Zobacz temat - [R75] Czujniki ABS
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Czujniki ABS

kris-tofer - Czw Lip 09, 2009 10:17
Temat postu: [R75] Czujniki ABS
Witam
Przy podłączeniu komputera wykryło mi błąd czujników ABS po lewej stronie auta z przodu i z tyłu. Sam abs też nie działa. Kolega mówił, że w mercedesie wykręcił i przeczyścił tylko te czujniki i było OK.
Zabrałem się do ich wykręcania ale idzie to bardzo opornie i nie chce czegoś uszkodzić.
Czy wiecie jak powinno się prawidłowo wyjąć te czujniki aby ich nie uszkodzić?
Czy da się je zmierzyć miernikiem elektrycznym aby sprawdzić ich poprawność i szukać ewentualnie przyczyny w pompie ABS?

dzięki

sknerko - Czw Lip 09, 2009 10:21

nie wykręcaj sprawdź przewody i wtyczki sa na nadkolu pod maską i pod tylnią kanapą.
Najczęściej przeciera sie przewód z przodu o felgę a z tyłu morze gdzieś go przytrzasnęło

kris-tofer - Czw Lip 09, 2009 10:25

wtyczki sprawdziłem z przodu do tej z tyłu nie zaglądałem, kable nie są przetarte na obu czujnikach
Colin1488 - Czw Lip 09, 2009 10:31

Dokładnie sprawdż najpierw przewody.Da się zmierzyć oporność.U siebie mierzyłem po odpięciu tych niebieskich kostek do czujników, na jednym mi nic nie wykazało, więc wbiłem się w przewody blisko czujnika i okazało się że sam czujnik jest dobry.Przewód miałem uszkodzony.Znalazłem w którym miejscu zlutowałem i działa bez zarzutów.Niekiedy czujnik może być sprawny elektrycznie ale podczas jazdy wyrzuca błąd.Jeżdziłem na komputer na postoju kasował błąd i było ok, ale po ruszeniu zaraz się zaświecał ABS.I wyskakiwał błąd brak spójności sygnałów.Musiałem kupić nowy czujnik.Generalnie nie polecam wyjmowania czujników, gdyz bardzo łatwo można je uszkodzić.Na ogół prędzej się łamią niż wychodzą.Możesz spróbować,odkręcić i jak nie będzie chciał wyjść bez oporów to lepiej sobie odpóścić.
sknerko - Czw Lip 09, 2009 10:32

moje przewody nie miały śladu uszkodzenia a w miejscu przejścia przez nadkole były złamane. wyjmij przewód z nadkola i zmierz, ewentualnie zmierz jak jest bez wyjmowania czy ma jakiś opór chyba coś ok 1kohm ma być, ruszajac przewodem sprawź czy sie przerwa nie robi
kris-tofer - Czw Lip 09, 2009 10:38

mam o tyle trudno, że u mnie kontrolka od absu na zegarach jest uszkodzona wiec nie wiem czy błąd alej jest czy znika. Tak jak piszesz posprawdzam jeszcze raz dokładnie kable i styki a potem pomierzę opór. Tylko jak to dokładnie się robi? trzeba zakręcić kołem a potem je zatrzymać czy są inne sposoby?
acha i jak dobrze podłączyć i nastawić miernik bo akurat pod tym względem nie mam jeszcze doświadczenia

Colin1488 - Czw Lip 09, 2009 11:15

nie trzeba kręcić kołem opór można sprawdzić nawet na wymontowanym czujniku.nie ma reguły jak się podepniesz biegunami.Nie pamietam tylko jaki powinien być.Czy w granicach 1 czy 2 kiloomów.Takim żółtym targowym czujnikiem nie mogłem sprawdzić, pokazywało 00 wziąłem od kolego taki miernik profesjonalny dopiero mi zmierzył.Niekiedyjak czujnik jest uszkodzony też pokaże opór,pokazał mi tak na uszkodzonym czujniku.Objawiało się to tak że strasznie wskazania falowały, nawet do kilku tys. omów.Mierniki mogą mieć różne zakresy pomiarów ale ustaw go tak na wyższą wartość, na tym mierniku który miałem ustawiłem do 10 Kiloomów i pokazało.

[ Dodano: Czw Lip 09, 2009 11:18 ]
Można też sprawdzić tak:
> podnies samochod, zakrec kolem, trzeba doszyc szybko krecic dlatego
> sprawdzanie idzie latwiej na napedowych, sprawdz wartosc indukowanego
> napiecia - zazwyczaj w czujnikach reluktancyjnych jest on na poziomie co
> najmniej 500mV... musialbys sprawdzic w instrukcji lub znalezc jakas charakteryskyke tych czujników w necie

kris-tofer - Czw Lip 09, 2009 11:21

oki, wezmę się za to po południu, posprawdzam i napiszę jaki jest efekt.
Colin1488 - Czw Lip 09, 2009 11:22

czujnik indukcujny emituje napięcie przemienne, można badać go za pomocą oscyloskopu, podpięcie miernika analogowego i ustawienie go na pomiar prądu przemiennego powinno pokazać jakąś wartość w mV
sknerko - Czw Lip 09, 2009 14:29

pozdejmuj koła czasem widać na pierwszy rzut oka gdzie jest przetarty
kris-tofer - Czw Lip 09, 2009 14:46

otóż na pierwszy rzut oka nie widać czy kabel jest przetarty. Będę musiał pokolei po kablu iść i może gdzieś znajde usterkę. Mam nadzieję, że to tylko kabel i da się to szybko naprawić. Jak już te czujniki będą dobre wtedy będę pewny, czy mają one wpływ na tempomat który u mnie nie działa, ten temat dalej jest otwarty, opisany na forum ale żadne rady nie pomagają...
sknerko - Czw Lip 09, 2009 15:29

a skad wiesz że lampka ABS jest uszkodzona? jak robisz test zegarów to nie świeci?
Zukowaty - Czw Lip 09, 2009 18:48

kris-tofer napisał/a:
czy mają one wpływ na tempomat który u mnie nie działa

Na tempomat ma wpływ prawy przedni czujnik bo on podaje prędkość auta. Jak on Ci padnie to głupieje wskaźnik paliwa i nie działa prędkościomierz.
Co do kontrolki ABS to zrób test zegarów jak mówi sknerko.

SeniorA - Czw Lip 09, 2009 19:02

Zukowaty napisał/a:
Co do kontrolki ABS to zrób test zegarów jak mówi sknerko.

http://forum.roverki.eu/v...styka+komputera

Zukowaty - Czw Lip 09, 2009 23:13

Dokładnie SeniorA. Nie miałem czasu tego szukać :wink:
kris-tofer - Nie Lip 12, 2009 10:34

Zrobiłem test zegarów i wszystkich kontrolek według instrukcji jednak kontrolka od ABSu się nie zaświeciła. Posprawdzałem też kable od czujników i żaden nie jest w widoczny sposób uszkodzony, nie wyciągałem tych czujników bo twardo siedzą i nie idzie ich ruszyć.

[ Dodano: Nie Lip 12, 2009 10:37 ]
Tak na marginesie, jeśli chodzi o test komputera wszystkie rozdziały miałem odblokowane, ale zatrzymując się na np. 5 rozdziale chcąc przejrzeć jego strony wychodził z testu do normalnego widoku ilości kilometrów oraz temperatury.

[ Dodano: Pon Lip 20, 2009 13:55 ]
czujniki pomierzyłem oscyloskopem, te sprawne dają ładny wykres, ale dwa pozostałe niestety kaplica.. Chciałem je wyciągnąć ale ani drgną, zgodnie z instrukcjami kolegów uważałem aby ich nie połamać, niestety nie chciały wyjść.
Ma ktoś pomysł jak je wyciągnąć, aby nie ich połamać i czy bez dwóch czujników po lewj stronie można jeździć?

tupack997 - Pią Maj 18, 2012 20:38
Temat postu: [R75] [2.0 CDT] abs
witam

pojawiła mi się kontrolka ABS
sprawdziłem kable
po lewej stronie była przetarta izolacja zaizolowałem i nic błąd nie zniknął

jak mogę skasować błąd czy muszę jechać na komputer czy np odpięcie klem wystarczy

Krzychu

ARTUR1983 - Pią Maj 18, 2012 21:47

Trzeba wymienić kabel i po problemie.
kris-tofer - Pią Maj 18, 2012 22:36

ARTUR1983 napisał/a:
Trzeba wymienić kabel i po problemie.


Nie do końca. Niestety kabel nie jest odczepiany od czujników ABS, jeśli nie widać, że kabel jest całkowicie przerwany w miejscu przetarcia to pewnie padł czujnik i tyle w tym temacie.
A kontrolka sama zgaśnie jak układ ABS będzie już sprawny.

ARTUR1983 - Sob Maj 19, 2012 19:29

Źle to napisałem. Cały czujnik z nowym kablem trzeba kupić.
Punx - Pią Cze 01, 2012 14:54

Witam,

podpinam się pod temat z prośba o instruktaż dla laika jak można sprawdzić samemu posiadając multimetr, sprawność przewodu/czujnika ABS. Otóż od dłuższego czasu (ok 1,5 roku) mam problem z ABS w PT kole, tak wykazały 3 różne (niezależne) badania prze komputer (nie T4). Początkowo kontrolka ABS zaświecała się przy dynamicznym przyspieszeniu, po wyłączeniu zapłonu gasła. Obecnie świeci się już cały czas od momentu uruchomienia silnika. Wymieniany miałem czujnik (nie pomogło) stwierdzono pewnie uszkodzoną piastę (pierścień magnetyczny), wymieniłem i piastę (przed wymianą sprawdzona została na zasadzie papierka i opiłek metalu), lampka ABS nadal się świeci. Chciałbym wykonać test samego czujnika bez jego wyjmowania jeśli jest dobry to problemu chyba trzeba szukać w wiązce która jest zapewne pod tapicerką podłogową (leci z bagażnika gdzieś do przodu - gdzie to nie mam pojęcia).

Osoby obeznane w tej tematyce proszę o pomoc :)

automux - Pią Cze 01, 2012 20:09

Punx napisał/a:
mam problem z ABS w PT kole

Na elektronice ABS pomiędzy pinem 31 i masą zapłon włączony koło się toczy podłączasz multimetr i obserwujesz napięcie ma być w zakresie od 0,8V do 2,5V zależy od prędkości (koło prawe tylne).
Czujnik Prawy Przód jest podłączony jest do elektroniki ABS pin 15 i 16.
czujnik Lewy Przód -II- pin 12 i 28
czujnik Prawy Tył -II- pin 30 i 31
czujnik lewy tył -II- pin13 i 14
po wypięciu wtyczki możesz pomierzyć każde koło omomierzem i porównać pomiary.
A jeżeli czujnik dobry może po prostu masz brud pomiędzy czujnikiem o kołem sygnałowym.

sash997 - Pią Cze 01, 2012 22:46

heh... i wszystko jasne czemu w prawym tyle pokazuje błąd 31 a w lewym tyle błąd 30 :wink:
SeniorA - Pią Cze 01, 2012 23:21

automux napisał/a:
obserwujesz napięcie ma być w zakresie od 0,8V do 2,5V zależy od prędkości (koło prawe tylne).
napięcie to za mało do oceny
http://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=65593

automux - Sob Cze 02, 2012 08:20

Jeżeli ma kolega oscyloskop na pewno będzie mógł diagnozę postawić dokładniejszą a multimetrem sprawdzi czy ogólnie żyje ten czujnik. No i ma piny może sprawdzić przewody czy mają przejścia, od czegoś trzeba zacząć a jak nie to jechać do warsztatu. :mrgreen:
Punx - Sob Cze 02, 2012 08:28

Mam multimetr od 2 dni, zatem poproszę o instruktaż co i jak sprawdzić:

1. jak ustawić multimetr
2. gdzie przytknąć końcówki
3. jakich wartości oczekiwać

itd.

automux - Sob Cze 02, 2012 13:54

Punx napisał/a:
Mam multimetr od 2 dni, zatem poproszę o instruktaż

http://www.elektryk-hurt....i_v_1_2_www.pdf

Na początek ustaw sobie multimetr na sprawdzanie ciągłości obwodu i sprawdź przewody od pinów jakie podałem do wtyki czujnika (czy przewody mają przejście) jeżeli tak to ustaw na pomiar napięcia stałego DC i sprawdź napięcie pomiędzy pinem 31 a masą jak opisałem wyżej.

Punx - Sob Cze 02, 2012 14:05

Liczyłem już kilkanaście razy :) ale zawsze mi wychodzi że mam we wtyczce 2 piny (przewód z czujnikiem ABS mam na stole), gdzie mam szukać tego 31 pinu ?
automux - Sob Cze 02, 2012 17:25

automux napisał/a:
Na elektronice ABS
:mrgreen: szukasz 31 pinu i masz sprawdzić przewody wtyki czujnika.
Punx - Sob Cze 02, 2012 17:38

Ale gdzie konkretnie w aucie jest ta elektronika ? Poproszę o konkretna lokalizację
SeniorA - Sob Cze 02, 2012 21:41

Punx napisał/a:
Ale gdzie konkretnie w aucie jest ta elektronika ? Poproszę o konkretna lokalizację
chodzi o pompę ABS
Punx - Sob Cze 02, 2012 22:14

ok :) poszukam gdzie to jest. Popraw mnie jeśli źle zrozumiałem:

1. szukam pompy ABS zdejmuje jej osłonę, lokalizuje pin 31
2. rozpinam wtyczkę w bagażniku od ABS (PT koło) i w otwory gniazda wpinam druciki
3. miernik ustawiam na 2V (stałe czy zmienne ?) i jednym końcem zwieram z pinem 31 drugim z wystającym z gniazda drucikiem (którym ?)

automux - Sob Cze 02, 2012 22:33

sterownik pompy jest zazwyczaj na pompie hamulcowej i piny z danego czujnika jak opisałem w poście wyżej na przejście do czujnika mierzysz ustawiając na ciągłość sygnału (na pipczenie w mierniku) nie na wolty
Punx - Sob Cze 02, 2012 23:33

OK, zmierzą ciągłość sygnału, tylko nie do końca jeszcze rozumiem, z jednej strony badam pin 31 a z drugiej obojętnie który przewód wtyczki ?
automux - Nie Cze 03, 2012 08:40

Punx napisał/a:
z jednej strony badam pin 31 a z drugiej...

Koło prawy tył pin 31 i jeden przewód na wtyczce ma mieć przejście później pin 31 i drugi ma mieć przejście, żaden z nich nie może mieć do masy przejścia i między sobą też nie,ten pomiar robisz na odpiętej wtyczce od sterownika ABS.

Czujnik Prawy Przód jest podłączony jest do elektroniki ABS pin 15 i 16.
czujnik Lewy Przód -II- pin 12 i 28
czujnik Prawy Tył -II- pin 30 i 31
czujnik lewy tył -II- pin13 i 14

Punx - Nie Cze 03, 2012 09:11

Dzięki tak zrobię muszę tylko sobie przyszykować długą "przejściówkę" z tylnych wtyczek
SeniorA - Nie Cze 03, 2012 10:32

Punx napisał/a:
szukam pompy ABS
pompa jest pod akumulatorem.
automux napisał/a:
sterownik pompy jest zazwyczaj na pompie hamulcowej
w R75 ABS/ECU z modulatorem jest na pompie ABS-u a nie na hamulcowej.
automux - Nie Cze 03, 2012 10:46

SeniorA napisał/a:
w R75 jest na pompie ABS-u a nie na hamulcowej

Faktycznie, przepraszam że kolegę wprowadziłem w błąd. :smile:

Punx - Nie Cze 03, 2012 15:36

A jeśli okaże się, że przewody są ok, czujnik jest OK ? Pozostaje pompa ABS do sprawdzenia ? Tyle że ja mam TC, więc ciężko kupić używkę, czy taką pompę da się naprawić czy pozostaje tylko wymiana na sprawny egzemplarz ?
automux - Nie Cze 03, 2012 17:41

Może ktoś z doświadczonych forumowiczów coś poradzi na temat pompy ABS.
ENU - Czw Cze 07, 2012 20:38

Punx napisał/a:
Witam,

podpinam się pod temat z prośba o instruktaż dla laika jak można sprawdzić samemu posiadając multimetr, sprawność przewodu/czujnika ABS. Otóż od dłuższego czasu (ok 1,5 roku) mam problem z ABS w PT kole, tak wykazały 3 różne (niezależne) badania prze komputer (nie T4). Początkowo kontrolka ABS zaświecała się przy dynamicznym przyspieszeniu, po wyłączeniu zapłonu gasła. Obecnie świeci się już cały czas od momentu uruchomienia silnika. Wymieniany miałem czujnik (nie pomogło) stwierdzono pewnie uszkodzoną piastę (pierścień magnetyczny), wymieniłem i piastę (przed wymianą sprawdzona została na zasadzie papierka i opiłek metalu), lampka ABS nadal się świeci. Chciałbym wykonać test samego czujnika bez jego wyjmowania jeśli jest dobry to problemu chyba trzeba szukać w wiązce która jest zapewne pod tapicerką podłogową (leci z bagażnika gdzieś do przodu - gdzie to nie mam pojęcia).

Osoby obeznane w tej tematyce proszę o pomoc :)


Sprawdz czy odległość między czujnikiem a paskiem na piaście jest prawidłowa ,same elementy mogą być sprawne -czujnik i piasta- ,wystarczy ze jest za daleko i dupa
Miałem taki sam problem i wymieniałem komplet -czujnik i piasta- dalej było źle,po medytacji okazało się że była za duża odległość czujnika od piasty ,po poprawce wszystko grało :)

kris-tofer - Czw Cze 07, 2012 21:48

ENU napisał/a:
po medytacji okazało się że była za duża odległość czujnika od piasty
jak i czym to sprawdziłeś? jaka powinna być dokładna odległość, żeby ABS zadziałał?
ENU napisał/a:
po poprawce wszystko grało
jak wyglądała ta poprawka? czy wystarczyło tylko wyczyścić z syfu okolice gniazda czujnika ABS, tak, żeby śrubka dociągnęła go bliżej piasty?
ENU - Pią Cze 08, 2012 18:38

Odległości porównane ze stroną nie ruszaną czyli u mnie lewą , czujnik był kupiony na allegro więc jego jakość wykonania nie była idealna .Mechanik pod piłował ucho od czujnika aby mieć możliwość większego manewru - czujnik można było wsadzić głębiej :wink: (zrobione przy zdjętej tarczy hamulcowej)
kris-tofer - Pią Cze 08, 2012 20:35

ENU napisał/a:
Odległości porównane z stroną nie ruszaną czyli u mnie lewą
no ale w jaki sposób? czym? bo to są raczej małe odległości nie? a dostęp raczej słaby...
ENU - Sob Cze 09, 2012 22:10

kris-tofer napisał/a:
ENU napisał/a:
Odległości porównane z stroną nie ruszaną czyli u mnie lewą
no ale w jaki sposób? czym? bo to są raczej małe odległości nie? a dostęp raczej słaby...


odkręcono koło i zdjęto tarcze hamulcową - wtedy widać czujnik i można sprawdzić jego odległość od piasty. Niestety nie podam Tobie jaka powinna być prawidłowa odległość bo i tak nie stosuje oryginalnych części więc pozostaje metoda prób i błędów .W taki sposób udało mi się ponownie uruchomić ABS :mrgreen:

P.S ja miałem łatwiej bo wiedziałem które koło nawala

kris-tofer - Nie Cze 10, 2012 18:08

ENU napisał/a:
można sprawdzić jego odległość od piasty


jeszcze tylko mi odpowiedz jakim urządzeniem sprawdzono odległość czujnika ABS od piasty i będę happy :)

ENU napisał/a:
odkręcono koło i zdjęto tarcze hamulcową - wtedy widać czujnik

nie widać, bo jest za piastą schowany, jego główka, chyba, że z drugiej strony, ale to nawet nie trzeba tarczy ściągać ani koła :wink: