Zobacz temat - [R75] Wentylator chłodnicy raz jeszcze
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Wentylator chłodnicy raz jeszcze

Koenig - Sro Cze 17, 2015 09:17
Temat postu: [R75] Wentylator chłodnicy raz jeszcze
Temat często poruszany na forum, przeczytałem chyba wszystkie wątki :) W tym oczywiście instruktaż naprawy silniczka. Mam jednak kilka pytań.
1. Wydaje mi się, że działa mi tylko najwyższy bieg. Załącza się nawet na zimnym silniku, ale jakoś tak dziwnie: np co 30 sekund na 3 sekundy. Czy tak powinno być? Po wyłączeniu klimatyzacji już się nie załącza (mowa oczywiście o zimnym). Klimatyzacja działa, nie zauważyłem aby na postoju chłodziła słabiej. Auto nie ma też tendencji do nadmiernego grzania się, wskazówka nie pokazuje żadnych niepokojących objawów. Macie może jakieś domowe sposoby sprawdzenia tego nieszczęsnego silniczka? Chodzi o to żeby bez potrzeby nie rozbierać całego przodu.
2. Manual stworzony przez Mariana dotyczy silnika CDT, ja mam 2.0 KV6. Zakładam jednak, że różnice w demontowaniu będą niewielkie - czy mam rację?
3. Czy ktoś wypraktykował jakie szczotki najlepiej kupić? Może jakieś konkretne od jakiegoś urządzenia lub auta? Zauważyłem też, że niektórzy wymieniają cały wentylator/silniczek od innego auta. Czy to się wiąże z jakąś poważniejszą ingerencją lub koniecznością zmiany ustawień komputera?

cin1391 - Sro Cze 17, 2015 10:47

Koenig napisał/a:
1. Wydaje mi się, że działa mi tylko najwyższy bieg. Załącza się nawet na zimnym silniku, ale jakoś tak dziwnie: np co 30 sekund na 3 sekundy. Czy tak powinno być? Po wyłączeniu klimatyzacji już się nie załącza (mowa oczywiście o zimnym). Klimatyzacja działa, nie zauważyłem aby na postoju chłodziła słabiej. Auto nie ma też tendencji do nadmiernego grzania się, wskazówka nie pokazuje żadnych niepokojących objawów. Macie może jakieś domowe sposoby sprawdzenia tego nieszczęsnego silniczka? Chodzi o to żeby bez potrzeby nie rozbierać całego przodu.


Tak, załącza się wtedy, gdy ciśnienie w układzie klimy wzrasta. Jak klima chłodzi prawidłowo, to wszystko ok.

Włącz odparowanie szyb i sprawdź, czy chodzi wentylator. Przy tym trybie powinien kręcić się non stop na postoju.

Koenig napisał/a:
2. Manual stworzony przez Mariana dotyczy silnika CDT, ja mam 2.0 KV6. Zakładam jednak, że różnice w demontowaniu będą niewielkie - czy mam rację?


Jest dokładnie tak samo.

Koenig napisał/a:
3. Czy ktoś wypraktykował jakie szczotki najlepiej kupić? Może jakieś konkretne od jakiegoś urządzenia lub auta? Zauważyłem też, że niektórzy wymieniają cały wentylator/silniczek od innego auta. Czy to się wiąże z jakąś poważniejszą ingerencją lub koniecznością zmiany ustawień komputera?


Wymiary szczotek
9.8 x 4.6 x 22 mm lub 9.8 x 4.8 x 20 mm

Strona producenta szczotek
http://www.irmot.pl/menu.htm

Silnik od Chrystlera Voyagera po 2002 roku (prawy wentylator) pasuje idealnie. Wchodzi w oryginalne mocowanie wentylatora, ma identyczne mocowanie śmigła. Wystarczy podpiąć za oryginalny silnik i wyłuskać z niego biegi poprzez montaż rezystora.

Szukajka nie boli, wszystko było miliard razy przerabiane i opisywane :)

Koenig - Sro Cze 17, 2015 11:16

cin1391 napisał/a:
Włącz odparowanie szyb i sprawdź, czy chodzi wentylator. Przy tym trybie powinien kręcić się non stop na postoju.


Sprawdziłem teraz. Przy włączonym odparowaniu działa non stop.
Czyli mam rozumieć, że po prostu byłem nadgorliwy, a wentylator jest sprawny?

cin1391 - Sro Cze 17, 2015 20:27

Koenig napisał/a:
cin1391 napisał/a:
Włącz odparowanie szyb i sprawdź, czy chodzi wentylator. Przy tym trybie powinien kręcić się non stop na postoju.


Sprawdziłem teraz. Przy włączonym odparowaniu działa non stop.
Czyli mam rozumieć, że po prostu byłem nadgorliwy, a wentylator jest sprawny?


Myślę, że tak :) Ważne, że wentylator działa i załącza się przy klimie. :) On będzie się załączał tylko wtedy, gdy będzie potrzebował. W trakcie jazdy z klimą w ogóle się nie załącza, bo chłodzenie pędem jest wystarczające. Za to na postoju będzie się włączał wtedy, kiedy treba schłodzić czynnik w klimie.

adam_26 - Sro Cze 17, 2015 20:50
Temat postu: Re: [R75] Wentylator chłodnicy raz jeszcze
Koenig napisał/a:

1. Wydaje mi się, że działa mi tylko najwyższy bieg. Załącza się nawet na zimnym silniku, ale jakoś tak dziwnie: np co 30 sekund na 3 sekundy. Czy tak powinno być? Po wyłączeniu klimatyzacji już się nie załącza (mowa oczywiście o zimnym). Klimatyzacja działa, nie zauważyłem aby na postoju chłodziła słabiej. Auto nie ma też tendencji do nadmiernego grzania się, wskazówka nie pokazuje żadnych niepokojących objawów. Macie może jakieś domowe sposoby sprawdzenia tego nieszczęsnego silniczka? Chodzi o to żeby bez potrzeby nie rozbierać całego przodu.


Według mnie nie masz 1 biegu wentylatora miałem identycznie, nie prawdą jest też że wentylator ma tak się włączać i wyłączać na klimie. Wskazówka nie pokazuje ci niepokojących objawów bo ten wskaźnik jest tak wyskalowany że praktycznie do 125 stopi będzie ci stał w miejscu a później idzie w kosmos. Jak masz uwalony bieg silnik może ci pracować na temp ponad 100 stopni :!: :!: . Jak to sprawdzić opisywaliśmy podobny temat tutaj :arrow: : https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=98846&postdays=0&postorder=asc&start=0
wszystko jest na forum, wystarczy szukać, jak działa nasz wskaźnik temp też jest opisane.

R75 - Sro Cze 17, 2015 22:37

AD1:

@Koenig mam dokładnie to samo i tez mam wrażenie, ze coś jest nie tak, wentylator włącza się na kilka/kilkanaście sekund, wyłącza i tak w kolko, wydaje się, ze to nie jest prawidłowe, mało tego auto na klimie jedzie jak muł, zawłaszcza na niskich obrotach oraz przy ruszaniu

ps.
moja wstępna diagnoza, brak pierwszego biegu (może coś jest uszkodzone) i dlatego takie słabe, ale słyszałem znowu ze nie wszystkie miały dwa biegi

jak to jest z biegami?
o co chodzi z tym ciągłym załączaniem i wyłączaniem na kila/kilkanaście sekund, prawidłowe czy nie ?

cin1391 - Czw Cze 18, 2015 09:12

R75 napisał/a:
moja wstępna diagnoza, brak pierwszego biegu (może coś jest uszkodzone) i dlatego takie słabe, ale słyszałem znowu ze nie wszystkie miały dwa biegi


Były wentylatory dwu- i trzybiegowe. Jak nie działa 1szy bieg, to zapewne spalony rezystor :)

Koenig - Czw Cze 18, 2015 15:36

Rezystor mają zarówno diesle jak i benzyny? Czy tylko poliftowe? Mój się pewnie nie łapie skoro jest z roku 2001?
adam_26 - Czw Cze 18, 2015 16:18

Koenig napisał/a:
Rezystor mają zarówno diesle jak i benzyny? Czy tylko poliftowe? Mój się pewnie nie łapie skoro jest z roku 2001?

Niby czego ma się nie łapać ?? Tak ciężko pójść do auta i sprawdzić za łopatkami wentylatora czy jest rezystor. Jeśli jest to będzie widoczny :idea: Tak ciężko sprawdzić temp włączania wentylatora na diagnostyce OBC tak jak w linku w którym ci podałem. :!:

Zarek - Czw Cze 18, 2015 16:19

Sprawdź może na komputerze pokładowym przy jakiej temp silnika załącza się wentylator. U mnie przy 100c i chłodzi do 95. A na klimie to chyba cały czas buja :D
Koenig - Czw Cze 18, 2015 23:50

adam_26, wszystko jest proste, jeśli się już choć raz to robiło lub chociaż widziało. Swoje poprzednie auta diagnozowałem bez problemu ale Rover to dla mnie zupełna nowość. Temat o diagnostyce OBC przeczytałem wcześniej ale musiałem się trochę nagłowić dlaczego pokazuje mi jakieś głupoty. Dopiero Zarek naprowadził mnie co robię źle.
Ustawiłem rozdział 7, wyłączyłem klimę całkowicie i czekam... Przy 103 pękłem i włączyłem klimę, wentylator się odpalił. Wyłączyłem znów klimę a wentylator jeszcze przez chwilę pracował. Zaryzykowałem raz jeszcze przy wyłączonej klimie - wentylator uruchomił się przy 106 i pracował do 101.

Następnie zidentyfikowałem rezystor, ale najpierw musiałem w necie wyszukać jak on wygląda. Potem to już było łatwiej go wypatrzeć.
Niestety na stronie tme rezystora brak :|

adam_26 - Pią Cze 19, 2015 17:59

Koenig napisał/a:
Niestety na stronie tme rezystora brak :|

Ja znalazłem http://www.tme.eu/pl/deta...ty/5-1625999-3/ tylko ta cena jest netto frajery specjalne tak podają jak już się zalogujesz do zamawiania to dopiero jest brutto wymiana rezystora to jakieś 3 godzinki roboty, zderzak lepiej ściągać i zakładać we 2 a nie samemu.
Sprawdź jeszcze poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku :!:

Koenig - Pią Cze 19, 2015 18:23

O cenie netto wiedziałem od razu :mrgreen:
Ale nawet w Twoim linku stan magazynowy wynosi 0. Szukając wczoraj na ich stronie szczegółów znalazłem info, że mają być dostępne pod koniec lipca. Na alledrogo znalazłem coś takiego: http://allegro.pl/rover-7...5243992644.html
Poziom płynu kontroluję codziennie, utrzymuje się cały czas bez zmian.
A co powiesz o tych temperaturach z OBC?

adam_26 - Pią Cze 19, 2015 20:13

Koenig napisał/a:
Ale nawet w Twoim linku stan magazynowy wynosi 0. Szukając wczoraj na ich stronie szczegółów znalazłem info, że mają być dostępne pod koniec lipca. Na alledrogo znalazłem coś takiego: http://allegro.pl/rover-7...5243992644.html
Sory faktycznie nie popatrzyłem ale jest na Farnelu:
http://pl.farnell.com/te-...0r47/dp/1174281
Mogę Ci śmiało polecić ten sklep nie ma co przepłacać za ten oryginał, tylko nie pamiętam czy na Farnelu nie trzeba czasem zamawiać na firmę ale to musisz zadzwonić i dopytać. Chyba było coś takiego jak zamawiasz jako osoba fizyczna to musisz min za 300zł zakupy zrobić.

Koenig napisał/a:
A co powiesz o tych temperaturach z OBC?
Miałem tak samo ewidentnie brak 1 biegu czyli spalony rezystor, jeździłem z miesiąc czasu tak po kupnie auta aż na OBC zobaczyłem :o przy 106 załącza się 2 bieg wentylatora przy 102 wyłącza silnik praktycznie nie miał jak się schłodzić poniżej 100 nawet w trasie było ciężko, w mieście do 108 dochodziło. Lepiej unikać takiej jazdy i zrobić 1 bieg jak najszybciej.
Micros - Pią Cze 19, 2015 20:33

Ja kupowałem taki 2 tygodnie temu:
ARCOL HS100-R47J

http://www.tme.eu/pl/deta...col/hs100-r47j/

wychodzi taniej, identyczne parametry, ale widzę, że chwilowo się skończyły

R75 - Sob Cze 20, 2015 22:45

u mnie okzalo sie ze mam wentylator 3 biegowy (bez rezystora) i pierwszy bieg nie dziala, problem w tym, ze w tej wersji trzeba calos wymienic, w 2biegowym tylko rezystor
Koenig - Czw Cze 25, 2015 20:37

Dziś dotarł rezystor więc wziąłem się za wymianę. Postanowiłem spróbować bez zdejmowania zderzaka. Da się to zrobić, trzeba tylko być cierpliwym i dobrze mieć krótki śrubokręt, aby odkręcić dolną śrubkę mocowania rezystora.
Niestety, wygląda na to, że moja praca poszła na marne. Nadal nie ma pierwszego biegu... Za to zmieniło się zachowanie wentylatora - przy włączonej klimie wcześniej włączał się na 5 sekund co 30 sekund. Teraz chodzi około 30 sekund, przerwa kilkanaście sekund i znów się odpala na 30 sekund. Nawet gdy na OBC pokazywało temperaturę poniżej 90 stopni.

Podłączyłem auto do komputera pokazuje błąd P0481 - przekaźnik wysokiej prędkości wentylatora chłodnicy. Co to oznacza i czy może mieć coś wspólnego z obecnym zachowaniem wentylatora? Drugi bieg działa przecież.

SeniorA - Pią Cze 26, 2015 10:32

Koenig napisał/a:
Nadal nie ma pierwszego biegu...
na podstawie czego tak twierdzisz ? , zagrzej silnik do 100 st.C bez włączonej klimy i zobacz czy się włączy wentylator i schłodzi do 96.
Koenig - Pią Cze 26, 2015 11:56

To też zrobiłem, i po raz kolejny wentylator odpalił się dopiero przy 106... Po uruchomieniu na zimnym silniku i włączeniu klimy wentylator nie odpala, dopiero po chwili uruchamia się od razu na drugim biegu (głośno).
Pojeździłem wczoraj trochę z włączonym OBC i obserwowałem temperaturę. Nie przekroczyła 90 stopni, ale to było koło godziny 22, więc już było chłodno. Spróbuję dziś w ciągu dnia.
Mam jeszcze takie teoretyczne rozważanie - jeśli np. przy składaniu grila itp gdzieś by mi się rezystor odłączył jakie byłyby objawy? Chyba dziś zdemontuję to jeszcze raz, teraz to już będzie łatwizna.

SeniorA - Pią Cze 26, 2015 13:37

Koenig napisał/a:
entylator odpalił się dopiero przy 106...
to faktycznie nie ma 1 biegu , może szczotki ? , co do reszty to warto zapoznać się z tym http://www.ebay.co.uk/itm...=item2c9c8a6165
Koenig - Pią Cze 26, 2015 20:51

Pogodziłem się już w zasadzie z tym, że trzeba będzie ściągać przód i dobrać się do szczotek. Korzystając jednak z chwili wolnego czasu postanowiłem jeszcze raz zaglądnąć do rezystora. Wszystko wydawało się ok, ale odłączyłem go, obrobiłem przewody jeszcze raz i połączyłem na nowo. Ku mojemu zaskoczeniu pierwszy bieg ruszył :!: Następnie wykonałem test na wyłączonej klimie i wentylator uruchomił się przy 100 stopniach i pracował do 95. Odetchnąłem z ulgą, wygląda na to że problem się rozwiązał :mrgreen: Ciekawe tylko, ile razy poprzedni właściciel go zagotował...
Bardzo dziękuję za pomoc. W zasadzie w ciągu tych dwóch tygodni od momentu zakupu auta udało mi się go doprowadzić do porządku, co bardzo mnie cieszy. Jeszcze tylko czekam na moduły VIS od kolegi dzieju, potem może wymienię świece i przewody i mam nadzieję że pozostanie mi już tylko bezproblemowa eksploatacja :mrgreen:

adam_26 - Nie Cze 28, 2015 12:57

No i dobrze że ci się udało przywrócić 1 bieg :mrgreen: jak u siebie robiłem to myślałem właśnie że da się to odkręcić beż zdejmowania zderzaka, ale zobaczyłem że mam syf na skraplaczu klimy i stwierdziłem że i tak będę musiał zdjąć zderzak do mycia skraplacza. Jak robiłem to zalutowałem rezystor, i nałożyłem terokurcz tylko trzeba lutować lutownicą przynajmniej 100W bo ta linka 2,5mm2 która tam jest zabiera ciepło przy lutowaniu i ciężko jest są rozgrzać.

Koenig napisał/a:
Podłączyłem auto do komputera pokazuje błąd P0481 - przekaźnik wysokiej prędkości wentylatora chłodnicy. Co to oznacza i czy może mieć coś wspólnego z obecnym zachowaniem wentylatora? Drugi bieg działa przecież.

Odnośnie tego błędu nie jesteś sam, ja mam tak samo, identyczny błąd ma kolega karol77787 który też ma wentylator 2 biegowy z rezystorem. Wszystkim nam działają pierwszy i drugi bieg wentylatora, bo też nasze wentylatory z rezystorem mają te dwa a nie posiadają 3 bo są 2 biegowe. Z drugiej strony mimo że wentylatory są 2 biegowe załączają się ze schematu 3 biegowego:
KV6
If the ECT sensor registers engine coolant temperatures of:
Between 96°C and 100°C, = Low fan speed
Between 102°C and 106°C, = Medium fan speed
Between 108°C and 112°C, = High fan speed

Oczytałem się i oszukałem na ten temat w sieci i mam swoją teorię na ten temat. Podejrzewam że ECM myśli że nasz wentylator ma mieć 3 biegi i myśli że jest uszkodzony, tymczasem od kostki wentylatora ta co jest za nadkolem może iść okablowanie sterowania tylko do 2 biegów. Winą tego może być niedopracowanie tej sprawy przez Rovera po wprowadzeniu wentylatorów z rezystorem. Drugą możliwością jest to że w naszych autach mogły być kiedyś wentylatory 3 biegowe a ktoś je kiedyś zamienił na wentylatory z rezystorem. Kiedyś nawet próbowałem się doszukiwać 3 biegu w wentylatorze ale teraz jestem przekonany że to fikcyjny błąd :grin: Znalazłem na angielskim forum gdzie też tak podejrzewają i nazywa to phantom error http://www.the75andztclub...ead.php?t=18930
Kiedyś jak będę coś tam grzebał to sprawdzę ile u mnie przychodzi przewodów sterujących na kostkę wentylatora bo odchodzi na pewno 2 sygnały do biegów i 3 wspólne zasilanie na cewki przekaźników.