Zobacz temat - Tuning mechaniczny K-seria 1.6/1.8
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Tuning mechaniczny - Tuning mechaniczny K-seria 1.6/1.8

mlodyolek - Sro Mar 25, 2015 21:26
Temat postu: Tuning mechaniczny K-seria 1.6/1.8
Siemka. Opiszę swoją propozycje modyfikacji głowicy do K-serii o pojemności 1.6 i 1.8. 1.4 to nie dotyczy z przyczyn wynikających z budowy silnika. Jestem w posiadaniu wiedzy, która głosi, że zawory od głowicy VVC nie zmieszczą sie w standartową głowice 1.4/1.6/1.8. Zawory od VVC spokojnie zmieszczą się w standartową głowice od 1.4/1.6/1.8. Moim skromnym zdaniem dałoby rade upchnąć jeszcze po 1mm większe zawory ale mógłby pojawić się problem z uszczelką pod głowicą. Okucie uszczelki graniczyłoby z gniazdami zaworowymi. Dokonałem tego wraz z zaprzyjaźnionym zakładem obróbki silników. To co anglik uważa, że nie możliwe, ja uczyniłem :) Jak dotąd nie słyszałem aby ktoś się tego podjął. Jedynym minusem całej operacji jest to, że tego nie da rady zmontować z silnikiem 1.4 ponieważ zawory kolidowałyby z tulejami cylindra. Poniżej kilka zdjęć:
flapjck1 - Czw Mar 26, 2015 10:56

oni chyba pisali to w kontekscie wlasnie silnika 1,4 ( a przynajmniej ja cos takiego kojarze ze strony Dave Andrewsa )

robisz cos ekstremalnego?

mam do uplynnienia kolektor dolotowy vvc, szyne paliwowa, walki z glowicy VVC, walki qed-a 285 z profilem krzywki pod mechanike ( nowki sztuki ), kolektor wydechowy z VVCi troche innego szmelcu :P

mlodyolek - Czw Mar 26, 2015 15:14

oba kolektory beda budowane od podstaw wedlug wlasnego projektu. Te waleczki qed 285 za ile oddasz? Jaki wznios maja? Buduje 1.8 na chwile obecna z zaworami VVC, oba wałki VVC, komputer od 135KM i oba kolektory wlasnego projektu.

[ Dodano: Czw Mar 26, 2015 15:14 ]
Oczywiscie obowiązkowo EcuMaster

dawidd - Czw Kwi 02, 2015 08:32

ile Cie taka przeróbka głowicy kosztowała?
mlodyolek - Czw Kwi 02, 2015 09:18

gdyby nie to, że mialem wlasne gniazda i zawory to koszt ok 2500-2800zł z dorobieniem gniazd i kupnem nowych zaworow. Poki co mnie wyszlo to nieco ponad 1000zł
greg-si - Czw Kwi 02, 2015 18:41

mlodyolek, no dobra, wszystko fajnie tylko co to dało?
Markzo - Pią Kwi 03, 2015 00:55

albo jakis wykres z hamowni?
mlodyolek - Nie Gru 27, 2015 19:38

jestem w trakcie prac. wykres w niedługim czasie.

[ Dodano: Nie Gru 27, 2015 19:38 ]
witam. Głowica poskładana, czekam tylko na odbiór tulei z honowania. W między czasie szukam kogoś kto zdejmie mi immo z kompa motoroli MGF 135km. Ktoś kogoś poleci?

slax - Nie Gru 27, 2015 20:19

Użytkownik: piotrekcrash :D
MultecFSO - Nie Gru 27, 2015 22:23

Ja Ci mogę ogarnąć. :)
mlodyolek - Pon Gru 28, 2015 06:22

Kurde Multec zapomniałem żeśmy o tym rozmawiali. Już się dogadałem z Piotrkiem. Za to w innej kwestii możesz pomóc.
NoPE - Wto Gru 29, 2015 20:01

mlodyolek, jakieś większe zdjęcia da radę? Na miniaturach to wiesz co można pooglądać....
BigBoyPL - Wto Gru 29, 2015 21:48

Mam nadzieję że właściciel obrazków się nie obrazi ;]
http://images67.fotosik.p...8e1e9ecc813.jpg
http://images70.fotosik.p...43b484e1236.jpg
http://images69.fotosik.p...48edf3f7248.jpg
http://images68.fotosik.p...65522704e98.jpg
http://images66.fotosik.p...f4767b8fec6.jpg
http://images70.fotosik.p...7c416c0e6f9.jpg
http://images68.fotosik.p...da16f4d6252.jpg
http://images67.fotosik.p...d9fb3581530.jpg

Markzo - Wto Gru 29, 2015 22:54

ok, 3000pln i jaki zysk? ile to moze dać? nie prościej dać czapke z vvc?
NoPE - Sro Gru 30, 2015 00:30

BigBoyPL, dzięki za foty ale ja tam dalej nic nie widzę :-|
Coś zostało podszlifowane czy jak? Troszkę gniazda na głębokość? Widać w każdym srebrne pierścienie ale w jakim celu to zostało zrobione? Szczelniejsze będzie czy zawór będzie głębiej się chował co zwiększy objętość na mieszankę? Niech ktoś mi to wyjaśni pokrótce.

flapjck1 - Sro Gru 30, 2015 11:30

gniazda poszly pod 3 katy przefrezowane, widac ile jeszcze materialu ze swiatla kanalu mozna wybrac :D


jakies wieksze zawory beda wsadzane????

MultecFSO - Sro Gru 30, 2015 15:08

Zawory i gniazda z VVC. Te progi na przejściu kanał-gniazdo są na pewno zlikwidowane. Co to da... lepszy współczynnik napełniania cylindra. ;)
BigBoyPL - Sro Gru 30, 2015 16:51

MultecFSO, jaka jest teraz różnica między głowicą mlodyolek, a głowicą z VVC pomijając to że jego głowica nie ma młynków? Czy występują różnice w popychaczach itd. ?
Markzo - Nie Sty 03, 2016 10:28

MultecFSO napisał/a:
Co to da... lepszy współczynnik napełniania cylindra.

co mówi teoria to wiem ;) bardziej mnie interesuje, jaki wynik w kucykach/niutach lub zmianie przebiegu. Czy to po prostu ma sens :)

sebeks - Nie Sty 03, 2016 11:53

flapjck1 napisał/a:
gniazda poszly pod 3 katy przefrezowane, widac ile jeszcze materialu ze swiatla kanalu mozna wybrac :D


jakies wieksze zawory beda wsadzane????




Jesteś pewien że tyle materiału można zebrać z kanałów ? Bo ja nie do końca.

Pytanie do założyciela wątku. Jaki jest teraz prześwit na gnieździe zaworowym (chodzi mi o średnicę wewnętrzną)? Z ciekawości porównam to z oryginałem a później wezmę chamsko wiertło i zobaczymy ile zostanie "mięsa" do kanału po uwzględnieniu różnicy w starym a obecnym gnieździe :wink:

flapjck1 - Nie Sty 03, 2016 12:17

Glowica glowicy nierowna jesli chodzi o jakosc odlewow

A co do osiagow: glowica typu VHPD czyli dosc,podobna do tej wyzej to jakies 220 KM z 1,8 na walku z czasami 300* mniej wiecej, dave andrews polecam

sebeks - Nie Sty 03, 2016 12:45

Lekturę znam i to dość dobrze. Jak sam zauważyłeś głowica głowicy nie równa. Patrząc z perspektywy produkcji seryjnej średnio opłacalne jest trzymanie dwóch linii produkcyjnych dla głowic. Jednak pytanie czy VHPD ma tyle samo mięsa i czy to dokładnie ten sam stop co zwykła. Zauważ, że głowice w Kserii najprędzej pękają właśnie na kanałach ( do tego czasem na mostkach przy świecach). Zdejmując więcej materiału, bardziej obciążasz termicznie głowicę. Biorąc pod uwagę stop jakiego użyto do zrobienia seryjnych głowic, twierdzę że robienie z tego nie wiadomo jakich mocy jest bez sensu, bo ten silnik już na desce kreślarskiej był potraktowany przez księgowego. I żebyś mnie źle nie zrozumiał. Nie hejtuję tutaj tematu, bo to decyzja założyciela wątku i kwestia zasobności jego portfela. Sam wpakowałem 5 kafli w remont kapitalny zwykłego 1,8. Tyle że teraz pracuje jak powinien, a nie jak każda "igiełka" z allegro za 1500 zł. Ja jedynie pytam o aspekt powiększania kanałów w kontekście wytrzymałości materiałowej :wink:

Jeszcze nasunęło mi się drugie pytanie do założyciela wątku. Jaka jest planowana temperatura pracy tego silnika w docelowym setupie?

flapjck1 - Nie Sty 03, 2016 13:01

EkstremLne modyfikacje zawsze pociagaja za soba ryzyko faila

Zawsze sobie zdawalem z tego sprawe

Moze jakby mial dojscie do laboratorium MELu jak w programie z tvn turbo ( kup i zrob - lotus elise ) to by zrobil badanie nieniszczace

Problem z k seria to jest podatnosc na przegrzanie, aczkolwiek bartek z zasteca zawsze mi powtarzal ze wszytkie klopoty z tym silnikiem skonczyly sie po aplikacji k....o drogich szpilek z arp

Markzo - Nie Sty 03, 2016 13:28

flapjck1 napisał/a:

Problem z k seria to jest podatnosc na przegrzanie, aczkolwiek bartek z zasteca zawsze mi powtarzal ze wszytkie klopoty z tym silnikiem skonczyly sie po aplikacji k....o drogich szpilek z arp

a nie można dorobić takich szpilek? o większej twardości?

sebeks - Nie Sty 03, 2016 14:44

Pewnie że się da. Jak się mylę to oryginalne mają 10.9 Tylko należy pamiętać, że im twardsza sruba, tym większa podatność na pękanie choćby od drgań, a przy tej długości to też nie jest bez znaczenia.

Pytam o tą temperaturę, bo w swoim 1,8 zrobiłem parę prostych zabiegów. Powiększenie układu chłodzenia z 4 litrów do prawie 8 ( ze stanu suchego), do tego PRT 82*C + wentylatory startują na 92 stopnie ( docelowo mają startować na 88). Jazda po podjazdach w Alpach na autostradzie na 5 biegu przy 3500obr, do tego 4 osoby na pokładzie i jakieś 400kg na pace nie robiły żadnego wrażenia na silniku i temperatura stała na 82 stopniach. 5 razy załączyły się wentylatory. Jeden to podjazd na Passo dello Stelvio, gdzie robiłem serpentynę na przemian 1 lub 2 bieg ( co chwilę nawroty) i to nie powoli, po czym nagle musiałem się zatrzymać bo jakiś Niemiec się zablokował kamperem :mrgreen: 2 razy wystartowały w Zurych-u jak wpierdzieliłem się w korki w samo południe. No i dwa razy w korku pod Brnem ( godziny szczytu i korek z powodu remontu drogi). Z moich kontaktów z tymi silnikami ( a sięgają już ponad 10 lat), myślę, że okolice 85 stopni to optymalna temperatura dla tego silnika. Daleko jeszcze do przegrzania a już silnik nie idzie na wzbogaconej mieszance. Dla oleju też już wystarczająca temperatura.

Dla ciekawostki podam, że w takim M62 temperatura pracy silnika to 105 stopni, podwyższona ale wciąż normalna to 107, stres jest przy 108 bo elektronika wpada w tryb awaryjny w celu schłodzenia silnika ;)

BigBoyPL - Nie Sty 03, 2016 15:57

Markzo napisał/a:

a nie można dorobić takich szpilek? o większej twardości?

Tu nie tylko chodzi o twardość. Wiadomo że jest to 12.9.
Szpilki mają gwint z dwóch stron, oczywiście walcowany.
Najpierw wkręcamy szpilkę w magistralę olejową imbusem a później dociągamy głowicę nakrętką.

Markzo - Nie Sty 03, 2016 23:32

BigBoyPL napisał/a:
Tu nie tylko chodzi o twardość. Wiadomo że jest to 12.9.
Szpilki mają gwint z dwóch stron, oczywiście walcowany.
Najpierw wkręcamy szpilkę w magistralę olejową imbusem a później dociągamy głowicę nakrętką.

to 10.9 czy 12.9? No i nie napisałeś o co chodzi :)

flapjck1 - Nie Sty 03, 2016 23:58

twardosc to jedno, rozciagalnosc i sprezystosc ( jako parametry plastycznosci stali ) to drugie

twardosc powierzchniowa mozna uzyskac przez obrobke termiczna, chemiczna itepe

mlodyolek - Pon Sty 04, 2016 09:36

temperatura silnika to standartowe 88-90'. Większe zawory wraz z gniazdami od VVC. Zamiast zaślepiać i kombinować z wałkami do glowicy VVC, wolalem zmodyfikować głowice od zwykłej K-serii. Porównując głowice VVC i zwykłą obie głowice mają bardzo zbliżone odlewy. Silnik nie będzie startował w Dakarze czy tym podobne. Silnik będzie siedział w Polonezie, który będzie więcej stał niż jeździł, bo buduje sobie zabawke. Zabawke na niedziele. Mam sentyment do tych samochodów. Plan jest taki zeby pykło 150Km z tej głowicy. Chyba, że dorwe dół od turbo to wtedy na tej czapce zrobie sobie turbo.
Markzo - Pon Sty 04, 2016 09:49

flapjck1 napisał/a:
twardosc to jedno, rozciagalnosc i sprezystosc ( jako parametry plastycznosci stali ) to drugie

twardosc powierzchniowa mozna uzyskac przez obrobke termiczna, chemiczna itepe

doskonale wiem, że twardość to tylko jeden z parametrów ;) rzuciłem luźno temat - jeśli to szpilki są do bani to czemu? dorobić takie to żaden problem, tylko czym sie mają charakteryzować? nie idzie dobrać takich od czegoś?

mlodyolek napisał/a:
temperatura silnika to standartowe 88-90'. Większe zawory wraz z gniazdami od VVC. Zamiast zaślepiać i kombinować z wałkami do glowicy VVC, wolalem zmodyfikować głowice od zwykłej K-serii. Porównując głowice VVC i zwykłą obie głowice mają bardzo zbliżone odlewy. Silnik nie będzie startował w Dakarze czy tym podobne. Silnik będzie siedział w Polonezie, który będzie więcej stał niż jeździł, bo buduje sobie zabawke. Zabawke na niedziele. Mam sentyment do tych samochodów. Plan jest taki zeby pykło 150Km z tej głowicy. Chyba, że dorwe dół od turbo to wtedy na tej czapce zrobie sobie turbo.

czyli generalnie jak vvc bez vvc? :)

mlodyolek - Pon Sty 04, 2016 10:39

praktycznie rzecz biorąc tak :) tylko zamiast wyrzucenia VVC wrzuciłem wieksze zawory
sebeks - Wto Sty 05, 2016 08:51

A rzucę dzisiaj z ciekawości okiem czy seryjne w K-serii mają 10,9 ( mogę się mylić, dawno nie kupowałem śrub).

Zastanawiacie się tym czemu siadają te silniki w kontekście śrub. Wg mnie to nie wszystko. Sztywność bloku o której się często wspomina to kolejny problem. I niestety nie jest wyssany z palca. Sam byłem zmuszony planować obustronnie blok i osiować na nowo wał. Natomiast po tych operacjach nic nie cieknie, nic się nie poci a silnik chodzi żyleta. No niestety, biorąc się za zabawy z tym silnikiem, trzeba mieć na względzie to, że nie jest przewymiarowany i modyfikacje muszą być robione z głową. Swoją drogą ponoć na 1,4 mili cementują te silniki żeby zwiększyć ich sztywność. No ale dzieje się to kosztem pogorszenia chłodzenia.

MultecFSO - Wto Sty 05, 2016 16:42

Mają 9,8. 10,9 dostały w serii silniki N16, ale jak składałem swój silnik do kupy to gadałem z Davem Andrewsem i radził mi raczej zainwestować w zwykłe śruby.

sebeks, według mnie inwestycja 5000zł w 1.8 troche mija się celem. Za 2000-2500zł można kupić VVC145/160 w bardzo dobrym stanie z osprzętem, ewentualnie dorzucić pare setek i zrobić uszczelkę, wkleić tuleje jeszcze raz dla pewności i zrobić kompleksowo głowicę. A jeździ to znacznie lepiej niż zwykłe 1.8. Z tym że wiadomo - nie każdemu zależy na mocy. :)

Co do ilości mięsa w głowicy to ciekawi mnie czy nie przebijesz się do kanału wodnego między zaworami po stronie ssącej. W VVC fabrycznie jest tylko po stronie wydechowej, tam gdzie mięsa jest więcej.

VHPD jest wykonana z tego samego stopu LM25 co czapka VVC i zwykła. Jest to po prostu połączenie głowicy VVC - kanały, zawory, komory spalania wraz z sztywnowałkową górą. I nic tym głowicom się nie dzieje przy mocach 180KM+. A remapowanie 160tek pod taką moc jest dość popularne w UK.
Zresztą blok jest wykonany z tego samego materiału.

A betonowanie tego silnika to raczej bzdurny mit. Po prostu pod Turbo najlepiej wykorzystać blok z mokrymi tulejami (do 95).

A co do samej modyfikacji głowicy omawianej w temacie to po założeniu odpowiednich wałków rozrządu zapewne osiągnie moc w okolicach 140-150KM.
VVC w pewnym sensie odpowiada za osiąganą moc i moment, bo jest w stanie regulować kąt otwarcia zaworów w zakresie 225-290st (przez co przebieg momentu jest wygładzony, bo dla różnych prędkosci obrotowych potrzebne są różne wartości kąta otwarcia), gdzie wałki z TFa 135 mają sztywne 252st, także różnica jest spora.
W sumie chodzi właśnie o lepszy współczynnik napełniania cylindra, który poprawiamy przez poprawianie kanałów, montowanie większych zaworów czy właśnie wałki o lepszych parametrach kąt otwarcia/wznios. VVC gdyby ustawić na sztywno na 252st to wyjdą podobne parametry do tych, które prawdopodobnie osiągnie silnik kolegi młodyolek.

Markzo - Sro Sty 06, 2016 01:48

MultecFSO,
Bardzo ciekawe rzeczy piszesz - git :ok: co być radził zmotać przy 1,6 16v? przerzuciłem taki motor do swojej 200 w miejsce 1,1. Myślałem o wydechu z zr160, wałki przerobione w Rewarze + regulowane kółka rozrządu (mam taki zestaw w ZS - miodzio!) i ITB zamiast kolektora fabrycznego. Strojenie det3 albo ori ecu (mems 1.9, jesli to ma sens). Co o tym myślisz?

MultecFSO - Sro Sty 06, 2016 02:06

Kolektor wydechowy z ZR160 ma sens, bardzo fajne 4-2-1 o równej długości runnerów. Jeśli chodzi o sam wydech to nie wiem czy 2.25" to nie będzie za dużo, optymalnie przypuszczam że coś w okolicach 2".
Wałki + kółka bardzo dobry pomysł, poszedłbym w coś w stylu Piperowych 270tek czyli ok. 260-265stopni i 9.6-9.8mm wzniosu. Razem z wydechem i podstrojeniem DETem III już powinno być coś w okolicach 130+. A z dobrze policzonym ITB, z nieprzesadzoną średnicą motylków myślę że 140 jest osiągalne. No i kręcić się bedzie na pewno fajnie - jak to 1.6. :twisted:

Markzo - Sro Sty 06, 2016 02:16

MultecFSO napisał/a:
Kolektor wydechowy z ZR160 ma sens, bardzo fajne 4-2-1 o równej długości runnerów. Jeśli chodzi o sam wydech to nie wiem czy 2.25" to nie będzie za dużo, optymalnie przypuszczam że coś w okolicach 2".

a jak się ma do tego kolektor 4-2-1 ori z 1,6? taki teraz założyłem, wygląda całkiem sensownie wg mnie - reszta wydechu na razie z 1,1, ale dziurawa xD

MultecFSO napisał/a:
Wałki + kółka bardzo dobry pomysł, poszedłbym w coś w stylu Piperowych 270tek czyli ok. 260-265stopni i 9.6-9.8mm wzniosu. Razem z wydechem i podstrojeniem DETem III już powinno być coś w okolicach 130+.

tak właśnie zakładałem, zobaczymy jakie krzywki zaoferuje rewar ;)

MultecFSO napisał/a:
A z dobrze policzonym ITB, z nieprzesadzoną średnicą motylków myślę że 140 jest osiągalne.

Jeśli do ITB dorzucę wtryski gazu to raczej nic się nie podzieje prawda? Kojarzysz może czy ktoś robił ITB do tego motoru? jakich przepustnic użył?

MultecFSO napisał/a:
No i kręcić się bedzie na pewno fajnie - jak to 1.6.

Mam to posadzone w chyba jednej z najlżejszy karoserii - 211 8v bez klimy, abs itp. Tylko 2 elektryczne szyby, alarm, 1 halogen :D koła 14' ;) mam dorzucone LPG 2gen (bedzie zmiana na sekwencje) także obstawiam masę <1tony ;) Faktycznie kręci się to jak powalone, daje bardzo dużo frajdy :D

AndrewS - Sro Sty 06, 2016 02:31

Markzo napisał/a:
także obstawiam masę <1tony


hmm czyli chcesz dorównać 125p :-)

MultecFSO - Sro Sty 06, 2016 13:58

Kolektor 4-2-1 też jest w porządku, aczkolwiek ma różne długości runnerów : 1-4 są dłuższe od 2-3.
Do VVC znajomy zastosował przepustnice o średnicy 37-38mm bodajże z GSXRa 600tki i wraz z wydechem (kolektor 4-2-1 taki jak posiadasz, wydech 2,25") po wystrojeniu Ecumasterem wyrzygał ok. 170koni. Silnik w środku w ogóle nie ruszany.
Nie mam pojęcia jak będzie to pracować na gazie, ale w końcu o M3/M5 z gazem też się słyszy także musi działać, a tam system sterowania jest nieco bardziej wyrafinowany niż Roverowski MEMS. :razz:

Markzo - Czw Sty 07, 2016 08:23

MultecFSO napisał/a:
Kolektor 4-2-1 też jest w porządku, aczkolwiek ma różne długości runnerów : 1-4 są dłuższe od 2-3.
Do VVC znajomy zastosował przepustnice o średnicy 37-38mm bodajże z GSXRa 600tki i wraz z wydechem (kolektor 4-2-1 taki jak posiadasz, wydech 2,25") po wystrojeniu Ecumasterem wyrzygał ok. 170koni. Silnik w środku w ogóle nie ruszany.
Nie mam pojęcia jak będzie to pracować na gazie, ale w końcu o M3/M5 z gazem też się słyszy także musi działać, a tam system sterowania jest nieco bardziej wyrafinowany niż Roverowski MEMS.

miód malina :D zacznę od ogarnięcia wydechu, potem wałki i kółka :D mam alu kolektor z 1,1 (ssący), może wykorzystam flansze z niego do ITB, po powiększeniu kanałów powinna pasować i do niej dospawa się przepustnice ;)

mlodyolek - Pon Sty 11, 2016 09:22

Dziś udało się zdobyć pare wałków od 135'ki :) 252 stopnie i 9.5mm :cwaniak: :mniam: <radocha> jeszcze tylko honowanie tulei cylindra i składamy dziadziunia :)
sebeks - Czw Sty 14, 2016 11:48

MultecFSO napisał/a:

sebeks, według mnie inwestycja 5000zł w 1.8 troche mija się celem. Za 2000-2500zł można kupić VVC145/160 w bardzo dobrym stanie z osprzętem, ewentualnie dorzucić pare setek i zrobić uszczelkę, wkleić tuleje jeszcze raz dla pewności i zrobić kompleksowo głowicę. A jeździ to znacznie lepiej niż zwykłe 1.8. Z tym że wiadomo - nie każdemu zależy na mocy. :)


Za dużo silników K-serii przeszło przez moje ręce i za dużo wtop z nimi było. Ja sobie nie mogę pozwolić na remonty czy poprawianie silnika co jakiś czas. On ma po prostu pracować i z zewnątrz ma być suchy jak pieprz. Dlatego taki a nie inny wybór. Problem polega na tym, że to 1,8 siedzi w tym aucie z avatara. Cały rok samochód stoi w garażu, od czasu do czasu strzelę sobie dla funu jakąś traskę żeby się nie zastał. Jego dzień nadchodzi każdego roku, kiedy startuje Złombol. Wtedy odpalam furę i jadę na drugi koniec europy. I nie zastanawiam się czy objedzie, czy będzie HGF, czy jak go pokręcę pod te 6000 to korba bokiem nie wyleci ( 1,8 nie kręci się tak jak 1,6 jak pewnie wiecie, a przy prawie 10k obr korba leci bokiem jeśli silnik nie był doważony wcześniej, sam to przeżyłem). Auto ma jechać. Dwa lata temu pękła mi tuleja ( wtedy też silnik był po kapie i ponad 5 tyś zł poszło w błoto). Winny był czujnik który nie załączył mi wentylatora w chłodnicy na czas a robiłem autostradą podjazd w Alpach na 5 biegu przy 3500 obr. Auto szło jak złe, do czasu aż temperatura nagle nie poleciała na koniec czerwonego pola. Dłuższy temat i nie do zaśmiecania tego topicu.

Co do opłacalności, zależy od podejścia. Moje już znasz. Jako że planowane jest turbo ( tylko czasu na zabawy brak a nie jestem typem człowieka który odstawi do jakiegoś tunera auto i powie "zrób mi, zapłacę") to jest przynajmniej zdrowa baza. Zostanie jedynie wyjąć tłoki, ściąć je i poskładać całość do kupy. Ewentualnie kanapka pod głowicę. Się zobaczy. Chyba że znajdzie się klient który po małej negocjacji ceny go kupi, to ja tylko przyspieszę swoje plany pomotania w tym aucie napędu 4x4 i V-ki doładowanej ;-)

mlodyolek napisał/a:
Dziś udało się zdobyć pare wałków od 135'ki :) 252 stopnie i 9.5mm :cwaniak: :mniam: <radocha> jeszcze tylko honowanie tulei cylindra i składamy dziadziunia :)


Czemu chcesz honować cylinder? Nie lepiej kupić nowy ? Rozumiem że wpadłeś na pomysł roztoczenia tulei 1,4 na wymiar z 1,6/1,8. To nie jest opłacalne bo w nie wiele większej kasie kupisz nowe tuleje. No chyba że masz dostęp do sprzętu to wtedy przepraszam :)

Kurcze nie zdążyłem sprawdzić tych śrub bo musiałem wyjechać za interesami. Jak wrócę to sprawdzę, ale jeśli mnie pamięć nie myli, to wszystkie moje silniki jakie miałem/mam stały na śrubach 10,9.

MultecFSO - Czw Sty 14, 2016 19:40

Napisałem na poprzedniej stronie. 9.8 K16 w serii, 10.9 tylko N16, także raczej takowych śrub nie miałeś.

Kolega honuje cylinder bo zakłada używaną tuleję i nowe pierścienie zapewne.

To że się 1.8 nie kręci tak jak 1.6 to fakt, ale pewnie nie wiesz dlaczego. Dlatego że ma za mały przepływ przez głowicę. Wystarczy wrzucić wałki ze 135tki o wzniosie 9.5mm i kącie 252st i moc maksymalna pięknie przesuwa się w okolice 6500-6700obrotów bez utraty momentu na dole.
Moje 1.8 VVC :
https://www.youtube.com/watch?v=l0CqsWb1_YQ
Od 5000 aż do 7200 idzie jak oszalały i wciska w fotel coraz bardziej, bez żadnej zadyszki. A ten film był nagrywany na kiepskim wydechu Fi50 z kolektorem 4-1 i przestawionym mechanizmem zmiennej fazy o ząbek. Jutro zakładam nowy wydech Fi55 z kolektorem 4-2-1, a VVC poprawiłem dwa miesiące temu. Powinno być ciekawie. :)
Żadne 1.6 się tak nie kręci, nie wspominając o tym jak szybko wchodzi i opada z obrotów na "luzie". A wiem bo miałem 1.6 po przelocie 60000km na fabrycznym sterowniku w Poldku... :)

Markzo - Czw Sty 14, 2016 21:47

MultecFSO napisał/a:
Moje 1.8 VVC :
https://www.youtube.com/watch?v=l0CqsWb1_YQ

ładnie to to lata :D jaka moc? hamowałeś go?

adam_26 - Czw Sty 14, 2016 22:21

Markzo napisał/a:
MultecFSO napisał/a:
Moje 1.8 VVC :
https://www.youtube.com/watch?v=l0CqsWb1_YQ

ładnie to to lata :D jaka moc? hamowałeś go?

Marek tu masz :P
https://www.youtube.com/watch?v=P7RUuP8i2Jc
idzie jak szatan jak by jakieś turbo miało :mrgreen:

MultecFSO - Czw Sty 14, 2016 22:37

Wynik cienki jak na silnik po generalnym remoncie i lekkim portingu głowicy. Ewidentny problem z wydechem - u znajomego w 160tce wyszło podobnie na takim kolektorze. Jutro zobaczę efekty, ale dawca wydechu ze zwykłym 1.8 rzygał powtarzalne 170Nm+ także powinno się poprawić. Mocowo to liczę na te pełne 160... :P
sebeks - Pią Sty 15, 2016 01:02

Multec, pisałem o obrotach pod 10k a pod takie udało mi się podciągnąć moje pierwsze 1,8 do póki plama oleju na asfalcie nie została ;) Faktem, że na gratach na jakich to stało, to już bardziej buczało niż ciągnęło i długo się rozkręcało, ale się rozkręciło. Ciekawość kosztuje. Ja potrzebuję momentu, nie koni, ostrzejsze wałki przesuwające moment w górę mnie średnio interesują, choć w obecnym 1,8 są z wyższym wzniosem :) Wydech też ma konkretny przelot jak na auto nie do wyścigów, bo rura bodaj fi 55 (wiem szału nie robi, nie mniej jednak w nausznikach nie jeżdżę) jak mnie pamięć nie myli a i tłumiki nie blokują jakoś specjalnie. Dolot w zasadzie otwarty ( w sensie sama pucha z filtrem bez jakichś kilometrów węży :mrgreen:

Teraz i tak pół auta rozkopane bo się zacząłem przymierzać do upgrade setupu i tak już stoi dobre parę tygodni :evil: Wiązka elektryczna leży w pokoju mym od 3 tygodni a ja wyjechałem z kraju za swoimi sprawami.

mlodyolek - Sob Sty 16, 2016 21:44

kupno nowegj tulei jest sporo drozszy. honowanie mokrej tulei to jak dobrze pamietam rozmowe przez tel po 30 albo 40zl za sztuke. ostatnio płaciłem za honowanie 4 tulei do Toyoty 60zł tylko ze tam tuleje w bloku. honowanie jest duzo tansze niz tulejowanie czy kupno nowych tulei. po co mialbym kupowac nowe tuleje skoro te nie sa porysowane. wystarczy poprawić jodełke i już mamy poprawiony film olejowy w cylindrze
sebeks - Sob Sty 16, 2016 22:44

Weź najpierw tłoki pomierz i cylindry w osi w której się wycierają (tylko odpowiednimi przyrządami a nie suwmiarką bo ma za małą dokładność). Bo możesz się już zbliżać do granicy tolerancji a potem się już zaczyna pistonslap który w Roverze niestety nie posuwa się tak wolno jak w Subaru.

Wkładanie nowych czy tam używanych tulei zrobisz sobie sam, wchodzą ręką, bez użycia większej siły jak oczyścisz nagar z oleju.

MultecFSO - Sob Sty 16, 2016 23:48

Suwmiarką to raczej cylinder ciężko zmierzyć. Chyba że na obu końcach. Od pomiaru głębokich otworów to są średnicówki.

Honowanie na spokojnie wystarczy... :)
A kolegi młodyolek uczyć składania K-Serii nie musisz bo nie jedną już złożył. :P

mlodyolek - Nie Sty 17, 2016 19:18

sebeks napisał/a:
Weź najpierw tłoki pomierz i cylindry w osi w której się wycierają (tylko odpowiednimi przyrządami a nie suwmiarką bo ma za małą dokładność). Bo możesz się już zbliżać do granicy tolerancji a potem się już zaczyna pistonslap który w Roverze niestety nie posuwa się tak wolno jak w Subaru.

Wkładanie nowych czy tam używanych tulei zrobisz sobie sam, wchodzą ręką, bez użycia większej siły jak oczyścisz nagar z oleju.


składam te silniiki od 12 lat. nie jestem lajkiem czy jak to tam się zwie i nie wydaje kasy na mechaników tj. większość współczesnych młodych wilków. wydaje kase na porządne podzespoły, sporo inwestuje w sprzęt a jeszcze więcej w to co robie. nigdy nie żałowałem kasy w silniki, blacharke czy lakier. nawet w budowe warsztatu czy remont domu nie angażuje się tak bardzo jak w składanie silników według własnych potrzeb :) a czasem składam silniki na zlecenie

Marikusss - Czw Sty 21, 2016 15:55

MultecFSO napisał/a:
Wynik cienki jak na silnik po generalnym remoncie i lekkim portingu głowicy. Ewidentny problem z wydechem - u znajomego w 160tce wyszło podobnie na takim kolektorze. Jutro zobaczę efekty, ale dawca wydechu ze zwykłym 1.8 rzygał powtarzalne 170Nm+ także powinno się poprawić. Mocowo to liczę na te pełne 160... :P


Mamy wspólnego znajomego? :D Jak ma na imię twój kolega? :D

sebeks - Czw Sty 21, 2016 18:18

mlodyolek napisał/a:
sebeks napisał/a:
Weź najpierw tłoki pomierz i cylindry w osi w której się wycierają (tylko odpowiednimi przyrządami a nie suwmiarką bo ma za małą dokładność). Bo możesz się już zbliżać do granicy tolerancji a potem się już zaczyna pistonslap który w Roverze niestety nie posuwa się tak wolno jak w Subaru.

Wkładanie nowych czy tam używanych tulei zrobisz sobie sam, wchodzą ręką, bez użycia większej siły jak oczyścisz nagar z oleju.


składam te silniiki od 12 lat. nie jestem lajkiem czy jak to tam się zwie i nie wydaje kasy na mechaników tj. większość współczesnych młodych wilków. wydaje kase na porządne podzespoły, sporo inwestuje w sprzęt a jeszcze więcej w to co robie. nigdy nie żałowałem kasy w silniki, blacharke czy lakier. nawet w budowe warsztatu czy remont domu nie angażuje się tak bardzo jak w składanie silników według własnych potrzeb :) a czasem składam silniki na zlecenie


Ano wiesz, nie znam Cię osobiście a nawet za bardzo z forum, bo rzadko tu zaglądam z powodu braku czasu, choć teraz widzę, że podobne doświadczenia z tymi silnikami musimy mieć w takim razie ;)

mlodyolek - Czw Sty 21, 2016 22:23

ja również nie zbyt wiele udzielam się na forum. więcej czasu spędzam przy silnikach, skrzyniach itp niż przed laptopem i uderzając paluchami w puste klawisze :)
sebeks - Sob Sty 23, 2016 18:58

Jak już jesteśmy przy tej K-serii, czy ktoś z Was mierzył kiedyś tuleję starego typu w najcieńszym miejscu ile ma średnicy (chodzi mi po obwodzie) ? Bo szczerze powiedziawszy już od bardzo dawna chodzi mi po głowie pewien projekt, ale wymaga rozwiercenia tulei, a do tego te nowego typu się nie nadają ( za cienkie)
mlodyolek - Sob Paź 14, 2017 23:12

Troche odkopie :) poki co silnik działa. Przeleżał dłuższy czas w pokoju a to filmik zaraz po złożeniu :D https://youtu.be/ShCgclFqZBc a tutaj dopiero w budzie Polfa. Odpalony w ubiegłym tygodniu :) https://m.youtube.com/watch?v=3k4lsNmUm7A
dzelo23 - Nie Paź 15, 2017 14:50

Odpalanie w pokoju :tak:
Fajnie że już w budzie silnik siedzi.

mlodyolek - Pon Sie 27, 2018 19:28

https://youtu.be/z2LIbe2MgBg tutaj filmik jak silnik o którym jest temat pracuje na kompie MEMS3 od 120 podpiety na testy z innych przyczyn. Na codzien jest od 135 ale jeszcze nie było okazji nagrywać ba nim filmu. Dziś nagrałem bo chwilę wcześniej zakończyłem mały sprint z Civic VII 2.0 160KM. Oczywiście syfik nie dał rady ;) nie długo wykres przed strojeniem i szukam kogoś kto zmapuje mi ori kompa od Rovera mems3