Forum Klubu ROVERki.pl :: [All] HID - chiński ksenon bez soczewki
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[All] HID - chiński ksenon bez soczewki
Autor Wiadomość
haxigi 




Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Maj 2012
Posty: 345
Skąd: Chodzież

Rover 400

Wysłany: Sro Sie 21, 2013 15:54   [All] HID - chiński ksenon bez soczewki
Typ: wszystkie Rodzaj silnika: wszystkie Pojemnosc silnika: wszystkie Rok produkcji: wszystkie

Witam.
Podobny temat mam już w Tuningu wizualnym, ale z racji że tam umarł, a edytowanie wcale nie bumpnie go do góry, postanowiłem tutaj rozpocząć dyskusję gdyż oświetlenie tyczy się wszystkich aut :)

HID - co to takiego?

HID (od ang. High Intensity Discharge, czyli wysoka siła wyładowcza) to obecnie jedna z najnowocześniejszych technologii oświetlenia stosowanych w motoryzacji. System Xenon HID wytwarza światło dzięki umieszczeniu gazu ksenonowego i halogenków metalu w rurce wyładowczej, elementu palnika. Elektrony wewnątrz rurki, zderzając się z atomami metalu, wytwarzają promieniowanie, które daje aż trzykrotnie większy efekt świetlny, w porównaniu ze standardowym halogenem, zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa podczas podróżowania.

Światło to charakteryzuje się doskonałą penetracją w nocy, podczas trudnych warunków atmosferycznych, deszczu czy śniegu.

Żarnik Hid emituje światło około 3000lumenów, gdzie żarówka około 2x mniej.

Oszczędność energii
Normalny reflektor halogenowy pobiera 55-60W, reflektor Xenon HID tylko 35W, co znacznie zmniejsza zużycie energii, wydłużając pracę akumulatora.

Super jasne
Luminacja lampy Xenon HID sięga 3200 lumenów, co znacznie przewyższa możliwości lamp halogenowych, których luminacja to średnio 1000 lumenów. Innymi słowy lampy Xenon HID świecą trzy razy jaśniej, niż normalne lampy halogenowe, a jednocześnie widzisz wyżej, dalej i szerzej. Taka lampa pozwala zobaczyć nawet drobne kamienie, kwiaty na poboczu i w przydrożnych rowach!

Bardziej komfortowa temperatura barwowa
Lampy Xenon HID mogą emitować światło o temperaturze 4300K, jest ono podobne do światła słonecznego w południe. Takie światło jest bardziej komfortowe i lepsze dla oczu, dlatego lampy Xenon HID łagodzą zmęczenie oczu i przyczyniają się do bezpieczniejszej jazdy.

Dłuższe działanie
Palniki Xenon HID mogą działać aż przez 3000 godzin. To znacznie dłużej niż żarówki halogenowe. Żarówki halogenowe świecą poprzez ogrzewanie włókna wolframowego, więc włókno może się zniszczyć na skutek przegrzania. Natomiast żarówki Xenon HID świecą w wyniku jonizacji gazu, więc nie nagrzewają się do wysokiej temperatury i dlatego rzadko psują się przed wyczerpaniem ksenonu w lampie.

Oszczędność reflektorów
Żarówka ksenonowa traci mniej energii w postaci ciepła. Nie nagrzewa przez to reflektora w takim stopniu, jak żarówka halogenowa. Emituje także mniej promieni UV. Dzięki temu elementy reflektora nie odbarwiają się i nie deformują.

Zwiększona wydajność
Przy zachowaniu 35-watowego poboru mocy żarówki emitują średnio o 7% więcej światła (+200lm ) w porównaniu do żarówek ksenonowych montowanych fabrycznie.

Źródło: http://www.xenotec.pl/tec...alety-xenon-hid


Jak być mądrym użytkownikiem HIDu - kilka słów o legalności


Legalność jest tutaj kwestią dyskusyjną. Aby auto mogło legalnie poruszać się z zestawem HID potrzebuje:

- autopoziomowania
- spryskiwaczy
- lampa z homologacją na takie źródło światła (ds/r, a my zapewne mamy oznaczenie hr)
- najlepiej soczewka, ale niekoniecznie

Co zrobić, aby nie narazić się kontroli? Prosta sprawa. Używać HIDu z głową. Instalujemy odpowiednie żarniki do odpowiedniego typu lampy i dobieramy barwę nie większą nić 6000K. To już nawet jest naukowo potwierdzone, że najlepsze oświetlenie drogi zapewnia temperatura 4300K i kolejno 5000K. Oryginalnie też w większości ksenonów instalowane są żarniki 4300/4500.



Spryskiwacze można bez problemu za około 50zł dokupić na allegro i je zamontować, bądź jak ktoś jest chytry to atrapy wsadzi, ale jak już się bawić w takie coś, to osobiście bym wolał "prawdziwki wsadzić".
Teraz tylko kwestia braku automatycznego poziomowania. Nie jest on wymogiem, bo przecież nie wszystkie auta z oryginalnym ksenonem posiadają taki bajer. Ręczna regulacja, w którą wyposażony jest prawie każdy Rover wystarcza i to jest argument nie do podważenia, bo jeżeli tył jest obciążony, należy obniżyć strumień niezależnie od źródła światła.
Ostatnią rzeczą techniczną to soczewki. Nie wiem jak w MG i nowszych Rkach, ale żadna 400 nie ma fabrycznie soczewki i nie ma takich lamp aby je dokupić osobno. Jedynie do R200 są produkowane anielskie oczy z soczewką. Powołując się na w/w volvo, które ma ksenon oryginalny bez soczewki i poziomowania, tak samo są hondy civic i laguny, które mają ksenon w reflektorze. Można nawet dokupić żarnik D2S - do lamp soczewkowych i D2R - do lamp z reflektorem. Co to oznacza dla nas? Że kupując żarniki H7 musimy wybrać te z symbolem R czyli H7R, ale o tym jeszcze niżej porozmawiamy.



+ przykładowo



Dodatkowo na stacji diagnostycznej można poprosić o wydanie kwitka (koszt około 50zł), który możemy dołączyć do dowodu rejestracyjnego, a brzmi w tym stylu: "W dniu DD.MM.RRRR kontroli zostały poddane: Lampy przednie z zainstalowanym systemem oświetlenia o wysokim natężeniu światła oraz wymagany system wysoko ciśnieniowego czyszczenia reflektorów przednich.(...)"
Z tym, że jak widzimy musimy mieć spryskiwacze ;-)

Dodatkowo na naszą obronę mamy taką lukę prawną:
Cytat:
Jeżeli auto fabrycznie montowane ma reflektory xenonowe, to aby przejść proces homologacji powinno być wyposażone w wysokociśnieniowe spryskiwacze lub wycieraczki i posiadać system samopoziomowania. Dotyczy to jednak homologacji, czyli zatwierdzenia do sprzedaży nowego samochodu. W przypadku przeróbek przepisy nie mówią nic na temat specjalnych wymagań co do lamp xenonowych. Obowiązuje „Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003r. w sprawie zakresu i sposobu kontroli technicznej pojazdów”, które o reflektorach mówi jedynie o ich ilości, barwie światła, rozmieszczeniu, sposobie przełączenia, widocznej granicy światła-cienia, ustawieniu świateł i sile świecenia. Nie ma tam rozróżnienia na światła zwykłe i wyładowcze, nie ma też mowy o samopoziomowaniu i oczyszczaniu. Wynika z tego, że dodatkowe systemy nie są wymagane (ale oczywiście możliwe do zainstalowania). O ile system czyszczenia jest dosyć łatwy do zrealizowania i raczej potrzebny (brud zbierając się na szybach reflektorów ogranicza strumień światła i rozprasza go, powodując oślepianie innych), to system samopoziomowania jest bardzo drogi i trudny do zrealizowania. Większość samochodów wyposażonych jest w elektryczny korektor ustawienia świateł w kabinie kierowcy, więc mając świadomość posiadania bardzo silnych świateł, dobrze jest korygować ustawienia w przypadku obciążenia tyłu. W praktyce reflektory soczewkowe przerobione na xenonowe zewnętrzne, niemożliwe są do odróżnienia od fabrycznych xenonów. Dobrze ustawione nie będą oślepiały.

Źródło: http://www.przyciemnianie...rzepisy--1.html


Jeżeli nasze argumenty nie przekonają Pana/nią Władzę, warto ładnie schować przetwornice. Nie wiem jak z tym miejscem w innych Roverach/MG, ale w 400 przetwornicę od strony kierowcy można przykręcić pod blachą akumulatora, a od strony pasażera (jak i również kierowcy) w dogodnym miejscu po zdjęciu zderzaka.
Przetwornice jak i całe okablowanie jest wodoszczelne i odporne na wstrząsy więc nie ma się co martwić, że się uszkodzi ;-) Jak ktoś lubi, można też kupić takie plastikowe pojemniczki spożywcze, zamalować czarną farbą, wyciąć niewielki otwór na kable i dobrze zabezpieczyć, aby same się nie otworzyły i wtedy przetwornice będą czyste.
Przetwornice schowane i ukryte, mniejsza szansa na dodatkowe badanie techniczne (koszt 25 zł) i ponowny odbiór dowodu. Policja się nie będzie czepiała i wszyscy będą zadowoleni.

Istnieje również możliwość przemodelowania lamp z R400 na lampy soczewkowe z gniazdem na żarnik D2S.

HID - jaki zestaw najlepszy?


Jako że ksenon oryginalny czy HID wymaga ok. 10 sekund nim w pełni zacznie świecić swoją barwą i natężeniem, montuje się go TYLKO! w miejsce świateł mijania. Nie ma sensu oraz nie sprawdzi się instalacja tego na światła "długie".
Dodatkowo, żarnik wymaga około 20h pracy, nim zacznie świecić prawidłową barwą.

Zestawy można podzielić na 3 grupy:
1) analogowy - najtańsze zestawy i jednocześnie najgorsze. Żarnik mruga co widać gołym okiem, powoduje ogromne zakłócenia i do tego pogarsza w pewnym stopniu jakość światła, ale jest to najtańszy zestaw, który można dostać za ok. 100 zł. Przetwornice mogą być w wersji SLIM i normalnej wielkości, różnica polega jedynie na wielkości, chociaż spotkałem się z opiniami że analogowe slimy działały wzorowo.

2) cyfrowy - przeciwieństwo analogowych, nie powinno być zakłóceń dzięki zastosowanym filtrom, żarnik nie mruga i światło świeci prawidłowo. Zestawy te natomiast są już trochę droższe bo około 180zł i więcej.

3) Cyfrowy Can-Bus - to samo co cyfrowy, ale dla nowszych aut, które wywalają błąd spalonej żarówki, ponieważ żarnik ksenonowy ma 35W, a żarówka 55W. Producenci zapewniają kompletny brak zakłóceń (chociaż ja osobiście reklamuję przetwornice od firmy Vertex), a reszta taka sama jak w przypadku cyfrowych bez can. Najlepsze opinie zebrał zestaw M-Tech (http://sklep.m-tech.pl), Vertex podobno też dobry, ale u mnie sprawia problemy.

Wybór należy do użytkownika, ja początkowo zalecałbym wypożyczyć od kogoś chociaż jedną przetwornicę z żarnikiem H7R (aczkolwiek nie jestem pewien co ze zwykłym H7, przeprowadzę testy jak skupia światło), zamontować u siebie i zobaczyć czy promień światła jest taki sam jak w żarówce. Jak to zrobić? ustawić się pod ścianą najlepiej. Następnie zobaczyć czy nie ma żadnych zakłóceń.

Oto mój efekt:

Żarówka H7 - Philips Night Guide:



HID 5000K H7R:





Wykluczając tutaj błędy odległości od ściany i różnice w aparacie, linia światła jest zachowana tak samo jak w żarówce.

Jeszcze porównanie HID i włączone H1 długie:



Same mijania nocą:



Halogen H7 Vs Hid H7R 5000K za dnia:










PODSUMOWANIE


Zakładając zestaw HID, robisz to na WŁASNE RYZYKO! Nie biorę odpowiedzialności za ewentualne nieprzyjemności i też nie namawiam do łamania prawa! Temat pełni funkcję jedynie informacyjną, bo kto kupił to dowie się coś nowego, a kto chce kupić zastanowi się czy będzie chciał złamać prawo i jak już to zrobi, to jak wybrać "mniejsze zło".
Zalet jest wiele, od zwiększenia prestiżu swoim wyglądem aż po oczywistą rzecz - lepszą widoczność na drodze, za to największym minusem jest fakt, że jednak jest to nielegalne, a źle dobrany i ustawiony zestaw, który oślepia, świadczy o kierowcy, że jest burakiem i ignorantem bez kultury na drodze.

Ja osobiście mój zestaw odeślę do zwrotu gdy tylko wróci z reklamacji i raczej wstrzymam się z kolejnym ;-)
_________________
http://www.spritmonitor.de/en/detail/541704.html
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Sro Sie 21, 2013 15:54   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
slax 
Klubowicz





Pomógł: 85 razy
Dołączył: 24 Sie 2009
Posty: 2054
Skąd: Kamienica Szlachecka

Rover Coupe

Wysłany: Czw Sie 22, 2013 00:20   

Fajnie, i teraz będziesz wszystkich w około oślepiał swoimi światłami, niejednokrotnie jak mija mnie taki delikwent mam ochotę mu te światła powybijać...

[ Dodano: Czw Sie 22, 2013 00:20 ]
A no i nie wiem czy zauważyłeś, ale snop światła z twoich lamp lepiej kształtowany jest za pomocą "standardowych" żarówek, widać to doskonale na Twoich zdjęciach.
_________________
R220 Coupe Turbo + MGF 1.8 + MG ZS180 + MG ZT190 :D
 
 
van-reiv 




Dołączył: 03 Lip 2013
Posty: 61
Skąd: Lubelskie

Rover 45

Wysłany: Czw Sie 22, 2013 09:43   

Kiedyś miałem Passata B5 z HID'ami, do tego miałem lampy soczewkowe co nie powodowało oślepiania innych kierowców, ale zrezygnowałem z tego rozwiązania na rzecz zwykłych żarówek - HID'y częściej się mi przepalały. Zgadzam się ze slaxem, że w twoim przypadku snop światła na zwykłej żarówce lepiej się prezentuje. Ale jak lubisz mieć światła ładnie wyglądające, zamiast ładnie świecących...
_________________
pozdrawiam ze swojego R45
van-reiv
 
 
rafalmis1 




Pomógł: 78 razy
Dołączył: 30 Kwi 2012
Posty: 2998
Skąd: Dynów

Rover 75

Wysłany: Czw Sie 22, 2013 11:01   

Przecież odległość od ściany jest inna więc inaczej bedzie się ukladał
_________________
.: Podpis użytkownika wymaga edycji :.
 
 
slax 
Klubowicz





Pomógł: 85 razy
Dołączył: 24 Sie 2009
Posty: 2054
Skąd: Kamienica Szlachecka

Rover Coupe

Wysłany: Czw Sie 22, 2013 18:55   

rafalmis1, Układac się powinien zawsze tak samo, __/ __/
_________________
R220 Coupe Turbo + MGF 1.8 + MG ZS180 + MG ZT190 :D
 
 
haxigi 




Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Maj 2012
Posty: 345
Skąd: Chodzież

Rover 400

Wysłany: Czw Sie 22, 2013 21:37   

nigdy się tak nie układał, nawet na żarówkach :/

Zawsze jest _, _/ poniżej zdjęcie moich żarówek Philipsa, a obok skoda fabia:



Ok z nocnej sesji HID [po lewej] vs Żarówka [po prawej]



Wysokie ISO:



dalej na wysokim iso:



dalej normalnie:



jeszcze dalej normalnie:



Różnica na ziemii (auto pochylone do przodu) - widać białe światło hidu i zanikające żółte po prawej:



patrząc w dal:




+ wideo:

http://www.youtube.com/watch?v=it6ecFVE3iU
_________________
http://www.spritmonitor.de/en/detail/541704.html
 
 
slax 
Klubowicz





Pomógł: 85 razy
Dołączył: 24 Sie 2009
Posty: 2054
Skąd: Kamienica Szlachecka

Rover Coupe

Wysłany: Pią Sie 23, 2013 17:35   

wg mnie i tak lepiej jest na żarówce, ale to Twoje auto przecież.
_________________
R220 Coupe Turbo + MGF 1.8 + MG ZS180 + MG ZT190 :D
 
 
rafalmis1 




Pomógł: 78 razy
Dołączył: 30 Kwi 2012
Posty: 2998
Skąd: Dynów

Rover 75

Wysłany: Pią Sie 23, 2013 20:19   

haxigi, kolego w temacie xenowow juz chwilessię obracam. Powiem Cize jestem zzaskoczony utrzymaniem konta sświecenia. Jak spotkasz samochód z oryginalnym xenonem, to zobacz budowę odblysnika, zobaczysz że jest inny. Ale jak dla mnie, to spokojnie możesz śmigac na tym co masz ;-)
_________________
.: Podpis użytkownika wymaga edycji :.
 
 
haxigi 




Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Maj 2012
Posty: 345
Skąd: Chodzież

Rover 400

Wysłany: Pon Wrz 02, 2013 22:23   

Bo jeżeli reflektor jest czysty, sam odbłyśnik kreuje promień (np w peugeotach takie lampy są), to tam zakłada się H7R - o czym pisałem wyżej. W roverkach za odbłyśnikiem, przed kloszem jest jeszcze pryzmat który rozbija światło. Sądzę nawet, że można zwykłe H7 tam wsadzić, ale jeszcze nie miałem takiej okazji by przetestować jak ten promień będzie wyglądał. Nikt nie mruga i to jest najważniejsze :)

[ Dodano: Pon Wrz 02, 2013 22:23 ]
ok, jeszcze jakby kogoś interesowało różnica H7R i H7 w pryzmacie:

po lewej 8000K H7, po prawej 5000K H7R








po prawej H7 8kK (troszkę krzywo żarówkę wsadziłem) po lewej 5kK h7R:




Mimo, że jest to 8k droga była na biało oświetlana, a nie na niebiesko. O wiele przyjemniej niż w przypadku 5k h7R
_________________
http://www.spritmonitor.de/en/detail/541704.html
 
 
Markzo 




Pomógł: 195 razy
Dołączył: 12 Lip 2006
Posty: 7391
Skąd: Błażowa

Rover 75

Wysłany: Sro Wrz 04, 2013 08:16   

Dla mnie xenon ma jedną podstawową wadę - mokra nawierzchnia i nie widać nic. Miałem opla vectre z fabrycznym xenonem (soczewka, zarnik d2s, spryski, poziomowanie i wszytsko co trzeba), podczas wieczornej szarówki czy normalnej jazdy w nocy w czasie deszczu/na mokrej drodze widoczność była słaba. NIe poprawiły nic żarniki nowe ani czyszczenie lamp. Temp barwowa żarników to chyba 4300 (fabryczne, nic nie dokładane). Tak jakby to światło "wsiąkało" w drogę...W innych autach z xenonami zauważyłem ten sam problem, dla mnie jest to nie do przyjęcia przy mocnym aucie, po prostu oświetlenie nie ogarnia prędkości. Zdecydowanie lepsze światła ma 75 i ZS na żarówkach H7, również dużo lepiej świeciła coupeta przy żarówkach H4.
 
 
 
haxigi 




Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Maj 2012
Posty: 345
Skąd: Chodzież

Rover 400

Wysłany: Nie Wrz 08, 2013 22:19   

ja na tym hidzie w deszczu wieczorem jechałem i niczego takiego nie mogę potwierdzić. Mimo że słabo świeciło, to jednak w deszczu nie było problemu.
_________________
http://www.spritmonitor.de/en/detail/541704.html
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  


Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink