Zobacz temat - [R216 97r] Wentylator 1 i 2 bieg nie działa - naprawa
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [R216 97r] Wentylator 1 i 2 bieg nie działa - naprawa

Emems - Wto Sty 18, 2011 19:53
Temat postu: [R216 97r] Wentylator 1 i 2 bieg nie działa - naprawa
Pierwszy i drugi bieg wentylatorka od ogrzewania nie działał od samego początku w moim Roverku. Chciałem naprawić to u mechanika, ale gdy ten krzyknął mi 150 zł - podziękowałem ;)

Szukałem używki, ale na szrotach chcieli 50-60 zł, a pewności, że są sprawne nie miałem.

Postanowiłem wziąć sprawę w swoje ręce :grin:

Poszperałem w necie i cosik udało mi się znaleźć.

Mianowicie - w moim przypadku skoro nie działy dwa pierwsze biegi, więc wiedziałem, że prawdopodobnie przepaliły się rezystorki od owych biegów.

1. Pierwszy bieg wymaga rezystorka 10 [W] 1,8 [ohm];
2. Drugi bieg wymaga rezystorka 10 [W] 1,2 [ohm].

Bardzo trudno je dostać - najlepiej iść do DOBREGO sklepu elektronicznego bądź trzeba szukać gdzieś na necie - ewentualnie pozostaje jeszcze drut oporowy :D

Pojechałem do dobrego sklepu elektronicznego i... gdy sprzedawca podał mi jeden oporniczek 10 [W] to, aż mnie cofnęło bo to był taki "byk", że chyba nie zmieściłbym go pod pokrywką :D

No, ale można jednego "byka" zastąpić dwoma mniejszymi połączonymi szeregowo ;)

Przypomnijmy z lekcji elektrotechniki, że:

1) Gdy R1=10 [W] 1,8 [ohm] to Rz=2x(5 [W] 0,9 [ohm]);
2) Gdy R1=10 [W] 1,2 [ohm] to Rz=2x(5 [W] 0,6 [ohm]).

Nie mieli akurat rezystorków o takich wartościach to kupiłem w miarę zbliżone do ideału ;)

A więc, kupiłem:

1) Dwa rezystory ceramiczne 5 [W] 0,91 [ohm];
2) Dwa rezystory ceramiczne 5 [W] 0,68 [ohm].

Większe wartości [ohm] spowodują tylko, że wentylatorek będzie działał troszkę wolniej :)

Zabrałem się za robotę.

1. Zdemontowałem schowek od pasażera (dwie śrubki);
2. Wyciągnąłem wtyczkę od kostki rezystorów;
3. Odkręciłem pokrywkę z rezystorkami (dwie śrubki).

Oto one ;)





Jak wyraźnie widać - dwa pierwsze są przepalone - czyli jestem w domciu :D

A oto zakupione przeze mnie rezystorki:





4. No to teraz operacja wlutowania rezystorów ;)
Po zabiegu wygląda to teraz tak:





5. I po zamontowaniu wszystkiego w miejscu jego przeznaczenia nastąpiła chwila prawdy...

Bieg 1 - działa :D
Bieg 2 - działa :D

Czyli jak się chce to się da - i nie 150 zł, a 4,65 zł - bo tyle dałem za rezystorki ;)

Wentylator kręci jak ta lala :ok:

Pozdrawiam serdecznie
Marek ;)

Bordos - Wto Sty 18, 2011 20:34

Dość dobrym sposobem naprawy jest zakup na ebayu angielskim oryginalnej takiej części. Z przesyłka ok. 150 zł wychodzi.
keczu - Wto Sty 18, 2011 20:59

W ten sposob naprawiony rezystor ma polowa z nas na forum, sposob znany od dawna . Juz 3 tak przelutowalem w Roverkach i Hondzie Civicu. Wiele jest tematow jak rowniez inf. na stronie klubowej.
http://www.roverki.pl/por...m-z-biegow.html
Fajne fotki.
Bordos napisał/a:
Dość dobrym sposobem naprawy jest zakup na ebayu angielskim oryginalnej takiej części. Z przesyłka ok. 150 zł wychodzi.

Tak ,a za 10 rezystorow zaplacilem w Polsce 10zl. i mam pewnosc ze sie nie spali ponownie bo to oporniki ceramiczne. :roll:

kasjopea - Wto Sty 18, 2011 21:03

keczu, masz rację. Tematów jest mnóstwo, co nie przeszkadza użytkownikom co chwilę zakładać kolejnych "bo wprawdzie temat był już poruszany, ale...". Dodatkowo kolega porobił fajne zdjęcia, więc jeśli nie ma nic przeciwko temu, to byłabym za umieszczeniem tego na stronie klubowej w zakładce "Zrób to sam". Emems, co Ty na to? :smile:
keczu - Wto Sty 18, 2011 21:08

kasjopea napisał/a:
keczu, masz rację. Tematów jest mnóstwo, co nie przeszkadza użytkownikom co chwilę zakładać kolejnych "bo wprawdzie temat był już poruszany, ale...". Dodatkowo kolega porobił fajne zdjęcia, więc jeśli nie ma nic przeciwko temu, to byłabym za umieszczeniem tego na stronie klubowej w zakładce "Zrób to sam".

Spoko. Przeciez ja tylko podalem inf. ze to zadna nowosc i docenilem rowniez zdjecia :wink: . Sposob ze strony klubowej jest troche latwiejszy bo z pojedynczymi opornikami.Pozdr.

Emems - Wto Sty 18, 2011 21:17

kasjopea napisał/a:
...kolega porobił fajne zdjęcia, więc jeśli nie ma nic przeciwko temu, to byłabym za umieszczeniem tego na stronie klubowej w zakładce "Zrób to sam". Emems, co Ty na to? :smile:


Kasjopeja jest mi bardzo miło i nie spodziewałem się takiej propozycji ;)

I oczywiście bardzo proszę o zamieszczenie mojej notki - może komuś się przyda :))

shilus82 - Wto Sty 18, 2011 21:26

w końcu dobre podglądowe fotki !!
andrew0503 - Wto Sty 18, 2011 22:02

Bordos napisał/a:
Dość dobrym sposobem naprawy jest zakup na ebayu angielskim oryginalnej takiej części. Z przesyłka ok. 150 zł wychodzi.

U Tomiego są zamienniki Valeo po 78 zł, bardzo dobre. Dla osób nie uzdolnionych technicznie to niezłe rozwiązanie.
A zdjęcia i opis naprawy :ok: , bardziej czytelnie już się chyba nie da. Naprawdę super.

[ Dodano: Wto Sty 18, 2011 22:02 ]
Dzięki Emems.

Mombrey - Nie Lut 20, 2011 15:27

Czy ktoś ma wspomniane rezystorki na zbyciu? Przeważnie sa sprzedawane po 10 szt. Jeżeli tak to czy może mi wysłać na adres w Polsce (oczywiście odpłatnie)?
Dzięki

Jugol - Nie Lut 20, 2011 15:35

Mombrey napisał/a:
Czy ktoś ma wspomniane rezystorki na zbyciu? Przeważnie sa sprzedawane po 10 szt. Jeżeli tak to czy może mi wysłać na adres w Polsce (oczywiście odpłatnie)?
Dzięki


Mombrey, post wyżej masz odpowiedź, są u Tomiego zamienniki, wyśle Ci gdzie chcesz :taa:

Mombrey - Nie Lut 20, 2011 16:42

[/quote]
Mombrey, post wyżej masz odpowiedź, są u Tomiego zamienniki, wyśle Ci gdzie chcesz :taa: [/quote]
Mogę miec oryginalne ze szrotu ale ich działanie jest dośc awaryjne. Na 4 szt w żadnym nie dziła I bieg a drugi przepala sie po około miesiącu działania.
Mam więc 4 sztuki do samodzielnej naprawy. Więc albo kupię 2 X po 10 szt. oporników albo może komuś zostały i walają sie gdzieś w szufladzie. Chetnie odkupie ze 4 szt. 0,6 Ohm i 0,9 Ohm ;-)

wroblikns - Nie Lut 20, 2011 17:05

Emems napisał/a:
1) Gdy R1=10 [W] 1,8 [ohm] to Rz=2x(5 [W] 0,9 [ohm]);
2) Gdy R1=10 [W] 1,2 [ohm] to Rz=2x(5 [W] 0,6 [ohm]).


rozumiem że łączyłeś je szeregowo?

Berg - Sob Cze 11, 2011 13:19

Heh, dzisiaj i mnie to spotkało. Czy coś się stanie jak dam 1 rezystor 5W bo akurat taki mam pod ręką?
qba88 - Nie Cze 12, 2011 10:02

no z tego co mi wiadomo to się przepali :P
Berg - Nie Cze 12, 2011 21:15

Rezystor tak? :razz: Czy wentylator? :shock:
qba88 - Nie Cze 12, 2011 21:43

całe auto się spali :D nie no :D oczywiście że rezystor :)
jodgus - Czw Wrz 08, 2011 15:02

Witam!

Przepraszam za odgrzewkę, ale warto podzielić się wrażeniami :)
W moim 214Si 99r. nie działał 1 bieg wentylatora.

Zakupiłem rezystor ceramiczny 9W 2.2Ohm, spory, duży, długi, taki akurat mieli w sklepie - najbliżej pasujący ;) co prawda opór większy o 0.4Ohma, ale wentylator działa praktycznie tak samo, może nieco wolniej. Nawet na tym mi zależało, żeby pierwszy bieg dawał tylko delikatny podmuch :)
Opornik wlutowany zamiast drutu oporowego 1 biegu, położony poziomo na obudowie rezystorów, przyklejony do niej pistoletem do klejenia plastiku (żeby powiew powietrza go nie zerwał, sam rezystor jest spory i ciężkawy)

Działa jak marzenie, 1-szy bieg jest.
Koszt: 1,80zł http://www.gzz.pl/v2/product_info.php?cPath=1099_1155&products_id=9304
Czas naprawy: 30min.
Wrażenia: bezcenne :mrgreen:

cray - Czw Wrz 08, 2011 16:49

Ja kupiłem 4 sztuki 5W 0,91 ohm po dwa na 1 i 2 bieg i ładnie wszystko chodzi. :) Koszt - 4 zł :)
alga - Sob Sie 25, 2012 12:09

a ja mam pytanko - gdzie w R45 znajduje się skrzynka żeby dostać się do tych rezystorków ? też za schowkiem czy po lewej stronie pod kierownica?
i rozumiem, ze w 45 te rezystorki powinny miec taka sama wartosc/moc?
u mnie dziala tylko 4 bieg :razz:

marcin316 - Sob Sie 25, 2012 16:10

Za schowkiem. Rezystory są takie same jak w opisie. Można ewentualnie dać równolegle po dwa rezystory 2.2 Ohm 5W (czyli razem potrzeba ich sześć). Łatwiej to wtedy upakować niż pojedyncze rezystory.
alga - Nie Wrz 02, 2012 13:58

Ok, dzięki.

I takie pytanko - u mnie nie działa I,II i III bieg
chciałam zamówić zgodnie z instrukcją:

I bieg = 5 W 1.8[Ohm]
II bieg = 5 W 1.2[Ohm]
III bieg = 0.6[Ohm]

jednak nie mogę nigdzie znaleźć rezystorka o wartosci 0.6 ohm, i pytanie - jakim innym moge go zamienić? czy powinnam zmienic wszystkie wartosci rezystorków? czy lepiej kupic 10W?
prosze o pomoc i rade i z gory dzieki bo kompletnie sie na tym nie znam, a nie chce dawac do "fachowca-elektryka" ;)

robsson78 - Nie Wrz 02, 2012 17:02

Bordos napisał/a:
Dość dobrym sposobem naprawy jest zakup na ebayu angielskim oryginalnej takiej części. Z przesyłka ok. 150 zł wychodzi.

A z czym ten sposób jest taki dobry ? 150 zł. za taką naprawę w życiu... :nook:

Emems napisał/a:
Czyli jak się chce to się da - i nie 150 zł, a 4,65 zł - bo tyle dałem za rezystorki ;)

Wentylator kręci jak ta lala :ok:

I to jest dobre rozwiązanie. :ok: Zrobiłem tak samo. Działa już trzy lata.

alga :oops: nie musi być 0.6 Ohm może być podobny. Nie musisz zmieniać wartości.

marcin316 - Nie Wrz 02, 2012 18:04

Jeśli chcesz mieć dokładnie takie wartości jak w instrukcji to można dać równolegle dwa rezystory 1.2 Ohm. Co do pozostałych wartości to dałbym jednak wszystkie rezystory 10W jeśli miałyby pracować pojedynczo bądź 2x5W w przypadku połączenia równoległego.
bundylp - Nie Wrz 02, 2012 20:17

Kilka dni temu reperowałem drugi bieg. Miałem stary grzejnik a w nim druciki oporowe. Wyrwałem jedną ze spiral, miernik w rękę i przyciąłem w miejscach gdzie było 1,2 ohm. Ponad rok temu robiłem tak pierwszy bieg i do tej pory działa.
hertz25 - Czw Wrz 06, 2012 11:29

yo :wink: u mnie tez przestal działac 1 bieg wentylatora dalem dwa oporniki po 5w 1 ohm powino byc 1,8 ohm a ja mam 2 oh to co nic sie niestanie ? :razz: jak sie niemyle to wiatrak bedzie wolniej chodził[/code]
alga - Nie Wrz 09, 2012 15:03

Znowu podpytam... u mnie chyba się coś na dobre zepsuło bo walcze z tymi rezystorkami i nic... nie działają u mnie I-III biegi i podłączyliśmy 5W 1.8 ohm, 1,2 ohm i 0,68 ohm zgodnie z napisem i strzałkami na płytce H1- z prawej strony do M2 z lewej (rozumiem ze medium?) i M2 z M1
po podłączeniu rezystorki rozgrzały się i zaczęły dymić...

przy kolejnej próbie, zlutowaliśmy H1-M1 2razy 5W 0,82 zlaczylismy je ze soba, nastepnie dołączyliśmy 2x 0,68 i złączyliśmy je ze sobą (podobnie jak w Waszej instrukcji...) sytuacja ta sama - rezystorki się grzeją i dymią choć III biegi zaczął działać ;)

czy wartosci rezystorkow są zle? czy ich umiejscowenie zle? jak one powinny byc ze soba podlaczone?

Dodam ze mam kilkanaście sztuk takich rezystorków:
wszystkie 5W : 1,8 1,2 0,82, 0,68 i 0,56

co robimy źle i jak powinno być i czy z tym da się coś zrobić? Ewentualnie widziałam, że polecacie kupić jakaś oryginalną cześć/zamiennik zamiast bawienia się z tym?

dzieki za pomoc i rady, bo u mnie nikt nie jest techniczny i nie mogą sobie z tym dać rady :/

robsson78 - Nie Wrz 09, 2012 16:03

Czy są to rezystorki ceramiczne ? Musisz je zlutować w połączeniu szeregowym tzn. jeden do drugiego. Tak jak na obrazku poniżej.

alga - Pią Paź 05, 2012 15:50

a ja znowu Was pomęczę ;) sprawa z rezystorkami nie udała mi się i kupilam płytkę - opornik dmuchawy vaelo i wlasnie podlaczylam w R45 i po 1 zaczelo lekko dymic na wszystkich 3 biegach, po chwili przestało i plytka strasznie się nagrzała, aż biło od niej to ciepło...
i teraz pytanie - czy tak ma być i to normalne? czy podlaczyc i czekac czy cos sie bedzie z tym dzialo (przepalalo/calkiem padnie?), czy oznacza to ze gdzies jest zwarcie i to nie wina plytki?

dzieki z gory za rady i pomoc bo mnie dobija juz ta plytka i brak normalnego nawiewu...

robsson78 - Pią Paź 05, 2012 17:03

Płytka (a raczej drut oporowy) jak i rezystorki powinny się nagrzewać ale tylko w niewielkim stopniu. Jeśli leci z niej dym to nie wróży to dobrze. Szczerze mówiąc nie spotkałem się jeszcze z taką sytuacją aby przepalały się rezystory jeden po drugim. To nie jest normalna sytuacja. Myślę że Twoje auto powinien obejrzeć ktoś kto się zna na elektryce. Jeśli dymiło i przestało to może było to spowodowane tym ze płytka była nowa i się wypalała. Drut oporowy na płytce stawia opór i nagrzewa się po czym jest chłodzony pędem powietrza wentylatorka.
Adrian - Pią Paź 05, 2012 17:32

Testowałeś biegi wentylatora z zamontowaną płytką w miejscu do tego przeznaczonym, czy trzymając ją w ręku?
alga - Pią Paź 05, 2012 23:39

Podłączona i pozostawiona na parę minut, w ręku nie była trzymana.
Najprawdopodobniej jest jakieś zwarcie w instalacji, poniewaz plytka a raczej sprezynka nagrzewa sie tak, że az się robi czerwona - żar.
Jutro podjadę do elektryka, nie ominie mnie to. :neutral:

edytuje - elektryk stwierdzil, ze to silniczek nawiewu jest walniety.
W pon.kupie nowy i zobaczymy,oby sie nie mylil... dzieki za pomoc ;)

robsson78 - Sob Paź 06, 2012 21:42

alga napisał/a:
elektryk stwierdzil, ze to silniczek nawiewu jest walniety.

Jak to stwierdził ? Sprawdzał coś czy tak na oko strzelił.
W jednym ze swoich postów pisałeś że wentylator działa na którymś biegu, jak więc może być "walnięty" ? Ale jeśli tak powiedział elektryk............ oby jego diagnoza była trafna.

marcin316 - Nie Paź 07, 2012 14:12

To że spirala robi się czerwona jest całkowicie normalnym objawem. Po to siedzi w kanale powietrznym aby ciepło które wydziela było skutecznie odbierane. Ja bym się wstrzymał z wymianą silnika jeśli pracuje poprawnie na wyższych biegach.
alga - Nie Paź 07, 2012 17:08

osobiście nie byłam u elektryka, ale przekazano mi informację, ze 4 bieg dziala bo jest inaczej podlaczony niz biegi 1-3 i zyje swoim zyciem, zeby zawsze jakis bieg w samochodzie byl, jak inne padną...
elektryk coś tam sprawdzał skoro powiedzial ze to na pewno silniczek dmuchawy...
a spirala się lekko dymi na kazdym biegu I-III i aż żarzy więc gdzieś coś jest nie tak...

marcin316 - Nie Paź 07, 2012 19:55

alga, ja bym próbował założyć rezystory zgodnie z instrukcją z Forum, ewentualnie można zmierzyć prąd pobierany przez silnik i zweryfikować czy jest sprawny. Mnie się wydaje że jeśli IV bieg działa, wydajność jest podobna jak w "sprawnym" układzie, nie ma podejrzanych dźwięków i zapachów to z wentylatorem nic niedobrego nie powinno się dziać.
robsson78 - Nie Paź 07, 2012 21:28

A ja muszę Cię przeprosić bo słowami...........
robsson78 napisał/a:
W jednym ze swoich postów pisałeś

potraktowałem Cię jak mężczyznę choć alga to rodzaj żeński to zmylił mnie znak przy Twoim nicku.

[ Dodano: Nie Paź 07, 2012 21:28 ]
alga napisał/a:
przekazano mi informację, ze 4 bieg dziala bo jest inaczej podlaczony niz biegi 1-3 i zyje swoim zyciem

Czwarty bieg działa z największą prędkością ponieważ jest podłączony najprościej pisząc bez żadnych "oporów"
Trzeci bieg kręci wolniej niż czwarty bo prąd przechodzi przez mały drut oporowy i dopiero wtedy dochodzi do wentylatora.
Drugi bieg kręci jeszcze wolniej niż trzeci bo prąd przechodzi przez średni drut oporowy i dopiero wtedy dochodzi do wentylatora.
Pierwszy bieg kręci jeszcze wolniej niż drugi bo prąd przechodzi przez duży drut oporowy i dopiero wtedy dochodzi do wentylatora.
We wszystkich przypadkach kiedy prąd przechodzi przez drut oporowy drut ten zabiera trochę prądu i się nagrzewa. Czwarty bieg nie przestanie działać ponieważ nie ma potrzeby stosowania tam drutu oporowego i tym samym nie przepali się. No chyba że silnik całkiem się spali to wtedy nie będzie kręcił na żadnym biegu.
Sorry za łopatologiczne słownictwo ale nie wiem jak to inaczej najprościej wytłumaczyć tak aby nawet laik zrozumiał.
Dodam też że nie rozumiem całkowicie elektryka który twierdzi że (i tu cytat) "silniczek nawiewu jest walnięty" no chyba że wentylator w Rover 45 działa na innej zasadzie niż w Rover 200.

marcin316 - Pon Paź 08, 2012 08:30

A mnie się wydawało że prąd na III biegu przechodzi przej jeden rezystor, na II przez dwa a na I przez wszystkie trzy... Z tego też powodu zapewne nikt nie spotkał się z sytuacją że nie działa bieg II a bieg I działa. Nie działa zawsze któryś bieg plus wszystkie biegi poniżej a może to być spowodowane przepaleniem tylko jednego rezystora.
robsson78 - Pon Paź 08, 2012 16:51

Mały drut czyli jeden, średni dwa i duży drut tzn. wszystkie trzy. Tak mi się łopatologicznie napisało :lol:

[ Dodano: Pon Paź 08, 2012 16:51 ]
marcin316 napisał/a:
Z tego też powodu zapewne nikt nie spotkał się z sytuacją że nie działa bieg II a bieg I działa.

Według mnie to ma sens, lecz danielito89 z tej strony twierdzi że miał taki właśnie przypadek.

alga - Pon Paź 08, 2012 17:09

Panownie ;) dzieki za rady i wytłumaczenie - ale dokladnie o tym samym mówimy, ja zle i w skrócie ujęłam ten problem.

Dziś rozmawiałam z jeszcze jedną osobą, która stwierdziła, że to może kostka ma złe napięcie i dlatego sprężyna się za bardzo nagrzewa i dymi, dlatego trzeba to sprawdzić, przed kupnem silniczka nawiewu.

A ten silniczek wydaje dziwne odgłosy, często się zacina, i tak jakby w nim coś było i latało...
Jak dojdziemy o co chodzi i co jest nie tak to dam znać - może komuś mój problem w przyszłości posłuży, jak będzie miał podobną sytuację - zagadkę ;)

marcin316 - Pon Paź 08, 2012 17:28

robsson78, jest taka możliwość, ale raczej w przypadku awarii przełącznika.

alga, jeśli silniczek wydaje dziwne odgłosy to może dostały się do niego jakieś liście bądź inne zanieczyszczenia. W takim wypadku trzeba wykręcić wentylator i oczyścić wirnik. Co do złego napięcia kostki to jakaś bzdura, gdyż silnik przystosowany jest do zasilania z instalacji samochodowej i nie jest możliwe aby na wejściu dostawał wyższe napięcie niż znamionowe.

alga - Sro Paź 10, 2012 21:58

sprawa wyjaśniona, nawiew działa i wszystko jest super, pięknie i cudnie :wink:
sprawcą tego zamieszania był wentylator nawiewu - brudny, wpadły liście i inne śmieci, był jakby wykrzywiony/połamany lekko... no generalnie w złym stanie.
Teraz rezystor - opornik, nie przepala się, nie dymi.

w końcu naprawione, także dziękować za rady pomoc :)

Steff - Czw Paź 11, 2012 14:59

Mnie też czeka zabawa z wymianą spalonego drucika. I tu mam pytanie czy ci, którzy już wlutowali nowe rezystory używali zwykłej lutownicy (np kolbowej, bo taką mam) i typowego stopu cyny jak w urządzeniach elektronicznych? W sumie dość miekkiego. Bo mój kolega ma pewne wątpliwości (i przy okazji ja też), czy aby pod wpływem wysokiej temperatury jaką będzie generować grzejacy się opornik luty nie puszczą?
marcin316 - Czw Paź 11, 2012 15:32

Ja lutowałem trzy lata temu lutownicą transformatorową używając zwykłej cyny i do tej pory jest OK.
robsson78 - Czw Paź 11, 2012 15:41

Ja tak samo jak marcin316 i jest OK.
Steff - Czw Paź 11, 2012 20:25

Chciałem się pochwalić, wlutowałem 2 oporniki w sumie 10W 1,1ohm bo akurat takie dostałem a tylko jedem mi padł i jest elegancko :smile: Na każdym biegu już się kręci. Także dzięki wszystkim za cenne wskazówki :ok:
NoPE - Sro Gru 10, 2014 23:40

Odkopię temat, bo sam muszę wymienić ale...

Emems napisał/a:
1. Pierwszy bieg wymaga rezystorka 10 [W] 1,8 [ohm];
2. Drugi bieg wymaga rezystorka 10 [W] 1,2 [ohm].

:hmm:
R1=2 Ω
R2=600 Ω
R3=3.3 Ω



I poszło na główną z taką bubą? :P

Rozumiem błąd pomiarowy ze względu na oporność przewodów miernika (można odjąć po pomiarze od wyniku). Ale trudniejszą sprawą jest fakt, że drut oporowy ma inną rezystancję kiedy jest zimny, a kiedy gorący.

robsson78 - Czw Gru 11, 2014 18:23

Rezystory NIE muszą być idealnie dobrane, mogą delikatnie odbiegać od oryginalnych wartości.
Polecam ceramiczne, są bardziej wytrzymałe.

NoPE - Sob Gru 13, 2014 18:57

No wiem czepiam się. Ale 600Ω, a 1,2Ω to nie taka delikatna różnica.
Trochę zastanawia mnie brak weryfikacji wśród użytkowników i przyjmowaniu jak jest. Działa to ok - niedobre konsumpcyjne podejście :nono:

U mnie 2 i 3 bieg są sprawne więc zmierzę prąd na nich i wyliczę co ca :mrgreen:

[ Dodano: Sob Gru 13, 2014 18:57 ]
Technozen z mg-rover.com
Cytat:
The actual resistance values aren't that important, what is important is the wattage of the resistors and ensuring that they don't dissipate more power than they can handle.

The problem with using mismatched values is that one resistor may be asked to dissipate more power than the other, which will lead to failure.
Anyway there is no need to re-invent the wheel when I have already done all of the hard work for you!

Pairs of 7 watt resistors will work fine, two 0.1 ohm for the lowest value, two 0.22 ohm for the middle and two 0.68 to replace the original 1.5 ohm.

Bodziek85 - Sro Gru 17, 2014 22:18

szkoda roboty z lutowaniem - na allegru są zamienniki (działają) za 15 zeta z wysyłką

a stary można polutować i odłożyć na zapas

sTERYD - Sro Gru 17, 2014 23:01

Bodziek85, Nie wiem, czy dobrze kojarzę, ale te zamienniki z alledrogo, to takie same lutowane wg naszych spostrzeżeń 10Watowe 1 ohmowe zestawy, więc po co płaćić 15 złych za coś co można mieć za 3?
ja sobie wstawiłem sobie do 3go biegu 50 watowy z radiatorem i kosztowało mnie to jak dobrze pamiętam 4 złote (para 5 watowych 0,5 ohm się przepaliła- prawdopodobnie pierwszy przez tolerancję oporu, drugi przez brak pierwszego ;))

NoPE - Sro Gru 17, 2014 23:53

Ja kupiłem 15 watowe cementowe i nic się nie ma prawa przepalić ;p
Tylko centymetr dłuższe od 5W

sTERYD - Czw Gru 18, 2014 23:20

pewnie tak, ale akurat taki był następny w sklepie ;)
NoPE - Sro Lut 18, 2015 21:58

Żeby ostatecznie zakończyć temat z mojej strony:

Użyłem rezystorów cementowych o wymiarach 13x13x48mm
-0,22ohm 15W
-0,62ohm 15W
-1,6ohm 15W

Dostępne na allegro za 1,18zł/sztuka

Miejsca jest na tyle dużo, że zmieszczą się o centymetr dłuższe ceramiczne 10W ale podobno się przepalają.
Zlutowane wg poniższego "schematu" od użytkownika Technozen z mg-rover.org



[ Dodano: Sro Lut 18, 2015 21:58 ]
15 watowe rezystory na 1-szym i 2-gim biegu się upaliły. :o
niezłe prądy tam muszą latać. Kupiłem jakiś zamiennik z Allegro za 10zł na drutach oporowych, bo nie dość że taniej to i robocizny nie ma.