Zobacz temat - [R75] Webasto - Czyszczenie i naprawa - Tutorial
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Webasto - Czyszczenie i naprawa - Tutorial

Wizard_gp - Wto Maj 28, 2013 22:09
Temat postu: [R75] Webasto - Czyszczenie i naprawa - Tutorial
Witam,

ostatniej zimy dopadł mnie problem Webasta w moim R75 2.0 CDT. Po uruchomieniu z rury wydechowej piecyka wydobywał się gęsty biały dym i czuć było przepalaną parafinę. Po diagnostyce, program Inpa wskazywał na niedogrzaną świecę. Jako że zrobiło się ciepło uznałem, że to najlepszy moment, żeby dobrać się do urządzenia i zobaczyć co go boli, a przy okazji sporządzić dokumentację dla potomności :)

UWAGA: Nie biorę odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia powstałe w wyniku wykorzystania poniższej instrukcji.

Czas pracy: uzależniony od chęci wykonującego pracę
Poziom trudności w skali od 1 do 5: 3
Koszt naprawy: około 20-30zł

wykaz rzeczy potrzebnych:

- zestaw narzędzi w tym końcówki torx
- komplet uszczelek lub silikon wysokotemperaturowy
- rurka Ø2cm i długości ok. 6cm
- kawałek pręciku Ø6mm
- płyn do chłodnic (0,5 litra w zupełności wystarczy)
- rolka ręcznika papierowego lub inny materiał chłonący
- jakiś środek do czyszczenia pieców lub nafta
- pasta termoprzewodząca

wykaz rzeczy opcjonalnych:
- kabel do BMW + Inpa lub inny program diagnostyczny do webasto

Ważne jest aby silnik był tzw. „zimny”.

Demontaż webasto:

rys.1

1. odpinamy 2 złącza od webasto
2. odkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodniczego, celem strawienia ewentualnego ciśnienia.
3. dla ułatwienia demontażu można zdjąć rurę dolotową z zaworu EGR.
4. dobrze będzie podłożyć pod miejsce demontowania przewodów trochę ręcznika papierowego, gdyż w dalszych czynnościach wyleje się trochę płynu chłodniczego.
5. zsuwamy opaski zaciskowe z przewodów (1 i 2)
6. zdejmujemy gumowy wąż (1) i wkładamy do niego wcześniej przygotowaną przez nas rurkę
7. zdejmujemy gumowy wąż (2 )i łączymy go z wężem 1, przy tym punkcie wyleje się trochę płynu z webasto.
8. zsuwamy opaskę z przewodu (3) i zdejmujemy go oraz wkładamy w niego przygotowany przez nas pręcik, celem zaślepienia go.
9. przesuwamy opaski zaciskowe, tak aby ścisnęły włożoną rurkę i pręcik. rys.2 i 3

rys.2

rys.3

rys.4

10. poluzowujemy 2 śruby oznaczone jako (1)
11. odkręcamy 1 śrubę oznaczoną jako (2) oraz nakrętkę trzymającą rurę wydechową webasto
12. teraz możemy wyciągnąć nasz piecyk, uważając na przewody.
13. kontrolujemy stan płynu chłodzącego
14. zakręcamy korek i zakładamy z powrotem rurę na zawór EGR, jeżeli był ściągany.

Po takim zabiegu możemy spokojnie naprawiać sobie webasto, a samochód jest gotowy do dalszej jazdy.

Czyszczenie pieca:

1. zsuwamy opaskę zaciskową z rury dolotowej i zdejmujemy ją oraz odkręcamy rurę wydechową.
2. odkręcamy 4 śruby trzymające osłonę sterownika oraz zdejmujemy ją
rys.5

3. zdejmujemy osłonę od złącz podważając lekko zatrzaski
4. TEN PUNKT NIE JEST KONIECZNY: zdejmujemy osłonę od wiatraka uważając na zatrzaski i oceniamy stan oraz swobodę ruchu.
rys.6

5. odkręcamy śrubkę z metalowej opaski na pompie (1) oraz zsuwamy opaskę z gumowego przewodu od strony pieca.
rys.7

6. odpinamy złącza (1- pompa, 2- wiatrak i 3- świeca żarowa)
rys.8

7. zdejmujemy pompę.
rys.9

8. odkręcamy 5 śrub i delikatnie podnosimy korpus z wiatrakiem uważając na króciec od paliwa (1), ma on zostać z resztą pieca.
rys.10

9. delikatnie zdejmujemy uszczelkę i blokadę świecy żarowej
rys.11

10. odkręcamy 4 śruby trzymające palnik i delikatnie wyciągamy go po czym można wyjąć świecę.

W tym momencie dowiedziałem się w czym tkwił problem w moim webasto:
- pęknięta uszczelka palnika
- świeca żarowa oraz żebra pieca ulepione w czymś w rodzaju popiołu, najprawdopodobniej słabej jakości paliwo tego dokonało.

Na zdjęciach uszczelka świeca żarowa i już wstępnie wyczyszczony piec z którego wysypałem około 0,5kg syfu.

rys.12

rys.13

rys.14


11. odkręcamy śrubkę z docisku w sterowniku
rys.15

12. delikatnie podnosimy go uważając na tranzystor i uszczelkę która jest pod spodem
rys.16

13. odkręcamy 4 śruby i demontujemy korpus uważając na uszczelki (2 okrągłe od płynu chłodniczego i jedna wokół korpusu)
rys.17

14. przystępujemy do czyszczenia rozmontowanych elementów

UWAGA: Nie należy moczyć całego palnika, w środku niego jest parownik w postaci włókniny, która podczas pracy nasącza się paliwem!
Do czyszczenia metalowych elementów i świecy można użyć jakiegoś środka przeznaczonego do pieców lub nafty (rys.18). Gumowe uszczelki jeżeli są w dobrym stanie można umyć w ciepłej wodzie i wykorzystać je ponownie. Uszczelkę pod palnik należy wymienić na nową bądź użyć silikonu wysokotemperaturowego(rys.19).

rys.18

rys.19


Składamy piec w odwrotnej kolejności i w momencie montowania sterownika należy nałożyć pod spód tranzystora pastę termoprzewodzącą nie zapominając o odizolowaniu go od obudowy.

rys.20


Po zmontowaniu pieca można sprawdzić go od razu bez montowania do samochodu (jest dużo informacji na ten temat w Internecie dlatego nie będę się rozpisywał) lub zamontować i uruchomić program do diagnostyki np. Inpa albo według instrukcji : http://www.roverki.pl/zro...ie-webasto.html

15. Sprawdzamy poziom płynu chłodniczego i w razie konieczności dolewamy
15. Cieszymy się sprawnym webasto niewiele inwestując :)

Dla mniej kumatych podrzucam przekrój naszego webasto

źródło:http://ogrzewaniepostojowe.net.pl

EDIT:

Jak wiadomo, nie zawsze po takim zabiegu, nasz piecyk może zadziałać prawidłowo. Pozostaje w takim przypadku już tylko zdiagnozowanie czy wina wadliwie działającego pieca nie leży po stronie sterownika. Jeżeli mamy doczynienia z takim sterownikiem:



to jest duże prawdopodobieństwo, że padł któryś (lub wszystkie) rezystory zaznaczone na zdjęciu poniżej:



Wystarczy usunąć klej trzymający kondensatory i pomierzyć czy wartości się zgadzają. Do sprawdzenia nie trzeba ich wylutowywać, są szeregowo w obwodzie.

rezystory:
1 i 3 - 4,7kohm
2 - 49,9kohm

Po wymianie, należy ponownie przykleić kondensatory, żeby nic im się nie stało od drgań. W tym celu można użyć np. pistoletu do kleju na gorąco.

radi - Wto Maj 28, 2013 23:15

Dzięki Wizard_gp. Bardzo fajny opis .Sam się muszę zabrać za to ustrojstwo ,a nie wiedziałem jak.
Wizard_gp - Wto Maj 28, 2013 23:53

radi, robota jest raczej prosta przy odrobinie zdolności manualnych, Wiadomo, że nie zawsze samo czyszczenie może pomóc, ale warto samemu zdiagnozować i wymienić uszkodzony element niż płacić chore pieniądze serwisom. Jakbyś miał jakieś pytania odnośnie webasto to służę pomocą.
Dziadek - Sro Maj 29, 2013 08:00

Chylę czoła za dokładny opis.Sądzę że przyda się wielu osobom,sam zmierzam na dniach z niego skorzystać,bo mój piecyk padł w połowie zimy.
radi - Czw Maj 30, 2013 11:55

Wizard_gp , dzięki za oferowaną pomoc na pewno skorzystam. Z moim sprawa ma się tak ,że czasami zadziała ale niema to znaczenia czy poruszam wtykami czy nie. Jak mu się spodoba. Kiedyś wyciągałem akumulator na więcej niż 30min i po włożeniu z powrotem webasto pochodziło z tydzień. Nie wiem czy to tylko wina webasto ,że bardzo długo w kabinie mam zimno czy też termostatu.
Wizard_gp - Sob Cze 01, 2013 17:26

radi, ale czy wiesz, że webasto nie zawsze Ci się nie odpala? W Twoim przypadku najpierw zajrzałbym do termostatu, bo jak zeszłej zimy odpiąłem webasto, ze względu na to że dymiło to zauważyłem, że eR nagrzewał trochę dłużej, ale nie znacznie. Dla porównania powiem, że kiedyś miałem Clio 1.5dCi i nagrzewało się dłużej niż eR z wypiętym webasto, dodam, że Cilo było w 100% sprawne, tylko tak długo się nagrzewało ;)
radi - Sob Cze 01, 2013 19:16

:) Wiem wiem ,poniżej 5 stopni bodajże bo mam automatyczne. Zdawało mi się ,że przy webasto powinno się szybko nagrzewać. Po wyłączeniu silnika chodziło jeszcze przez kilkanaście sekund jak wtedy wyciągnąłem aku ale tak jak pisałem tylko z tydzień. Patrzyłem zawsze na temperaturę i było poniżej 5 stopni i nic. Nie wiem jak sprawdzić termostat czy jest dobry? Czy jest sens zabierać się za nie teraz czy dopiero w zimie?
Wizard_gp - Nie Cze 02, 2013 13:14

Sprawdzenie termostatu: http://forum.roverki.eu/v...p=429826#429826

Lepiej zabierz się za to webasto teraz, bo na zimę będzie Ci potrzebne ;) Ale najpierw sprawdź termostat.

MaReK - Nie Cze 02, 2013 16:00

Daj ten art na stronę... co Ty na to?
Wizard_gp - Czw Cze 06, 2013 14:47

MaReK napisał/a:
Daj ten art na stronę... co Ty na to?


To wrzuć, bo ja takich uprawnień nie posiadam, niech będzie dla potomności :)

Ps. mógłbyś dodatkowo zdjęcia poprzenosić na roverkowy serwer, bo na moim sie walają i jeszcze je kiedyś przez przypadek usunę ;)

adas.ko - Nie Gru 15, 2013 23:01

Hej! Wyczyściłem jakieś 2 mies temu swój piecyk bo bardzo dymił. Oczywiście pomogło, jednak znowu webasto zaczęło kopcić. Z Waszego doświadczenia na jak długo wystarcza takie czyszczenie bo wydaje mi się że 2 miesiące to trochę krótko (?) Czy ktoś wie jak zdemontować wiatrak ? Mój czasem popiskuje a w zasadzie to buczy dość głośno, chciałbym jakoś nasmarować/oliwić łozyska wentylatora webasto. Zdjąłem górną pokrywę wiatraka i odkręciłem śrubkę (tą z góry) i dalej się poddałem ...

Pozdrawiam, Adam

sash997 - Nie Gru 15, 2013 23:11

wentylator to ponoć dość precyzyjne urządzenie i bardzo łatwo to unicestwić :D sam jeszcze tego nie rozbierałem bo niemiałem potrzeby ale mam drugi piecyk w garażu (kolegi Punxa) więc zajrzę do niego bo też coś chyba popiskiwał ten wentylatorek :cwaniak: nie szybciej jak w środe opisze co tam siedzi w nim :D
adas.ko - Nie Gru 15, 2013 23:50

sash997 dzięki, będę czekał na wieści bo ten wiatrak jednak daje czasem czadu. Pewnie rozbiórka całości i tak mnie nie ominie, tylko kurka dlaczego już po 2 miesiącach zaczyna mi kopcić ? Paliwo leję zawsze premium (statoil)

Pozdrawiam, Adam

sash997 - Nie Gru 15, 2013 23:58

może faktycznie sie wiatrak przyciera i mało tlenu = dużo dymu, na twoim miejscu odłączyłbym webasto aby nie uwalić sterownika do momentu dokładnego zdjagnozowania bo w 2 miesiące raczej sie nie zasyfił z powrotem
dawidd - Pon Gru 16, 2013 08:59

adas.ko napisał/a:
na jak długo wystarcza takie czyszczenie bo wydaje mi się że 2 miesiące to trochę krótko
ja nie czyściłem nigdy, auto mam 2 zimę, przede mną wątpię żeby ktokolwiek wiedział co to w ogolę jest webasto, a piecyk działa jak tralala
sash997 - Pon Gru 16, 2013 21:25

dawidd napisał/a:
ja nie czyściłem nigdy, auto mam 2 zimę, przede mną wątpię żeby ktokolwiek wiedział co to w ogolę jest webasto, a piecyk działa jak tralala

to tam niezły syf musi być :mrgreen:

dawidd - Wto Gru 17, 2013 08:52

sash997 napisał/a:
to tam niezły syf musi być
być może, ale działa :) i nie dymi

[ Dodano: Wto Gru 17, 2013 08:52 ]
a silnik mam rozgrzany przy obecnej temp ok 0 stopni po przejechaniu 4-7 km

adas.ko - Wto Gru 17, 2013 14:06

sash997 coś faktycznie musi być na rzeczy. doraźnie psiknąłem pod kopułę wiatraka - przestało dymić i piszczeć. niemniej chciałbym zrobić to porządnie więc przydałoby się wiedzieć jak wyjąć ów wiatrak bez demolki :wink:

Pozdrawiam, Adam

sash997 - Sro Gru 18, 2013 19:23

ok rozebrałem to ustrojstwo :D zaraz powrzucam zdjęcia i opisze co i jak :)

[ Dodano: Sro Gru 18, 2013 19:03 ]
ok po zdjęciu osłony widać czarną kopułę (śmigiełko wentylatora)podgrzałem to troche przed zdejmowaniem bo wiadomo zimny plastik = kruchy plastik ,jak już był cieplutki podłożyłem nóż (nic grubszego nie wejdzie) i przesuwałem (tak jakby to kroił) aż do osi silniczka na której jest osadzone,potem przekręciłem nuż podważając całą długością ostrza śmigiełko i ładnie wyskoczyło

[ Dodano: Sro Gru 18, 2013 19:08 ]
pod śmigiełkim są 3 śrubki trzymające silniczek i 2 pozostałe od dekielka na którym trzyma sie silniczek,odkręcamy te 2 oraz jedną z boku którą było widać już przed zdjęciem śmigiełka podważamy aluminiowy dekielek (może dość ciężko odchodzić bo jest tam jeszcze gumowa uszczelka która sie lekko zwulkanizowała), wyciągamy dekielek razem z silniczkiem

[ Dodano: Sro Gru 18, 2013 19:13 ]
heh znów mi sie zdjęcia nie pokolei poukładały

[ Dodano: Sro Gru 18, 2013 19:16 ]
jak już miałem silniczek na zewnątrz to też go wypatroszyłem i sprawdziłem szczotki, jak chyba widać szczotek jest jeszcze dużo :)

[ Dodano: Sro Gru 18, 2013 19:23 ]
to co zauważyłem przy rozbieraniu to 3 śrubki od silniczka były jakoś bardzo słabo przykręcone,bardzo możliwe że piszczenie wytwarza śmigiełko trące sie o aluminiową obudowe, ten wentylator po złożeniu ani razu nie zapiszczał,zakładając śmigiełko na oś silnika zostawiłem odstęp grubości noża kładąc go na obudowie przed wciśnięciem śmigiełka

adas.ko - Sro Gru 18, 2013 19:57

sash997 jesteś wielki! bardzo dziękuję za ten opis (ja odpadłem właśnie na zdejmowaniu tej plastikowej kopułki z osi silnika, ale teraz już wiem że da się to na ciepło wykonać). rozumiem, że cały wiatrak z silnikiem da się wyjąć bez wyjmowania webasto z auta ponieważ wszystko dostępne jest od góry ?

ps. dzisiaj poczułem smród paliwa w kabinie, wydaje mi się że mój wentylator przestał piszczeć ale też wolniej kręci i nie przedmuchuje dobrze komory spalania webasto.

sash997 - Sro Gru 18, 2013 20:12

paliwa czy dymu z pieca??
adas.ko - Czw Gru 19, 2013 00:11

Sam już nie wiem czym bardziej śmierdziało, ale chyba raczej paliwem. Zaobserwuję jeszcze przez kilka dni to może coś bardziej uda mi się wychwycić.

Wiatrak już po zabiegu. Bardzo ciężko było zdjąć 'śmigło', pomogło klinowanie i stukanie w ośkę, cała reszta już bez problemu. Silniczek wyczyszczony i naoliwiony. Po złożeniu trochę zbladłem bo webasto nie chciało wystartować (może ma własny czujnik temp niż ten co pokazuje na zegarze ?). Niemniej odpięcie zasilania na chwilę pomogło. Efekt jest taki że wiatrak pracuje dużo ciszej, niemniej nadal słychać taki niski gwizd jakby się coś w rurze wydechowej wzbudzało chociaż jest to cichsze niż jak przed czyszczeniem silniczka. Kopci trochę na niebiesko a po rozgrzaniu na czarno. Paliwo mam zimowe premium ze statoil, ale może coś z nim nie tak ?

Gacurro - Czw Gru 19, 2013 00:47

Adas.ko: Czym czyściłeś komorę spalania i wymiennik? Może tu jest problem. Ja użyłem preparatu do usuwania sadzy i to był kiepski pomysł, po dwóch odpaleniach znów byłe pełno sadzy. Później przemyłem naftą i jest lodzio miodzo. Czysto ładnie i nie kopci.
A w jakim stanie masz "wkład" w komorze spalania tenna który kapie ropa? Może jest przepalony i ropa leci ciurkiem. Gdybam, nie wiem, robiłeś zdjęcia palnika w środku?

adas.ko - Czw Gru 19, 2013 07:48

Gacurro czyściłem mechanicznie na sucho, twardy pędzelek i sprężone powietrze. było dobrze przez 2 mies. Niestety po wczorajszych zabiegach z wentylatorem dzisiaj było mi wstyd na każdych światłach taki dym spod maski leciał. Na razie odłączyłem webasto, jak rozbiorę to podeślę fotki piecyka w środku.


2013-12-20 [edit]
poniżej fotki z wnętrza webasto, jak widać strasznie zarosło przez 2 miesiące (stąd kopcenie). Być może przy poprzednim czyszczeniu zrobiłem błąd zastępując połamaną uszczelkę jakimś piecowym kitem, który wykruszył się i może przez to świeże powietrze mieszało się ze spalinami (?) druga teoria to przytarty wentylator i mało powietrza przez to (?) trzecia teroria jak pisze Gacurro to zużyta włóknina i lejące się paliwo (?) Na razie WB jest wyczyszczone, działa i nie kopci ... zobaczymy na ile wystarczy.

Gacurro - Pią Gru 20, 2013 12:30

Witam
Na zdjęciu komory spalania niezbyt dokładnie widać włókninę ale nie wygląda na przepaloną.
Napisałeś że użyłeś pasty wysokotemperaturowej, a czy ze starą uszczelką czy tylko sama pasta?
Jeszcze jedna rzecz o której już pisałem w innym temacie tyczącym webasta i potwierdzona organoleptyczne. Komora spalania w miejscu gdzie jest "świeczka" i włóknina musi być bardzo dobrze wyczyszczone. Tam są małe otworki na obwodzie dostarczające powietrze do palnika. Raz zapomniałem wyczyścić to miejsce i po odpaleniu leciał dym i iskry jak ze starego pieca węglowego.

A wracając do tematu uszczelek proponuję jednak zainwestować te 36 zł za obie i je wymienić lub jeśli stare i nie są połamana i przesiąknięte jakąkolwiek substancją (olej, płyn chłodniczy itp..) to zastosuj pastę wysokotemperaturową tylko bardzo cieniutką warstwę, dosłownie maźnij i to powinno załatwić sprawę.

Cały dowcip polega na solidnym wyczyszczeniu komory spalania i wymiennika. Jak padnie elektronika to i czyszczenia na wiele się nie zda więc tej kwestii nie poruszam.

adas.ko - Pią Gru 20, 2013 16:48

Gacurro dzieki za opis.
U mnie włóknina wygląda całkiem dobrze, chyba nawet lepiej niż na Twoich fotkach. Co do silikonu wysokotemperaturowego to zastosowałem tylko cienką warstwę pomiędzy palnikiem a wymiennikiem bez tej uszczelki która u mnie rozleciała się na kilka kawałków. Czy gdzieś jeszcze można dać ten silikon ? O jakim komplecie uszczelek za 36 pln piszesz ?
Nie zwróciłem dużej uwagi na otwory napowietrzające palnik, ale na oko nie były one zatkane. Po dzisiejszym teście w jeździe rączki mi opadły, kopci strasznie. Zaczynam się zastanawiać czy czasem do palnika nie dostaje się płyn z chłodnicy, może to by wyjaśniało że u mnie oprócz normalnej sadzy w palniku wytwarzają się dość duże spieki (jeden widoczny jest na zdjęciu mojego palnika). Próbował ktoś odpalić webasto poza autem ? Z tego co czytałem to jest dużo z tym zabawy, a wyjmowanie tego 'co chwilę' jest dość czasochłonne ...

[edit]
rano pisałem że nie kopciło, ale to było rano. niestety podczas powrotu z pracy już mu przeszło i waliło jak ze starej lokomotywy :cry:

Gacurro - Sob Gru 21, 2013 00:39

adas.ko . Z tego co piszesz to są trzy ewentualności.
1. Zatkany dopływ powietrza. Sprawdź rurę tą czarną grubą co idzie nad webastem. W środku jest gąbka, może ona się przesunięta i blokuje dopływ powietrza. Rura mocowana jest przy samym webasto na jedną obejmą, poluzuj ją i zdejmij rurę w ten sposób wyeliminujesz jeden z ewentualnych czynników.
2. Otwory w palniku o których Ci wcześniej pisałem mogą być przytkane, jest ich tam sporo może nie wszystkie są drożne. Wyjmij komorę spalania i jeszcze raz przeczyść szczególnie w okolicach tych otworów. W środku pod kołnierzem potrafi być aż grubo od spalonej na kamień sadzy.
3. Ostatnia jaka przychodzi mi do głowy opcja to taka, że coś jest nie tak ze świeczką, ale to już do sprawdzenia potrzebny jest program diagnostyczny webasto.

Odnośnie kompletu uszczelek, przepraszam pomyliłem się kosztują 35 zł.
http://allegro.pl/uszczel...3802185386.html

Jeżeli płyn chłodniczy wydostawał by się z wymiennika to oznaczało by że jest pęknięty, ale to raczej by się lało. Posprawdzaj dobrze mocowanie węży wej/wyj do webasto. Pisałeś że naprawiałeś dmuchawę, tam też powinna być uszczelka. Czy masz ją całą?

sash997 - Sob Gru 21, 2013 14:42

ja obstawiam niedobór powietrza :)
adas.ko - Nie Gru 22, 2013 18:45

sash997 webasto naprawione dzięki Twoim cennym uwagom i pomocy. Bardzo dziękuję :) Generalnie okazało się, że palnik nie był dobrze napowietrzony, dokładne oczyszczenie palnika i otworów dolotowych rozwiązało problem kopcenia. Przy okazji : udało mi się wyjąć sam palnik bez demontażu całego webasto (i odpinania przewodów z cieczą). Wymagało to troszkę sprytu ale da się.

Pozdrawiam, Adam

sash997 - Nie Gru 22, 2013 19:29

służę pomocą :D
Gacurro - Nie Gru 22, 2013 22:14

Kolejny zadowolony użytkownik Rovera 75.
Oby tylko problemy z dopływem powietrza do palnika w webasto nas "nękały". :grin:

To teraz ciepełko na porządku dziennym i nocnym, aż miło. :smile:

AndrewS - Czw Sty 23, 2014 10:10

Panowie modzi admini, Panie modki adminki dodaliście(dodałyście) ten opis jako artykuł na główną ??
Jakoś nie mogę znaleźć.
Czego nie widać fotek z pierwszego postu wizarda :sad: ??

Wizard_gp - Czw Sty 23, 2014 11:18

AndrewS napisał/a:
Czego nie widać fotek z pierwszego postu wizarda

Wina leży po stronie mojego serwera, właściwie byłego serwera. Jak ogarnę nowy to spróbuje zrobić reupload, jak tylko znajdę te fotki...

Balas87 - Czw Sty 23, 2014 15:48

Hej dzisiaj i ja postanowiłem pobawić się webastem ale mam problem próbowałem podłączyć na krótko kablem webasto z akumulatora tj dać +12 ( tak jak opisywał to kiedyś Marian_K) ale w ogóle nie może mi wystartować piec,próbowałem już wszystkie możliwe kombinację z plusem jak i masą mój model to 66232B odłączałem również bezpiecznik nic to nie dało ktoś ma jakieś pomysły ??
sash997 - Czw Sty 23, 2014 16:51

podstawy czyli sprawdzić zasilanie czy dochodzi do pieca
Balas87 - Czw Sty 23, 2014 17:49

a zasilanie z aku podawać mam na wtyczkę czy na webasto ?
sash997 - Czw Sty 23, 2014 18:14

wtyczki mają być podpięte do pieca wszystkie, i podajesz +12 na 1 pin w 6-cio pinowej kostce lub na 3 pin masę i ma działać,jak nie zadziała to odłącz na chwile kostke zasilania i spróbuj ponownie,jak nie zadziała to jest problem a jak zadziała na ok 2min i 7 s to już jest mniejszy problem :D sprawdź pw
Balas87 - Czw Sty 23, 2014 20:25

słuchajcie czy ten sterownik pochodzi od pieca 66232B ?? jak nie to od jakiego to modelu webasta ? u mnie od wtyczki 6pinowej odchodzą dwa kable zielono szary idzie do pinu 3 a brazowo szary do pinu 6 ...

[ Dodano: Czw Sty 23, 2014 20:25 ]
http://www.fotosik.pl/pok...81b68d4542.html

Wizard_gp - Czw Sty 23, 2014 20:55

Zrobiłem reupload fotek, ale nie wiem jak długo się utrzymają.
MaReK - Pią Sty 24, 2014 21:13

Wizu, a nie możesz ich uploadnąć na roverki.pl ? ;)
geffi - Sob Sty 25, 2014 10:42

Czy webasto w naszych R powinno miec tlumik, czy mozna i jest sens taki tlumik dokladac. I w ktorym miejscu go sie montuje. Czy trzeba kupic juz rure z tlumikiem w srodku.

U mnie jest tylko rura wydechowa i troche buczy po uruchomieniu, poza tym dziala prawidlowo.

Dzieki, Tomek

Pieta - Sob Sty 25, 2014 13:21

Jak było fabrycznie ogrzewanie postojowe to był tłumik
Jak miałeś tylko dogrzewacz to była rura.
Po zainstalowaniu tlumika dużo mniej szumi.

Na fotkach masz pokazane jak montuje tłumik serwis Wabasto.

geffi - Sob Sty 25, 2014 18:50

no prosze jaka sliczna rurka. zaraz bede serwisem webasto. Tlumik ma srednice rurki fi 24 czy 26? wejdzie pewnie w rure, widze ze jeszcze trzeba zacisnac czyms, czego z tlumikiem nie sprzedaja? chyba zwykla opaska nie da rady, bo rura jest dosc solidna.

tlumika w sumie nie mam, chyba poszukam na aukcjach razem z rurka

btw, dzieki Pieta :)

Wizard_gp - Sob Sty 25, 2014 22:37

Do mojego pierwszego posta dodałem nowe informacje odnośnie naprawy sterownika :)
sash997 - Sob Sty 25, 2014 23:19

Wizard łączyłeś sie z samym piecem (bez auta) INPą,NCSem albo DISem??bo pracuje nad tym aby zaadoptować w R cyfrowy sterownik z BMW :twisted:
Wizard_gp - Sob Sty 25, 2014 23:32

Bez samochodu to nie łączyłem się, ale jest interface, którym można to bezproblemowo zrobić. Na allegro jest trochę tych interface'ów z oprogramowaniem webasto i wtedy można diagnozować każde webasto bez konieczności podpinania go do auta. Inpa i pewnie dis łączą się i sterują webasto poprzez ECU dlatego wątpię, ażeby możnaby było jakoś to przerobić żeby zagadało.

Pytanie mi się nasuwa, ale po co chcesz podpiąć cyfrowe sterowanie, skoro na analogu możesz więcej?

sash997 - Nie Sty 26, 2014 00:07

chodzi o to że DISem i NCSem można piec przeprogramować aby działał analogowo :D ... dlatego pytam czy da rade sam piec tymi programami podłączyć bo jak wiadomo nie posiadam BMW aby przez nie sie z piecem łączyć, a cały ten piec, thermo test i sterownik to już mam prawie w małym palcu :)
Dawidovs - Sro Sty 28, 2015 11:58

Witam panów, tym razem potrzebuje jakiejś podpowiedzi w temacie webasta.
Piecyk chodził sobie radośnie przez pół zimy ale ostatnio podczas jego pracy było bardziej czuć zapach spalin w aucie, zwłaszcza jak się wygaszał. Po jakimś czasie webasto wogóle się nie uruchomiło - wygląda na to że wygenerował jakiś błąd i komputer go wyłączył.
Ponieważ mam zrobione sterowanie przez GSM więc zresetowałem sterownik i włączyłem piec smsem. Zwykle powodowało to żę piec dawał + na któryś tam pin(nie pamiętam który) i podtrzymywał przekaźnik do pracy nawiewów w kabinie. Teraz jest tak że panel klimy się włączy ale tylko na chwilę i gaśnie mimo że piec chodzi jeszcze 2 minuty. Wniosek: piec pracuje nadal z jakimś błędem i sterownik odłącza ten plus. Oczywiście piec włączy się 3 razy i wchodzi w tryb awaryjny.
Zdemontowałem przed chwilą piec i sprawdziłem komorę spalania - czyściutka, trochę sadzy na ściankach ale to normalne. Wyciągałem też filterek powietrza, czysty. Dziwi mnie jedna rzecz - komora w której hula powietrze z wiatraka jest czarna od sadzy. Czy to normalne?
Czy winę za taki stan rzeczy może ponosić wiatrak? Dodam że piecyk nie buczał głośno w trakcie normalnej pracy.Nie wiem czy da się sprawdzić wiatrak przez podanie mu napięcia na dwa kabelki z wtyczki? Pomóżcie..

longer86 - Sro Sty 28, 2015 12:06

tak sprawdzisz wiatrak podpinając + i - do wtyczki.

pompka paliwa sprawna?

poczytaj tutaj od punktu 7 masz podane czasy pracy i co może powodować błąd.
Może coś się pokrywa z Twoja awarią

test webasto

Dawidovs - Sro Sty 28, 2015 15:35

No niestety wychodzi że rozłącza się po 2 i 7sek co daje wiele możliwości.
Wiatrak podpiąłem pod stary akumulator, chodzi tak terkocząc.
Pompa paliwa nowa

[ Dodano: Sro Sty 28, 2015 13:12 ]
Sprawdziłem i plastikowe łopatki silniczka tarły o obudowę. Lekko to podniosłem i chodzi już cichutko, teraz to składam i zobaczymy co będzie

[ Dodano: Sro Sty 28, 2015 15:35 ]
Niestety piec wyłącza się po ok. 4 minutach
Zaczyna chodzić, następuje rozpalanie, rura spali robi się ciepła. Po 2 minutach na chwile się wyłącza i potem pracuje do 4 minut ale słabo grzeje. Potrafi puścić dymka z rury dolotowej, dym z rury wydechowej też się pojawia. Piec w środku czysty, trochę syfu zdjąłem z okolic świecy. Wg. testu na stronie głównej winowajcą powinna być świeca. Jak patrzyłem na nią wyglądała idealnie..

sash997 - Sro Sty 28, 2015 17:41

strzelam... 95% winny sterownik tym bardziej jeśli to piec 98570B ze sterownikiem BMW,najprościej podpiąć komputer i sprawdzić błędy (pewnie błąd dmuchawy pokaże)
Dawidovs - Sro Sty 28, 2015 20:28

sash997, No to poleci do ciebie na diagnozę :wink:
Da się go wymontować bez demontazu pieca bo z tym trochę roboty miałem?

sash997 - Sro Sty 28, 2015 20:58

tak,odkręcasz dekiel czarny od góry na 4 śrubki,zdejmujesz środkowy dekielek (trzyma sie na 2 zatrzaskach,1 z przodu drugi od strony akumulatora), wypinasz wszystkie kostki ze sterownika,po zdjęciu dekla na 4 śrubki odkręcasz malutką śrubke z blaszką trzymającą 2 elementy na płytce i sterownik już sie niczego nie trzyma jedynie lekko może być do uszczelki przyklejony.
Aha odłącz najpierw może kostki na noc(na dłuższy czas) i sprawdź czy po podłączeniu włączy sie dmuchawa na chwile w piecu

Dawidovs - Sro Sty 28, 2015 22:01

Nie włącza się, ale dzięki za info co do demontażu
ssab - Czw Sty 29, 2015 15:11

Witam, posiadam webasto z bmw w którym dmuchawa załącza się po włączeniu zasilania pieca na chwile. Póżniej również załancza się sama. W programie termo test nie jest ta praca sygnalizowana i wyskakuje błąd przerwa w obwodzie dmuchawy powietrza spalania i niekiedy jak się uda odpalić to przy ok. 60C przerwa w obwodzie kołka żarowego.Mam trzy pytania: 1.Jakie elementy mogą być uszkodzone w sterowniku? 2.Czy błąd kołka może być spowodowany uszkodzeniem sterownika? 3.Gdzie w programie termo test są podane godziny przepracowane przez piec?
sash997 - Czw Sty 29, 2015 22:04

już odpowiadam :)
1.Nikt tu(chyba) wróżką nie jest ale napewno któreś w obwodzie dmuchawy
2.oczywiście że tak i tak jest w większości przypadków bo kołek to twarda sztuka i rzadko sie psuje
3.w zakładce Informacje ale w sterowniku BMW ta opcja jest pusta

geffi - Sro Gru 16, 2015 22:23

czesc,
wiecie gdzie mozna kupic w normalnych cenach uszczelki do webasto r75?

dziekuje, Tomek

longer86 - Sro Gru 16, 2015 23:00

Uszczelki komplet 80 zl. Z powodzeniem śmigam na wykonanych własnoręcznie wg starego wzoru. Prebenny chyba tez się tak ratował jak rozerwał
prebenny - Sro Gru 16, 2015 23:06

longer86 nawet nie chyba tylko na pewno :P
sash997 - Pią Gru 18, 2015 18:29

raz trafił do mnie piec z uszczelkami z tektury :)pod palnikiem również :razz:
longer86 - Pią Gru 18, 2015 21:15

sash997, to nie mój, bo miałeś sam sterownik, ale ściśnięta uszczeleczka a dokładniej wszystkie 3 wykonane z kartonu po butach hulają juz rok wiec sorry ale nie widzę sensu wydawać 80 zl na uszczelki wycięte tez z tektury :p

Dodam, ze skończył mi się palnik, a dokładniej sitko i zalewalo piec, bez rozcinania palnika sitko z powodzeniem wykonałem z 2 warstw siateczki kwasoodpornej o oczku 1x1 mm również sprawuje się wyśmienicie od roku :p

Niektórzy stwierdzam ze to wiejskie patenty, ale spełniają swoje funkcje

dawidd - Sob Gru 19, 2015 05:47

a faktycznie z czego sa zrobione oryginalne uszczelki? Korkowe?
longer86 - Sob Gru 19, 2015 11:39



tektura, lub coś w ten deseń

sash997 - Sob Gru 19, 2015 14:11

większość jest z gumy a pod palnikiem to jakiś kruchy materiał na pewno nie tektura,starsze piece miały też z tego materiału uszczelke pod dmuchawą ale w R75 takie nie występowały fabrycznie
Dziadek - Sob Gru 19, 2015 18:36

longer86 napisał/a:
bez rozcinania palnika sitko z powodzeniem wykonałem z 2 warstw siateczki kwasoodpornej o oczku 1x1 mm również sprawuje się wyśmienicie od roku

Mógłbyś coś więcej na ten temat? U mnie chyba całkiem sitko umarło i jakoś nie mam sumienia kupować nowego palnika skoro nawet okopcony nie jest, ale siteczko chyba się wykruszyło.

sash997 - Sob Gru 19, 2015 19:33

Dziadek, wstaw zdjęcie tego sitka w palniku bo coś mało prawdopodobne aby palnik sie wypalił i był czysty:)nowe sitko troche drogie bo ok 40-60zł na alledrogo
Dziadek - Sob Gru 19, 2015 20:13

Piec mam w aucie, bezpiecznik wyjęty i zdjęcie pewnie zrobię dopiero wiosną...albo pojawię się w Wieluniu bo to przecież niedaleko :mrgreen: . Wyjmowałem palnik w lato bo na wiosnę zaczął kopcić i praktycznie nie grzał. Jak go zdemontowałem to był praktycznie czysty, ale sitko było w opłakanym stanie i zrezygnowany poskładałem do kupy i wrzuciłem do auta. Jakoś sam się nie naprawił, więc chyba będzie potrzebował Twojej fachowej ręki :roll:
...aha i jeszcze jedno: facet który wymieniał mi sterownik usiłował podać mu więcej powietrza dmuchawą i na krótko odpalił, ale już następnym razem jak ja to chciałem zrobić to z wydechu poleciały takie jakby kawałki sitka. Palnik ogólnie wygląda ładnie, ale bez sitka nie odpali.

cin1391 - Sob Gru 19, 2015 21:00

Stawiam, że są to uszczelki bakielitowe.
Marcin84 - Pon Lis 07, 2016 10:08

Jest szansa, że ktoś podpowie co trzeba pomierzyć dla takiej płytki jak to podał kolega Wizard_gp dla swojej? Webasto nie startuje, zasilanie dochodzi, po podaniu zasilania z aku, na kolejne wtyczki (1,2,3 jak na początku postu) pompę słychać, wiatrak kręci, świeca się nagrzewa, bo czuć jej zapach.
sash997 - Pon Lis 07, 2016 17:50

po 1 diagnostyka komputerowa i bez tego nie zaczyna sie rozbierania pieca jeśli nawet nie dyga, jeśli faktycznie grzeje świece to wszystko jest sprawne i wykżacza sie na podawaniu paliwa czyli pompka paliwa,sterownik lub przewody między nimi,no i pytanie czy podczas rozruchu wentylator w piecu zwalnia?tak prawie do zera i sobie skwierczy na wolniutkich obrotach?jeśli nie to może być wszystko
Marcin84 - Wto Lis 08, 2016 09:37

sash997 napisał/a:
po 1 diagnostyka komputerowa i bez tego nie zaczyna sie rozbierania pieca jeśli nawet nie dyga


Wiem, ale niestety nie mam takiej możliwości, najchętniej wysłałbym do Ciebie piec i wentylator chłodnicy bo też mam do regeneracji, ale w zeszłym miesiącu zafundowałem sobie nowy komplet sprężyn i opon więc jestem bez grosza :)

Z elektroniką sobie radzę i z niewielką pomocą z zewnątrz byłbym w stanie to ogarnąć, ale ta płytka jest cała polakierowana, więc jakbym chciał ją punkt po punkcie mierzyć w ciemno to bym to zorał maksymalnie usuwając lakier. Poza tym i tak nie miałbym możliwości zdiagnozowania układów sterujących. A wskazane elementy jestem w stanie sprawdzić.

sash997 napisał/a:
pytanie czy podczas rozruchu wentylator w piecu zwalnia?tak prawie do zera i sobie skwierczy na wolniutkich obrotach?


Nie jestem w stanie tego stwierdzić, mam dogrzewacz silnika w wersji 66232C, co z opisów z forum wychodzi, że powinno również to być ogrzewanie postojowe, a nie jest bo nie mam zegara, ani śladu po nim (gdyby ktoś demontował). Podając masę na pin 3 jak w opisach piec nie wydaję żadnego dźwięku i nic się nie dzieję. Podałem również +12 na pin 1 ale dalej zimny trup.

sash997 napisał/a:
jeśli nie to może być wszystko


Wszystko to raczej nie, skoro, świeca coś tam grzeje, pompka wody działa, wentylator kręci. Nie sprawdziłem jeszcze pompki paliwa bo nie mogłem jej na szybko wizualnie zlokalizować, ale na moją logikę to jednak sterownik, chociaż jest to pierwsze Webasto z jakim się zetknąłem w życiu :)

prebenny - Wto Lis 08, 2016 09:42

Zegar jest opcją dodatkową. To jest tylko 'wersja pieca' (albo pewnie raczej samego sterownika).

Sprawdź po jakim czasie się wyłącza piec, czy dmuchawa zwalnia, czy dymek leci z wydechu, może oporność świecy jeszcze.

Marcin84 - Wto Lis 08, 2016 09:53

Jak pisałem wyżej - zimny trup. Nie jestem w stanie go wystartować.
wellman - Wto Lis 08, 2016 11:02

Marcin84, pompka paliwa webasto jest po prawej stronie przy baku. Jeśli dobrze kojarzę to podanie napięcia na pin 6 w dużej wtyczce włącza pompę. Powinieneś wówczas słyszeć "cykanie", ale może być na tyle cicho, że tylko stojąc przy baku z prawej strony usłyszysz. Możesz też ściągnąć przewód doprowadzający paliwo do piecyka i zwyczajnie zobaczyć, czy się pojawi. :-)

To jednak nie zmienia sytuacji z uwalonym sterownikiem. Najprościej będzie jednak wysłać do Sash997. Pomógł mi, pomoże i Tobie. :-)

Marcin84 - Wto Lis 08, 2016 11:34

wellman napisał/a:
Marcin84, pompka paliwa webasto jest po prawej stronie przy baku


O widzisz, wielkie dzięki, ja jej szukałem pod maską :) teraz kojarzę, że ona będzie pewnie przy tej chłodniczce paliwa z tyłu. Sprawdzę ją dzisiaj.

wellman napisał/a:
To jednak nie zmienia sytuacji z uwalonym sterownikiem. Najprościej będzie jednak wysłać do Sash997. Pomógł mi, pomoże i Tobie. :-)


Wiem z forum jakie umiejętności ma Sash997 w tym temacie i do niego to planowałem wysłać, ale jestem totalnie spłukany a zima się zbliża, więc będę podejmował walkę z tym sterownikiem :)

sash997 - Wto Lis 08, 2016 14:35

koszt kabla do diagnozowania pieca to 25zł + wysyłka na aledrogo i tym samym przewodem zdiagnozujesz też auto z toafem więc to są grosze, ten sterownik nie może bć zimnym trupem jeśli tak wygląda jak na zdjęciu, sprawdziłeś czy dochodzi zasilanie do niego na tą kostke 2 pinową obok 6cio pinowej
Marcin84 - Wto Lis 08, 2016 14:43

Zasilanie dochodzi. Sterownik wizualnie bardzo ładny wręcz w stanie dziewiczym nikt w nim nie grzebał. Kabel mam, bo często korzystam z TOAFa, ale TOAF mi się nie łączy z Webasto. Sash997 dopiero teraz po Twoim wpisie zaskoczyłem, żeby zdiagnozować Webasto bezpośrednio po K-line za pomocą tego kabla :) Jak coś więcej będę wiedział to się podzielę efektami.
sash997 - Wto Lis 08, 2016 20:55

z tym sterownikiem toaf sie nie łączy, ale bezpośrednio programem WTT pójdzie rewelacyjnie, jakbyś miał problemy z połączeniem się to pisz bo czasem trzeba odpowiednio skonfigurować port com do interfejsu
longer86 - Wto Lis 08, 2016 21:01

równie dobrze można podejrzeć pracę pieca dzięki INPA , pokazuje parametry poszczególnych elementów w trakcie rozpalania, o ile podłączony jest CAN do pieca i nie sieje błędami
Remigiusz - Wto Lis 08, 2016 21:14

Lepszy jest Webasto Thermo Test i bezpośrednie podłączenie pod piecyk :) Mozna rożne testy wykonać i szybciej dojść czemu nie bangla. :wink:
sash997 - Wto Lis 08, 2016 21:20

longer ten sterownik nie komunikuje sie z INPA dlatego też toaf nie gada z nim bo takich w bmw nie stosowali a marcin.misek przy diagnozie pieca wzorował sie na komunikacji z INPY
wellman - Wto Lis 08, 2016 21:30

sash997, to ciekawe, bo mój piecyk gada z INPą, a nie gada z TOAF-em. W INPA mogę zobaczyć błędy, wyczyścić, włączyć pompkę paliwa, aktywować grzanie i podglądać parametry pacy live.

WTT oczywiście potrafi jeszcze więcej, ale do podstawowego sprawdzenia INPA u mnie wystarczy. Ostatni raz łączyłem się w ten sposób nie dalej jak dwa tygodnie temu, gdy sprawdzałem pompkę cyrkulacyjną przed i po wymianie. :-)

longer86 - Wto Lis 08, 2016 21:56

sash997, sash naprawiałes mój sterownik , który łaczył się z INPA.

Pokazywał prędkośc wentylatora itd, można śledzić cały proces rozpalania, webasto działa, ale jak podłączę CAN to sieje błędem i mam problem z centralnym zamkniem

Remigiusz - Wto Lis 08, 2016 22:28

Mi sie bardziej wydaje to zalezy czy K-line jest wpieta z Webatsa do instalacji wtyczki w aucie jezeli tak to komunikacja bedzie mozliwa przez sprzet z wtyczki. Tylko tylko kwestia protokolu na K-line jeżeli jest podpięty.

Choc nie wiem jak to w 75/ZT jest podpięte :wink:

sash997 - Wto Lis 08, 2016 22:51

longer ale ty masz taki sterownik jak na zdjęciu? czyli piec z nr z końcówką C czy B ? bo B miały sterownik BMW i napewno łączy sie z INPA a ten ze zdjęcia według wszelkich prawideł nie powinien sie łączyć inpą bo nigdy nie stosowali go w bmw
wellman - Wto Lis 08, 2016 23:04

sash997, u mnie jest piecyk Thermo Top Z/C-D ze sterownikiem wyglądającym dokładnie tak jak ten tutaj:

http://rovermg1.free.fr/r...kFGEqtdqYxm.jpg

Numeru niestety nie pamiętam. Jak jest założony to nalepkę zasłania mocowanie, a jak miałem wyciągnięty to zapomniałem zrobić zdjęcia. :P Ale skoro na zdjęciu jest 98570B to będzie pewnie ten sam. No i INPA gra i buczy.

longer86 - Wto Lis 08, 2016 23:17

sash997 napisał/a:
longer ale ty masz taki sterownik jak na zdjęciu? czyli piec z nr z końcówką C czy B ?


YYY nie pamiętam, ale chyba inny niż na foto, w każdym razie wiem że sterownik stwierdziłeś, że jest inny niż mam oznaczenie na piecu

Marcin84 - Wto Lis 08, 2016 23:30

No więc na razie bez przełomu. WTT nie łączy się z piecem ani wpięte w OBDII ani bezpośrednio w K-line do pieca z odpiętą wtyczką od auta. Wersja WTT to 2.13, com ustawiony zgodnie z com-em kabla. Pompka paliwa sprawdzona, słychać ją po podaniu +12 na pin 6. Programu INPA nigdy nie udało mi się połączyć z autem - gadało jedynie radio i parctornic być może to przez mój system Vista Biznes 32-bity. Przed erą wszechmogącego TOAFa korzystałem z programu Carsoft, ale to raczej bez znaczenia obecnie :) Nadal wychodzi mi, że mam uwalony sterownik.
sash997 - Wto Lis 08, 2016 23:35

jutro sprawdze te ustawienia coma bo dla tego sterownika czasem trzeba je poprzestawiać bo jest wymagający, o znalazłem na kompie coś to wkleje ale jutro sprawdze na kompie od piecóf czy sie zgadza:

liczba bitów na sekundę: 2400
Bity danych: 8
Parzystość: Parzyste
Bity stopu: 1
Sterowanie przepływem: Brak
Jeśli mamy interfejs na USB z emulacją portu COM, to musimy zmienić również kilka rzeczy w opcjach zaawansowanych:
Wielkość transferów USB:
- Odbioru (Bajty): 1024
- Transmisji (Bajty): 1024
Opcje BM:
- Czas opóźnienia (msek): 1
Reszta opcji - bez zmian.

Marcin84 - Sro Lis 09, 2016 00:16

sash997 napisał/a:
jutro sprawdze te ustawienia coma bo dla tego sterownika czasem trzeba je poprzestawiać bo jest wymagający, o znalazłem na kompie coś to wkleje ale jutro sprawdze na kompie od piecóf czy sie zgadza:

liczba bitów na sekundę: 2400
Bity danych: 8
Parzystość: Parzyste
Bity stopu: 1
Sterowanie przepływem: Brak
Jeśli mamy interfejs na USB z emulacją portu COM, to musimy zmienić również kilka rzeczy w opcjach zaawansowanych:
Wielkość transferów USB:
- Odbioru (Bajty): 1024
- Transmisji (Bajty): 1024
Opcje BM:
- Czas opóźnienia (msek): 1
Reszta opcji - bez zmian.


Jak już skonfiguruje poprawnie te porty to połączy się przez gniazdo w aucie , czy trzeba wlutować się do pieca?

sash997 - Sro Lis 09, 2016 10:37

pin 7 z kabla do pinu 2 w 6cio pinowej kostce przy piecu czyli na k-bus (przewód biały z czerwonym paskiem) no i zasilanie na interfeis 16 pin +12 i 5 pin do masy
Marcin84 - Sro Lis 09, 2016 23:03

Sash997 podłączyłem bezpośrednio jak pisałeś, skonfigurowałem port według Twoich wskazówek, jest jakiś efekt, ale bardzo dziwny. Jak ustawiam w WTT urządzenie jako do Rover lub BMW to nie gada, natomiast w automacie wykrywa tak jak widać na print screenach. Podaje temp. i zasilanie, ale poza tym nie da się za bardzo uruchomić żadnego testu komponentu, bo od razu wywala "przerwę w obwodzie lub zwarcie danego komponentu. Wklejam kilka screenów jak to wygląda.
sash997 - Sro Lis 09, 2016 23:19

w testach komponentów każdy po kolei jak włączasz to wywala błąd?ten stan urządzenia mi sie nie podoba... powinno być "wyłączony" a tam jakieś numery, masz może internet w miejscu gdzie podłączasz sie kompem do tego pieca?jeśli tak jak piszesz wywala błąd po teście każdego elementu to bardzo prawdopodobne że masz uwalony program w sterowniku lub procesor, spawałeś coś może w aucie? lub ładowałeś akumulator jakimś dziwnym prostownikiem?
Marcin84 - Sro Lis 09, 2016 23:27

sash997 napisał/a:
w testach komponentów każdy po kolei jak włączasz to wywala błąd?


Przy kołku żarowym zapaliła się żółta lampka i kreska skoczyła na 33% ale nic się dalej nie działo.

sash997 napisał/a:
ten stan urządzenia mi sie nie podoba... powinno być "wyłączony" a tam jakieś numery, masz może internet w miejscu gdzie podłączasz sie kompem do tego pieca?


mam

sash997 napisał/a:
jeśli tak jak piszesz wywala błąd po teście każdego elementu to bardzo prawdopodobne że masz uwalony program w sterowniku lub procesor, spawałeś coś może w aucie? lub ładowałeś akumulator jakimś dziwnym prostownikiem?


Prostownik mam mikroprocesorowy, co do spawania w aucie poprzedni właściciel progi wymieniał, ale w "luksusowym" warsztacie.

sash997 - Sro Lis 09, 2016 23:38

ok to napisz jeszcze co sie dzieje z resztą, jak włączasz pompke obiegową to ją słychać? jak włączasz pompke paliwa to puka? a jak włączasz kołek żarowy to oporność rośnie czyli wykrywacz płomienia ? jeśli chcesz to możemy sie ustawić na team viewera i może coś zdziałamy, sprawdź na krótko czy pompka wody pracuje i wentylator dmucha
co do luksusowych warsztatów to ja mam już wyrobione zdanie na ich temat :D najbardziej luksusowo to najczęściej kasują i nic poza tym :twisted:

Marcin84 - Czw Lis 10, 2016 09:38

sash997 napisał/a:
ok to napisz jeszcze co sie dzieje z resztą, jak włączasz pompke obiegową to ją słychać? jak włączasz pompke paliwa to puka?


Po odpięciu sterownika i podaniu napięcia z aku na poszczególne elementy
-pompka paliwa puka
-pompka obiegowa pompuje
-dmuchawa kręci
-kołek żarowy się nagrzewa (czuć tego zapach)

sash997 napisał/a:
jeśli chcesz to możemy sie ustawić na team viewera i może coś zdziałamy


Jeśli jest taka opcja to jak najbardziej

sash997 napisał/a:

co do luksusowych warsztatów to ja mam już wyrobione zdanie na ich temat :D najbardziej luksusowo to najczęściej kasują i nic poza tym :twisted:


Ja unikam warsztatów jak ognia, ale to jest najlepiej wykonana robota blacharska jaką widziałem na żywo :) przy wymianie maski malowali nawet wnęki między ożebrowaniem maski :)

sash997 - Czw Lis 10, 2016 10:19

kołka żarowego nie podłączaj jeśli go niemasz wyjętego bo od napięcia z akumulatora może sie uszkodzić,ze sterownika nie dostaje tyle prądu, sprawdź jeszcze oporność pompki wody i kołka żarowego, dla kołka żarowego powinna być 0,2-0,4 Ohm a dla pompki wodnej ok 10 kOhm aha i jak masz program odpalony to podaj +12V na 1 a później na 3 pin w 6 pinowej kostce i zobacz czy w programie zaświecają sie diody zielone MS i SHR, jeśli szlak trafił program w sterowniku to go postawimy na nowo,jutro święto więc raczej bede w domu i możemy podziałać,na pw ustalimy dokładniej co i jak ok? jeszcze sprawdź z tyłu na sterowniku czy masz na naklejce nr 84727 E , jeśli masz inny to podaj jaki
Marcin84 - Czw Lis 10, 2016 14:50

sash997 napisał/a:
kołka żarowego nie podłączaj jeśli go niemasz wyjętego bo od napięcia z akumulatora może sie uszkodzić,ze sterownika nie dostaje tyle prądu,

Zrobiłem to raz na kilka sekund, więcej tego nie zrobię :)

sash997 napisał/a:
sprawdź jeszcze oporność pompki wody i kołka żarowego, dla kołka żarowego powinna być 0,2-0,4 Ohm a dla pompki wodnej ok 10 kOhm aha i jak masz program odpalony to podaj +12V na 1 a później na 3 pin w 6 pinowej kostce i zobacz czy w programie zaświecają sie diody zielone MS i SHR,


Dziś wieczorem pomierzę i podam napięcie, dam znać.

sash997 napisał/a:

jeśli szlak trafił program w sterowniku to go postawimy na nowo,jutro święto więc raczej bede w domu i możemy podziałać,na pw ustalimy dokładniej co i jak ok?


byłoby super, dogadamy się na PW

sash997 napisał/a:
jeszcze sprawdź z tyłu na sterowniku czy masz na naklejce nr 84727 E , jeśli masz inny to podaj jaki


jest dokładnie taki numer, zdjęcia płytki które wkleiłem kilka postów wyżej są to zdjęcia mojej płytki

prebenny - Czw Lis 10, 2016 14:51

Druga kwestia co do kołka jest taka, że podłączysz go na krótko to on zadziała ale jak będzie miał za dużą oporność to sterownk go 'odetnie' (mimo, że na krótko działa jak ta lala).
Remigiusz - Czw Lis 10, 2016 19:25

Ja bym wgral Firmware sprawny może w tedy ruszy. Podobny Problem jak u mnie był :-)
sash997 - Czw Lis 10, 2016 22:17

właśnie to będziemy chcieli zrobić, tylko musze poszukać czy mam z tego nr sterownika wsad
Remigiusz - Czw Lis 10, 2016 22:28

sash997, Jestem ciekaw. No to najgorzej dorwać wsad :neutral:
sash997 - Czw Lis 10, 2016 23:59

wsad znalazłem ale kolega jakieś zwarcie zrobił na sterowniku i niewiadomo czy sie jeszcze połączy...
tommsz - Sob Lis 12, 2016 19:47
Temat postu: Uszkodzony sterownik.
Cześć,
Dzisiaj rozebrałem Webasto.
Nie było wiele sadzy, pompa płynu, paliwa działa, wentylator też ok.
Natomiast płytka sterownika ma widoczne ślady przegrzania tranzystora (BTS117) znajdującego się na prawo od cewki, na samym jej brzegu.
Jaka mogła być przyczyna tego uszkodzenia? Za co odpowiedzialny jest ten tranzystor?

sash997 - Sob Lis 12, 2016 20:20

odpowiada za sterowanie pompką paliwa, trzeba sprawdzić czy pompka jest ok i czy niema zwarcia na przewodach, zwarcie w samym sterowniku też jest możliwe
dawidd - Wto Lis 15, 2016 14:43

sash997, mam pytanie, czy dokładając do webasto telestart t91 coś jeszcze trzeba robić żeby mieć w pełni funkcjonalne ogrzewanie uruchamiane pilotem? Czy panel klimy odpali gdy płyn zagrzeje sie do +30 stopni czy trzeba cos jeszcze dołożyć?
Sintram - Wto Lis 15, 2016 18:27

Myślałem o tym żeby dołożyć telestart do swojego ale koszty są za wysokie. Psługując się tą instrukcją "Ogrzewanie postojowe w ROVERku 75 CDT, CDTi" i zakupionym na allegro sterownikiem GSM + timer założyłem sterowanie samodzielnie i działa :mrgreen: a koszt całości (łącznie z kosztami przesyłki) to 205 zł za sterownik ,timer ,przekażniki , podstawki przekażników i diody
sash997 - Wto Lis 15, 2016 18:30

do klimatronika trzeba kabelek pociągnąć aby mu podać sygnał do włączenia sie
Marcin84 - Sro Lis 16, 2016 11:48

Remigiusz napisał/a:
sash997, Jestem ciekaw. No to najgorzej dorwać wsad :neutral:


Już po operacji :) sash997 wgrał zdalnie nowy wsad dzięki czemu sterownik zaczął coś reagować, po czym dał kilka wskazówek co do samego pieca i teraz stanęło na tym, że piecyk na teście komponentów:
- włącza pompkę paliwa
- włącza dmuchawę
- włącza test kołka żarowego

Walczę jeszcze tylko z pompką cyrkulacyjną, która na krótko działa, ma rezystancję 9,9KOhma. Po uruchomieniu testu pompki w WTT zapala się lampka CP ale pompka nie reaguje i zaraz wywala błąd zwarcia pompki. Podejrzewam tranzystor BTS112A, ale jest drogi i niedostępny na miejscu więc najpierw w miejsce pompki jak będę miał chwilę wstawię żarówkę 12V 5W, jak ruszy to będę obstawiał pompkę.

sash997 Wielkie dzięki za pomoc :)

wellman - Sro Lis 16, 2016 14:09

Towarzyszu sash997, mam pytanie do piecykowego guru.

Webasto grzeje u mnie bardzo ładnie, odpala z pilota, wchodzę do ciepłego Roverka.

Zauważyłem jednak, że gdy już odpali (niezależnie czy z pilota, czy samo po odpaleniu przy temp. < 5st.) to nawet po przejechaniu 200km bez przystanków, na normalnie zagrzanym silniku (wskazówka na środku skali), po zatrzymaniu i zgaszeniu nadal słyszę, że wentylator piecyka pracuje jeszcze jakiś czas (a kto wie, może pracuje też pompka cyrkulacyjna).

To jest ok, czy może powinno być tak, że gdy już dogrzeje do wymaganej temperatury to się wyłącza?

prebenny - Sro Lis 16, 2016 14:21

Powinno się wyłączać bodajże przy 70 albo 75 st temp płynu chłodzącego (o ile dobrze pamiętam).
wellman - Sro Lis 16, 2016 14:23

prebenny, tak też mi się wydawało. No to teraz drugie pytanie - co może być nie tak, gdzie tego szukać i jak to naprawić? :-)
Marcin84 - Sro Lis 16, 2016 14:44

wellman napisał/a:
prebenny, tak też mi się wydawało. No to teraz drugie pytanie - co może być nie tak, gdzie tego szukać i jak to naprawić? :-)



co prawda moje jeszcze nie działa :) ale ostatnio przekopałem ogrom informacji na ten temat i czy ono u Ciebie nie przechodzi po prostu w tryb chłodzenia? U mnie po próbach uruchamiania w trybie diagnostyki pod kompem nawet po nieudanej próbie odpalania na komputerze jest komunikat "chłodzenie", wtedy jeszcze wentylator w nim jakiś czas kręci .

wellman - Sro Lis 16, 2016 14:56

Marcin84, może tak być. Tylko czy po jakimś czasie nie powinien się mimo wszystko wyłączyć całkowicie? Bo na razie wychodzi, że jak już odpali to będzie wentylatorem kręcił aż do wyłączenia silnika (i kilka chwil dłużej).
prebenny - Sro Lis 16, 2016 15:05

sash997 niech może potwierdzi ale to nie będzie ten biały termistor w sterowniku?
longer86 - Sro Lis 16, 2016 16:17

Nie czytaliście uważnie, webasto po osiągnięciu temperatury 70st. Przechodzi w tryb czuwania.

Natomiast jesli jadę krótki odcinek i zgaszę. Auto to słyszę jeszcze pracujący wentylator wietrzący komorę spalania.

Po dłuższej jeździe nie przysłuchuje sie tak bardzo, być może tez się kreci.

wellman - Sro Lis 16, 2016 16:30

longer86, czytałem bardzo uważnie ten i inne tematy oraz opis w RAVE i to co napisałeś było mi już od dawna znane. Nie mam problemu z tym, że po krótkiej jeździe i wyłączeniu silnika słyszę jeszcze pracujące webasto, to norma.

Zastanawiam się wyłącznie, czy powinno nadal pracować po 2-3-4h jazdy, gdy optymalna temperatura chłodziwa jest już dawno osiągnięta, a wentylator piecyka mimo to nadal pracuje.

Na to odpowiedzi nie znalazłem. Jeśli już gdzieś tu jest to przepraszam, nie dopatrzyłem, bądź łaskaw mnie do niej poprowadzić. ;-)

longer86 - Sro Lis 16, 2016 16:59

Pytanie jakie ustawienia nawiewu, może termostat nie domyka
wellman - Sro Lis 16, 2016 17:10

longer86, na panelu ustawione wszystkie funkcje na automat, tryb ECON.

Nie dostrzegam nieprawidłowości w pracy termostatu. Płyn nagrzewa się szybko, temperatura na zegarach i w LiveData jest ok i po zagrzaniu się utrzymuje na stałych poziomie, nie opada i nie przegrzewa się.

longer86 - Sro Lis 16, 2016 18:03

A ten wentylatorek to mocno Ci działa? Czy trzeba otworzyc maskę i wsluchac sie?
Bo ja osobiście jak wysiadam choćby po 25 km to nie słyszę

wellman - Sro Lis 16, 2016 18:24

Słychać go doskonale spod zamkniętej maski. :-)
groszek_76 - Sro Lis 16, 2016 18:37
Temat postu: rover 75
wellman widzę że nie jestem jedyny który ma podobny problem. Oblatałem wszystkie fora o webasto i niema odpowiedzi. Mam ten sam problem. Ostatnio zrobiłem trase 120 kilometrów i po dojechaniu do celu webasto dalej pracowało, dopiero po zgaszeniu silnika rozpoczęło tryb studzenia. Byłem bardzo zdziwiony bo termostat jest ok. Płytkę miałem wymienianą zeszłej jesieni bo padła. Nie jest to normalne nawet gdyby webasto przeszło w stan "czuwania".[/b]
longer86 - Sro Lis 16, 2016 19:28

Sprawdzałem, u mnie cisza
sash997 - Sro Lis 16, 2016 19:45

w niektórych troche oszukuje czujnik temperatury na sterowniku i tak sie dzieje,poprostu widzi za małą temperaturę niż jest w żeczywistości i grzeje, można to ominąć domowym sposobem i kupić termowyłącznik za 3pln, np na 70stC wpiąć go w szarozielony przewód i umocować na piecu lub wężu wodnym, rozłączy sygnał włączający piec jak osiągnie daną temp
Marcin84 - Sro Lis 16, 2016 22:31

Jestem już po ostatecznych testach, ale po drodze urwałem termistor :( i teraz mi wywala błędy temperatury od -40 do 204 stopni :)

Znalazłem info,że mogę za niego podstawić 10KOhm NTC - to ta prostsza część problemu :)

Co do samego sterownika to na złączu pompki podczas testu jest 12V,ale pompka nie startuje i podłączona w to miejsce żarówka 12V 5W też nie startuje. Teraz mam zagwozdkę czy ona daje za małe obciążenie i ten BTS112A nie puszcza prądu? Czy pompka sprawna a jednak sterownik nadal walnięty?

sash997 - Sro Lis 16, 2016 22:59

termistor 10 kOhm a żarówka jak sie nie świeci tzn że coś nadal ze sterownikiem,nieźle pokopany ten sterownik że usterki w 3 obwodach były
prebenny - Sro Lis 16, 2016 23:36

Marcin84 termistor jak wlutujesz to zaizoluj od razu nóżki żebyś się kolejny rok nie bawił ze sterownikiem jak ja ;)
Marcin84 - Pią Lis 18, 2016 00:46

sash997 napisał/a:
termistor 10 kOhm a żarówka jak sie nie świeci tzn że coś nadal ze sterownikiem,nieźle pokopany ten sterownik że usterki w 3 obwodach były


Ja mam zawsze takie szczęście, że na moich awariach można doktorat pisać :)
Dodam, że ten sterownik nigdy wcześniej nie był naprawiany,bo nie było nigdzie śladu na nim :)

Zanim dobrnę do końca z tym piecem to pewnie będę znał już całą jego zasadę działania od podstaw :)

prebenny napisał/a:
Marcin84 termistor jak wlutujesz to zaizoluj od razu nóżki żebyś się kolejny rok nie bawił ze sterownikiem jak ja ;)


Tak właśnie już podglądałem, że ta blaszka do nóżek dojdzie :)

Dziś za tego BTS112A będę podstawiał coś innego ale nie "TEMPFET", albo ruszy albo będą fajerwerki :)

[ Dodano: Pią Lis 18, 2016 00:46 ]
Sukces :D pompka cyrkulacyjna śmiga, termistor działa, piec startuje, nie wywalając przy tym błędów teraz czekam na spadek temperatury na zewnątrz i zobaczymy co dalej :)

Serdeczne dzięki za porady :) i jeszcze raz wielkie podziękowania dla sash997 bez pomocy którego bym nie dał rady :)

Norbi84 - Czw Gru 01, 2016 23:57

Panowie pomóżcie, mam spalony rezystor patrzac na zdjecie z pierwszego postu ten z lewej ciut wyżej od oznaczonego jako nr 2 (ten ponizej okrągłego rezystora). Potrzebuje wiedzy na temat jego wartosci w omach.
dawidd - Pią Gru 02, 2016 04:59

A ja zauważyłem pewną niedogodność związana z piecykiem. Gdy podjeżdżam pod garaz, gasze auto z silnikiem max gorącym i odpale ponownie by wjechać do garażu to webasto w garażu odpala i pojawia się troche dymu i smród. Po chwili przechodzi w stan wygaszania i jest ok ale garaż śmierdzi dymem. Czy tak powinno być czy coś już w piecu padło?
j_zuzia - Nie Gru 11, 2016 21:03

Witam
Mam takie pytanie jak właściwie włącza się webasto jak się nie ma ani zegara postojowego ani pilota o którym jest napisane w instrukcji? i jak sprawdzi czy działa?

wellman - Nie Gru 11, 2016 21:13

j_zuzia, sprawne webasto bez pilota/zegara pracuje jako dogrzewacz silnika. Włącza się samo po odpaleniu jeśli temperatura otoczenia jest niższa niż 5 st., a temperatura płynu w układzie chłodzenia bodajże < 70 st.

Jeśli pracuje to powinieneś słyszeć charakterystyczny dźwięk spod maski. Możesz otworzyć maskę, posłuchać, przyłożyć rękę do wlotu powietrza (tej otwartej rurki co leży na piecu).

Dokładne procedury sprawdzania, czy webasto jest sprawne masz opisane w wielu tematach i tutorialach o piecach, np. tu: https://www.roverki.eu/po...nie-dziala.html

lub tu https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=45092&postdays=0&postorder=asc&start=60#552239

Jeśli coś jest nie-tak i piec nie grzeje, zagadaj do towarzysza Sash997, który piece i ich sterowniki serwisuje, na pewno pomoże. :-)

toni52 - Pon Gru 12, 2016 21:54

Witam,

Czy ktoś spotkał się z takim problemem w przypadku webasto, że po podłączeniu 6-pinowej kostki większość podzespołów w aucie "głupieje". Na przykład na panelu wentylacji pojawia się "Er", nie działają kierunkowskazy na zegarach a komputer pokładowy pokazuje otwarte drzwi i maskę. Po podłączeniu TOAFA znalazłem błąd w module zegarów "szyna k - zwarcie do masy" (błąd jest tylko wtedy gdy kostka jest wpięta)
Webasto samo w sobie czasem odpala, czasem nie odpala. Zastanawiam się czy jeśli byłaby to kwestia sterownika, to jest to do naprawy czy tylko wymiana na inny. Wspomnę jeszcze, że mechanik, który dokonywał przeglądu webasto nie mógł się połączyć programem testowym.

wellman - Pon Gru 12, 2016 22:04

toni52, tak, spotkał się.

Odłącz z tej 6-pinowej wtyczki pin 2, jest odpowiedzialny za komunikację pieca po K-bus. Poza diagnostyką z INPA do niczego nie jest w roverku używane, więc można spokojnie odłączyć.

Świadczy to o uszkodzeniu sterownika pieca, choć zdaje się, że niektóre mimo takiego zachowania działają ogólnie dobrze. Napisz do kolegi Sash997 - naprawia sterowniki pieców, mój też uratował. :-)

toni52 - Pon Gru 12, 2016 22:45

Ok, spróbuję jutro przerwać obwód K-bus przy piecu.
sash997 - Pon Gru 12, 2016 23:12

po odcięciu 2 pinu może działać poprawnie choć nie musi,często przy takiej usterce sterownik działa w kratke lub wcale po czasie nie działa
dawidd - Sob Sty 07, 2017 05:13

Wczoraj postanowiłem wyczyści webasto pierwszy raz od 6 lat. Naczytałem się że będzie pełno syfu itd. Po otwarciu okazało się że wygląda jak by był myty 3 dni temu. Jedynie w okolicy świecy było trochę nagaru ale dziurki od powietrza wszystkie były drożne.
Ale do rzeczy. W jaki sposób wymienić sitko od paliwa? Jeszcze co prawda przepalone nie jest, ale nowego też nie przypomina. Czy trzeba na samej górze rozciąć 3 miejsca spawane żeby wyciągnąć ta siateczkę?

sash997 - Sob Sty 07, 2017 09:23

Dokładnie trzeba rozciąć, można cieka tarczą ładnie to uciąć, jeśli był czysty w środku to ma bdb spalanie i nie ruszaj jeszcze sitka, pomyśl nad tym jak zacznie przydymiać
longer86 - Sob Sty 07, 2017 11:21

Dokladnie , jesli wszystkie elementy sa sprawne i działa to nie ruszaj,

Ma ktos namiary na nowe sitko?

sash997 - Sob Sty 07, 2017 15:58

jest na allegro ale strasznie drogie
Dziadek - Sob Sty 07, 2017 18:04

Szkoda że nie da się go wymienić bez rozcinania palnika. U mnie już nieźle dymi i niedługo będą mnie przeganiać gaśnicami spod świateł :mrgreen:
longer86 - Sob Sty 07, 2017 18:09

W wersji dziadowskiej da się zastąpić sitko siatk kwasoodporna bez rozcinania palnika, u mnie zdaje egzamin
sash997 - Sob Sty 07, 2017 18:29

o longer daj linka do tej strony z sitkami bo mi potrzeba sitko do piachu skonstruować z oczkami 1mm a widziałem że tam na zamówienie robią ale mi przepadła gdzieś
Dziadek - Nie Sty 08, 2017 10:34

Do przesiewania piachu to sita z nierdzewki są doskonałe - wiem bo kiedyś zajmowałem się kompozycjami w szkle i piach musiał być siany, ale mnie bardziej interesuje jak taką siatkę wcisnąć do środka komory i czy trzeba ją jakoś zabezpieczyć żeby jej nie wypluło. Może przydałaby się taka technologia dla potomnych?
sash997 - Nie Sty 08, 2017 10:47

trzeba rozciąć palnik z tyłu na 3 spawach, włuknina jest zabezpieczona segerem na dnie, ja bym tam odrzałował i zakupił oryginalną włuknine, regenerowałem te palniki czasem i sprzedawałem, chyba muszę znów pare zrobić bo mi sie ich nazbierało
longer86 - Nie Sty 08, 2017 11:03

Sama siatka z klasówki jest u mnie juz chyba 3 rok, od czasu jak odebrałem sterownik od sasha. Docialem na wymiar, wcisnalem w palnik i plaskim śrubokrętem powciskałem pod kołnierz palnika. Sama nie wyleci bo po drodze ma kolek żarowy.