Zobacz temat - [R75] Webasto na pilota
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Webasto na pilota

trawis25 - Wto Gru 07, 2010 20:50
Temat postu: [R75] Webasto na pilota
Witam
Chciałbym miec webasto na pilota,sam tego raczej nie przerobię bo jestem zielony w tym,może znacie kogos kto mi to przerobi?

Pieta - Sro Gru 08, 2010 08:06

Przeróbka dogrzewacza do pełnego ogrzewania postojowego, uruchamianego z pilota nie jest taka trudna. Tutaj jest trochę informacji, łącznie ze schematami http://forum.roverki.eu/v...p=551995#551995

Jeżeli nie znajdziesz nikogo kto ci to zrobi, na Allegro znajdziesz gotowe instalacje, pozwalające podłączyć sterownik radiowy np. Telestart T90/91. Wpisz w wyszukiwarkę allegro Rover 75 Webasto

apples - Sro Gru 08, 2010 08:41

trawis25 napisał/a:
Chciałbym miec webasto na pilota,sam tego raczej nie przerobię bo jestem zielony w tym,może znacie kogos kto mi to przerobi?
Napisz do VMatas. Niebawem również będzie montować sobie płytkę od niego robo. :wink: W sprawach montazowych i opisie już montazu w aucie mogę pomóc opisując na forum.

Pieta napisał/a:
Przeróbka dogrzewacza
W R75 nie ma dogrzewacza jest ogrzewanie postojowe. :wink: http://forum.roverki.eu/v...p=532948#532948
Pieta - Sro Gru 08, 2010 09:19

Dla mnie jest to dogrzewacz.
Jeżeli nie możesz pieca uruchomić na postoju bez uruchomionego silnika i jeszcze nie masz wpływu na to czy ma być uruchomione czy nie, to nie masz ogrzewania postojowego tylko dogrzewacz.
Rover montował piec razem z pompą i chwała mu za to, bo przeróbka jest łatwa.
Nie wystarczy dodać sterownik pilota lub timer, bo nie ma gdzie (nie ma instalacji). Aby mieć ogrzewanie postojowe musisz dorabiać dodatkową instalację i robić rzeźbę. Dlatego piec montowany w R75 i uruchamiany automatycznie nazywam dogrzewaczem.

apples - Sro Gru 08, 2010 09:46

Pieta napisał/a:
Nie wystarczy dodać sterownik pilota lub timer, bo nie ma gdzie (nie ma instalacji).
Wystarczy. Oryginalne sterowanie ma również przewody.
Pieta napisał/a:
Rover montował piec razem z pompą i chwała mu za to, bo przeróbka jest łatwa.
Nie Rover tylko Webasto. W innych markach aut również wystepuje taki typ ogrzewania postojowego z możliwościową rozbudowy automatyki. Webasta typu Z/C.
Pieta napisał/a:
Dlatego piec montowany w R75 i uruchamiany automatycznie nazywam dogrzewaczem.
Firma Webasto nazywa to natomiast ogrzewaniem postojowym. :wink:
Pieta - Sro Gru 08, 2010 10:22

Kupując oryginalne sterowanie z przewodami i tak musisz ingerować w instalację samochodu, ciąć przewody lub modyfikować złączki. Nie można oryginalnej instalacji od Webasto po prostu podpiąć.

W innych markach występuje również ten sam piec, tylko bez pompy, czyli Thermo Top Z. To producent pojazdu decyduje z jakim osprzętem zamontuje piec (pompa w tym piecu jest opcją). Jeżeli klient chce z pompą to Webasto poprostu dokładają pompę do bazowego pieca i naklejają odpowiednia naklejkę.
Jak nie ma sterowania ogrzewania parkingowego to pompa nie jest potrzebna. Może Rover nie chciał zwiększać asortymentu na montażu i zawsze zamawiał z pompą, bo tak logistycznie jest prościej, klient i tak za to zapłacił.

Firma Webasto nazywa to ogrzewaniem postojowym ponieważ nazywa swoje produkty kompleksowo i zakłada, że klient kupi pełna wersję tego pieca, czyli piec + pompa + sterowanie z pilota, timera lub telefonu.

apples - Sro Gru 08, 2010 11:52

Pieta napisał/a:
Kupując oryginalne sterowanie z przewodami i tak musisz ingerować w instalację samochodu, ciąć przewody lub modyfikować złączki. Nie można oryginalnej instalacji od Webasto po prostu podpiąć.
Myślałem że wystarczy wpiąć się tylko kostkami w istniejące kostki i nic nie trzeba rozcinać.
Pieta napisał/a:
W innych markach występuje również ten sam piec, tylko bez pompy, czyli Thermo Top Z. Jeżeli klient chce z pompą to Webasto poprostu dokładają pompę do bazowego pieca i naklejają odpowiednia naklejkę.
:grin: Myślę że nie dokładają tylko mają w ofercie. To tak jakby piekarz dla każdego klienta robił bułkę z sezamem, makiem, itp. Mają różne modele w sprzedaży i tyle. Jedne są Z/C inne samo Z i różnią się numerem katalogowym - logiczne. Rover wstawiał do siebie 3 modele webasto ale wszystkie Z/C.
Pieta napisał/a:
Firma Webasto nazywa to ogrzewaniem postojowym ponieważ nazywa swoje produkty kompleksowo i zakłada, że klient kupi pełna wersję tego pieca, czyli piec + pompa + sterowanie z pilota, timera lub telefonu.
http://www.webasto.pl/home/pl/homepage.html
Cytat:
Każde ogrzewanie postojowe Thermo Top wymaga elementu obsługi. Masz wolny wybór: Zdecyduj się na rozwiązanie, które jest najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb.
W naszym przypadku jest najprostsza automatyka która uruchamia webasto.

Dla mnie jest to ogrzewanie postojowe bez rozbudowanego elementu sterującego, a dla Ciebie dogrzewacz i niech tak pozostanie. :smile:

VMatas - Sro Gru 08, 2010 12:57

Razem z zimą kolejny raz aktualnym zrobił się temat dogrzewania silników diesla. Jak wiadomo, w dieslu R75 w standardzie występował piec Webasto, ale tylko do 2002 roku. Później webasto można było dokupić za dodatkową kasę, i cześć użytkowników CDTi na pewno nie może cieszyć się tego wspaniałego wynalazku. Jednak Rover zostawił węże cieczy chłodzącej i paliwa na miejscu - wiec w każdym dieslu R75 istnieje możliwość łatwego wbudowania pieca webasto.

Niezależnie od tego jak to nazywa firma Webasto, zwykle w R75 mamy tylko automatyczny dogrzewacz silnika, który załącza się po przekręceniu kluczyka w stacyjce, jeżeli temperatura na zewnątrz jest niższa niż +5C. To i jest największa wadą takiego sposobu zamontowania tego urządzenia, bo w zimie byłoby dobrze mieć możliwość zagrzać silnik już przed tym, jak go chcemy odpalić. Firma Webasto sprzedaje dodatkowe urządzenia, które pozwalają mieć sterowanie piecem i odpalić go wcześniej momentu wyjazdu. To zegar, ustawiany na jakiś nam potrzebny moment czasu (jak budzik) lub zdalne sterowanie piecem sposobem radiowym. Jako były elektronik zdecydowałem się nie kupować tych dodatków, które kosztują dość dużo i wszystko jedno wymagają dodatkowych przewodów w R75 (Rover niestety nie montował instalacji elektrycznej dla takich dodatków), a zrobić sam zdalne sterowanie. Na forum już istnieje rozwiązanie Mariana_K na radiolinii i sterownikach (dzięki mu za to!), ale ono ma swoje wady, które i opisał autor w artykule. Jest również rozwiązanie sprzedawane przez jednego anglika z angielskiego forum R75 i MG ZT www.the75andztclub.co.uk , które można zobaczyć tutaj: http://www.ttelectronic.co.uk/products.html i które też mi dało impuls do myślenia.

W swoim rozwiązaniu postanowiłem użyć mikrokontrolera, jako rozwiązania, dającego możliwość w prosty i łatwy sposób sterować zdalnie piecem i automatycznie wyłączać go po jakimś określonym czasie, żeby nie obciążać akumulatora, jeżeli zapomnimy jechać.

Rozwiązanie ma takie możliwości:

1. Pozwala zdalnie włączyć piec używając standardowej radiolinii, którą można kupić na Allegro lub w firmach, sprzedających na przykład systemy otwierania bram;
2. Pozwala zdalnie wyłączyć piec, jeżeli już nie pojedziemy;
3. I tryb pracy: grzeje silnik i kabinę 15-20 minut, potem automatycznie wyłącza piec i panel klimatyzacji. Panel klimatyzacji jest włączany po osiągnięciu temperatury wody w webasto ok. +30C - o tym sygnalizuje +12V na 4 pinu złącza webasto. Po pojawieniu się tego sygnału sterownik włącza panel ATC. Siła nawiewu będzie taka, jaką zostawiliśmy wychodząc z auta. Tryb może być używany przy niewielkich mrozach. Tryb włącza się po przytrzymaniu przyciska pilota radiolinii mniej 3 sekund.
4. II tryb pracy: grzeje silnik i kabinę 25-30 minut, potem automatycznie wyłącza piec i panel klimatyzacji. Panel klimatyzacji jest włączany po osiągnięciu temperatury wody w webasto ok. +30C - o tym sygnalizuje +12V na 4 pinu złącza webasto. Po pojawieniu się tego sygnału sterownik włącza panel ATC. Siła nawiewu będzie taka, jaką zostawiliśmy wychodząc z auta. Tryb dla większych mrozów. Tryb włącza się po przytrzymaniu przyciska pilota radiolinii od 3 do 5 sekund.
5. III tryb pracy: przedmuchanie kabiny latem w gorące dni przed wyjściem jechać. Automatycznie wyłącza się po 10-15 minutach. Tryb włącza się po przytrzymaniu przyciska pilota radiolinii więcej 5 sekund.

Czego brakuje:

1. Zegara. Zostanie dodany w sterowniku wersji 2.0
2. Pomiaru temperatury i automatycznego wyłączania się po określonym czasie (zależnym i od minusowej temperatury też) lub przy osiągnięciu określonej temperatury w kabinie. Indykacja realnej temperatury w kabinie. Będzie w wersji 2.0;
3. Indykacji włączenia się webasto na pilocie. To zależy od używanej radiolinii, ale póki co nie spotkałem takiej która miałaby zwrotny radiokanal.
4. Jeżeli ktoś ma jeszcze jakiś pomyśl jak ulepszyć to urządzenie to śmiało może proponować.

Używam codziennie, nawet i po kilka razy na dzień już z miesiąc i jestem bardzo zadowolony. Jest tak, że do pracy mam tylko ok. 5km i obawiałem się że będę miał problem z akumulatorem, jednak póki co wszystko jest bez zarzutu i akumulatora doładowywać jeszcze nie musiałem. Auto pali na dotyk, w kabinie już nie jest zimno - czego więcej? Po prostu wspaniały wynalazek to webasto kiedy działa :mrgreen:

Schemat i rysunek płytki udostępniam publicznie dla chętnych zbudować własnoręcznie. Program kontrolera nie będzie jednak udostępniany publicznie z wiadomych przyczyn - dla forumowiczów może być udostępniony w postaci zaprogramowanego mikrokontrolera za koszty samego mikrokontrolera, koszty przesyłki i symbolicznej płaty za czas z tym związany.

Do moderatorów: z niewiadomych przyczyn nie można załączyć pliku JPG.

kasjopea - Sro Gru 08, 2010 16:21

Czy tak jest ok?
VMatas, może pokusiłbyś się o artykuł na stronę klubową? :grin:

robo - Sro Gru 29, 2010 09:52

VMatas napisał/a:

(...)
4. Jeżeli ktoś ma jeszcze jakiś pomyśl jak ulepszyć to urządzenie to śmiało może proponować.
(...)

Dla aut parkowanych na skraju zasięgu albo poza zasięgiem radiolinii proponuję aktywację webasto SMSem ;-)

[ Dodano: Sro Gru 29, 2010 09:52 ]
apples napisał/a:

(...)
Niebawem również będzie montować sobie płytkę od niego robo. :wink:
(...)

robo już jest po montażu i uruchomieniu :hura: . Operacja zakończyła się całkowitym sukcesem. Mało tego, po przemyśleniach i małych poszukiwaniach udało mi się wyeliminować wszystkie ograniczenia sterownika o których pisze VMatas wyżej. Najbardziej bolało mnie w tym rozwiązaniu brak możliwości zweryfikowania czy radiolinia odebrała właściwy sygnał i załączyła webasto. Wiadomo, że zasięg podawany przez producenta radiolinii to teoria. Praktyka wskazuje co innego a bywają jeszcze zewnętrzne uwarunkowania, które mogą znacznie ograniczyć praktyczny zasięg. Z racji tego, że zdarza mi się parkować auto w dość znacznej odległości od miejsca przebywania po próbach i testach z radiolinią zdecydowałem się na alternatywne sterowanie za pomocą ekspandera GSM. W tym rozwiązaniu uruchamiam webasto w żądanym trybie pracy za pomocą SMSa. Rzecz jasna w tym przypadku zasięg działania ogranicza jedynie zasięg sieci GSM i można zagrzać auto parkujące na drugiej półkuli ;-) Za podpowiedzią VMatasa zainstalowałem też prostą aplikację na telefon umożliwiającą wysłanie SMSa o dowolnej porze. W ten sposób uzyskałem funkcjonalność zegara sterującego.
Gdyby ktoś zdecydował się na takie właśnie rozwiązanie odpowiem na nurtujące pytania i służę pomocą.

pablo - Sro Sie 30, 2017 21:03

Kończy się lato więc pomyślałem aby minimalnie usprawnić swój piecyk 66232C. Chcę dodać mu zdalne załączenie z pilota. Mam układ z pilotem i układem czasowym. Po załączeniu pilotem na wyjściu końcowym przekaźnika pojawia się 12V z regulacją czasu. Te 12V muszę podać na webasto aby je uruchomić przy wyłączonej stacyjce. Z tego co piszecie we wszystkich tematach dotyczących webasto muszę te 12V podać na 1 pin 6-cio pinowej wtyczki. Mam w tej kostce 3 przewody.
- pin 2 przewód biało-czerwony
- pin 3 szaro-zielony
- pin 6 różowo-brązowy
Pierwszy pin jest nie podłączony więc muszę tam podać 12V z mojego układu ( dobrze rozumiem ?) Jak długo mogę na ten pin podawać 12V - czasówkę mam regulowaną . Rozumiem że webasto będzie pracować tak długo jak będzie długo 12V na 1 pinie ?
Proszę znawców webasto o oświecenie.

sash997 - Sro Sie 30, 2017 21:41

Jeśli chcesz podgrzewać sam silnik to spokojnie 20-30 min wystarczy, musisz sobie skołować taki pin z kawałkiem kabla i wpiąć go w kostkę, piec będzie grzał tak długo jak będziesz mu podawał +12v na ten 1 pin czyli odpali nagrzeje wodę do ok 78stC wygasi i będzie czekał z włączoną pompką obiegową aż spadnie do jakiejś ustalonej a jak spadnie to znów odpali i dogrzeje do 78 i tak w koło
pablo - Sro Sie 30, 2017 21:53

Dzieki za potwierdzenie , mysle ze bedzie to i tak spore udogodnienie na duze mrozy. A ingerencja w instalacje prawie zadna.
dawidd - Sob Wrz 02, 2017 14:00

sash997, a ile pobiera webasto prądu? Czy np nie będzie tak, ze na sprawnym aku po powiedzmy odpaleniu 2-3 razy pieca na 25min bez odpalanie silnika nie padnie akumulator na mrozie??
pablo - Sob Wrz 02, 2017 17:36

Webasto ma pobor przy starcie i gaszeniu (swieca) na starcie ma ok. 9-12A po ok 1-1.5min. oscyluje ok 0.8-1.3A , wetylator ,pompa paliwa, sterownik to niewielkie prady , przy gaszeniu jest ok 6-8A (swieca) ale to tylko do 1min . Mysle ze przy duzych mrozach latwiej zapalic cieply silnik przy slabym akumulatorze niz pilowac przy np. padnietych swiecach zarowych zimny silnik.
sash997 - Sob Wrz 02, 2017 23:35

jest tak jak pisze pablo, przy odpaleniu i gaszeniu jak piec włącza na krótko świecę żarową to bierze ponad 100W, w czasie pracy na pełnej mocy bierze 40-45W, jeśli ktoś sobie dorobi sterowanie do pieca i do tego żeby się włączał nadmuch w środku to wiadomo dochodzi energia na panel klimatronika i dmuchawy nawiewu i wtedy odpalenie pare razy pieca na pół godziny dość mocno nadszarpnie aku, osobiście miałem zrobione sterowanie zdalne i nagrzewanie tylko silnika i czasem 4 razy włączałem piec bez odpalania silnika i nie było problemu z późniejszym rozruchem, gorzej jak ktoś ma blisko do pracy np 5km wtedy bez doładowania aku prostownikiem co jakiś czas napewno sie nie obejdzie
tmk752 - Nie Wrz 03, 2017 19:40

Swietny temat. Mnie najbardziej interesowaloby altywowanie webasto sms. Az nie wierze ze to mozliwe. Ciekawe czy udaloby sie zrobic zalacznik ze starej komorki i podciagnac sygnal np z jej podswietlenia klawiatury :D
pablo - Nie Wrz 03, 2017 20:22

Ja układ zrobiłem na 2 oddzielnych modułach zakupionych u "majfrenda" w Chinach.
1. Układ czasowy z możliwością płynnej regulacji czasu załączenia od 0.1 s do 1 godz. https://www.aliexpress.co...2311.0.0.RMzqlq
2. Układ zdanego sterowania z pilotem https://www.aliexpress.co...2311.0.0.bvltTO
Pilotem załączam układ czasowy np. 20 min. Zasięg pilota testowałem na 20m. Układy solidnie wykonane i co najważniejsze tanie. Mnie kosztowały w sumie 25 zł ( a można znaleźć jeszcze taniej).
Taki układ na tel komórkowy można zrobić za pomocą takiego modułu https://www.conrad.pl/p/z...cB&gclsrc=aw.ds

dawidd - Pon Wrz 04, 2017 07:11

co do układu z linku na ten telefon(szumnie nazwanym sterowaniem telefonem. a w rzeczywistości zwykłym wyłącznikiem zmierzchowym), to kiepskie rozwiązanie. Zadzwoni ci ktokolwiek z reklama itp i uruchomi webasto. Dostaniesz sms z loterii i webasto odpali

Ja sie zastanawiam nad arduino do sterowania piecem i zlecenia napisania kodu człowiekowi który pisał juz kod od kierunkowskazów 1=3 do rovera. Tylko potrzeba trochę czasu żeby napisać wszystkie wytyczne, w jakich temp piec może odpalić, kiedy i na jak długo ma włączyć wentylator itd
Szukałem po sieci gotowych rozwiązań takiego projektu i za bardzo nic nie trafiłem. Bylo jedno konkretne, ale gość nie udostępnił kodu. A może ktoś z z Was miał więcej szczęścia i znalazł coś gotowego na arduino

sTERYD - Pon Wrz 04, 2017 12:15

w przypadku pilota nie musisz nic kontrolować (kto mówi, że webasto nie można sobie załączyć przy +30 stopniach ;) ). Ja zrobiłem sobie tylko zliczacz czasu i co każde zliczenie sprawdzacz napięcia na zasilaniu (przez opornik) jak chcesz to Ci podrzucę szkic.
nanab - Pon Wrz 04, 2017 19:01

tmk752 napisał/a:
Az nie wierze ze to mozliwe. Ciekawe czy udaloby sie zrobic zalacznik ze starej komorki i podciagnac sygnal np z jej podswietlenia klawiatury

Z podświetlenia to druciarstwo, bateria się rozładuje, przyjdzie sms ze spamu albo ktoś puści sygnał i się będzie włączać. Można użyć starego telefonu albo kupić sam moduł gsm z jakimś normalnym interfejsem i sterować tym z małego procka.
https://allegro.pl/kategoria/plytki-drukowane-moduly-moduly-67363?string=gsm&order=p&bmatch=base-relevance-floki-5-nga-hc-ele-1-2-0901
Chociaż trochę bezsens płacić dodatkowo za odpalanie webasto :D

dawidd - Pon Wrz 04, 2017 21:49

sTERYD, wrzuć ten szkic, chętnie zobaczę
sTERYD - Sro Wrz 06, 2017 11:19

trochę to trwało (ostatni mam dużo czasu w pracy ;)) ale masz.
układ wygląda następująco:
radiolinia przez przekaźnik zwiera +do pinu 13 arduino i jednocześnie (bezpośrednio)podaje +na pin1 webasto
arduino ma podłączony plus akumulatora do pinu a1 (wiem, ze jest jeszcze a0, ale tak mi się było wygodniej na płytce ;) ).
na pinie 3 jest podłączony przekaźnik który robi reset radiolinii.
dats yt

dawidd - Nie Wrz 10, 2017 06:34

DziękisTERYD, za kod, miałem nawet go skopiować, ale znalazłem swój model ktory sklepałem w zeszłym roku i zabrakło czasu żeby go podłączyć. Teraz sprawdziłem i działa wiec może w tym roku będę wsiadał do ciepłego. U mnie jest to zwykła radiolinia i timer programowany. Radiolinia daje tylko impuls po odebraniu sygnału, dlatego dodam jeszcze przekaźnik pod awaryjne żebym z daleka mógł widzieć czy odbiornik złapał sygnał.
christopher7 - Nie Wrz 10, 2017 11:23

Fajną rzeczą jest możliwość dwustronnej komunikacji z pilotem. Po zdalnym odpaleniu webasta zapala się kontrolka na pilocie potwierdzając załączenie. Tak działa to przy T90/ T5
dawidd - Sob Wrz 16, 2017 13:29

Na stronie klubowej w artykule o webasto jest wzmianka ze model 98570B ma błąd w sofcie przez co na pinie 4 (sterującym klimatronikiem) pojawia sie napięcie gdy tylko piec wystartuje, a nie gdy ciecz osiągnie temp 30st. Czy jest ktoś kto wie jak ten błąd poprawić- jest jakiś soft nowszy do wgrania w model 98570B ?
sash997 - Sob Wrz 16, 2017 22:22

To nie jest błąd w sofcie tylko jest tam sterownik BMW w którym z pinu 4 jest sterowanie elektrozaworu ogrzewania
Kabiny który odcina mały obieg od silnika i płyn krąży tylko między piecem i nagrzewnicą, można ten problem rozwiązać prostym termowłącznikiem na 30stC za 3zł

dawidd - Nie Wrz 17, 2017 07:26

Ten termowlacznik lepiej przykleić na obudowę webasto od strony wody, czy na waz gumowy?
I jeszcze pytanie w związku z tyn pinem 4. Rozumiem ze jest to wykorzystywane przy ogrzewaniu postojowym, żeby nie tracić ciepła na silnik. To kiedy napięcie na tym pinie powinno zniknąć przy grzejącym piecu? Po uruchomieniu silnika, czy po zagrzaniu temperatury płynu i działającym silniku ?

Pieta - Nie Wrz 17, 2017 09:01

Przyczep go do metalowego elementu
Ja podczepiłem go w kabinie na rurce od nagrzewnicy. Obwinąłem go folią aluminiowa a potem taśmą izolacyjną. Było dla mnie wygodnie bo przekażnik od Webasto mam w kabinie.