Forum Klubu ROVERki.pl :: Drewniana podświetlana gałka w Roverku :)
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
Drewniana podświetlana gałka w Roverku :)

Jak toto zamontować czyli moja krwawica ;)
Autor Wiadomość
UncleAllEvil 




Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Maj 2007
Posty: 200
Skąd: Bojanowo, Leszno



  Wysłany: Pon Lip 23, 2007 23:15   Drewniana podświetlana gałka w Roverku :)

Dawno temu marzyła mi się rasowa drewniana gałka zmiany biegów a ponieważ marzenia tego typu zbyt wiele nie kosztują to postanowiłem je zrealizować :)

Zacznę nietypowo bo od końca, na zdjęciu poniżej gotowa, zamontowana gałka:

zdjęcie wystarcza za komentarz :D

Żeby taką gałkę zamontować, trzeba ją najpierw kupić ;) Ja kupiłem na allegro od użytkownika mscartec
Gałka ta może nie jest najtańsza ale to rękodzieło, każda jest robiona ręcznie i jest naprawdę rewelacyjnie wykonana, więc trzeba mieć to na uwadze. Sprzedawca bardzo miły i bardzo zainteresowany problemami klienta, bez których się niestety nie obeszło.



Porówanie gałek:


Gałka miała oryginalnie wsadzoną tulejkę na drążek (nie chodzi o gwint!) aluminiową o średnicy wew. 14mm. Sprzedawca twierdził, że do R200 i Hondy taka pasuje ale do R400 na pewno nie. Ostatecznie nie odesłałem gałki tylko we własnym zakresie wymieniłem tulejkę na większą, do R400 musi mieć 15mm średnicę wew. inaczej nie wejdzie na drążek i nie da się gałki wkręcić. Sprzedawca wie o problemie z tulejką więc na przyszłość już tego typu kłopotów być nie powinno.
Z nową tulejką:


Żeby zamontować nową gałkę z podświetleniem trzeba się niestety sporo namęczyć ponieważ konieczne jest zdemontowanie całej centralnej konsoli :/
Ma to jednak swoje plusy, mamy okazję wszystko dokładnie odkurzyć i oczyścić. U mnie po 10 latach było co odkurzać ;)

Po kolei:

1. Najpierw trzeba wykręcić starą gałkę. Zanim to zrobimy, trzeba zsunąć mieszek i tu pierwszy zonk: jak to zrobimy, to spadnie gumka trzymająca mieszek na plastikowym kołnierzu gałki. Gumka wpada do środka, nie na zewnątrz jak może sugerować zdjęcie ;)

Nie sposób ściągnąć plastikowy kołnierz z nakręconej gałki więc nie próbujcie. Jak to założyć ponownie opiszę dalej. Wykręcamy gałę.

2. Odkręcamy wkręty mocujące konsolę:
- dwa są w tylniej części po obu stronach, na wysokości popielniczki
- dwa są po bokach centralnej części
- dwa są ukryte pod przyciskami od świateł awaryjnych i podgrzewania szyby, trzeba najpierw zdemontować przyciski (płaskim śrubokrętem w otwory na dole przycisków, energicznym ruchem, powinny wyskoczyć):


- jeden jest pod chasis radia w centralnej części, trzeba zdemontować radio:


- pozostały dwie śruby pod dźwignią hamulca ręcznego, są ukryte pod plastikową klapką (otwieramy ją płaskim śrubokrętem w małe wycięcie do bezpiecznego demontażu). Do odkręcenia śrub potrzebny będzie długi klucz nasadowy 10. W moim przypadku śruby najpierw w miarę łatwo dały się wykręcać a następnie prawie zastygły w połowie drogi. Musiałem użyć naprawdę sporo siły by je odkręcić, okazało się, że wystające na zew. części śrub zardzewiały i musiałem pokonać rdzę ;)

3. Ściągamy tylnią część centralnej konsoli, odsuwamy trochę panel i wsadzamy rękę do środka, trzeba odpiąć kable od przycisków sterowania szybami zanim zdejmiemy konsolę. Mają kostki z zatrzaskami, trzeba nacisnąć zatrzask, powinny łatwo się wysunąć.

4. Ściągamy centralną konsolę. Proponuję wyciągnąć popielniczkę, nieco ułatwia sprawę. Najpierw odsuwamy lekko konsolę do wnętrza auta i odczepiamy kostkę zasilającą zegar. Potem trzeba użyć trochę wyobraźni i tak manewrować żeby ściągnąć konsolę, nic na siłę. Ręczny musi być max zaciągnięty inaczej nie wydostaniemy konsoli.

Jak już ściągnięcie konsolę to tak to powinno wyglądać:

na tym zdjęciu zdemontowany jest już panel popielniczki.

5. Polecam małe odkurzanie i mycie konsoli, można to zrobić łatwiej i dokładniej niż normalnie ;)

6. Demontujemy panel popielniczki (4 wkręty po bokach i jeden pod popielniczką centralnie). Wiązkę kabli do zapalniczki i podświetlenia można odpiąć, jest kostka.

7. Kabelkologia:

Na wstępie muszę napisać, że są 2 metody rozwiązania problemu kabla i gałki:

A. Przekładamy kabel od gałki przez mieszek i lutujemy do wiązki kabli idących do popiołki. Wcześniej trzeba zamocować plastikowy kołnierz do mieszka gumką (czyt. niżej jak to zrobić). IMO rozwiązanie niewygodne.

B. Rozwiązanie pozornie nieco bardziej pracochłonne ale dużo wygodniejsze czyli wtyczka i gniazdko :) Może być jakiekolwiek, byle nie za duże i na 2 przewody. Ja użyłem komputerową wtyczkę i standardowe 2 pinowe gniazdko do lutowania okryte termokurczem.
Wyszło to tak:


wtyczkę (teraz spełniającą funkcję gniazdka) przymocowałem do drążka opaską zaciskową.
Takie rozwiązanie pozwala wszystko swobodnie zmontować i na końcu swobodnie wkręcić gałkę.


Dobra, jedziemy dalej z tym koksem ;)

- odpinamy żarówkę z popielniczki i wypinamy kostkę z kablami do zapalniczki, tutaj podłączymy zasilanie gałki.

- trzeba odblokować terminale w kostce idącej do zapalniczki, łatwo to zrobić, wystarczy podważyć terminale małym śrubokrętem:


- lutujemy kabelki do zacisków terminali (NIE do terminali bo ich z powrotem nie włożymy!):


- wpinamy terminale do kostki i podłączamy wiązkę z powrotem do modułu popielniczki/zapalniczki

Przy okazji możemy zamontować sobie przełącznik do włączania/wyłączania podświetlenia gałki. Gdzie? Ano za popiołką :D Jest już nawet firmowy otworek pasujący do naszych potrzeb :) Switcha można też oczywiście wykorzystać jako dodatkowe zabezpieczenie auta :)


- wkręcamy panel popielniczki z powrotem

8. Mocujemy plastikowy kołnierz do mieszka.

- Wywijamy mieszek na drugą stronę i wkładamy plastikowy kołnierz do wnętrza mieszka (też musi być odwrócony! inaczej po wywróceniu mieszka na właściwą stronę byłby "do góry nogami").
- Równamy mieszek ze spodem (teraz to wierzch) kołnierza, szwy mieszka muszą być w narożnikach kołnierza.
- Zakładamy gumkę tak, żeby weszła w zagłębienia w kołnierzu.

Ilustracja co i jak ;)

czerwone to mieszek wywrócony na drugą stronę.

- Wywracamy mieszek z powrotem na właściwą stronę, jeśli wszystko zostało dobrze zrobione to mamy z powrotem elegancko założony kołnierz.

W tym miejscu żałuję, że nie zrobiłem sensownych zdjęć.
Wypada zwrócić uwagę na ukierunkowanie kołnierza, co prawda przy nowej gałce nie ma to większego znaczenia ale oryginalnie kołnierz ma boczne wcięcie określające kierunek założenia (inaczej nie wejdze na org. gałkę).

Na wypadek gdybyśmy kiedyś zmieniali roverka na inny model a chcieli zachować gałkę ;)

9. Składamy wszystko do kupy pamiętając o wszystkich śrubkach, które wykręciliśmy ;)

10. Wkręcamy gałkę, podłączamy zasilanie i nasuwamy kołnierz na gałkę :) Gałka zapala się natychmiast po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Cieszymy się widokiem :D

To tyle, miłej zabawy ;)
 
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Pon Lip 23, 2007 23:15   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
Brt 
mgz insz.




Pomógł: 1052 razy
Dołączył: 08 Cze 2004
Posty: 11395
Skąd: Dolny Śląsk



Wysłany: Pon Lip 23, 2007 23:17   

Ej no super opis ;) o gałce nie wspominająć :D Czy można to umieścić na stronie jako artykuł??
_________________
Pozdrawiam - Brt
Nie udzielam pomocy na priv :!: Masz problem pisz na forum :ok:
 
 
UncleAllEvil 




Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Maj 2007
Posty: 200
Skąd: Bojanowo, Leszno



Wysłany: Pon Lip 23, 2007 23:22   

Oczywiście, że można, ja nie mam takich możliwości więc wrzuciłem na forum. Btw. zapomniałem dodać, że gałka od żarówki jest zawsze lekko ciepła więc w zimie to podgrzewana gałka :mrgreen:
 
 
 
Brt 
mgz insz.




Pomógł: 1052 razy
Dołączył: 08 Cze 2004
Posty: 11395
Skąd: Dolny Śląsk



Wysłany: Pon Lip 23, 2007 23:28   

oki. ale to za jakiśz czas, bo przed urlopem raczej nie dam rady tego wrzucić, tym bardziej, ze jeszcze jeden czeka :oops: :oops: :oops:
_________________
Pozdrawiam - Brt
Nie udzielam pomocy na priv :!: Masz problem pisz na forum :ok:
 
 
UncleAllEvil 




Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Maj 2007
Posty: 200
Skąd: Bojanowo, Leszno



Wysłany: Pon Lip 23, 2007 23:35   

Mnie się nigdzie nie śpieszy ;) Od soboty też urlop, niestety tylko tydzień ale zawsze coś :)
 
 
 
pawciu87 




Pomógł: 21 razy
Dołączył: 03 Sty 2007
Posty: 265
Skąd: Wieluń



Wysłany: Pon Lip 23, 2007 23:48   

jestem pod wrazeniem :shock: tez niedlugo tzn za dwa miesiace bede zakladac nowa galke(podswietlana) do swojej R600, mysle ze czescz tego manualan bedzie mi pomocna - mam tylko nadzieje ze nie bede musial konsoli srodkowej rozbierac :mrgreen:
_________________
"Tylko auta z duszą..."
 
 
 
DEBEC 




Pomógł: 14 razy
Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 242
Skąd: Białystok



Wysłany: Pon Lip 23, 2007 23:52   

Ekstra wygląda, nawet sprawdzałem na Allegro aukcje gościa ale nie było do roverka.
_________________
DEBEC
 
 
markos620SDi 




Pomógł: 8 razy
Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 103
Skąd: Mińsk Mazowiecki



Wysłany: Wto Lip 24, 2007 17:53   

super !! !! ile wynosi całkowity koszt ? chciałbym mieć taką w mojej 600-tce
 
 
UncleAllEvil 




Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Maj 2007
Posty: 200
Skąd: Bojanowo, Leszno



Wysłany: Wto Lip 24, 2007 19:29   

Kosztuje tyle co gałka do accorda, nie wystawia na allegro ale na zamówienie zrobi :) Żeby podłączyć jakoś sensownie kable i je ukryć raczej trzeba rozebrać konsolę, innej opcji nie widzę.
 
 
 
HaDeSsS 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Lis 2006
Posty: 615
Skąd: KrK



Wysłany: Wto Lip 24, 2007 21:28   

niezla robota :D :D
_________________
Psssssssssssssssssssyyyyt :D
 
 
 
KRYS 




Pomógł: 35 razy
Dołączył: 06 Cze 2007
Posty: 766
Skąd: Gorzów Wlkp



Wysłany: Sro Lip 25, 2007 22:18   

Ale bomba :shock: :shock:
A ile czasu montowałeś te cudo :?:
_________________
http://www.fundacja-smolenia.org/
 
 
 
UncleAllEvil 




Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Maj 2007
Posty: 200
Skąd: Bojanowo, Leszno



Wysłany: Czw Lip 26, 2007 16:43   

W sumie to łikend :P Ale to dla tego, że:
- w sobote do południa spałem (nad ranem wracałem z grrrrilla... ;) ) i dopiero pod wieczór mi się zachciało coś robić to dorobiłem wtyczkę i kable, rozebrałem konsolę i poszedłem na browca :P
- w niedziele znowu spałem do południa :mrgreen: ale później miałem więcej motywacji do roboty, nawet umyłem i odkurzyłem nieco wnętrze auta :D
Trzeźwo :> na to patrząc da się to zrobić (w R400) w ok. godzinę jak się już wie jak i co robić, na 1 raz pewnie godzina więcej.
 
 
 
DEBEC 




Pomógł: 14 razy
Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 242
Skąd: Białystok



Wysłany: Czw Lip 26, 2007 21:56   

Zamówiłem taką gałkę z czerwonym podświetleniem. Tylko kto ją założy?
_________________
DEBEC
 
 
HaDeSsS 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Lis 2006
Posty: 615
Skąd: KrK



Wysłany: Czw Lip 26, 2007 22:09   

Debec .. Ty ??
przeciez to nie jest trudne, a z taka instrukcja to proste :) jak wlozenie patyczka w dziurke :P
_________________
Psssssssssssssssssssyyyyt :D
 
 
 
DEBEC 




Pomógł: 14 razy
Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 242
Skąd: Białystok



Wysłany: Czw Lip 26, 2007 22:49   

Zdecydowanie włożenie patyczka w dziurkę jest przyjemniejsze niż grzebanie w aucie. Chyba pojadę do Leszna.
_________________
DEBEC
 
 
HaDeSsS 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Lis 2006
Posty: 615
Skąd: KrK



Wysłany: Czw Lip 26, 2007 23:05   

no ale nie mozna byc takim ze zarowka sie spali i jedzie sie do serwisu zeby wymienili :P
zreszta nie moj problem :P
_________________
Psssssssssssssssssssyyyyt :D
 
 
 
DEBEC 




Pomógł: 14 razy
Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 242
Skąd: Białystok



Wysłany: Czw Lip 26, 2007 23:18   

Oczywiście, że nie jeżdżę ale najgorzej to przybrać się do montażu.
_________________
DEBEC
Ostatnio zmieniony przez DEBEC Czw Lip 26, 2007 23:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
HaDeSsS 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Lis 2006
Posty: 615
Skąd: KrK



Wysłany: Czw Lip 26, 2007 23:21   

instrukcja jest bardzo latwa , zreszta na tzw chlopski rozum zrobisz :) a jak sie nie chce to plac komus :P
_________________
Psssssssssssssssssssyyyyt :D
 
 
 
DEBEC 




Pomógł: 14 razy
Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 242
Skąd: Białystok



Wysłany: Czw Lip 26, 2007 23:31   

Nie zapłacę sam będę.
_________________
DEBEC
 
 
Dk-san 




Dołączył: 24 Lis 2009
Posty: 99
Skąd: Manieczki



Wysłany: Nie Lis 29, 2009 21:56   

wspaniały opis i ogolnie zarazem przy zdjeciu konsoli zajme sie innymi rzeczami aby nie rozbierac po pare razy thx
_________________
Maniak Roverków ;D
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Podświetlana gałka zmiany biegów
zuber84cool Tuning wizualny 72 Pon Gru 07, 2009 00:14
zuber84cool
Brak nowych postów Drewniana gałka do Rovera [r400 96r]
gogo Tuning wizualny 6 Wto Wrz 08, 2009 21:15
gogo
Brak nowych postów podświetlana stacyjka
rustus Tuning wizualny 33 Czw Lis 10, 2011 21:46
rustus
Brak nowych postów [R200 '97] Podswietlana stacyjka ? co ?? gdzie ?? jak ??
marcin8c Tuning wizualny 12 Czw Lut 11, 2010 19:41
Remigiusz
Brak nowych postów [R75] Drewniana listewka na przyciski
wellman Tuning wizualny 6 Pią Lis 20, 2015 17:26
adam_26



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink