Forum Klubu ROVERki.pl :: [R75] Podłączenie wentylatora chłodnicy
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[R75] Podłączenie wentylatora chłodnicy
Autor Wiadomość
toni52 



Dołączył: 20 Gru 2015
Posty: 26



Wysłany: Czw Cze 20, 2019 21:18   [R75] Podłączenie wentylatora chłodnicy
Typ: CDT Rodzaj silnika: diesel Pojemnosc silnika: 2.0 Rok produkcji: 2002

Witam,

Znalazłem na forum kilka postów dotyczcych wentylatora chłodnicy ale wciąż zastanawia mnie sposób podłączenia. Mój Rover CDT miał wymieniony wentylator przez poprzedniego właściciela ale niestety na nieoryginalny dwuprzewodowy. Prędkością wentylatora sterowała opornica dwustopniowa ale ta uległa uszkodzeniu. Po zdjęciu wentylatora, przeanalizowaniu podłączeń versus schematy dostępne w Rave doszedłem do wniosku, że wentylator jest źle podłączony, ponieważ pierwszy bieg (przewód szary) jest podłączony do mniejszego oporu a drugi bieg (przewód czerwony) do większego. Cały problem polega na tym, że opisy, które znalazłem na forum są sprzeczne ze schematami w rave. Czy ktoś z Was analizował dogłębnie sprawę wentylatorów i rozwiązał ten problem? Zastanawiam się na tym jak to ma być poprawnie podłączone? W opisach Rave General Data\Cooling można doszukać się informacji, że załączenie klimatyzacji nie musi powodować uruchomienia wentylatora na pierwszym biegu, może to być drugi bieg w zależności od ciśnienia czynnika.
Jeśli ktoś dokonywał podobnych przeróbek i ma podłączone prawidłowo, to prosiłbym o podpowiedź jak to powinno być.
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Czw Cze 20, 2019 21:18   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
sash997 




Pomógł: 36 razy
Dołączył: 24 Mar 2009
Posty: 1654
Skąd: wieluń



Wysłany: Czw Cze 20, 2019 21:32   

przewód czerwony to bieg 1 a szary 2, jak chcesz tam wstawić silnik 2 przewodowy to przydałoby sie zmienić sterownik na nowszy od cdti bo tam sterowanie silnika jest masą i rezystor pierwszego biegu jest na przewodzie masowym, najprostrzym rozwiązaniem jest zakupić cały 2 przewodowy z cdti i po problemie
_________________
-DIAGNOSTYKA I NAPRAWA PIECY I STEROWNIKÓW WEBASTO !
-NAPRAWA SILNIKÓW WENTYLATORA CHŁODNICY W ROVER 75
 
 
 
toni52 



Dołączył: 20 Gru 2015
Posty: 26



Wysłany: Czw Cze 20, 2019 22:01   

No właśnie z tym mam największą zagwozdkę, bo na forum jest kilkukrotnie powiedziane, że czerwony to 1 bieg a szary to 2 bieg, natomiast schemat pokazuje, że jest odwrotnie. Czy nasze instalacje odbiegają od schematu (zakładam że jest to możliwe)? ... ale skąd pojawia się informacja sprzeczna ze schematem?
Sprawdzałem też Toafem, jest tam możliwość wyboru w Live Data parametru "Stan biegu wentylatora chłodnicy" czy coś podobnego ale na wyjściu podaje nie numer biegu tylko obroty na minute u mnie jak testowałem podawał ok 520 rpm - nie wiem na którym biegu. Zastanawiam się czy tą drogą można dociec który jest aktualnie włączony bieg wentylatora ale nie potrafię się doszukać informacji w Rave jakie są przybliżone prędkości na poszczególnych biegach.
 
 
sash997 




Pomógł: 36 razy
Dołączył: 24 Mar 2009
Posty: 1654
Skąd: wieluń



Wysłany: Nie Cze 23, 2019 23:48   

Sygnał sterujący tym silniczkiem to PWM,wraz ze wzrostem natężenia sygnału PWM włączają się kolejno przekaźniki tak jak wstawiłeś na zdjęciu czyli 1,2 i 3, w CDTI w tej puszce są też 3 przekaźniki ale 3 jest nie podłączony i przez zmodyfikowanie płytki ten 3 się nie włącza za to pozostałe włączają się kolejno 2 i 1 czyli pewnie schemat masz od CDTI tylko wtedy tam jest silnik na 2 przewody z rezystorem
_________________
-DIAGNOSTYKA I NAPRAWA PIECY I STEROWNIKÓW WEBASTO !
-NAPRAWA SILNIKÓW WENTYLATORA CHŁODNICY W ROVER 75
 
 
 
toni52 



Dołączył: 20 Gru 2015
Posty: 26



Wysłany: Sob Cze 29, 2019 13:34   

Jaki jest sposób załączania tych przekaźników?
1) Przekaźniki załączają się po kolei...1przekaźnik = 1bieg, 1przekaźnik + 2przekaźnik = 2bieg, 1przekaźnik + 2przekaźnik + 3prekaźnik = 3bieg
czyli nie odłączając poprzednich wcześniej już załączonych czy;
2) Przekaźniki załączają się wybiórczo...1przekaźnik = 1bieg, 2przekaźnik = 2 bieg, 3przekaźnik =3bieg
Być może to pytanie jest oczywiste dla kogoś, kto już przerabiał wentylatory, ale ja nie do końca mogę załapać zasadę działania.
Nawiązując do wersji mojej skrzynki przekaźnikowej to jest od CDT wraz z modulatorem na trzech przekaźnikach. Każdy z nich jest włączony do obwodu.

[ Dodano: Sob Cze 29, 2019 13:34 ]
Po kilku obserwacjach doszedłem do wniosku, że przekaźniki załączają się kaskadowo czyli wg punktu 1) opisanego powyżej i jest to ważna informacja jeśli ktoś decyduje się na przeróbkę. Kolory przewodów rzeczywiście odbiegają od schematów w Rave i w moim egzemplarzu jest tak:
I bieg - czerwony
II bieg - srebrny (szary)
III bieg - fioletowy
masa - czarny
Silnik i śmigło zaadoptowałem od Kia Sportage, ponieważ średnica śmigła pasuje idealnie do obudowy Rovera. W Kia znalazłem dwa rodzaje silników dwu i trój przewodowe 250W. Mnie się trafił z trzema i dlatego postanowiłem do układu dodać dodatkowy przekaźnik, który przełącza silnik między jego uzwojeniami. Załączam schemat oraz zdjęcia po przeróbce, mam nadzieję, że komuś może się to przydać. Dziękuję za wszystkie podpowiedzi i pozdrawiam.
P.S. Wentylator jest w trakcie testowania i jak dotąd sprawuje się bardzo dobrze.
 
 
Brat 




Pomógł: 8 razy
Dołączył: 29 Cze 2016
Posty: 200
Skąd: Jaworzno



Wysłany: Nie Cze 30, 2019 11:19   

Z tego co wiem oryginalny silnik ma 400 w, Ty masz teraz 250, czyli taki jak ja miałem po kupnie auta. Niestety klima nie do końca dawała radę przy dużych upałach. Dopiero jak kupiłem oryginalny silnik i zregenerowałem u Sasha to klima zaczęła działać jak trzeba.
_________________
Rover 75, 2.5 kv6 LPG '01
 
 
toni52 



Dołączył: 20 Gru 2015
Posty: 26



Wysłany: Pon Lip 01, 2019 20:32   

W ostatnich dniach jest upalnie i temperatura jaką auto pokazuje na desce to 30-36 st C. Przy takich temperaturach klima chłodzi ustawiona na auto 22st i w środku jest zimno.
Mój poprzedni wentylator był zaadoptowany przez kogoś od Forda i rzeczywiście jego moc i generowany strumień powietrza był za słaby. Średnicę miał ok 380 mm i był o dużo za mały. Klima przestawała chłodzić po kilku minutach i zaczynała grzać.
Na razie uważam, że jest bardzo dobrze. Jeśli problemy powrócą, to prawdopodobnie wymienię chłodnicę, ponieważ jest już w nienajlepszym stanie. Póki co muszę odwiedzić serwis klimatyzacji, żeby być pewnym tego co jest w układzie.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [R75] Przekaźniki wentylatora chłodnicy
Ozi546 Rover serii 75, MG ZT 4 Wto Lut 26, 2019 22:36
Ozi546
Brak nowych postów [R75] Osłona wentylatora chłodnicy
Makis Rover serii 75, MG ZT 1 Czw Lip 21, 2011 22:48
kris-tofer
Brak nowych postów [R75] Numery wentylatora chłodnicy
Czewski Rover serii 75, MG ZT 3 Czw Lip 26, 2018 19:39
Czewski
Brak nowych postów [R75] Śmigło wentylatora chłodnicy.
dorotamax1 Rover serii 75, MG ZT 2 Wto Lip 17, 2018 20:43
dorotamax1
Brak nowych postów [R75] Śmigło wentylatora chłodnicy
kamil652 Rover serii 75, MG ZT 6 Nie Lis 21, 2010 13:51
Dziadek



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink