Pomógł: 3 razy Dołączył: 07 Maj 2003 Posty: 171 Skąd: Siedlce
Wysłany: Pią Sty 02, 2009 14:54
Witam
Widzę że kolega postawił sobie spore wyzwanie.
Ja również nie dysponuję skanami oscyloskopu ale mogę powiedzieć jak to powinno wyglądać. W Poldoroverze znacznik PWk ma 34+2 zęby (tzn 2 brakujące). Wyglądać to będzie tak jak na obrazku wskazanym przez ciebie. tyle że będzie 17 sinusoid i jednna przerwa i tak w kółko. Czujnik jest indukcyjny dwuprzewodowy.
Wtrysk jest FULLGRUP mimo że każdy wtryskiwacz ma swój kabelek. W środku i tak jest jeden klucz tranzystorowy mimo że na płytce jest miejsce na pozostałe trzy.
TPS to potencjometr. Zasilanie 5V.
Temperatura powietrza i płynu to termistory NTC (im cieplej tym mniejsza rezystancja)
Sonda lambda to standardowa sonda wąskopasmowa 4ro przewodowa z grzalką. Na szarym kablu obowiązkowo musi być masa bo inaczej komp głupieje.
MAPsensor wbudowany we wnętrze komputera. Ma 3 przewody zasilajacy 5V, masowy i sygnałowy. Sygnał na wolnych to ok. 1V a na pelnym otwarciu przepustnicy ok. 4,5V. Da się go zastąpić zewnętrznym MAPsensorem byleby zachować te zalezności napięciowe. Sam mam zapasowego kompa z MAPsensorem z poloneza GLI (taki sam jak większość jednopunktowych opli).
Będe śledził ten temat bo nie ukrywam że jestem żywo zainteresowany efektami pracy.
PS. jeszcze jedno n/t obrazka. To co na nim jest jest jak najbardziej OK. W roverze po 95r. zastosowano dodakowe brakujące zęby do wyznaczenia komputerowi chwili w której ma sprawdzać kod immobilisera czy jest właściwy. 2 brakujące zęby są identycznie jak w poldoroverze natomiast dwa kolejne na sprawdzanie immo są dodatowe.
Senn napisał/a:
z tego co wiem to dziury w zamachu sa na TDC, 50° BTDC, 180° BTDC, 240° BTDC, chyba dla 1 cylindra
Dla Poldorovera obstawiam TDC i 180st BTDC.
No i jak najbardziej zapraszam kolegę na forum FSO-Polonez Tuning Klubu (www.fsoptk.pl). Jest tam kilku dobrych speców od roverka aby wymienić się doświadczeniami.
_________________ 129KM/190Nm - kto mi powie jak to poprawić...
SPAMU¦
Wysłany: Pią Sty 02, 2009 14:54 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Dzięki bardzo za profi odpowiedź, na pewno wiele informacji będzie bardzo pomocnych!
Z tego co wiem wystarczy odpiąć lambdę zanim poda się napięcie na ECU, wtedy nie wykrywa on jej braku i można swobodnie manipulować mieszanką. Będzie stanowisko, będę próbował.
Zastanawia mnie jeszcze 4ty kabel lambdy?
Co to będzie? Spotkałem się do tej pory z 2 i 3 przewodowymi czujnikami.
Pomógł: 3 razy Dołączył: 07 Maj 2003 Posty: 171 Skąd: Siedlce
Wysłany: Wto Sty 06, 2009 08:15
kompot napisał/a:
Zastanawia mnie jeszcze 4ty kabel lambdy?
Co to będzie? Spotkałem się do tej pory z 2 i 3 przewodowymi czujnikami.
Dwa białe przewody to grzałka sterowana przekaźnikami pod komputerem. Czarny przewód to sygnałowy. Szary jest masą odniesienia do komputera. jak nie ma na nim masy to komp głupieje.
Można się ratować zwierając ten szary kabelek do masy w okolicy sondy. To taku półśrodek ale jakoś działa. Przynajmniej ja tak mam bo mam sondę z nowszego rovera i albo jest uszkodzona albo fabrycznie nie ma masy na szarym kablu.
PS. Są też sondy pięcioprzewodowe ale to sondy szerokopasmowe i nie mają one "nic wspólnego" z wąskopasmowymi.
_________________ 129KM/190Nm - kto mi powie jak to poprawić...
W porządku, myślałem, że do grzałki jest jeden przewód.
Zasadę działania sond wąsko- i szerokopasmowych znam, i zamierzam zastosować tę drugą podczas badań.
[ Dodano: Wto Sty 06, 2009 17:44 ]
AndrewS napisał/a:
chyba w katalogu autodata 2004 jest pokazany wykres z oscyloskopu dla czujnika PWK
Niestety Polonez 1.4 nie jest ujety w AD 2004.
Dla Rovera 200 z 14K4F z 1989-1995 pokazuje:
Po lewej z IMMO, po prawej bez.
[ Dodano: Nie Sty 18, 2009 02:31 ]
Witam ponownie:)
Dziękuję wszystkim, którzy do tej pory pomagali!
Projekt powolutku przesuwa się do przodu, gromadzę materiały, uczelnia sprzęt.
W zależności od czasu albo w końcówce stycznia albo lutego powinienem zacząć kabelkologię. Remont hamowni powoli się kończy, więc będziemy działać
Tym razem pytanie bardziej z teorii:
Czym różni się MEMS od Motronica, i któremu Motronicowi jest najbliższy?
Ktoś wie?
[ Dodano: Sro Sty 21, 2009 15:25 ]
Właśnie trafiłem na ciekawą a zarazem niepokojącą informację:
I z tego co pamiętam, za pomocą SMT6 ciężko było chłopakom cofnąć zapłon. Mogli go tylko opóźniać. Ktoś jest w stanie to potwierdzić? Bardzo prosze o info.
Pzdr
Zgadza się AndrewS, z tym że w Motronicu MAF+MAP, w MEMS tylko MAP(manifold absolute pressure-ciśnienie bezwzględne w kolektorze dolotowym).
Mam fajną książkę
Bosch-Gasoline
znalazłem w niej odpowiedzi na wiele nurtujących mnie pytań.
Polecam też:
Kneba, Makowski
Pytanie 01.2009:
1) Najważniejsza jest dla mnie jednak odpowiedź na ostatnie pytanie z poprzedniego posta, jak to jest nie tyle z samą regulacją, co z konkretnie cofaniem zapłonu? LINK
Pytanie 02.02.2009:
2) Czy ktoś wie, jaka wersja MEMS jest używana w Polonezie? Jakieś numerki x.x? Znaleźć cokolwiek o MEMS+Polonez to sztuka.
3)Coś jeszcze oprócz kompów, systemu wtrysku i czujnika położenia wału wyróżnia Poloneza od Roverów?
4) Czy Polonez ma Knock Sensor?(czujnik spalania stukowego)
2) Czy ktoś wie, jaka wersja MEMS jest używana w Polonezie? Jakieś numerki x.x? Znaleźć cokolwiek o MEMS+Polonez to sztuka.
Do 94 roku znane byly 3 wersje systemu MEMS 1.2; 1.3; 1.6
od polowy 94 dodano 1.8
1.2 pierwsza wersja produkcyjna (silnki bez katalizatora)
1.2 moze byc wyposazony w katalizator, ale pracuje on w petli otwartej
wersje 1.2 mozna rozpoznac po jednym 36 stykowym zlaczu
1.3 z katalizatorem pracujacym w petli zamknietej mozna ja rozpoznac po dwoch zalczach 36- stykowe i 18 stykowe
wersja 1.8 to praktycznie silniki z plastykowymi kolektorami i innym silnikiem krokowym
silniki z turbodoladowaniem maja 2 zlacza
ja stawiam na MEMS 1.6
kompot napisał/a:
3)Coś jeszcze oprócz kompów, systemu wtrysku i czujnika położenia wału wyróżnia Poloneza od Roverów?
czujnik polozenia walu jest taki sam
jakie Cie roznice interesuja mechaniczne
jesli tak to roznia sie kolektorami wydechowym i ssacym , uszami mocowania alternatora
poldorovery nie maja czujnika spalania stukowego
zreszta male rovery z serii K tez
czujnik ten ma 2.0 serii T, ktory tez ma MEMS, ale nie wiem ktory ,moze wlasnie 1.8 albo 1.9
_________________ Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
2) Czy ktoś wie, jaka wersja MEMS jest używana w Polonezie? Jakieś numerki x.x? Znaleźć cokolwiek o MEMS+Polonez to sztuka.
Do 94 roku znane byly 3 wersje systemu MEMS 1.2; 1.3; 1.6
od polowy 94 dodano 1.8
1.2 pierwsza wersja produkcyjna (silnki bez katalizatora)
1.2 moze byc wyposazony w katalizator, ale pracuje on w petli otwartej
wersje 1.2 mozna rozpoznac po jednym 36 stykowym zlaczu
1.3 z katalizatorem pracujacym w petli zamknietej mozna ja rozpoznac po dwoch zalczach 36- stykowe i 18 stykowe
wersja 1.8 to praktycznie silniki z plastykowymi kolektorami i innym silnikiem krokowym
silniki z turbodoladowaniem maja 2 zlacza
ja stawiam na MEMS 1.6
kompot napisał/a:
3)Coś jeszcze oprócz kompów, systemu wtrysku i czujnika położenia wału wyróżnia Poloneza od Roverów?
czujnik polozenia walu jest taki sam
jakie Cie roznice interesuja mechaniczne
jesli tak to roznia sie kolektorami wydechowym i ssacym , uszami mocowania alternatora
poldorovery nie maja czujnika spalania stukowego
zreszta male rovery z serii K tez
czujnik ten ma 2.0 serii T, ktory tez ma MEMS, ale nie wiem ktory ,moze wlasnie 1.8 albo 1.9
AndrewS jak zwykle bardzo mi pomogłeś!
Nie mają knock sensora, zrozumiałem.
Wersje MEMSa-będę dalej szperał.
Czujnik położenia wału-miałem na myśli oczywiście brakujące żeby na kole zamachowym.
Interesują mnie różnice istotne ze względu na sterowanie, czyli właśnie:
1) inny sygnał z czujnika wału korbowego
2) inne ECU
3) wtrysk jednoczesny
i inne, o które to własnie pytam
A wiec tak. Poldorovery maja MEMS 1.6 Generalnie poznaje sie je po tym ze obudowa kompa jest taka karbowana w podluzne prazki. Nowsze silniki w Roverkach 1.4, 1.6 , 1.8 oraz 2.0 obslugiwane sa przez MEMS 1,9, a najlatwiej jest je poznac po wytloczonym znaku X na gladkiej obudowie.
Kompy w polonezach mialy oznaczenie MEMS 101610 oraz 103610
Poldka odroznia jeszcze inna przepustnica. Jest ona od wersji 2.0 serii T. Jest inne sterowanie silniczkiem krokowym. Dodatkowo jest inne sterowanie wtryskiwaczami. Kiedys rozrysowalem tego schemacik -> wszystko opisane w tym watku - > http://motonews.pl/forum/...ver&f=12&m=flat
_________________ Above all, it's a Rover
Rover 820Si 96' & FSO 1500C 83' & MG ZS180 05' & Renault Espace IV 09'
Posypały się pochwały
Wielkie dzięki! Bez Was nie napisałbym tej pracy tak dobrze pod względem merytorycznym.
Kończę sesję, ferie i od początku marca ruszamy z hamownią!
Informacje będa na bieżąco.
Pozdrawiam
Gdzie tu u licha jest MAP sensor? Nie ma go na zadnych schemacie, ktory widzialem, nie ma go w Autodacie(nie ma w pinout, jest w troubleshooting). Domyslam się, że jest wbudowany w kompa-jak pobrac z niego sygnal?
musisz pewnie dolutowac sie bezposrednio do jego nóżek, kolega Bocian chyba to robil, potrzebne mu to bylo do wskaznika obciazenia, cos ala elektroniczny wakuometr
_________________ Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
Trzeba bedzie wylutowac MAPa, bo nie bede wpinal sie w niego rownolegle, tylko szeregowo. Mam nadzieje zaczac czesc praktyczna pod koniec tygodnia.
Pozdrawiam
Tak wiec dzisiaj pierwsze odpalenie na poprawnym firmware(specjalnie od producenta)!
Opoznienie bylo spore, bo jak skonczyly sie prace remontowe to zaczely sie laboratoria przedmiotowe z silnikow, pozniej ja bylem zajety no ale dalo rade. Wiem, ze nie wszyscy w to wierzyli:) Wszystko działa i gra jak nalezy, mozna dawkowac paliwo i sterowac zapłonem w obie strony!
Niestety nie uczestniczyłem w calym procensie instalacji, zrobil to pracownik uczelni, dzisiaj podpialem tylko zaplon wedlug nowej koncepcji. Odrobine rzeczy trzeba jeszcze dobracowac, np. "posprzatac" w instalacji, zrobic jakies miejsce montazowe, pozczytywac kilka sygnalow, a wlasciwie ustalic zakresy sygnalow z MAPa, TPS itd. Testy w przyszlym tygodniu, jest wideband, sa analizatory spalin. Bedzie ciekawie.
Tak na marginesie komp to MKC 101610.
Kilak zdjec:
18.05.2009
Zgodnie z zapowiedziami zostala dzisiaj podpieta do ECUmastera sonda szerkopasmowa, a dokladnie Innovate LC-1. Z oryginalnej sondy lambda zostala po prostu wypieta wtyczka, poniewaz mimo modyfikacji mapy paliwa mieszanka wracala do stechiometrycznej.
Kolejne etapy to kalibracja tego co widzimy w logach urzadzenia jest chodzi o AFR z analizatorem spalin, czyli po prostu sprawdzenie, czy nie ma zafalszowanych odczytow, oraz sprawdzenie ze stroboskopem tzw. kroku, czy też jednostki, w mapach zapłonu no i okreslenie maksymalnych zasiegów regulacji, szczegolnie chodzi o zapłon.
Dodatkowo okreslenie maksymalnych i minimalnych napięć sygnalow m.in. z MAPa pozwoli na lepsza rozdzielczosc map.
Oporcz tego zostalo troche uporzadkowane stanowisko, świnka zostala przymocowana do oryginalnego ECU.
UPDATE 20.05.2009
Z nowości moge powiedzieć:
Zmiana wartosci na mapie zapłonu o 1 daje 1 stopien roznicy, dokladnie tak jak zapewnia producent:)
Przy otwarciu przepustnicy w okolicach 3x% i obratach 3xxx rpm maksymalna wartosc o jaka dalo sie wyprzedzic zapłon to prawie 15 stopni, paliwo Pb98. Zyski w Nm sa niestety niewielkie, ale mysle nie ma sie co zrazac, poki nie ma pelnej charakterystyki zewnetrznej. Ta powinna zostac zrobiona w przyszla srode, takze zajrzyjcie tu za tydzien:)
Nowa fotka po małym sprzątaniu:
UPDATE 03.06.2009
Koledzy, ktoś pomoze w sprawie przelozen skrzyni biegow w Poldoroverze? Wydawalo mi sie, ze umiem korzystac z google, a jednak...
Z tego co sie dowiedzialem to most 4,3.
Opony 185/70R13 w serii byly?
Masa 1140kg?
Zna ktos prześwit?
I wspolczynnik oporu powietrza?
Bede wdzieczny za pomoc.
P.S. Polecam kliknac na dole po prawej stronie pod wyborem numeru strony:
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum