Zobacz temat - [R75] Wentylator
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Wentylator

witia24 - Nie Mar 14, 2010 17:17
Temat postu: [R75] Wentylator
panowei moje webasto nie chodzi ale od paru dni wlacza sie tak jakby dmuchawa webasto brzeczy kiedys o tym pisalem

dzieje sie to gdy otwieram auto z kluczyka i gdy je zamykam czasem jak stane i zostawi kluczyk w statyjce tylko włożony np. stacji ide zaplacic wracam otwieram drzwi webasto zaczyna dmuchac jakis wiatrak oczywiscie chodzi tak z 0,5-1 min

normalnie sie nie załancza gdy odpalam auto ono dlej sobie tam dmucha zadnej reakcji

czy ktos sobie już z tym poradził

apples - Nie Mar 14, 2010 17:38

Może to nie webasto tylko wentylator chłodnicy http://forum.roverki.eu/v...ight=wentylator

Wsadź kluczyk i sprawdź czy się nie kręci.

witia24 - Nie Mar 14, 2010 17:43
Temat postu: ok
to napewno webasto bo zasysa powietrze

a wentylator to raczej mi nie chodzi bo nigdy jeszce nie widziałem aby pracował widac go przez gril i czy wlacze klime odmrazanie szyb to sie nie kreci

napisz mi odrazy co za bespieczniki najpierw sprawdzic od tego wiatraka gdzie

apples - Nie Mar 14, 2010 17:48

Wszystko masz w poście z linka.
Może padł sam rezystor.
Przeczytaj też:
http://www.roverki.pl/article.php?sid=464
http://www.roverki.pl/article.php?sid=476

witia24 - Nie Mar 14, 2010 17:59
Temat postu: ok
RELAY 5 i bezpiecznik FUSE 4 (15A) w komorze silnika

który to najlepiej na zdjeciu i czy moge go wypiac bez zadnych konsekwencji jak sprawdzic czy przekazniki sa ok bo bespiecznik to wiem jak

Sterowanie odbywa się przez przekaźniki umieszczone przy wentylatorze

który to i jak go sprawdzic najlepiej fota

apples - Nie Mar 14, 2010 18:05

Nie wiem jak sprawdzić przekaźniki. Chyba miernikiem można.
Przekaźniki znajdują się w obudowie wentylatora. Trzeba zdjąć zderzak. Zobacz najpierw czy nie masz rezystora na wentylatorze. Będzie go widać przez grill z przodu. Jak jest to go sprawdzisz miernikiem.

[ Dodano: Nie Mar 14, 2010 18:05 ]
Zdjęcie rezystora i zamiennik jest tu http://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=51438

witia24 - Nie Mar 14, 2010 18:06
Temat postu: ok
Będzie go widać przez grill z przodu. Jak jest to go sprawdzisz miernikiem.

to juz dlamnie ciemna magia

a co do bespiecznika i tych w puszce kolo aku to który wypiac i jak go sprawdzic


a jak go niema to co oznacza bo teraz to juz nie sprawdze ciemnosc widze

apples - Nie Mar 14, 2010 18:08

Bezpieczniki opisane są na klapce. Jak się wentylator nie kręci to raczej nie jest wina przekaźnika. Poproś elektryka niech sprawdzi.
Czy jak włączysz klimę to w ogóle się nie uruchamia?

Bezpiecznik nr 4. Powinien być 15A

witia24 - Nie Mar 14, 2010 18:12
Temat postu: ok
nie nigdy jeszce sie nie krecil temperatura i cala reszta wydaje sie byc ok

myslaem ze jak zrobi sie cieplo to on dopiero opowinien sie włanczac


bespiecznik jest ok ale te z boku wieksze nie maja nic do rzeczy i pod scchowiem bespieczniki bo cos mi brzeczy tam jak przekrecam kluczyk w okolicach schowka

apples - Nie Mar 14, 2010 18:14

http://forum.roverki.eu/v...er=asc&start=20
kris-tofer - Nie Mar 14, 2010 20:16

witia24, nie
witia24 napisał/a:
bespiecznik
tylko "bezpiecznik" :wink:
apples napisał/a:
Nie wiem jak sprawdzić przekaźniki.
puścić przez przekaźnik prąd, jak stuka w przekaźniku przy stykaniu ze źródłem prądu to znaczy, że przekaźnik jest OK i spełnia swoją, powinność.

witia24, najczęstszą przyczyną niedziałającego wentylatora chłodnicy jest tak jak pisał kolega apples uszkodzony rezystor (ale wtedy wentylator kręciłby na najwyższym biegu) oraz wytarte szczotki w silniczku, lub uszkodzony cały silniczek. Sprawdź jeszcze, czy przed lewym przednim nadkolem gdzieś przy złączkach/kostkach elektrycznych nie jest przetarty kabel zasilający wentylator (u mnie się tak działo)

Co się tyczy webasta to radzę je odłączyć od zasilania, bo przed uruchomieniem silnika nie powinno gwizdać, po wyłączeniu silnika dmucha jeszcze z pół minuty, ale nie przed. Jeśli się tak dzieje to radzę jechać do dobrego elektryka lub do serwisu webasto, sam nic nie zrobisz, to jest jakaś grubsza usterka moim zdaniem...

[ Dodano: Nie Mar 14, 2010 20:09 ]
witia24 napisał/a:
cos mi brzeczy tam jak przekrecam kluczyk w okolicach schowka
otwiera się lub zamyka się klapa do wewnętrznego obiegu powietrza. Tak ma być.

[ Dodano: Nie Mar 14, 2010 20:16 ]
witia24 napisał/a:
Będzie go widać przez grill z przodu. Jak jest to go sprawdzisz miernikiem.

to juz dlamnie ciemna magia
wrzucam zapożyczone zdjęcie umiejscowienia rezystora, który można zobaczyć bez zdejmowania zderzaka (innego zdjęcia nie znalazłem)
witia24 - Nie Mar 14, 2010 21:18
Temat postu: ok
Sprawdź jeszcze, czy przed lewym przednim nadkolem gdzieś przy złączkach/kostkach elektrycznych nie jest przetarty kabel zasilający wentylator (u mnie się tak działo)

powiedz gdzie dokladnie pod maska kolo lampy czy musze zdjac nadkole czy dojde od gory

dukat11 - Nie Mar 14, 2010 21:23

witia24 napisał/a:
powiedz gdzie dokladnie pod maska kolo lampy czy musze zdjac nadkole czy dojde od gory


Najlepiej od dołu odkręcić częściowo nadkole i odchylić.

kris-tofer - Nie Mar 14, 2010 21:28

nie pod maską, od góry nie dojdziesz do kostek elektrycznych, musisz zajrzeć pod samochód i odkręcić taką trójkątną zaślepkę znajdującą się na wysokości kierunkowskazu, przykręcana do zderzaka od spodu i do nadkola na samym rogu pod zderzakiem. Tamtędy zajrzysz co i jak. Są tam dwie czarne duże kostki od wentylatora i jedna mała szara od kierunkowskazów i tych tam czujników naczepianych które nie dotyczą tematu :)
witia24 - Nie Mar 14, 2010 21:32
Temat postu: ok
a czy mozna tak jezdzic bo nic sie nie dzieje temperatura ok cos kolo 84 na kompie
kris-tofer - Nie Mar 14, 2010 21:33

na fotkach zaznaczyłem miejsca gdzie te kostki są, lepszych fotek nie posiadam...
dukat11 - Nie Mar 14, 2010 21:34

witia24 napisał/a:
a czy mozna tak jezdzic bo nic sie nie dzieje temperatura ok cos kolo 84 na kompie


Generalnie tak ale latem będziesz miał problem z klimą i brak chłodzenia silnika (ale to nie problem w CDT gdyż ciężko go zagotować)

kris-tofer - Nie Mar 14, 2010 21:35

można teoretycznie, ale w lato to ja bym się bał, ten silnik jest ciężko przegrzać, ale musisz na rzecz jazdy bez wentylatora zrezygnować z klimy bo można układ uszkodzić
witia24 - Nie Mar 14, 2010 21:35

nie bedzie mozna urzywac klimy bo teraz ja wlacze czasem ale czy dzial niewiem bo na zewnacz zimno
kris-tofer - Nie Mar 14, 2010 21:40

witia24 napisał/a:
ja wlacze czasem ale czy dzial niewiem bo na zewnacz zimno
schodzisz na LO wyłączasz ECON i słuchasz z prawej strony czy się załącza sprężarka (takie stuknięcie i głośniejsza praca) oraz czy cieńsza metalowa rurka pod maską z prawej strony robi się ciepła a potem gorąca, jeśli tak to jeździj na włączonym ECON do puki nie naprawisz wentylatora
witia24 - Nie Mar 14, 2010 21:43

czyli nie mozna doprowadzic do przegrzani i ta rurka normalnie ma miec jaka temperature
kris-tofer - Nie Mar 14, 2010 21:49

normalnie gdy wentylator działa cienka rurka ma być gorąca, a ta grubsza zimna, wręcz lodowata, tak, że para wodna będzie się na niej skraplać, brak chłodzenia dla klimy oznacza, że grubsza rurka też będzie robić się ciepła, będzie za duże ciśnienie w obiegu i może Ci wywalić uszczelki, rozszczelnić układ i czynnik spierdzieli do atmosfery (zieloni się wkurzą :)) niby się tam przez czujnik sprężarka w takich sytuacjach ma wyłączać ale różnie z tym bywa...
apples - Pon Mar 15, 2010 08:38

Rurki mają być letnie. Po to włącza się wentylator aby schłodzić :wink:
kris-tofer - Pon Mar 15, 2010 09:52

Ale gdy się wentylator nie włączy wiadomo co się dzieje, ciśnienie w układzie klimy wzrasta i zaraz się gorąco robi :)
apples - Pon Mar 15, 2010 09:57

Jeżeli wentylator w ogóle się nie włączy to czujnik ciśnienia wyłączy kompresor jeżeli ciśnienie wzrośnie powyżej normy.
kris-tofer - Pon Mar 15, 2010 10:31

Na kilka sekund, gdy ciśnienie spada, sprężarka znów się włącza na kilka sekund i za kilka znów się wyłącza, w efekcie w układzie jest cały czas wysokie ciśnienie, a elektromagnes załączający sprężarkę prztyka cały czas i można spalić ten elektromagnes. Przerabiałem identyczny temat więc wiem co piszę :)
W ogóle nie ma o czym mówić, wentylator to podstawowa sprawa, więc ma działać i już :)

witia24 - Pon Mar 15, 2010 23:22
Temat postu: ok
no i dzis szukałem tego rezystora nic takiego tam niema jest tylko tak mi sie wydaje w wiatraku taka mala dziurka do mocaowania czegos prawdopodobnie rezystora i co wy nato ze go niema

a i webasto musze je serio odpiac bo zauwazylem ze jak zamykam bagaznik czy drzwi kluczyk wykety ze stacyjki ono zaczyna sie przewietrzac wlacza sie wentyl na 1 min mozee to cos z masa ma wspulnego juz nie wiem co wy na to

apples - Pon Mar 15, 2010 23:30

Czyli masz stary typ bez rezystora.
Prawdopodobnie padły szczotki. Opis wymiany masz w linkach które podałem.

Co do webasto to podjedz tak jak kiedyś już pisaliśmy na stacje diagnostyczną dla ciężarówek gdzie mają tester od webasto.

witia24 - Wto Mar 16, 2010 00:03
Temat postu: ok
ja mecze tu bo kosztow niechce miec a pare osób juz pisalo ze tak cos podobnie ma i myslaem ze ktos juz rozwiazał ten problem

czyli jak ma stary typ to mozliwe ze mam go od nowosci i auto ma autentyczny przebieg 120tysi jak siadaly te wiatraki i czym sie różni stary typ od nowego i który lepszy

apples - Wto Mar 16, 2010 07:04

Stary był bez rezystora, nowe są tylko/już z rezystorem.
kris-tofer - Wto Mar 16, 2010 10:29

To ja mam/miałem stary typ silniczka na 4 szczotkach, bez rezystora. Szczotki się wytarły, a sprężynki uszkodziły komutator, próba regeneracji wtedy się nie powiodła i wstawiłem zamiennik (koszt 250zł + dużo własnej roboty) Na stronie klubowej szukaj artykułu Mariana_K dotyczący wymiany silniczka i opis krok po kroku jak rozebrać samochód żeby niczego nie uszkodzić.

Jeśli chodzi o webasto to tak jak pisałem, sam nic nie zdziałasz, jeśli chcesz mieć sprawne webasto to zbieraj kasę na nowe lub nowy sterownik, ale do serwisu webasto i tak warto pojechać, będziesz wiedział co i jak.
W przypadku wentylatora koszty zbijesz i to znacznie.