i niestety ale wysprzęglik wyjąłem w dwóch częściach :/
Spróbuj odpowietrzyć samą pompkę z przewodem a potem połącz razem z wysprzęglikiem. nalewasz płyn w pompkę i wciskasz zawór w środku szybkozłączki i pompujesz cięgnem aż poleci płyn bez powietrza, potem załóż pompkę i zobacz efekty, ja tak odpowietrzyłem 4 auta i jeżdżą do dziś

t0mi - Pon Cze 11, 2018 22:12

sknerko napisał/a:
jechałeś choć kawałek na starej pompce i nowym wysprzęgliku?


Niestety jechałem :(

sknerko napisał/a:
Spróbuj odpowietrzyć samą pompkę z przewodem a potem połącz razem z wysprzęglikiem. nalewasz płyn w pompkę i wciskasz zawór w środku szybkozłączki i pompujesz cięgnem aż poleci płyn bez powietrza, potem załóż pompkę i zobacz efekty


Niby tak robiłem przed założeniem nowej pompki, ale spróbuję raz jeszcze - dodatkowo odkręcę całkowicie odpowietrznik z wysprzęglika i wyleję cały płyn i zaaplikuje jakiś "lepszy"


Tak zauważyłem, że ta rurka od odpowietrzania na wysprzęgliku doś spore ma luzy (po wyjęciu gumy przy skrzyni)


A no i jakby tego było była "2" i "4" wyskakuje - ale to chyba wina linki a konkretnie tego "grzyba" przy skrzyni co wchodzi w linkę - niby zamontowałem nową, ale ta nowa ma "seger" i nie wchodzi zbyt ochoczo, po wciśnięciu na siłę pewnie rozgią się seger i w obawie, że linka będzie spadać zrobiłem taką obejmkę, ale ona delikatnie się zsunęła i podejrzewam, że delikatnie zatrzymuję linkę o ten 1-2 mm i tego są objawy wyskakującej 2 i 4

Chodzi mi o tą część linki:

[ Dodano: Pon Cze 11, 2018 22:12 ]
Chcę jeszcze spróbować metody odpowietrzenia sprzęgła przez odpowietrznik - jak ni filmiku:
https://www.youtube.com/w...-CFMkYigs&t=34s

Nie chcę tylko demontować pompki, ale zostawić trochę płynu w zbiorniczku - odpowietrzając przez odpowietrznik powietrze wyjdzie sobie przez zbiorniczek, a dzięki temu, że jest trochę płynu na dnie powietrze nie cofnie się.

Czy ktoś próbował takiej akcji ?