Zobacz temat - [R400] Wentylatory chłodnicy/kimatyzacji
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R400] Wentylatory chłodnicy/kimatyzacji

zippermann - Pon Sie 16, 2010 08:47
Temat postu: [R400] Wentylatory chłodnicy/kimatyzacji
Mógłby mi ktoś opisać pracę wentylatorów chłodnicy i klimy w różnych warunkach pracy ?

1. Jak pracują jak włącza się klimę
2. Jak pracują jak się silnik rozgrzeje przy wyłączonej klimie
3. Jak pracuję jak się silnik rozgrzeje przy włączonej klimie
4. Wiatraki powinny pracować po wyłączeniu zapłonu (rozgrzany silnik), czy nie ?

Mam dokładaną klimę (diavia), wentylator na chłodnicy wody i 2 wentylatory na skraplaczu.
Wszystkie 3 wiatraczki włączają się jednocześnie na 100% mocy niezależnie od warunków.

Nie wydaje mi się to normalne (straszny pobór prądu i hałas), chciałem dołożyć fabryczny sterownik wentylatorów (4 przekaźniki), teraz mam po prostu 2 zwykłe przekaźniki.

Nie bardzo mogę zrozumieć zasadę jego działanie na podstawie RAVE...

des - Pon Sie 16, 2010 22:34

Ad.1 Przy fabrycznej klimie jak ją włączysz to pracują 2 wiatraki (1 na skraplaczu i 1 na chłodnicy na bodajże pierwszym biegu).
Ad.2 Jeśli silnik przekroczy 104st. to włącza się wiatrak na chłodnicy wody na pierwszym biegu.
Ad.3 Raczej tak samo jak w Ad.1 a jeśli silnik przekroczy chyba 112st. to włączy się drugi bieg wiatraka na chłodnicy.
Ad.4 U mnie jak wyłączysz zapłon to wszystko cichnie. Nic nie pracuje. Przy dokładanej klimie może być różnie.

zippermann - Pon Sie 16, 2010 22:47

Dzięki za odpowiedź ;-)

U mnie też wszystko staje po wyłączeniu silnika, tak że to mam ok ;-)

Teraz już wiem dlaczego ten przekaźnik raz włącza wentylatory szeregowo, a raz równolegle... Tak po prostu realizuje 1 i 2 bieg. U mnie jest tylko 2 :(

W dieselu, tam gdzie są 2 wentyle na skraplaczu jest ten trzeci na chłodnicy wody ?

Jugol - Pon Sie 16, 2010 23:23

zippermann napisał/a:
W dieselu, tam gdzie są 2 wentyle na skraplaczu jest ten trzeci na chłodnicy wody ?


...nie zauważyłem trzeciego wentylatora :niee:

sTERYD - Wto Sie 17, 2010 09:17

nigdy nie ma trzech wiatraków, w niektórych są tylko oba z przodu.
zippermann - Wto Sie 17, 2010 09:37

A ja mam 3 ;-)

Wyobraź sobie wrażenia jak to sie wszystko włączy ;-)

Kiedy już mi się wydaje, że znam dobrze mojego R, on mnie czymś zaskakuje ;-)
(albo fantazja poprzedniego właściciela)

Powiedzcie mi jeszcze który lepiej odłączyć celem przeróbki "jak książka pisze", ten po stronie zderzaka, czy silnika ?

sTERYD - Wto Sie 17, 2010 09:38

ten po stronie zderzaka, bo ten od strony silnika ma dwa biegi :cool:
zippermann - Wto Sie 17, 2010 09:58

Dwa biegi ma ? Ona ma tylko dwa przewody...
szoso - Wto Sie 17, 2010 10:04

zippermann napisał/a:
Dwa biegi ma ? Ona ma tylko dwa przewody...

właśnie chyba wtedy powinny być 3 przewody
ja np. mam 2 przewody i jest tylko jeden bieg

tomo63 - Wto Sie 17, 2010 10:33

Ja mam 2 przewody i na pewno 2 biegi (mowa o chłodnicy wody).
A jeśli chodzi o pracę wentylatorów, to gdy wentylator pracuje na 2 biegu to nie przestaje pracować po wyłączeniu silnika, a ostatnio zauważyłem, że po wyłączeniu gorącego silnika, chyba skoczyła mu jeszcze temperatura i sam włączył się jeden z wentylatorów (od razu na 2 bieg), schłodził wodę i wyłączył się.

sTERYD - Wto Sie 17, 2010 13:27

do silniczka nawiewu też dochodzą dwa przewody, a ma 4 biegi ;)
zippermann - Wto Sie 17, 2010 13:34

Ale ma przełącznik i opornicę :mrgreen:
des - Wto Sie 17, 2010 15:52

zippermann napisał/a:
Powiedzcie mi jeszcze który lepiej odłączyć celem przeróbki "jak książka pisze", ten po stronie zderzaka, czy silnika ?
Ten od strony silnika to wiatrak chłodnicy wody, ma 2 biegi i nie radzę go odłączać. Jeśli masz 2 wiatraki na skraplaczu klimy (pewnie dla tego że dokładana klima) to możesz jeden odłączyć, jeśli chcesz "jak książka pisze" to odepnij ten po prawej strony stojąc przodem do auta bo w fabrycznej klimie wiatrak jest po lewej stronie.
zippermann - Wto Sie 17, 2010 16:18

Pokażcie mi 1 i 2 bieg bo ja widzę tylko jeden.




Uploaded with ImageShack.us

des - Wto Sie 17, 2010 16:27

To chyba działa na takiej zasadzie. Komputer dostaje info. z czujnika temperatury, że temp przekroczyła powiedzmy 112st. i daje sygnał do czegoś co podaje prąd do wiatraka aby zwiększyć napięcie czy natężenie prądu. Nie znam się na elektryce ale tak to chyba działa.

Dla przykładu: mamy wiatrak z płynną regulacją obrotów -> prędkością wiatraka steruje "regulator płynności".
W samochodzie za obroty wiatraka odpowiada komputer który daje sygnał na 1 lub 2 bieg wiatraka.

Uwaga -> Tak mi się tylko wydaje. Nie wiem dokładnie jak to jest zrobione.

zippermann - Wto Sie 17, 2010 16:39

To już Ci mówię jak to działa...

Nie posiadając klimy fabrycznej mamy takie rozwiązanie jak na załączonym schemacie. Wentylator ma jeden bieg i nic więcej.

Szczęśliwi posiadacze klimatyzacji nie posiadają jednego przekaźnika w skrzynce pod maską, za to mają dodatkowy moduł przekaźników na nadkolu. Do tej pory też nie mogłem za bardzo rozgryźć go, ale już wiem...

Nie ma żadnego sterowania PWM o którym myślisz, ani zadnych opornic.
Pierwszy bieg, to wentylator klimy i chłodnicy połączone szeregowo (prąd płynie od jednego do drugiego), powoduje to, że każdy dostaje ok 6-7 V i kręci się z połową mocy. Drugi bieg to bezpośrednie zasilanie każdego wentyla oddzielnie i praca na 100%. Sterowane to jest przez MEMS (ten komputerek z tyłu skrzynki z bezpiecznikami pod kierownicą).
Właśnie z tego powodu chcę sam dołożyć ten moduł przekaźników i usunąć jeden wiatrak... znów mi stopiło 30A bezpiecznik :evil:

Pytałem który odłączyć, bo nie wiem co będzie korzystniejsze z punktu widzenia chłodzenia silnika... Przedni wentylator ma dużo większą moc niż ten od strony silnika, ale do pokonania ma 2 chłodnice.

Wersja fabryczna z klimą:

ArekL - Sro Sie 18, 2010 19:42

A ja mam fabryczną klimę i mam 2 wentylatory od klimy i jeden od silnika. A Wy mówicie, że nie może tak być?

Nie wiem ile mają biegów, ale ostatnio mam bardzo poważny problem, mianowicie wentylator chłodnicy wody nie chodzi :( Sprawdzałem bezpiecznik i jest ok. Co jeszcze mogę sprawdzić? Gdzie znajduje się czujnik temperatury płynu?

R420 Si (benzyna).

Pozdrawiam

Adrian - Sro Sie 18, 2010 21:06

Poczytaj trochę forum. Prawie codziennie pojawia się nowy temat o czujniku temperatury. Multum jest tego.