Zobacz temat - [R200] Czujnik położenia przepustnicy - jakie prawidłowe war
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [R200] Czujnik położenia przepustnicy - jakie prawidłowe war

SIMON - Sob Lut 19, 2011 12:50
Temat postu: [R200] Czujnik położenia przepustnicy - jakie prawidłowe war
Witam
Czy ktoś wie jakie powinny być prawidłowe wskazania czujnika położenia przepustnicy ?
Pytam ponieważ po wymienia w swoim samochodzie tego czujnika ustawiłem go jak schemat poniżej, natomiast na tej stronie jest inny opis
http://translate.google.c...l%26prmd%3Divns
u mnie po regulacji na 595 ohm sinik zawieszał się na 3 tys. obrotów , szarpał , obroty spadały na 1,2 tys., ustawiłem później według instrukcji mgfcar.de - było troche lepiej , obroty zawieszały się czasami na 1,5 tys. , później wyregulowałem czujnik na 460 ohm, wartość tą uzyskałem wykręcając maksymalnie śrubę później ją wkręcająć obserwowałem wskazania miernika (przy całkowicie wykręconej śrubie na mierniku było właśnie ok. 460 ohm) w momencie ja wskazania zaczęły rosnąć przestałem wkręcać srubę - efekt jest taki że obroty się nie zawieszają silnik jest bardziej dynamiczny, nie wiem tylko jak będzie ze spalaniem paliwa , według wskazań mojego komputera pokładowego spalanie jest niższe, przed wymianą czujnika i reg. spalanie chwilowe dochodziło do 30l/100 km dzisiaj jak sprawdzałem maksymalnie było 23l/100 km, ale muszę to jeszcze sprawdzić przez dłuższy okres czasu. Czy ktoś wie skąd pojawiały się wartości 595 i 3570 ohm - chodzi mi o źródło tych parametrów ?
Ps. uprzedzając pytania o komputer pokładowy tu jest trochę informacji
http://forum.roverki.eu/v...ter+pok%B3adowy

leszczu - Sob Lut 19, 2011 12:57

Ale z tej stronki co podałeś to są chyba wskazania dla silnika 1.8 i 1.8VVC
A z tego co wiem to do tych silników wstawiano większe średnicowo przepustnicę i mogą się różnić wskazania TPS, ale tego nie jestem pewien.

keczu - Sob Lut 19, 2011 20:01

Zostaw tak jak jest , mialem podobny problem w R25 1.4 16v z plastilkowa przepustnica, mysle ze w miejscu zaworu motylkowego robi sie szczelina bo plastik sie wyrabia i nie zamyka do konca przepustnicy, nie wiem na moje oko tak to wygladalo. Mi tez wieszaly sie obroty na ok 1500. Musialem ustawic przepustnice na ok 500 ohm (jednoczesnie bardziej domknelo to zawor) i wszystko wrocilo do normy. Auto nie pali za duzo i wszystko do tej pory oki (9 m-cy) , sprzedalem je koledze z pracy wiec wiem na bierzaco jak sie sprawuje :wink: W tym silniku TPS pelni tylko pomocnicza role bo wszystkim steruje czujnik podcisnienia wiec bedzie oki. W mojej 45-tce fabrycznie tez nie jest idealnie bo 608 ohm. ,a komp. diagnostyczny i tak pokazuje ze przepustnica jest zamknieta. Pozdr.
SIMON - Pon Lut 21, 2011 11:47

Dzięki za zainteresowanie, dodam tylko, że mam aluminiową przepustnicę.

[ Dodano: Pon Lut 21, 2011 11:47 ]
Jeżeli dobrze zrozumiałem to według tej informacji powinno być między 420 a 480 ohm , natomiast napięcie 0,56 przy zamkniętej i 4,4 V przy masymalnie otwartej czyli tak jak mam teraz ustawione.
http://translate.googleus...mJPCiwrfViU_S2g

Skąd się więc wzięło te 595 ohm ?

Rover666 - Pon Lut 21, 2011 21:27

Przy fabrycznie nowej przepustnicy 595 ohm gwarantowało prawdopodobnie zupełne jej zamknięcie.

Pozdrawiam

SIMON - Pon Lut 21, 2011 22:33

Tu są podane inne wartości
http://homepage.swissonli...in/TP_Logic.htm
zamknięta przepustnica to przedział między 420 - 480 ohm i napięcie 0,56 V

keczu - Pon Lut 21, 2011 23:05

SIMON napisał/a:
Tu są podane inne wartości
http://homepage.swissonli...in/TP_Logic.htm
zamknięta przepustnica to przedział między 420 - 480 ohm i napięcie 0,56 V

Gdzie jest napisane ze to do twojego silnika te dane? Jak dla mnie to jest wyraznie napisane ze to do lotusa Elise 1.8 i 1.8 vvc. Pojecia nie mam jakie wartosci ma Lotus (moze miec inne bo to sportowe auto i ma inna mape) ,ale w Roverze jest ok.595 ohm. Mierzylem przed regulacja w R25 i moge nawet isc teraz zmierzyc jak mam w R45 ,wiem ze jest ok.608 ohm czyli blisko wartosci fabrycznej.

Reszta postu zmieniona. Bo sie pomylilem. :oops:

SIMON - Wto Lut 22, 2011 11:05

Z opisu wynika, że te wartości dotyczą wszystkich silników K16
a tu coś o Lotusie
http://pl.wikipedia.org/wiki/Lotus_Elise

może mam u siebie zmienioną przepustnice (i o tym nie wiem) , np. od silnika 1.8
zrobię jeszcze test o którym pisze - keczu - zobaczymy

czujnik jet taki sam w n/w samochodach marki rover

http://www.iparts.pl/czes...94-0904006.html

Rover666 - Wto Lut 22, 2011 12:17

keczu, jak wypniesz rurkę od silniczka krokowego i przytkasz go palcem na biegu jałowym to silnik powinien zgasnąć, chyba że jakoś inaczej miałoby wyglądać Twoje doświadczenie. Z kolei mnie zastanawia co będzie się działo z silniczkiem krokowym, gdy otworzysz przepustnicę. Czy w tym momencie silniczek krokowy się zamknie? I na podstawie jakich danych komputer wie że przepustnica jest zamknięta/otwarta skoro TPS można regulować w całkiem szerokim zakresie.
Sorry SIMON, że piszę to w Twoim wątku, ale zależy mi na tym, żeby ktoś uczynny to sprawdził ;)

keczu - Wto Lut 22, 2011 20:31

Teoretycznie w silnikach gdzie jest przepustnica na linke TPS jest dodatkiem do systemu, nie tak jak w elektrycznie sterowanych przepustnicach gdzie bez sygnalu z tego czyjnika nawet auto nie zapali . Wczesniejsze wersje TPS-u dawaly tylko informacje "0" zamknieta i ok 70% otwarcia. Pomaga to kompowi szybciej dobierac dawke paliwa przy naglych zmianach obciazenia. Odlacz TPS na zapalonym silniku tez bedzie chodzil i wchodzil na obroty tylko troche leniwiej. Silnik bedzie chodzil na sygnale z sondy lambda i czujnika MAP w kolektorze plus sygnal temperatury. TPS dodano zeby silniki spelnialy wyzsza norme spalin i szybciej reagowaly na zmiany obciazenia silnika. Wiec dla tego proponuje koledze SIMON, zeby zostawil tak jak jest jesli jest dobrze. Po co naprawiac cos co dziala. To tylko dodatkowy sygnal ktory i tak sie zmienia tak jak powinien.
Rover666 - Sro Lut 23, 2011 08:39

Pierwszy raz jak byłem na diagnostyce komputerowej wyszło, że przepustnica była przestawiona przez co obroty na jałowym były nieco wyższe i wynosiły ok 1000 rpm. Sprawny mechanik coś tam wyregulował i sytuacja nieco się poprawiła, ale z ciekawości świata sam sprawdziłem ile wynosi rezystancja TPS'a po tej regulacji i wyszło ponad 700 ohm. No i jak pisze keczu zatykając palcem krokowca obroty praktycznie się nie zmieniały. Wyregulowałem sobie sam na nowo TPS'a tak, żeby było 595 ohm i w takiej pozycji po zatkaniu palcem krokowca silnik gasł. Ostatnio idąc tropem, że przepustnica powinna być całkowicie zamknięta na jałowym udało mi się ustawić TPS'a na okoł 460 ohm no i tak zostawiłem. Tylko, że teraz po zresetowaniu krokowca jego pozycja utrzymująca obroty jałowe jest chyba pozycją wyjściową, w sensie że nie domyka się od tej pozycji, a tylko może otworzyć. Może dlatego teraz, gdy wchodzę na obroty to przy otwartej przepustnicy krokowiec też jest otwarty i przepuszcza powietrze.
W takiej sytuacji, żeby dobrze wyregulować TPS należałoby odkręcić zupełnie śrubę regulacyjną, upewnić się czy przepustnica jest zupełnie zamknięta i na rozgrzanym silniku powoli dokręcać tą śrubkę uchylając po woli przepustnicę i sprawdzając jednocześnie czy po zatkaniu palcem krokowca obroty jałowe utrzymują się na właściwym poziomie. Jeśli tak to wyłączyć silnik i zresetować ustawienia krokowca i od tego momentu powinno być już dobrze, a krokowiec będzie się otwierać tylko w sytuacji gdy obroty spadną poniżej ustalonych 850 rpm.
Ale tego typu podejście zaprzecza teorii, że przepustnica powinna być zupełnie domknięta, tak jak to piszą właściciele aluminiowych przepustnic.

SIMON - Sro Lut 23, 2011 09:23

Rover666
ja zrobiłem u siebie tak, że wykręciłem całkowicie śrubę (czyli przepustnica zamknięta) i miałem wskazania 458 ohm potem ją wkręcałem , przez kilka obrotów ta wartość się nie zmieniała, gdy wskazania zaczęły rosnąć ustawiłem na 460 ( bo trudno jest dokładnie znaleźć próg od kiedy wskazania zaczynają rosnąć ) u ciebie ta wartość może być inna według tego co pisałem wcześniej powinna być w przedziale 420-480. Sprawdź jeszcze napięcie które powinno wynosić 0.56 V przy zamkniętej i 4,40 V przy maksymalnie otwartej (ja sprawdzałem napięcie wkładając cienki przewód - taki jak od słuchawek od telefonu - do wtyczki w miejsce gdzie wchodzi jej środkowy pin tam jest przewód koloru żółto - zielonego , potem podłączałem do TPS , kluczyk w stacyjce pozycja II i podłączyłem miernik ) z tego co wiem TPS przekazuje do komputera wartości w postaci napięcia. Ja u siebie mogę powiedzieć, że po tym zabiegu samochód zachowuję się jakby miał o ok. 30% więcej mocy(w porównaniu do tego co było przed regulacją) i oczywiście płynnie obroty, bez przycięć w okolicach 1100. ( ja u siebie mam metalową przepustnicę)

Rover666 - Sro Lut 23, 2011 10:25

SIMON,
przetestuje to o czym mówisz jak tylko będę miał czas. Skoro udało Ci się tą metodą poprawić osiągi auta to coś musi w tym być. W sumie piszę już o tym chyba 100 raz, ale czy w takiej sytuacji u Ciebie po zdjęciu wężyka idącego do silniczka krokowego i zatkania palcem wlotu powietrza do niego na biegu jałowym obroty silnika zmieniają się jakkolwiek? I to samo w momencie podwyższenia obrotów do 3000 rpm np? Czy krokowiec jest wtedy zamknięty/otwarty. Wiem że to już staje się nudne, ale chciałbym określić prawidłowe zachowanie sie przepustnicy/silnika krokowego. Dzięki

keczu - Czw Lut 24, 2011 00:18

Panowie troche glupote napisalem z tym krokowcem ze bedzie chodzil na zatkanym przewodzie. Dzis mialem R45 na przegladzie i zdech od razu. :głupek2: Poprostu akurat to sprawdzalem na aucie puszczajaca za duzo przepustnica (plastikowa co sie wyrabia na zamknieciu,poprzednie auto ktore mialem dosc krotko R25 .) . Sory jeszcze raz co do reszty co napisalem to jest oki. Jak zona wroci z pracy autkiem to postaram sie pomierzyc wszystko i zrobie fotki. Moja 45-tka jest nie tykana w rzaden sposob na przepustnicy wiec wszystko jest fabryka. Sory jeeeszcze raz. :głupek2:

[ Dodano: Sro Lut 23, 2011 21:15 ]
Dobra panowie juz wrocilem z garazu i wiadomo co i jak. Auto Rover 45, metalowa przepustnica.
Wiec najpierw opornosc TPS-u.
Przepustnica zamknieta.



Opornosc 598 ohm ,czyli w zasadzie te fabryczne 595.



Przepustnica max. otwarta. (zmieniony zakres miernika).



Opornosc 4000 ohm.



Teraz napiecie. Silnik wylaczony ,przepustnica zamknieta. (wlaczony zaplon)



Napiecie 0.6V.



Silnik wylaczony. Przepustnica max. otwarta.



Napiecie 4.41V.



Na pracujacym silniku oczywiscie bez zmian. Przepustnica zamknieta .





I dwie fotki przy przypadkowych podniesionych obrotach.



Zasilanie na potencjometr przepustnicy.



Standardowo 5V.



Silnik krokowy wyglada na to ze jednak dostaje sygnal z TPS-u. Po odpieciu silnik pracuje i wchodzi na obroty bez wiekszych problemow, ale nie trzyma obrotow biegu jalowego. Wiesza sie tak na ok 1300-1400 obr. Wiec nizsza opornosc przepustnicy mooooze faktycznie powodowac jego wieksze domkniecie. Zawor silniczka krokowego moze sie nie domykac po czyszczeniu gdy przestawimy trzpien zaworu. Wyglada na to ze obnizajac opornosc przepustnicy mozna skompensowac niedomagania krokowca.

Zalogowany blad po odpieciu TPS-u.



P0122. Pozostale bledy to nic nie znacza , loguja sie po przelutowaniu rezystora wentylatora nagrzewnicy. (nawet nie mam klimy :razz: )

Mam nadzieje ze tym razem pomoglem, troche zmienie to co wczesniej napisalem bo po co ludzie maja glupoty czytac. Poprostu przy roznych autkach sie cos robi nie tylko Roverkach i czasem sie wszystko pomiesza. Pozdr.

[ Dodano: Sro Lut 23, 2011 22:00 ]
A i jeszcze fotka srubki regulacyjnej. Zaplombowana/zalakowana :razz: nigdy nie dotykana.


[ Dodano: Sro Lut 23, 2011 23:18 ]
Rover666 napisał/a:
Czy krokowiec jest wtedy zamknięty/otwarty. Wiem że to już staje się nudne, ale chciałbym określić prawidłowe zachowanie sie przepustnicy/silnika krokowego. Dzięki

Popatrz na parametr "Step Pos" -to skrot od "stepper motor position" czyli pozycja silnika krokowego. Szczerze to nie wiem co znaczy ta wartosc (bo czasem nic nie znacza tylko sa po to zeby zmiane pokazac) , ale widac ze sie zmienia plynnie z obrotami silnika. Jak chcesz to moge zrobic zapis graficzny obrotow silnika i zmiany pozycji silniczka krokowego bedzie ladnie widac o co chodzi i jak sa zalezne od siebie. Pozdr.

Rover666 - Czw Lut 24, 2011 11:43

keczu,
dzięki za wyczerpujący, solidnie wykonany opis. Teraz już wiem jak powinien zachowywać się zespół przepustnicy. Aczkolwiek byłbym jeszcze wdzięczny za graficzną reprezentację obrotów silnika i otwrcia krokowca, szczególnie w fazie powrotu do biegu jałowego po odpuszczeniu przepustnicy.
Z tego co widać na załączonych obrazkach, silnik krokowy nie zamyka się przy otwartej przepustnicy, a otwiera proporcjonalnie do jej otwarcia. Myślałem, że jest zupełnie odwrotnie. Tak czy inaczej, teraz już nie będę kombinować z plastikową przepustnicą, poczekam na metalową.
Swoją drogą, to są odczyty z testbooka czy jakieś innego sprzętu? Przydatna rzecz przy diagnostyce.

SIMON - Czw Lut 24, 2011 11:53

[ Dodano: Sro Lut 23, 2011 22:00 ]
A i jeszcze fotka srubki regulacyjnej. Zaplombowana/zalakowana :razz: nigdy nie dotykana.

keczu
U mnie w R200 jest dokładnie tak samo, też mam założony ten plastikowy ,,kapturek" (jego się podważa od dołu i po powtórnym założeniu na śrubę regulacyjną nie ma śladu - nie znaczy to że samochód w którym robiłeś pomiary miał tą śrubę przestawioną) i też mam czarną ,,plamę" która zaznacza położenie śruby.
Wynika z tego, że wartości napięcia są odpowiednie, o ile 0,56 V mierzone miernikiem = 0.6 V z twojego pomiaru (chodzi mi o zaokrąglenie) a czy mógłbyś sprawdzić napięcie właśnie miernikiem , przy zamkniętej przepustnicy przy ECU jest to przewód koloru żółto-zielonego Nr 8.

to wartości napięcia o których pisałem wyżej
,,pełne otwarcie przepustnicy 4,1 .... 4,4 V
pełne zamknięcie przepustnicy 0,6 ... 0,9 V
Zasilanie +5 V + / -4%
Rezystancja pomiędzy 1 i 3 pinem wtyczki TPS 4kOhm + / -20%
Czujnik kąta przepustnicy nie wymaga korekty z ECU do dolnego limitu napięcia (gdy przepustnica zamknięta) sam się tego uczy" to jest cytat z załączników które umieszczałem we wcześniejszych postach.
Czy tzw. ,,uczenie się krokowca" to nie jest czasami adaptacja ECU do dolnego limitu napięcia TPS ?

Rover666 - Czw Lut 24, 2011 16:30

SIMON napisał/a:
[ Dodano: Sro Lut 23, 2011 22:00 ]
Czy tzw. ,,uczenie się krokowca" to nie jest czasami adaptacja ECU do dolnego limitu napięcia TPS ?


Też zastanawiałem się na czym polega ta adaptacja i doszedłem do podobnych wniosków. Ponadto wydaje mi się, że krokowiec zaadaptowany do danego minimalnego ustawienia TPS nie zamknie się już bardziej niż właśnie takie ustawienie, które utrzymują obroty jałowe.
Można to sprawdzić regulując śrubę do takiej pozycji, żeby krokowiec się zamkną, a powietrze utrzymujące obroty jałowe przechodziło przez uchylona przepustnicę. Potem zresetować ustawienia krokowca i znowu przestawić śrubę tak, żeby zamknąć szczelnie przepustnice, a powietrze do potrzymania jałowych szło przez krokowca. Po tym zabiegu nie resetować krokowego. Będzie to skutkować zupełnym zamknięciem krokowego przy zamkniętej przepustnicy. Zauważyłem wtedy wzrost mocy auta i brak zawieszania się obrotów, ale za to potrafiły spaść przy zmianie biegów do 500 rpm, ale to kwestia odpowiedniego wyregulowania ;)

SIMON - Czw Lut 24, 2011 18:25

keczu napisał/a:
Panowie troche glupote napisalem z tym krokowcem ze bedzie chodzil na zatkanym przewodzie. Dzis mialem R45 na przegladzie i zdech od razu.


U mnie z obecną regulacją silnik zachował się identycznie - zdechł natychmiast.

keczu - Czw Lut 24, 2011 20:21

Rover666 napisał/a:
Aczkolwiek byłbym jeszcze wdzięczny za graficzną reprezentację obrotów silnika i otwrcia krokowca, szczególnie w fazie powrotu do biegu jałowego po odpuszczeniu przepustnicy.

Ok. Tylko jutro lub w sobote bo dzis autko bedzie po 22-ej. Moze jakis filmik zrobie. :razz:
Rover666 napisał/a:
Swoją drogą, to są odczyty z testbooka czy jakieś innego sprzętu?

Launch X431 Diagun, jak do tej pory jeszcze nie zawiodl mnie nawet na autkach z 95r. Robi nie tylko te z gniazdem OBD, ale starsze rowniez (przelotki do wiekszosci aut w zestawie) :razz:
SIMON napisał/a:
A i jeszcze fotka srubki regulacyjnej. Zaplombowana/zalakowana nigdy nie dotykana.

Masz racje , nie zdejmowalem zaslepki ,ale jesli srubka byla ruszana to zwykle ta "lakujaca farba" na srubce jest ruszona.
SIMON napisał/a:
Wynika z tego, że wartości napięcia są odpowiednie, o ile 0,56 V mierzone miernikiem = 0.6 V z twojego pomiaru (chodzi mi o zaokrąglenie) a czy mógłbyś sprawdzić napięcie właśnie miernikiem , przy zamkniętej przepustnicy przy ECU jest to przewód koloru żółto-zielonego Nr 8

Moge sprawdzic ,ale wartosci co zmierzylem pokrywaja sie z tymi z tego linka co podales (tego glownego z innymi parametrami dal czujnikow itd.) Ten drugi link :
http://homepage.swissonli...in/TP_Logic.htm
Podaje jakies wartosci, ale nie ma napisane czy to wzorcowe wartosci ,czy moze ktos pokazal jak jest u niego w aucie ,moze cos nie tak, nie wiem. Nie sadze ze zmierzona wartosc w moim przypadku bedzie inna przy pomiarze miernikiem bo w menu mojego urzadzonka mam tez wartosci wzorcowwe dla czyjnikow i jest 0.61V . Nie wrzucilem tego na ekran w fotkach zeby bardziej czytelnie bylo, ale tu jest fotka z wartoscia wzorcowa.




To ten param. "close throt" Czyli wartosc zadana dla zamknietej przepustnicy.
Rover666 napisał/a:
Tak czy inaczej, teraz już nie będę kombinować z plastikową przepustnicą,
2
W linku podanym przez SIMON, Jest dosyc ciekawa informacja .
Tym co wkleilem w tym poscie (nie moge jakos wyciac tekstu) punkt nr 4. Jest napisane ze czestym problemem z plastikowa przepustnica jest to ze silnik nie powraca do obrotow biegu jalowego gdy jest rozgrzany spowodowane jest to za scislym mocowaniem opaski mocujacej rure z filtra powietrza na przepustnicy. Rozumiem ze moze sie odksztalcac przy temperaturze i blokowac "motylek" przepustnicy przed pelnym zamknieciem :/ .
Mam jeszcze ksiazke z parametrami dla 214-stki ale tam jest tylko w Voltach i 45-tki tam natomiast w Voltach przy roznych temperaturach ,troche bez sensu ,ciezko porownac. Mysle ze to jakis blad w druku czy cos :roll: Pytanie jest czy system MEMS 3 (taki jak w autach po 2000r. czyli 25/45/75) ma takie same parametry jak starszy MEMS z wczesniejszych autek. :bezradny:

Fotka z danymi z ksiazki ,nie jest to jakas fabryczna dokumentacja i raczej wartosci zaokraglone ,ale jest troche inaczej. Nie biore z niej parametrow bo czesto wlasnie byly bledne i bez sensu, ale za to jest dobry opis ogolny systemow w roznych autach i lokalizacja czyjnikow ze schematami.



Wiec dalej na 100% nie wiadomo co i jak :roll: .Tak od siebie to powiem ze nie natknalem sie na inf. ze jest inaczej i w pierwszym linku jest tego potwierdzenie. Jeszcze raz powiem ze ustawione parametry nie roznia sie wiele od wzorcowych i jesli dziala to trzeba zostawic w spokoju. Nie mam niestety starszego auta zeby wszystko pomierzyc dla potwierdzenia. Pozdr.

SIMON - Pią Lut 25, 2011 14:58

e - Tech 2007
keczu - Pią Lut 25, 2011 15:28

No dobra ,wiec widac ze sa pewne roznice pomiedzy 200/400 i 25/45. Wyglada ze dane w tej ksiazce co mam sa oki bo sa takie same.
Szkoda ze nie ma jeszcze jakiegos autka do pomiarow na "zywo".Pozdr.

Rover666 - Pią Lut 25, 2011 15:33

Jeśli chodzi o napięcie TPS'a w zależności od rezystancji, to wydaje mi się, że nie jest ono aż tak istotne dla ECU, tzn. jego bezwzględna wartość. Z tego co można przeczytać w RAVE sygnał ten (jego minimalna wartość) wykorzystywany jest m.in. do wykrycia zamkniętej przepustnicy, natomiast jego względny przyrost wraz z informacją z MAP, do dawkowania paliwa (wzbogacania mieszanki) w czasie przyśpieszania. Fragment z RAVE:

Cytat:
When the throttle pedal is depressed the ECM receives a rising voltage from the throttle position sensor and detects a rise in manifold pressure from the manifold absolute pressure sensor. The ECM provides additional fuel by increasing the normal injector pulse width and also provides a small number of extra additional pulses on rapid throttle openings.


Zatem według mnie nie jest tak bardzo istotna bezwzględna wartość tego napięcia czy rezystancji. Myślę, że istotniejszym zagadnieniem jest kalibracja IACV wraz z pozycją śruby regulacyjnej. W Rave można przeczytać jeszcze, że optymalny zakres pracy IACV to 30-40 kroków, więc nie powinien być w stanie zupełnego zamknięcia np przy zamkniętej przepustnicy w czasie hamowania silnikiem. Informację o tym można też znaleźćw RAVE:
Cytat:
The ECM implements over-run fuel cut-off when the engine speed is above 1600 rev/min with engine at normal operating temperature and the throttle position sensor in the closed position, i.e. the vehicle is ’coasting’ with the throttle pedal released. The ECM indexes the idle air control valve open slightly to increase the air flow through the engine to maintain a constant manifold depression to keep emissions low.


Można teraz bardziej lub mniej sprawnie powiązać te fakty i ustalić jakie powinny być optymalne ustawienia przepustnicy i IACV. Kolejny fragment mówi o ustawieniu silniczka krokowego:
Cytat:

If the valve is identified as being outside this range it can be adjusted to within range using TestBook. This ensures that the IAC valve is at the optimum position within its range for providing further movement to compensate for changes in engine load or temperature in accordance with signals from the ECM.

NOTE: Adjustment of the IAC valve ONLY applies to the ’learnt’ position, not the actual position at idle, so adjustment is not recommended.

Tak czy inaczej myślę, że kalibracja układu "AIR INTAKE SYSTEM" jest bardziej skomplikowana niż 5 krotne wciśnięcie pedału gazu czy pokręceniu śrubką. Jeśli nie ma się TestBooka trzeba trochę pokombinować (sekcja NOTE: .... z RAVE), żeby to wszystko ustawić. Takie jest moje zdanie ;)

SIMON - Pią Lut 25, 2011 23:06

Kolejna porcja informacji z e-Tech 2007 ( 3 strony tekstu) dotycząca działania TPS i ( 2 strony tekstu) dotyczące krokowca.
Załącznik to plik tif. proponuje otworzyć np przy pomocy Galerii fotografii systemu Windows, na dole będą strzałki którymi zmienia się strony.
Pozdrawiam

Rover666 - Sro Mar 09, 2011 09:44

Wczoraj z wielką nadzieją zabrałem się za wymianę przepustnicy na aluminiową, lecz inna rzecz przykuła moją uwagę i rzuciła nowe światło na mój problem. Po zdjęci gumowej rury idącej od filtra powietrza do przepustnicy zobaczyłem dosyć sporą ilość oleju wymieszanego z wodą. Nie był to chyba płyn chłodniczy bo raczej jego mi nie ubywa. Po dodaniu gazu widać jak przez otwór w przepustnicy, który służy do odpowietrzania skrzyni korbowej, wypluwana jest wspomniana wcześniej ciecz. Przeszukałem forum i natknąłem się na dwa wątki, w których poruszany jest temat odmy:
http://forum.roverki.eu/v...&highlight=odma
http://forum.roverki.eu/v...&highlight=odma
Nie brzmi to za ciekawie, bo może zwiastować powolną śmierć silnika...Pozostaje mi sprawdzić drożność przewodów odpowietrzania skrzyni korbowej no i ewentualnie zmierzyć kompresje na cylindrach. Jakiś czas temu zaopatrzyłem się ciśnieniomierz do pomiaru ciśnienia sprężania, tylko jeszcze nie wiem jak się do tego zabrać. Ktoś ma może na to sprawdzony sposób?

Pozdrawiam

SIMON - Sro Gru 07, 2011 11:05

Trochę odświeżę temat. Chciałby wszystkim którzy mają problem z TPS zwrócić uwagę, że przy wymianie czujnika należy zwrócić uwagę na cyfrę ( znajduje się ona na czujniku - zaznaczyłem ją czerwonym kółkiem ) oczywiście należy wymienić na taki sam. Dzisiaj byłem w Gwizdałkach pow. Wieluński woj. Łódzkie tam znajduje się firma która sprowadza angliki rozbiera je na części sprzedaje, pozwolili mi sprawdzić kilka takich czujników i co ciekawe po ich założeniu na moją przepustnicę wskazywały różny opór ( tak przy przepustnicy zamkniętej jak i otwartej). Według mnie jeżeli wymienimy czujnik na taki który ma tą samą cyfrę to nie ma konieczności jego adaptacji przez testbook T4.
MB - Pon Lut 27, 2012 14:17

Postanowiłem ponownie odświeżyć temat.
Po ustaniu mrozów w moim R45 1.6 z 2003 roku nagle zaczęły wariować wolne obroty.
Po wymianie silniczka krokowego prawie się uspokoiły, ale ustaliły się na ok 1200 obr/min. przy rozgrzanym silniku.
Zacząłem sprawdzać czujnik położenia przepustnicy i tu niespodzianka.
W moim przypadku oporność przy zamkniętej przepustnicy jest na poziomie 4420 om, a przy całkowicie otwartej ok. 661 om.
A więc całkowicie odwrotnie jak w poprzednich opisach w wątku.
Nic już teraz nie rozumiem. Czujnik z cyferką 5.
Regulacje przepustnicy nie dają możliwości zmniejszenia obrotów.
Czy ktoś spotkał się z takim problemem?
Jest to o tyle dziwne, że przed roztopami było wszystko OK.

leszczu - Pon Lut 27, 2012 14:22

MB napisał/a:
ale ustaliły się na ok 1200 obr/min. przy rozgrzanym silniku.

Bardzo za wysokie. Sprawdź czy linka gazu ci odbija, możesz ja przy okazji lekko poluzować przy przepustnicy. Przepustnice tez warto wyczyścić jak jest brudna. No i na koniec przeczyść wężyk idący od przepustnicy do pokrywy zaworów. :wink:

MB - Pon Lut 27, 2012 15:11
Temat postu: [R200] Czujnik położenia przepustnicy - jakie prawidłowe war
Przepustnica odbija. Teraz jest zamknięta całkowicie. Jest czysta. Rurka od przepustnicy do pokrywy zaworów czysta. Kolejny raz 5 depnięć i jakby trochę lepiej. Zaczekam na jazdę przy której się silnik rozgrzeje. Dziwią mnie nie tylko obroty ale i ta odwrotność w oporności przy wychyleniu przepustnicy. Wg opisu powinno być dokładnie odwrotnie.
leszczu - Pon Lut 27, 2012 15:27

MB, albo to czujnik temperatury. Sprawdź go sobie. opis znajdziesz na forum. :wink:
MB - Pon Lut 27, 2012 15:40

Masz na myśli czujnik temp. wody czy powietrza?
leszczu - Pon Lut 27, 2012 15:47

MB napisał/a:
Masz na myśli czujnik temp. wody czy powietrza?

Wody. :wink:

MB - Pon Lut 27, 2012 15:51

Dzięki.
Rozumiem, że to ten z boku trójnika, nie od dołu.

leszczu - Pon Lut 27, 2012 15:52

MB napisał/a:
Rozumiem, że to ten z boku trójnika, nie od dołu.

Tak. :grin: Ten z dołu jest odpowiedzialny tylko za wskazania na licznik. :wink:

MB - Czw Mar 08, 2012 20:54
Temat postu: [R200] Czujnik położenia przepustnicy - jakie prawidłowe wa
Sprawa wyjaśniona.
Przyczyną usterki okazał się potencjometr położenia przepustnicy.
Konieczne było testowanie na na komputerze.
Od razu wykazał usterkę potencjometru.
Wolne obroty ustalone na poziomie ok 850.
Marek

Micros - Sob Sie 18, 2012 20:47

Słuchajcie, w jaki sposób technicznie dokonywaliście pomiaru rezystancji? cienkie przewody do wtyczki i zapięcie?

Ja naciąłem delikatnie przewody blisko wtyczki i wartości napięcia TPSa (żółto-zielony) mam poprawne (0,6 V przy zamkniętej przepustnicy i około 4,3V przy otwartej, płynnie przechodzą)

natomiast z rezystancją mam problem mierząc tym sposobem. Rezystancja samego czujnika z odpiętą wtyczką wychodzi około 4000 Ohm więc OK.
Natomiast z pomiaru z naciętych kabli wychodzi około 5500 Ohm, a przy włączonym zapłonie i pracującym silniku jakieś 960 Ohm mierząc czujnik z naciętych kabelków i bez względu na otwarcie/zamknięcie przepustnicy wartość ta się nie zmienia. Napięcie tak, rezystancja nie. Pewnie coś źle mierzę?? Pomiar oczywiście z kabli dochodzących do dwóch skrajnych PINów czujnika.

Generalnie silnik w czasie jazdy dużo płynniej zmienia obroty z odłączonym TPSem, nie szarpie przy zmianie biegów, ma więcej mocy z dołu przy przyspieszaniu, wiadomo ma problem z ustawieniem wolnych obrotów, ale tak poza tym chodzi lepiej.

Może być tak, że TPS uszkodzony mimo, że napięciowo dobrze działa?

leszczu - Sob Sie 18, 2012 21:07

Jeśli po odłączeniu TPS, silnik lepiej chodzi, to może warto go wymienić na inny.
Micros - Sob Sie 18, 2012 21:11

Może i tak. Ale ten silnik ma jeszcze inne znane powszechnie problemy z nierówną pracą i może być tak, że odłączenie nawet sprawnego TPS-a będzie pozornie "poprawiać" płynność.

Prośba o odpowiedzi na odpowiedziach na pytania z poprzedniego posta, a szczególnie o to jak zmierzyć jego rezystancję w czasie pracy (czy coś źle robiłem).

leszczu - Sob Sie 18, 2012 21:16

Micros napisał/a:
a szczególnie o to jak zmierzyć jego rezystancję w czasie pracy (czy coś źle robiłem).

W czasie pracy nie mierz. Rezystancje czujnika mierzy się na postoju.
http://forum.roverki.eu/v...2&highlight=tps

Micros - Sob Sie 18, 2012 21:22

Ok, w wolnej chwili jeszcze raz zmierzę, ale z tego co pamiętam to na postoju i włączonym zapłonie miałem jakieś 545 Ohm i ta wartość nie zmieniała się bez względu na wychylenie przepustnicy.

Napięcie ze środkowego PINu zmieniało się w opisanym zakresie, a rezystancja stała. Rezystancja też powinna się zmieniać w zależności od wychylenia przepustnicy?

leszczu - Sob Sie 18, 2012 21:27

Micros napisał/a:
Rezystancja też powinna się zmieniać w zależności od wychylenia przepustnicy?

Tak. Przecież na obrazku masz. 3570 przy otwartej, 595 przy zamkniętej. :grin: Napięcie masz stałe.

brkzzz - Pon Sie 27, 2012 16:19

leszczu napisał/a:
Tak. Przecież na obrazku masz. 3570 przy otwartej, 595 przy zamkniętej. Napięcie masz stałe.

Napięcie też się zmienia, niżej kolega keczu ładnie zobrazował :]

power_grey - Nie Gru 17, 2017 20:39

Witam czy po wymianie czujnika położenia przepustnicy w silniku 1.6 R45 ,trzeba przeprowadzić regulację ?
NoPE - Nie Gru 17, 2017 20:49

Adaptację tylko
Kluczyk w poz.2 i 5x wciskasz pedał gazu. Nie za szybko i płynnie.
Kluczyk na off i odpalasz.

power_grey - Nie Gru 17, 2017 21:32

Dziękuję NoPE,przymierzam się do wymiany i zbieram jak najwięcej informacji.Znalazłem też różnie opinie co do czyszczenia czujnika TPS jedni piszą że można czyścić a jedni że nie.Czy ktoś próbował reanimować go jakimiś środkami typu KONTAKT PR ?Wiem że jest nie rozbieralny więc czyszczenie raczej nic nieda.
NoPE - Nie Gru 17, 2017 21:35

Chyba da się go rozebrać. To jest zwykły potencjometr więc możesz spróbować przeczyścić go WD-40. Żadne izopropanole czy spirytusy - WD-40 pomoże jeśli dotrze do ścieżek.
Psikasz i kręcisz nim kilka razy.
Jak masz przetarte ścieżki albo przerwane to nic nie zaradzisz. Tylko wymiana.

power_grey - Nie Gru 17, 2017 21:42

Jeszcze go nie zdejmowałem zrobię to jutro znalazłem filmik na którym gość pokazuje otwartego i z tego co tam widać to nieżle musiał go zniszczyć na brzegach żeby się dostać do środka https://www.youtube.com/watch?v=1YQurZBRLZI ,ja jutro spróbuje tylko psiknąć w niego kontak pr i zobaczę czy coś pomoże.Nawet jeśli pomoże to i tak wymienię bo będę pewny że jest już wytarty.
NoPE - Nie Gru 17, 2017 21:44

Tylko WD-40 żaden Kontakt czy inne badziewie!
Ciekawe, że ścieżkę ma po okręgu :-|
Jak już i tak idzie na straty to ja zanurzyłbym go całego w WD-40 i energicznie kręcił.

power_grey - Nie Gru 17, 2017 21:52

Spróbuje WD-40 ,chociaż z moich obserwacji zauważyłem że WD wypiera wodę i po czasie jest bardzo sucho całkowicie nie nadaje się do smarowania.Akurat WD 40 mam ale jak nie pomoże to spróbuje jeszcze kontakt PR.
Dziękuję za porady ,jak będę po próbach to napiszę czy pomogło.

NoPE - Nie Gru 17, 2017 22:17

I takie jego zadanie. Ma przeczyścić z nadmiaru startego grafitu.
Kontakt zostawia tłustą przewodzącą warstwę która tylko będzie zbierać grafit.

power_grey - Nie Gru 17, 2017 23:21

A czy czasem te elementy nie są miedziane lub mosiężne pokryte miedzią?
NoPE - Nie Gru 17, 2017 23:42

Najczęściej ścieżka oporowa jest wykonana z węgla. Czasem cermet ale na filmie ścieżka jest czarna więc obstawiam węgiel/grafit
power_grey - Nie Gru 17, 2017 23:53

Możliwe że jest jak mówisz ale rozbierać tego i tak niebęde bo wtedy napewno będzie do wymiany.Podejrzewam że TPS jest u mnie winny za szarpanie podczas gdy silnik jest ciepły i wolno dodaje gazu,jest jakby opóżnienie w reakcji.Ale to narazie podejrzenia bo przyczyna może być inna.
NoPE - Pon Gru 18, 2017 00:01

najszybciej to sprawdzić mu rezystancję lub napięcie
https://www.mgfcar.de/sensor/

power_grey - Pon Gru 18, 2017 00:17

Tak zrobię ale chcę do tego użyć interfejsu z jakimś autocomem lub delphi.Interfejs będę miał za parę dni.Kolega ma tcs cdp i przetestowałem go obsługuje silnik+abs jest też aktywna opcja immo ale tam niegrzebałem.Generalnie dzisiaj bez swojego interfejsu to ciężko coś zrobić ,a do mechanika to trzeba się 2 tygodnie wcześniej umawiać.
NoPE - Pon Gru 18, 2017 21:02

Interfejs musisz mieć starszej wersji.
Remigiusz twierdzi, że obsługuje immo i kodowanie alarmu.
Zresztą sam podpiął mojego ZR'a na zlocie i odczytał mi kod EKA i błędy. Za piwko :)
TPS'a sprawdzisz multimetrem.

power_grey - Wto Gru 19, 2017 19:24

Zamówiłem już TCS CDP PRO+ przetestuję i napiszę co można tym zrobić z roverkami

[ Dodano: Wto Gru 19, 2017 19:24 ]
Witam jestem po czyszczeniu czujnika TPS ,na pierwszy raz użyłem środka do czyszczenia elementów elektronicznych dostępny w każdym sklepie z elektroniką,środek ten nie jest środkiem smarującym jedynie rozpuszcza tłuszcze i bardzo szybko odparowywuje.Jest płynny jak woda więc niema problemu wlać go do czujnika.Wlałem dość sporo przez szczelinę i poruszałem środkiem czujnika do momentu kiedy wszystko odparowało.Po podpięciu zresetowałem ustawienia przepustnicy czyli silnik rozgrzany na max,kluczyk na pozycję 2 potem 30sekund wciśnięty pedał gazu.Po jednym dniu jeżdzenia potwierdzam że szarpanie podczas przyspieszania z lekko wciśniętym gazem zanikło.Po podłączeniu interfejsu z autocom nie wykazał żadnych błędów.Może komuś się przyda.