Zobacz temat - [R75] Test klimatyzacji
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Test klimatyzacji

grota10 - Pon Lut 08, 2010 16:49
Temat postu: [R75] Test klimatyzacji
Robilem pol godz.temu test klimatyzacji.Pokazalo mibład 21i22.Czujnik naslonecznienia lewy i prawy.Do czego sluzy i gdzie sie znajduje i jakie niedomagania zwiazane sa z tym.Czytalem ze ma znaczenie w jakich warunkach sie testuje.Test robiony byl przed chwila jest juz lekko szaro,czy nie ma to wplywu na wskazania?Czy nie powinno byc slonce? Prosze o podpowiedz
apples - Pon Lut 08, 2010 17:00

Błąd wyszedł ponieważ jest już faktycznie za ciemno. Spróbuj jutro rano :wink:
grota10 - Pon Lut 08, 2010 17:08

Sprobuje jutro ale gdyby ponownie byl blad.To do czego to sluzy i gdzie te czujniki sie znajduja? Moze ktos mi podpowiedziec?
dukat11 - Pon Lut 08, 2010 17:33

Czujnik znajduje się na środku deski rozdzielczej pomiędzy nawiewami na szybę przednią. Taki grzybek. Służy do korekcji temperatury nawiewu zależnie od nasłonecznienia
grota10 - Pon Lut 08, 2010 21:43

Na srodku jest jeden.A blad dotyczy lewego i prawego
krawcu183 - Wto Lut 09, 2010 10:12

Jak się robi test klimatyzacji?
sknerko - Wto Lut 09, 2010 10:27

grota10 napisał/a:
Na srodku jest jeden.A blad dotyczy lewego i prawego

jeden ale podwójny

sash997 - Wto Lut 09, 2010 10:45

mam to samo w teście,SKNERKO jak to jeden ale podwójny??on może sie popsuć?
SeniorA - Wto Lut 09, 2010 11:15

Czujnik światła słonecznego składa się z 2 diod (po jednej na każdą stronę kabiny ), które dostarczają do sterownika ATC/ECU informację o intensywności nasłonecznienia i jego efektu cieplnego w kabinie, by ATC/ECU mógł odpowiednio sterować dopływem i mieszaniem powietrza , dla utrzymania nastawionej temperatury w kabinie , którą mierzy czujnik kabinowy temperatury i przekazuje info do sterownika ATC.Czujnik nasłonecznienia jest tylko nośnikiem informacji.
sash997 - Wto Lut 09, 2010 11:27

więc jeśli robie test w dzień i mam błąd 21 i 22 to znaczy że jest popsuty?
SeniorA - Wto Lut 09, 2010 11:40

sash997 napisał/a:
jeśli robie test w dzień i mam błąd 21 i 22 to znaczy że jest popsuty?
to znaczy,że jest przerwany obwód lub zwarcie.
sash997 - Wto Lut 09, 2010 11:42

i robić coś z tym czy tak może być? jeśli robić to co sprawdzić i gdzie szukać?
grota10 - Wto Lut 09, 2010 12:42

tez bym chcial wiedziec.Ale czy to normalne ze w pochmurny dzien moze pokazywac te bledy? Czy to normalne ze jak pochmurno to blad a gdy slonce swieci to git? Zaraz polece do garazu i sprawdze chociaż slonca nie ma. A jesli uszkodzone to tak jak sash pyta -gdzie szukac?
SeniorA - Wto Lut 09, 2010 12:46

Przewody ( pomarańczowy/żółty , szaro/fiolet , szaro/pomarańczowy ) od czujnika łączą się jedną kostkę 3 pinową ( białą ) pod deską i następnie są wpięte do czarnej 20 pinowej , która wchodzi do sterownika klimy. Jeśli te przewody są w porządku , to może trzeba wymienić czujnik.
grota10 - Wto Lut 09, 2010 13:16

Juz jestem.Wyprowadzilem konia z garazu,zrobilem test i jest 00 :rotfl: Faktycznie intensywnosc slonca ma na to wplyw
sash997 - Wto Lut 09, 2010 14:27

a jak przyświece latarką w ten czujnik? a zresztą... ide sprawdzić...
apples - Wto Lut 09, 2010 14:32

sash997 :grin:
grota10 - Wto Lut 09, 2010 14:33

jak masz sprawny to na dworze teraz powinno byc dobrze,jesli nie to musisz szukac awarii
sash997 - Wto Lut 09, 2010 14:41

hehe po moich wnikliwych doświadczeniach wywnioskowałem że latarka to nie światło słoneczne bo po wyjechaniu na dwór mam wynik 00,czyli kłopot z głowy,zostaje mi remont wentylatora który nie chodzi...napewno na 1 biegu a na pozostałych to troche za zimno chyba żeby sprawdzić...
grota10 - Wto Lut 09, 2010 14:53

no ja wentylator i cos z ABS ale malo wiedzy mam w tym temacie
sash997 - Wto Lut 09, 2010 14:56

a co ci sie dzieje z ABS ?? wentylator też Ci nie chodzi??
grota10 - Wto Lut 09, 2010 15:27

Opisywalem juz ale jeszcze raz napisze.Pod maska w puszce z bezpiecznikami brakowalo jednego od ABS taki kwadratowy.A powinien byc.Kiedy go wkladam zaczyna strasznie cos rzezic i mimo tego ze kluczyki mam w rece nie przestaje.Tak jak w pralce z zepsuta pompka wody,jakby cos na sucho chodzilo.Jak odpale auto chwile rzezenie sie wzmaga po chwili rzezi jak na poczatku.Kontrolka od ABS i kontroli trakcji swieci caly czas.Gasze samochod a to rzecholi i rzecholi bez przerwy dopuki nie wyjme bezpiecznika.Ktos pisal ze kopniete sterowanie ale ja nie mam pojecia co to jest.Pod podstawa aku chyba jest ta pompa z taka szeroka wtyczka.Czy to to jest to sterowanie?Ja mysle ze to sama pompa i chyba to strasznie rzezi.Moze jakas podpowiedz.
A tak wyglada moja puszka

sash997 - Wto Lut 09, 2010 15:36

ostatnio w skodzie octavii podpinałem sie pod komputer i robiłem test elementów wykonawczych...jeden był opisany POMPA ABS i jak włączyłem ten test chyba pompa zaczęła działać bo buczało tak samo jak przy chamowaniu na śliskim,jesteś czasem w gryfinie lub okolicach? bo jest tam mechanik który zna sie troche na diagnostyce komputerowej...
grota10 - Wto Lut 09, 2010 15:41

w gryfinie jestem i to dosc czesto moze podaj namiary to sobie skocze.Ale czy ma program do R75?
sash997 - Wto Lut 09, 2010 15:49

jak jedziesz od gryfina na szczecin, we wsi czepino jest droga w lewo na żabnice,nie skręcasz tylko dalej przy trasie niewiem drugi czy trzeci dom po lewej takie ciasne podwórko,niewiem czy ma program ale powiedział że może mi podnieść moc w 2.0 CDT... wjedź do niego i zapytaj może pomoże
apples - Wto Lut 09, 2010 15:51

sash997 w CDT podczas pracy klimatyzacji wentylator chodzi tylko na 3 biegu.
sash997 - Wto Lut 09, 2010 15:56

na 3?? pierwsze słysze...nie na 1 :roll: ?? ?
grota10 - Wto Lut 09, 2010 16:14

Iki kojarze gdzie to jest dzieki
apples - Wto Lut 09, 2010 16:41

Na 3.
sash997 - Wto Lut 09, 2010 17:00

a na 1 kiedy chodzi???ja już mam namieszane w głowie...wszędzie pisze że sie ciągle kręci na 1 biegu po włączeniu klimy,przecież 3 bieg jest najszybszy...
SeniorA - Wto Lut 09, 2010 17:14

sash997 napisał/a:
a na 1 kiedy chodzi???ja już mam namieszane w głowie...wszędzie pisze że sie ciągle kręci na 1 biegu po włączeniu klimy,przecież 3 bieg jest najszybszy...
wentylatorem steruje ECM na podstawie wskazań temperatury silnika i ciśnienia w klimie. Po włączeniu klimy, sprawnym wentylatorze i układzie ATC ,włącza się pierwszy bieg.
http://www.the75andztclub...read.php?t=1371

apples - Wto Lut 09, 2010 17:25

To u mnie chodzi inaczej. Byłem na T4 i nie wywaliło błędu :/ Pokazało tylko: świece i tempomat.
dukat11 - Wto Lut 09, 2010 22:33

Klima używa tylko pierwszego i drugiego biegu.
apples - Sro Lut 10, 2010 08:20

To dlaczego u mnie po włączeniu klimy wyje jak głupi?
SeniorA - Sro Lut 10, 2010 09:45

apples napisał/a:
To dlaczego u mnie po włączeniu klimy wyje jak głupi?
może być " sklejony " przekaźnik 3 biegu albo wysokie ciśnienie w ukł. klimy.
apples - Sro Lut 10, 2010 10:56

Wentylator mam już chyba nowszego typu. Rezystor jest nie okrągły tylko prostokątny.
Jakbym miał wysokie ciśnienie w układzie to by bardzo grzały się przewody od klimy, a maja normalna temperaturę. Klima na postoju też dobrze chłodziła. Może to wina rezystora? Jak go można sprawdzić?

SeniorA - Sro Lut 10, 2010 11:53

apples napisał/a:
Jak go można sprawdzić?
tu jest o tym : http://forum.roverki.eu/v...der=asc&start=0
apples - Sro Kwi 28, 2010 17:12

Sprawa jasna. Sprawdzałem dzisiaj miernikiem i wyszło że mam uwalony rezystor :razz:

Z zasadą działania to dokładnie jest tak
Praca wentylatora przy chłodzeniu samego układu chłodzenia - bez AC.

Włączanie wentylatora - 3 biegowy (stary typ)
1. bieg - 100°C do 105°C
2. bieg - 106°C do 111°C
3. bieg - 112°C do 119°C

Włączanie wentylatora - 2 biegowy (nowy typ z rezystorem)
1. bieg - 100°C do 111°C
2. bieg - 112°C do 119°C

Jeżeli włączymy AC wentylator automatycznie startuje na 1 biegu. Jeżeli wystąpi dodatkowo temperatura z przedziału wymienionego wyżej, wentylator uruchamia się z prędkością o 1 bieg wyższą.
Np. Pracuje na 1 biegu, temperatura w układzie chłodzenia wzrasta do 102 to automatycznie wskakuje bieg 2 wentylatora.

W dieslu wentylator uruchamia się po przekręceniu kluczyka w stacyjce (pozycja 2) i włączonym AC. W benzynie po uruchomieniu silnika i włączonym AC .

[ Dodano: Sro Kwi 28, 2010 17:12 ]
Myślę że wyczerpująca odpowiedz :wink:
Najlepiej sprawdzić temperaturę w poz.7 wykonując test OBC (diagnostyka komputera).

Temperatury załączania wentylatora w zależności od silnika i modelu wentylatora.
K1.8
Engine Running
If the ECT sensor registers a temperatures of;
Between: 98 °C and 104 °C, = Low fan speed
Between 105 °C and 112 °C, = High fan speed
The ECM switches both cooling fan relays off if the ECT sensor registers a temperature of 98 °C or lower.
Engine Stopped:
Above 112 °C = High speed relay
The cooling fan motor is now able to operate at high speed until the ECT sensor registers a temperature of below 112 °C.

KV6
If the ECT sensor registers engine coolant temperatures of:
Between 96°C and 100°C, = Low fan speed
Between 102°C and 106°C, = Medium fan speed
Between 108°C and 112°C, = High fan speed

M47R Diesel 2.0 litre
(Very rarely needs engine cooling in UK but does require fan operation for Air conditioning to work correctly)
If the ECT sensor registers an engine coolant temperatures of:
Between 100°C and 105°C, = Low fan speed
Between 106°C and 111°C, = Medium fan speed.
Between 112°C and 119°C, = High speed.

With the 2 speed Kenlowe motors the ECU energises SLOW speed for a larger temp span.
For example in the diesel engine:
From 100 Deg C to 111 Deg C = Slow Speed
From 112 Deg C to 119 Deg C = High Speed

Moc wentylatorów.
Nowe wentylatory są 2 biegowe 450W z rezystorem dla 1 biegu (2 przewody). Kiedyś było tak:
1. Wentylator 350W, 2 biegi z rezystorem (2 przewody) - silnik 1,8
2. Wentylator 450W, 2 biegi z rezystorem (2 przewody) - silniki V6
3. Wentylator 450W, 3 biegi bez rezystorem (4 przewody) - diesel

zetkaii - Nie Sty 16, 2011 19:12

Była jeszcze jedna opcja:

4. Wentylator 350W, 2 biegi bez rezystora (3 przewody) - silnik 1,8

sikor00 - Wto Wrz 27, 2011 12:58
Temat postu: [R75] panel klimatronika błędy 12, 21, 22
Witam
Po przekręceniu kluczyka panel klimatyzacji startuje na chwilę gdzie widać temperatury a następnie przełącza się w tryb (chyba awaryjny) wyświetlając w miejscach temperatur po obu strona migające "er" (błąd)

Po autodiagnozie wykazało mi błędy 12, 21 i 22.

12 - błąd magistrali K-bus z informacją o temp. zewnętrznej
21 - czujnik nasłonecznienia, wyjście lewe
22 - czujnik nasłonecznienia, wyjście prawe

Gdzie szukać przyczyny błędu 12 i jak mogę sprawdzić np. miernikiem czujnik nasłonecznienia?


Dodam jeszcze, że samochód przez około dwóch tygodni jeździł na podmienionym z anglika module komfortu ale przez ten okres wszytko działało.

Z góry dzięki

sknerko - Wto Wrz 27, 2011 13:17

raczej chodzi o czujnik temperatury w zderzaku a nie nasłonecznienia. A pokazuje ci temp w zegarach? jak pokazuje to może info o niej nie dociera do modułu komfortu :hm: styki na module komfortu sprawdzić
sikor00 - Wto Wrz 27, 2011 13:40

temperaturę zewnętrzną w zegarach pokazuje prawidłowo a styki w BCU sprawdzałem (mam do dyspozycji akurat 3szt BCU i na żadnej nie działa.
Czy pod schowkiem pasażera jest jakiś przekaźnik odpowiadający za to?.
Przekaźniki w komorze silnika sprawdzone i są ok.

sknerko - Wto Wrz 27, 2011 14:44

to może styki na samym panelu klimatronika coś nie teges
haszczyc - Wto Wrz 27, 2011 16:18

a nie robiłeś testu w nocy bądź w garażu ?
sikor00 - Sro Wrz 28, 2011 19:46

W nocy nic się nie zmienia te same błędy a kostki od panelu też sprawdziłem i nic. spróbuję podmienić ten czujnik nasłonecznienia. Jeżeli on nie pomoże to nie wiem co jest grane.
Pieta - Czw Wrz 29, 2011 09:17

Jak robisz test w słabym świetle lub jak jest ciemno to wywala błedy czujnika nasłonecznienia 21,22
sikor00 - Czw Wrz 29, 2011 12:20

w pełnym słońcu jak i w ciemnościach cały czas wyświetla błąd na obu wyświetlaczach (er) Wcześniej po przekręceniu kluczyka w pozycję II panel klimatronika startował a teraz startuje dopiero jak wcisnę np. auto pokaże temperaturki i zaraz wywala błędy. klima oczywiście nie chłodzi.
VMatas - Czw Wrz 29, 2011 17:15

Dziwnie taki komplet błędów wygląda… Czujnik nasłonecznienia jest połączony prosto do IPK. IPK poprzez K-bus jest połączony z modułem komfortu BCU, a dopiero potem idzie moduł klimatyzacji ATC. Więc istnieje możliwość, że sam czujnik nie kontaktuje lub pracuje nieprawidłowo, a ATC po prostu raportuje 3 możliwe błędy. Inna możliwość - urwany/ułamany przewód K-bus pomiędzy IPK i BCU zamieniając moduły komfortu. ATC wtedy nic nie wie o czujniku nasłonecznienia i razem nie ma K-bus - wiec raportuje też 3 błędy. Przewód K-bus biało- czerwony w żółte kropki.
sikor00 - Pon Paź 03, 2011 13:51

Przewód sprawdzony, podstawiony też drugi panel i dalej to samo- prawie. Teraz po testach już nie wyświetla błędu 12 zostały tylko 21 i 22. Błędy Er wyświetlane są tylko po przełączeniu na AUTO Jak po uruchomieniu panelu szybko przełączę z AUTO na EKONO to działa oczywiście bez klimatyzacji a jak ponownie wrócę na AUTO to ponownie wywala Er i trzeba wyłaczyć zapłon dopiero można przełączyć na EKONO.

Narazie szukam w okolicy czujnika nasłonecznienia może faktycznie on padł. Jak nie znajdę to pewnie allegro pomoże.

Po małych problemach nareszcie dotarł do mnie czujnik nasłonecznienia ale podmiana nic nie dała i problem nadal występuje.

Poradźcie jakiegoś dobrego speca, który się tym zajmie.

markozalko - Pon Kwi 23, 2012 20:11

Spytam się z ciekawości bo dziś zauważyłem takike coś. Jak na dworzu jest 15 stopni i włączę klimatyzację to za jakiś czas załącza się na chwilę wiatrak i przestaje, za minutę znów i tak cały czas. Jak jest gorąco to wiem że chodzi cały czas. Czy to normalne i tak ma być? Dzięki za odp.
WojtekN - Pon Kwi 23, 2012 20:55

Niby wszyscy mówią, że po włączeniu klimy wentylator się włącza od razu ale z tego co słyszałem włączenie lub nie jest warunkowane również ciśnieniem w układzie chłodzącym.
Jeśli przy takich temperaturach masz wyłączanie wentylatora to możliwe, że masz mało czynnika chłodzącego (ucieka?), w konsekwencji brak ciśnienia i wentyl nie rusza.

markozalko - Pon Kwi 23, 2012 21:34

Chodzi o to że nie wiem jak było wcześniej. Dopiero teraz zawróciłem uwagę na to. Zimno wieje, tylko tak myślę sobie że jak jest upał to wiatark adaje cały czas żeby chłodzić jakoś a jak jest teraz na dworzu 15 stopni a ja ustawię klimę na 20 to co niby ma schładzać, skoro temp. w środku jest niższa. Nie wiem tak tylko pytam, zobacze jak będzie cieplej.

[ Dodano: Pon Kwi 23, 2012 21:34 ]
Klimę nabijałem w czerwcu 2010 r. więc chyba jeszcze jest czynnik chłodzący.

haszczyc - Pon Kwi 23, 2012 23:25

markozalko, włączając klimatyzacje z tego co mi wiadomo zawsze załącza się wentylator kwestia jedynie na którym biegu będzie chodzić, jak miałem za mało tzn oleju to ciągle wiatrak chodził na 2 biegu jak nabiłem klimę to załączał się na 1 biegu ;) i przyjemnie chodził
markozalko - Wto Kwi 24, 2012 08:59

Czyli rozumiem że coś nie tak jest. Jak w zimę się włączalo klimę to wiatrak też się nie włączał, myślałem że jak jest zimno to nie musi. Normalnie w lato jak włączałem klimę to wiatrak załączał się za jakieś 10-15 sekund. To mówisz ż ecoś nie tak u mnie jest?
haszczyc - Wto Kwi 24, 2012 09:32

markozalko, jeśli ci dobrze chłodzi to bym się niczym nie przejmował
markozalko - Wto Kwi 24, 2012 16:22

haszczyc napisał/a:
markozalko, jeśli ci dobrze chłodzi to bym się niczym nie przejmował


No chlodzi chłodzi, tylko zastanowił mnie ten włączający i wyłaczający się wiatrak, czytałem teraz na jakimś forum to raczej to normalne jest że się wyłącza bo na dworzu ciepło nie jest więc nie ma co wiatrak zbytnio chłodzić.

[ Dodano: Wto Kwi 24, 2012 16:22 ]
Może napiszecie jak jest teraz u was, czy jak na dworzu 15 stopni jest a wy dacie klimę na 20 to wiatrak też cały czas chodzi czy tylko czasem się włącza?

WojtekN - Wto Kwi 24, 2012 19:46

U mnie chodzi cały czas na 1 biegu a zazwyczaj gdy stanę to po krótkiej chwili włącza się drugi bieg. Dziś zrobiłem ponad 700km i też tak było.
Pierwszy bieg nie włączał się gdy było zimno ~0*C i mniej ale tylko na początku. Po kilkunastu minutach włączał się.
Ciągłe włączanie i wyłączanie miałem gdy miałem mało czynnika.

markozalko - Wto Kwi 24, 2012 21:48

WojtekN napisał/a:
U mnie chodzi cały czas na 1 biegu a zazwyczaj gdy stanę to po krótkiej chwili włącza się drugi bieg. Dziś zrobiłem ponad 700km i też tak było.
Pierwszy bieg nie włączał się gdy było zimno ~0*C i mniej ale tylko na początku. Po kilkunastu minutach włączał się.
Ciągłe włączanie i wyłączanie miałem gdy miałem mało czynnika.


Czyli już wiem co może być przyczyną tego. A swoją drogą jak pamiętam z wcześniejszych sezonów "klimatycznych" to u mnie wiatrak chodził cały czas jakby na jednym biegu - może tym 2? Strasznie głośno chodził w każdym bądź razie, że z daleka było słychać jak jadę. Czy tak jest w tych autach że wiatrak chodzi tak głośno?
Raczej nie ma nic wspólnego fakt, iż w benzynie a dieslu inaczej jest to rozwiązane? Tak jak się wie tego diesla ciężko rozgrzać żeby wiatrak się włączył.

haszczyc - Wto Kwi 24, 2012 23:55

markozalko, R ma to do siebie że gdzieś ten czynnik ucieka z klimatyzacji więc wypadało by co roku serwisować klimatyzacje :) teraz to drogo nie wychodzi są te zniżki grupowe groupon itp
SeniorA - Sro Kwi 25, 2012 09:39

haszczyc napisał/a:
R ma to do siebie że gdzieś ten czynnik ucieka z klimatyzacji
to nie jest urok R75 , ale wada wszystkich układów klimatyzacji od czasu wprowadzenia czynnika R134a ,który w przeciwieństwie do poprzedniego R12 łatwo ucieka z układu przez złącza, uszczelnienia i np. pory gumy. W ten sposób ucieka w każdym aucie rocznie z układu około 10-15 % czynnika . I im mniej go w układzie , tym mniejsza wydajność klimy.
markozalko - Sro Kwi 25, 2012 09:41

SeniorA napisał/a:
haszczyc napisał/a:
R ma to do siebie że gdzieś ten czynnik ucieka z klimatyzacji
to nie jest urok R75 , ale wada wszystkich układów klimatyzacji od czasu wprowadzenia czynnika R134a ,który w przeciwieństwie do poprzedniego R12 łatwo ucieka z układu przez złącza, uszczelnienia i np. pory gumy. W ten sposób ucieka w każdym aucie rocznie z układu około 10-15 % czynnika . I im mniej go w układzie , tym mniejsza wydajność klimy.

To jak przez 2 lata uciekło powiedzmy 30% czynnika to tez wiatrak będzie się zachowywał tak jak u mnie czyli włącza się i wyłącza?

haszczyc - Sro Kwi 25, 2012 09:53

markozalko, nie sugeruj się tym ile mogło uciec np ja nabijając klimę rok temu odzyskał tylko 150gram czynnika R134a i jak się okazało nie było już oleju !! i mało brakowało to bym zajechał sprężarkę, przed chwilą byłem nabijać klimatyzacje w Picasso i brakowało aż 450gram zważywszy że klimatyzacja w Francuzie była nabijana 3 lata temu, nabił i od razu widać efekt w chłodzeniu i wydajności
markozalko - Sob Kwi 28, 2012 12:28

Spoko niedługo pojade nabić klimę. Już teraz wiem dlaczego jak kupiłem auto sprężarka była zatarta. Poprostu nikt jej nie nabiajał i ciągnął na maxa aż padła.

[ Dodano: Sob Kwi 28, 2012 12:28 ]
No i okazało się że na 450 gram czynnika jaki wchodzi do klimy ja po 2 latach miałem 400 gram, czyli całe g... uciekło. Jeśli nadal będzie wiatrak się wyłączał to będę musiał pewnie wymienić reystor jak to pisał Apples. W sumie przyzwyczaiłem się do buczenia klimy bo nie wiedziałem że ona chodzi cały czas na 2 biegu. Tylko żeby się wiatrak nie wyłączał jak kiedyś :) . Pytanie mam takie czy kupować taki rezystor w ciemno, bo nie mam jak sprawdzić czy działa.

jmierzwa952 - Pon Maj 15, 2017 13:08

apples napisał/a:
Sprawa jasna. Sprawdzałem dzisiaj miernikiem i wyszło że mam uwalony rezystor :razz:

Z zasadą działania to dokładnie jest tak
Praca wentylatora przy chłodzeniu samego układu chłodzenia - bez AC.

Włączanie wentylatora - 3 biegowy (stary typ)
1. bieg - 100°C do 105°C
2. bieg - 106°C do 111°C
3. bieg - 112°C do 119°C

Włączanie wentylatora - 2 biegowy (nowy typ z rezystorem)
1. bieg - 100°C do 111°C
2. bieg - 112°C do 119°C

Jeżeli włączymy AC wentylator automatycznie startuje na 1 biegu. Jeżeli wystąpi dodatkowo temperatura z przedziału wymienionego wyżej, wentylator uruchamia się z prędkością o 1 bieg wyższą.
Np. Pracuje na 1 biegu, temperatura w układzie chłodzenia wzrasta do 102 to automatycznie wskakuje bieg 2 wentylatora.

W dieslu wentylator uruchamia się po przekręceniu kluczyka w stacyjce (pozycja 2) i włączonym AC. W benzynie po uruchomieniu silnika i włączonym AC .

[ Dodano: Sro Kwi 28, 2010 17:12 ]
Myślę że wyczerpująca odpowiedz :wink:
Najlepiej sprawdzić temperaturę w poz.7 wykonując test OBC (diagnostyka komputera).

Temperatury załączania wentylatora w zależności od silnika i modelu wentylatora.
K1.8
Engine Running
If the ECT sensor registers a temperatures of;
Between: 98 °C and 104 °C, = Low fan speed
Between 105 °C and 112 °C, = High fan speed
The ECM switches both cooling fan relays off if the ECT sensor registers a temperature of 98 °C or lower.
Engine Stopped:
Above 112 °C = High speed relay
The cooling fan motor is now able to operate at high speed until the ECT sensor registers a temperature of below 112 °C.

KV6
If the ECT sensor registers engine coolant temperatures of:
Between 96°C and 100°C, = Low fan speed
Between 102°C and 106°C, = Medium fan speed
Between 108°C and 112°C, = High fan speed

M47R Diesel 2.0 litre
(Very rarely needs engine cooling in UK but does require fan operation for Air conditioning to work correctly)
If the ECT sensor registers an engine coolant temperatures of:
Between 100°C and 105°C, = Low fan speed
Between 106°C and 111°C, = Medium fan speed.
Between 112°C and 119°C, = High speed.

With the 2 speed Kenlowe motors the ECU energises SLOW speed for a larger temp span.
For example in the diesel engine:
From 100 Deg C to 111 Deg C = Slow Speed
From 112 Deg C to 119 Deg C = High Speed

Moc wentylatorów.
Nowe wentylatory są 2 biegowe 450W z rezystorem dla 1 biegu (2 przewody). Kiedyś było tak:
1. Wentylator 350W, 2 biegi z rezystorem (2 przewody) - silnik 1,8
2. Wentylator 450W, 2 biegi z rezystorem (2 przewody) - silniki V6
3. Wentylator 450W, 3 biegi bez rezystorem (4 przewody) - diesel






to w v6 2,0, są 3 biegi czy dwa? (wg Toafa mam 3), bo wg opisu polskiego to wentylator startuje przy nizszej temp. silnika niz w tym opisie po ang...