Zobacz temat - [R75] Brak klimatyzacji
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Brak klimatyzacji

markozalko - Czw Maj 20, 2010 10:13
Temat postu: [R75] Brak klimatyzacji
Witam i proszę o wyrozumiałość. Jako że to pierwszy mój samochód z klimą i to juz zaawansowaną mam problem. Byłem u majstra od klimy bo kupiłem je już bez niej, i jak sie podpieli pod kompa okazało się ze nie była nabita. Myśle sobie spoko to tylko to. Ale jak się nabiła i szczelność była ok powiedzieli ze nie działa sprężarka. Nie wiem czy ma to znaczenie ale jak włączałem silnik mówili mi żeby włączyć klimę. A u mnie panel klimy się włączał przy uruchamianiu silnika. Pewnie głupie pytanie i nie ma to znaczenia. Fakt myślałem że włączenie klimy to naciśnięcie auto. Jednak ona chodzi cały czas. Musze kupić sprężarkę używaną bo koszt regeneracji bedzie dużo wyższy. I tu moje zasadnicze pytanie czy jak kupię te sprężarkę to powinno być wszystko czy jeszcze coś może być od czego klima nie działa. Nie było wcale ciśnienia jak mówili fachowcy.
kris-tofer - Czw Maj 20, 2010 10:42

To Cie pewnie skosili na kasie jeszcze dodatkowo za komputer, w sumie nie potrzebnie go podpinali. Wystarczyło nabić trochę czynnika chłodzącego.
Ogólnie jeśli czynnik chłodzący już jest i nie widać wycieku to do uruchomienia klimy wystarczy wcisnąć AUTO i zjechać strzałkami w dół aby obniżyć temperaturę po obu stronach np. do 16 stopni C.
Jeśli kima się nie uruchomiła, czyli nie włączyła się sprężarka, to pewnie uszkodzony jest tam elektromagnes (czyli regeneracja lub wymiana) lub przerwany jest kabelek biegnący do sprężarki włączający ją - przed wymianą najlepiej to sprawdzić.
Najlepiej to sam włącz jeszcze raz klimę bo może być tak, że klima chodzi tylko masz uszkodzony wentylator, a samo działanie klimy ciężko jest wyczuć przy niskich temperaturach na zewnątrz. Dlatego po włączeniu klimy podnieś maskę i sprawdź czy po kilku minutach rurki od klimy po prawej stronie auta nie robią się ciepłe. Jeśli tak to klima działa. Słuchaj też, czy włącza się wentylator na chłodnicach. Jeśli sprężarka się nie włączy, to wentylator też nie będzie się kręcił...

markozalko - Czw Maj 20, 2010 10:47

Zapłaciłem tylko 30 zł. A płyn spuścili spowrotem. Co do rurek to sami sprawdzali czy sa ciepłe. A wentylator ten duży z przodu chodzi bo słychać. Chyb aż ejest tam jeszcze inny wentylator. Mi chodzi o ten co nawet jak wyłączam silnik to śłychać jeszcze go.
kris-tofer - Czw Maj 20, 2010 10:50

Czytaj ten temat: http://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=54757
masz tu dużo linków dotyczących testów klimatyzacji, wentylatora, oraz innych problemów, które mogą przydarzyć się w R75
Temat wykonany przez eksperta działu "Usterki" więc wszelkie porady zawarte w linkach są rzetelnie przedstawione. Używaj też funkcji "szukaj" na forum, bo tematów z klimatyzacją było już naprawdę dużo, więc po co dublować te same tematy :wink:

[ Dodano: Czw Maj 20, 2010 10:48 ]
markozalko, wentylator się włączał już po nabiciu i uruchomieniu klimatyzacji?

[ Dodano: Czw Maj 20, 2010 10:50 ]
a te rurki robiły się ciepłe jak sprawdzali?

markozalko - Czw Maj 20, 2010 11:02

Widzisz tępy jestem jak nic. Dla mnie wentylator działa chyba zaraz po odpaleniu auta. Słysze go a co do rurek to nie wiem czy były ciepłe czy zimne bo nie mówili.
kris-tofer - Czw Maj 20, 2010 11:13

markozalko napisał/a:
Dla mnie wentylator działa chyba zaraz po odpaleniu auta

jeśli masz włączoną klimatyzację i jest sprawna to tak. Przy silniku CDT z panelem klimatyzacji włączonym w tryb ECON wentylator nie powinien się włączać.
Oczywiście cały czas mam na myśli ten duży wentylator z przodu samochodu przed chłodnicą. Najlepiej jest odpalić auto, wyjść z samochodu i posłuchać czy się kręci czy nie.
Ustaw panel klimatyzacji na tryb ECON a potem na AUTO
Jeśli miałbyś wbity czynnik chłodzący i sprawną klimę w trybie ECON wentylator na chłodnicach nie kręci się, w trybie AUTO kręci się. To będzie taki główny znak sprawności klimatyzacji.
Wracając do tematu: jak masz możliwość to sprawdź teraz to co napisałem, czyli zobacz czy kręci się ten wentylator w trybie ECON czy nie

markozalko - Czw Maj 20, 2010 11:18

Ok sprawdzę tylko później jak będę w pracy po południu. Mam nadzieję ze za twoją pomocą zrozumiem o co wtym chodzi. Wielkie dzięki. Nie chciałbym ładowac się w koszty niepotrzebnie wiec lepiej dojść dokładnie o co chodzi.
kris-tofer - Czw Maj 20, 2010 11:20

markozalko napisał/a:
Nie chciałbym ładowac się w koszty niepotrzebnie
dokładnie tak, to wszystko jest bardzo proste :wink:
poczytaj posty odnoszące się do klimatyzacji z tematu do którego wyżej dałem Ci link.

markozalko - Czw Maj 20, 2010 17:28

Sprawdziłem wiatrak i tak: jak jest klima włączona (mimo że nie działa) to wiatrak się kręci. Z kolei jak włączę econ wiatrak przestaje chodzić. Czyli wszystko w porządku. To czyżby na serio sprężarka do wymiany??
kris-tofer - Czw Maj 20, 2010 17:38

To wychodziłoby na to, że jest OK. Żeby pewnym być, czy sprężarka jest sprawna trzeba by posłuchać lub zobaczyć czy się włącza. Jeśli będziesz stał przy prawej stronie silnika i ktoś włączy klimę wówczas będzie słychać typowe stuknięcie i pracę dodatkowego urządzenia. Jeśli się wyłączy to odpsztykuje :) sprężarka włącza się na zasadzie elektromagnesu. Jeśli sprężarka i wentylator się włączają, to trochę czynnika w układzie zostało. A po włączeniu klimy nie czuć, że leci zimne powietrze z nawiewów?
markozalko - Czw Maj 20, 2010 17:46

No właśnie nie czuć wcale zimna. Jak leci to takie ciepłe ze aż nie dobrze się robi. Okna trzeba otwierać. A to z kolei głośno i szumi. Wieczorem jest ok jak jest chłodniej ale wystarczy jak auto postoi na słońcu to tragedia :)
kris-tofer - Czw Maj 20, 2010 18:07

sprawdziłeś sam czy włącza się sprężarka? słyszałeś takie stuknięcie i jej pracę?

[ Dodano: Czw Maj 20, 2010 18:07 ]
ale skoro leci ciepłe powietrze to lipa...

markozalko - Czw Maj 20, 2010 18:50

Sam nie dam rady sprawdzić czy się włącza a nikogo przy mnie nei ma. A czemu mówisz że lipa jak leci ciepłe powietrze. Jak jest ciepło na dworzu to i powietrze które sie dostaje do wewnątrz też jest ciepłe. To nie klima niestety.
kris-tofer - Czw Maj 20, 2010 19:21

Skoro mechanik stwierdził, że uszkodzona jest sprężarka to pewnie tak jest. Zastanawia mnie tylko ten wentylator, bo skoro nie włącza się sprężarka, to wentylator też nie powinien przy naciśnięciu przycisku AUTO
Jeśli w trybie auto leciciepłe powietrze to naturalnie klima nie działa.
Możesz sam sprawdzić po włączeniu klimy, czy te rurki, a szczególnie ta cieńsza robią się ciepłe. Odpal samochód, klimę i poczekaj z 5 min, jeśli robią się ciepłe, to znaczy, że trochę czynnika zostało, a sprężarka musi chodzić, w innym przypadku albo nie ma czynnika, albo nie działa sprężarka - co powinno też wynikać z braku czynnika, bo sprężarka się nie włączy gdy czynnik nie jest dobity w układ.
Jesteś pewny, że mechanik wbijał czynnik chłodzący a nie np. jakiś gaz w celu sprawdzenia szczelności układu?

markozalko - Czw Maj 20, 2010 22:41

Kiedy byłem u nich sprawdzali szczelnośc . Było ok, potem wprowadzili ten czynnik chłodzący bo mówili ze jest pusta. A co do wiatraka. Jak zapalam silnik i mam włączony panel klimy to wiatrak chodzi cały czas. Nie naciskam auto i chodzi, bo przecież jak nie jest włączone auto to klima i tak działa tylko ze sterowana ręcznie. Więc wiatrak dmucha ale zimna nie ma. Na econ wiatrak się wyłącza więc chyba jest ok z nim.
sknerko - Czw Maj 20, 2010 22:43

Cytat:
Na econ wiatrak się wyłącza więc chyba jest ok z nim.

Tak wiatrak sprawny

kris-tofer - Czw Maj 20, 2010 23:12

Tylko dlaczego włącza się ten wiatrak? skoro nie ma czynnika i nie włącza się sprężarka to i wiatrak nie powinien się włączać, bo obie te części są równolegle włączane przez sterownik.
sknerko - Czw Maj 20, 2010 23:33

wiatrak chodzi zawsze czy sprężarka działa czy nie. rok temu nie miałem czynnika i sprężarka nie chodziła a wiatrak tak. Z reszta jak jedziesz autem z klimą to sprężarka też cały czas nie pompuje tylko wtedy kiedy musi, to by wiatrak też musiał się wyłączać a przecież działa bez przerwy.
kris-tofer - Pią Maj 21, 2010 00:03

sknerko, coś mnie się zdaje, że bajki opowiadasz :)
po co miałby ten wiatrak się włączać jeśli klimatyzacja nie działa? silnik zimny, klima zimna to dla samej zasady wiatrak się kręcić nie powinien.

markozalko - Pią Maj 21, 2010 06:49

Not o teraz kto ma rację?? A nie jest tak przypadkiem że "wiatrak nie wie" że klima nie działa a sam się włącza automatycznie? Skoro na ECON się wyłacza to chyb ajest w porządku.
sknerko - Pią Maj 21, 2010 08:16

kris-tofer napisał/a:
sknerko, coś mnie się zdaje, że bajki opowiadasz

Masz racje zdaje ci się :wink: byłem z tym u PHJOWI i nie mówił ze to jest nieprawidłowy objaw pojechałem do klimatyka napełnił i zaczęła chłodzić.

jpawel - Pią Maj 21, 2010 09:05

Z wentylatorem to tak już jest. W trybie AUTO włącza się niezależnie od działania klimy i działa na którymś z niższych biegów. Dopiero gdy sprężarka zrobi ciśnienie (chyba około 15.2 bara) to włącza się wyższy bieg wentylatora chłodnicy.

Także przyjmijmy, że sterowanie wentylatorem w momencie trybu AUTO przejmuje panel klimy. W trybie ECON wentylator czeka na odpowiednią temperaturę silnika, aby się włączyć.
Ja mam dokładnie tak u siebie.
Teraz czekam na wymianę zatartej sprężarki i płukanie całego układu z wymianą osuszacza, bo aluminium poszło w olej.

sknerko - Pią Maj 21, 2010 09:10

w Dieslu może wystąpić brak pracy wentylatora przy włączonym AUTO napisał o tym PHJOWI http://forum.roverki.eu/v...p?p=99167#99167

[ Dodano: Pią Maj 21, 2010 09:10 ]
wentylator bezwzględnie włączy sie po naciśnięciu odparowywania szyb

kris-tofer - Pią Maj 21, 2010 09:58

markozalko napisał/a:
Skoro na ECON się wyłacza to chyb ajest w porządku.

tu jest OK, w trybie ECON wiatrak nie powinien się kręcić
markozalko napisał/a:
A nie jest tak przypadkiem że "wiatrak nie wie" że klima nie działa a sam się włącza automatycznie?

Skoro kręci się wiatrak a sprężarka nie chodzi to albo nie masz czynnika chłodzącego, albo sprężarka się nie zakręci bo jest uszkodzona.

[ Dodano: Pią Maj 21, 2010 09:58 ]
Okej panowie, bo tego właśnie nie byłem pewny. Chociaż przyznam, że nigdy u mnie czegoś takiego nie zauważyłem, żeby kręcił się wiatrak bez włączenia się sprężarki

apples - Pią Maj 21, 2010 13:18

sknerko napisał/a:
w Dieslu może wystąpić brak pracy wentylatora przy włączonym AUTO napisał o tym PHJOWI
Jest to nieprawdą co napisał. Jeżeli włączy się klimatyzację, czy to AUTO, czy wyciskając ECON w dieslu wentylator załączy się zawsze. W dieslau wentylator uruchomi się również na wyłączonym silniku gdy włączymy zapłon i mamy "włączoną" klimatyzację na panelu, a w benzynie dopiero po uruchomieniu silnika.
Tryby załączania wentylatora opisałem tu http://forum.roverki.eu/v...p=461606#461606 :wink:

sknerko - Pią Maj 21, 2010 15:49

apples, oj ja tam się nie znam ale JOWI pracował za granicą w serwisie Rovera i sądzę że ma większe pojęcie o tym niż nie jeden nasz mechanik dlatego jestem skłonny mu uwierzyć w to co pisze
markozalko - Pią Maj 21, 2010 17:20

Panowie, problem skończony. Byłem u innych fachowców od klimy, jeszcze raz mi nabili ją i mówią ze jest ok. Zdziwiony byłem ogromnie. Na maszynie tych poprzednich nie pokazywało jakiegoś ciśnienia a tu dzis pokazywało. Podobno mieli starą maszynę do klimy. Tera mnie chłodzi i gitara. A tak bym umoczył kilkaset zł. Pozdrawiam gorąco z klimatyzowanego roverka :)
apples - Pią Maj 21, 2010 20:23

sknerko napisał/a:
apples, oj ja tam się nie znam ale JOWI pracował za granicą w serwisie Rovera i sądzę że ma większe pojęcie o tym niż nie jeden nasz mechanik dlatego jestem skłonny mu uwierzyć w to co pisze
To mi wytłumacz kiedy występuje ten brak. Jak co?
sknerko - Pią Maj 21, 2010 20:33

może temperatura na dworze był np. 6st i w aucie tyle samo i nie wystartował, ale ja się na tym nie znam po prostu nie spotkałem się z tym żeby JOWI ściemniał a kilka razy miałem z nim do czynienia.

[ Dodano: Pią Maj 21, 2010 20:33 ]
u mnie startuje zawsze i tyle

PHJOWI - Pią Maj 21, 2010 20:40

PANOWIE gdy spadek jest ciśnienia w układzie klimy do minimalnej wartości nie powoduje natychmiastowego włączenia wiatraka + do tego jest także ważne sterowanie zawarte w skrzynce sterownik posiada własny system operacyjny który dostaje info od ecu i wtedy załączy wentylator , i tu się także odbija o stan sprężarki bo to ona wytwarza ciśnienie. Szybkie wyciągnięcie ciśnienia równa się załączenie wentylatora.
apples - Pią Maj 21, 2010 20:42

sknerko napisał/a:
może temperatura na dworze był np. 6st i w aucie tyle samo i nie wystartował,
Nie ma nic do tego.
sknerko napisał/a:
ale ja się na tym nie znam po prostu nie spotkałem się z tym żeby JOWI ściemniał
Ja nie mówię że ściemnia. Mógł się pomylić.
sknerko napisał/a:
u mnie startuje zawsze i tyle
U mnie też. Tak jak napisałem nawet na wyłączonym silniku co jest również prawidłowe w dieslu.
sknerko - Pią Maj 21, 2010 20:45

hehe i jest sam wywołany do tablicy :mrgreen:
apples - Pią Maj 21, 2010 20:47

PHJOWI napisał/a:
ANOWIE gdy spadek jest ciśnienia w układzie klimy do minimalnej wartości nie powoduje natychmiastowego włączenia wiatraka
W miarę logiczne.
PHJOWI napisał/a:
do tego jest także ważne sterowanie zawarte w skrzynce sterownik posiada własny system operacyjny który dostaje info od ecu i wtedy załączy wentylator , i tu się także odbija o stan sprężarki bo to ona wytwarza ciśnienie. Szybkie wyciągnięcie ciśnienia równa się załączenie wentylatora.
Nie rozumiem. Opcje sterowania są 2. Benzyna i diesel. Różnice opisałem wcześniej.
PHJOWI - Pią Maj 21, 2010 20:50

w dieslu masz pamiątkę na płytce sterującej , która przetwarza info o temperaturze i ciśnieniach , nawet gdzieś mam jej wsad bo często wsad padał w tym sterowaniu i wariował wentylator.
apples - Pią Maj 21, 2010 21:07

Według schematu wychodzi ze są tam tylko przekaźniki a sygnał do włączenia przychodzi z ECU. Włączenie klimatyzacji na panelu skutkuje załączeniem wentylatora na 1 biegu.

Co do teorii o niewłączeniu wentylatora to wydaje mi się że przy niskim ciśnieniu w układzie klimatyzacji to klimatyzacja w ogóle się nie uruchomi, a co za tym idzie również wentylator.

PHJOWI - Pią Maj 21, 2010 21:13

KOLEGO TO TYLKO WSZYSTKO TEORIA z rave i innych , w 75 wystarczy 150g czunnika aby sprężarka pracowała , co twojej tezy tak ale w benzynach diesel dodatkowo jest sterowany ze skrzynki .
apples - Pią Maj 21, 2010 21:18

PHJOWI napisał/a:
KOLEGO TO TYLKO WSZYSTKO TEORIA z rave
Akurat nie z Rave :wink:
PHJOWI napisał/a:
co twojej tezy tak ale w benzynach diesel dodatkowo jest sterowany ze skrzynki .
I co w związku z tym? Napisz jak możesz trochę wyraźniej. :wink: Czyli włączając klimatyzację nie zawsze się włączy wentylator?
PHJOWI - Pią Maj 21, 2010 21:20

diesel ma sterowanie w skrzynce , a benzyna w skrzynce same przekażniki które dostają sygnał z ecu
apples - Pią Maj 21, 2010 21:21

PHJOWI napisał/a:
a benzyna w skrzynce same przekażniki które dostają sygnał z ecu
Nowy typ diesla ma tak samo.
PHJOWI - Pią Maj 21, 2010 21:22

diesel nigdy w życiu ! , też ma płytkę sterującą .
apples - Pią Maj 21, 2010 21:22

Jak jest z tym niewłączeniem się w dieslach?
PHJOWI - Pią Maj 21, 2010 21:23

:?: :?:
apples - Pią Maj 21, 2010 21:24

To już nie rozumiem o co Wam chodzi. Nie ważne jest dla mnie co gdzie, tylko jak i kiedy się uruchamia.
PHJOWI - Pią Maj 21, 2010 21:25

opużniony start mają przy niskim ciśnieniu
apples - Pią Maj 21, 2010 21:25

Przeczytaj co napisał sknerko co kiedyś napisałeś.

Teraz rozumiem. Opóźniony start.
To jeszcze napisz o ile?

PHJOWI - Pią Maj 21, 2010 21:28

kwestia ciśnienia oraz temp. otoczenia , nie pamiętam jaki skok czasowy.
apples - Pią Maj 21, 2010 21:39

Dzięki za wyjaśnienia :wink:

PHJOWI napisał/a:
oraz temp. otoczenia
U mnie włącza się bez różnicy jaka jest na zewnątrz i wewnątrz.
PHJOWI - Pią Maj 21, 2010 21:46

bo masz ciśnienie ok :ok:
markozalko - Sob Maj 22, 2010 20:36

Panowie nie ważne co i jak ważne że się nacieszyłem klimą 1 dzień. W morde jeża rano na drugi dzień miałem jeszcze a po południu już nie miałem. Rurki obie były ciepłe a sprężarka słychac było że się załącza.I o co tu chodzi??
PHJOWI - Sob Maj 22, 2010 22:23

ucieka gdzieś czynnik
markozalko - Nie Maj 23, 2010 08:12

Ale skoro na teście szczelności nic nie pokazuje to skąd to może uciekać?
dukat11 - Nie Maj 23, 2010 09:41

markozalko, Jedź z powrotem do kolesia który ci napełniał i niech sprawdzi. Jak będzie za mało znaczy się ucieka.
jpawel - Nie Maj 23, 2010 15:34

Jaki długi był test szczelności? Mnie w poprzednim aucie jak zrobili "fachowcy" przez kwadrans było OK i nabili. Radość trwała około 50 godzin. Inna firma mi zrobiła test prawie 2 godziny i wyszło, że jest nieszczelność w chłodnicy. Wymianka chłodnicy i radość trwa już 4 lata :-)
kris-tofer - Nie Maj 23, 2010 16:41

PHJOWI napisał/a:
ucieka gdzieś czynnik

czynnik może spierdzielać chłodnicą klimatyzacji. Często jest tak, że nieświadomy naród w zimę nie myje chłodnic, co jest błędem, bo na chłodnicach osadza się sól drogowa i zrzera chłodnice. U mnie jest do połowy przeżarta, ale jeszcze nie cieknie na szczęście. Lub uszczelniaczem przy sprężarce. Wyciek będzie widoczny, bo czynnik jest zielony.

jpawel - Nie Maj 23, 2010 21:55

owszem!

jak sobie przepłukasz chłodnicę wczesną wiosną to wychodzą nań prześliczne trójwymiarowe formy z soli :D :)

cza myć i dbać na bieżąco. powodzenia!

kris-tofer - Pon Maj 24, 2010 10:11

jpawel napisał/a:
cza myć i dbać na bieżąco.
o to mi chodziło, dobrze spłukasz to ludzików z soli nie będzie :)