Forum Klubu ROVERki.pl :: [K series] Cyfrowy rozdzielacz zapłonu
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[K series] Cyfrowy rozdzielacz zapłonu
Autor Wiadomość
dawidd 




Pomógł: 44 razy
Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 3426
Skąd: Czestochowa/Radomsko



Wysłany: Wto Paź 26, 2010 08:39   

no to z niecierpliwością czekam na więcej info bo sam się zastanawiam nad budowa takiego rozdzielacza
_________________
Ekspresy do kawy, serwis 504602363
mój MG ZR160: https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=108158
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Wto Paź 26, 2010 08:39   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Sob Lis 13, 2010 17:38   

Sprawa wygląda tak, że samochód lepiej ciągnie z niskich obrotów, ale jakiś mam problem z układem bo maksymalne obroty to 4.5tys.
Spalanie nieco spadło, z dolnych obrotów (już od 1.4tys) ciągnie bardzo dobrze.
Teraz jeżdżę na zwykłej kopułce bo muszę coś z tym układem pomyśleć i już czuję że niema takiego ciągu co z moim układem.
 
 
 
dawidd 




Pomógł: 44 razy
Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 3426
Skąd: Czestochowa/Radomsko



Wysłany: Nie Lis 14, 2010 06:39   

może za dużo wymagam ale pewnie masz rozrysowany schemat - mógłbyś go zamieścić? Bym sobie go skopiował i zrobił u siebie - swoja droga bym sprawdzi czy tez do 4,5 tys by ciągnął i odcinał wyższe obroty
_________________
Ekspresy do kawy, serwis 504602363
mój MG ZR160: https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=108158
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Nie Lis 14, 2010 10:16   


Tutaj masz schemat blokowy, bo nie mogę żadnego ideowego na kompie wygrzebać a od nowa wszystkiego rysować mi się nie chce.
Po lewej masz czujnik hallotronowy, dalej wzmacniacz operacyjny który robi jako wzmacniacz różnicowy. Sygnał z niego idzie do bramki AND wraz z sygnałem z ECU za pośrednictwem tranzystora PNP (ECU steruje masą, więc trzeba zrobić inwerter z tranzystora).
Dalej z bramki idzie na driver dla mosfeta zbudowany z kilku tranzystorów. Mosfet załącza cewkę, ta daję iskrę.

Czyli idea jest taka, że hallotron bada położenie palca rozdzielacza, jak napotka go to czeka na sygnał z ECU. Gdy on się pojawi daje iskrę. Gdy weźmiemy 4 takie układy to mamy już moduł zapłonowy.

Jak jesteś elektronikiem to powinieneś sobie poradzić :wink:
Ja będę go przerabiał, wstawię chyba bramki AND w technologii CMOSS aby podnieść napięcie sterujące w całym układzie, a zamiast mosfeta układ tyrystorowy.
 
 
 
dawidd 




Pomógł: 44 razy
Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 3426
Skąd: Czestochowa/Radomsko



Wysłany: Nie Lis 14, 2010 15:26   

super, dzięki za schemat blokowy, mimo wszytko jak cos jeszcze znajdziesz to będę wdzięczny.
_________________
Ekspresy do kawy, serwis 504602363
mój MG ZR160: https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=108158
 
 
Bocian_s 



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Maj 2003
Posty: 171
Skąd: Siedlce



Wysłany: Pon Gru 06, 2010 13:08   

Coś nowego w temacie??
_________________
129KM/190Nm - kto mi powie jak to poprawić...
 
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Wto Gru 07, 2010 08:16   

Buduję przetwornice aby podnieść napięcie na wejściu cewki tak do 20/30V i chyba zrobi inny rodzaj wyzwalania niż na mosfecie.

Na razie nie za szybko, pokój remontuje i trochę nie mam gdzie tego robić.
 
 
 
dawidd 




Pomógł: 44 razy
Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 3426
Skąd: Czestochowa/Radomsko



Wysłany: Czw Gru 09, 2010 08:47   

przetwornice można by wykorzystać ze wzmacniaczy samochodowych - one przeważnie maja na wyjściu ok +- 30 V
_________________
Ekspresy do kawy, serwis 504602363
mój MG ZR160: https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=108158
 
 
AndrewS 
Klubowicz





Pomógł: 159 razy
Dołączył: 27 Lut 2001
Posty: 3631
Skąd: Puławy

Rover 800

Wysłany: Czw Gru 09, 2010 22:23   

dawidd napisał/a:
przetwornice można by wykorzystać ze wzmacniaczy samochodowych - one przeważnie maja na wyjściu ok +- 30 V


no ale one na wejsciu maja 220V AC, a tu masz 12V DC
_________________
Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
 
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Czw Gru 09, 2010 23:40   

Przetwornica samochodowa z 12DV przerabia na jakies 35DC tutaj racja, tez w sumie o tym myslalem.
 
 
 
dawidd 




Pomógł: 44 razy
Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 3426
Skąd: Czestochowa/Radomsko



Wysłany: Pią Gru 10, 2010 06:30   

AndrewS napisał/a:

no ale one na wejsciu maja 220V AC, a tu masz 12V DC


chyba sie nie zrozumieliśmy - mowie o wzmacniaczu mocy audio samochodowym który jest zasilany 12V a przed końcówkami mocy ma w zależności od modelu 2x30-40V i niezła wydajność pradowa
_________________
Ekspresy do kawy, serwis 504602363
mój MG ZR160: https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=108158
 
 
IOQD123 




Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 7
Skąd: Kraków



Wysłany: Nie Gru 12, 2010 02:21   

jeśli zmieniłeś klasyczny rozdzielacz na elektroniczny to zmienił ci się statyczny kąt
wyprzedzenia zapłonu, klasyczna cewka nie nadaje się do układów bezstykowych,
szkoda czasu na eksperymenty, lepiej zastosować cewkę np. z LANOSA, chyba ma
wbudowany stopień mocy, jeśli robić samemu to na tranzystorach IGBT np. BUK856,
spróbuj do sterowania układem zastosować sygnał sterujący idący na wtryskiwacze,
są załączane parami (1 i 4) oraz (2 i 3).
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Nie Gru 12, 2010 10:40   

Jeśli zastosuję sygnały z wtryskiwaczy to kąt wyprzedzania zapłonu także się zmieni a u mnie ta zmiana jest minimalna. Sygnał pobieram tak samo z komputera, sztuczka polega na tym że rozdzielam go między 4 cewki. (czyli ECU dalej steruje kątem)

Zastosowanie IGBT w czym pomoże? Prądów jakiś wielkich tam niema, jedynie można by było uzyskać nieco wcześniejszą iskrę.

Dlaczego klasyczna cewka się nie nadaje? Czym się różni ta od tych z lanosa? Także z tego co wiem jest zasilana napięciem 12V i są to po prostu dwie cewki.
 
 
 
Bocian_s 



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Maj 2003
Posty: 171
Skąd: Siedlce



Wysłany: Nie Gru 12, 2010 22:10   

Kolega nowy to nie wie że rover nie ma klasycznego mechanicznego układu zapłonu. wszystko jest elektroniczne tylko iskra jest dystrybuowana przez kopułkę na poszczególne cylindry. W dobie szybkiej elektroniki przypuszczam że opóźnienia w wyzwoleniu iskry można pominąć. W końcu silnik kręci się z prędkościami ok. 120obr/s max to daje jakieś 240 iskier na sekundę czyli ok 240Hz, a to jest śmieszna wartość w dobie GHz...
 
 
 
AndrewS 
Klubowicz





Pomógł: 159 razy
Dołączył: 27 Lut 2001
Posty: 3631
Skąd: Puławy

Rover 800

Wysłany: Nie Gru 12, 2010 22:13   

no wlasnie co oznacza klasyczna cewka ??
bo dla mnie klasyczna to taka, ktora wspolpracuje z przerywaczem, czyli o wyzszej opornosci
tu uklad jest bezstykowy, wiec cewka ma pewnie niska opornosc, potocznie mowi sie na nie "elektroniczna"
_________________
Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
 
 
 
IOQD123 




Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 7
Skąd: Kraków



Wysłany: Pon Gru 13, 2010 20:03   

Odpowiadając ;

1.( To chyba do kolegi Bociana )W układzie zapłonowym nie jest istotna częstotliwość pracy tranzystora ale szybkość załączania i wyłączania tranzystora ( w zapłonie szybkość odcięcia prądu w cewce na uzwojeniu pierwotnym )
Napięcie na uzwojeniu wtórnym to U=L*di;/dt, gdzie L to indukcyjność cewki, stała dla danej cewki, di/dt to szybkość z jaką zanika prąd w cewce, a więc czym szybsza ta zmiana tym wyższe napięcie i większa energia zgromadzona w uzwojeniu wtórnym. Dlatego idealne do tego są tranzystory IGBT bo mają krótkie czasy przełączania, sprawność układu jest wysoka.
W zapłonie rozdzielaczowym napięcie musi być dość wysokie, bo iskra musi nie tylko
przeskoczyć na świecy ale i pokonać szczelinę powietrzną w rozdzielaczu ( a tu istotne są warunki pogodowe, wilgotność powietrza, temperatura, dlatego w zimie jest utrudniony rozruch )
a to wymaga odpowiedniego napięcia i czasu, dodatkowo w układzie jest zastosowany rezystor ograniczający prąd rozładowania i wydłużający czas przeskoku iskry.

2.Wykorzystanie sygnału z wtryskiwaczy powoduje uproszczenie całego układu, nie trzeba
pruć kopułki, wklejać magnesów, sygnał z wtryskiwaczy służy do wyboru cylindrów 1 i 4 lub 2 i 3 , a moment zapłonu wyzwalany jest impulsem na cewkę. ( może to być cewka z Lanosa, Skody, Opla )
Sprawdź stroboskopem lub oscyloskopem wielokanałowym jak zmienił ci się statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu , komputer nic nie wie o twoich zmianach i zmienia kąt wyprzedzenia zapłonu tak jak by układ był rozdzielaczowy, ( dlatego puchnie przy wysokich obrotach , zakładam że nie ma błędu w stopniu mocy )

3. Generalnie układ bez rozdzielacza został wprowadzony ze względu na niższą cenę ( brak drogich i ruchomych elementów mechanicznych ), bezobsługowość, łatwiejszy rozruch w zimie, i większą stabilność kąta wyprzedzenia zapłonu, ( układ z rozdzielaczem 2 stopnie, układ elektroniczny 0,5 stopnia ),

3. Cewka do układów elektronicznych jest tak skonstruowana aby dawała iskrę o odpowiedniej energii i czasie trwania, jeżeli dłubie się w układzie to konieczny jest oscyloskop i trzeba znać charakterystykę kąta wyprzedzenia zapłonu, inaczej pozostaje tylko intuicja . Silnik może mieć w pewnych zakresach obrotów lepsze parametry a w innych siadać. Podniesienie napięcia nie poprawi sytuacji a jedynie spowoduje uszkodzenie cewki.

4.Próbój dalej bo ciekawy jestem czy osiągniesz sukces.


Pozdrowienia
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Pon Gru 13, 2010 20:52   

Co do IGBT raczej wielkich przyrostów się nie uzyska, ale można spróbować, nic nie szkodzi.

Co do tego aby brać sygnał z wtryskiwaczy, nie wiem czy pojawia się on jednocześnie z sygnałem zapłonu na cylindrze, bo jeśli nie, lub będzie się przesuwał (do tego zmienny kąt zapłonu) to czasem się miną i układ nie zareaguje. Można by zastosować jakiś układ na diodzie Schmitta + pojemność aby później zanikał sygnał z wtryskiwacza, ale to też może się minąć. Ewentualnie układ przełączający...

U mnie dużo roboty z kopułką nie było, obkleić palec rozdzielacza magnesami, na elektrody przykleić czujniki hallotronowe i wyprowadzić od nich kable.

A jak sprawdzić zmianę tego konta?

Z uszkodzeniem cewki to tak nie do końca, jak się o niewielki stopień napięcie podniesie to nic się nie stanie (robiłem testy na o wiele wyższych napięciach w innych układach i nic jej nie było). Ale fakt faktem też bym wolał wsadzić cewkę przystosowaną do pracy w układzie bez rozdzielacza, ale na razie takich nie posiadam więc muszą siedzieć te.
 
 
 
Bocian_s 



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Maj 2003
Posty: 171
Skąd: Siedlce



Wysłany: Pon Gru 13, 2010 22:13   

IOQD123, a jeśli komputer stosuje dodatkowe dotryski paliwa?? a co z fullgrupą??

Inna sprawa że kolega ADI-mistrzu, buduje układ z 4 cewkami wiec stosowanie cewek bipolarnych z wyjściem na 2 świece mija się z celem. Budowanie układu 2+2 mija się z celem bo można założyć gotowego kompa z takim rozwiązaniem z nowszego rovera i wiadomo że będzie działać dobrze.

ja swego czasu próbując zrobić sekwencyjny wtrysk gazu zrobiłem czujnik faz rozrządu na kole rozrządu wałka ssącego i za pomocą dwójki liczącej wskazywałem cylinder. Można to wykorzystać i tutaj bo to raptem dwa czy trzy scalaki cyfrowe... Do tego jeszcze bramkowanie sygnału z wyzwalania cewki i całość na moduły WN nawet z poczciwego poloneza.

IOQD123, Ale praca na GHz wymaga szybkiego przełączania więc nie elektronika jako taka jest problemem.

Ja bym się skupił na dopracowaniu samego układu sterowania i wyzwalania a dopiero w następnej kolejności myślał o poprawie zasilania. być może nie będzie ona konieczna.
_________________
129KM/190Nm - kto mi powie jak to poprawić...
 
 
 
IOQD123 




Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 7
Skąd: Kraków



Wysłany: Pon Gru 13, 2010 23:44   

Masz rację że najlepszym rozwiązaniem jest przełożyć komputer z nowszej wersji,
ale kolega chciał zrobić coś samemu i bardzo dobrze, tylko musi mieć możliwość sprawdzenia tego układu w całym zakresie obrotów, bo z tego co pisał to działa na ślepo.

Z tymi GHz -ami, to nie jest tak do końca, tutaj tranzystor pracuje jako klucz a nie wzmacniacz małych sygnałów, i przełącza duże prądy, oczywiście że można to zrobić na
zwykłym BD, byle wytrzymał napięciowo, zresztą ECU Rovera też jest na IGBT.

Zobaczymy jak mu to wyjdzie, trzymam za niego kciuki.

Pozdrowienia
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Wto Gru 14, 2010 08:07   

IOQD123 mógł byś tylko jeszcze napisać jak sprawdzić zmianę tego kąta za pomocą oscyloskopu i stroboskopu?
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów SWAP (D-series, B-series) Rover 200/400/Coupe/Concerto
Wojtek88 Tuning mechaniczny 1 Nie Maj 13, 2012 00:56
Markzo
Brak nowych postów [freelander 1.8 16v k-series]1.8 k-series moment obrotowy
bartko100 Tuning mechaniczny 5 Czw Lip 12, 2007 21:23
markos620SDi
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi [R25] chip Tuning Box CYFROWY PRORACING
jimmy1991 Tuning mechaniczny 2 Pią Wrz 21, 2012 20:43
Adrian
Brak nowych postów Wypadanie zapłonu
Radek10 Tuning mechaniczny 7 Pią Sie 16, 2019 09:53
Marcin84
Brak nowych postów [K-series] VCC w 1.4?
ADI-mistrzu Tuning mechaniczny 31 Pią Lip 15, 2011 22:39
marcinmarcin



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink