Forum Klubu ROVERki.pl :: [R75] Wentylator - naprawa silniczka
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[R75] Wentylator - naprawa silniczka
Autor Wiadomość
marcin_i_alunia 



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 13 Lis 2007
Posty: 195
Skąd: Konstancin



Wysłany: Nie Maj 11, 2008 18:41   [R75] Wentylator - naprawa silniczka
Typ: CDT Rodzaj silnika: diesel Pojemnosc silnika: 2.0 Rok produkcji: wszystkie

Witam wszystkich. Przyszlo ciepełko i chciałem odpalic sobie klimę. Wszystko działało poza wentylatorem chłodnicy. Ceny o jakich poczytałem na forum przyprawiają o zawrót głowy tym bardziej, że wentylator to zwykły kawałek plastiku i silnik prądu stałego. Marian_K miał rację, że cena za to ustrojstwo to zwykły rozbój w biały dzień.
Rozebrałem mojego pieszczoszka i dostałem sie do sterownika wentylatora. Podłączając plus kolejno do przewodów czerwonego, brązowego i fioletowego nie zauważyłem żadnej reakcji silnika. Przewody te odpowiedzialne są za poszczególne biegi wentylatora. Masa podana jest bezpośrednio do silnika. Rozebrałem silnik i co sie okazało? Widać to na zdjęciu. Wytarta została doszczętnie jedna ze szczotek a pech chciał, że była to szczotka od masy. Nie wiem jak dokładnie działa ten silnik ale po przewodach doszedłem do wniosku, że każda ze szczotek podłączona jest do masy, pierwszego biegu, drugiego i trzeciego. Sterowanie prędkością odbywa się zatem poprzez podanie 12, 24 lub 36 voltów na silnik. Niestety znaleźć szczotkę w niedzielę nie jest rzeczą prostą dlatego przelutowałem szczotke odpowiedzialną za 3 bieg i wszystko działa jak nowe. Co prawda mam tylko 2 biegi ale jak wielu forumowiczów zauwazyło, wentylator włącza sie bardzo rzadko. Myslę więc, że 2 biegi w zupełności wystarczą a poza czasem spędzonym przy moim autku, który de facto był dla mnie przyjemnoscią naprawa nie kosztowała mnie ani złotówki. Pozdrawiam i mam nadzieję, że te informacje na cos się komuś przydadzą:)
Ostatnio zmieniony przez apples Pon Cze 13, 2011 00:40, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Nie Maj 11, 2008 18:41   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
piter34 




Pomógł: 775 razy
Dołączył: 07 Sie 2003
Posty: 7421
Skąd: Kraków

Rover 800

Wysłany: Pon Maj 12, 2008 15:55   

Fotka nr 2 super :rotfl3:
_________________
Nie udzielam pomocy na priv oraz na gg! Masz problem? Pisz na forum :)
 
 
mimo66 




Pomógł: 26 razy
Dołączył: 11 Kwi 2008
Posty: 350
Skąd: Gorzów Wlkp



Wysłany: Pon Maj 12, 2008 17:56   

Kurcze :!: aż tyle trzeba rozebrać żeby dostać się do wentylatora ??
Masakra ! fotka nr 2 budzi mieszane uczucia :shock:

Pozdr :ok:
 
 
marcin_i_alunia 



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 13 Lis 2007
Posty: 195
Skąd: Konstancin



Wysłany: Wto Maj 13, 2008 00:14   

Hehe fajnie wygląda:) ale wierzcie mi, że po złożeniu wszystko jest jak nowe. Nawet żadna śrubka mi nie została:) Niestety tyle trzeba rozebrać żeby dostać sie do tego ustrojstwa... Niestety wyjęcie wentylatora nie jest możliwe bez odkręcenia przewodów od klimatyzacji. Ja troszkę rozciąłem plastikową obudową i zrobiłem to bez utraty czynnika chłodzącego. Przez kawałem plastiku miałbym pacić za nabicie od nowa klimy? Kurde inzynierowie z Rovera się nie spisali w ogóle...
 
 
 
Rowan 




Pomógł: 166 razy
Dołączył: 28 Mar 2007
Posty: 2965
Skąd: Sędziszów



Wysłany: Wto Maj 13, 2008 14:37   

Ja też muszę robić wentylator :/
Aż mnie zaczyna szlak trafiać. Jeszcze nie zrobiłem sprzęgła, a tu znów wentylator. A już mieliśmy jechać do Łodzi na Chip Tuning :neutral: .....
 
 
 
2mk2 



Dołączył: 12 Mar 2008
Posty: 11
Skąd: Zagłębie



Wysłany: Wto Maj 13, 2008 14:54   

Mój Roverek też wyglądał tak jak na fotce 2 :-)
Ale teraz wentylator mam z Vectry i działa aż miło :-)
Musiałem wstawić z Opla bo miałem uszkodzony komutator a nie tylko szczotki :-(
Wygląda to strasznie ale wierzcie mi da się zrobić ! :-)

pozdrawiam
Marcin
 
 
Kris 




Pomógł: 32 razy
Dołączył: 25 Cze 2001
Posty: 526
Skąd: Ostrołęka



Wysłany: Wto Maj 13, 2008 15:05   

marcin_i_alunia napisał/a:
Ja troszkę rozciąłem plastikową obudową i zrobiłem to bez utraty czynnika chłodzącego. Przez kawałem plastiku miałbym pacić za nabicie od nowa klimy? Kurde inzynierowie z Rovera się nie spisali w ogóle...


Szkoda że nie dałeś fotki tego jak to zrobiłeś, a może da się jeszcze to jakoś obzdjęciować i pokazać?
 
 
 
rafalg 



Pomógł: 15 razy
Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 177
Skąd: Lublin



Wysłany: Wto Maj 13, 2008 16:27   

marcin i alunia czy jeżeli wentylator nie chodzi to klima ci się nie załącza bo ja mam u siebie nabitą ale jak włączam Auto na panelu kontrolka sie zaświeca ale klima nie chłodzi ale jeśli przełaczę na econo naprzemiennie wyświetla się Er i 16 ct C ai przy auto wentylator chłodnicy się nie kreci

Co jest potrzebne aby sie dobrać do wentylatora i czy da sie go sprawdzić na krótko?
_________________
ROVER 75 ......:::Lublin:::.......
Jeśli pomogłem kliknij POMÓGŁ
 
 
Dukes 




Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Sty 2008
Posty: 38
Skąd: Pniewy



Wysłany: Wto Maj 13, 2008 19:08   

Witam!
Nie bede rozpoczynal nowego watku wiec sie dolacze.
Ostatnio robilem test klimy i pokazalo sie Er 00. Czy tzn ze cos jest uszkodzone czy poprostu 0 bledow?
_________________
Pozdrawiam,
Paweł
 
 
 
edward25 




Pomógł: 10 razy
Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 193
Skąd: Żabno k.Tarnów



Wysłany: Wto Maj 13, 2008 19:51   

Świetnie, że opisujecie i dokumentujecie fotkami swoje udane naprawy.
Każdy kto cokolwiek samodzielnie stara się naprawiać, na pewno skorzysta w pomysłów innych i zmniejszy istotnie koszty eksploatacji, a autko jeszcze bardziej polubi.
_________________
Pozdrawiam
Edward
 
 
 
marcin_i_alunia 



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 13 Lis 2007
Posty: 195
Skąd: Konstancin



Wysłany: Wto Maj 13, 2008 22:15   

Naprawiłem to poprzez wylutowanie jednej ze szczotek odpowiedzialnej za 3 bieg silnika i wlutowanie jej w to brakujące miejsce. W efekcie mam dalej tylko 3 szczotki ale ta najwazniejsze czyli masa jest a to podstawa.
Jeśli wentylator nie działa klimatyzacja nie będzie działała ale tylko na postoju ponieważ nie ma wystarczającej wymiany ciepła czynnika chłodzącego. Tak więc klima w czasie jazdy działa aż miło a w korkach gotuje sie w autku.
Jesli chodzi o błedy pokazywane na panelu climatronicu to nie mam o nich pojęcia ale jeśli taki problem dotknie i mnie będę musiał zgłębić tę wiedzę. Pozdrawiam
 
 
 
henryk 



Pomógł: 74 razy
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 625
Skąd: Opole



Wysłany: Wto Maj 13, 2008 22:22   

Kris napisał/a:
Szkoda że nie dałeś fotki tego jak to zrobiłeś, a może da się jeszcze to jakoś obzdjęciować i pokazać?
- proszę, druga fotka od góry:
http://www.roverki.pl/article.php?sid=476
_________________
Pozdrawiam, Henryk
 
 
marcin_i_alunia 



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 13 Lis 2007
Posty: 195
Skąd: Konstancin



Wysłany: Wto Maj 13, 2008 22:23   

Marian_K rządzi:)
 
 
 
Kris 




Pomógł: 32 razy
Dołączył: 25 Cze 2001
Posty: 526
Skąd: Ostrołęka



Wysłany: Sro Maj 14, 2008 08:19   

henryk_w napisał/a:
Kris napisał/a:
Szkoda że nie dałeś fotki tego jak to zrobiłeś, a może da się jeszcze to jakoś obzdjęciować i pokazać?
- proszę, druga fotka od góry:
http://www.roverki.pl/article.php?sid=476


Świetnie... dzięki,
 
 
 
edward25 




Pomógł: 10 razy
Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 193
Skąd: Żabno k.Tarnów



Wysłany: Sob Maj 17, 2008 19:23   

2mk2 napisał/a:
Mój Roverek też wyglądał tak jak na fotce 2 :-)

Mój dziś wyglądał podobnie. Spotkało mnie małe nieszczęście i rozleciał się wentylator - dobrze że niczego nie uszkodził :!:
Poprzedni właściciel (podejrzewam) naprawił silnik wentylatora poprzez wymianę na inny (widać ślady zmiany mocowania) lecz wentylator zostawił oryginalny (tak mi się wydaje), przełożył tylko mocowanie "wiatraka".
Moim zdaniem silniczek jest za długi, bo opiera się o chłodnicę, a "wiatrak" jak dostał 2 biegu uderzył o obudowę i efekt jest widoczny.
Po niedzieli poszukam czegoś na zamianę i wezmę się za poprawienie i naprawienie szkody. Cieszę się, że naprawa nie wymaga jakichś specjalistycznych narzędzi i wyrafinowanej wiedzy.

Mam pytanie:
- czy ten "wiatrak" był oryginalny ? bo nawet nie wiem jakiego szukać aby miał właśnie takie mocowanie, bo silnik jest sprawny.
_________________
Pozdrawiam
Edward
 
 
 
henryk 



Pomógł: 74 razy
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 625
Skąd: Opole



Wysłany: Sob Maj 17, 2008 23:26   

wiatrak był oryginalny.
edward25 napisał/a:
Poprzedni właściciel (...) wentylator zostawił oryginalny
- też tak mi się wydaję. Śmigło powinno być nowe - bo w starym zatrzaski się wyrabiają i na zmienionym silniku nie trzymają pewnie. Jak mi wymieniali silnik, to śmigło zaczęło ocierać o obudowę jeszcze podczas prób rozruchowych przed montażem pasa przedniego, co spowodowało konieczność przynitowania śmigła do wentylatora (nie miałem czasu na zamawianie nowego śmigła). Jak będziesz montował używane śmigło, to raczej powinieneś wzmocnić zwykłe mocowanie. Generalnie przy wymianie silnika polecana jest równoczesna wymiana śmigła, chyba, że kupujesz komplet, który razem pracował.
_________________
Pozdrawiam, Henryk
 
 
edward25 




Pomógł: 10 razy
Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 193
Skąd: Żabno k.Tarnów



Wysłany: Wto Maj 20, 2008 21:03   

Zrobiłem wczoraj przegląd wentylatorów na miejscowych szrotach i ostatecznie założyłem wiatrak od jakiegoś Volvo :ok: (podobne śmigło jest w Astra II oraz w Laguna 2.0 94r, a i na pewno w innych autach).
Średnica tego wiatraka to 39 cm - oryg. od R75 CDT ma chyba 46 cm, ale mam nadzieję, że da sobie radę :!:
Jutro jadę już nim do pracy :fura: i przetestuję w różnych warunkach.
_________________
Pozdrawiam
Edward
 
 
 
zielus 



Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 18
Skąd: Swiebodzice



Wysłany: Czw Cze 05, 2008 22:07   

wczoraj wziąłem się za naprawę silnika wentylatora. Jest trochę rozbierania, ale trzeba przyznać, że to tylko wygląda tak dramatycznie, a w praktyce odkręca się trzy elementy plus reflektory. W moim przypadku skończyła się szczotka od masy. Pojechałem do pierwszego lepszego sklepu motoryzacyjnego, poprosiłem o wszystkie szczotki do silników/alternatorów/rozruszników i dopasowałem podobne produkcji Bosha. Szczotki minimalnie różniły się wymiarami, ale jak się później okazało pracują b. dobrze. Oryginalne mają wymiary 9.6x4.6x22 [mm]. Moje są minimalnie mniejsze. Cała naprawa zajęła mi jedno popołudnie. Najtrudniejszą rzeczą okazało się rozebranie puszki silnika. Z potrzebnych narzędzi trzeba się zaopatrzyć w klucze nasadowe, śrubokręt krzyżyk, klucze torx, lutownicę i puszkę WD40 bo niektóre śruby ciężko ruszyć. Koszt naprawy 14 zł + jedno popołudnie w garażu. Polecam wszystkim :)
 
 
marcin_i_alunia 



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 13 Lis 2007
Posty: 195
Skąd: Konstancin



Wysłany: Czw Cze 05, 2008 22:46   

A jak satysfakcja jak działa i 1500zł w kieszeni :cool:
 
 
 
edward25 




Pomógł: 10 razy
Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 193
Skąd: Żabno k.Tarnów



Wysłany: Pią Cze 06, 2008 08:34   

zielus napisał/a:
wygląda tak dramatycznie

Ale naprawa jest dość przyjemna i uważam że w wielu przypadkach można znacznie ograniczyć koszty eksploatacji i poznać swoje ulubione autko na wskroś - czujemy się wtedy podczas jazdy jak jeden organizm. [A jak satysfakcja jak działa i 1500zł w kieszeni :cool: ]
Ja również zachęcam do samodzielnego majsterkowania, w zakresie możliwym do wykonania.
_________________
Pozdrawiam
Edward
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [R75] Wycie silniczka VIS
peroomen Rover serii 75, MG ZT 4 Nie Lis 21, 2010 16:41
SeniorA
Brak nowych postów [r75]montaż górnego silniczka VIS
sebol11 Rover serii 75, MG ZT 7 Sro Sty 30, 2013 11:02
sebol11
Brak nowych postów [R75] Naprwa silniczka VIS a montaż?
peroomen Rover serii 75, MG ZT 2 Nie Paź 17, 2010 12:02
peroomen
Brak nowych postów [MG ZT] Problem dotyczący silniczka równoważącego vis
KILLERMGZT190 Rover serii 75, MG ZT 21 Sob Cze 07, 2014 14:15
HarryVip
Brak nowych postów [R75] Ciągła praca silniczka z wentylacji czy klimy
Cichy618i Rover serii 75, MG ZT 7 Nie Gru 29, 2013 21:30
rafalmis1



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink