|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 75, MG ZT - [R75] Klimatyzacja, nie chłodzi w czasie jazdy
longer86 - Pon Maj 30, 2011 10:43 Temat postu: [R75] Klimatyzacja, nie chłodzi w czasie jazdy Problem z klimatyzacją, uszczelniona i nabita... wentylator pracuje tak jak powinien. Klima ręczna, włączona na postoju chłodzi aż miło, w czasie jazdy zaczyna lecieć cieplejsze powietrze. Nawiew z zewnątrz zamknięty pokrętłem pod zegarkiem.
Czy to może być wina zbyt dużego ciśnienia w układzie podczas jazdy??
na naklejce pod maską ilość czynnika wynosi 450g+/- 50 widziałem że nabili mi 500
Pieta - Pon Maj 30, 2011 12:00
Pewnie nabili ci 450 + 50 oleju. Razem 500
Sprawdź czy na postoju, ale na większych obrotach dobrze chodzi
boguslav_t - Pon Maj 30, 2011 12:00
Mam ten sam problem
- test klimy żadnych błędów nie pokazuje,
- wymieniłem chłodnice klimy na nową
- czynnik nabity zgodnie z zaleceniami
- wiatrak wymieniony zgodnie z zaleceniami na forum
i dalej kicha. Odpalam auto leci zimne aż miło ale gdy przekroczę 2.5tys w czasie jazdy kompresor się wyłączy i koniec, już się nie włączy - kompletna klapa na całej linii
Pamiętam, że ktoś gdzieś na tym forum pisał że to może też mieć coś wspólnego z czujnikiem ABS w lewym kole - ale czy po wymianie pomogło to już nie napisali
Napisz czy kontrolka ABS się świeci u Ciebie?
longer86 - Pon Maj 30, 2011 12:20
ABS Pieta napisał/a: | Sprawdź czy na postoju, ale na większych obrotach dobrze chodzi |
dzisiaj sprawdzę.
boguslav_t napisał/a: |
- test klimy żadnych błędów nie pokazuje, |
mam ręczną klimę, więc testu nie zrobię.
boguslav_t napisał/a: | Napisz czy kontrolka ABS się świeci u Ciebie? |
ABS zapala się tylko po przekręceniu kluczyka i gaśnie tak jak powinien.
W czasie jazdy jak już przestaje chłodzić, wyłączam klimę i załączam jeszcze raz, uruchamia się prawidłowo, ale znów tylko na moment.
powinna działać dobrze grubsza rurka lodowata, cienka ciepła. Tam gdzie nabijali mi klimę jak wspomniałem im o tym problemie w czasie jazdy powiedzieli, że to niemożliwe
darek_wp - Pon Maj 30, 2011 12:54
Sprawdźcie czujnik temperatury oleju - najlepiej go zmostkować do testów. Po zagrzaniu się oleju może rozłączać zasilanie sprężarki.
longer86 - Pon Maj 30, 2011 14:31
darek_wp napisał/a: | czujnik temperatury oleju |
gdzie jest ten czujnik??
Rowan - Pon Maj 30, 2011 14:37
longer86, wyglada na zbyt dużą ilość gazu, jak sprężarka dostaje obrotów, to ciśnienie się za duże robi i wyłącza...
longer86 - Pon Maj 30, 2011 14:54
Cytat: | longer86, wyglada na zbyt dużą ilość gazu, jak sprężarka dostaje obrotów, to ciśnienie się za duże robi i wyłącza... |
no to jeden z objawów które podejrzewam... można odłączyć czujnik ciśnienia? żeby sprawdzić, tylko czy: a) klima się włączy, b) coś się uszkodzi ?
czytałem też coś od sprzęgle sprężarki, ale jeśli to by nie domagało to klima nie działała by nawet przez moment włączona w czasie jazdy. Jeśli się mylę to niech mnie ktoś naprostuje
boguslav_t - Pon Maj 30, 2011 16:11
Pieta napisał/a: |
Sprawdź czy na postoju, ale na większych obrotach dobrze chodzi |
Sprawdziłem na postoju, na całkiem rozgrzanym silniku nawet przy obrotach ponad 3tys klima cały czas działa. Gdy przełączę na ECON słychać jak wiatrak milknie a kompresor przestaje działać. Jak włączam ponownie kompresor zaskakuje bez problemu - z tym, że to wszystko działa jak należy na postoju. Gdy zaczynam jazdę i przekroczę magiczne 2,5tys obrotów kompresor się wyłączy i klapa - trzeba zgasić i uruchomić ponownie silnik żeby zaczęło działać.
Nie mam już pomysłów - muszę podjechać na jakąś diagnostykę może coś komputer wykaże?
Wie ktoś może jak na krótko czy w jakiś domowy sposób sprawdzić czujnik ABS ?
Coraz bardziej podejrzewam ABS właśnie bo dopiero teraz zauważyłem, że po przekręceniu stacyjki kontrolka się nie zapala wcale. Znając realia to poprzedni właściciel pewno grzebał już coś przy zegarach - obym się mylił - dziś w UK mamy bank holiday więc idę wykręcić licznik i zobaczę co z ta kontrolką.
Rowan - Pon Maj 30, 2011 16:26
boguslav_t, ABS się nie zapala po przekręceniu...
longer86 - Pon Maj 30, 2011 17:10
więc wracając do mojego tematu to:
idę do auta odpalam daje nawiew na 2 włączam AC i wiatrak stoi.
hmmm jako że parę dni temu śmigał na wysokich obrotach a teraz jak go ruszyłem palcem to się kręci ale tak ledwo ledwo...
więc czytam właśnie tematy o wentylatorze.
z obserwacji klimatyzacji... na 2 wiatrak kreci słabo i rurki od klimy raz lodowate raz letnie, więc coś jest nie tak to pewnie przez wiatrak,
Dziwi mnie tylko że jak wcześniej było w czasie jazdy zaczyna lecieć ciepło ale przycisk od klimy cały czas działa. (zielone światełko)
włączając nadmuch na 4 bieg... wszystko chodzi, a po chwili staje nadmuch chwila ciszy, gaśnie zielone przy przycisku AC i działa po chwili zwykły nawiew... od czego to?
apples - Pon Maj 30, 2011 17:30
longer86 napisał/a: | Dziwi mnie tylko że jak wcześniej było w czasie jazdy zaczyna lecieć ciepło ale przycisk od klimy cały czas działa. (zielone światełko) | Ponieważ czynnik jest za ciepły, ale nie wzrasta na tyle ciśnienie aby komputer odłączył kompresor. Typowy objaw przy uszkodzonym wentylatorze - słaba wydajność klimatyzacji. longer86 napisał/a: | włączając nadmuch na 4 bieg... wszystko chodzi, a po chwili staje nadmuch chwila ciszy, gaśnie zielone przy przycisku AC i działa po chwili zwykły nawiew... od czego to? | Pewnie dlatego że ciśnienie w układzie wzrosło na tyle że kompresor został odłączony. Obie rurki od klimatyzacji pod maską pewnie masz gorące jak pracuje klimatyzacja.
longer86, Odpowiedzi na Twoje pytania są juz na forum. Następnym razem zanim założysz nowy temat użyj funkcji Szukaj lub przejrzyj Workshop Manual ROVERki.pl.
longer86 - Czw Cze 09, 2011 08:55
po tygodniu walki z wentylatorem i próbą jego reanimacji zakończonej niepowodzeniem zamontowałem wg opisu z forum wiatrak z vectry. Klima wciąż nie dmucha zimnym powietrzem.
Po jakim czasie od włączenia klimy powinno zacząć lecieć zimne powietrze i gruba rurka od klimy robi się lodowata?
w czasie jazdy zauważyłem że np klima działa tak jakby falowo. Zastanawiam się czy mniejszy wiatrak od vectry jest wystarczający na 1 biegu?
mam juz dość tej klimy
PS.
Przy okazji spraw związanych z nawiewem, jak mam ustawiony nawiew z górnych kratek, to niezależnie od pokrętła pod zegarkiem, czuje że wieje. Czy po wyjęciu radia idzie się jakoś do tego dostać? może się coś odczepiło..
mirekbuk120 - Czw Cze 09, 2011 17:32
Cytat: | Po jakim czasie od włączenia klimy powinno zacząć lecieć zimne powietrze i gruba rurka od klimy robi się lodowata? |
U mnie po ok 15-20sek zaczyna lecieć zimne powietrze. Natomiast rurka lodowata robiła się po nabiciu klimy, a po roku użytkowania jest po prostu zimna. Ale w samochodzie przyjemny chłodek. Cytat: | w czasie jazdy zauważyłem że np klima działa tak jakby falowo. Zastanawiam się czy mniejszy wiatrak od vectry jest wystarczający na 1 biegu? |
Tak chyba powinno być sterownik próbuje utrzymać zadaną temperaturę, więc jeśli temp wewnątrz wzrasta to klima zaczyna mocniej chłodzić.
longer86 - Sob Cze 11, 2011 15:54
mirekbuk120 napisał/a: | Tak chyba powinno być sterownik próbuje utrzymać zadaną temperaturę, więc jeśli temp wewnątrz wzrasta to klima zaczyna mocniej chłodzić. |
tylko, że ja mam ręczną klimę, daje max na zimne pokrętłem i wieje tylko zimnym.
Co zauważyłem to wczoraj jak było na zewnątrz około 30 to czasem klima pomimo tego że zapaliła się lampka na przycisku AC nie chłodzi a rurka nie robi się zimna, dzisiaj przy 20 stopniach na dworze czyli znacznie chłodniej włączam klimę i działa bez problemu ciągle
[ Dodano: Sob Cze 11, 2011 16:54 ]
co może być z tą klimatyzacją?
czynnik nabity, kompresor się załącza bo widać jak sprzęgło łapie i obraca się. Wentylator działa na 1 i 2 biegu(wentylator z vectry). W czasie postoju działa jak powinno. chłodzi że aż miło, zaczynam jazdę i po chwili leci cieplejsze powietrze, AC nadal świeci ale nie chłodzi, na chwilę pomaga wyłączenie i włączenie ponownie AC, ale tylko chwilowo...
thorgalxxx - Nie Cze 12, 2011 21:03
Witam.
Sprawdź przekaźnik w skrzynce bezpieczników pod maską. Pierwszy od przodu, u mnie żółty nie wiem jak u innych.
U mnie w czsie jazdy na dziurach czasami nie styka i nawiew wariuje mimo że klima cały czas się świeci. Wystarczy nim poruszać i docisnąć i wszystko wraca do normy.
Pozdrawiam.
longer86 - Pon Cze 13, 2011 17:50
przekaźnik sprawny, po wyciągnięciu nie załączyła się sprężarka. Wcisnąłem na miejsce i sprężarka startuje normalnie.
Klima natomiast nadal ma swoje fochy.
kolejne obserwacje. Zdarza się, że po włączeniu wiatrak chodzi, sprężarka też, cienka rurka ciepła i co dziwne gruba też się nagrzewa, po wyłączeniu A/C i ponownym włączeniu gruba zaczyna się robić chłodna i klima działa...
może coś nie styka gdzieś na kablach? albo jest jakiś czujnik uszkodzony??
apples - Pon Cze 13, 2011 17:59
longer86 napisał/a: | Zdarza się, że po włączeniu wiatrak chodzi, sprężarka też, cienka rurka ciepła i co dziwne gruba też się nagrzewa, po wyłączeniu A/C i ponownym włączeniu gruba zaczyna się robić chłodna i klima działa... | Czynnik chłodzący niedostatecznie schłodzony lub/i duży wzrost ciśnienia. longer86 napisał/a: | może coś nie styka gdzieś na kablach? albo jest jakiś czujnik uszkodzony?? | Wentylator. Czy jak przekręcisz kluczyk w poz. 2 (bez uruchamiania silnika) i wciśniesz AUTO na panelu AC wentylator się uruchamia?
arkady - Pon Cze 13, 2011 18:26
w jaki sposob sprawdzic ze sprezarka sie uruchamia?
automechanik - Pon Cze 13, 2011 21:35
Obserwuj tarcze sprzęgiełka po włączeniu klimatyzacji musi kręcić się razem z kołem paowym sprężarki. Pozatym jeśli masz możliwoc pomiaru ciśnienia po stronie wysokiego i niskiego to ciśnienie 13,4 do 15 atm po stronie wysokiego i ciśnienie 2,4do 2,8 postronie niskiego wiadczy o tym że sprężarka pracuje prawidłowo.
longer86 - Pon Cze 13, 2011 23:40
apples napisał/a: | Czynnik chłodzący niedostatecznie schłodzony |
gdyby to był problem to w czasie jazdy raczej było by chłodno...
apples napisał/a: | Wentylator. Czy jak przekręcisz kluczyk w poz. 2 (bez uruchamiania silnika) i wciśniesz AUTO na panelu AC wentylator się uruchamia? |
klima manualna, ale wentylator startuje dopiero po odpaleniu silnika.
automechanik napisał/a: | Obserwuj tarcze sprzęgiełka po włączeniu klimatyzacji musi kręcić się razem z kołem paowym sprężarki |
kreci się z razem z kołem pasowym niezależnie czy dmucha zimnym czy nie, po włączeniu AC kręci się.
automechanik napisał/a: | pomiaru ciśnienia |
z tym muszę podjechać do klimaciarzy, tylko dlaczego raz chłodzi, a raz nie?
automechanik - Wto Cze 14, 2011 06:17
longer86, zachownie Twojej klimatyzacji może być spowodowane zawilgoceniem czynnika. Wilgoć czyli woda zamarza na zaworze rozprężnym blokując przepływ czynnika. Powoduje to wzrost cinienia i w związku z tym temperatury i wyłączenie klimy. Wzrost temperatury czynnika rozmraża zawór i czynnik przy rozprężaniu ponownie zaczyna się schładzać a związany z tym spadek ciśnienia po stronie wysokiego powoduje ponowne włączenie sprężarki, stąd falowe działanie klimy. Wczasie jazdy obroty sprężarki są wyższe w związku ztym ciśnienie robi się szybciej za wysokie i następuje rozłączenie sprzęgiełka.
Jeszcze jedną przyczyną może być poprostu za duża ilość czynnika.
sknerko - Wto Cze 14, 2011 08:02
Tak obserwuje ten temat bo ja mam kłopot z moja klima od początku jak mam R75. Jak go kupiłem napełniłem klimę i miałem dokładnie takie objawy jak longer86, potem mi czynnik zwiał z okładu i rok nie miałem klimy wcale znów napełniłem i objawy podobne ale klima jakby dużo słabsza. Tyle ze ja mam klimatronik. A co do tego automechanik napisał/a: | achownie Twojej klimatyzacji może być spowodowane zawilgoceniem czynnika. Wilgoć czyli woda zamarza na zaworze rozprężnym blokując przepływ czynnika. | to jakoś nie wydaje mi się żeby świeży czynnik zawilgocony był i longer86, i ja, mamy świeży czynnik w odpowiedniej ilości ja miałem napełnianą u PHJOWI i zmierzył ciśnienie maszyną i było w normie a klima nadal do d... Mi powiedział ze sprężarka już umiera i najprawdopodobniej dlatego. Szwagier w Alfie 156 miał podobnie i wymiana sprężarki pomogła
.
apples - Wto Cze 14, 2011 08:28
Może to wina osuszacza klimatyzacji. Jest zabrudzony już i dlatego spadek wydajności.
Temat o osuszaczu http://forum.roverki.eu/v...p=369484#369484
automechanik - Wto Cze 14, 2011 09:23
POtwierdzam to co pisze apples, dodatkowo bardzo często czas ustawiany dla odssysania i wytwarzania próżni jest zbyt krótki by z układu odparowała wilgoć.
Jeśli ciśnienia są prawidłowe to niema mowy o umierającej sprężarce.
longer86 - Wto Cze 14, 2011 11:17
automechanik napisał/a: | achownie Twojej klimatyzacji może być spowodowane zawilgoceniem czynnika. |
tak jak ktoś niżej napisał, klima nabita jakieś 2-3 tygodnie temu. Choć przy nabijaniu stwierdzili, że było 60 g starego. trochę mało bo była nieszczelność. sknerko napisał/a: | powiedział ze sprężarka już umiera i najprawdopodobniej dlatego |
gdyby umierała to nie chłodziło by wcale, przynajmniej tak mi się wydaje, ciśnienie potrafi wytworzyć bo zdarza się jej mocno chłodzić.
Co do alfy to właśnie na ich forum trafiłem z googl'a i było parę przypadków z za duża ilością czynnika.
W Rave doczytałem gdzieś, że klima ręczna rozłączana jest w chyba 4 czy 5 przypadkach i jak dobrze pamiętam jednym z nich było zdaje się nagłe przyspieszenie... i tak mi chodzi po głowie czy może jakiś ABS nie ma z tym związku bo juz pomysłów nie mam
sknerko napisał/a: | ak obserwuje ten temat bo ja mam kłopot z moja klima od początku jak mam R75. | ehh te wielkopolskie roverki
A jeszcze na temat umierającej sprężarki, gdyby nie dawała rady to rurki nie robiły by sie ciepłe, prawda?
apples - Wto Cze 14, 2011 12:03
longer86 napisał/a: | Co do alfy to właśnie na ich forum trafiłem z googl'a i było parę przypadków z za duża ilością czynnika. | Coś mi świta w głowie że u nas na forum też był taki przypadek ale musiałbyś poszukać. Dodatkowo czujnik ABS miał jakiś chyba wpływ.
[ Dodano: Wto Cze 14, 2011 13:03 ]
Znalazłem
http://forum.roverki.eu/v...p=328331#328331
http://forum.roverki.eu/v...p=122071#122071
longer86 - Wto Cze 14, 2011 12:45
no więc tak z tą ilością czynnika to podjadę sprawdzić w innym warsztacie bo z tego co pamiętam napuścili chyba 500 z tego co widziałem, może być faktycznie za dużo.
jeśli idzie o resztę to sprężarka nie wyłącza się przynajmniej na postoju przy włączonym AC kręci się a zimno nie leci.
a z tym ABS'em kontrolka zapala sie tylko na chwilę przy przękręceniu kluczyka na II pozycję, w trakcie odpalania gaśnie jak odpalę to świeci się nawet nie sekundę i gasnie, ABS działa raczej prawidłowo
sknerko - Wto Cze 14, 2011 14:45
JOWI napełnia wszystkie R75 tak samo więc za dużo czynnika nie mam. Co do osuszacza to może być trop, bo od początku go podejrzewałem ale że zdobycie go graniczy z cudem a potem wymiana to rozwalenie przodu jak do naprawy wentylatora to wybito mi go z głowy. Tym bardziej że w naszych roverkach zmienia się go dość rzadko. Chyba SeniorA pisał że osuszacz to mało prawdopodobny trop.
apples - Wto Cze 14, 2011 15:47
sknerko napisał/a: | ale że zdobycie go graniczy z cudem | Nie ma problemu aby kupić http://forum.roverki.eu/v...p=462894#462894 sknerko napisał/a: | a potem wymiana to rozwalenie przodu jak do naprawy wentylatora to wybito mi go z głowy. Tym bardziej że w naszych roverkach zmienia się go dość rzadko. | O ile dany model chłodnicy klimatyzacji ma wymienny osuszacz. Były dwa rodzaje.
sknerko - Sro Cze 15, 2011 08:18
Dzisiaj tak ale 3 lata temu nawet nikt na forum nie wiedział jaki i gdzie i dopiero ja pierwszy wykminiłem ze od toyoty a potem ty gdzieś numery do niego znalazłeś ale wtedy mi wymianę z głowy wybili. apples napisał/a: | O ile dany model chłodnicy klimatyzacji ma wymienny osuszacz. Były dwa rodzaje. | w obu da się wymienić tylko ponoć w tej jednej dużo rzeźby wymaga.
apples - Sro Cze 15, 2011 08:28
sknerko napisał/a: | gdzie i dopiero ja pierwszy wykminiłem ze od toyoty | Szkoda że nie napisałeś o tym na forum. sknerko napisał/a: | w obu da się wymienić tylko ponoć w tej jednej dużo rzeźby wymaga. | Nie wiem. Na zdjęciach widać że jest w zamkniętej tubie i aby się do niego dobrać trzeba by było rozcinać ją.
automechanik - Sro Cze 15, 2011 08:47
Osuszacz jest z boku skraplacza, trzeba tylko odkręcić korek z dwoma oringami i wyciągnąć stary jet tam jezcze tulejka plastykowa, najperw osuszacz potem tulejka i korek.
Oczywiscie czynnik odessany, a potem pełna obsługa tzn. odsysanie , wytworzenie próżni by odparowała woda i odessało zanieczyzczenia.
[ Dodano: Sro Cze 15, 2011 09:45 ]
Nic nie trzeba rozcinać
[ Dodano: Sro Cze 15, 2011 09:47 ]
Korek jest od spodu po prawej stronie
Oringi smarujemy lekko olejem sprężarkowym
apples - Sro Cze 15, 2011 08:54
automechanik napisał/a: | Osuszacz jest z boku skraplacza, trzeba tylko odkręcić korek z dwoma oringami i wyciągnąć stary jet tam jezcze tulejka plastykowa, najperw osuszacz potem tulejka i korek. | Są 2 typy montowane w R75. W jednym jest korek i się odkręca, a 2 jest niewymienialny.
longer86 - Sro Cze 15, 2011 18:10
tak szukam informacji różnych na google i znalazłem coś takiego:
http://service.citroen.co...a_circ_clim.pdf
ciekawa jest strona 3 tego pdf'a. Co prawda nie o roverze, ale klimy w różnych autach działają na tej samej zasadzie. Jest tam info o przechłodzeniu czynnika, dokładniej informacja ostatni wers pierwszej tabeli. Za duża ilość czynnika w stanie płynnym w skraplaczu.
it73 - Pon Kwi 29, 2013 20:24
Witam wszystkich. ja mam taki problem: sprężarka rusza na 2 sek i się wyłącza. pomoże ktoś dodam że cała procedura z czynnikiem została wykonana
|
|