Zobacz temat - [R 45 iDT 2002r] Naprawa lub wymiana wentylatora nawiewu
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R 45 iDT 2002r] Naprawa lub wymiana wentylatora nawiewu

PopaY - Wto Sie 18, 2009 18:06
Temat postu: [R 45 iDT 2002r] Naprawa lub wymiana wentylatora nawiewu
Witam.

Potrzebuję pomocy i to dosyć pilnej :/
Sprawa tyczy się naprawy lub ewentualnej wymiany wentylatora w aucie. Chodzi o wentylator nawiewu. Po włączeniu nawiewu na 1 stopniu bądź na 2-im wszystko jest ok, ale gdy przełączę na 3 stopień to wentylator zaczyna baaaardzo głośno buczeć (na 4 stopniu jeszcze bardziej). Nie wiem czym to może być spowodowane. Albo wentylator jest obluzowany i przy większych obrotach po prostu cały się rusza i skrzydła o coś się obijają, albo jedno ze skrzydeł jest naderwane, albo jeszcze coś innego...

No i teraz co ja mam zrobić by mi to przestało buczeć? Jest to cholernie głośne i dokuczliwe, no i troszeczkę mnie niepokoi. Muszę to jak najszybciej naprawić więc proszę Was o pomoc.

Gdzie i kto w okolicach Radomia lub najlepiej w samym Radomiu może się tego podjąć i bez problemu się tym zająć? Ile może kosztować taki wentylator?
A może sam dam radę (choć nie mam do tego smykałki i z racji wykonywanej pracy nie mam na nic czasu).

Bardzo proszę o pomoc...

PS. mogę nagrać ten dźwięk i wrzucić na YT w razie czego...

Pzdr.
Marcin

staf - Wto Sie 18, 2009 18:41

Znalazłem coś takiego.
http://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=42654

PopaY - Wto Sie 18, 2009 18:56

Zanim postawiłem topik to oczywiście poszukałem i też się natknąłem na ten topik, ale nie tyczy się on 45 niestety, a obawiam się, że aby dostać się do wentylatora w 45 to należy to zrobić jakoś inaczej. Ja generalnie raczej się tym zajmować nie będę, szukam kogoś dobrego w moich okolicach kto się tym zajmie. Najbardziej mnie interesuje jaki jest koszt takiego wentylatora żebym wiedział, jak już kogoś znajdę, czy nie chce za dużo ode mnie wyciągnąć.
sTERYD - Wto Sie 18, 2009 21:19

chodzi o wentylator nawiewu?
odkręcasz schowek i widzisz bardzo ładnie układ wentylacji, po prawej stronie jest silnik dmuchawy. jest on przykręcony trzema śrubami od spodu do plastikowej obudowy tunelu. Po odłączeniu kostki zasilania i odkręceniu tych trzech śrubek na dole silnik z wentylatorem powinien wyjść w dół, acz jest ciasno, więc trzeba troche pokońbinować.

PopaY - Wto Sie 18, 2009 21:27

Tak, chodzi o wentylator nawiewu. Dzięki za ten opisik, mam nadzieję, że uda mi się może samemu coś porobić tylko kiedy ja znajdę czas? :/ Tak czy siak spróbuję sobie zorganizować trochę czasu wolnego by tam zajrzeć. A to jest opis do 45-tki czy Twojej 416-tki? Tak samo to wygląda czy po prostu miałeś styczność z tym tematem w 45-tce?
No i jak wygląda sprawa z zakupem takiego wentylatora? Gdzie i za ile najlepiej?

sTERYD - Wto Sie 18, 2009 21:43

w 400 i 45 jest tak samo. ktoś na forum z pół roku temu opisywał demontaż i rozbiórkę nawiewu ze zdjęciami, ale nie pamiętam kto... :/
jeśli chodzi o nowy silnik to nie wiem, pewnie najprędzej Tomi znajdzie... chyba, ze z civica

PopaY - Wto Sie 18, 2009 21:45

Cholera, nie mogę znaleźć fotoleracji :/ Tak czy inaczej dzięki wielkie. Może ktoś jeszcze coś dopisze.
sTERYD - Wto Sie 18, 2009 22:03

zerknij do RAVE, tam na pewno jest rozrysowane ;)
PopaY - Wto Sie 18, 2009 22:07

Nie posiadam :(
Brt - Wto Sie 18, 2009 22:08

http://www.roverki.pl/mod...ies=Technika#30
PopaY - Wto Sie 18, 2009 22:13

Ooo! A szukałem i nie mogłem znaleźć :P A nie ma takiej w naszym języku?
sTERYD - Wto Sie 18, 2009 22:18

ano niestety... ale grafika nadrabia zaległości językowe ;)
PopaY - Czw Sie 27, 2009 11:25

Panowie czy ten wentylator (z anglika) będzie pasował do mojego "R45"? http://allegro.pl/item714...14_416_420.html
Lechos - Czw Sie 27, 2009 11:40

bedzie
PopaY - Czw Sie 27, 2009 13:40

Lechos napisał/a:
bedzie

Kurcze, wiem, że dałeś konkretną odpowiedź, ale mam jakieś obiekcje :/ Jakoś nie mogę się zdecydować na zakup z uwagi na pewne obawy, że może nie pasować :(

Lechos - Czw Sie 27, 2009 13:49

TU jest link do aukcji nowego wentylatora, wejdz i porownaj ;)
PopaY - Czw Sie 27, 2009 13:56

No one są niby identyczne, ale jeśli choć trochę różnić się będzie mocowanie lub łożysko lub cokolwiek innego? Kiedyś tak miałem przy Peugeocie. Kupiłem część, która wyglądała identycznie na zdjęciach, a się okazało, że jednak jest inna średnica mocowań i mogłem to wyrzucić :/

Dodatkowe pytanie: to jest kompletny wentylator nawiewu? Z silnikiem itd.? No i czy ten sam wentylator pasuje zarówno do modeli benzynowych jak i diesla?

Lechos - Czw Sie 27, 2009 14:00

PopaY napisał/a:
No one są niby identyczne, ale jeśli choć trochę różnić się będzie mocowanie
nie niby ale sa i mocowanie maja takie samo (3 wkrety)
Cytat:
Dodatkowe pytanie: to jest kompletny wentylator nawiewu? Z silnikiem itd.? No i czy ten sam wentylator pasuje zarówno do modeli benzynowych jak i diesla?
kompletny, odkrecasz stary i przykrecasz nowy o ile jest sprawny do bedzie dmuchac ;)
PopaY - Czw Sie 27, 2009 14:02

No właśnie, o ile jest sprawny. Napisałem maila do sprzedawcy odnośnie sprawności oraz zadałem pytanie czy pasuje - ciekawe czy mi odpisze :P

Dziękuję :)

[ Dodano: Czw Sie 27, 2009 19:49 ]
Sprzedawca napisał mi dziwną rzecz, a mianowicie: "sam silnik pasuje. plastykowe łopatki z wirnikiem nie pasują". No i mam dylemat :/

Lechos - Pią Sie 28, 2009 09:52

Po dokladnieszych ogledzinach widac, ze jest roznica w ksztalcie lopatek (kierunek nagarniania powietrza) sa ) i (
Choc mozna bardzo latwo i szybko caly ten wirnik z lopatkami zmienic na swoj stary.
Fotki pogladowe wirnikow

PopaY - Pią Sie 28, 2009 10:36

W takim razie muszę się wstrzymać jeszcze z zakupem. Dopiero na początku września będę się za to zabierał więc w dalszym ciągu nie wiem czy czasami nie mam uszkodzonych łopatek :/ Najgorsze jest to, że nikt na alledrogo nie opisuje, że ten jest do diesla, a ten to benzyniaka :/
marcin316 - Pią Sie 28, 2009 10:45

Spróbuj wyciągnąć stary i rozpoznać jaki jest problem. Pokręć ręką wirnikiem, może jakieś łożysko się rozsypało a jeśli są ślizgowe to jakiś tokarz za piwo czy dwa powinien Ci go naprawić.
Lechos - Pią Sie 28, 2009 10:50

PopaY napisał/a:
Najgorsze jest to, że nikt na alledrogo nie opisuje, że ten jest do diesla, a ten to benzyniaka :/
nie w tym problem, roznica jest anglik czy europa.
PopaY - Pią Sie 28, 2009 11:00

marcin316 napisał/a:
Spróbuj wyciągnąć stary i rozpoznać jaki jest problem. Pokręć ręką wirnikiem, może jakieś łożysko się rozsypało a jeśli są ślizgowe to jakiś tokarz za piwo czy dwa powinien Ci go naprawić.

No właśnie się za to wezmę we wrześniu w jakiś dzień wolny. Podobno mam rozwalone łożysko, ale tak tylko stwierdził mechanik osłuchując nawiew.

Lechos napisał/a:
PopaY napisał/a:
Najgorsze jest to, że nikt na alledrogo nie opisuje, że ten jest do diesla, a ten to benzyniaka :/
nie w tym problem, roznica jest anglik czy europa.

Czyli kupując wentylator od auta z Europy zachodniej z kierownicą po lewej stronie będzie on odpowiedni bez względu na to czy to benzyna czy diesel?

blue827 - Pią Sie 28, 2009 11:15
Temat postu: Re: [R 45 iDT 2002r] Naprawa lub wymiana wentylatora nawiewu
PopaY napisał/a:
Po włączeniu nawiewu na 1 stopniu bądź na 2-im wszystko jest ok, ale gdy przełączę na 3 stopień to wentylator zaczyna baaaardzo głośno buczeć (na 4 stopniu jeszcze bardziej).


Też miałem problemy z chałasem dmuchawy, smarowalem łożyska ślizgowe, przetaczałem komutator, a nawet kupiłem nowy silniczek.
Wkońcu okazało się że hałas nie był mechaniczny tylko generowany elektrycznie, podejrzewam że w tranzystorze odpowiedzialnym za regulowanie prędkości.

Ale akurat w moim przypadku zakłucenia były wprowadzane przez impulsowy regulator świateł dziennych, natomiast piszę to tylko aby zasugerować że hałas może być czysto elektryczny, mimo że niby dobiega z silnika. Mój temat z fotkami silnika >>click.

Lechos - Pią Sie 28, 2009 11:20

PopaY napisał/a:
Czyli kupując wentylator od auta z Europy zachodniej z kierownicą po lewej stronie będzie on odpowiedni bez względu na to czy to benzyna czy diesel?
tak
Ja bym jeszcze na Twoim miejscu sprawdzil czy nie ma tam lisci, nawet nie wiesz ile moga narobic halasu w wentylatorze.

PopaY - Wto Wrz 01, 2009 16:13

sTERYD napisał/a:
ano niestety... ale grafika nadrabia zaległości językowe ;)

Nie mogę uruchomić programu :/ Pliki pdf nie chcą się odpalać :/

marcin316 - Wto Wrz 01, 2009 16:28

Ustaw datę systemową na 2002 rok, a może 2001... Nie pamiętam dokładnie ;)
PopaY - Czw Wrz 17, 2009 16:05

Chciałbym się dostać do wentylatora by go zdemontować. Czy ktoś mógłby mnie poinstruować jak tego dokonać, proszę? RAVE jest zbyt duży i nic nie mogę odszukać :/
PS. dziś zaobserwowałem coś czego nie było wcześniej. Jak włączyłem wentylator to w głosnikach słyszałem jak się on kręci. Dziwne...

Lechos - Czw Wrz 17, 2009 16:08

zdejmujesz podbitke pod schowkiem pasazera (trzyma na plastikowy koleczek prawy dól i lewy dol oraz na metalowa spinke lewy przod) nastepnie odpinasz kostke i odkrecasz od dolu 3 wkrety (trzeba mocno pociagnac w dól bo ladnie trzyma) i masz go juz w dloniach.
PopaY - Czw Wrz 17, 2009 16:10

Lechos napisał/a:
zdejmujesz podbitke

Co zdejmuję? :P Heh, chyba jednak będę musiał przewertować całego RAVE'a :/

kasjopea - Czw Wrz 17, 2009 16:16

Łatwo się zniechęcasz :wink: . Pod schowkiem pasażera jest taka osłona, dzięki której żonka sobie rajstop nie podrze o to całe ustrojstwo od klimatyzacji i wentylatorów. To zapewne miał Lechos, na myśli pisząc podbitka.
PopaY - Czw Wrz 17, 2009 16:20

Kumam. Chodzi o ten materiał ochronny, tak? :) Ale tak czy siak będę musiał poszukać schematu wyjęcia schowka, bo bez niego to chyba się do wentylatora nie dostanę...
kasjopea - Czw Wrz 17, 2009 16:23

Schowek też się bardzo prosto demontuje. W 400 jest zamocowany na dwóch śrubach od dołu. Po zdjęciu schowka trzeba jeszcze odkręcić metalową blokadę z 4 śrubami. Cała filozofia. Myślę, że w 45 jest tak samo, albo bardzo podobnie.
Lechos - Czw Wrz 17, 2009 16:26

PopaY napisał/a:
poszukać schematu wyjęcia schowka, bo bez niego to chyba się do wentylatora nie dostanę...
dostaniesz, ale jesli chcesz to odkrec
kasjopea napisał/a:
Po zdjęciu schowka trzeba jeszcze odkręcić metalową blokadę z 4 śrubami
nie trzeba, to jest niezbedne przy wymianie filtra
kasjopea napisał/a:
Myślę, że w 45 jest tak samo
identycznie :ok2:
Jugol - Czw Wrz 17, 2009 17:04

kasjopea napisał/a:
Schowek też się bardzo prosto demontuje. W 400 jest zamocowany na dwóch śrubach od dołu. Po zdjęciu schowka trzeba jeszcze odkręcić metalową blokadę z 4 śrubami. Cała filozofia. Myślę, że w 45 jest tak samo, albo bardzo podobnie.


...dokładnie-identyko jest i roboty przy tym całe 5-10 min :ok:

PopaY - Czw Wrz 17, 2009 17:44

No to się będę bawił w sobotę o ile pogoda pozwoli :) Zobaczymy co z tego wyniknie...
edzio123 - Pią Wrz 18, 2009 21:34

Witam,
Tak jak już to mówili koledzy wyżej, wymiana wentylatora jest bardzo prosta. Trzeba odkręcić schowek (2 śruby na dole schowka) i za nim jest cała plastikowa zabudowa nawiewu. Na dole obudowy jest wiatrak, odkręcasz 3 wkręty i wyjmujesz. Robiłem to wczoraj w swojej 45 bo mi stanął (skorodował nieco) :wink: Jeśli chodzi o kupno wiatraka, to nie polecam z wersji angielskich bo z tego co wiem to łopatki wirnika są w innym kierunku, a poza tym natężenia (obroty) silnika ponoć się różnią od europejskich. Także z tego co widziałem np. na allegro to koszt używki to ok. 130-150zł:
http://moto.allegro.pl/it...wentylator.html
natomiast koszt nowego to ponad 300zł:
http://moto.allegro.pl/it...00_45_nowy.html

Mam nadzieję że moje info się na coś przyda :mrgreen:

magneto - Sob Wrz 19, 2009 08:55

Jugol napisał/a:
roboty przy tym całe 5-10 min

będzie z 10 min jak w międzyczasie będziesz pił piwko

PopaY - Sob Wrz 19, 2009 13:42

Panowie i Panie, nie będę wymieniał wentylatora :D Jak się okazało, we wnętrzu było od groma liści i to sporych (!!!), wyjąłem wszystkie, przedmuchałem i włączyłem nawiew. Zero buczenia :D Skręciłem wszystko i cacy jest nadmuch :D

Ale... w jaki sposób, do ciężkiej cholery, do środka silnika dostało się tak dużo naprawdę sporych liści??? Brak jakiegoś filtra czy coś???

Lechos - Sob Wrz 19, 2009 15:04

dlatego warto zalozyc na wlot powietrza (pod podszybiem) jakas siatke ktora wylapie wieksze syfy.
edzio123 - Sob Wrz 19, 2009 16:20

PopaY napisał/a:
Ale... w jaki sposób, do ciężkiej cholery, do środka silnika dostało się tak dużo naprawdę sporych liści??? Brak jakiegoś filtra czy coś???


Szczerze Ci powiem, że sam się nad tym zastanawiałem, po wyjęciu w czwartek swojego wentylatora byłem również zaskoczony i to niekoniecznie mile :/
w sumie po drodze do wentylatora jest filtr kabinowy..
Chyba że to jest na odwrót i najpierw jest wentylator a dopiero po nim filtr oczyszcza powietrze zanim trafi do kabiny...

Robertus74 - Sob Wrz 19, 2009 16:24

edzio123 napisał/a:
w sumie po drodze do wentylatora jest filtr kabinowy..
Chyba że to jest na odwrót i najpierw jest wentylator a dopiero po nim filtr oczyszcza powietrze zanim trafi do kabiny...
Po drodze do filtra jest wentylator. :razz:
PopaY - Sob Wrz 19, 2009 18:47

Lechos napisał/a:
dlatego warto zalozyc na wlot powietrza (pod podszybiem) jakas siatke ktora wylapie wieksze syfy.

To by było dobre, ale gdzie dokładnie takie coś założyć i gdzie dostać?

darek_wp - Sob Wrz 19, 2009 21:45

PopaY napisał/a:
Ale... w jaki sposób, do ciężkiej cholery, do środka silnika dostało się tak dużo naprawdę sporych liści??? Brak jakiegoś filtra czy coś???


taka budowa wlotu powietrza ;-) - do wlotu do silnika tylko prosta rura
warto zdjąć osłonę na podszybiu i założyć na wlot kawałek siatki z małymi oczkami np. takiej jak do styropianu

[ Dodano: Sob Wrz 19, 2009 21:47 ]
edzio123 napisał/a:
Chyba że to jest na odwrót i najpierw jest wentylator a dopiero po nim filtr oczyszcza powietrze zanim trafi do kabiny...


dokładnie tak jest

a tak przy okazji to kasjopea też ostatnio opisywała swoją walkę z wlotem powietrza (choć chyba pod kątem wody) i jego uszczelnieniem - poszukaj, ciekawa lektura

borek88 - Czw Paź 07, 2010 20:35

pisze tu zeby nie otwierac nowego tematu bo tez po co
moj problem polega na tym ze wentylator nawiewu bardzo halasuje
rozbierane i nic juz tam nie ma ale na dal halas;/
wyciaglem wentylator podlaczylem kostke i wlaczylem nawiw wentylator halasuje ale bardzo pocichu gdy go przechylam slychac tylko szum powietrza i zadnego najmniejszego halasu
wkladam go w swoje miejscie i znow wlaczam i zaczyna halasowac (nie dotyka niczgo)
wkladam go do konca halas jak sku...
dokrecam srubki na wlaczonym wnetylatorze na rozne sposoby mocno slabo rozne pod rozna sila nic niby raz glosniej raz ciszej ale nic (do tego w jednej zerwalem gwint!!! masakra)
lapie za ta "gruszke" (tam gdzie jest silnik elek) i poprostu przytrzymuje no i w koncu bloga cisza, ale puszcza i znow halas. dociskam to w lewo prawo przod tyl praktycznie raz glosniej raz prawie cicho ale gdy zlapie wtedy cichninie calkowicie.
zirytowany poddalem sie ale w ostatniej chwili przyciskajac wtyczke od went. znow cisza puszczam halas
dociskam ja jak moge na rozne sposoby ale puszczam i halas wiec aby przerzyc do nastepnej bitwy druciarska metoda zaparlem taka rozpureczka wtyczke o jakis plastkik
narazie nie halasuje ale to druciarstwo i w kazdej chwili na diurze moze rozureczka wypasc i halas;/
czy to sie zaciera cos w tym silniczku czy co??
mial ktos z czyms podobnym do czynienia??
jesli mialbym pewnosc ze wymiana calego wentyl pomoze to bym wymienil tylko czy to nie pieniadze w bloto a to cos innego
tylko co to by moglo byc
do tego ten zerwany gwint (jasny gwint!!) bede musial sprobowac tasma teflonowa nawinac srubke
krotko mowiac pomocy!!!

vipergt2 - Pon Lis 06, 2017 08:58
Temat postu: Wentylator chlodnicy
Witam, mam problem z wentylatorem silnika. Jak się mocno nagrzeje to po uruchomieniu wentylatora chłodnicy zaczyna on mocno buczec. Po schlodzeniu przestaje buczec. Jak myślicie jaki może być problem?