Zobacz temat - [Freelander] Td4 schemat elektrycznych szyb
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Land Rover (Freelander, Range Rover itp.) - [Freelander] Td4 schemat elektrycznych szyb

robo - Sro Maj 08, 2013 22:17
Temat postu: [Freelander] Td4 schemat elektrycznych szyb
Witam.
Mam pytanko. Czy któryś z kolegów posiada schemat elektryczny mechanizmu podnoszenia szyb do freelandera 3D poliftowego i byłby skłonny go udostępnić ?

sknerko - Czw Maj 09, 2013 08:59

robo, pobierz od SyntaXa Rave i tam masz wszystko

[ Dodano: Czw Maj 09, 2013 08:59 ]
z chomika SyntaXa oczywiście

robo - Czw Maj 09, 2013 10:01

Dzięki sknerko, ale w Rave to tylko przedfitowe modele z tego co doczytałem. Nie było zmian w elektryce ?
sknerko - Czw Maj 09, 2013 10:54

ty masz tego po drugim lifcie? jak tak to mogło sie coś zmienić choć myślę ze szyby są tak proste że nic tam nie ulepszali i rave od tego po 2001r się nada. do nowszych niestety ale nie ma dokumentacji w necie
robo - Czw Maj 09, 2013 12:47

Dzięki. Auto faktycznie po drugim lifcie ale instalację spróbuje zweryfikować wg dostępnego schematu.

edit:
Niestety są różnice a po omacku się nie dokopię :/ więc pytanie o schemat pozostaje aktualne.

SyntaX - Pią Maj 10, 2013 08:12

Podaj mi swój e-mail.
Akurat robię przekładkę polifta.
Mam fotki całej europejskiej wiązki, może to pomoże Tobie.
Generalnie kostki połączeniowe masz schowane w słupkach z przodu i po środku pod panelem.
Tam bym szukał przyczyny.
Opisz dokładniej w czym jest problem.

robo - Pią Maj 10, 2013 14:01

Hej SyntaX, dzięki za odzew. Problem to może za dużo powiedziane, wkurzająca niedogodność ;-) . Po prostu szyba pasażera działa w kratkę. Raz działa, raz nie. Jak działa to stanowczo, płynnie i bez zacięć tak więc przyczyna na pewno nie jest mechaniczna. Zwykle po włączeniu "zapłonu" nie działa, a po chwili jazdy po drobnych wstrząsach zaczyna działać aż do następnego wyłączenia silnika. Wczoraj weryfikując schemat z rave ze stanem faktycznym doszedłem, że gdy szyba nie działa nie dochodzi zasilanie do przełącznika. Tak więc prąd znika gdzieś między bezpiecznikiem ( tam napięcie jest zawsze ) a przełącznikiem. Niestety wg schematu nie zgadzają się ani bezpieczniki, ani nr kostek połączeniowych a całej skrzynki bezpieczników nie mam zamiaru wydłubywać ;-) .
SyntaX - Pią Maj 10, 2013 14:27

Zdejmujesz listwę z progu po stronie pasażera - tą długą nakładkę progu.
Na wysokości przedniego słupka będziesz miał dwie kostki połączeniowe, zobacz tam. Tam jest sporo cienkich kabelków, które lubią się łamać.
Kolejne newralgiczne miejsce to przepust do drzwi oraz kolejny przepust już w drzwiach.








Trafiłeś w dobry moment akurat jestem w trakcie przekładki i miałem wiązkę na wierzchu.

Les kables :

robo - Pią Maj 10, 2013 15:20

SyntaX, przepust i kostkę przed nim na słupku wykluczam. Jak wcześniej pisałem nie dochodzi napięcie do przełącznika więc problem leży przed nim a nie za nim. Tak więc do przeanalizowania jest każde połączenie między bezpiecznikiem a przełącznikiem.
sknerko - Pią Maj 10, 2013 16:01

robo, zamień przełączniki miedzy sobą bo to może być sam przełącznik, tak miałem w polonezie a tam były prawie identyczne przełączniki.
robo - Pią Maj 10, 2013 21:31

Zamiana przełączników to był mój pierwszy krok. Ze zmianą problem nie przeskoczył na okno kierowcy więc to nie przełącznik. Zresztą jak wspomniałem nie dochodzi do niego napięcie w okresach niedziałania szyby. Z nowych doświadczeń - krótkotrwały efekt uzyskuję po postukaniu w skrzykę bezpieczników rączką wkrętaka czyli problem leży tam, ale nie w samym bezpieczniku bo na nim napięcie jest cały czas a gdzieś pomiędzy bezpiecznikiem a przełącznikiem. W rave jest to tylko jeden przewód. Ale w tym modelu nie mam pewności, że nie ma czegoś jeszcze po drodze a poza tym nie wiem który to przewód miałby być. Schemat z rave nie pasuje. Trudno, poczekam na lepszą pogodę i przypływ weny ;-)
sknerko - Sob Maj 11, 2013 12:19

odkręcić skrzynkę bezpieczników i konektory od tyłu popryskać "Kontaktem" i podociskać i zacznie chodzić. W rave masz kolor przewodu sprawdź czy się zgadza z tym na przełączniku i takiego szukaj na skrzynce bezpieczników tam czesto sie takie rzeczy zdarzają.
robo - Sob Maj 11, 2013 19:58

Póki co temat odpuszczam. Przerasta mnie. Zgodnie z sugestią sknerko, odkręciłem skrzynkę bezpieczników i zlokalizowałem wtyczkę i przewód którym prąd dociera do przełącznika szyb. W sytuacji kiedy szyba nie działa na pinie gniazda skrzynki bezpieczników który powinien podawać prąd na przełącznik nie ma napięcia. Jak się w skrzynkę puknie napięcie się pojawia. Aż do wyłączenia "zapłonu". Na bezpieczniku od szyby napięcie jest cały czas. Na bezpieczniku napięcie jest nawet po wyłączeniu "zapłonu". Z tego wniosek, że jest jeszcze coś pomiędzy bezpiecznikiem a pinem zasilającym przełącznik i to w skrzynce bezpieczników. Przekaźniki wszystkie sprawdziłem. Wg rave nie ma nic. Ale rave dotyczy starszego modelu i nie zgadza się nawet nr bezpiecznika. Wygląda na to, że coś pozmieniali tyle tylko, że nie dojdę do tego co. Ostatecznie mogę wypiąć oryginalny przewód zasilający i podłączyć do przełącznika zasilanie zmostkowane z szyby kierowcy bo i tak nie ma raczej szansy na przeciążenie obu szyb jednocześnie ale to druciarstwo i tak nie chcę. Na razie będę żył z tą niedogodnością.
Dzięki za pomoc.

SyntaX - Sob Maj 11, 2013 20:51

Hmm wygląda na jakiś zimny lut w module CCU.
sknerko - Sob Maj 11, 2013 22:18

Nie wiem jak jest skonstruowana skrzynka w tych autach bo zwyczajnie jej nigdy nie widziałem ale w R75 jest płytka drukowana i w nią są wlutowane gniazda bezpieczników i piny od kabli, obstawiam podobną konstrukcje i pewnie lut puścił. Zimne luty nie działają od wstrząsów tylko trzeba je ruszyć a tu od wstrząsów działa więc albo pękła ścieżka albo pościło lutowanie, poza tym robo napisał że trzeba kropnąć w skrzynkę bezpieczników a nie w CCU.
Szkoda że nie zrobiłeś fotek tego ustrojstwa. Spróbuj jeszcze zmierzyć czy masz przejście z gniazda bezpiecznika na pin z tyłu do kabla. aha podmień jeszcze bezpiecznik na nowy bo może być tak uszkodzony że z góry widać że jest napięcie a nie przepuszcza bo ma "nogę" pękniętą (miałem taki przypadek kiedyś). Może być jeszcze zbyt mocno rozgięty styk od bezpiecznika i czasem udaje się jakąś igłą dogiąć go i gniazdo działa jak trzeba.

SyntaX - Nie Maj 12, 2013 07:28

W przypadku Freelandera moduł CCU jest dokładany za piszką bezpieczników w formie czarnej skrzyneczki mocowanej do puszki bezpieczników na zatrzaski.
Cały moduł z puszką połączony jest za pomocą 2 kostek a z boku dochodzą do niego 3 kostki sygnałowe.
Częstą wadą tego modelu jest załamywanie się cieniutkich kabelków na tych właśnie kostkach sygnałowych.
Sam tak miałem zapalała się lampka otartych drzwi i wariował alarm.



Po dwa zatrzaski od góry i od dołu - Ta czarna puszka to CCU.

Jak ja wypniesz będziesz miał 2 kostki za pomocą których łączy się z BSI


Mówisz że jak ruszasz skrzynka to łapie więc to może być to.

Z boku do tej skrzyneczki dochodzą 3 wtyczki,
Dwie małe i jedna szersza gdzie podawane są sygnały sterujące.
Zobacz też tam tam są cienkie kabelki które lubią się załamywać.


robo - Nie Maj 12, 2013 08:56

Ale SyntaX, z tym CCU piszesz ogólnie czy odnośnie mojego modelu auta ? Bo analizując schematy z rave widzę ( o ile potrafię prawidłowo schemat przeczytać ), że wcześniej CCU nie miało nic wspólnego z elektrycznymi szybami za wyjątkiem tej w bagażniku. Jedynie steruje załączaniem przekaźnika zasilającego, ale wspólnego na dwie szyby więc to odpada. Spróbuję jeszcze podmienić bezpiecznik jak radzi sknerko, a jak to nie pomoże to się poddaję. Następny sensowny krok to rozebranie skrzynki w drobny mak w poszukiwaniu usterki. A do tego trzeba by ją wypiąć z instalacji i wyciągnąć z auta. A to jak na mnie za duże wyzwanie. Ryzyko uszkodzenia czegoś po drodze jest większe od możliwych profitów tak więc przynajmniej do czasu znalezienia właściwego schematu temat odpuszczę. W R75 nie pamiętam kiedy opuszczałem szybę pasażera. Pewnie dla tego, że działała prawidłowo :D
sknerko - Nie Maj 12, 2013 21:18

Jeżeli to co SyntaX dał na pierwszym zdjęciu to jest skrzynka bezpieczników od tyłu, to ja nie widzę problemu w naprawie tego bo wystarczy odkręcić z auta zrobić fotkę jak wtyki są włożone potem je odpiąć i zbadać skrzynkę. na moje oko jest na płytce drukowanej którą pewnie bardzo prosto da się naprawić. Bezpieczniki też można sfotografować wyjąć i rozłożyć skrzynkę na części pierwsze. Jak bym dostał tą skrzynkę w łapy to pewnie w 3h bym to ogarnął bo tam nie ma filozofii żadnej. Ja się spodziewałem ze każda linia (przewód) jest na osobnym konektorze ale jak jest na wtykach to pościzna jest.

Popatrzyłem na fotki BSI w necie i tak mi przyszło do głowy, robo, zobacz na którą wtyczkę z tyłu wchodzi kabel od twojej szyby i wypnij ją i zobacz czy masz napięcie na pinie bądź próbując ruszyć pinem czy ci plus nie ucieka.

[ Dodano: Nie Maj 12, 2013 21:04 ]
Chyba znalazłem Rave do nowych Freelków :hurra: :hurra: :hurra:

[ Dodano: Nie Maj 12, 2013 21:18 ]
http://www.landroverresource.com/

sTERYD - Nie Maj 12, 2013 23:04

trza było popytac. Ktoś kiedyś wrzucił na forum linki do RS i odruchowo zaciągłem wszystkie ;)
SyntaX - Nie Maj 12, 2013 23:56

Zobacz też ostatni przekaźnik od prawej - ten przy przerywaczu od kierunków.


Przekaźnik "E" opisany jest jako Window Lift
Przekaźniki są takie same.
Zamień z "A" - Jest od świateł długich i zobacz czy szyby działają poprawnie.

Rave które dałeś jest dla Landków po 1 lifcie czyli 2001-2004.
Te które mam na swoim chomiku są dla modeli do 2001r.

sknerko - Pon Maj 13, 2013 08:54

SyntaX otwarłeś je chociaż? bo ja tak i znalazłem tam rysunki auta z nowymi lampami i nowa deską/konsolą środkowa to chyba jest po drugim lifcie w 2004r a ty masz dwa rave do 2001 i po 2001 bo tez je mam na dysku od ciebie. sTERYD a ty masz Rave do polifta z 2004r ? jak tak to dawaj gdzieś do zassania.
robo - Pon Maj 13, 2013 08:59

Ok. po kolei :
sknerko, gdyby chodziło o wymianę skrzynki to byłbym się pokusił o zrobienie tego jak piszesz tzn. z porobieniem dokładnych fotek przed odpięciem złącz. Ale w tym przypadku po wyjęciu skrzynki trzeba ją jeszcze rozebrać i znaleźć i naprawić problem. A tak naprawdę nie wiem na czym problem polega i nie wiem czy poradzę sobie z jego znalezieniem a na koniec nie wiem czy przy rozbieraniu problem się nie pogłębi się a na zostanie bez auta nie mogę sobie pozwolić. Przeglądałem nawet allegro w poszukiwaniu skrzynki bezpieczników na podmianę ale widzę jedynie starsze wersje. Dlatego póki co będę żył z działająca w kratke szybą pasażera.
SyntaX, rysunek który dałeś przedstawia właśnie starszą skrzynkę. Moja jest inna. Różnice na pierwszy rzut oka są niewielkie ale są. Przekaźnik o którym piszesz u mnie jest w innym miejscu i nie może on być problemem bo odpowiada za podawanie napięcia na wszystkie szyby a nie tylko na szybę pasażera. Wieczorem jak dotrę do domu zrobię fotkę swojej skrzynki i sam zobaczysz.
sknerko, rave które podajesz to to z którego korzystam. Ostatni model jaki uwzględnia to MY2002. Mojego niestety nie uwzględnia :/

sknerko - Pon Maj 13, 2013 10:27

robo, Jak byk jest tam elektryka 2004 NAS i to jest twój jeżeli masz Rave od SyntaXa to to jest inne, nowsze Syntax tego nie ma bo wczoraj sprawdziłem

[ Dodano: Pon Maj 13, 2013 10:27 ]
Jak byś mi dał skrzynke bezpieczników w łapy to pewnie ci ja bym naprawił bo tam nie ma nic oprócz lutowania styków

robo - Pon Maj 13, 2013 12:15

Dzięki sknerko, faktycznie jest i mój model :D . Nie miałem rave od SyntaXa tylko z innego źródła. Myślałem, że to to samo co podajesz w linku bo opis był podobny. A jednak nie.
Ze schematu wynika, że najbardziej podejrzany jest przekaźnik R143. W starszym modelu wogóle go nie było. Mój wniosek stąd, że niedziałanie szyby następuje z niezwykłą regularnością po wyłączeniu zapłonu. Pęknięta ścieżka czy zimny lut działałyby raczej w sposób bardziej przypadkowy. Muszę go tylko zlokalizować a na ślepo znalazłem tylko R255, który na rysunku skrzynki oznaczony jest przez R2 a pozostałe nie mają wpływu na szyby. Możliwe jest żeby był wlutowany na płytce skrzynki i niewymienny ?

sknerko - Pon Maj 13, 2013 12:32

Jak pobiorę w pracy i otworze to popatrzę co tam siedzi w tym Rave.
Wkurza mnie jak mi ktoś pisze ze wciskam głupoty, a nie jestem na forum od wczoraj i trochę tam jednak wiem i zanim sie uciesze ze mam nowe Rave to jednak je otwieram i sprawdzam.

sTERYD - Pon Maj 13, 2013 13:19

Mam 4 sztuki 3 to komplet a jedna to chyba to samo co w tym linku jest. Jak coś jest do poliftowego to chyba w tych trzech, ale głowy nie dam.
Wrzuciłem na chomika:
http://chomikuj.pl/ka_ef/instrukcje+obs*c5*82ugi+samochod*c3*b3w+Rover+Landrover+Range+rover

[ Dodano: Pon Maj 13, 2013 13:19 ]
w 01 jest dla frelka II po 2001 i jakieś tam dodatki dla MY 02-> nie wiem, czy to już ten, czy jeszcze nowszych potrzebujecie.
Jak chcecie, to mogę jeszcze udostępnić kompletne ESI 2011 (oczywiście licencję trzeba kupić od Niemców) ale tego jest 11 GB :/

sknerko - Pon Maj 13, 2013 13:31

robo, te przekaźniki wygląda że są w skrzynce zalutowane co nie zmienia faktu ze tez pewnie dał bym im radę.
robo - Pon Maj 13, 2013 21:22

Dzięki sknerko, póki co nie mogę zostać bez auta. Usterka jest denerwująca ale nie krytyczna. Dopóki nie znajdę skrzynki bezpieczników na podmianę będę z nią żył ;-) .